💠 به سوی معبود
🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ #خیلی_ها_خواب_هستند خواب می بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی ها خیال می کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است!
🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب #سحر_داشته_باشید، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن #اعتصام_کنید؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید.
🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم #دست_یکدیگر_را_بگیریم نه پای یکدیگر را!
آپارات:
https://aparat.com/v/wyM9s
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1
تاریخ: 1398/01/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مدیریت الهی
🔹 معصوم هم در #مسائل_علمی از گزند خطا معصوم است و هم در #مسائل_عملی از آسیب خطیئه معصوم است، چنین کسی خلیفه خداست؛ هم در #بیان_احکام معصوم است هم در #اجرای_احکام؛ اما مأمور به علم غیب نیست مگر در مورد ضرورت.
🔹 این طور نیست که بتوان #مدیریت_جهان را به غیر خلیفه خدا سپرد. اصل #آزادی مردم است، این اصل کلی است که انسان آزاد خلق شد؛ اما خلیفه خدا یا منصوبین از طرف خلیفه خدا می توانند احکام و حِکَم الهی را برای مردم بیان کنند. ذات اقدس الهی که خلیفه معین کرده است، این خلیفه، #حافظ_اصل_دین است و کاری می کند که اصل دین محفوظ بماند؛ کاری می کند که تا آنجا که ممکن است، #نظام محفوظ بماند، تا آنجا که ممکن است، #جامعه محفوظ بماند و آنجا که احتمال دارد جامعه ارباً اربا بشود از حق خودش هم ممکن است صرف نظر بکند.
🔹 وقتی خواستند به قبر #حضرت_زهرا_سلام_الله_علیه دسترسی پیدا کنند که مثلاً قبر را بشکافند حضرت شمشیر کشید، فرمود: «أَمَّا حَقِّی فَقَدْ تَرَكْتُهُ مَخَافَةَ أَنْ یرْتَدَّ النَّاسُ عَنْ دِینِهِم وَ أَمَّا قَبْرُ فَاطِمَةَ فَوَ الَّذِی نَفْسُ عَلِی بِیدِه لَئِنْ رُمْتَ وَ أَصْحَابُكَ شَیئاً مِنْ ذَلِك لَأَسْقِینَّ الْأَرْضَ مِنْ دِمَائِكُم»؛ کلنگی به یکی از این قبرها بزنید زمین را به خونتان رنگین میکنم. هر چیزی حسابی دارد کتابی دارد؛ خلیفه الهی معصوم الهی می داند که چه وقت قیام بکند و چه وقت قعود بکند؛ البته کسی را که او نصب کرده است نیز چون منصوب از طرف خلیفه است مأذون است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه تغابن جلسه 2
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حضور حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت الله ابراهیم امینی در مسجد اعظم قم
▫️ پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه
#گزارش_تصویری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 325
#فصل_یازدهم
#خواب_و_بیداری
#آداب_خوابیدن
🔸 رهایی از فکر گناه
مصداق ذکر: امام صادق (علیه السلام) می فرماید: ذکر خدا، تنها گفتن «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» نیست، بلکه ذکر خدا، به این است، هرگاه به چیزی فرمان دهد پیروی کنی و از چیزی نهی کند ترکش کنی.[1]
همان طور كه اصل ذكر در اسلام توصیه شده است، كیفیت آن نیز بیان شده است كه ذاكر باید از ذکر مأثورِ از شارع مقدس بهره گیرد و هرگز به دنبال ذكر اختراعی نرود، چنان كه سفارش بزرگان اهل معرفت نیز همین است. ذكر مأثور هرچند با زبان یا قلم باشد، عملی صالح است؛ ولی هرگز سید اعمال صالح نخواهد بود، بلكه ذكر قلبی ـ كه بر همه اعضا اشراف دارد و ذاکر بدون رضای الهی، قبض و بسط، اخذ و اعطا و بطش و نشط ندارد ـ سیادت همه كارهای صالح حتی ذکر زبان یا قلم را عهده دار خواهد بود؛ یعنی در سیرت و روش خود انصاف و مواسات دارد و حیثیتی غیر از حیثیت دینی ندارد، پس ذكر آنها ذكر خداست.[2]
[1] . ذِكْرُ اللَّهِ عَلَی كُلِّ حَالٍ، لَیسَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، فَقَطْ، وَ لَكِنْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْءٌ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ، أَخَذْتَ بِهِ، أَوْ إِذَا وَرَدَ عَلَیكَ شَىْءٌ نَهَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ، تَرَكْتَهُ (الكافی، ج2، ص144).
[2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص555.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 219
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 غفلت تبهکاران
🔹 كسی كه خود را در جامعه «مسلوب الحیثیة» احساس می كند یا برای جامعه حرمتی قائل نیست، او #متجاهر_بالفسق است و چون «متجاهر بالفسق» است، برای خود و برای جامعه, حریم و #حرمت و حیثیتی قائل نیست، لذا گفتند #غیبت از این گروه جایز است؛ امّا آنكه «متجاهر بالفسق» نیست، برای حفظ آبروی خود، مخفیانه گناه می كند که البته این خفا از مردم است.
🔹 ذات اقدس الهی می فرماید شما خودتان را از مردم مخفی می كنید ولی خود را از #اعضاء_و_جوارح مخفی نمی كنید كه «علیه» شما #شهادت می دهند، یك؛ از من خودتان را مخفی نمی كنید، چون من همه جا هستم ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾، دو. فرمود: ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ﴾؛ اینها در خفا سعی می كنند كه مردم اینها را نبینند و كار خلاف می كنند؛ امّا دیگر نمی دانند كه ﴿هُوَ مَعَكُمْ أَینَ ما كُنْتُمْ﴾، ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یبَیتُونَ﴾؛ فرمود اینكه پشت درهای بسته تصمیم می گیرند، اینكه «تبییت» یعنی بیتوته می كنند و شب نشینی هایی دارند كه كسی نباشد، خیال می كنند ما آنجا حضور نداریم. ﴿یسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ﴾؛ ولی ﴿وَ لا یسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ یبَیتُونَ ما لا یرْضی مِنَ الْقَوْلِ﴾. در آن «تبییت» و شب نشینی ها و پشت درهای بسته، هر چه بگویند ما آنجا حضور داریم! فرمود اینها از مردم مخفی می كنند، برای اینكه آبرویشان محفوظ باشد؛ از «اعضاء» و «جوارح» خودشان مخفی نمی كنند، برای اینكه نمی دانند «اعضاء» و «جوارح» با خبر هستند و «علیه» اینها شهادت می دهند و از ما هم مخفی نمی كنند!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 11
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 326
#فصل_یازدهم
#خواب_و_بیداری
#آداب_خوابیدن
🔸 رهایی از فکر گناه
مصداق ذکر: ... امام صادق (علیه السلام) می فرماید: کسی که زیاد به یاد خدا باشد، خدا او را در سایه بهشتش جای دهد.[1]
نکته: كثرت ذكر خدا، دشمن او را دفع و منع می کند؛ زیرا ابلیس با همه سپاه و ستاد داخلی و خارجی خود در صدد وسوسه و نفوذ در حریم دل است که با ذكرِ مدام می توان او را رجم كرد و مانع نفوذ او شد، چنانکه از آسیبهای او نیز رافع است؛ زیرا اگر در اثر سستی شخص، شیطان در او نفوذ كرد می توان اثر تلخ پدید آمده را با کثرت ذکر رفع كرد، همچنین وسیله جذب است؛ زیرا جذب یاد خدا نسبت به بنده، مرهون یاد خدا بودن است، بنابراین باید دائماً به یاد پروردگار بود، تا از این بركات فراوان بهرهمند شد.[2] اگر چنین شد، خوف الهی سراسر وجودش را فرا گیرد و دلش نرم و درونش آرام گردد و اشک شوقش از دیده فرو ریزد.
هركه دریاهای اشكش حاصل است گو بیا كو در خور این منزل است
وانكه او را دیده خونبار نیست گو برو كو را بَرِ ما كار نیست[3]
[1] . مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ أَظَلَّهُ اللَّهُ فِى جَنَّتهِ (الكافی، ج2، ص500).
[2] . ر.ك: تسنیم، ج7، ص555.
[3] . منطق الطیر، ص256.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 221
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
#اطلاعیه:
🔸 به مناسبت اول خرداد؛ روز بزرگداشت ملاصدرا (صدرالمتالهین)، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی جلسه درس اسفار روز یکشنبه (۱خرداد 1401) خود را به موضوع #حیات_علمی_ملاصدرا اختصاص خواهند داد.
▫️ علاقه مندان می توانند از طریق آدرس زیر، ساعت 11 صبح به صورت زنده آن را پیگیری نمایند.
https://el.esra.ir/ch/falsafe-asfar-jelde9
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 کار پهلوانانه ملاصدرا آزادسازی علم بود
🔸 از منظر صدرالمتألهین #قطب_فرهنگی اسلام و قطب خردورزی، دانش ورزی و دانشمندی، #عقل است. اگر قطب به اسارت برود و به بند کشیده شود، نه آن ملت #طعم_آزادی را میچشد و نه آن مملکت از فیض آزادی طرفی می بندد.
🔸 بر اثر ناکام بودن محققان در نبود رشته #فلسفه_و_عقل، این دو مفهوم دست و بال علم را بسته است، در اثر #غفلت برخی از خودی ها، علم به بند کشیده شده و از طرفی دیگر، در جریان روز، علم را به بند دیگر کشیدند و آن را برای رفع نیاز زندگی می دانند، می گویند کار به واقع نداریم می خواهیم مشکل ما با علم حل شود و در صدد کشف حقیقت علم نیستیم.
🔸 صدرالمتألهین #علم را هم از سیاه چال ماهیت به درآورد و هم عنوان کرد که علم، متحرک است و عالِم متحرک است؛ بدینمعنا او علم را به مثابه حرکت جوهری تعریف کرد که به اوج می رسد، او همچنین عقل را #سراج دانست و نه #صراط و در این مفهوم عقل #راه_شناس است.
متن کامل پیام:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/a36941
📚 پیام به همایش صدر المتألهین ملا صدرا ـ سال 1399
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
28.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام استاد حجت السلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم صدرالمتالهین.
آپارات:
https://aparat.com/v/BtYde
#خرداد1401
#ویژه_برنامه_تلویزیونی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 والی حکمت
🔹 صدرالمتألّهین نظیر دیگر حكما نبود؛ مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی ذوق عرفانی داشت، در عصر میرداماد مُدرس رسمی حوزه اصفهان بود، مرحوم شیخ بهایی هم همین طور، اینها ذوق عرفانی داشتند؛ اما ذوق در حد چشیدن است و نه نوشیدن!
🔹 اینكه چهار قرن حكیمانی را به دنبال خود بكشد، برای آن است كه او #امام_حكما شد. خواستم ببینم كه مرحوم صدرالمتألّهین در حكمت چه كرد، گفتم نقدترین و واضح ترین مثَل برای تقریب ممثَّل این است: همان كاری كه #امام_راحل (رضوان الله علیه) در محدوده فقاهت با فقه كرد و شد امام، صدرالمتألّهین هم همان کار را کرد؛ او ولی حكمت است نه حكیم، او #امام_حكمت است نه حكیم.
🔹 همه حكمای بزرگی که در این چهار قرن آمدند كه كم هم نبودند، افرادی مثل مرحوم ملاعلی نوری و فرزندش، بعد ملاعبدالله زنوزی و فرزندش، بعد مرحوم آقا علی حكیم كه بسیاری از اساتید ما به یك واسطه یا دو واسطه در محضر او درس خواندند و بزرگان دیگر، همه اینها شدند امت چنین امامی! اینها خیلی تلاش كردند كه چیز تازه ای ارائه كنند، نشد، بعد به امامت او تن در دادند.
چنین نبود كه تنها سید مشایخ ما حكیم جلوه (قدس سره) در برابر حرکت جوهری ایستاده باشد، بلکه از همان اوایل مرحوم ملا رجبعلی تبریزی در برابر حرکت جوهری ایستاد، شاگرد بلافصل مرحوم صدرالمتألّهین یعنی مرحوم ملاعبدالرزاق لاهیجی در برابر حركت جوهری ایستاد، معاصرانش در برابر حركت جوهری ایستادند، مرحوم میرابوالقاسم فندرسکی در رد حركت جوهری رساله ای نوشت، میرداماد حرکت جوهری را نپذیرفت، دیگران نپذیرفتند؛ اساتید او رد كردند، شاگردان او رد كردند، معاصران او رد كردند ولی او #امامت خود را تثبیت كرد و این نیست مگر برای اینكه خود متحول شد. چنین حكیمی را می گویند #حكیم_متعالی؛ او #ولی_حكمت است، #والی_حكمت است كه این معارف از جان او می جوشد.
#روز_بزرگداشت_ملا_صدرا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش حكمت متعالیه و صدر المتألهین
تاریخ: 1378/03/02
🆔 @a_javadiamoli_esra