eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
727 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
213 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️فخری مرجانی در عالم خلقت، هیچ جایی غیر از قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، آسیب‌های فطرت را اصلاح نمی‌کند. منحصراً داروها و روش طبابت در اختیار قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. سالم‌كردن این «من»، فقط و فقط از این راه ممکن است. مثل آهن پوسیده كه وقتی داخل كوره قرار گرفت، حرارت دید و ذوب شد، آهنِ اولیه و براق می‌شود. فطرت هم این‌گونه است. خداوند می‌توانست كاری كند كه این‌طور نباشد و مانند چوب باشد كه وقتی در كوره می‌گذاریم نابودتر شود و پوسیدگی آن قابل ‌برگشت نباشد، اما چون می‌دانست در دنیا گرفتار می‌شویم، «من» را طوری آفرید كه وقتی به خودم رسیدم، می‌توانم برگردم و آن را به مرحله اولیه بازگردانم (توبه). شاید چشم و دست و پایی که آسیب دیده است، دوباره مثل روز اول درست نشود؛ اما فطرت را می‌توانم به آن وضع اولیه برگردانم و بگویم «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه». @AFKAREHOWZAVI
. عدل و عدالت در جامعه ✍سیده ناهید موسوی در نظام اسلامی عدالت پایه و اساس حکومت به شمار می‌رود و اینقدر مهم است که اگر اصل نظام به خطر بیفتد نمی‌توان آن را حذف کرد؛ البته گاهی تقدم عدالت بر مصلحت و یا مصلحت بر عدالت به صورت انحرافی مطرح می‌شود. عدالت یکی ‌از دغدغه‌های اصلی بشر بوده و انسان‌ها نیز همیشه به دنبال آن بوده‌اند. همانطور که امام علی (ع) می‌فرماید: «فان فی العدل سعه و من ضاق علیه فالجور علیه اضیق»؛ در عدالت گشایشی است و آن که عدالت را برنتابد، ستم را سخت‌تر یابد. (غررالحکم، ج ۷، ص۸۳۲). عدالت زمانی در جامعه شکل می‌گیرد، که قانون نیز عادلانه باشد، زیرا قانون عادلانه می‌تواند پایه‌های عدالت را در جامعه محکم کند، اگر قانون عادلانه باشد و تبعیض‌ها را کنار بگذارد، مردم به ‌آن احترام می‌گذارند و آن ‌را اجرا می‌کنند، در مقابل اگر قانون، ناعادلانه باشد، زمینه برای استبداد، ظلم و زور فراهم می‌شود. در نتیجه منجر به نابرابری، بی‌عدالتی و در نهایت، نارضایتی مردم می‌شود اما اسلام، برپایی عدالت اجتماعی را در جامعه دارای اهمیت ویژه می‌داند و قرآن هم عدالت اجتماعی را آرمان مشترک پیامبران معرفی نموده ‌است. رهبری می‌فرماید: «در درجه اول حاکمیت اسلام است، اصلاً انقلاب برای این به‌ وجود آمده، برای اینکه اسلام حکومت کند، حاکمیت داشته باشد. با معنای خاص خودش، اهداف انقلاب عبارتند از: حاکمیت دین خدا، آزادی، عدالت اجتماعی، رفاه عمومی، ریشه کنی فقر و جهل، مقاومت در برابر سیل بنیان کنِ فساد اخلاقی که از غرب به همه ی دنیا سرازیر شده که شما امروز دارید خصوصیاتش را می‌بینید». (3/7/1395، بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری). از توصیه‌های هفت‌گانه رهبری در بیانیه گام دوم، به طور خاص چهارمین محور اختصاص به عدالت و مبارزه با فساد را دارد. از جمله مهم‌ترین الزامات تحقق عدالت میتوان به قوانین عادلانه، ساختار عادلانه، مجریان عادل و باتقوی، نظارت و آگاهی مردم، گفتمان سازی، مجاهدت، مبارزه، ایستادگی و در آخر تحقق همزمان عدالت و دیگر ارزش‌ها. اما دیدگاه رهبری چنین است که می‌فرماید: «از جمله هدف‌های اصلی در انقلاب، یعنی پیشرفت کشور، عدالت اجتماعی کشور، اقتدار کشور، تشکیل جامعه ی اسلامی در کشور و در نهایت رسیدن به تمدن نوین اسلامی و تمدن بزرگ اسلامی، این‌ها هدف‌های انقلاب اسلامی است، باید دید برای رسیدن به این هدف‌ها، برای رسیدن به عدالت اجتماعی، برای رسیدن به پیشرفت واقعی کشور، نه پیشرفت‌های پوشالی و ادعایی، پیشرفت‌های همه جانبه، مادی و معنوی برای رسیدن به جامعه اسلامی که احکام اسلام به معنای واقعی در آن پیاده‌شود». (28/11/1400، بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی). بدین ترتیب، عدل ستون جامعه و دارای انواعی است: عدالت اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، که مهم‌ترین و بنیادی‌ترین آن‌ها عدالت اجتماعی می‌باشد. در قرآن آمده: «ان حکمت فاحکم بینهم بالقسط ان الله یحب المقسطین»؛ اگر داوری کردی، میان آنان به عدل داوری کن که خدا دادگران را دوست دارد. (مائده: ۲۴). با وجود رهبری فرزانه و عادل در رأس این انقلابِ زنده و پویا، حرکت به سوی عدالت و عدالت‌ورزی در جامعه متوقف نخواهد شد. ان شاءلله. @AFKAREHOWZAVI
. 💚سفره‌دار مدینهنجمه‌ صالحی، عضو تحریریه مجتهده امین در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری، نخستین پسر علی و فاطمه علیهما السلام متولد شد. بعد از ولادتش، جد بزرگوارش در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. هم وزن موى سرش، نقره به مستمندان داد‌ و نام او را "حسن" گذاشت و این نام در جاهلیت سابقه نداشت.* او یکی از مصادیق آیه مودّت، آیه مباهله و حاضر در بیعت رضوان بود*. پس از شهادت پدر، امامت و ولایت امت به او انتقال یافت. در شرایطی امامت را به عهده گرفت که دشمنش،معاویه، با پشتیبانی نظام اشرافی، امکانات وسیعی در اختیار داشت و در اندیشه نابودی آموزه‌های اسلامی بود. توانسته بود با نیرنگ به نام دین بر مردم حکومت کند و هر آنچه را که او می‌گفت جزء دین می‌شمردند و تبعیت می کردند تا آنجا که او نماز جمعه را در روز چهارشنبه خواند و احدی به معاویه اعتراض نکرد.* با توجه به شرایط عصرش، سیاست تثبیت و کنترل اوضاع را در پیش گرفت، حداقل شش نامه خطاب به معاویه نگاشت که در کتاب مکاتیب الائمه* آمده است. صلح او یکی از اقدامات مهم در جهت تثبیت شرایط بود اما حتی یاران نزدیکش متوجه اهمیت موضوع نشدند و به ایشان بی‌احترامی کردند تا جایی که امام گفت: "من نيز به خاطر صلحى كه با معاويه كردم، از طرف كسانى كه علت اين امر را نمى‏دانستند و نسبت به آن جاهل بودند، مورد غضب واقع شدم و اگر من صلح نمى‏كردم معاويه يك نفر شيعه در روى زمين باقى نمى‏گذاشت مگر اين كه همه را مى‏كشت."* در برخی منابع تاریخی عصر عباسی نسبت‌ ناروایی به وجود نازنینش زدند که ریشه در خصومت خلفای عباسی با او به دلیل قیام‌های حسنیان دارد و در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمی‌خورد! در اغلب منابع اسلامی، القابی نظیر «حَلیم»، «کریم» و «سخیّ» و «جواد» برای او ثبت کرده‌اند.* دومین امام شیعیان کریم اهل‌بیت علیهم السلام شبیه‌ترین فرد از لحاظ ظاهری و رفتاری به پیامبر خدا(ص) بود.* ♡سلام بر نور خدا، کبریای سخا، روح مسیحا، راز دار آینه حُسن خدا، کریم آل طاها، یوسف زهرا، پهلوان صفین و جمل؛ صاحب وجنات محمدی، اویی که سفره‌دار مدینه‌ بود و ثروتش را همچو جده‌اش خدیجه سلام الله علیها در راه خدا صرف کرد!♡ ➖➖➖➖ منابع: *شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۵. *ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۴۰۶ـ۴۰۷. *مسعودی، مروج الذهب،ج ۲،ص۷۲. *احمدی میانجی، مکاتیب الائمه، دار الحديث‏ قم. *سید بن طاووس،التشريف بالمنن في التعريف بالفتن، ص۱۹۶. *بلاذری، انساب الاشراف، ج۳،ص۶. *یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۲۶. @AFKAREHOWZAVI
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام حسن مجتبی (عليه السّلام) فرمودند : هر روزه داری هنگام افطار یك دعای اجابت شده دارد . پس در اولین لقمه افطار بگو : به نام خدا ، ای خدایی كه آمرزش تو فراگیر و وسیع است ، مرا ببخش. 📚( اقبال الاعمال ، ص۱۱۶) ✍دعا کردن در خفا و پنهانی و با تضرع سریعتربه اجابت می رسد. خداوند در قرآن ما را امر به دعا فرموده، حتی الامکان سعی کنیم از دعاهای بسیار والای قرآنی وادعیهٔ وارده از ائمه اطهار علیهم السلام استفاده کنیم. تولیدگر :م* صالحی @AFKAREHOWZAVI
. ساختن فرهنگ با طریقت و سبک ✍ دکتر مریم منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین چند‌سال پیش، ماه مبارک، زائر عتبات بودم. یکی از جذاب‌ترین لحظات، قبل از افطار، دیدن زنانی بود که زنبیل روی سرشان، با غذای مفصل، با خانواده، عازم حرم بودند. سفره‌های طولانی، خیلی طولانی(و خالی) را خادمان حرم پهن میکردند، اما زن و مرد، خانوادگی، در دو یا چندین صف(بین الحرمین چند سفره به موازات هم پهن می‌شد)، سفره را پر می‌کردند، می‌نشستند و افطار مفصل می‌خوردند. در باب برکات انسجام اجتماعی _ آن هم در فضایی که از زمین و آسمان، بر سر مردم ایران، تفرُّق و گسست و چند دستگی می‌بارد_ هرچه بگوییم کم است؛ زیر سایه‌ی دین و بعنوان یک منسک هویت بخش، نه فقط این دست حرکت‌ها، تعظیم شعائر است، که قطعا در جهت ترویج دینداری از مسیر ایجاد سبک‌های زندگی و شیوه‌ی حیات، موثر خواهد بود. باورمندی کافی نیست، برای انسان امروز، باید فرهنگ را با "طریقت و سبک" ساخت! @AFKAREHOWZAVI
. 🔅در شب میلاد امام حسن علیه‌السلام، کریم‌اهل‌بیت علیهم‌السلام، رودی از دختران ۹ ساله و تازه مکلف در حرم‌حضرت‌معصومه سلام‌الله‌علیها، کریمه‌اهل‌بیت علیهم السلام، جاری شدند. 🍃صلوات خاصه امام حسن مجتبی علیه السلام🍃 ♡اَللَّهُمَّ صَلَّ عَلَی الْحَسَنِ بْنِ سَیَّدَ النَّبِیَینَ وَ وَصِیَّ اَمیرِالْمؤمِنینَ السَّلام ُعَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیَّدِالْوَصَیّینَ اَشْهَدُ اَنَّکَ یَابْنَ اَمیرِ الْمْؤمِنینَ اَمینُ اللّهِ وَ ابْنُ اَمیِنِه عِشْتَ مَظْلُوماً وَ مَضَیْتَ شَهیداً واَشْهَدُ اَنَّکَ الْأِمامُ الزَّکِیُّ الْهادِی‌الْمهْدِیَّ‌اَللّهُمَّ صَلَّ عَلَیْهِ وَبَلَّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنّی فی هذهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ الْتَّحِیَّةوَالسَّلام‏.♡ *جامع الزیارات: ج1، ص280 به نقل از مصباح المتهجّد: ص 401. @AFKAREHOWZAVI
✍زهره قاسمی، عضو تحریریه مجتهده امین بال و پر را بتکان وقت تماشا شده است روز میلاد گل حضرت زهرا شده است سحر ماه خدا ، قرص قمر آمده و به علی مژده بگویید که بابا شده است غرق شور است و شعف بیت کریمانه ی او و ز لطف حسنی سفره مهیا شده است عاشقان بهر گدایی همگی صف شده اند ظرف آلوده ی جان، غرق تمنا شده است جامه ی نور برای حسن آورده امین پر قنداقه ی او بس که تقاضا شده است آسمان ابر نیازش به زمین دوخته و دیدن حُسنِ حَسن آخر دنیا شده است رمضان ماه امید است ولی رحمت حق با دو دستان کریم است که پیدا شده است از شکر خنده ی او روزی ما می بارد بی سبب نیست که عالم همه زیبا شده است روز عید است ولی سایه ی غم آمده و چشم من سوی ضریحی است که رویا شده است جان فدای حرم بی حرمت جان جهان که غبار حرمت خون دل ما شده است آخر شعر شد و چشم ترم خشک نشد گره ی کور دلم با تو مداوا شده است... @AFKAREHOWZAVI
. 🕊سلام بر سبط نخست، حسن به صورت، حسن به سیرت، حسن به نیکوترین سریرت، قبله ی دوم، امام دین، پور علی، کریم آل طاها🕊 قال الصادق(ع):إنّ الحسن بن علیّ(ع) کان اعبد الناس فی زمانه و ازهدهم و افضلهم و کان اذا حجّ، حجّ ماشیاً ». جُوینی، فرائد السمطین ج2ص68 ح 392. @AFKAREHOWZAVI
💐مولود کریم ✍️زهراسعادت ای مولود نیمه ماه خدا! لطف کریمانه ات خوان نعمت افطار روزه داران حریم سلسله کرامت است.... ای صاحب منصب جود و آسمان سخاوت! از سفره سبز کرامتت، به میزان عطایت رزق ناب عنایت فرما که شیعه بودنمان تحت دولت توست! @AFKAREHOWZAVI
. میلاد سبط اکبر ✍نرگس ایرانپور قدم‌هایت به خیر، خوش آمدی نازدانه خانه مِهر علی و فاطمه سلام الله‌علیهما. چه زیبا ثمری بر نخل محبت خاندان پیمبر به بار نشسته. اینک زمین و زمان تولد سبط اکبر نبی را به جشن می‌نشینند، کرامت معنا می‌شود و سفره‌ای از جنس سخاوت به وسعت تمام تاریخ گسترده می‌شود. جانِ جهان‌ِ حیدر، چه خوب شد که دستان تنگ دنیا شایسته در آغوش کشیدن قنداقه پر نورتان شد. تو آمدی تا واژه‌های بی رنگ جود و سخا جان تازه‌ای بگیرند و دستان نیاز تمام سائلان از ازل تا ابد، گره شود به ضریح چشمانت. نفس‌های اشتیاقم برای عرض ارادت به محضرت به شماره افتاده، اسم زیبایت در قاب شیشه‌ای چشمانم سوار بر موج دلتنگی، دلم را تا کرانه دریای خاکی مزارت می‌کشاند. سر ادب به آستان بوسی‌تان خم می‌کنم، نام نامی‌ات ذکر همیشگی من است؛ «صلی‌الله‌علیک یا حـســـ♡ــن بن علی.» رحمت خدا بر تو و قدم‌های مبارکت♡♡ @AFKAREHOWZAVI
داستان ✍ سیده‌الهام‌ موسوی –محمد جان قبل اذان برو ی سطل حلیم بخر بیار! محمد محو شبکه پویا بود. بدون اینکه سمتِ مادرش برگردد! گفت: –باشه الان این تموم بشه، میرم. مادر نزدیک افطار بود. می‌خواست کارهایش را قبل افطار زود تمام کند. گرمای آشپزخونه کلافه‌اش کرده بود. همانطور که خمیر لگمات (شیرینی عربی مخصوص ماه رمضان) را آماده می‌کرد صدایش را بالا برد. –محمد رفتی؟ اذیتم نکن زود باش برو دیگه مامان جااان! کاسه بزرگ پلاستیکی سبز رنگ در دست و هم می‌زد. دم در آشپز ‌خانه آمد، سرکی به هال انداخت محمد رفته بود. همینکه خواست وارد داخل آشپزخانه شود محمد هول هولکی در را باز کرد وسط پذیرایی با کفش آمد. –م‌م، ما، ااان بیا، ببین کوچه چه خبره!! با دیدن محمد اخمی کرد با بی‌حوصلگی... –محمد مامان تازه روفرشی را شستم با کفش.. خب عزیزم مگه چه خبره!؟ محمد تازه متوجه کارش شده بود. کفش‌هایش را در آورد و دم در گذاشت برگشت. –حواسم نبود یادم رفت خب!! مامان بچه‌ها محله همه لباس محلی پوشیدن عروسیه؟ برای سرخ کردن لگمات اماده می‌شد. صندلی کشید و به محمد گفت: –بیا اینجا بشین تا برات تعریف کنم. محمد با ذوق بچگانه نشست و دست زیر چانه‌اش گذاشت، با ذوق گفت: –خب بگو مامان خندید، با بی حالی گفت: –ی مراسم خیلی قدیمی هست. که از زمان حضرت‌محمد (ص) بوده! محمد تبسمی کرد با چشمان مشتاق و کنجکاو گفت: _چه جشنی آخه؟ پس چرا قم بودیم، خبری از این جشن نبود؟ خمیر با قاشق به اندازه‌های کوچک‌ و بزرگ در روغن داغ می‌گذاشت سمت محمد برگشت گفت: – کشورهای خلیجی مانند کویت،بحرین،امارات، و کشورهای دیگه برگزارش می‌کنند. ایران هم خوزستان و بوشهر و هرمزگان جشن می‌گیرند. محمد که هنوز متوجه نشد بود سری تکان داد. _یعنی جاهای دیگه ایران این جشن نمی‌گیرند؟ مادر شعله را کم کرد. همانطور که داشت کارش را انجام می‌داد گفت: _اتفاقا چند روز پیش بقول استاد علامه گوگل خوندم که اصفهان مثل شهر کاشان و بعضی شهرهای کرمان هم به اسم دیگری جشن می‌گیرند. محمد لبخندی زد گفت: _چه جالب! مادر در ادامه گفت: _البته شاید محله‌های قدیمی؛ برای منم جالب بود، فکر کردم فقط این رسم بین عرب‌ها هست ولی اینطور نبود. محمد از جاش بلند شد و از پنجره‌ی به بیرون سرکی کشید همانطور که بیرون را نگاه می‌کرد گفت: –حالا فقط لباس نو می‌پوشند؟ یکی یکی لگمات را در بشقاب می‌چید جواب محمد را داد. –بعد افطاری بچه‌ها با خوندن شعرهای و کوبیدن در خانه‌ها... محمد نزدیک آمد گفت: –چه شعرهای می‌خواند؟ یکی از لگمات در دستش داد گفت: –شعرهای «ماجینه یا ما جینه حل الکیس و انطینا» یعنی «آمدیم و آمدیم در کیسه را باز کن و به ما عیدی و شیرینی بده» سروده می شود. اگر اهالی خانه در پشت بام باشند کودکان خطاب به آنها می گویند: «یا اهل سطوح تنطونه لو نروح» یعنی «ای افرادی که بالای پشت بام ایستاده‌اید، به ما عیدی می دهید یا برویم؟ محمد با چشم بسته گفت: –وای چه خوشمزه است. چه جالب چه جشن قشنگی! خندید سر محمد را نوازش کرد گفت: –نوش جونت عزیزم، اما هر شهری ی شعری دارند ولی شعر معروفش این بود. «گرگیعان و گرگیعان، الله یعطیکم رضعان» به معنای گرگیعان و گرگیعان خداوند به شما بچه عطا کند است. محمد یکی دیگر لگمات را برداشت و به شربت زد، درحالی که لگمات را گاز می‌زد ‌گفت: –مامان نگفتی چرا از زمان پیامبر این جشن بود؟ مادر دست‌هایش را شستم دست محمد را گرفت به پذیرایی برد بر روی مبل نشستند. –چقد هوای آشپز خونه گرمه! نگاهی به محمد انداخت: کجا بودیم؟ محمد شروع به دست زدن کرد گفت: –گرگیعان گرگیعان الله یعطیکم رضعان... باهم خندیدند به شوخی پس‌گردنی زد گفت: –گفتی چرا از زمان پیامبر این جشن بود. حقیقتش این جشن در اصل بخاطر ولادت امام حسن(ع) هست. محمد مثل غنچه‌ای شکفت لبخندی زد گفت: –ای جانم من عاشق امام حسنم! از تشنگی لبهایش خشک شده بود، توان زیاد حرف زدن را نداشت، ولی از دیدن شوق محمد خوشحال بود و ادامه داد –با تولد امام حسن (ع) ۱۵ماه رمضان و خوشحالی حضرت محمد (ص) برای تولد اولین نوه‌اش، گفته شده که مردم برای عرض تبریک به امام علی (ع)  و همسرش حضرت فاطمه زهرا «قرة عین! قرة عین!» گویان به درب منزلشان می رفتند و کم‌کم به صورت آئینی هرساله در میان مسلمانان رواج پیدا کرد. محمد سکوتی کرد. دستش را گرفت گفت: –مامان اسم محمد خیلی قشنگه ولی چرا محمد‌حسن صدام نمی‌کنی؟ اسم شناسنامه که فقط محمد نیست. از در خواستش جا خورد و حق با او بود پیشانیش را بوسید گفت: –ببخشید محمد حسنم! حالا بدو برو سطل حلیم بخر بیا تا بابا نیومده!! محمد از جاش بلند شد چند قدمی سمت در برداشت سمت مادر برگشت گفت: –مامان دشداشه (لباس عربی) و جفیه سبزم اماده کن منم می‌خواهم امشب با بچه‌ها محله برم. @AFKAREHOWZAVI
. عصاره بخشش خاندان نبی ✍فاطمه شکیب‌رخ کریم و بخشنده بود و کریم اهل‌بیت علیهم‌السلام شناخته می‌شد چراکه اموال فراوانی را در راه خدا می‌بخشید و بخشش‌های بی‌سابقه و بی‌ نظیری را انجام می‌داد؛ چنانچه در طول حیات مبارکشان دوبار کل دارایی خویش را به نیازمندان بخشید و سه مرتبه ثروت خود را به دو نیم تقسیم و نصف آن را در راه خدا به فقرا انفاق نمود(۱). او که عصاره‌ی بخشش خاندان نبوت بود، به واسطه نامروتی دنیاطلبان مورد اتهام بود، همان‌ها که‌ امام‌شان را به زر و زیور دنیا فروختند و‌ با اضطراب‌شان امام را مجبور به صلح با معاویه کردند، همان‌ها تهمت ذلیل کننده‌ی‌ مومنان را به بهترین مخلوق خدا نسبت می.دادند. ‏آنچه عمریست «خواص بی بصیرت» بر سر اسلام آوردند، دشمنان قسم خورده نیاوردند... (۱) ر.ک: سیوطی، تاریخ الخلفا، ص190؛ تاریخ یعقوبی، ج2، ص215. ‌. @AFKAREHOWZAVI