💠 دام شیطان
▫️ نتیجه #محبوب_الهی شدن، این است که خدای متعالی در مقام فعل، مجاری ادراکی و تحریکی او می شود؛ یعنی به منزله چشم، گوش، زبان، دست و پای انسان می شود:
«...فإذا أحببته کنتُ إذاً سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و لسانه الذی ینطق به و یده الّتی یبطش بها». روشن است که اعضا و جوارحی که با خدا چنین انتساب و ارتباطی داشته باشد، به گَرد گناه آلوده نمی شود.
▫️ در بیان دیگری، رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نتیجه محبّت الهی را #واعظ_درونی معرفی کرده است که انسان را امر و نهی می کند و او را از زشتی و ناپسندی باز می دارد:
«إذا أحب الله عبداً جعل له واعظاً من نفسه و زاجراًمن قلبه یأمره و ینهاه».
اما #پیروان_شیطان که در دام او گرفتار هستند و محبّ و محبوب خدا نیستند، شیطان در همه مجاری ادراکی و تحریکی آنان راه می یابد و در دل آنها دانه گذاری و لانه گزینی می کند و با نفوذِ گام به گام در دل و دامن آنها، با چشمشان می بیند و با زبانشان نطق می کند و سخنان باطلِ خود را با زبان آنها بیان می کند.
◀️ روشن است که دیدنی، شنیدنی و گفتنی های چنین چشم، گوش و زبانی، چیزی جز گناه نیست. البته تعبیر #قرب_نوافل در فضیلت محبّت خدا و تعبیر خطبه علوی در رذیلت پیروی شیطان، همسان نیست؛ زیرا در حدیث قرب نوافل، خداوند در مقام فعل، زبان و چشم محبوب خود می شود؛ به طوری که عبد صالح و محبوب الهی با زبان خدا سخن می گوید، ولی در خطبه علوی، #شیطان با زبان پیروانِ طالحِ خود سخن می گوید.
▫️ اعضا و جوارحی که منسوب و مرتبط با ذات اقدس الهی است، نه تنها گناه نمی کند، بلکه همه کارهای او #رنگ_خدایی به خود می گیرد؛ در نتیجه، به گونه ای با اسما و صفات الهی اتّحاد و یگانگی پیدا می کند که مظهر حبّ و بغض الهی می شود.
از این رو، ذات اقدس الهی فرمود: هر کس به ولی من اهانت کند، به جنگ با من برخاسته است: «من أهان لی ولیّاً فقد بارزنی بالمحاربة» و در مرحله بالاتر، حبّ و بغض به آنان را معیار ایمان و کفر دانسته است.
👈 شاهد این کلام، آن مرد سیاه چهره است که امیرمؤمنان (علیه السلام) در مقام اجرای حدِّ الهی، دست وی را قطع کرد، اما او نه تنها کینه ای از آن حضرت به دل نگرفت، بلکه دست قطع شده را گرفت و می گفت:
سروَر جانشینان پیامبران، پیشوای سپیدرویان، ذی حق ترینِ مردم نسبت به مؤمنان و... (بیش از سی وپنج صفت کمال برای آن حضرت شمرد) دست مرا قطع کرد. آنگاه در پاسخ اعتراض ابن الکوّاء خارجی گفت:
چگونه ثنایش نگویم در حالی که عشق به او با گوشت و پوست من آمیخته است؟
#فاطمیه
#خطبه_فدکیه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 ادب فنای مقربان جلد 2 ، ص343
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز 28 ماه #جمادی_الاولی 1446
10 ماه #آذر
🔹
تجلی علوّ#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تجلی علوّ🔹 در مسئله #عظیم و #اعلیٰ که «سبحان ربی العظیم» را در رکوع می گوییم و «سبحان ربی الاعلیٰ» را در سجده می گوییم، مستحضرید که به عکس آن هم جایز است؛ یعنی اگر ما در رکوع بگوییم: «سبحان ربی الاعلیٰ»، درست است یا در سجده بگوییم: «سبحان ربی العظیم»، درست است؛ منتها حالا تناسب این است که انسان هر چه پایین تر می رود، #عظمت_خدا را بیشتر احساس می کند. 🔹 هر چه ما خودمان را ببینیم یا دیگران را ببینیم، عظمت خدا نزد ما آن چنان جلوه نمی کند و وقتی #خودمان_را_ندیدیم و دیگران را هم ندیدیم، عظمت خدا نزد ما بیشتر جلوه می کند. 🔹 ما وقتی به #سجده رفتیم به زمین افتادیم به خاک نزدیک تر شدیم، #عظمت_الهی را بیشتر احساس می کنیم، می گوییم: «سبحان ربی الاعلیٰ» و وقتی خمیده، با یاد و نام خدا به سر می بریم، میگوییم: «سبحان ربی العظیم». 🔹 عظیم بودن با #اعلیٰ بودن فرقی هم دارد؛ اعلیٰ یعنی او از ما دور است، عُلُوّی دارد که با بُعد همراه است اما #عظیم، بُعد را نمی رساند. ما وقتی به خاک می افتیم، علوّ خدا را بهتر درک می کنیم و می گوییم: «سبحان ربی الاعلی و بحمده». #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 14 تاریخ: 1396/10/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء:
به آدرس tv.esra.ir
↙️ لینک شرکت در درس فقه:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام رسان ها
شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی :
1️⃣ تلگرام Telegram:
🆔 https://t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ابهّت عالمان ربانی🔹 اگر عالمی غرضش از علم این بود که مسائل دنیایی خود را تأمین کند، این را هم یک حرفه بداند، یک کسب بداند، همان طوری که دیگر صاحبان پیشه و حرفه شغلی دارند این هم فقه پیشه باشد یا اصول پیشه باشد یا تبلیغ پیشه باشد کار او #تأمین_رزق خود باشد او نه تنها مثل افراد عادی نیست، بلکه از افراد دیگر هم نازل تر از هر چیزی می ترسد! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ابهّت عالمان ربانی🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به ما فرمود که علم صحیح «العِلمُ میراثی ومیراثُ الأَنبِیاءِ قَبلی» و نشانه ارث هم این است که «العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِ تَعالى هابَهُ كُلُّ شَیءٍ» اگر یک #عالم_دینی علم را برای رضای خدا یاد گرفت همه چیز از او حریم می گیرند و هراس دارند، همه چیز! 🔹 اگر عالمی غرضش از علم این بود که مسائل دنیایی خود را تأمین کند، این را هم یک حرفه بداند، یک کسب بداند، همان طوری که دیگر صاحبان پیشه و حرفه شغلی دارند این هم فقه پیشه باشد یا اصول پیشه باشد یا تبلیغ پیشه باشد کار او #تأمین_رزق خود باشد او نه تنها مثل افراد عادی نیست، بلکه از افراد دیگر هم نازل تر از هر چیزی می ترسد! 🔹 اینکه چیزی نمی توانست #امام_راحل (رضوان الله علیه) را و همچنین علمایی که در این حدّ بودند را مرعوب بکند، مرحوم #سید_حسن_مدرس را، مرحوم #حاج_فضل_الله_نوری را، سایر علمای بنام را چیزی نمیتوانست مرعوب بکند، برای اینکه اینها مرعوب می کردند «العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِ تَعالى هابَهُ كُلُّ شَیءٍ»؛ هیچ چیز اینها را نمی ترساند. #سالروز_شهادت_آیت_الله_مدرس #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق ـ مدرسه سعادت تاریخ: 1381/01/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره1234
#بخش_سوم
#تعامل_مردم_و_نظام_اسلامی
#فصل_دوم
#نظام_اجتماعی
29. ارزش و اهمیت نیكوكاری
🔹
پاداش نیكوكاریورود به بهشت: ... همچنین آن حضرت فرمود: برداشتن خاشاكی از چهره برادرت ده حسنه و لبخند زدن به رویش یك حسنه دارد و نخستین كسی كه به بهشت درمیآید #اهل_نیكوكاری است. [1] [1]. نَزْعُكَ الْقَذَاةَ عَنْ وَجْهِ أَخِیكَ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ تَبَسُّمُكَ فِى وَجْهِهِ حَسَنَةٌ وَ أَوَّلُ مَنْ یدْخُلُ الْجَنَّةَ أَهْلُ الْمَعْرُوف (الدعوات، ص108). #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #هر_روز_با_مفاتیح_الحیات 📚 مفاتیح الحیات ص 531 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دفاع فاطمی
▫️
فرازی از خطبه فدکیه:ـ وَ تَمْشُونَ لِأَهْلِهِ ـ وَ وُلْدِهِ فِى الْخَمَرِ وَ الضَّرَّاءِ ـ وَ نَصْبِرُ مِنْكُمْ عَلى مِثْلِ حَزِّ الْمُدى ـ وَ وَخْزِ السِّنانِ فِى الْحَشا #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #خطبه_فدکیه 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دفاع فاطمی
▫️ حضرت زهرا(علیها السلام) #بانوی_یگانه_اسلام در دوران کوتاه زندگی پر برکت خویش نقش آفرینی منحصر به فردی را در دفاع از حریم ولایت و اثبات حقانیت امیرالمؤمنین و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) ایفا نمود.
آن حضرت پس از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام و انحراف امت از مسیر هدایت با برافراشتن پرچم #مبارزه_هدایت_گرانه تا پای جان برای اصلاح این کج روی تلاش نمود.
▫️ پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) در مناسبت های مختلف؛ مانند حادثه #غدیر_خم اراده الاهی درباره امامت و ولایت و خلافت الاهی حضرت علی(علیه السلام) را به جامعه اعلام نمود و جای هیچ تردیدی را برای کسی باقی نگذاشت،
لیکن جریان حاکم بر فرهنگ و آداب و رسوم جامعه عربی وقت که پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) با زحمت فراوان نهال نوپای اسلام را در میان آن ها غرس نمود، چیز دیگری را انتظار می کشید.
▫️ عوامل بسیاری باعث شد که امت اسلام پس از فوت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روی گردان شوند تا زمام خلافت را دیگران بربایند؛ مثلاً برخی از آن ها به دلیل تعصبات قومی و تفاخرهای قبیله ای حاضر نبودند بار دیگر فردی از بنی هاشم حاکمیت جامعه اسلامی را به دست گیرد.
▫️ برخی از مردم به ویژه قریشیان نیز روی شخص امیر مؤمنان علی(علیه السلام) حساسیت خاصی داشتند؛ چراکه آن حضرت در خلال جنگ های صدر اسلام بسیاری از سران کفار قریش را به هلاکت رسانده بود از این رو ، بسیاری از قریش حتی پس از فتح مکه و تسلیم شدن آن ها در برابر عظمت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) به ظاهر اسلام آوردند؛
اما از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) کینه عمیقی به دل داشتند که در زمان حیات رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به ابراز علنی آن جرأت نمی کردند ولی وجود چنین نگرشی زمینه ساز فتنه های بعدی نسبت به حضرت امیر(علیه السلام) بود.
▫️ فتنه انگیزی بنی امیه از یک سو و خطر ارتداد قبایل تازه مسلمان و امکان سرپیچی از حکومت مرکزی در صورت بروز هرگونه اختلاف و نزاع داخلی در بین امت اسلامی از سوی دیگر، راهی جز سکوت برای امیر مؤمنان(علیه السلام) باقی نگذاشت به ویژه این که هر اقدام حق طلبانه حضرت در آن بستر با کج فهمی عده زیادی بر قدرت طلبی و تلاش ایشان برای به دست آوردن قدرت و منفعت فردی حمل می شد. آن حضرت درباره #فلسفه_سکوت خود چنین می فرماید:
«فَرأَیْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَی ذَلِکَ أَفْضَلُ مِنْ تَفْرِیقِ کَلِمَةِ الْمُسْلِمِینَ وَ سَفْکِ دِمَائِهِمْ وَ النَّاسُ حَدِیثُو عَهْدٍ بِالإِسْلامِ وَ الدِّینُ یَمْخَضُ مَخْضَ الْوَطْبِ یُفْسِدُهُ أَدْنَی وَهْنٍ وَ یَعْکسهُ أَقَلُّ خُلْفٍ . . .»؛
دیدم #صبر بر این حادثه، بهتر از ایجاد #تفرقه میان مسلمانان و ریخته شدن خونشان است، در حالی که مردم تازه مسلمان اند و دین مانند مشک شیر به هم زده می شود و کوچک ترین سستی آن را فاسد و کم ترین پیمان شکنی آن را واژگون می سازد.
▫️ سکوت امیرالمؤمنین(علیه السلام) موجب #وحدت_امت_اسلام و #تحکیم_حکومت_اسلامی و کوتاه شدن دست بدخواهان گردید.
ولی این سکوت اجباری و مصلحت آمیز نباید باعث شود که #حقیقت_ولایت_امیرالمؤمنین و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) برای همیشه مکتوم بماند و آیندگان آن را فراموش نمایند.
👈 از این ره گذر، حضرت #فاطمه_علیها_السلام مسؤولیت هدایت گری و رسواسازی این انحراف مهلک را بر دوش گرفت؛ جایگاه اجتماعی و قداست بسیار بالای فاطمه در بین امت می توانست در آن جو خفقان، #حقایق را برای حق طلبان روشن کند؛ آن حضرت با درک شرایط و راز سکوت امیرالمؤمنین(علیه السلام) غریبانه و به تنهایی وارد عرصه #دفاع_از_حریم_ولایت شد
و با شیوه های مختلف حقیقت را آشکار ساخت و در عین مظلومیت و غربت چنان عالمانه و حکیمانه از سنگر ولایت دفاع نمود که تا روز قیامت کلام و برهان او چراغی برای هدایت حق جویان است.
#فاطمیه
#خطبه_فدکیه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 فاطمه (ع) اسوه بشر ، ص161
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز 29 ماه #جمادی_الاولی 1446
11 ماه #آذر
🔹
اضلال الهی#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اضلال الهی🔹 آیات قرآن دارد كه خدای سبحان #اضلال_ابتدایی ندارد كه ـ معاذ الله ـ كسی را گمراه كند. هم با #فطرت_درونی كه سرمایه اوست، او را آفرید و هم با وحی و نبوت و امامت انبیا و اولیای الهی از بیرون اینها را هدایت می كند؛ هیچ كس را رها نكرده است. 🔹 اگر كسی با داشتن عامل هدایت از درون و بیرون، كژراهه رفت که «نبذوا كتاب الله وراء ظهورهم»، خدای سبحان مهلت می دهد، #راه_توبه، انابه و بازگشت را باز می كند، فرصت می دهد، تأخیر دارد و مانند آن؛ اما اگر كسی با همه فرصت ها و محبت های الهی، راه بازگشت را به روی خود بست، از آن به بعد، ذات اقدس الهی او را گمراه می كند. 👈 گمراه می كند یعنی چه؟ یعنی اینها را به حال خودشان رها می كند. اضلال، یك امر عدمی است نه امر وجودی؛ چیزی به نام ضلالت باشد که خدا به كسی بدهد نیست، بر خلاف هدایت كه نور است، گرایش است، محبت است. #اضلال [الهی]؛ یعنی خدای سبحان لطف خود را بر می دارد، وقتی لطف را برداشت انسان به حال خودش رها می شود. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 30 تاریخ: 1393/09/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra