eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 کل یوم عاشورا ▪️ وجود مبارك در این سفر تاریخی و سازنده ‌اش نام مبارك یحیای شهید را زیاد بر زبان جاری می ‌كرد، می‌ فرمود: «مِن هَوانِ الدُّنیا عَلَى اللّه ِ أنَّ رَأسَ یحیى بنِ زَكَرِیا علیه السلام اُهدِی إلى بَغِی مِن بَغایا بَنی إسرائیلَ»؛[1] فرمود از پستی روزگار و از وهن و همین بس كه سر مطهر یحیای شهید را برای یك ناپاك اسرائیلی هدیه بردند، این جمله را زیاد می ‌فرمود؛ یعنی من هم راه یحیی را می‌ روم به همین سرنوشت مبتلایم كه سر مرا برای یك ناپاك اموی هدیه می ‌برند. برای چنین كاری لازم است. ما در ، سالار شهیدان حسین ابن علی ‌بن ‌ابی ‌طالب را وارث انبیا از آدم تا خاتم می ‌دانیم و به پیشگاه آن حضرت به عنوان وارث آدم تا خاتم عرض ادب می ‌كنیم، یكی از كسانی كه وجود مبارك حسین ‌بن ‌علی وارث اوست و به حق وارث اوست یحیای شهید است. ملتی كه با شهادت ندارد، در آن رواج پیدا نكرده، یحیای شهید را به یحیای زاهد می ‌شناسد؛ اما انقلاب اسلامی كه فرهنگ شهادت را ترسیم كرده است یحیای زاهد را به یحیای شهید معرفی كرد (دیگر نمی ‌گوید یحیای زاهد بلكه می ‌گوید یحیای شهید)؛ زیرا زهد او تحت الشعاع اوست. ▪️ سالار شهیدان به ما آموخت فرمود نه من آن اولین شهیدی ‌ام كه سرم برای ناپاك هدیه می ‌رود و نه آخرین شهید (هم قبل از من بودند هم بعد از من)، اما من پرچمدارم كه نه سابقین به من می ‌رسند نه لاحقین. در زیارت های جامعه و مانند آن مكرر می ‌خوانیم شما آن تك‌ درختان یا تك ‌قله ‌هایی هستید كه نه گذشته ‌ها به طول شمایند نه آیندگان. شما [حاضرین در مجلس] در كنار سلسله ‌جبال البرز به سر می ‌برید، این سلسله ‌جبال گسترشش در غرب خیلی وسیع است در شرق [هم] وسیع است؛ اما تك‌ كوه بلند چند هزار متری همین قله دماوند است كه نه كوه های شرق آن نه كوه های غرب آن به اندام آن نمی ‌رسند. فرمود من آن كوه بلندی ‌ام كه در اولیای گذشته همتای من نیست، در اولیای آینده همسان من نیست؛ ولی نه من اولین كسی ‌ام كه سرم را هدیه می ‌برند نه آخر، قبل از من یحیی بود بعد از من هم شهدایند، اینها ‌هستند. هر روز زنده است، هر روز زنده است، نام هر روز زنده است. [1] ـ مناقب آل أبی طالب (ابن شهرآشوب)، ج4، ص.85 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 سید الشهداء ▪️ وجود مبارك امام سجاد فرمود اينجا نِي فراوان است، حصير هست، برويد حصيري بياوريد، اين بدن مطهر را ما با حصير كفن كنيم. چون شهيد احتياجي به كفن ندارد، احتياج به غسل هم ندارد، خون شهيد غسل اوست و لباس شهيد كفن اوست، فقط بر شهيد نماز ميّت مي‌ خوانند و او را با همان لباس دفن مي ‌كنند. ▪️ سالار شهيدان از آن جهت كه شهيد بود احتياج به غسل نداشت، اما احتياج به كفن داشت، چون لباس هاي بدن مطهر او را به غارت بردند، اين بدن هم زير سُم اسب ها آن قدر آسيب ديد كه لباسي نماند؛ لذا وجود مبارك امام سجاد فرمود: حصيري حاضر كنيد كه بدن سالار شهيدان را در آن حصير كفن كنم. آپارات: https://aparat.com/v/G9Sce 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 ذات مقدس دید هیچ راهی برای جنگ با جاهلیت نیست، مگر خون؛ از كار افتاده بود نوبت رسید! 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عاشورا ▪️ (سلام الله علیها) با وجود مبارك (سلام الله علیه) چگونه با یكدیگر رفتار می ‌كنند. یكی از این دو كنار این بدن بی ‌سر خیلی بی‌ تابی می ‌كند، دیگری می‌ گوید غصّه نخور اینجا شهر می ‌شود... . 👇👇👇👇👇
🏴 عاشورا ▪️ (سلام الله علیها) با وجود مبارك (سلام الله علیه) چگونه با یكدیگر رفتار می ‌كنند. یكی از این دو كنار این بدن بی ‌سر خیلی بی‌ تابی می ‌كند، دیگری می‌ گوید غصّه نخور اینجا شهر می ‌شود، اینجا آباد می شود «وَ كَأَنِّی بِالْأَسْوَاقِ»؛[1] اینجا شهر می ‌شود، الآن اینجا بیابان است. حالا كم كم كه شد گفتند به طرف حمله كنید. مظلومیت وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) را نگاه كنید! دامن یكی از این بچه ‌ها آتش گرفت، یك عربی آمده این آتش را خاموش کرد، این دخترك دید كه نسبت به او محبّت كرد، گفت یا شیخ! راه نجف كجاست؟ نجف بیابان است! نجف چه خبر است! نمی‌ دانستند قبر حضرت امیر(سلام الله علیه) آن جاست، از ترس سالیان متمادی قبر علی (سلام الله علیه) مخفی بود، فقط بچه‌های أبی‌ عبدالله (سلام الله علیه) می‌ دانستند نجف چه خبر است. گفت نجف یك بیابان است، نجف می‌ خواهی بروی چه كار كنی؟! گفت ما كه بی‌ صاحب نیستیم. تا آن روز این مرد نشنیده بود قبر علی ‌بن ‌ابی طالب (سلام الله علیه) در نجف است! ▪️ حالا اینها ریختند و دارند خیمه‌ ها را غارت می‌ كنند. این (سلام الله علیها) چه حالتی دارد از یك طرف باید مواظب بچه‌ها باشد، از طرفی به حسب ظاهر پرستار رسمی (سلام الله علیه) است گفت: همی ترسم كه آتش برفروزد ٭٭٭ میان خیمه بیمارم بسوزد «اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَینِ وَعَلی‏ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَعَلی‏ اَوْلادِ الْحُسَینِ وَعَلی‏ اَصْحابِ الْحُسَینِ» [1]. صحیفة الإمام الرضا علیه السلام، ص77. 📚 سخنرانی عاشورا تاریخ: 1397/06/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
47.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله در محرم 1400 ▫️ عاشورای حسینی ▫️ تاریخ: 1400/05/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
ashora 27-05-1400.mp3
12.49M
▪️ سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله در محرم 1400 ▫️ عاشورای حسینی ▫️ تاریخ: 1400/05/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 محبت اهل بیت علیهم السلام ▫️ اموری كه در اسلام مطرح است بعضی ها كلیدی است، بعضی ها جزء مسائل فرعی است؛ آن مسائل كلیدی و مهم را رهبران الهی خیلی تكیه دارند. در اواخر عمر نابینا بود، وجود مبارك رسول گرامی را زیارت كرد، وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را زیارت كرد، عصر بی‌‌ بی‌‌ دو عالم سیده نساء عالمیان را ادراك كرد، وجود مبارك امام مجتبی را زیارت كرد، وجود مبارك سید الشهداء را زیارت كرد، وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) را زیارت كرد و رسید به وجود مبارك امام باقر كه آن عصر هم درك كرد؛ این بزرگوار عصا زنان در محله انصار چون خودش از قبیله انصار بود، عصا زنان كوچه به كوچه خانه به خانه می ‌رفت می ‌گفت: «أَدِّبُوا أَوْلَادَکمْ عَلَی حُبِّ عَلِی»[1] (علیه السلام)؛ این نظیر بحث های فرعی دین نیست! در مسائل فرعی این ‌طور یكی از صحابه عالی ‌قدر در سن پیری نابینا بشود عصا زنان در خانه این و آن در این محله و آن محله بگوید این معلوم می ‌شود یك است. فرمود بچه‌ های خود را به محبت این خاندان تربیت كنید بگذارید كه اینها به این خاندان علاقه پیدا كنند، دوست این خاندان باشند. ▪️ جریان سید الشهداء (سلام الله علیه) را همه مردم جهان به رسمیت می ‌شناسند و را به عنوان یك مبارز دوست دارند آن به درد نمی‌ خورد! را به عنوان یك امام معصوم باید دوست داشت. وگرنه شیعه ‌ها دوست دارند، سنی ها دوست دارند، مسلمان ها دوست دارند، كفار دوست دارند به عنوان اینكه یك فرد است، این به درد نمی‌خورد! كدام كافر است كه را دوست نداشته باشد؟! شما یك ماركسیست پیدا كنید كه او دوست نداشته باشد، آن طور به درد نمی‌ خورد به عنوان اینكه است، است، است، امام مُفْتَرَضُ الطَّاعَة است، الآن حی و حاضر است، اعمال ما را می ‌بیند، اعمال ما بر او عرضه می‌ شود و در قیامت شفیع ماست؛ این گونه از مسائل است كه برای ما كلیدی است. اگر این محبت شد آن گاه ما تابع دستورات اینهاییم و این حكم كلیدی را جابر در سن پیری خانه به خانه كوچه به كوچه در محله انصار حركت می ‌كرد و می ‌گفت كه مردم بچه ‌های خود را به بیت تربیت كنید، بگذارید اینها علاقمند به خاندان پیغمبر باشند؛ نام اینها را با تكریم میبرند. این مطلب اول. ▫️ ️ مطلب دوم چون روز جمعه متعلق به ولی عصر (ارواحنا فداه) است هم باید آن حضرت باشیم و ذات اقدس الهی در آیات فراوانی از قرآن كریم وعده داد بشارت داد كه بالأخره جهان بشریت را خلیفة الله و اداره می ‌كند هم در این كریمه ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ﴾[2] وعده داده است، هم ﴿هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ كَفی بِاللّهِ شَهیدًا﴾[3] وعده داده است، هم ﴿هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾[4] وعده داده است، این دو تا آیه است با تفاوت هایی كه در ذیلش هست، هم ﴿وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی اْلأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیمَكِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ﴾[5] كه ﴿یعْبُدُونَنی لا یشْرِكُونَ بی شَیئًا﴾ در این آیه وعده داده است و وجود مبارك امیرالمؤمنین هم وقتی از جریان عموماً و از جریان (عجل الله تعالی فرجه) خصوصاً نام می ‌برد می ‌فرماید دنیا بعد از سركشی ‌اش بالأخره مثل یك اسب رام زیر پای قرار می‌ گیرد و روشن هم نیست كه حضرت چه وقت ظهور می ‌كند؛ لذا ما هر لحظه باید خود را آماده كنیم. [1] . المناقب، ج3، ص67؛ « ... جَابِراً یتَوَكَّأُ عَلَى عَصَاهُ وَ هُوَ یدُورُ فِی سِكَكِ اَلْمَدِینَةِ وَ مَجَالِسِهِمْ وَ هُوَ یرْوِی هَذَا اَلْخَبَرَ ثُمَّ یقُولُ مَعَاشِرَ اَلْأَنْصَارِ أَدِّبُوا أَوْلاَدَكُمْ عَلَى حُبِّ عَلِی فَمَنْ أَبَى فَلْینْظُرْ فِی شَأْنِ أُمِّهِ». [2] . سوره قصص، آیه5. [3] . سوره فتح، آیه28. [4] . سوره توبه، آیه33. [5] . سوره نور، آیه55. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1376/03/23 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده امام باقر(علیه السلام) مي‌فرمايد: مسواك كردن در حمام مكروه است، زيرا موجب وباي (فسادِ) دندان‌ ها مي‌ شود.[1] امام صادق (علیه السلام) مي‌ فرمايد: خوردن گوشت نمک‌ سود و خشك شده در برابر آفتاب، بدن را نابود مي ‌كند و چه بسا كشنده است؛[2] همچنين آن را عامل پيري زودرس مي ‌شناساند.[3] [1] . يُكْرَهُ السِّوَاكُ فِى الْحَمَّامِ لأَنَّهُ يُورِثُ وَبَاءَ الأَسْنَانِ (الفقيه، ج1، ص54). [2] . ثَلاثَةٌ يَهْدِمْنَ الْبَدَنَ وَ رُبَّمَا قَتَلْنَ: أَكْلُ الْقَدِيدِ الْغَابِّ... (الكافى، ج6، ص314). [3] . أَرْبَعَةٌ تُهْرِمُ قَبْلَ أَوَانِ الْهَرَمِ: أَكْلُ الْقَدِيدِ... (تحف العقول، ص317). 📚 مفاتیح الحیات ص 111 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 انقلاب سید الشهداء ▪️ یك وقت است در حال عادی عقیده مردم محفوظ است اخلاق مردم محفوظ است؛ ولی گاهی سیئاتی در جامعه مورد ارتكاب است، در چنین فضایی كارهای فكری، ، رهنمودهای تبلیغی سودمند هستند؛ اما یك وقت حادثه تلخی پدید آمد، حادثه شوم و مشئومی خود را نشان داد، در آن روزگار، كارهای فرهنگی و فكری و سخنرانی ها اثر ندارد، چاره جز نیست؛ مثلاً یك وقت كسی بیماری عادی دارد این با دارو و شربت و قرص و كپسول قابل حل است؛ اما یك وقت است حادثه سنگینی رخنه كرده است كه چاره جز جراحی و عمل كردن نیست. ائمه دیگر فراغتی و فرصتی داشتند كه با كارهای فرهنگی و فكری آن مشكلات جامعه را حل كنند؛ ولی (سلام الله علیه) دید با روی كار آمدن یزید با كار فكری و فرهنگی نمی‌توان جامعه را زنده كرد؛ پس كار ابی عبدالله با كار ائمه دیگر فرق دارد. آپارات: https://aparat.com/v/7xMqf 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 حمد الهی ▫️ قرآن كریم را در برابر كافر قرار داد: ﴿لِینْذِرَ مَنْ كانَ حَیا وَ یحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْكافِرینَ﴾،[1] معلوم می ‌شود كه مؤمن و موحّد زنده است و كسی كه زنده است، است: ﴿وَ یحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْكافِرینَ﴾ آنها مُرده ‌اند... . این تعریفی است كه از قرآن درباره انسان برمی‌آید. ▫️ در اوّلین دعای صحیفه سجادیه برمی‌آید كه انسان فصل اخیرش آن است؛ یعنی انسان «حی متألهٌ حمید» كه اگر حمد و ستایش پروردگار نباشد، دیگر انسان نیست؛ لذا فرمود: خدایا! تو را سپاس كه آیین حمد و شكر را به ما آموختی و ما آشنا شدیم كه تو را حمد كنیم و اگر انسانی خدا را حمد نكند، این افراد «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیةِ»،[2] اگر كسی شاكر و حمید و حامد نباشد، این فصل اخیر را ندارد، فصل اخیر , حمد و سپاس در برابر ذات اقدس الهی است...؛ لذا مسئله دعا را به عنوان اینكه نور است به ما معرفی كرده و در سایر كلمات نورانی, سعی بلیغ آن حضرت این بود كه ما از این نقشه الهی كه استفاده كنیم و از آن كه فصل اخیر ماست، استفاده كنیم. [1]. سوره یس، آیه70. [2].صحیفه سجادیه، دعای1. 📚 کنگره بین المللی امام سجاد (علیه السلام) در زاهدان تاریخ: 1394/08/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مهمترین پیام رسان كربلا ▪️ امام سجاد (سلام الله علیه) است. حضرت دیگر فراغتی نداشت كه با تأسیس حوزه و تألیف كتاب معارف را منتقل كند، با دعا [منتقل کرد]. یك مفسّر عمیق همان طور كه برای حل مطالب به آیات قرآنی و روایات تفسیری مراجعه می ‌كند، بشرح ایضاً [همچنین] به ادعیه هم مراجعه می ‌كند. آن مفسّر عمیق هرگز دعا را از نظر دور نمی ‌دارد. برای فهمیدن آیه به خیلی از این ادعیه مراجعه می ‌شود، به خیلی از این زیارات مراجعه می ‌شود. آن روز اینها برای نشر معارف راهی نداشتند مگر از راه زیارت و دعا. وقتی كه شما می ‌بیند امام هادی دستور می ‌دهد یا وجود مبارك امام سجاد دستور ادعیه خاص می ‌دهد، یك مفسر، یك فقیه، یك حكیم و یك متكلم برای حل بسیاری از آیات قرآن كریم همان طوری كه به روایات امام باقر و صادق (سلام الله علیهما) مراجعه می ‌كند، را هم ملاحظه می ‌كند. شما می ‌بینید آن روایت ها را ائمه دیگر از همین ادعیه دارند. ▪️ یك وقتی از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) سؤال كردند این ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾[1] یعنی چه؟ «أَ قُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی‌ الْقُلُوب»؟[2] منظور آن است كه با قدرت فكر بگیریم یا با قوت بازو؟ فرمود: «فِیهِمَا جَمِیعاً»؛ یعنی سپاه و ارتش عموماً و شما برادران بزرگوار لشكر 25 كربلای مازندران خصوصاً ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾ «ای بقوة القلوب و بقوة الابدان». این بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) را شما ببینید از تحلیل عمیق دعای امام سجاد به دست می‌آورید. وجود مبارك امام سجاد همین معارف را عمیق ‌تر، عریق تر و دقیقتر در آن دعای اهل ثغور بیان و تحلیل می‌كند؛ عرض می‌ كند خدا‌یا آنچه كه باعث پیشرفت یك لشكر اسلام است اوست، اوست و اوست. لشكری كامیاب است كه در طلیعه امر در اواسط امر و در پایان امر باشد؛ همه اینها را امام سجاد در این دعا آورده موانع موفقیت را هم ذكر كرده و رفع آن موانع را از ذات اقدس الهی مسئلت كرده است؛ به خدا عرض می ‌كند و «وَ عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ، وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا یبْصِرُونَ»؛ خدا‌یا اینها را اهل معرفت بكن كه را بزدایند و را ترك كنند «عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ» هم باشند آن جزئیات را ریز را دقیق بفهمند، هم و دانشوری باشند خطوط كلی را خوب ارزیابی كنند. این جاها كه بین علم و معرفت جمع می‌ شود «إذا اجتمعا افترقا» معرفت معنای خاص خودش را دارد، علم معنای مخصوص خودش را دارد «عَرِّفْهُمْ مَا یجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لَا یعْلَمُونَ»، بعد از انضمام آن معرفت امور جزئی و این علم امور كلی فرمود اینها تازه شدند ، یك ارتشی یك سپاهی اگر صاحب نظر باشد كافی نیست باید باشد. نظر یعنی نگاه، بصر همان رؤیت را تداعی می ‌كند یعنی دیدن، خیلی ها اهل نظرند و نظریه پردازند و نگاه می‌ كنند، ولی نمی ‌بینند ▪️ هر اهل نظری اهل بصر نیست، اگر آن بزرگوار در شعرش گفت هر شجر ثمر ندارد، هر نظر بصر ندارد ناظر به این قسمت است. امام سجاد می ‌فرماید اگر سپاه ما شد در امور ریز، اهل علم شد در قوانین كلی این نظر ریز و درشت زمینه بشود تا او را اهل بصر كند «وَ بَصِّرْهُمْ مَا لَا یبْصِرُونَ» آنچه را كه دیگران نمی ‌بینند و قبلاً نمی ‌دیدند الآن بصیر بشوند اینها است. ▪️ وجود مبارك امام سجاد در این دعاها عرض می ‌كند خدا‌یا ، نام دنیا، نام جاه و مقام و پول را از یاد این عزیزان سپاهی در خط مقدم جبهه از یادشان ببر «وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِكْرَ دُنْیاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ». [1]. سوره بقره، آیه63. [2]. تفسیر العیاشی، ج1، ص45. 📚 سخنرانی در جمع لشکریان 25 کربلای مازندران تاریخ: 1385/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آسیب شناسی واقعه کربلا ▪️ خدای سبحان ما را به منزله یك آفرید نه یك بستر خاكی و كویری؛ فرمود انسان سطح زمین نیست، انسان معدن است: «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ»[1] بستر انسان، ظاهر انسان، خلق و خوی انسان یك امر روشنی است؛ امّا در درون او چه چیز نهادینه شده ‌است و كدام گوهر دفن شده است این را نه خود می‌داند نه دیگری می ‌بیند. انبیاء كه معدن ‌شناسان انسانی ‌اند [و] برای كندوكاو مأمور شدند، اینها را خدای سبحان فرستاد تا درونِ درون را بشكافند، به ما نشان دهند كه شما گوهری در درون خود نهادینه‌ شده دارید، این گوهر را بشناسید، از این گوهر مبانی را استخراج كنید و از آن مبانی مواد را. این اوّلین خطبه نهج ‌البلاغه كه وجود مبارك امیر كلام علی بن ابی‌طالب (سلام الله علیه) فرمود انبیا آمدند: «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»، یعنی این. ▫️ انسان قدرت پركشیدن دارد، پر و بالی دارد، می‌ تواند به سپهر سفر كند و آن اوج سپهر را از نزدیك ارزیابی كند. این كار را انبیاء به انسان آموختند و به او پر و بال دادند تا او بتواند پرواز كند، این كار را می ‌گویند ، و تحقیق؛ یعنی انسان هم قدرت پركشیدن تا را دارد، هم قدرت غوّاصی تا عمق دریا را؛ یكی را حكمت و كلام به عهده می‌گیرد دیگری را عرفان. انسان یا در درونِ درون خود فرو می‌ رود می ‌شود ؛ یا در برون و برون پر می ‌كشد می‌شود و متكلم، یا جامع بین مشهود و معقول است مانند عارفان كُمّل، یا جامع كلّ است مانند انبیاء و اولیاء. ▪️ وجود مبارك ابی‌ عبدالله آن ‌قدر مردم را [گرفتار] شستشوی مغزی دید، فرمود كه نه گذاشتند شما چیزی بفهمید نه نان حلالی به شما دادند ـ بالأخره انسان یا باید باشد، یا : ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ﴾[2] ـ فرمود نه خود می‌ فهمید، نه حرف های من در شما اثر می ‌كند؛ خود نمی ‌فهمید چون با شستشوی مغزی روبرو هستید، حرف من در شما اثر نمی‌ كند برای اینكه مال حرام شكم شما را پُر كرده است، كسی كه حرام خورد آن مالِ حرام می ‌شود اندیشه. اگر گفتند «ای برادر تو همان اندیشه ‌ای» همان ‌طوری كه روح جسمانیة ‌الحدوث و روحانیة ‌البقاء است، اندیشه این‌ چنین است، اخلاق این ‌چنین است؛ این غذا به صورت در می ‌آید، این غذا به صورت در می ‌آید، هیچ توقع نداشته باشید كه غذای حرام به صورت اندیشه ناب در بیاید [و] این بشود حوزوی خوب یا بشود دانشگاهی خوب، از غذای پاك است! ▫️ وجود مبارك امام صادق فرمود: كسب حرام «يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ»[3] در اعقاب اثر می ‌گذارد، چه رسد به انسان [خورنده حرام]. وجود مبارك ابی‌ عبدالله فرمود: غذای حرام نمی‌ گذارد شما حرف امام زمانتان را بشنوید ـ وجود مبارك ابی‌ عبدالله امام آن زمان بود! هر كدام از این دوازده امام در عصر خود امام آن زمان بودند، الآن وجود مبارك امام دوازدهم (ارواحنا فداه) ولی‌ ماست ـ وجود مبارك ابی‌ عبدالله فرمود: در شما اثر كرده كه حرف من در شما اثر نمی ‌كند. [1]. كافی، ج 8، ص 177. [2]. سوره ق، آیه 37. [3]. كافی، ج 5، ص 125. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra