eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
139 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
81 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: از نادان، روی گردان باش🌼🌸🌼 خُذِ ٱلْعَفْوَ وَأْمُرْ بِٱلْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ ٱلْجَٰهِلِينَ ١٩٩ وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيْطَٰنِ نَزْغٌ فَٱسْتَعِذْ بِٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ٢٠٠ «عفو» پیشه کن و به نیکی فرمان ده و از جاهلان، روی بگردان. و اگر از جانب شیطان وسوسه‌ای تو را برانگیخت، به خداوند پناه ببر که بی‌شک او شنوای داناست. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 199 و 200 خُذْ: بگیر؛ الْعَفْوَ: بخشش و گذشت، آسان‌گیری، اضافه‌ی دارایی؛ أْمُرْ: فرمان بده، امر کن؛ ب‍ِ: با؛ الْعُرْفِ: نیکی، رفتار پسندیده، متعارف؛ أَعْرِضْ: رو بگردان؛ عَنْ: از؛ الْجاهِلینَ: جاهلان، نادانان؛ إِمّا: اگر؛ یَنْزَغَنَّ: وسوسه می‌کند، فساد القا می‌کند، دو به هم‌زنی می‌کند؛ مَنْ: از؛ الشَّیْطانِ: شیطان، ابلیس؛ نَزْغٌ: فساد، وسوسه؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ اسْتَعِذْ: پناه ببر؛ إِنَّ: همانا؛ هُ: او؛ سَمیعٌ: شنوا؛ علیمٌ: دانا. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: وقتی کارت یارانه، در نانوایی گرو است همسایه‌ای گرسنه که نان شب ندارد؛ مردی بدهکار، که کارت یارانه را در نانوایی گرو گذاشته؛ کشاورز صاحب زمین‌های وسیع، که برای تأمین جهیزیه‌ی دخترش، هزار در بسته در مقابلش هست و هزار رسم غلط در پیش رویش؛ کارمندی مجرد که روزگاری همه به او غبطه می‌خوردند و امروز، با حسابی سرانگشتی، فاصله‌ی بین او و خانه‌دار شدنش، 180 سال شده است؛ جوانی اهل کار و تلاش که هر طور حساب می‌کند، بین تأمین یک مراسم ازدواج و خواستگاری با رسوم غلط شهر ما، و درآمد او، چند سال نوری فاصله است و بالاجبار، به چیزی تن می‌دهد که نباید؛ زنی جوان و همسر از دست‌داده که با یک یا چند کودک یتیم، نه کمکی از خانواده‌ی شوهر به او می‌رسد و نه خانواده‌ی شوهر، برخلاف نص صریح قرآن کریم(بقره، 235) اجازه می‌دهند او برای خودش تصمیم بگیرد. همه‌ی این مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، درروهایی هم دارد؛ فحشا، رشوه، ایجاد خانه‌ی فساد، راه‌اندازی کسب و کارهای غیر اخلاقی نوین، قاچاق، دزدی، تهیه و توزیع مشروبات الکی، دیاثت و ... و حل این مشکلات هم، دربایست‌هایی دارد که گویا نه مردم به آن علاقه دارند و نه مسؤولان، در پی ترویج آنند. اما اگر کسی دین را برای زندگی اجتماعی بخواهد، نمی‌تواند به این راهکارهای خلاف شرع و قانون و گاه انسانیت، تن در دهد. و اگر کسی دین را برای زندگی فردی بخواهد، وقتی با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شود، همه چیز را توجیه می‌کند و برای کارهای خود، گرچه می‌داند که اشتباه است، بهانه می‌تراشد: «ان الانسان علی نفسه بصیرة، ولو ألقی معاذیره». از آن