"میتوانیم"
✍زهرا نجاتی
چشم در چشم پزشک دوخت و گفت:" نمیخواهم بیهوشم کنید. خودم مراقب هستم تا چشمم تکان نخورد"
دکتر بعید میدانست. اما مرد پای حرفش ماند. آن قدر که دکترتعجب کرد. در کل عمل؛ حتی یکبار هم پلک نزد. با مریضش درمیان گذاشت. او گفت:" به کائنات فکر میکردم نگذاشتم ذهنم متوجه عمل شود."
دوم: به بدبختیهای زندگی که فکر میکنی؛ مثل یک اینهی پرتکرار؛ ضریب پیدا میکند؛ یکبار عرض ۳۰ ثانیه؛ کسی تورا با زبانش آتش زده و تو روزی سی بار هربار ۳۰ دقیقه بابتش اتش میگیری! خداجای حق نشسته؛ انتقام میگیرد اما تو بابت اینسی دقیقهها غمگینتر؛ خشمگینتر؛ پرکینهتر؛ میشوی؛ چرا؟
فقط چون نتوانستهای ذهنت را جمع کنی!
سوم؛ الان که بازار قدرت جذب داغ است؛ همه جا میگویند و مینویسند؛حدیثش را هم داریم که خدا نزد گمان بندهی مومنش هست؛ خوب فکر کن تا خوب شود. بد فکر نکن تا سرت نیاید.
چهارم؛ کسی که موردعمل واقع شد؛ علامه طباطبایی بود. جراحی اب مروارید داشت اما پلک نزد با قدرت کنترل ذهن. و همو راجع به این قدرت میگوید:"انسان باید تمرین کند موقع خواندن نماز؛ هرچه به دهنش آمد را از دهنش بیرونکند و فقط به خدا بیندیشد تا بتواند به خضوع و توجه در نماز برسد."
هموکه میگفت:" بارها درنمازهایم حورالعین برایم جامهای بهشتی آوردند و آنقدر نگاهشان نکردم که با نگاهی حسرت بار رفتند."
و فرصتهایی مثل نماز؛ مثل عمل؛ مثل دندانپزشکی؛ مثل تنهایی؛ فرصت خوبی است برای سنجیدن قدرت کنترل ذهن!
خوش به حال کسانی که خوب میتوانند در این خلوتها به خدا؛ به "الله نورالسماوات والارض؛ مثل نوره کمشکاه فیها مصباح؛ المصباح فی زجاجه؛ الزجاجه کانها کوکب دری یوقد م شجره مبارکه زیتونه. لاشرقیه ولا غربیه.یکاد زیتها یضی ولو لم تمسسه نار. نورعلی نور"
بیندیشند و پی ببرند!
#سبک_زندگی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💌نامه به مخاطب خاص
✍بانو آلاله
مولای من!
سلام
کم کم به روزهای پایانی زمستان نزدیک می شویم؛ روزهایی که سرمای استخوان سوزش به ما صبر و نوید آمدن بهار و زیبایی های خدادای را می دهد.
روزهایی که به ما امید می داد بالاخره این سردی روزی تمام خواهد شد و گرمای امید بخش فرا خواهد رسید.
مولای من!
ما هم زمستان انتظار را به امید بهار ظهورت صبر مینماییم که روزی این روزهای سرد انتظار به پایان رسد و بهار ظهور پایان بخش این سختی ها و سردی ها باشد.
پس مولای من! ما را به بهار ظهورت برسان.
♡السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام♡
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔥چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟
✍مرضیه رمضان قاسم
دیدگاه اسلام در مورد
🔰چهارشنبهسوری؟
1⃣ شکی نیست که انسان به تفریح، شادی و هیجان نیاز دارد. اما باید با مبنای عقلی و در بستری سالم انجامپذیرد. اگر قرار است با آتش بازی، هیجان آفرینی شود، میتواند مباح باشد و اسلام هم هیچ مخالفتی با آن نداشته باشد، به شرط آنکه موجب مردم آزاری، به خطر انداختن جان خود و دیگران نباشد زیرا تجاوز به حقوق مردم اعم از تجاوز به امنیت و آسایش آنها در عرف و ادیان خصوصا در اسلام نکوهش شده است.
مراسم چهارشنبه سوری چون در اغلب مواقع با حرکات خطر آفرین همراه است و
منجر به حوادث غمبار خطرناکی میشود که پایمال کردن حقوق دیگران را به همراه دارد و با معیارها و موازین عقلانی سازگار نیست مورد تایید اسلام نمیباشد.
2⃣ برخی معتقدند ۴شنبه سوری سنتی ملی و ایرانی است، دین و عقل حکم میکند که ما آن دسته از سنتهای ملیِ متناسب با دین، عقل، خرد و دانش را بگیریم و سنتهای ملیِ خرافیِ ضد عقلِ آفتزا و سعادتسوز را رها کنیم؛ متاسفانه برخی از ما گاه نسبت به سنتهای ملی، گزینشی برخورد میکنیم، یعنی نسبت به برخی سنتهای ملیمان مانند عفیف بودن و پوشیدگی بیتوجهایم و به آن پایبند نیستیم.
3⃣ توصیهی مکرر قرآن و روایات دعوت به تفکر و نکوهش از تقلیدهای کورکورانه از پدران است تا انسان از سنتهای ضد دین و ضد عقل رهایی یابد.
خدای سبحان در آيه ۱۰۴ و ۱۰۵ سورهی مبارکهی مائده میفرماید:«قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَیْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ لا یَهْتَدُونَ * یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» مىگویند از پدران خود یافتهایم، ما را بس است آیا اگر پدران آنها چیزى نمى دانستند، و هدایت نیافته بودند (باز از آنها پیروى مى كنند) اى كسانى كه ایمان آورده اید! مراقب خود باشید!»
4⃣ معصومین نیز تاکید به دوری از معیارها و سنتهای ناسازگار با موازین عقلی و شرعی داشتهاند از جمله توصیهی حضرت علی هنگامی که مالک اشتر را به منطقه مصر اعزام میکنند، به ایشان میفرمایند:در مقابل سنتهای آن منطقه اینگونه موضعگیری کند و آداب پسندیدهاى را كه بزرگان این امّت به آن عمل كردند، و ملّت اسلام با آن پیوند خورده، و رعیّت با آن اصلاح شدند، بر هم مزن، و آدابى كه به سنّتهاى خوب گذشته زیان وارد مىكند، پدید نیاور»📚نهج البلاغه،نامه۵۳
5⃣ از آنجایی که آتشبازیهای چهارشنبه سوری عملی متاثر از زرتشیان و مجوسیان آتشپرست است و بسیاری از خرافات منتهی به شرک میشود این خرافه نیز منجر به شرک میگردد زیرا گفتن جملاتی که در هنگام پرش از آتش بر زبان آنها جاری میشود نظیر اینکه: زردی من از تو سرخی تو از من که این نوعی تقدس دادن به آتش و مدد گرفتن از آن است و اینچنین الفاظ از نظر اسلام شرک تلقی میشود زیرا یک مسلمان علاوه بر توحید ذاتی قائل به توحید افعالی نیز هست و اینچنین جملات شرکآلود نافی توحید افعالی است و معتقد بودن به اینکه آتش زردی آنها را میگیرد و سرخی و تندرستی را به آنها میدهد به نوعی موثر دانستن آتش در سرنوشت خود است که چنین اعتقادی با توحید افعالی سازگاری ندارد زیرا لاحول و لا قوه الا بالله
♻️نتیجه اینکه:
بنا بر آنچه ذکر شد لازم است بدانیم برخی مسائل بیش از آنکه جنبهی دینی داشته باشد جنبهی فرهنگی و اجتماعی دارد و اگر فقط رویکرد دینی و مذهبی آن را مورد بررسی قرار گیرد اثرگذاری لازم را نخواهد داشت، چهارشنبه سوری نیز از همین دسته مسائل است؛ بنابراین شایسته است بجای رویکرد سلبی و پردازش محتوایی، بیشتر به جنبههای ایجابی، هدایتگری و رویکرد صحیح مواجههی با آن پرداخته شود.
