هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
#نگارش_دوازدهم
#درس_اول
#خاطره
✍ حسین طریقت
✳️ مقدمه :
خاطره، عام ترین، صمیمی ترین، پر کاربردترين و ساده ترین قالب نوشتاری است. بر خلاف قالب های دیگر هیچ قاعده و تکنیک خاصی برای نوشتن خاطره لازم نیست.
کافی است آنچه را دیده ایم تجسم کنیم سپس بر روی کاغذ بیاوریم.
✳️روش تدریس:
1⃣: گام اول:
ابتدا دبیر یک خاطره که از قبل آماده کرده است برای دانش آموزان می خواند. خاطره انتخابی باید آموزه های قبلی دانش آموزان در کتاب نگارش ۲ را در خود داشته باشد.
زمان، مکان، فضا،ذکر جزئیات، شخصیت پردازی و . . .
2⃣ گام دوم :
دبیر بعد از خوانش خاطره از دانش آموزان بخواهد. زمان ، مکان ، شخصیت ها و جزئیات را در خاطره خوانده شده تشخیص دهند و در مورد این عناصر (فردی ، گروهی ) در کلاس بحث کنند.
3⃣ گام سوم: نوشتن
این مرحله می خواند هم به شکل گروهی هم انفرادی انجام شود.
دبیر می تواند با مقتضای حال کلاس از دانش آموزان بخواهد خاطره خود را به شکل شفاهی بازگو کنند.
❓ چگونه خاطره خود را بنویسیم? برای نوشتن خاطره چند روش داریم:
الف- سوالاتی را از پیش در باره حادثه مطرح کنیم و جواب های آن را پشت سرهم بنویسیم بعد با نگرشی دوباره نقایص مطالب را رفع کنیم تا نوشته ما کامل شود.
❓اين اتفاق چرا برای من مهم است?
❓چه زمانی روی داده است?
❓کجا روی داده است.ک?
❓چه کسانی در محل حضور داشتند?
❓واکنش دیگران به موضوع چه بوده است?
❓و...
ب- می توانیم رئوس کلی مطالب را به یاد آوریم یادداشت کنیم و پس از آن مطالب را به صورتى مفصل تر بنویسیم.
◀️فرض کنید که در دبیرستان شاهد بوده اید که يکی از همکلاسی های تان به دلیل سرسره بازی روی برف به زمین خورده و دستش شکسته است. و شما می خواهید که این حادثه را برای سایر دانش آموزان شرح دهید:
ابتدا این پیشامد را در ذهن خود تجسم کنید. اکنون جزئیات حادثه را تیتر وار بنویسید
◀️دوشنبه ۱۰ بهمن
◀️باریدن برف در روز قبل
◀️یخ زدن برف ها در حیاط مدرسه
◀️بازی بچه ها روی برف و تذکر ناظم مدرسه
◀️ دانش آموزی بازیگوش
◀️زمین خوردن دانش آموز بازیگوش
◀️شکستن دست
◀️وضع فعلی دانش آموز
و . . .
پ_ حادثه مورد نظر را همان طور که مشاهده کرده ایم به زبان ساده تعریف کنیم. آن چنان که گویی آن را در جمع برای دوستان یا اعضای خانواده تعریف می کنیم. سپس سخنان خود را با تلفن همراه ضبط کنیم.
آن گاه دوباره مطالب ضبط شده را گوش می کنیم و همزمان بنویسم. در این مرحله کلمات و عبارات عامیانه (زبان گفتاری ) را اصلاح کنیم . جملات مبهم و ناقص را کامل کنیم و جملات زائد و طولانی را زیاد کنیم.
❓خاطره را چگونه آغاز کنیم?
الف - با ذکر زمان روی دادن حادثه
ب- با ذکر مکان
پ- با ذکر رویداد به ياد ماندنی و مهم تاریخی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی و ...
4⃣ گام چهارم:
ویرایش نهایی و پاکنویس کردن
@adabiyatjame1112
✳️موضوع های پیشنهادی درس اول نگارش ۳ «خاطره»
برای این که دانش آموزان سر ذوق بیایند و با رغبت قلم در دست بگیرند.
موضوع هایی را انتخاب کنید که باب دل آنان باشد.
💢 ترین ها
1⃣ بهترین رویداد زندگی تان
2⃣ تلخ ترین حادثه مدرسه
3⃣ مهم ترین اتفاق عمرتان
4⃣ هیجان انگيز ترین روز زندگی تان
5⃣با مزه ترین خاطره در طول تحصیل تان
6⃣خاطره یک روز بارانی
7⃣خاطره یکی از اردوی های مدرسه
خاطره باید به گونه ای نوشته شود که منجر به تولید متنی زنده و جاندار شود.
@adabiyatjame1112
#نگارش_دوازدهم
#نمونه_انشا_خاطره
💢 موضوع: "اولين روز مدرسه"
نوشته: خانم ژينوس صارميان
تقديم به همه همكلاسي هاي عزيزم در "پايگاه هفتم شكاري شيراز" كه دانش اموختن رو با آن ها شروع كردم. متاسفانه امسال جاي دوست فرهيخته ام خانوم "مهناز عزب دفتري"، ناشر برجسته كتاب در بين ما خالى است.
◀️ شروع كلاس اول ابتدايى بخاطر كار پدرم از تهران به شيراز نقل مكان كرده بوديم. قبل از آن دوره آمادگی را در كودكستان "مكتب پارس" تهران گذرانده بودم. از آن جايى كه در ٤ سالگی مادرم خواندن و نوشتن را به من آموزش داده بود قادر بودم تا حدي كتاب هاي فارسی و انگليسى ساده را بخوانم. قبل از آن هر بار كه برای من لباس تازه اي می خريد يا می دوخت، تو اتاق باهاش رژه می رفتم و سلام نظامی مي دادم تا اينكه بهم مي گفت اينكه روپوش مدرسه نيست و اين موضوع بارها و بارها تكرار شده بود. يادم مياد كه وقتی در خيابان با مادرم راه می رفتم، تابلوی مغازه ها را با صداي بلند می خواندم. مادرم می گفت: "قربون دختر باسوادم برم" آن وقت دل من از خوشحالی غش مي رفت. يكى از تابلو هاي مورد علاقه من "بانك صادرات ايران" بود كه شامل ٣ مكعب سورمه اي بود كه در طول چيده شده بودن. بانك صادرات رو دوست داشتم چون مثل "صارميان"، "صا" داشت.... خلاصه تابستان آن سال پدر و مادرم كلى دنبال مدرسه مناسب براي من گشتند، يكي از مدارسی كه خارج
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5852636219250312121.pdf
982.4K
#کارگاه_نگارش۲
جلسه اول (۹۶/۶/۸)
مدرس استاد حسین طریقت
گروه دبیران ادبیات ایران
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
@adabiyatjame1112
کارگاه شماره ۱ :
تشخیص : پرسش این کارگاه همگرا است . فقط یک پاسخ دارد . و جهت تشخیص آموزهاي متن درس است .
در ارزشیابی از این کارگاه ۲ نمره سوال طرح می شود .
سوال پاسخ بدهم ?
پاسخ کارگاه ۱ :
◀️بند مقدمه : از «در فرهنگ» ...تا ...«می پذیرد »
◀️بندهای بدنه :
بند ۱ بدنه : از «سابقه نوشتن » تا . . . . . . «در آمد »
بند ۲ مقدمه : از « در کتیبه ها » تا . . . « است »
◀️بند نتیجه گیری یا جمع بندی :
از «تحولات » تا . . . « رسیده ایم »
در نگارش ۱ تولید متن در کلاس انجام می شد . در نگارش ۲ فرصت این کار نیست . بعد از جلسه اول ، دانش آموزان در منزل متنی را می نویسند .
در جلسه دوم و سوم ، متن ها خوانده می شود ، تحلیل میشود و معلم نمرات را ثبت می کند . سنجه های هر درس دو قسمت است :
1️⃣ سنجه های اختصاصی : ویژه همان درس است ، بیشترین نمره به آن ها اختصاص دارد . دبیران باید در تحلیل و نمره دادن بیشتر بر آن ها تاکید کنند
2️⃣سنجه های عمومی : در همه درس ها یکسان است . رعایت علائم نگارشی ، نداشتن غلط املایی ، پاراگراف بندی و . . .
حال که بخش " هنجار نوشتار " در کتاب نگارش ۲ حذف شده است ، همکاران فقط به رعایت علائم نگارشی بسنده کنند . برای اینکه حق دانش آموزان ضایع نشود . دبیر کاربرد علائم پر کاربرد مانند : نقطه ، کاما ، دو نقطه ، علامت پرسش ، علامت عاطفی (تعجب ) و . . . را روی بنر یا مقوا چاپ کند و در کلاس نصب کند . یا در قطع صفحات دفتر دانش آموزان تایپ و کپی کند در اختیار دانش آموزان قرار دهد تا آن ها در آغاز دفتر انشا خود بچسبانند .
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
مدرس :استاد حسین طریقت (مولف کتاب راهنمای معلم نگارش ۲)
برگزاری کارگاه در گروه دبیران ادبیات ایران (ساعت ۲۱)
۹۶/۶/۸
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_6019514536426472081.pdf
1.81M
#فارسی_دوازدهم
#روش_تدریس_ستایش
(ویژه ی دبیران )
بیان تجربیات ونظرات همکاران جهت تدریس درس در چارچوب طرح درس
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5854688973099632237.pdf
1.08M
#فارسی_دوازدهم
#ستایش(ملکاذکرتوگویم)
مشترک با همه ی رشته ها
به کوشش:بانو فرحنازحسینی، استان البرز(کرج)
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5963288239086240118.pdf
778.2K
#فارسی_یازدهم
#درس_اول_نیکی
(ویژه ی #کار_دانش وهنرستان_مشترک با دبیرستان)
به کوشش :فرحناز حسینی, استان البرز
وبانو بقایی ,استان اصفهان
وجمعی ازگروه دبیران ادبیات اصفهان
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5963288239086240118.pdf
778.2K
#فارسی_یازدهم
#درس_اول_نیکی
(ویژه ی #کار_دانش وهنرستان_مشترک با دبیرستان)
به کوشش :فرحناز حسینی, استان البرز
وبانو بقایی ,استان اصفهان
وجمعی ازگروه دبیران ادبیات اصفهان
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5974294805746811450.pdf
571.2K
#فارسی_یازدهم
#درس_دوم
#قاضی_بست
فرحناز حسینی,استان البرز(کرج)
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5967510707334283421.pdf
529.5K
#فارسی_یازدهم
#درس_سوم
#درکوی_عاشقان
بانو زهرا غریب زاده ,استان خوزستان
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
#فارسی_یازدهم
#گنج_حکمت
#همت
💢گنج حکمت همت
⚜️موری را دیدند که به زور مندی کمر بسته وملخی را ده برابر خود برداشته .به تعجب گفتند : «این مور را ببینید که {بار} به این گرانی چون می کشد؟»
مور چون این بشنید، بخندید وگفت:«مردان،بار را به نیروی همت وبازوی حمیت کشند. نه به قوت تن »
«بهارستان جامی »
🔰قلمرو زبانی
همت:اراده ی قوی، عزم جزم، سعی و تلاش
گران:سنگین
چون: چگونه ، قید
حمیت:جوانمردی ، مردانگی
مور و ملخ:تناسب( شبکه معنایی)
💠قلمرو ادبی :
کمر بستن :کنایه از آماده شدن برای انجام کاری
بسته و برداشته:سجع
مور وملخ :مراعات نظیر
✴️قلمرو فکری
مفهوم کلی متن:برتر دانستن همت و غیرت بر نیروی بدنی
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فرحناز حسینی، استان البرز (کرج)
(۹۷/۷/۱۳)
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
4_5893210199770006438.pdf
252.1K
#علوم_فنون_دوازدهم
#طرح_درس_سالانه(بودجه بندی)
تهیه وتنظیم : بانو فاطمه افضلی ، گناباد
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
هدایت شده از کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
4_5891225881929581537.pdf
813.4K
#علوم_فنون_دوازدهم
#کالبد_شکافی
#ستایش
بانو سهیلا محسنی، تهران
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112