بدتر، گروهی از دینداران هستند که نماز می‌گزارند و روزه می‌گیرند و از هر چیزی(حتی عبای یک پیرمرد سید) تبرک می‌جویند و به زیارت امامان(علیهم السلام) می‌روند؛ در کنار آن، به عروسی‌های آنچنانی هم می‌روند و در حضور نامحرم می‌رقصند و شاید جرعه‌ای هم می‌نوشند و در خانه‌ی خود، مهمانان کذایی را هم می‌پذیرند و... دین، برای این گروه، پوسته‌ای است بر زندگی که کافر نباشند؛ اما دین، در زندگی آنها حضور ندارد: «سکولارها»؛ از این گروه بدتر، گروهی از دینداران هستند که علاوه بر آنچه گفته شد، نذر می‌کنند که اگر بار مشروبشان از سد پلیس و بسیج گذشت، به زیارت بروند؛ یا اگر برای یک شب، مهمان کذایی برایشان جور شد و حظ و بهره‌ای آنچنانی هم دور از چشم همسر، به صاحب خانه رسید، در محرم سال بعد، در حسینیه چای بریزند. برخی مانند «من»، چه بد دیندارانی هستیم. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: شیطان در موضوع گمراه کردن انسان، کوتاهی نمی‌کند🌼🌸🌼 إِنَّ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَٰٓئِفٌ مِّنَ ٱلشَّيْطَٰنِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ ٢٠١ وَإِخْوَٰنُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي ٱلْغَيِّ ثُمَّ لَا يُقْصِرُونَ ٢٠٢ البته هنگامی که پرهیزکاران به وسوسه‌ی شیطانی گرفتار می‌شوند، خداوند را به یاد می‌آورند و ناگاه، بینا و بصیر می‌شوند؛ و برادرانشان(برادران شیطان، یعنی کافران و منافقان) آنان را به گمراهی می‌کشانند و هیچ کوتاهی نمی‌کنند. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 201 و 202 إِنَّ: همانا؛ الَّذینَ: کسانی که؛ اتَّقَوْا: پرهیزکار شدند، تقوا پیشه کردند؛ إِذا: هنگامی که؛ مَسَّ: رسید، فراگرفت، تماس برقرار شد؛ هُمْ: ایشان؛ طائِفٌ: خیال بد، وسوسه‌ی شیطانی؛ مِنْ: از؛ الشَّیْطانِ: ابلیس، شیطان؛ تَذَکَّروا: به خود آمدند، یادآور شدند، ذکر گفتند؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ مُبْصِرونَ: بصیرت‌یافتگان، به خود آمدگان؛ إِخْوانُ: برادران(شیطان)، در اینجا، کافران و منافقان؛ یَمُدّونَ: کمک می‌کنند، یاری می‌رسانند؛ فی: در؛ الْغَیِّ: گمراهی؛ ثُمَّ: سپس؛ لایُقْصِرونَ: کوتاهی نمی‌کنند. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: دانشمندان؛ در ایران؛ در جهان. 🔵 با تأسف و اندوه، در بسیاری از کشورهای دنیا، رسانه‌ها، ارزش یک هنرپیشه یا ورزشکار را در دید مردم، بسیار بالا برده‌اند و دیدگاه‌ها و رفتارهای این فرد، برای بسیاری از مردم، بیش از نظر کارشناسان امر اهمیت دارد. گرچه تلخ است، امروز، نمی‌خواهم در این باره بگویم. 🔵 دانشمندان کشورهای مختلف، اگر برای مردم عادی شناخته شده نباشند، برای فرهیختگان و قشر دانشجو و طلبه، مشهور و معروفند؛ ده‌ها برابر آن قدر که مردم عادی به یک چهره(سلبریتی) مثل یک هنرپیشه، ورزشکار، مجری، گوینده و ... ارزش و اهمیت می‌دهند، قشر فرهیخته دانشمند و کارآفرین را ارزشمند و طلایی می‌دانند. در این باره هم نمی‌خواهم صحبت کنم. 🔵 تلخی ماجرا در کشور ما، آنجاست که برخلاف تمام کشورهای دنیا که دانشمندان دانش‌های با فناوری بالا، دست کم در بین نخبگان، مانند یک چهره شناخته شده‌اند، در کشور ما، به خاطر رعایت مسائل امنیتی، حتی نزدیک‌ترین افراد به یک دانشمند هم، از رتبه و ارزش آن دانشمند در حوزه‌ی علم و فناوری بی‌خبر و ناآگاه هستند؛ مباد آن که دست دشمن، این میوه‌ی مدرسه و دانشگاه را از درخت دانش و فناوری، پایین بکشد و زیر پا له کند. ترس از ترور دانشمندان، دانشمندان ایرانی را نه تنها در بین عموم مردم مظلوم و ناشناس گذاشته، که حتی اقشار دانشگاهی و اهل علم هم، این دانشمندان را نمی‌شناسند. نمی‌توان با آنان مصاحبه کرد و عظمت علمی آنان را در جامعه به رخ کشید. 🔵 ای کاش نه مردم عادی، که دست کم، بزرگان حوزه‌ی فیزیک هسته‌ای و نانو، شهید دکتر فخری‌زاده یا شهید شهریاری را که در ایام سالگرد شهادتشان هستیم، می‌شناختند. اما دشمن، به لطف نفوذی‌ها و ساده‌لوح‌های پست و مقام‌دار، بسیار بیشتر و بهتر از نخبگان و فرهیختگان کشور، دانشمندان حوزه‌های فناوری بالاHight Tec. را می‌شناسد. 🔵 به امید آن که طرح احمقانه‌ی منع تردد شبانه که اسباب ترور شهید فخری‌زاده را فراهم کرد، هرگز تکرار نشود و مسؤولان کشور، بیش از پیش از سرمایه‌های انسانی کشور، پاسداری کنند و مردم عادی نیز به جای الگو قرار دادن این هنرپیشه‌ی بی‌اخلاق و آن بازیگر فوتبال میلیاردی بگیر و بی‌عرضه و فاقد درک اجتماعی، دانشمندان و متخصصان هر فناوری را در آن فن، الگو قرار دهند و با مفاخر علمی کشور، بیشتر آشنا شوند. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: اگر فرزند شایسته‌ای بدهی، شکرگزار خواهیم بود🌼🌸🌼 هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَٰحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَاۖ فَلَمَّا تَغَشَّىٰهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِۦۖ فَلَمَّآ أَثْقَلَت دَّعَوَا ٱللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ ءَاتَيْتَنَا صَٰلِحًا لَّنَكُونَنَّ مِنَ ٱلشَّٰكِرِينَ ١٨٩ فَلَمَّآ ءَاتَىٰهُمَا صَٰلِحًا جَعَلَا لَهُۥ شُرَكَآءَ فِيمَآ ءَاتَىٰهُمَاۚ فَتَعَٰلَى ٱللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ١٩٠ اوست که شما از وجودی یکتا(آدم) آفرید و جفت وی را از جنس او پدید آورد تا بدو آرام گیرد؛ پس چون با وی ازدواج کرد، باری سبک گرفت و با آن، مدتی سرکرد؛ پس چون (آن بار) سنگین شد، هر دو از پروردگار خویش خواستند: «اگر فرزند شایسته‌ای به ما بدهی، ما قطعا از سپاسگزاران خواهیم شد»؛ اما هنگامی که به آنها فرزندی شایسته داد، برای او در موهبتی که داده بود، شریکانی قائل شدند؛ ولی خدا از آنچه با او شریک می‌کنند، بالاتر است. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 189 و 190 هُوَ: او؛ الَّذی: کسی که؛ خَلَقَ: آفرید، خلق کرد؛ کُمْ: شما؛ مِنْ: از؛ نَفْسٍ: وجود، جان، خویش؛ واحِدَةٍ: یکتا، یگانه؛ جَعَلَ: قرار داد؛ ها: او؛ زَوْجَ: همسر؛ ل‍ِ: برای این که؛ یَسْکُنَ: ساکن می‌شود، آرامش می‌گیرد؛ إِلیٰ: به سوی؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ لَمّا: هنگامی که؛ تَغَشّیٰ: پوشانید، ازدواج کرد؛ حَمَلَتْ: باردار شد، حامله شد؛ حَمْلاً: حاملگی؛ خَفیفاً: سبک؛ مَرَّتْ: ادامه داد، گذشت؛ ب‍ِ: به؛ هِ: آن؛ أَثْقَلَتْ: سنگین شد؛ دَعَوْا: دعا کرد، خواند؛ رَبَّ: پروردگار؛ هُما: آن دو؛ ل‍َ: البته، حتما؛ إِنْ: اگر؛ ءاتَیْتَ: دادی؛ نا: ما؛ صالِحاً: شایسته، صالح؛ ل‍َ: حتما، قطعا؛ نَکونَنَّ: قطعا می‌شویم؛ الشّاکِرینَ: سپاسگزاران؛ جَعَلا: آن دو قرار می‌دهند؛ ل‍َ: برای؛ شُرَکاءَ: شریکان؛ فی: در؛ ما: آنچه؛ ءاتیٰ: داد؛ تَعالیٰ: بلند مرتبه و والا است، عالی است؛ عَمّا: از آنچه؛ یُشْرِکونَ: شرک می‌ورزند، شریک قرار می‌‎دهند. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: پرستاران رسمی؛ پرستاران گمنام؛ پرستاران بی‌نام 🔵 امروز خجسته زادروز حضرت زینب(علیها سلام)، از مسؤولان ارشد رسانه‌ای نهضت امام حسین(علیه السلام) و از عوامل اصلی توفیق این نهضت در رساندن پیام خود به مردم جهان است؛ این روز را به همه‌ی شیفتگان حضرتش، بویژه جامعه‌ی پرستاری کشور و همچنین به مدافعان حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) و به طور خاص، شهید قاسم سلیمانی، تبریک و تهنیت می‌گوییم. همچنین این روز را به چند گروه دیگر تبریک و شادباش می‌گوییم: 🔵 نخست: جامعه‌ی پرستاری کشور که کار پرستاری را به عنوان شغل خود انتخاب کرده‌اند و باید انصاف داشت بیشتر این عزیزان، خالصانه و شرافتمندانه، به بیماران خدمت می‌کنند؛ بیمارانی که گاه رنج بیماری و درد هزینه‌ها و دردسرهای جفت و جور کردن دارو، آنان را عصبی و خسته کرده و پرستار خسته از فشار کاری با آگاهی از این دردها و رنج‌ها، کج‌خُلقی و بدخلقی بیمار و همراه بیمار را آرام و در سکوت، بر رنج و خستگی کاری خود می‌افزاید و با لبخندی، درد و رنج بیمار را می‌کاهد. 🔵 دوم: پدران و بویژه مادران، که پرستاران بی‌جیره و مواجب فرزندان خود هستند و در برابر کاری که انجام می‌دهند، مزدی نمی‌گیرند؛ بلکه گاه باید نیش و کنایه‌های فرزندان را نیز تحمل کنند. 🔵 سوم: پسران و بویژه دختران پدران و مادران سالخورده، بیمار یا از کار افتاده که به یاد زحمات اولیای خود در دوران کودکی، رنج بیمارداری و پرستاری و بهیاری را یکجا تحمل می‌کنند و پدران و مادران خود را با نیکویی و عزت، پرستاری و مراقبت می‌کنند. 🔵 چهارم: آقایان و بویژه خانم‌های بزرگواری که رنج پرستاری و مراقبت از مادرشوهر، پدرشوهر یا مادرزن و پدرزن خود را به جان می‌خرند، در حالی که در برابر این گروه، در ظاهر وظیفه‌ای ندارند و اولی به این کار، فرزندان آنان هستند. 🔵 پنجم: آقایان و خانم‌های بزرگواری که از افراد بی‌کس و کار و تنها و درمانده و متأسفانه اغلب فراموش‌شده، مراقبت می‌کنند، به آنان سر می‌زنند، آنان را غذا می‌دهند و از ایشان پذیرایی می‌کنند و هوای آنها را دارند، بی‌آن که کسی از کار آنها مطلع باشد یا در برابر این کار، مزد یا هزینه‌ای دریافت کنند؛ طرف اینان، خداست و وجدان باشرافت خودشان. 🔵 امیدواریم که نهادهای حمایتی، اگر نمی‌توانند از این افراد حمایت کنند، دست کم با معرفی و تقدیر از این گونه «پرستار»ان گمنام و بی‌نام، مشوقی باشند برای این کار خیر و شناساندن «قلب‌های مهربان شهر». ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: خلط مبحث؛ ارتباط دادن دو موضوع جدا از هم به همدیگر 🔵 «اگر مادران به فرزندان خود، ادب و تربیت یاد بدهند، آنان خود پاک کردن مرغ و نظافت خانه را یاد خواهند گرفت». 🔵چقدر این جمله را منطقی می‌دانید؟ آیا این دو موضوع، با هم ارتباط دارند؟ آیا این دو مطلب، لازمه‌ی یکدیگر هستند؟ تأیید می‌کنید که نظافت خانه و پاک کردن مرغ، موضوعی است که ادب و تربیت و پاکدستی، در آن نقش ندارد. 🔵 متأسفانه برخی رسانه‌ها، با «قاطی» کردن دو موضوع کاملا مستقل از هم، آنها را در مقابل هم قرار می‌دهند. برای مثال، می‌پرسند: «در دوران کرونا، همه به دنبال منجی هستند، اما این منجی، واکسن است»؛ گویا منجی مورد نظر ادیان الهی، قرار است بیماری‌های جسمی بشر را درمان کند و بیمارستان و درمانگاه و شرکت داروسازی بسازد و آنها را مدیریت کند!!؛ حال آن که منجی قرار است مشکلات روحی و اعتقادی و توزیع ثروت و بی‌عدالتی و... را حل کند و بشر را به سوی توحید و تعالی سوق دهد؛ وگرنه تولید واکسن کرونا، ارتباطی به دین ندارد و وظیفه‌ی جامعه‌ی علمی و دانشگاهی است(گرچه دین، برای نجات جان انسان‌ها، از این کار پشتیبانی و دفاع می‌کند)؛ آنچنانکه تولید خودرو با کیفیت و عالی را دانشگاه‌ها و دانشجویان و دانش‌آموخته‌های دانشگاهی کشور باید به سرانجام برسانند، نه حوزه‌های علمیه و طلاب علوم دینی که برخی با مغالطه، تولید پراید و نیسان را به «آخوند»ها نسبت می‌دهند. 🔵🔵 دیروز در شبکه‌های خبری ورزنه هم مطلبی منتشر شد با این عنوان: «به کودکان خود شرافت و انسانیت بیاموزید، اسب‌سواری و شنا را خودشان می‌آموزند»؛ این مطلب که با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)، با صغرا و کبرا چیدن، «شرافت و انسانیت» و «شنا و اسب‌سواری» را که دو موضوع مستقل و متفاوت هستند، به هم ربط داده و به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) تعریض کرده است؛ و به قول امام علی(علیه السلام): کلمه‌ی حقی(کار درست پیرمردی که چای می‌فروشد) است که باطل(تعریض به پیامبر(صلی الله علیه و آله)) از آن، اراده شده است. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: کتاب «کشتی پهلوگرفته» اثر سیدمهدی شجاعی 🔵 در ایام شهادت حضرت فاطمه‌ی زهرا(سلام الله علیها) قرار داریم. بررسی این مصیبت بزرگ و حوادث پیش و پس از آن، با زبان داستان، اما مستند و مستدل، کاری است دشوار و ظرافت‌هایی دارد که از هر نویسنده‌ای برنخواهد آمد. اما سیدمهدی شجاعی که قلمی شیوا و طبعی لطیف دارد، با روایت درد و رنج وارد شده بر خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام) در دوران نزدیک به شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، به زیبایی حوادث را روایت کرده است. نسخه قانونی کتاب را می‌توانید به صورت اینترنتی خرید کنید. بخشهایی از کتاب را با هم می‌خوانیم: 🔵 روزگار غريبي است دخترم! دنيا از آن غريب‌تر! اين چه دنيايي است كه دختر رسول خدا را در خويش تاب نمي‌آورد؟ اين چه روزگاري است كه «راز آفرينش زن» را در خود تحمل نمي‌كند؟ اين چه عالمي است كه دردانه خدا را از خويش مي‌راند؟ روزگار غريبي است دخترم. دنيا از آن غريب‌تر. آنجا جاي تو نيست، دنيا هرگز جاي تو نبوده است. بيا دخترم، بيا، تو از آغاز هم دنيايي نبودي... تو از بهشت آمده بودي... ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: کار اشتباه، قابل جبران است🌼🌸🌼 وَإِذَا جَآءَكَ ٱلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِ‍َٔايَٰتِنَا فَقُلْ سَلَٰمٌ عَلَيْكُمْۖ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ ٱلرَّحْمَةَ أَنَّهُۥ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوٓءَۢا بِجَهَٰلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنۢ بَعْدِهِۦ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُۥ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ٥٤ و آنگاه که کسانی که به نشانه‌های ما ایمان می‌آورند، نزد تو می‌آیند، پس بگو: «سلام بر شما. پروردگارتان رحمت و بخشایش را بر خویش واجب کرده است که اگر کسی از شما با ناآگاهی کار بدی انجام داد، سپس توبه کرد و کار شایسته انجام داد، پس او قطعا آمرزنده‌ای است مهربان». سوره‌ی مبارکه‌ی أنعام، آیه‌ی 54 إِذا: هنگامی که؛ جاءَ: آمد؛ کَ: تو؛ الَّذینَ: کسانی که؛ یُؤْمِنونَ: ایمان می‌آورند، می‌گروند؛ ب‍ِ: به؛ ءایاتِ: نشانه‌ها؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ قُلْ: بگو؛ سَلامٌ: درود، سلام؛ عَلیٰ: بر؛ کُمْ: شما؛ کَتَبَ: واجب کرد، نوشت؛ رَبُّ: پروردگار؛ نَفْسِ: خویش؛ هِ: او؛ الرَّحْمَةَ: رحمت، بخشایش؛ أَنَّ: براستی؛ مَنْ: هرکس؛ عَمِلَ: عمل کرد، انجام داد؛ سوءاً: ناشایست، بد؛ جَهالَةٍ: نادانی، ناآگاهی؛ ثُمَّ: سپس؛ تابَ: توبه کرد؛ مِنْ: از؛ بَعْدِ: پس، بعد؛ أَصْلَحَ: کار شایسته کرد؛ غَفورٌ: آمرزنده؛ رَحیمٌ: بخشایشگر. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: گناه خود را به گردن دیگران نیندازید🌼🌸🌼 وَمَن يَعْمَلْ سُوٓءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُۥ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ ٱللَّهَ يَجِدِ ٱللَّهَ غَفُورًا رَّحِيمًا ١١٠ وَمَن يَكْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُۥ عَلَىٰ نَفْسِهِۦۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ١١١ وَمَن يَكْسِبْ خَطِيٓ‍َٔةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِۦ بَرِيٓ‍ًٔا فَقَدِ ٱحْتَمَلَ بُهْتَٰنًا وَإِثْمًا مُّبِينًا ١١٢ و هر که کار بدی کند یا به خود ستم کند، سپس از خداوند، آمرزش بخواهد، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت؛ و هر کس گناهی مرتکب شود، تنها به زیان خود، آن (گناه) را مرتکب شده است؛ و خداوند آگاه و حکیم است؛ و هرکس گناه یا خطایی کند، سپس آن را به بی‌گناهی نسبت دهد، بهتان و گناه آشکاری را بر دوش کشیده است. سوره‌ی مبارکه‌ی نساء، آیات 110 تا 112 مَنْ: هرکس؛ یَعْمَلْ: انجام دهد؛ سوءاً: بدی، زشتی؛ أَوْ: یا؛ یَظْلِمْ: ظلم کند، ستم کند؛ نَفْسَ: خویش، خود؛ هُ: او؛ ثُمَّ: سپس؛ یَسْتَغْرْ: آمرزش بخواهد، استغفار کند؛ یَجِدْ: می‌یابد؛ غَفوراً: آمرزنده، درگذرنده؛ رَحیماً: بخشاینده، مهربان؛ یَکْسِبْ: کسب کند، حاصل کند، به دست آورد؛ إِثْماً: گناهی؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ إِنَّما: جز این نیست که؛ یَکْسِبُ: به دست می‌آورد؛ عَلیٰ: بر، ضد، علیه؛ کانَ: بود؛ عَلیماً: دانا، آگاه؛ حَکیماً: حکیم؛ خَطیئَةٍ: خطا، گناه، انحراف؛ یَرْمِ: نسبت می‌دهد، می‌اندازد، تهمت می‌زند؛ ب‍ِ: به؛ بَریئاً: بی‌گناه، مبرا؛ قَدْ: بتحقیق، قطعا؛ احْتَمَلَ: تحمل کرد، به دوش گرفت؛ بُهْتاناً: بهتان، تهمت، دروغ بهت‌آور؛ مُبیناً: آشکار. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: شب یلدا و آن یک دقیقه‌ی سرنوشت‌ساز 🔵شب یلدا(چله) را که با عنوان «بلندترین شب سال» گرامی می‌داریم، تنها یک دقیقه با شب پیش یا پس از آن، اختلاف دارد. اما گاهی همین مقادیر اندک است که شاخص‌ها را نشان می‌‎دهند. برای مثال: 🔵 نمره‌ی قبولی در یک آزمون، 10 است؛ حتی 9/75 یا 9/99 هم، گرچه بسیار به ده نزدیک هستند، همچنان برچسب دارند: «مردود». 🔵 زمان رسیدن دو دونده به خط پایان در مسابقه‌ی دو، شاید یک ثانیه یا یک دهم ثانیه اختلاف داشته باشد، ولی همین اندک است که نفر نخست مسابقه را مشخص خواهد کرد. 🔵 هنگام نماز مغرب یا افطار، اگر حتی یک دقیقه هم زودتر از زمان مقرر، افطار کنیم یا نماز بخوانیم، نه نماز درست است و نه روزه صحیح. همین طور در وقت اذان صبح و امساک و نماز. 🔵 این مرزهای دقیق، نشان می‌دهد، گاهی برخی صحبت‌ها، گرچه در ظاهر به نظر چندان نادرست نیست، درواقع، نه از نظر شرع مبنایی دارد و نه از نظر عقل. 🔵 برخی می‌گویند: «در بحث حجاب، «یک تار مو» چقدر اهمیت دارد؟» در اصل هیچ؛ ولی مرز بین «حجاب اسلامی» و «حجاب عرفی»، همین یک تار مو است؛ درست مانند همان یک صدم ثانیه در مسابقه یا یک صدم نمره در آزمون یا یک دقیقه در وقت افطار. گاهی باید این «اندک»ها را پاس داشت(مثل شب یلدا)؛ گاه از این «اندک»ها باید مراقبت کرد(مثل وقت نماز و حجاب) و گاه این «اندک»هاست که سرنوشت‌ساز است(مثل آزمون و کنکور و مسابقه). ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: دوربین مداربسته سالروز حماسه‌ی 9 دی را گرامی می‌داریم. 🔵 چندی پیش، یکی از دوستان، با هزینه‌ای به نسبت سنگین، دامداری خود را به دوربین مداربسته و دزدگیر با قابلیت مشاهده با تلفن همراه مجهز کرد. به او گفتم: «چه خبر است این همه هزینه؟ چه شده مگر؟ دزد به دامداری‌ات زده؟» گفت: «باید پیش از روی دادن یک دزدی، از وقوع آن جلوگیری کرد». گفتم: «این همه هزینه، برای یک احتمال؟ این که شاید دزد بیاید؟» گفت: «انگار حالت خوب نیست، مطمئنی چیزی نزده‌ای؟» 🔵 ساعاتی پیش از این داستان و در زمان برگزاری رزمایش نظامی کشور در خلیج همیشه فارس، همان دوست می‌گفت: «چه خبر است این همه هزینه برای برگزاری تمرین نظامی؟» هرچه توضیح دادم که این هزینه‌ها، برای پیش‌گیری از یک جنگ واقعی است، نپذیرفت و زیر بار نرفت. هرچه گفتم: «پیش از وقوع یک رویداد، باید در برابر آن آمادگی ایجاد کرد و اگر آن پیشامد، مناسب نیست، شرایط پیش‌گیری از آن را ایجاد کرد» قبول نکرد که نکرد. ایشان اعتقاد داشت هزینه‌های نظامی برای تمرین، هدر دادن بودجه‌ی کشور است. راستی، برادر. دوربین مداربسته‌ی دامداری‌تان را آزموده‌اید؟ ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: شهید؛ جوان ناکام یا جوان کامروا؟! 🔵 امشب، دومین سالگرد شهادت سرباز شهید، قاسم سلیمانی است؛ شهیدی بزرگ که دیوهایی بی‌مقدار و بی‌ارزش، او را به شهادت رساندند و موجوداتی رذل و کثیف و خوار، اسباب شهادتش را فراهم کردند و موجوداتی بی‌مقدارتر، در شهادت او شادی کردند. اگر برخی از این افراد، از شهید سلیمانی تمجید می‌کردند، باید در درستی راه او شک می‌کردیم؛ اکنون، اما خوشحال و خرسندم که داعشی‌های عیان و پنهان وطنی و خارجی، بر چهره‌ی مقدس او پنجه می‌اندازند که اگر چنین نکنند، ریشه‌ی حرامی و یزیدی و ابوسفیانی خود را از یاد برده‌اند؛ و خوشا به حال شهید سلیمانی که چنین دشمنانی دارد. 🔵 یاد و خاطره‌ی این شهید عزیز را گرامی می‌داریم و امید داریم که در راهش، رهرو باشیم. 🔵 و بزودی، کاروانی از شهدای خوشنام اما گمنام هشت سال جهاد مقدس، در ورزنه بدرقه خواهند شد. خوشا به سعادت‌شان. 🔵 اما ذهن‌های مادی‌گرا و صاحبان اندیشه‌ی «سکولار(که دین را یا قبول ندارند یا فقط برای عرصه‌ی زندگی فردی می‌پذیرند)»، نمی‌توانند قدر و ارزش شهادت را درک کنند؛ شهادت امام(علیه السلام) را که نه؛ شهادت شهید سلیمانی را هم نه؛ حتی شهادت یک بسیجی را هم نه می‌فهمند، نه درک می‌کنند؛ از این رو، وقتی برای یک شهید، «پارچه‌نوشته(بنر)» می‌زنند، مطابق با دیدگاه ناقص و زمینی خود، می‌نویسند: «جوان ناکام»؛ اما آنان که چشم به دنیایی دیگر دارند و هستی را در ماده خلاصه نمی‌کنند و به جهان غیب ایمان دارند، شهید را نه «جوان ناکام» که «جوان کامیاب و کامروا» می‌بینند و یقین دارند، شهید زنده است: «وَلَا تَحْسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمْوَٰتَۢاۚ بَلْ أَحْيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ يُرْزَقُونَ»(آل عمران، 169) کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند، «مردگان» مپندارید! چرا که زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند. 🔵 مراقب باشیم، زندگی‌های مادی و دور از معنویت، اندک داشته‌‎های معنوی ما را هم با رنگ و لعاب مادی، از ما نگیرند. اگر این اندک را هم از دست بدهیم، «کیستی(هویت)» و «چیستی»مان را نیز از دست خواهیم داد و بیش از پیش، زمینی خواهیم شد. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem