✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: در نانوایی...
🔵در نانوایی صف ایستاده بودم. شاگرد نانوا، نانها را از تنور باز میکرد و روی پیشخوان میانداخت. گویا اجابت مزاجی پیش آمد و چند دقیقهای رفت. در این مدت، یکی از مشتریان، به جای او، باز کردن نانها را ادامه داد. یکی دیگر از مشتریان که از چهرهاش میشد فهمید، تهرانی و فهمیده است، گفت: «آقا! شما کارت بهداشت داری؟ دستهایت را شستهای؟» مشتری که برای سرعت گرفتن کار نانوایی پیشقدم شده بود، مات و مبهوت ماند. راست میگفت. ایشان، کارت بهداشت نداشت و گرچه با انبر نانها را باز میکرد، دستانش را نشسته بود. حدسم تقویت شد که تهرانی و اهل نظافت و بهداشت و خلاصه باکلاس است.
🔵در همین برزخ اختلاف بر سر بهداشت و درست و نادرست بودن کار آن مشتری و دفاع برخی دیگر از مشتریان از مرد تهرانی و گروهی از درِ مخالفت با او، صدای ضعیف «واق واق» تولهسگی به گوشم خورد. به نظر خیلی دور میآمد. آن سوی خیابان را نگاه کردم. سگی در کار نبود. ناگهان جیغ کشیدم. یک سگ کوتوله، داخل نانوایی، در آستانه لیسیدن پاچهام بود که ناخودآگاه سگ بیچاره را با لگد پرت کردم.
🔵آن آقای تهرانی اهل بهداشت، داد و بیداد کرد: بیشعور! این چه طرز رفتار با پسرم هست؟ من که با پسر آن آقا کاری نداشتم. من آن تولهسگ را لگد زده بودم، آن هم ناخودآگاه. سگ کوچکش را بغل کرد و روی پیشخوان نانوایی گذاشت که مردم نانهای خود را روی آن میگذاشتند. داد و بیداد مردم درآمد و آن آقا را بیرون کردند. پیشخوان را از نانوایی بیرون بردند و ...
🔵و من، هنوز گیج و ویج سطح فرهنگ و بهداشت آن مرکزنشین بودم.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوادرسانه
پینوکیو و بازی و سرگرمی(یرتع و یلعب)
گاهی، یک نفر مثل طهرانی مقدم، مثل احمدی روشن، مثل کاظمی آشتیانی، مثل فخریزاده، مثل سلیمانی و ... به اندازهی 1000 نفر کار میکنند و به اندازهی یک لشکر میارزند و جور هزار کار نکرده را میکشند.
و گاهی، یک بزدل ترسو، به اندازهی یک لشکر دشمن، به کشور ضربه میزند با حرف زدنش، با حرف نزدنش، با نادرست کارکردنش، با درست کار نکردنش...
فرازهایی از دعای ندبه
کجاست آن مهیا شده برای ریشهکن کردن ستمکاران؟
کجاست در هم شکنندهی شوکت و هیمنهی تجاوزکاران؟
کجاست ریشهکن کنندهی اهل لجاجت و گمراهی و بیدینی؟
کجاست عزتبخش دوستان و خوارکنندهی دشمنان؟
کجاست صاحب روز پیروزی گسترندهی پرچم هدایت؟
کجاست آن پیروزی یافته بر هر کس که با او دشمنی کرد و دروغ بست؟
کجاست آن مضطرّی که هر گاه دعا کند، مستجاب شود؟
✅#یادداشت ✅#دین
🗒 موضوع: نجاست و کثافت؛ طهارت و نظافت
🔵در اسلام، برخی چیزها، «نجس» یعنی پلید نامیده شدهاند. هر چیزی که از این نجاسات، دور باشد، به «طهارت» یعنی پاکی محکوم است.
🔵برخی افراد بیاطلاع، با خلط مبحث کثافت با نجاست، در احکام اسلام شبهه ایجاد میکنند. مثلا در ایام کرونا، ایراد میگرفتند که «الکل» که اسلام آن را نجس میداند، منجی جان انسانها شده است.
🔵در اسلام، مبحث نظافت و تمیزی، که امری مادی است، با مبحث طهارت و پاکی که امری معنوی و ذاتی است، متفاوت است، گرچه در برخی موارد، مثل خون، ادرار و مدفوع و ... اشتراک هم دارند؛ برای مثال، ترشحات دستگاه تنفسی و آب بینی، از نظر اسلام «طاهر» است، ولی «تمیز» نیست. از طرف دیگر، جسمی که با الکل مستکننده شسته شده باشد، از نظر بار میکروبی تمیز است، اما از نظر احکام طهارت، نجس است. اگر قرار بود بحث طهارت و نجاست، به آلودگیهای زیستی تعمیم داده شود، باید بسیاری چیزها را مثل چرک زیر ناخن و ترشحات دستگاه تنفسی و جسد فاسد شده حیوان حلال گوشتی که به روش شرعی ذبح شده است، نجس دانست و بسیاری چیزها را مثل گوشت حیوانی که به روش شرعی ذبح نشده، اما در شرایط مناسب نگهداری شده، یا کافر اهل بهداشت و نظافت، پاک دانست.
🔵معلوم است که بحث طهارت و نجاست، امری است و بحث نظافت و کثافت، امری دیگر. یکی به پلیدی ذاتی و روحی اشاره دارد و دیگری به پلیدی ظاهری و میکروبی. از این رو، در بیمارستان، هنگامی که سطح آغشته به خون را با الکل ضد عفونی میکنند، شاید از نظر بار میکروبی «تمیز» باشد، از نظر شرعی، همچنان «نجس» است، مگر این که با آب، تطهیر شود.
🔵علاوه بر این، علم بشری نسبت به بسیاری از مطالب، آگاهی ندارد(مثلا هنوز ساز و کار دقیق تشکیل رعد و برق مشخص نیست یا هنوز معلوم نیست که چرا آب داغ، زودتر از آب سرد، یخ میزندMpemba effect)، پس، نباید همه چیز را با دانش امروز بشری نسبت به آلودگی میکروبی یا ویروسی سنجید و آلودگیها را فقط منحصر در همین موارد دانست.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem