eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جامعه عادل 🔸 وجود مبارك حضرت كه می‌ كند دو كار می ‌كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ‏ الْأَرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»... . 👇👇👇👇👇
💠 جامعه عادل 🔸 وجود مبارك حضرت كه می‌ كند دو كار می ‌كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ‏ الْأَرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»؛[1] یعنی به وسیله حضرت جهان پر از عدل و داد می‌ شود. اما بالاتر از این و مهم‌تر از این كه مقدور همه نیست و آن این است كه جهان را پر از بكند، مگر هر كسی چیزی می ‌فهمد؟! مگر هر كسی عاقل می ‌شود؟! مگر مردم حرف هر كسی را گوش می ‌دهند؟! مگر جامعه را به این آسانی می ‌شود كرد؟ آن دستِ ولایت حضرت است به بركت ذات اقدس الهی كه «یضَعُ عَلَی رُئُوسِ العِبَادِ فَتَكمَلَ بِهِ أَحلامَهُم وَ عُقُولَهم»؛[2] مگر یك چیز عادی است كه همه جا پیدا شود؛ این كار را حضرت می‌كند. من هر وقت درباره این حدیث نورانی كه او چطور مردم را عاقل كند هر وقت به این حدیث نورانی می ‌رسم متوقف می ‌شوم، این چه دستی است؟ چه كار می‌ كند؟ 🔸 اوّلین بخشی كه از قرآن نازل شد است و است و است و , ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾[3] اول سواد است و سواد, آن هم سوادی كه نور است و بعد عدل. عمل را عقل رهبری می ‌كند، كار را فهم رهبری می‌ كند, قیام را آن اندیشه هدایت می ‌كند؛ این كار حوزه است. تا جامعه نفهمد كه گناه سمّ است هر چه شما نصیحت كنید، دست از اختلاس بر نمی ‌دارد، این باید بفهمد كه گناه سمّ است. 🔸 جهان اگر بخواهد پر از شود باید پر از بشود این اهم است, وجود مبارك حضرت این كار را می ‌كند و شما عالمان دین كه شاگردان آن حضرت هستید باید جامعه را عاقل كنید با سیره ‌تان, سریره ‌تان, سنّتتان, سخنرانیتان, تدریستان, تألیفتان, مَشی متواضعانه ‌تان باید جامعه را عاقل كنید؛ آن وقت جامعه عاقل را می‌ شود عادل كرد آسان است. [1] . زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص423. [2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ‏ أَحْلَامُهُمْ‏». [3] . سوره علق، آیه3 ـ 5. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/euI5J 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1394/03/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز نهم ربیع الاول 🔸 همه ما موظف هستیم که عادل باشیم. ما در مکتب خود راه‌ های فراوانی داریم برای احراز ؛ تنها ترس از جهنم یا شوق به بهشت نیست، چیزهای فراوانی داریم که علل و عوامل عادل شدن انسان است. یکی مسئله است، حیا از بهترین فضایل هست و الآن که روز نهم ربیع المولود است، اولین روز امامت حضرت است، تمام مسئولیت‌ ها به عهده آقاست. ما هم با جان و دل امامت حضرت را پذیرفتیم. یک وقت است به آدم می ‌گویند گناه نکنید! عذاب جهنم است، آن هست ولی خیلی ارزش ندارد که «خَوْفاً مِنَ النَّارِ»[1] باشد؛ اما خود ذات أقدس الهی اول ما را از راه حیا متخلّق کرده است. در بخش پایانی همین سوره «علق»، اصلاً سخن از جهنم و اینها نیست، ما را به حیا دعوت کردند، فرمودند گناه نکنید و پرهیز کنید: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یری﴾. برای نیل به مقام عدالت، حیا سهم تعیین‌ کننده دارد، فرمود انسان خجالت نمی ‌کشد که خدا دارد او را می ‌بیند؟! اگر کسی در حضور ما باشد یا ما در حضور او باشیم، به هر حال حیا داریم، این حیا نعمت خوبی است! الآن ما در مشهد و محضر وجود مبارک حضرت هستیم، فرق نمی ‌کند؛ حالا چه کوچک، چه بزرگ؛ ﴿وَ آتَیناهُ الْحُكْمَ صَبِیا﴾،[2] گرچه همه ائمه (علیهم السلام) می ‌بینند برابر آیه مبارکه سوره «توبه»، فرمود: ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾؛[3] فرمود هر کاری می ‌خواهید بکنید بکنید، الله می ‌بیند، رسول خدا می ‌بیند، مؤمنون می ‌بینند که منظور اهل بیت (علیهم السلام) است، همه می ‌بینند! چه زنده و چه غیر زنده؛ اما آن‌که ما مسئول هستیم و او تنگاتنگ می ‌بیند، وجود مبارک حضرت است. آدم این را اگر باور بکند؛ هم جزء است، هم حتماً عادل می ‌شود. حیا نعمت خوبی است، خجالت کشیدن چیز خوبی است، اینها هم هستند. 🔸 ﴿فَسَیرَی﴾[4] این «سین»، «سین» تحقیق است، «سین» تسویف نیست. این «سین» در برابر «سوف» نیست که بعدها خدا می ‌بیند. در سوره مبارکه «یونس» دارد که همین که می‌خواهید وارد کار بشوید: ﴿ما تَكُونُ فی‏ شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ ... إِلاَّ كُنَّا عَلَیكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفیضُونَ فیهِ﴾؛ همین که بخواهید وارد بشوید ما می ‌بینیم. این «سین»، «سین» تحقیق است نه تسویف. اکنون همین که بخواهیم وارد بشویم وجود مبارک حضرت می ‌بیند، این می ‌شود ؛ حداقل آن این است! این کمک می ‌کند در عدالت انسان که انسان را واقعاً عادل نگه می ‌دارد. الآن اگر کسی بخواهد برای خودش اربعین حساب بکند یا اهل محاسبه باشد، همین را می ‌تواند جزء محاسبه قرار بدهد. آن‌ وقت در غیاب حضرت، چهارتا اشک بریزد این اشک، است، برای اینکه انسان در حضور او حرمتش را نگه نداشت، حالا چه اشکی بریزد؟! ما برای اینکه بدانیم اشکمان صادق است یا کاذب، ناله ما صادق است یا ناله ما کاذب، همین ‌طور است. از کار ساخته است، از کار ساخته است. باور بکنیم که حضرت می‌ بیند و ما هم در حضور حضرت هستیم و مسئول هستیم! بنابراین این تبریکی که به یکدیگر می‌ گوییم که اولین روز امامت وجود مبارک حضرت است، برای ما می ‌تواند این درس را داشته باشد که ما او را مشاهده بکنیم. [1]. علل الشرائع، ج1، ص57. [2]. سوره مریم، آیه12. [3]. سوره توبه, آیه105. [4]. سوره توبه، آیه105. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 147 تاریخ: 1395/09/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) درباره حكمت اجتماعی غسل روز جمعه می ‌فرماید: انصار در آبیاری زمین‌ ها و رسیدگی به اموالشان كار می ‌كردند و روز جمعه در مسجد حاضر می ‌شدند و مردم از بوی عرق زیر بغل و بدن آنان اذیت می ‌شدند، از این رو رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ایشان را به غسل فرمان داد و بدین ترتیب سنت شد.[1] [1] . إِنَّ الأَنْصَارَ كَانَتْ تَعْمَلُ فِى نَوَاضِحِهَا وَ أَمْوَالِهَا، فَإِذَا كَانَ یوْمُ الْجُمُعَةِ حَضَرُوا الْمَسْجِدَ، فَتَأَذَّی النَّاسُ بِأَرْوَاحِ آبَاطِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ، فَأَمَرَهُمْ رَسُولُ اللَّهِص بِالْغُسْلِ فَجَرَتْ بِذَلِكَ السُّنَّةُ (الفقیه، ج1، ص112). 📚 مفاتیح الحیات ص 133. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مراسم بزرگداشت علامه همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسگری (علیه السلام) عصر دیروز در تهران برگزار شد. ▫️ در این مراسم که برخی از مقامات کشوری حضور یافتند، حجت الاسلام والمسلمین استاد با ذکر فضایل علمی و اخلاقی ، طی سخنانی به سجایای اخلاقی و رفتاری امام حسن عسکری (علیه السلام) و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پرداختند. ▫️ این مراسم به همت دفتر و هیئت امنای مسجد جامع امام حسن عسگری (علیه السلام) برگزار شد. ◀️ مراسم بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: 1399/02/23 🆔 @m_vaezjavadi
💠 دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، دکتر عین الهی در ادامه سفر یک روزه خود به قم، شب گذشته با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ازدواج در سایه عقل و عدل 🔸 زن و شوهر مکمّل یکدیگرند، باید یکدیگر را خوب درک کنند؛ در رفتار و گفتار حرفی نزنند که خدای ناکرده به حرمت دیگری بربخورد، را حفظ بکنند. خانم توقعش در برابر شوهر باشد، شوهر برابر امکاناتی که دارد خواسته ‌های خانم را برآورده کند، این یک زندگی معقولی است و آن است که زندگی را اداره می ‌کند، گوارا می‌ شود؛ فرزندی هم که ذات اقدس الهی به این خانواده می ‌دهد، باعث دلگرمی پدر و مادر می‌شود. فرزند که آمد کل زندگی را دگرگون می ‌کند، است! بنابراین اولین وظیفه ما ماست، ماست، حرفی نزنیم که دیگری برنجد، حرفی نزنیم که آسایش او را بهم بزند، سعی کنیم رضای یکدیگر را که در آن است حفظ بکنیم. 🔸 مطلب اساسی این است که ائمه (علیهم السلام) سعی کردند اساس خانواده را با سامان ببخشند. امام جواد (سلام الله علیه) در هنگام عقدش یک خطبه‌ ای خواندند. مستحب است که قبل از عقد یک خطبه‌ ای خوانده بشود که احکام زناشویی، شرایط نکاح، کیفیت همسرداری، کیفیت تشکیل زندگی گفته بشود. آنجا وجود مبارک امام جواد خطبه ای که خواندند در آستانه عقد فرمودند: «أَنَّ لِكُلِّ زَوْجَةٍ صَدَاقاً»؛[1] یعنی هر زنی یک مهریه ‌ای دارد. «وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ أَمْوَالَنَا فِی الْآخِرَةِ مُؤَجَّلَةً مَذْخُورَةً»؛ ما اموال فراوانی پیش خدا ذخیره کرده داریم. این طور نیست که دست ما خالی باشد، اما بسیاری از اینها را در راه خدا صرف کردیم. مهریه ‌ای به آن صورت مهریه کلان نداریم که بدهیم «وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ أَمْوَالَنَا فِی الْآخِرَةِ مُؤَجَّلَةً مَذْخُورَةً ... وَ قَدْ أَمْهَرْتُ ابْنَتَكَ‏ الْوَسَائِلَ‏ إِلَی‏ الْمَسَائِلِ‏ وَ هِی مُنَاجَاةٌ دَفَعَهَا إِلَی أَبِی»؛ یعنی فرمود همسر که بدون مهریه نمی‌ شود، من مهریه همسرم را چند نسخه خطی است از پدرم امام رضا (سلام الله علیه) به ما ارث رسیده است من این مناجات را «الْوَسَائِلَ‏ إِلَی‏ الْمَسَائِلِ»، این را مهریه همسرم قرار می ‌دهم. فرمود: «وَ قَدْ أَمْهَرْتُ ابْنَتَكَ‏ الْوَسَائِلَ‏ إِلَی‏ الْمَسَائِلِ‏ وَ هِی مُنَاجَاةٌ دَفَعَهَا إِلَی أَبِی»؛ این بخشی از این مناجات ‌ها را مرحوم محدث قمی در حاشیه مفاتیح نقل کرده: «الادعیة الوسائل الی المسائل». 🔸 غرض این است که امامان که هستند این جور زندگی کردند و برکات را هم با همین وضع بیان کردند. ما امیدواریم که برای همه جوان‌ های پیرو قرآن و عترت خیر و صلاح و فلاح مقرّر بشود که زندگی خوبی داشته باشید، دیگران هم تأسّی کنند، نگذارند سنّ ازدواج بالا برود، اگر بالا رفت به مصلحت آنها نیست، خدای سبحان برای هر کسی یک سنّی قرار داد، حکمی قرار داد که ـ إن ‌شاء الله ـ امیدواریم جامعه ما به آن صورت حرکت کند. [1] . بحار الأنوار، ج50، ص73؛ مهج الدعوات و منهج العبادات، ص258. 📚 مراسم خطبه عقد تاریخ: 1396/12/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 چون نظافت و بهداشت محبوب خداست و بوی خوش، از مصادیق نظافت و بهداشت است، حبیب خدا، پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آن را دوست دارد، از این جهت آن گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از دنیای شما بوی خوش، محبوب من است و نور چشم من در نماز است[1].[2] [1] . حُبِّبَ إِلَىَّ مِنْ دُنْیاكُمُ... الطِّیبُ وَ جُعِلَ قُرَّةُ عَینِى فِى الصَّلاةِ (كتاب الخصال، ص165؛ وسائل الشیعة، ج2، ص144). [2] . اسلام و محیط زیست، ص269. 📚 مفاتیح الحیات ص 133. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عناصر محوری كارگزاران 🔹 یك مسئله مدیریتی، كلامی و غیر كلامی است در این آیه است؛ آن مسئله مدیریتی كه در آیه است [این است که] عرض كرد: ﴿وَ إِنِّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِینٌ﴾[1] كسانی در خدمت سلیمان (سلام الله علیه) بودند و كارگزاران آن حضرت بودند این دو ویژگی را داشتند كه هم در كارشان كارشناس و و مقتدر بودند و هم و پاك بودند؛ این دو ركن, دو عنصر محوری یك كارگزار است. اگر كسی مدیر لایق نباشد مدبّر لایق نباشد در آن كار كارآمد نباشد موفق نیست، اگر كارآمد بود ولی امین و پاك نبود موفق نیست. اگر قرآن كریم سیاست را كارگزاری را مدیریت و مدبریت را مطرح می ‌كند، می ‌گوید هر كسی در هر سِمتی كه است این دو وصف عنصری را باید داشته باشد؛ یعنی در آن كار كارآمد باشد (یك) و پاك باشد (دو) ﴿إِنِّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِینٌ﴾. 🔹 مشابه این بحث در جریان سوره مباركه «یوسف» گذشت؛ در سوره «یوسف» آیه 55 هم وجود مبارك یوسف فرمود در شرایطی كه مصر گرفتار گرانی و قحطی و خشكسالی است و مردم در زحمت‌ اند این احتیاج دارد به یك مسئول اقتصادی كه هم كارشناس خوب باشد بتواند كشور را در حال بحران اقتصادی اداره كند و هم پاك باشد و من هر دو صفت را دارم در آیه 55 سوره مباركه «یوسف» فرمود: ﴿قَالَ اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ﴾ چرا برای اینكه ﴿إِنِّی حَفِیظٌ﴾ (یك)، ﴿عَلِیمٌ﴾ (دو)، من اموال را خوب حفظ می ‌كنم و كارشناس هم هستم، گاهی آن پاك بودن بر كارشناسی مقدم است و گاهی نیرومندی بر پاك بودن! این مربوط به رعایت فواصل آیات است، گاهی قوی بر امین مقدم است، گاهی حفیظ كه به معنای امین است بر علیم مقدم ذكر می ‌شود. وجود مبارك یوسف فرمود كشور را كسانی اداره می ‌كنند كه داشته باشند عنصر اول و باشند عنصر دوم و من این دو سِمت را دارم در حالی كه مصر قحطی ‌زده است یك مسئول اقتصادی چون یوسف لازم دارد ﴿اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾ خب اگر كسی بخواهد یك داشته باشد راهش همین است؛ ولی اگر قرآن بخوانیم و به دستور قرآن عمل نكنیم خب مشكلات فراوانی دارد. بالأخره یا انسان است یا جن, جن هم یا مسلمان است یا كافر, جنّ كافر كه این حرف را نمی ‌زند اگر كسی مسلمان شد ولو جن هم كه باشد نباید به كشور بكند! [1] . سوره نمل، آیه39. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 13 تاریخ: 1391/02/31 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سر و محاسنش را با سدر می‌ شست[1] و برپایه روایتی آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگام خواب مسواك را بالای سرش می ‌نهاد تا پس از بیدار شدن ابتدا مسواك زند.[2] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: هرگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌خواست بخوابد مسواك می ‌زد.[3] [1] . وَ كَانَص إِذَا غَسَلَ رَأْسَهُ وَ لِحْیتَهُ غَسَلَهُمَا بِالسِّدْرِ (مكارم الاخلاق، ص32). [2] . وَ رُوِىَ أَنَّهُص كَانَ لا ینَامُ إِلاَّ وَ السِّوَاكُ عِنْدَ رَأْسِهِ، فَإِذَا نَهَضَ بَدَأَ بِالسِّوَاکِ (مكارم الاخلاق، ص39). [3] . وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِص یسْتَاكُ إِذَا أَرَادَ أَنْ ینَامَ... (مكارم الاخلاق، ص291). 📚 مفاتیح الحیات ص 133 و 134. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کرامت وحدت 🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم... . 👇👇👇👇👇
💠 کرامت وحدت 🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم. به ما خدای سبحان فرمود من بهشت را خلق كردم، بهشت خصوصیاتی دارد، شما جامعه ‌تان را می ‌توانید؛ بسازید؛ این را در قرآن مشخص كرد، بهشت جایی است كه دیگر معادل ندارد. فرمود بهشت اوصافی دارد, مردانی دارد, طرز زندگی هست؛ شما می ‌توانید در دنیا آن شهرتان, آن محلّتان را یك بهشت كوچك بسازید. فرمود در بهشت هیچ كسی با هم اختلاف ندارند؛ اگر چنانچه مطلبی هست، آرام حل می ‌كنند، كینه كسی در دل نیست، فرمود: هیچ بهشتی ای با بهشتی دیگر كینه ندارد, اگر یك اختلاف باشد، حل می ‌كنند، آن‌جا اختلافی در كار نیست. 🔸 فرمود، مردان با نماز, ، جامعه خود را مثل بهشت می‌ سازند؛ فرمود اینها می ‌گویند: «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾،[1] این را در دنیا می ‌گویند! با خدا مناجات می ‌كنند، می‌گویند خدایا كینه هیچ كسی را در دل ما قرار نده! یعنی ما می‌ خواهیم؛ مثل یک بهشت زندگی كنیم, از این بهتر! چرا قرآن كریم بهشت را آن ‌طور معرفی كرد، بعد فرمود، یك عده در دنیا هستند كه همان را می ‌زنند. اگر ما نه بی راهه برویم و نه راه كسی را ببندیم، كسی با ما اختلاف ندارد، ما هم با كسی كینه نداریم، این زندگی می ‌شود راحت! «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾، این كم كرامتی نیست! [1]. سوره حشر، آیه10. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/hs9VX 📚 سخنرانی عمومی در دماوند تاریخ: 1396/06/27 🆔 @a_javadiamoli_esra