بعلاوه اینکه چهارشنبه سوری به سبک کنونی موضوعیت نداشته و جزء سنت و آئین و رسوم نیست و کسانی هم که مسئلهی چهارشنبه سوری را دنبال میکنند اغلب نوجوانان و جوانان هستند که جنبهی هیجانی آن مد نظرشان است بنابراین بعید به نظر میرسد عمل آنها به قصد تشبّه به مجوسیان و انجام آئین آنها باشد همچنین مجوسیان هیچگاه ترقهبازی، فشفشهبازی، نارنجک و ... نداشتند.
امید که مسئولین ذیربط اسباب و فضای سالمی را برای نوجوانان و جوانان فراهم سازند تا با حفظ جنبههای ایمنی زمینهی تخلیهی هیجانات آنها فراهم گردد.
زیرا جهت دهی مراسم موجود به شدت سهلتر از حذف و یا بنیانی نو درانداختن است.
بیائیم گرمای آتش را به گرمای حضور در کنار خانواده مبدل کنیم و عید را عزا نکنیم
#چهارشنبه_سوری
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📌تفاوت شناخت ذهنی با شناخت فطری
✍فخری مرجانی
همانطور که معدۀ انسان، لقمههای مختلف را میگیرد، هضم میکند و تبدیل به سیّالی میکند که به اندامها رفته تا آنها را تغذیه کند؛ ذهن یا فكر هم، لقمهها را از #حواس_پنجگانه (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه) میگیرد، روی آنها كار میكند، فعـل و انفـعالاتی انجام میدهد، تحلیل و بررسی کرده و آن را به یك مفهوم كلی تبدیل میكند.
#عقل با این #ابزار (حواس پنجگانه) به شناخت میرسد؛ بنابراین هر کدام از ابزارِ شناخت ناقص شود، به همان اندازه از رسیدن به حقایق، محروم میشویم.
به عنوان مثال؛ فرض كنید سه نفر در اتاقی نشستهاند. اولی كَر و كور مادرزاد، دومی كور مادرزاد و سومی یك فرد سالم است. اگر از هر کدام از اینها بپرسیم عالم چطور جایی است؛ فرد اول كه فقط سه حس از حواس پنجگانه دارد، تصویری از عالم میدهد كه فقط سه بُعد دارد. تصویر فرد دوم از عالم، چهار بُعد دارد؛ و فرد سوم به پنج بُعد عالم اشاره میکند.
هرکدام از اینها محال است شناخت بیشتری از عالم به ما بدهند؛ یعنی شناخت همۀ انسانها بهوسیلۀ همان ابزارها است.
البته انسان، ابزار شناخت دیگری هم دارد كه اگر آن را پرورش بدهد، چیزهای دیگری هم از این عالم میبیند.
انسان، منبع شناخت است. اگر خودش را از ابزارهای شناخت جدا كند و بیرون بیاید، آزاد از ابزار، به شناخت میرسد و وضعیت زندگی و اهداف او متفاوت میشود.
چگونه این اتفاق میافتد؟
🔗متن کامل در صفحه نویسنده
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📌دعوا؛ نمک زندگی است
✍️سمیه رستمی، عضو تحریریه مجتهده امین
«زن و شوهر دعوا کنند؛ ابلهان باور کنند.» این ضربالمثل را قدیمیها گفتهاند که نور چراغ فانوس دریایی به قبرشان بپاشد. لابد برای اینکه دیگران از ترس قرارگرفتن در زمره ابلهان، هوس دخالت در دعوای زن و شوهرها نکنند. اما همین قدیمیها که با پند و اندرزهای لنگهبهلنگهشان ثابت کردهاند در جزو ابلهان نیستند؛ اعتقاد سفت و سختی داشتند که دعوا نمک زندگی است و اگر نباشد و همهاش عشقولانه در کردن باشد حتماً یک جای کار میلنگد. بههرحال آدمی حداقل بیست انگشت باریک و پهن دارد که هیچکدامش شبیه آنیکی نیست. پس چطور میشود اخلاق و سلایق دو نفر مثل هم باشد که مشکل و اختلاف نداشته باشند. اما هرکس به طریقی، میزند دل آنیکی را میشکند و در این زمینه تنوع زیاد است. ولی گل درشتهایش در این مطب ذکر میشود که مشتری زیاد دارد:
دادوفریاد: این روش دعوا برای حل اختلاف بسیار عمومیت دارد. نیاز به شرایط و لوازم خاصی ندارد و در هر مکانی قابلاجراست و محدودیتی ندارد. در این روش زن و مرد باید به صدایشان ولوم بالا بدهند جوری که دیوار صوتی بشکند. اختلافشان را هر چه باشد با دیگران به اشتراک بگذارند. مخصوصاً اگر دعوا در منزل اتفاق میافتد، حق همسایگی را رعایت کنند. شاید این اختلاف برای همسایهها دیگر هم پیش بیاید بهاینترتیب با چندوچون حل این اختلاف آشنا شوند. بعضاً دیده شده این روش را با روشهای دیگر ترکیبی میزنند که دیگر بسته به سلیقه زوجین دارد. آنچه اهمیت دارد تولید فرکانسهای بالا با آخرین ظرفیت تارهای صوتی است. جوری که حق این روش ادا شود و بدیهی هرکسی داد و جیغش بیش، حرفش پیشتر.
بیمحلی کردن: این روش برای زوجین مبتدی پیشنهاد میشود. بیشتر جنبه قلقگیری و دستگرمی دارد و برای سنجش ظرفیت طرفین است. تنها درصورتیکه زن و مرد کهنهکار و باسابقه باشند و بهتازگی از انواع دیگر دعوا مثل روش دادوفریاد بهره وافر برده باشند که صدایشان شده باشد مثل جوجه پنگوئن یخزده؛ میتوانند از این روش استفاده کنند. چون هیچچیز مثل تنوع حال نمیدهد. اگر زوجین صاحب فرزند هستند حتماً آنها را بهعنوان قاصد و چاپار برای ارسال پیغامپسغام به کار بگیرند. مسئولیت دادن به کودکان آنها را برای پذیرفتن نقشهایشان در آینده آماده میکند. از این روش برای اختلافات جزئی میتوان بهره برد.
شکستن اشیا و لوازم منزل: این روش نقش به سزایی در اقتصاد جامعه ایفا میکند و زاویه دید گستردهای را میطلبد. هرچه خانوادهها از این روش در حل اختلافات و دعواهایشان استفاده کنند چرخ صنعت تندتر میگردد. از این روش بارهاوبارها میتوان استفاده کرد البته بستگی به میزان لوازم منزل دارد؛ مثلاً یکبار سرویس چینی را به فنا بدهند، بار دیگر سرویس کریستال را خرد و خاکشیر کنند که لامصب شکستنش صدای زیبایی تولید میکند. در نظر داشته باشند آینه را بگذارند برای آخرین مرحله که صحنه دراماتیکی خلق میشود و صدای جرینگی که ایجاد میکند خیلی نمادین است و نشانه خاتمه این روش باشد. این نوع دعوا دعای بسیاری از مشاغل و صنایع را به دنبال دارد و کلاً دعوای مبارکی است. اگر زوجین به اختلافات مالی برخوردهاند این روش پیشنهاد نمیشود.
زدوخورد فیزیکی: این روش اگرچه بسیار بدوی است و مورداستفاده زن و شوهرهای اولیه ماقبل تاریخ است؛ اما از قدیم گفتهاند «هرچه که خار آید؛ روزی به کار آید» و بالاخره این روش هم برای ایجاد تنوع بدک نیست. مخصوصاً که نه حنجرهای برای فریادزدن مانده باشد نه ظرفی برای شکستن و اختلافات همچنان باقیمانده باشد. باید به این روش بهعنوان تمرین برای مبارزه با خفتگیران نگاه کرد و ضربهها کاملاً واقعی باشد تا قدرت بدنی افزایش پیدا کند. اگر ضربات حقیقی نباشد و تنها با دهان خود صدای دیش، دیش دربیاورند که یعنی آره، ما داریم همدیگر را لتوپار میکنیم تا مثلاً اختلافشان گول بخورد و خودبهخود حل شود، اشتباه کردهاند. چون اختلافی که کار را به زدوخورد کشانده باشد اینطوری حل نخواهد شد.
قهرکردن و ترک منزل: فرقی نمیکند کدامیک به این روش مبادرت ورزند حتی میشود زن و مرد همزمان بروند قهر منزل بزرگترها. اما اگر فرزند دارند بهتر است انصاف را رعایت کنند و نوبتی بروند قهر. در این نوع دعوا پای بزرگترها هم به اختلافات زنوشوهری باز میشود و دعوا برکت میکند، گستردهتر میشود. باور دعوای زن و شوهر کار ابلهان است دعوای پدرزن و داماد یا عروس و مادرشوهر را در برنمیگیرد. بالاخره همه اختلافات فرصت ظهور پیدا میکنند، یکهو هیجانی کل فامیل را درمینوردد و همه باهم مستفیض میشوند.
مراجعه به مشاور متخصص: خیلی خوب تا اینجا شوخی کردیم، خندیدیم. وقت آن شده که دو کلام حرف جدی بزنیم. بالاغیرتاً هنگام اختلافات خانوادگی از مشاور امین و کاربلد استفاده کنید.
🔗متن کامل
@AFKAREHOWZAVI
چهارشنبه سوری
✍م *صالحی
باشنیدن صدای ترقهها به یاد جوانان غیوری افتادم که طی هشت سال دفاع مقدس هر شب چهارشنبه سوری داشتند، اون هم چهارشنبه سوری واقعی....صدای خمپاره، گلوله،مین، مسلسل..
درست زمانی که ما در خواب ناز بودیم ودر امنیت کاملی که آن عزیزان برای ما ترتیب داده بودند. آنها با نماز شب و تکبیر مدد میگرفتند.
تا ابد مدیون شهدا، جانبازان و ایثارگران هستیم.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🟢بهار را در بهاران شکوفا کن
✍بانو آلاله
جان ها در پشت درب ها ی یأس و اضطراب به اسارت کشیده شده اند ، قلب ها افسرده شده اند شکوفه های امید در روح ها و جان ها به خشکیدن گراییده آب حیات بخش زندگی در جان هایمان رو به ایستادن است .
ندا های أین المهدی ! أین المهدی ! وجودمان هر روز پررنگ تر می شود ، تنهایی سراسر وجودمان را فراگرفته محبت و عاطفه ها سرد زندگی ها بی روح و لبخند ها بی احساس شده اند .
اکنون که فصل خزان و انتظار طبیعت سپری می شود و در آستانه بهار می باشیم ، درختان در حال شکوفه دادن ، چکاوک ها در حال آواز خواندن و رود ها در حال جریان یافتن می باشند و همان طور که طبیعت مرده و بی روح با آمدن بهار ، روز های انتظار را سپری می کند تا فصلی نو از زندگی و طراوت را باز یابد ، ابا صالح(عج) ! پس بیا که جان های مرده و بی روح ما نیز روز های انتظار را به شوق و امید آمدن بهار وجودت سپری می نماید.
بیا و برگ های زرد و پژمرده درختان یأس و اندوه را از سرزمین قلبمان بزدا شکو فه های امید را بر شاخه سار های آن شکو فا نما، اسارت را از جان هایمان بر گیر و آب حیات بخش را در کویر خشک و تفدیده جانمان جاری نما .
مولای من!
در آستانه بهار طبیعت، جهان در انتظار بهار دیگری است و با آمدنت بهار را در بهاران شکوفا کن ........ ***
♡اللهم عجل لولیک الفرج♡
#کوته_نوشت
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✍زهرا نجاتی
تربیت بد؛ بهانه نشد بین همهمهی دنیا، در دنیایی که هرروز پیچیدهتر میشود و دینداری سختتر؛ در دنیایی که قد بعضی آدمها به اندازهی دغدغهی زیبایی و زشتیشان است، قد عدهای به قدر پول در جیبشان و عدهای گیر کردهاند زیر ریسمان ضخیم شهوت؛ چارهای نیست برای تربیت نسل آینده جز اینکه پیوندشان را باخیلی موضوعات عمیقتر کنیم.
پیوندبا دین؛ با چرایی این همه اصرار برای نگهداشتن دین وحجاب؛ پیوند عمیق با انقلاب.
شاید در زمانهی ما؛ میشد با چند دلیل ساده و حرف از بهشت وجهنم و رنگ و لعابهایشان؛ نسل نوجوان را تشویق کرد یا از جهنم ترساند اما نسل حالا نسلی پرسشگر؛ باهوش؛ جستجوگر و منطق پذیر هستند.
برلی این نسل حاضر نمیشود تنها دلیل حجاب را افتادن در جهنم گفت، نمیشود تنها دلیل مودب بودن را دوست داشتن خدا گفت. نمیشود دلیل انقلاب را فقط بدی شاه گفت. برای نسل امروز بسته به سن و شرایط؛ باید منطق آوردباید با دلیل حرف زد باید سند آورد و البته که در کنار همهی اینها که ابدا نباید سست رفتار کرد؛ بلکه باید پیوند عمیق عاطفی و قلبی ایجاد کرد: میان او و دین؛ او وخدا؛ او وصاحبمان؛ او و دعا و مناجات شعبانیه؛ او و تمام اعتقاداتمان.
فرزند دهه نودی حالا باید با هر ابزاری که البته هدف وسیله را توجیه نمیکند؛ متصل شود به سبب خلقت زمین و آسمان.
فرصتهایی مثل کتب تاریخی؛ انقلابی؛ نمایشگاه کتاب؛ ونمایشگاهها و تئاترها و سرودها؛ فرصتهای ناب و تاثیرگذاری برای این مهم هستند.
*عکس متعلق است به نمایشگاه موزهی عبرت در نزدیکی حرم مطهربی بی.
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📌به پا خیزید
✍زینب نجیب، عضو تحریریه مجتهده امین
🔸 باید از همانجایی شروع کرد که دشمن شروع کرد. آری، دشمن هویت زن را نشانه گرفت. او با یک جنگ ترکیبی و همه جانبه و به وسیلهی فضای مجازی، پیدر پی حقیقت زن را پیش چشم او چنان تحریف کرد که زن تخریب شد. او تعریفش را از خودش دگرگونه کرده. او با تعریف جدید از خود، دیگر بین خود و امر حجاب سنخیتی نمیبیند.
وقتی یک بانو نه به حقوق حقیقی خود واقف است، نه به تکالیفی که در ازای آن دارد؛ به ناهنجاری کشانده میشود چرا که کنشگریها همیشه برپایهی ارزشها است و ارزشها زیر سایهی شناخت و معرفت ساخته و پرداخته میشوند.
🔸حال که شاهد ضربات عمیقی بر پیکرهی شناختی بانوان جامعه هستیم باید جراحی را از همین نقطه آغاز کنیم. تا کمکم ارزشهای تخریب شده در ذهن و اندیشه آنان ترمیم شوند و در پی آن کنشگریها اصلاح شود. برای تحصیل چنین فرایندی باید در تمام مراکز علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، بهداشتی و... پیوسته از هویت حقیقی یک زن گفت و به شیوهای جدید و با زبانی گویا تصویری جامع و کامل و زیبا از آن به نمایش گذاشت. باید زن را بازتعریف کرد. باید نقش و مسئولیت و هدف از آفرینش جنسیتی او را بدو نشان داد.
🔸باید الگوهای شایستهی زن را به او معرفی کرد. فعالیت و نقشآفرینی و سبکزندگی آنان را بهدرستی بهتصویر کشید و بهسوی الگوگیری از آن پیشوایان، هدایت کرد. از سوی دیگر نباید پنداشت دشمن در این مسیر تخریبی، تنها به زن اکتفا کرده است بلکه از او مهمتر امر خانواده را خدشهدار نموده است.
زمانی که همسر و یا پدر خانواده خود مشوق بیحجابی همسر و دختر و خواهر خویش است؛ چگونه میتوان معتقد بود که تنها زنان آسیبدیدگانِ این جنگ نرم هستند؟ پس نباید تنها با تمرکز بر زن و زنانگی از خانواده و نقش آن بر هویتبخشی به زن غافل شد. همیشه شناخت ماهیت یک پدید بهگونهای همهجانبه، غیر از پرداختن محض بدان نیازمند شناخت عناصر و اثرگذاری آنها بر آن پدیده نیز هست. یعنی برای شناخت حقیقی یک زن، هم باید بصورت مجزا بدان پرداخت و هم در کنش و واکنشهای افرادِ اطراف او در مقام پدر، همسر، پسر و دیگر محارم، او را بررسی کرد.
🔸از سوی دیگر باید بستر شناختی آحاد جامعه را اصلاح نمود. با نگاهی گذرا به جامعه و بررسی یک آمار ساده و اولیه آشکار خواهد شد که بخش عمدهی منابع اصلی اطلاعات و معارف در دنیای امروزی فضای مجازی است و بس. دقیقا در همین مرحله از تحلیل است که دوباره بازمیگردیم به طرح ساماندهی فضای ولنگار مجازی و مطالبهی سالمسازی آن از متولیان امر.
🔸🔸در نتیجه...
۱. تکلیف امر به معروف و نهی از منکر بر همهی مؤمنین واجب است که البته با رعایت اصول آن باید صورت گیرد و در شکلهای مختلف اجرایی شود بهعنوان مثال حضور بانوان محجبه بهصورت انفرادی و گروهی در همهی مراکز فرهنگی، ورزشی، هنری، علمی و حتی مراکز خرید و خیابانها میتواند یکی از انحاء این فریضه را شکل دهد.
۲. علاوه بر آنچه گفته شد؛ تحلیل و تبیین حداکثری از سوی همهی مؤمنین در رابطه با معرفی هویت حقیقی زن در اسلام شیعی باید گسترش یابد که البته این مهم با مطالعه و گذراندن برخی دورهها بهسهولت امکانپذیر خواهد شد.
۳. همانطور که امامخمینی (ره) علاوه بر تکیه بر فرهنگسازی امر حجاب، دستگاههایی را ملزم به نظارت بر این امر فرمود باید اکنون نیز متولیانی مسئولیت نظارت بر اجرای آن را بهعهده گرفته و متعهدانه بدان بپردازند.
۴. قطعا مسئلهی فضای مجازی و بررسی ابعاد آن فرصتی جداگانه میطلبد اما باید تاکید کرد که جز با ساماندهی آن نمیتوان به توفیقات چندانی امیدوار بود.
۵. همهی آنچه در این خطوط مطرح شد به پشتوانهی یک امر مهم امکانپذیر خواهد بود و آن تبیین و تکرار لحظهبهلحظه از زبان و قلمهاست تا بتواند تبدیل به گفتمان شود.
🌱امروز ما در مرحلهای قرار داریم که باید نقش خود را در نظمنوین جهانی مشخص کنیم و داعیهی تمدن اسلامی را جهانی سازیم. بسیار دور از شأن یک ایرانی مسلمان است که حملات روزافزون دشمن را برای از بین بردن چنین هویتِ تمدنسازی، ببیند و در خواب باشد.
پس بپاخیزید!
🔗متن کامل در صفحه نویسنده
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♡عروج نام من بام حسین است♡
🎥سرود «عزیزم حسین» با حضور جمعی از کودکان ایرانی و عراقی در بینالحرمین کربلا طنینانداز شد
#صلی_الله_علیک_یااباعبدالله
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
"همین"
✍زهرا سبحانی، عضو تحریریه مجتهده امین
دیروز بعد از ماهها چشم انتظاری، مجلس محترم به مسالهی حجاب پرداخت. به مختصرگوییهای نمایندگان در مورد قانون حجاب و عفاف، گِلهای نیست چراکه عادت داریم؛ به هر حال بار اول نیست که مردم از مفاد طرحهای مربوط به خود، بیخبر باشند؛ دیروز هم با وجود ادعای شفافیت که انگار قرار نیست محقق شود؛ برای بار اِنم، همان رویه را شاهد بودیم البته با چاشنی نه سیخ بسوزد و نه کباب! یعنی هم هوای خرما و هم هوای خدا را داشتن!
نمایندهی محترم در سخنانشان، به کنترل هوشمند اشاره کردند اگر چه این سوال به قوت خود باقی است که این کنترل به سند 2030 مرتبط است یا خیر؟
اما به قول دوستان گیر سوزن ما جای دیگری است!
از مهمترین نکتهی بیان همان نماینده که نقل قولی بود از امام راحل «ره» با عنوان مجلس در راس امور است، آرزومند میگذرم، گیر دقیقا این بخش از صحبتهای نمایندهی محترم است که «با ارائهی این گزارش خواستیم بگوییم که مجلس به وظیفهی خود عمل کرده و به درخواستهای مردم رسیدگی میکند و نقل به مضمون ما کار خودمان را انجام دادیم حالا دیگر کسانی که مانع تراشی و دستاندازی میکنند را خود مردم خواهند شناخت»
جناب آقای مجلس با کمیسیونهای مربوطه! جناب نمایندهی محترم!
به پشتوانهی رأیی که به شما دادیم و به پشتوانهی همان قانون اساسی که این روزها واجب الخواندن است برای اغلب مسئولین، میتوانیم از شما این سوال را بپرسیم، وظیفهی شما بر نظارت اجرای قوانین چه میشود؟
آیا در این برهه که همه روزهی سکوت گرفتهاند تا آنجا که در بیخ گوشمان، رقص دسته جمعی راه میاندازند و به همهی جهان مخابره میشود، بعد فلان نشریهی با پول بیت المال آن را خبر زرد میخواند؛ ما باید به ارائهی گزارش دلخوش شویم آن هم بعد از چندین ماه؟
برای این ولنگاری موریانهوار که به جان جامعهمان افتاده و پاکی نهاد مقدس خانوادهی مسلمان ایرانی را نشانه گرفته، همچنان باید منتظر طرح فلان قوه و فلان دستگاه باشیم تا مجلس زحمت ورود به قضیه را پیدا کند؟
اصلا اگر هدف فقط ارائهی گزارش بود چه نیاز به جلسهی علنی؟ همین را می توانستید از پایگاههای خبر رسانی به مردم ارائه دهید!
این همه مدت که شما در حال ارائهی گزارش بودید بنده نه به محتوای کلامتان که از عجیب هم عجیبتر بود بلکه به نوع وسیلهی نقلیهی شما فکر میکردم که اگر اتومبیل است؛ جنس شیشههایش از چیست که از دور و بر بیخبر هستید؟ اگر هم پیاده و یا با دوچرخه برای عبور و مرور استفاده میکنید از کدام خط فضایی خود را به این جلسه رساندهاید؟ دیگر از نوع مترو و خط آن هم بخاطر تلاش و زحمتهای شما در ارائهی این گزارش، فاکتور گرفتم!
تنها از باب وظیفهی اخلاقی در حسنظن؛ به این بسنده کردهام که حضرات مسئول شب و روز و بیوقفه، محبوسند در چهاردیواری محل کار، تا در پیشگاه خداوند شرمنده نباشند!
و ما هم نه به پشتوانهی جمهوری اسلامی که روح مطالبهگری را در انسانهای آزاده زنده کرد بلکه از باب همان توجیهات دوستان همیشه مدافع که حتی نمیدانند از چه دفاع میکنند، مجیزگویان از شما تشکر میکنیم؛ تا از عجایب این زمانه، تشکرتان برای رعایت حجاب ما، بیپاسخ نماند؛
به یاد آن مرحوم فرهیخته همین!
#حجاب
#نه_به_2030
#کنترل_هوشمند
#نظم_منسوخ_جهانی
#تمدن_نوین_اسلامی
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
رفیق بهار و ببین...
✍زهرا کبیری پور
روزهای آخر اسفند یکی از مواقعیه که داغِ دلهای داغدیده تازه میشه...
درست در روزهایی که عالم داره تازه و نو میشه، روزهایی که به واسطهی همین نوشدنها، همه چیز در حرکت و جنب و جوشِ جای خالیِ اونا بیشتر حس میشه...
اگر تو هم مثل من داغدیده هستی، این روزهای پایینی سال بیشتر هوای خودت و داشته باش...
اجازه بده این غم محترمت مانع از دیدنِ شکوفهها و تولد یک سال جدید نشه...
بهار رو ندیده نگیر...
اجازه نده داغ دل داغدیدهات اعجاز خداوند رو نبینه...
رفیق مراقب خودت باش...
این غمِ فراق تا لحظهی وصال باهاته، با اون کنار بیا...
پینوشت: رونوشت به خودِ خودم، رفیقی که هیچوقت تنهام نمیزاره
#دلنوشته
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI