⭕️الزام
✍زهرا سبحانی
دو روز پیش با یک دوست قدیمی، تلفنی صحبت میکردم؛ بنا به خصلتهای خدادادی که گریزی از آن نیست؛ بعداز سرک کشیدن به ریز و درشت امورات دنیا، به مسئلهی روز، یعنی حجاب هم پرداختیم!
از اینکه هر روز در این فضای مجازی رها شده، صحبت یک مسئولی فوروارد میشود و به چند دقیقه نکشیده همقطارش تکذیب میکند؛ گِله کردیم،
از اینکه نتوانستیم کشف کنیم که فلان متصدی فلان ارگان، در شهرهای ایران به سر میبرد یا در مدینهی فاضله، بیخیال رد شدیم،
حتی از آن رافعان تکلیف با بیانیه و آمار، هم صبورانه گذشتیم؛
فقط به همان “الزام" در خبرها گیر دادیم!
این را اضافه کنم که یار قدیمیام، از نظر اعتقاد در دستهی معتقدین به «اگرچه دین مهم است ولی سلیقهی افراد مهمتر» قرار دارد.
خلاصه اینکه
هم من هم او گیرمان همان"الزام" بود البته با دو مفهوم متفاوت!
او الزام را درگیری و بگیروببند، معنی میکرد و از این رو به «م» الزام نرسیده، بحث آموزش و فرهنگسازی را پیش میکشید و از بایدهایی که گوش هیچ کس به آن بدهکار نبود، تند تند میگفت؛ من هم برای خالی نماندن عریضه هر بار در میانهی صحبتهایش میدویدم و با ذکر مثال از فیلم برادران آن دختر... و ترجمهی کتاب فلان نوع شلوار که در خود آمریکا ممنوع است و لیکن مثل نقل و نبات در ایران اسلامی چاپ میشود؛ یادآور میشدم که فعلا حرفی در فرهنگسازی نداریم با این حال با “الزام" مخالف بود.
بیشتر که پای استدلالهایش نشستم فهمیدم ماجرا از کجا آب میخورد؛ همان معضل کانالهای مذهبی صورتی!
نمیدانم چه کسی این اصطلاح را اولین بار به کار برد ولی خدا امواتش را بیامرزد که عجب اصطلاح برازندهای!
اینکه چقدر طول کشید تا دوست محترم و فخیمه را از برداشتهای غلط کانالهای مذکور به این سمت و سو بکشانم که منظور از الزام لزوما بگیر و ببند و کتکاری نیست را دقیقههای ثبت شدهی موبایلم شهادت میدهند و بیتوجه به بوق بوق پشت خطی که سوهان اعصابم شده بود به تبیین این مورد پرداختم که «الزام» میتواند توجیه مسئولین و دست اندرکاران امر باشد برای اهمیت دادن به آیین نامهها و قوانین «حجاب و عفاف» که مثلا مسئول فلان فروشگاه با تقید به اینها، دیگر هوس نمیکند شوی آن مجری دلقک را برگزار کند، که با این الزامها، ذهنیت غلط آن مامور ملبس به لباس ادارهاش، تصحیح میشود و دیگر باور غلط خود را به دین منتسب نمیکند یا فلان کافهدار برای جذب مشتری، به دین لگد نمیزند یا بانکدار و مجموعهدار گردشگری با فعل غلط و یا ترک فعل، مشوق هنجارشکنان در هنجار شکنی نمیشوند...
اگرچه قصد ندارم یک پا داشتن مرغ رفیقم را جار بزنم
ولی در کنار آن همه بایدهایی که مسئولین (البته بعضا) میدانند و عمل نمیکنند از این باید مهم نباید غفلت کرد که از باب تحول در روش فرهنگسازی یکی از مهمترین گام ها، ایجاب و الزام همین کانالهای رنگی، به اصول و مبانیست!
بیتعارف یعنی همان کانالهای نون به نرخ روز خور!
و از آنجایی که مثل همیشه دستمان کوتاهست، دست به دامن امر به معروف و نهی از منکر میشوم و آنها را مورد خطاب قرار میدهم که بالاغیرتا!
از این ادبیات کج فهمی دست بردارید و در این ماه خدا برای خدا هم شده، بیخیال این دو دوتا چهارتای ممبر و کسب درآمد از این فضای بیصاحب شوید که نان گمراهی یک جامعه، خوردن ندارد!
باور کنید هیچ محیصی برای کسانی که مصداق آیهی «لَوْ لا أَنْتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنینَ» (1) هستند؛ نیست...
(1)سبا. 31
#انحراف
#تحول
#حجاب
#مذهبی_صورتی
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
خوراک شیطان قسم خورده
✍م *صالحی
✍شیطان رانده شده از درگاه الهی سوگند خورد که از چهار طرف در کمین انسان ها بنشیند و آنها را گمراه کند،به جز بندگان مخلُص خدا را، یعنی کسانی که به منتها درجهٔ اخلاص رسیده اند.
درآیه 17 سورهٔ اعراف آمده :شیطان از چهارجهت (معنوی نه مادی) درکمین ماست:
1-از پیش ِرو ،ما را سرگرم آینده و آرزوهای دور و دراز می کند. 2-پشت سر، یعنی مارا مشغول توجه به فرزندانمان کرده تا انسان مال را از راه از هر راهی که شده حلال یا حرام برای فرزندانش جمع آوری کند.
3-از سمت راست ،یعنی افراط در دین. ما را مشغول اعمالی می کند که خدا واجب نکرده....
4-از سمت چپ، ما را به بی دینی سوق می دهد، مشغول شهوترانی وگناه می کند.
اما خداوند راهکاری ارائه داده در آیه ۲۰۰ سوره اعراف:👇
🕋 إِمّٰا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطٰانِ نَزْغٌ، فَاسْتَعِذْ بِاللهِ. (اعراف/۲۰۰)
💢 اگر از طرف شیطان، کوچکترین وسوسه و تحریکی به تو رسید، به خدا پناه ببر.
در چنین مواقعی با تمام وجود باید خودمان را به خدا بسپاریم و به او پناه ببریم.
«استعاذه» یعنی پناه بردن به خدا.
البته پناه بردن به خدا فقط لسانی(زبانی) نیست.
تنها گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»کفایت نمیکند.
حکایت شیطان همانند سگ گرسنه ای است که به انسان حمله می کند، اگر غذای مورد علاقهی سگ همراه او باشد او را رها نمیکند.
شیطان هم خوراکش: دلهای بیمار است، وقتی چنین دلی فراهم باشد که مملو از حب مال و مقام، حرص و طمع، کینه و حسادت، خشم و غضب باشد همانجا لنگر می اندازد، حالا هر چه بگویی:" اعوذ بالله من الشیطان الرجیم"، شیطان دور نمی شود.
دلی که حرم خداست و حب به دنیا نیست شیطان به آن نزدیک نمی شود.
#نکات_قرآنی
#ماه_رمضان
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
تقویت برای آمادگی ظهور
✍️نجمه صالحی
چند شب پیش سوالی داشتم با یکی از استادان مبرز تاریخ و البته بسیار متواضع، مطرح کردم ایشان نه تنها بلافاصله پاسخم را دادند، مستنداتی هم برایم ارسال کردند که بسیار راهگشا بود، از ایشان تشکر کردم؛ اما جملهای برایم نوشتند که به شدت دلم را تکان داد.
برایم نوشتند: " خدا حفظتون كنه خواهر بزرگوار، در دوره قبل از ظهور همگی وظيفه داريم همديگر رو تقويت كنيم تا ان شاءالله شرايط ظهور فراهم بشه"؛ تقویت برای آمادگی ظهور! و چه راحت گاهی غافل میشویم از این هدف!
در راه هدف نباید خسته و ناامید شد و عالم مجاهد، خستگیناپذیر است. روحیه مضاعف دارد. دلسرد و ناامید نمیشود حتی موجب ایجاد انگیزهی تحرک در دیگران میشود زیرا به افقهای دور میاندیشد و آینده را روشن میبیند و منتظر است.
در واقع انتظار او انتظاری سازنده است زیرا هرگز دست از تلاش بر نمیدارد، چه بسا تنها راه اقتدار در مقابل استکبار، بسط دامنهی علم است. عالم مجاهد با به دوش کشیدن سلاح دانش و قدرت گرفتن، در مقابل سلطه طلبان ظالم، قطار علم را با سرعت به پیش میبرد و تا سپردن به صاحب اصلیاش، امام زمان ارواحنا له الفداء، از پای نمیایستد.
تلاش یک مسلمان منتظر، در چشم انداز آینده و نگاه به افقهای دور، موجب تغییر سرنوشت جهان میشود؛ کوششی که گسترش عدالت را فراهم میآورد و جهادگران عرصه علم را در محضر خداوند سربلند میسازد و جهان را آماده تحقق دولت کریمه الهی. ان شاءالله
🍃 اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 🍃
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
2.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نهی از منکر با شیوه نو
اهدای گلونی (روسری محلی لرستان) به خانمهای بیحجاب در ورودی مجموعه تاریخی قلعه فلک الافلاک
کاش همه مراکز ازجمله مراکز فرهنگی و هنری دغدغه حجاب را داشتند!
#بیتفاوت_نباشیم
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
7.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️بی تفاوت نباشیم
حتی یک نفر هم اعتراض نمیکند
چون فکر میکنند این خانم مسئولیتی دارد و فرد عادی نیست!
حالا شما فکر کنید جلوی مجموعههای فرهنگی چند نفر بگذارند و همینجوری محترمانه تذکر بدهند قطعا اکثریت رعایت میکنند.
⚠️البته بهتر است مسئولین اماکن تذکر بدهند نه مردم عادی!
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
طعم ناب تحول (۱)
✍ نساء خلیلی
از قدیم گفتند سالی که نکوست از بهارش پیداست. امسال که بهار جسم و جان، مصادف باهم شدهاند؛ شاید کسی به ما گوش زد میکند که رفیق، چه زمانی تو هم متحول میشوی!
در کلام بزرگان، «تحول ناظر به تغییر نقاط ضعف و برجستهترکردن نقاط قوت است.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۴۰۲/۰۱/۰۱) پس قدم اول آن است که در خود جستجو کنیم. نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم.
ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است که انسان با واقعیتِ خود روبهرو شود؛ آن هم فارغ از خطوات شیاطین جنی که گاه ریا را جای خداپرستی، یاس را در قالب تواضع، خودپرستی را در قالب عبادت، غفلت را در قالب مشغله، به انسان قالب میکنند.
در این فرصت مغتنم ماه رمضان بیپرده با خود سخن بگوییم و متوجه شویم از ماه رمضانِ سال گذشته تا امسال، چه بذرهایی را در وجودمان پرورش دادیم؟ از چه اموری غفلت کردیم؟ فرآیندِ رشد و تعالی در وجود ما صعودی بوده است یا نزولی؟ برای این کار، هیچ یاری بهتر از قلم و کاغذ نیست.
این سرآغازِ چشیدنِ طعمِ تحول است.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🛑‼️ مسابقهی عظیم فرهنگی «نوشدارو»‼️🛑
(با محوریت عفاف و حجاب و پیامدهای روابط دختر و پسر)
🎁 جوایز ارزندهی این مسابقه، در اوّلین قدم ۴۲ میلیون تومان شامل:
💰 ۸ کارت هدیهی دو میلیون تومانی
💰 ۱۴ کارت هدیهی یک میلیون تومانی
💰 ۴۰ کارت هدیهی ۳۰۰ هزار تومانی(به قید قرعه به کسانی که حداقل نصف نمرهی آزمون را کسب کنند)
💎 و ارزشمندترین جایزهی مسابقه که محتوای آن است!
✅ ثبتنام در مسابقه و دریافت منبع آزمون( حتماً ویرایش 1402) از طریق:
🌐 zil.ink/noosh__daroo
درصورت بروز مشکل در لینک بالا، وارد لینک زیر شوید:
🌐yek.link/noosh__daroo
💠 ثبتنام برای عموم هموطنان آزاد است!
🔹 جهت آگاهی از اسامی برندگان قبلی مسابقات ما و قطعی بودن اعطای جوایز وارد لینک زیر شوید:
b2n.ir/rooyindezh_.javayez
#مسابقه_نوش_دارو
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
▪️بازیگران زن ایرانی از کلیشههای فمینیستی تا هویت زنانه
🔻 نقش مثبت و منفی بازیگران زنان؛ کلیشه یا واقعیت؟
🔹اخیرا زهرا سعیدی، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در مصاحبهای علت کمرنگ شدن خود در فیلم و سریالها را این گونه بیان کرده است: «متاسفانه تلویزیون بسیار کلیشهای با نقش زن برخورد میکند. این که زن نباید خلافی داشته باشد یا نباید اشتباه کند و همیشه باید مظلوم و سربهزیر باشد و این زن را صرفا در تلویزیون میبینیم.»
▫️«کلیشه» مفهومی اعتراضی در بطن نظریات ارائه شدهی جامعهشناسان فمینیست است؛ مفهومی که از پیشبرد انتقادات زنان از وضعیت خود، معیار و تعریف روشنی ارائه نمیدهد.
🔹از این رو آنچه در ذیل مفهوم کلیشه جنسیتی گنجانده شده است، بیشتر به معنای تکرار مکرراتِ چیزی یا نقشی در نسبت با جنسیت افراد است و این تکرار مذموم شمرده میشود، بدون آنکه معیارهای دیگری چون فطرت و کمال شخص لحاظ و هدف نهایی این مذمتها روشن شود!
🔺برای نمونه استفاده از عروسک، رنگ صورتی و لاک برای دختربچهها را کلیشههایی جنسیتی عنوان میکنند؛ درحالی که غافل از میل و علاقهی دختربچهها به عروسک بازی، رنگهای روشن و لاک زدن طبیعی است.
▫️با این حال به نظر میرسد برخی جامعه شناسان فمینیست غربی در حال ترمیم اصطلاح «کلیشه» و تعمیم آن بر ساحتهای شخصیتی و اجتماعی زنان هستند.
🔻از دیگر انتقادات جامعهشناسان فمینیست میتوان به واگذاری نقشهای منفی به زنان سالخورده اشاره کرد. همانگونه که خانم «آنا لئون گوررو» در کتاب آسیبشناسی اجتماعی بیان کرده است و عواقب این امر را کاهش عزت نفس زنان، افزایش افسردگی زنان خصوصا زنان میانسال و سالخورده، به وجود آمدن انگارههای منفی نسبت به زنان سالخورده و کاهش ارزش اجتماعی زنان سالخورده عنوان کرده است.
🔸بر این اساس واگذاری مکرر نقشهای منفی به زنان سالخورده در فیلمهای ساخت کمپانیهای سینمایی را کلیشه خواندهاند؛ اما امروز شاهد آن هستیم که بازیگران زن با وجود تنوع در سبک نقشهای ایفا شده در فیلم و سریالهای ایرانی، اعم از مثبت و منفی به دلیل سلیقهی شخصی خود که تحت عنوان ذائقه عنوان میکنند، از اصطلاح «کلیشه» که دارای باگ مفهومی است در جهت به کرسی نشاندن سلیقهی خود در سطح کلان استفاده میکنند.
🔗 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
بانوی با بصیرت
✍نجمه صالحی ، عضو تحریریه مجتهده امین
او خوب میدانست مال دنيا ماندنی نيست و سايهای زودگذر است. همسفر زندگیاش را خودش انتخاب کرد و پیشنهاد ازدواج را به عموی همسرش گفت و این پیوند نیک را کارِخدا* میدانست.
هنگام صحبت پیش از ازدواج، به مرد زندگیاش، گفت:" ای محمد من تو را به همسری خود برگزيدهام و مهريه را هم خود به عهده میگيرم*..."
عدهای سخن او ـ که مهريه را در مال خود قرار داده بود ـ به تمسخر گرفته و با شگفتی گفتند: چگونه زنان مهريه را متعهد میشوند؟! سخنان یاوه این جماعت، عموی همسرش، حضرت ابوطالب علیهالسلام، را آزرد؛ خشمگين شده و برخاست ـ و اين در حالی بود که مردان قريش از خشم او میترسيدند و کراهت داشتند که او غضبناک شود ـ و فرمود:" اگر مردی همانند برادر زادهام باشد، او را با بيشترين مهر خواستار میشوند؛ اما اگر مردی همانند شماها باشد، طبيعی است که بايد برای ازدواج، مهر سنگينی بپردازد..*."
خطبه عقدشان را، عمو جانِ نبی صلی الله علیه و آله، قرائت کرد و چنین شد که این بانوی شریف، در روزگاری که اسلام در حال طلوع بود، یکی از مهمترین حامیان همسرش یعنی رسول خداصلی الله علیه و آله گردید و از بذل مال فراوانش نیز دریغ نورزید. او بود که خدا و ملک مقربش بر او سلام فرستادند.
در شب معراج پیامبر به جبرئیل فرمود: "حاجتی داری" و او گفت:"حاجت من این است که سلام خدا و سلام مرا به خدیجه سلام الله علیها برسانی." رسول خاتم صلی الله علیه و آله هنگامی که به زمین رسید، سلام خدا و جبرئیل را به همسرش، ابلاغ کرد، خدیجه سلام الله علیها گفت:"ان الله هو السلام، و منه السلام، و الیه السلام، و علی جبرئیل السلام"* و این جملات بیانگر اوج بصیرت و درک عمیق حضرت خدیجه سلام الله علیها نسبت به معبود و فرستاده اوست.
اینچنین بود که او، بهعنوان نخستین بانوی مسلمان، نه تنها برای دخترش فاطمه سیده نساءالعالمین سلام الله علیها الگوی صبر و مقاومت و الگوی دفاع و حمایت از ولایت، بود بلکه برای جامعه زنان مسلمان نیز الگویی بی بدیل گردید.
با رفتن خدیجه سلام الله علیها یک روز و یک هفته و یک ماه، عزا اعلام نشد! یکسال برای رفتنش اندوهگین بودند و نبی خاتم در سوگ فقدانش، سال رفتنش را ، عام الحزن*، سال غم و اندوه، نامید.
■■اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.■■
🥀دهم رمضان، سالروز رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت🥀
➖➖➖➖
*صنع الله/الحلبی، السیرة الحلبیة، ج1، ص226.
*اسد الغابة، ج7، ص91؛ البداية و النهاية، ج2، ص 358، باب: تزويجه عليه الصلاة والسلام خديجة بنت خويلد.
*الکافی، ج5، ص 374 – 375، باب: خطب النکاح، ح9.
*بحارالأنوار، ج16، ص8، به نقل از مسند احمد بن حنبل.
*مقریزی، إمتاع الأسماع، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۴۵
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
روز سرنوشتساز
✍نجمه صالحی
تاریخ به یاد دارد، تمام انسانهایی را که در دوراهیهای سرنوشتساز قرار گرفتهاند و در چشم بر همزدنی بهشتی و یا جهنمی شدهاند. افرادیکه در یک لحظهی حسّاس تاریخی، نیکی یا بدی ابدی را برای یک قوم و ملّت رقم زدهاند.
دوازدهم فروردین ماه ۱۳۵۸ نیز روز سرنوشتساز ملت ایران بود. روز جمهوری اسلامی و رای ۹۸/۲ درصدی مردم شریف ایران اسلامی به "جمهوری اسلامی ایران" به «جمهوری اسلامی ایران» آری گفتند و به هر چه غیر آن، نه!
و این چنین در بزنگاه تاریخی، آینده کشور خود را رقم زدند و به چشمانداز آن یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی و تشکیل دولت کریمه الهی و ظهور منجی امیدوارند.
♡گرامی باد سالروز جمهوری اسلامی ایران♡
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
"قصه دخترها"
✍نرگس سلیمانی
دختر کوچک گریه میکند دوری مادر را هرچند از نگاهش کوتاه، تاب نمی آورد و پدر اندوهگین آن است که ناز دخترش نمیداند دلتنگی قرار است طولانیتر شود.
گریه با دختر همراه است از هنگامی که فهمیده که مادر برای همیشه رفته است!
گریه میکند ...
آسمانیان تاب گریههای او را ندارند فرشته نازل میشود و به پدرمیگوید به او بگو جای مادرخوب است، تا دختر آرام شود! آرام میشود.
سالهامیگذرد دختربچه قصه ما دیگر بزرگ شده است و مادر چهار فرزنداما...
نمیدانم بعد از رفتن دختر دیروز، برای دختر پنج ساله او هم فرشتهای پایین آمد تا آرام اش کند یا نه!؟
فقط این را میدانم که دخترک حتی نتوانست در عزای مادرش بلندگریه کند کاری که دختر دیروز، در عزای مادرش بارها و بارها و آسان انجام داده بود.
گویا قراراست قصه دخترها سختتر از مادرانشان بشود درست مثل زینب درست مثل زهرا !
#ام_المومنین
#حضرت_خدیجه
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
او کیست❓❓❓
✍زينب نجیب
1⃣ در خاندانی اصیل و برجسته دیده به جهان گشود.
فرهنگدوست، دانشطلب و تحولخواه بود. با معنویت و به دور از هرگونه شرک زندگی میکرد.
از هرگونه عقبماندگی، محافظهکاری و تاریکاندیشی بهدور بود.
حریت و ظلمستیزی، درایت و آیندهنگری از ویژگیهای شاخص ایشان بود.
ژرفاندیشی و استقلالطلبی نیز از دیگر ویژگیهای شخصیتی ایشان بود. ذوق و ابتکار و پرهیز از هرگونه واپسگرایی و دنبالهروی را میتوان بهعنوانِ سبک رفتاری ایشان معرفی کرد.
او در جامعه خود به عنوان یک الگوی زن برتر، تاثیر بسزایی در گسترش صفات نیک انسانی داشت. سخاوت، کرامت، ایثار و فداکاری، عفت و پاکدامنی، توجه به مستمندان، عطوفت و مهربانی و صبر و استقامت، از جمله فضیلتهای پسندیدهای در او بود که تاریخ گواه آن است.
2⃣ ریشه و تبار او به قومی با اصل و نسب میرسد. بطوری که حتی برخی از بزرگترین رهبران جهان اسلام از تبار آنها بودند. پدر ایشان از چهرههای برجسته و شجاع زمانِ خویش بود. در زمان حیاتش برای دفاع از یک قانون، با حاکمِ جامعهای که ستم روا میداشت؛ ابتدا ملاقات کرد و با شجاعت او را از کارش برحذر داشت سپس با دعوت چهرههای بانفوذ جامعه، شورای امنیتی_ملی تشکیل داد و همگان را به مقاومت دعوت کرد. از سوی دیگر آنها را مسلح کرد و همین اقدامات وی باعث شد تا حاکم ظالم را سرجایش بنشاند و جنگی هم رخ نداد. مادرش نیز از اصیلترین خاندانها بود. اسیر خرافات نبود بلکه اهل اندیشه بود. رفتار او را نیز بسیار پاک توصیف میکنند.
3⃣خانوادهی او در جامعه آن زمان، بانفوذ بودند. آنها بسیار ثروتمند و سخاوتمند بوده و ثروت خود را از طریق تجارت به دست میآوردند اما بسیاری از آن را در راه بخشش به محرومان و دستگیری از افتادگان به کار میبردند از سوی دیگر بسیار اندیشهورز و خوشفکر و اهل تحقیق بودند. این بانوی بزرگوار با سبک زندگی درست و خردمندانهی خانوادهی خود، شخصیت ویژهای به دست آورده بود.
4⃣ از ویژگی انسانهای هوشمند، روح نواندیش و نوگرا داشتن است. آنان به آداب و رسوم رایج، فرهنگ و مقررات غالب، بافتهها و یافتههای موروثی و بینش و منش رسمی صاحبان قدرت و آیین و باور مردم روزگار خود بسنده نمیکردند و هماره در جستوجوی راهی نو، سبکی جدید، شیوهای برتر، برنامهای جالبتر، آیین و منشی مترقیتر و دنیایی خردمندانهتر برای زندگی و تأمین حقوق انسانها بودند. همین ویژگی یکی از رازهای پذیرش نهضتهای آزادیخواهانه و ترقیخواهانِ تاریخ از سوی این چهرهها بود.
5⃣ او به آیین مرسوم جامعهی خود که از اصلش منحرف شده بود، اهمیت نمیداد و از رهاورد آن بر کنار بود. او نه بسان زن عادی آن روز، به انزوای تحمیلی تن سپرده بود و نه شبنشینی و بردگی جنسی زن اشرافی را به رسمیت میشناخت. کار، پویایی اندیشهی او بود که او را به مدیریت و تجارت و جسارتی مستقل سوق داد تا جایی که نه تنها خود را نیازمند مردِ خودکامه روزگار نمیدید که ازدواج با زورداران و زرداران تاریکفکر نیز برای او تحملناپذیر شده و جویای جوانی متفاوت از مردنمایان دنیای خویش بود.
6⃣ هنر مدیریت اقتصادی و مهندسی اجتماعی و روش هوشمند در تجارت را از برادرزادههای باتدبیرش اقتباس کرده بود و مردمخواهی را از عمویش به یاد داشت و همین سبب شد که نزد ایشان آموزش ببیند و همواره در مسائل گوناگون از او مشورت گیرد. از جمله در ازدواج با شخصی که بعدها یکی از بزرگترین رهبران جامعه خود شد و داعیهی جهانی پیدا کرد.
7⃣این بانو، دارای ثروت و اعتباری بسیار بود، امّا به جای کار ظالمانه رایج ـ که رباخوارگی و مکیدن خون محرومان و خوشگذرونی رایج زرداران بود ـ سرمایهاش را در راه سازندگی و تجارت و سود عادلانه و گرهگشایی و مردمنوازی به کار میانداخت. از این راه سودمند، هم بر ثروت خود میافزود و هم به اقتصاد جامعه خون سالم تزریق میکرد. با کارآفرینی، گروهی را در شبکه تجاری خود به کار میگرفت که اینچنین نیازهای مردم به وسایل زندگی را برطرف سازد و مطلوبتر از همه به ندای آزادگی و ناسازگاری خود با روزگارش پاسخ دهد. اگر شرایط رباخواری آن روز را بنگریم و بدانیم که چگونه و در چند مرحله به جنگ این آفت بزرگ اجتماعی رفته بود، بیشتر به عظمت این انسان خوشفکر پیمیبریم.
🔗متن کامل در صفحه نویسنده
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI