💠 خطر ضعف فرهنگی
🔸 ﴿و اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾؛ خدا تو را از مردم حفظ می كند، اولاً رسول گرامی در ردیف اوحدی از مبلغان الهی است، از كسی ترسی ندارد! از بشر هراسناك نبود تا در اثر ترس از مردم از تبلیغ #حادثه_تاریخی_غدیر تسامح كند؛ زیرا به شهادت قرآن كریم آن روزی كه همه مسلح بودند و رسول گرامی بی سلاح بود از هیچ كس ترسی نداشت. او از چه می ترسید؟ با تشریح فضای حجاز از یك سو و تحلیل فضای جهان معاصر بعد از فتح مكه از سوی دیگر، روشن شده است كه پیغمبر از احدی در جنگ نظامی، قدرت نظامی و مانند آن هراسی نداشت. اینكه در بخش پایانی آیه فرمود خدا تو را از مردم حفظ می كند، معلوم می شود خطر نظامی نبود؛ عمده خطر سیاسی و #جو_سازی مردم حجاز بود كه مبادا بگویند رسول گرامی برای این داعیه، داعیه رسالت در سر پروراند كه مردم را محكوم خاندان خود كند، پسر عمو و داماد خود را جانشین خود كند و امارت بر مردم را میراث و موروث خاندان خود كند و مانند آن. اگر مردم در اثر #ضعف_فرهنگی دچار چنین شبهه ای شدند آنگاه چه كند؟ این ترس همیشه هست. وجود مبارك رسول گرامی هم چنین ترسی را داشت كه اگر مردم نتوانند تشخیص بدهند كه این حكم «حكم الله» است، ولایت علی بن ابی طالب در رخداد غدیر نصب الهی است، #وكالت نیست #ولایت است، من نگفتم خدا گفته است، شخصیت حقیقی و حقوقی علی همانند ندارد، اینچنین نیست كه سخن از امارت و حكومت و سلطنت و امثال ذلك باشد.
🔸 اینكه فرمود: ﴿وَ اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾ یعنی من طرزی انجام می دهم كه طرز فكر مردم عوض بشود، مردم كاملاً بفهمند، دیگر این را توطئه ندانند و دیگر تو را متهم نكنند. ذات اقدس الهی با چنین اهمیتی حادثه #غدیر را برای رسول گرامی (علیه وعلی آله تحیه و الثناء) تحلیل كرد و تبیین كرد.
#باز_نشر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1383/02/06
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نور علم
🔹 اگر انسان به آن #مرحله_نور رسید او واقعاً عالم است و اگر آن نور را در خود نیافت واقعاً عالم نیست و آنچه هم كه به نام درس و بحث در مدرسه ها می خواند، در اواخر عمر از او گرفته می شود و به صورت یك عوام تیره دل می میرد. این طور نیست كه علم در آخر عمر برای هر كسی بماند و هر كسی هم عالماً بمیرد و اگر عالماً نمرد، عالماً هم محشور نمی شود و اگر عالماً محشور نشد حقّ شفاعت هم ندارد.
🔹 كسی كه عوام مرد عوام محشور می شود و حداكثر این است كه نسوزد اما همّت ما این نباشد كه جهنّم نرویم و نسوزیم، این یك همّت دون و پست است زیرا خدای سبحان بسیاری از افراد را جهنّم نمی برد؛ دیوانه ها را جهنّم نمی برد، بچه ها را جهنّم نمی برد، كفّاری كه مستضعف اند و دسترسی فکری ندارند که تبلیغات اسلامی اصلاً به آنها نرسیده را به جهنّم نمی برد.
🔹 آن همه مقامات كه خدای سبحان برای انسان مقرّر كرده است چرا انسان خود را نازل بفروشد؟! این امری است كه انسان به خوبی می تواند در خود بیازماید كه عالم است یا نه؛ كسی بگوید «من نمی توانم بفهمم عالمم یا نه» این درست نیست، انسان می تواند بفهمد نورانی است یا نه، اگر در خود نورانیتی احساس كرد كه دیگر #گناه نمی كند، این یقین بداند قرآن را فهمید و #قرآن در #جان او جا پیدا کرده است و اگر همان آدم قبلی بود، گرچه ممكن است خوب بتواند حرف بزند، اصطلاحات را ممكن است خوب بگوید براهین و قیاس و استدلال را ممكن است از آیات استفاده كند؛ امّا در حقیقت قرآن را نفهمید و قرآن در جان او جا پیدا نكرده است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 75
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید خداوند بر اجتماعی بودن انسان/ عبادات فردی برای رستگاری کافی نیست!
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی: ذات اقدس الهی ما را اجتماعی بار آورد به همین علت عبادات فردی برای رستگاری کافی نیستند.
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
تاکید خداوند بر اجتماعی بودن انسان/ عبادات فردی برای رستگاری کافی نیست!
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس تفسیر خود اظهار داشتند: همه انسان ها بدون استثناء در حال زیان و خسران هستند و به یخ فروشی می مانند که یخ هایش یعنی اصل سرمایه اش در حال آب شدن است به جز انسان هایی که #شروط_چهار_گانه سوره عصر را رعایت کنند.
ایشان با اشاره به این شروط چهارگانه بیان داشتند: قرآن همه انسان ها را زیانکار می داند جز انسان هایی که که #ایمان بیاورند، #عمل_صالح داشته باشد، #تواصی_به_حق داشته باشند و #تواصی_به_صبر داشته باشند.
🔹 معظم له ادامه داند: خداوند برای نشان دادن اهمیت این چهار شرط، در ابتدای سوره به «عصر» قسم خورده. برخی از مفسران قائل به اینند که منظور از عصر در اینجا #عصر_حیات_پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله است چون عصر وحی و نبوت عصری است زرّین و انسان پرور و انسان ساز.
🔹 مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به جایگاه جامعه اسلامی اذعان داشتند: اگر جامعه اسلامی بهترین جامعه بشری است و خداوند از آن به عنوان ﴿هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ﴾ یاد می کند به دلیل وجود مؤمنانی است که این #شروط_الهی را رعایت می کنند.
🔹 ایشان تاکید کردند: از سویی دیگر قرآن می فرماید اگر این شروط را رعایت نکنید نه تنها خیر البریه نخواهید بود بلکه مغبون خواهید شد. ﴿یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ الْجَمْعِ ذلِکَ یَوْمُ التَّغابُنِ﴾. مغبون به معنای کسی است که نه تنها سودی نکرده بلکه اصل سرمایه اش را هم از دست داده. انسان گناهکار در قیامت چنین وضعیتی دارد.
🔹 مرجع تقلید جهان تشیع ضمن شرح تفاوت #ایمان و #اعتقاد اظهار داشتند: فرد معتقد کسی است که به خدا و آنچه خدا فرموده باور داشته باشد اما #مؤمن کسی است که علاوه بر باور، شروط مذکور را نیز رعایت کند.
🔹 ایشان با بیان اینکه ذات اقدس الهی ما را اجتماعی بار آورد خاطرنشان کردند: تواصی به حق و تواصی به صبر به دلیل #اجتماعی_بودن_انسان است به همین علت عبادات فردی برای رستگاری کافی نیستند.
📚 سوره مبارکه عصر
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 383
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 دعا برای والدین
سزاوار است موٴمنان افزون بر نیكی به والدین، دعای امام سجاد (علیه السلام) ...
(7) اللَّهُمَّ اشْكُرْ لَهُمَا تَرْبِیتِى، وَ أَثِبْهُمَا عَلَی تَكْرِمَتِى، وَ احْفَظْ لَهُمَا مَا حَفِظَاهُ مِنِّى فِى صِغَرِى؛ خدایا آنان را در ازای پروراندن من جزای نیكو ده و در مقابل عزیز داشتن من پاداش بزرگ مرحمت كن و چون مرا در خردی از آسیب و گزند نگاهداشتند تو نیز آنان را نگاهداری كن.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 254
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم(ع)
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت میلاد سراسر نور امام موسی بن جعفر علیه السلام، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص آموزه های اخلاقی آن امام همام را از نظر می گذرانیم.
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
جایگاه حقیقی انسان مؤمن از منظر امام موسی کاظم(ع)
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت میلاد سراسر نور امام #موسی_بن_جعفر علیه السلام، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص آموزه های اخلاقی آن امام همام را از نظر می گذرانیم.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: سالروز میلاد سراسر نور امام کاظم (ع) فرصت مناسبی است تا بتوان به معارف بلند و حکیمان دین در پرتو فرمایشات گهربار آن بزرگواردست یافته و به عنوان یک #الگوی_اسلامی_و_دینی بهره برد. آن حضرت در ضمن مقابله با حاکمان جور زمان خود، حوزههای علمیه قوی و غنی تشکیل داد، طلاب مستعد را شناسایی کرد و شاگردان فراوانی تربیت کرد که عده زیادی از آنها جزء روات از احادیث و جزء علمای بزرگوار و جزء محدثین و مفسران شدند که یکی از آن شاگردان بنام، هشام بن حکم است.
🔸 ایشان در ادامه به جایگاه رفیع مؤمنان از منظر امام کاظم (ع) اشاره کردند و ابراز داشتند: وجود مبارک امام هفتم (ع)، #مقام_مؤمن را خیلی بالا می داند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست که در آخرت درجات او زیاد است بلکه بالا بودن مقام مؤمن این است که او نزدیک انبیا و ائمه (ع) بسیاری از فضایل و معارف و علوم را می تواند یاد بگیرد و عمل بکند و منتشر بکند (این سرمایه در انسان هست). اگر کسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمی فروشد؛ هرگز نمی گوید من حالا که مدرس شدم یا درس سطح می گویم یا درس خارج می گویم همین مقدار بس است. در تعبیرات دینی ما آمده است: #اولین_روز_جهلِ یک حوزوی یا دانشگاهی آن وقتی است که بگوید من فارغ التحصیل شدم؛ خب حیف نیست که آدم به دنبال نخود سیاه برود و خودش را ارزان بفروشد بگوید من حالا امام جمعه یا جماعت شدم ؟! اگر انسان می تواند به جایی برسد که نزدیک امام معصوم قرار بگیرد چرا خود را مفت بفروشد؟!
🔸 معظم له ادامه دادند: امام کاظم (ع) به هشام می فرمایند: «یا هشام لا تَجتَمِعُ هذه الخصال الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان»؛ وقتی معارف عقلی را مطرح میکند می فرماید این معارف بلند و این فضایل فراوان، از آنِ انبیا و ائمه است و ازآنِ مؤمنی است که در #آزمون_الهی قلبش پیروز شد (نه زبانش). بنابراین این مقام برای ما هست، اگر این راه باز است چرا خود را ارزان بفروشیم؟! خب خسارت که دیگر حقیقت شرعیه ندارد، همین است که آدم یک کالای گران داشته باشد و این کالا را به مرجعیت بفروشد یا به پیش نمازی بفروشد! فرمود: «الا لنبیٍ أو وصیٍ أو مؤمن امتحن الله قلبه للایمان و اما سائر ذلک من المومنین فانّ احدّهم لا یَخلو مِن ان یکونَ فیه بعضُ هذه الجنود»؛ افراد عادی مقداری از این فضایل عقلی را فراهم میکنند ولی آن مؤمنان وارسته، در ردیف اولیای الهیاند (این اصل اول). بنابراین ما می توانیم و این #سرمایه را داریم که یک انسان ابدی باشیم.
#ولادت_امام_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 آرشیو درس اخلاق معظم له
https://b2n.ir/f70785
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 دلیل بعثت پیامبران
🔸 حضرت #امام_كاظم_علیه_السلام فرمود: خداوند، پیامبران (علیهمالسلام) را مبعوث نكرد، مگر برای آنكه بندگان در آنچه از ناحیه خداوند است، به خوبی تعقل كنند.
بهترین كسی كه اجابت می كند، همانا كسی است كه #معرفت او نسبت به خداوند بهتر باشد، و داناترین آنان به كار خداوند، كسی است كه #عقل او بهتر باشد، و كسی كه عقل او كامل تر است، درجه او در دنیا و آخرت از دیگران برتر است.
#ولادت_امام_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 وحی و نبوت در قرآن - صفحه 190.
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اهل بشارت
🔸 خداوند هم مجاری ادراکی به ما داد که #مطالعه کنیم و گوش بدهیم، یک؛ هم تصفیه خانه به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم #تحقیق کنیم که این چیزی که شنیدیم این چیزی که خواندیم کدامش حق است کدامش حق نیست، دو؛ هم قدرت انتخاب به ما داد که بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را #بپذیریم، سه؛ بعد قدرت #عمل به ما داد، چهار؛ بعد قدرت نشر و #تبلیغ به ما داد پنج که در همه این مقاطع پنجگانه ما پیروز می شویم.
🔸 وجود مبارک امام هفتم فرمود خدای سبحان به #اهل_عقل_و_فهم در کتاب خود بشارت داد و اینچنین فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ _ «قول» یعنی مکتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی _ آرای گوناگون را خوب #گوش_می_دهد و میزان هم دارد تا #ارزیابی کند چه صدق است چه کذب، چه حق است چه باطل، چه خیر است چه شرّ و چه حسَن است چه قبیح، بعد #انتخاب هم می کند.
🔸 وجود مبارک امام هفتم به هشام بن حکم که از برجسته ترین شاگردان آن حضرت است فرمود این آیات را که می شنوید: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ یعنی اینها کسانی هستند که مجاری ادراکی شان خیلی قوی است می توانند مکتب ها را بفهمند و بعد ارزیابی کنند که کدام حق است و کدام باطل، بعد هم وقتی مکتب ها را شناسایی کردند، ارزیابی کردند، حق و باطل آن مکتب ها مشخص شد، قدرت انتخاب دارند و انتخاب می کنند.
#ولادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/04/17
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
تشبیهی زیبا از امام کاظم (علیه السلام)
🔸 از امام کاظم (علیه السلام) سؤال شد: فرشتگان اعمال ما را که می نویسند آیا خاطرات و نیت هایی را که فقط از دل گذرانده ایم و هنوز به لباس عمل در نیاوردیم هم می نویسند؟ حضرت فرمودند: آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟ اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید، بوی خوب احساس می کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد، می فهمد که اینجا کثافت و زباله است. از بو می توان فهمید که از کنار باغ می گذریم یا از کنار چاه.
#ولادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 برگرفته از کتاب حکمت عبادات، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ص78
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 384
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 دعا برای والدین
سزاوار است موٴمنان افزون بر نیكی به والدین، دعای امام سجاد (علیه السلام) ...
(8) اللَّهُمَّ وَ مَا مَسَّهُمَا مِنِّى مِنْ أَذًی، أَوْ خَلَصَ إِلَیهِمَا عَنِّى مِنْ مَكْرُوهٍ، أَوْ ضَاعَ قِبَلِى لَهُمَا مِنْ حَقٍّ فَاجْعَلْهُ حِطَّةً لِذُنُوبِهِمَا، وَ عُلُوّاً فِى دَرَجَاتِهِمَا، وَ زِیادَةً فِى حَسَنَاتِهِمَا، یا مُبَدِّلَ السَّیئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَاتِ؛ خدایا اگر آزاری از من بدانها رسید یا ناپسندی از من دیدند یا حقی از آنها پیش من ضایع شد آن را موجب ریزش گناهان و بلندی درجات اخروی و افزایش حسنات آنها قرار ده ای كسی كه سیئات را به چندین برابر حسنات مبدل میكنی.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 254
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جنون تباهی
🔹 این را در جوامع روایی ملاحظه می فرمایید كه رسول خدا (صلیٰ الله علیه و آله و سلّم) داشت عبور می كرد، دید اطراف انسانی را عده ای گرفته اند، فرمود چه خبر است، عرض كردند مجنونی است، دورش جمع شده اند. فرمود نگویید #مجنون، بگویید «مریض»، یك مریض حالش به هم خورده، دور او جمع شده اند، فرمود: آن كه اهل دنیاست و #اهل_خدا نیست، او مجنون است، آن كه خدا را رها كرده و به دنبال #بیگانه می رود، او دیوانه است.
🔹 خب، اگر عقل یعنی «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ»، نتیجه اش این است كه «ما لا یعبد به الرحمن فلیس بعقل» عكس نقیضش این است. به زبان صاحبِ آفرینش عقل به ما این چنین گفته شد كه #عقل یعنی «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ» _ این را معصومین فرمودند اما معصومین از زبان كسی سخن می گویند كه عقل را در عالم خلق كرد _ آن كه عقل را خلق كرد، آن را این چنین معرفی كرد كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ»، خب این، عكس نقیضش این است كه «ما لا یعبد به الرحمن فلیس بعقل». چنین انسانی می شود دیوانه و قیامت كه #روز_ظهور_حق است، این جنون ظهور می كند. خیلی ها در قیامت، دیوانه محشور می شوند؛ حالا درباره خصوص ربا خوار به عنوان نمونه ذكرشده است، اما این مخصوص رباخوار كه نیست، البته درباره او یقینی است اما خبّ عدّه دیگری هم ممكن است دیوانه وار محشور شوند منتها جنونی كه آنجاست، به نحوی است که انسان می فهمد كه دیوانه است و عذاب الیم دامنگیر او می شود.
🔹 در دنیا مجنون، معذّب نیست، آشنایانِ او رنج می برند كه این دیوانه شد وگرنه مجنون چه رنجی دارد؟! آن كه باید درك كند یعنی آن نیروی ادراك كننده در اختیار مجنون نیست، لذا چون نمی داند دیوانه است رنج نمی برد، البته آشنایان او رنج می برند كه این مجنون است؛ ولی دیوانه های #عالم_قیامت می فهمند كه دیوانه اند، لذا گرفتار خِزی و هوان می شوند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 71
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 385
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_یکم
#خویشاوندان
🔸 دعا برای والدین
سزاوار است موٴمنان افزون بر نیكی به والدین، دعای امام سجاد (علیه السلام) ...
(9) اللَّهُمَّ وَ مَا تَعَدَّيَا عَلَىَّ فِيهِ مِنْ قَوْلٍ، أَوْ أَسْرَفَا عَلَىَّ فِيهِ مِنْ فِعْلٍ، أَوْ ضَيَّعَاهُ لِى مِنْ حَقٍّ، أَوْ قَصَّرَا بِى عَنْهُ مِنْ وَاجِبٍ فَقَدْ وَهَبْتُهُ لَهُمَا، وَ جُدْتُ بِهِ عَلَيْهِمَا وَ رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِى وَضْعِ تَبِعَتِهِ عَنْهُمَا، فَإِنِّى لا أَتَّهِمُهُمَا عَلَي نَفْسِى، وَ لا أَسْتَبْطِئُهُمَا فِى بِرِّى، وَ لا أَكْرَهُ مَا تَوَلَّيَاهُ مِنْ أَمْرِى يَا رَبِّ؛ خدايا! هر چه بر من تعدي كردند به گفتار تند و كردار ناپسند يا حقي از من ضايع كردند يا در وظيفه من كوتاهي نمودند از آنها درگذشتم و بخشيدم و از تو ميخواهم كه تبعت آن را از آنها برداري چون من رفتار آنان را دربارهي خود نيك شمردهام احسان آنها را كامل شناختهام و در كار من هر چه كردند ناخوش ندارم اي پروردگار من!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 254
مرکز بین المللی نشر اِسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مائده عمل
🔸 ممکن است که کسی دارای قبیله خوب، پدر خوب، مادر خوب، نژاد خوب و این گونه از عناوین باشد ولی حرکتی نداشته باشد. حضرت فرمود کسی که عملش کُند است، تُندی نسب او مشکل او را حلّ نمی کند... .
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
مائده عمل
🔸 ممکن است که کسی دارای قبیله خوب، پدر خوب، مادر خوب، نژاد خوب و این گونه از عناوین باشد ولی حرکتی نداشته باشد. حضرت [علی (علیه السلام)] فرمود کسی که عملش کُند است، تُندی نسب او مشکل او را حلّ نمی کند؛ او نه تنها در قیامت ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾، امروز هم همین طور است.
🔸 حساب مردم غیر از حساب #نظام_تکوین است؛ در نظام تکوین هر کسی در کنار سفره #عقیده خود و #عمل خود نشسته است، اگر وابسته به یک خاندان پرجمال و شکوه باشد اما عمل او کوتاه باشد، او رشد نمی کند.
🔸 اینکه در قرآن فرمود در آن روز ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾، این آیه در قیامت ظهور می کند نه حدوث! بسیاری از امور است که در دنیا هم هست، منتها مستور و مخفی است و در قیامت ظهور می کند نه در قیامت حدوث داشته باشد. این یک #قانون_الهی است که اگر کسی عمل او کُند بود، کاری از نَسَب او ساخته نیست. در دنیا هم ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾، در آخرت هم ﴿لا أَنْسابَ بَینَهُمْ﴾؛ منتها در دنیا یک سلسله امور اعتباری نزد مردم هست که به وسیله نسب افراد، افراد را محترم میشمارند، ولی در قیامت این گونه از امور هم مطرح نیست: ﴿تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأسْبَابُ﴾؛ در #معاد، نه سببی در کار است و نه نسبی.
آپارات:
https://aparat.com/v/C253X
#کلیپ_هفته
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/12/24
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
عالمان زمان شناس.mp3
2.05M
💠 روز بیست و دوم ماه #ذی_الحجه 1443
🔹 عالمان زمان شناس
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عالمان زمان شناس
🔹 حضرت (سلام الله علیه) که #ظهور کرد _ که ما انتظارش را می کشیم _ به ما گفت این قرآن را ببر در فلان منطقه غرب یا فلان منطقه شرق، خب ما هم باید قرآن را خوب بدانیم هم حرف کانت و دکارت و هایدگر و اینها را بدانیم. ما اگر حداکثر فکر ما حرم تا جمکران باشد که دیگر نمی توانیم #شاگرد_حضرت باشیم!
🔹 حضرت آمد ما چه انتظاری داریم؟ انتظار داریم به ما بگوید در همین قم باش و #درس_و_بحث را اداره کن یا دستور می فرمایند که برویم جایی #تبلیغ کنیم؟ حالا برای تبلیغ رفتیم به غرب، گفتیم ما حرف های کانت را نمی فهمیم مکتب دکارت را نمی فهمیم حرف های هایدگر را نمی فهمیم، خب برای چه چیزی به آنجا برویم؟!
🔹 مارکس و انگلس دو نفر ضدّ دین بودند که الآن بیست برابر ما را در چین به بَند کشیدند؛ بیست برابر ما که دارای #قرآن_و_عترت و علی و اولاد علی هستیم! اینها می گویند کمونیستی صحیح است. حالا ما چقدر باید ضعیف باشیم کم کار باشیم که با داشتن این همه سرمایه ها، دو نفر از غرب برخاستند و بیست برابر ما را به بَند کشیدند؛ معلوم می شود که ما به وظیفه خودمان عمل نمی کنیم.
🔹 ما خیال می کنیم که #قرآن یک کتاب عادی است؛ جان کَندن می خواهد! یک فهم بالغ می خواهد! یک استعداد راقی می خواهد! یک وقت فراوان میخواهد تا انسان گوشه ای از قرآن را درس بخواند! الآن قرآن مهجور است. واقعاً ما که آرزوی شبانه روزی ما این است که حضرت را زیارت کنیم، حالا ـ إن شاء الله ـ تشریف آوردند و فرمودند برو به فلان کشور، به حضرت چه عرض کنیم؟
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه تکویر جلسه 5
تاریخ جلسه: 1398/09/27
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra