eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
143 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
85 ویدیو
99 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: جای خالی آقای خبرنگار گاهی به برخی چیزها چنان عادت می‌کنیم که وجودشان را احساس نمی‌کنیم. نمونه‌اش نفس کشیدن؛ از بس نفس کشیده‌ایم گویا باید نفس بکشیم؛ اما یک مبتلای کرونا یا سرماخوردگی شدید، نفس کشیدن را قدر می‌داند. مردم و بویژه مسؤولان شهر هم چنان به حضور آقای قطبی، خبرنگار شهر عادت کرده بودند که انگار ایشان باید همیشه حضور داشته باشند و فیلم و عکس بگیرند و گزارش تهیه کنند؛ اما چند روزی که به خاطر بیماری همسرشان، حضور نداشتند، تازه فهمیدیم که برای تهیه‌ی گزارش و عکس و فیلم از مراسم پرشمار روزانه‌ی شهرستان، باید چقدر دردسر بکشیم. گویا تازه می‌فهمیم آقای قطبی چه نعمتی بوده است. برای سلامتی آقای قطبی و همسر ایشان به درگاه خداوند متعال دعا می‌کنیم و حضور هزاران باره‌ی ایشان را در عرصه‌ی خبرنگاری آرزو. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: خداوند را به زاری و نهانی بخوانید🌼🌸🌼 ٱدْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةًۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلْمُعْتَدِينَ ٥٥ وَلَا تُفْسِدُواْ فِي ٱلْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَٰحِهَا وَٱدْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًاۚ إِنَّ رَحْمَتَ ٱللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ ٱلْمُحْسِنِينَ ٥٦ پروردگار خود را به زاری و نهانی بخوانید که او متجاوزان را دوست ندارد؛ و در زمین، از پس اصلاح آن، فساد نکنید؛ و او را با بیم امید بخوانید که رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 55 و 56 ادْعوا: بخوانید، دعا کنید؛ رَبَّ: پروردگار؛ کُمْ: شما؛ تَضُرَّعاً: با گریه و زاری؛ خُفْیَةً: پنهانی، مخفیانه؛ إِنَّ: همانا؛ هُ: او؛ لایُحِبُّ: دوست ندارد؛ الْمُعْتَدینَ: از حد درگذرندگان، متجاوزان؛ لاتُفْسِدوا: فساد نکنید، تبه‌کاری نکنید؛ فی: در؛ الْأَرْضِ: زمین؛ بَعْدَ: پس از؛ إِصْلاحِ: اصلاح، درست کردن؛ ها: آن؛ خَوْفاً: از روی ترس، همراه با بیم؛ طَمَعاً: با طمع؛ رَحْمَتَ: رحمت، بخشایش؛ قَریبٌ: نزدیک؛ مِنْ: از؛ الْمُحْسِنینَ: نیکوکاران. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: قرآن؛ متناقض یا معجزه؟(قسمت اول) 🔵 مدت‌هاست که دشمنان اسلام علیه اسلام و قرآن و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) و امامان هدی(علیهم السلام) شبهه می‌سازند و با این شبهه‌ها، دل مردم را از ایمان و اعتقاد قلبی تهی می‌کنند. متأسفانه، آنانی هم که باید به این شبهه‌ها پاسخ دهند، یا ساکت نشسته‌اند و به ذکر و تسبیح و نماز مشغولند یا کمتر در این خصوص تلاش می‌کنند. 🔵 از این پس، در گاهی به یکی از شبهه‌ها سر می‌زنیم و آن را پاسخ می‌گوییم. برخی با روخوانی یا ترجمه‌ی ساده، به آیاتی در قرآن می‌رسند که به نظر با آیات دیگری از قرآن همخوانی ندارد. این ناهمخوانی ظاهری را «تناقض» گویند. دشمن با مطالعه‌ی دقیق آیات قرآن کریم و زیر و رو کردن آن، تناقض‌های ظاهری را در شبکه‌های ضد دینی و حتی خبری معاند مطرح می‌کند و برخی نیز، بدون مطالعه و بررسی، باور می‌کنند که قرآن، دارای تناقض است. یکی از این تناقض‌های ظاهری را با هم می‌خوانیم و سپس پاسخ می‌دهیم: ✅ آیه‌ی 28 سوره‌ی شعراء: رَبُّ ٱلْمَشْرِقِ وَٱلْمَغْرِبِ پروردگار مشرق و مغرب ✅ آیه‌ی 17 سوره‌‎ی الرحمن: رَبُّ ٱلْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ ٱلْمَغْرِبَيْنِ پروردگار دو مشرق و دو مغرب ✅ آیه‌ی 40 سوره‌ی معارج: فَلَآ أُقْسِمُ بِرَبِّ ٱلْمَشَٰرِقِ وَٱلْمَغَٰرِبِ پروردگار مشرق‌ها و مغرب‌ها چرا در قرآن، یک بار گفته شده پروردگار مشرق و مغرب؛ یک بار گفته شده پروردگار دو مشرق و دو مغرب و یک بار گفته شده پروردگار مشرق‌ها و مغرب‌ها؟ 🔵 پاسخ: هنگامی که از منظر یک انسان عادی نگاه کنیم، یک مشرق(محل طلوع خورشید) و یک مغرب(محل غروب خورشید)، بیشتر وجود ندارد، یکی در جهت شرق و دیگری در جهت غرب. اما اگر از منظر یک فرد آگاه به حرکت زمین، بنگریم، درست در همان جایی که از دید ما خورشید در حال غروب است، برای سمت دیگر کره‌ی زمین، خورشید در حال طلوع است؛ و همانجا که طلوع خورشید را می‌بینیم، برای سمت دیگر کره‌ی زمین، مغرب است؛ پس از دید یک انسان آگاه‌تر از انسان عادی، ما دو مغرب(محل غروب) و دو مشرق(محل طلوع) داریم؛ یکی برای ساکنان این سوی زمین و دیگری برای ساکنان آن سوی زمین. اما کسی که از فرد دوم هم آگاه‌تر است، می‌داند که خورشید در هر لحظه در بخشی از کره‌ی زمین در حال طلوع است و در بخش دیگری از کره‌ی زمین، در حال غروب؛ پس ما نه یک مشرق و مغرب، و نه دو مشرق و دو مغرب، که مشرق‌ها و مغرب‌ها داریم. 🔵 از همه جالب‌تر این که فرد آگاه به حرکت زمین و نحوه‌ی تشکیل روز و شب، می‌داند که خورشید نیست که طلوع یا غروب می‌کند؛ این زمین است که در برابر خورشید، حرکت می‌کند؛ یعنی طلوع و غروب خورشید، نه یک امر واقعی که یک امر ظاهری است؛ درست مانند وقتی که سوار بر خودرو، به جاده می‌نگریم، چنین درمی‌یابیم که گویی جاده حرکت می‌کند و ما و خودرو، ساکن هستیم؛ در قرآن به این موضوع، به زیبایی اشاره شده است: سوره‌ی کهف، آیه‌ی 86 ✅ حَتَّىٰٓ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ ٱلشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ 🔵 ذوالقرنین، چون به محل غروب خورشید رسید، اینچنین دریافت که خورشید در چشمه‌ای گرم و گل‌آلود فرو می‌رود. در اینجا، با ظرافت اشاره شده که آنچه ما غروب خورشید می‌بینیم، احساس و دریافت ماست، نه حقیقت غروب خورشید که خورشید، میلیون‌ها سال است که گرمابخش منظومه‌ی شمسی و زمین است و شاید هزاران سال دیگر نیز، بتابد و نور و گرما ببخشد. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: قرآن؛ متناقض یا معجزه؟(قسمت دوم) 🔵 پرسش: چرا در یک جای قرآن آمده «اجباری در دین نیست» و در جای دیگر، گفته «کافران را گردن بزنید و آنان را در بند بکِشید و ...» کدام را باور کنیم؟ 🔵 پاسخ: ابتدا به متن و ترجمه‌ی دو آیه‌ی مورد بحث، نگاه کنیم: لَآ إِكْرَاهَ فِي ٱلدِّينِۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَيِّۚ(بقره، 256) ترجمه: در دین، اجباری نیست؛ راه از بیراه به روشنی، تبیین و آشکار شده است. فَإِذَا لَقِيتُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فَضَرْبَ ٱلرِّقَابِ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّواْ ٱلْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنَّۢا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَآءً حَتَّىٰ تَضَعَ ٱلْحَرْبُ أَوْزَارَهَاۚ (محمدصلی الله علیه و آله، 4) ترجمه: پس چون با کسانی که کفر ورزیدند، (در میدان جنگ) روبه‌رو شدید، گردن‌ها را بزنید تا هنگامی که آنان را از پای درآوردید؛ پس اسیران را محکم در بند کشید؛ سپس یا بر آنان منت نهید یا فدیه بگیرید(و آنان را آزاد کنید) تا جنگ، بار سنگین خود را بر زمین بگذارد. 🔵 بحث اجباری نبودن دین، در حوزه‌ی عقیده و فکر است؛ یعنی هرکس در طرز فکر و اندیشه، آزاد است؛ اجبار و زندان و داغ و درفش هم نمی‌تواند اندیشه‌ی کسی را تغییر دهد؛ چنان که «عمار» در زیر شکنجه‌ی مشرکان، گرچه شاید به زبان چیزی گفته باشد، آنچه را در دل داشت، تغییر نداد. بگذریم که حکومت‌های امروزی که به دروغ مدعی مردم‌سالاری(دموکراسی) و حقوق بشر هستند(مثل آمریکا و فرانسه و انگلیس)، با مخالفان نظری خود که نظر مخالف خود را نه در میدان جنگ، که در اعتراضی مسالمت‌آمیز بیان کردند، با شدیدترین شکل ممکن برخورد کردند. 🔵 🔵 بحث گردن زدن و اسیر گرفتن و... هم نه درباره‌ی مخالفان عقیدتی یا نظری، که درباره‌ی مخالفانی است که در برابر حکومت اسلامی، جنگ به راه انداخته‌اند. کیست که نداند در جنگ با «عمرو بن عبدود» یا داعش یا صدام، صحبت از حقوق بشر و انسانیت و... یا گفتگو و مذاکره، جایگاهی ندارد و چنین مخالفی که اسلحه برداشته و کشتار می‌کند، یا باید کشته یا به بند کشیده شود. 🔵 🔵 🔵 تکفیری‌ها(کسانی که هر اندیشه‌ای را جز اندیشه‌ی خود، کافر و مستحق مرگ و حلال شدن جان و مال و ناموس می‌دانند)، در هر دین و آیینی که باشند، گرچه در فکر خود آزادند، اما اگر فکرشان را به مرحله‌ی عمل برسانند، به ترور و کشتار منجر خواهد شد. نمونه‌های زیادی از این تفکر در طول تاریخ وجود دارد: خوارج در زمان امام علی(علیه السلام)؛ سازمان مجاهدین خلق(تکفیری شیعه) در زمان انقلاب اسلامی؛ جندالله و داعش و النصرة(تکفیری سنی) در زمان حاضر؛ هندوها در میانمار و... این‌ها را اغلب نمی‌توان براحتی از گره کور فکری‌شان آزاد کرد و فقط زبان «جنگ» برایشان کارساز است؛ البته اگر نبرد را بیاغازند؛ وگرنه در فکر، آزادند. 🔵 🔵 🔵 🔵 اگر اسلام با کشتار و بدرفتاری با اسیر موافق بود، نباید دستور می‌داد که اسیرانی که در آغاز محکم به بند کشیده شده‌اند، آزاد شوند. آن دستور گردن زدن هم برای زمین گذاشته شدن بار جنگ است، نه به قصد انتقام و نسل‌کشی و .... 🔵 🔵 🔵 🔵 🔵 البته آنچه برخی مخالفان ظاهری جنگ، در عمل در ایران و عراق و افغانستان و ویتنام و آفریقا و الجزایر و کنگو و ... انجام دادند، چنان در تصور نمی‌گنجد که باور آن هنوز هم دشوار است؛ ایجاد قحطی مصنوعی و بمباران شیمیایی و هسته‌ای و برپایی موزه‌ی «جمجمه» و بمباران عروسی و نسل‌کشی و استفاده از اورانیوم و... با میلیون‌ها کشته و آواره و معلول و...، روی خوارج و داعش و جند الله را در پیشگاه تاریخ، سپید کرده است. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: هرچه کنی به خود کنی، گر همه نیک و بد کنی🌼🌸🌼 كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْۚ كَفَرُواْ بِ‍َٔايَٰتِ ٱللَّهِ فَأَخَذَهُمُ ٱللَّهُ بِذُنُوبِهِمْۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ ٥٢ ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ٥٣ (روش اینها) مانند روش فرعونیان و کسان پیش از ایشان است که به آیات خدا کافر شدند؛ پس خدا به خاطر گناهانشان آنان را گرفتار ساخت؛ بی‌گمان خداوند، نیرومندی است سخت‌کیفر؛ این بدان سبب است که خداوند هیچ گاه نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته، تغییر نمی‌دهد، مگر این که آنچه را در وجود خود دارند، تغییر دهند؛ و خداوند شنوای داناست. سوره‌ی مبارکه‌ی أنفال، آیه‌ی 53 ک‍َ: مانند؛ دَأْبِ:عادت، روش؛ ءالِ: خاندان؛ الَّذینَ: کسانی که؛ مِنْ: از؛ قَبْلِ: پیش؛ هُمْ: ایشان؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ ب‍ِ: به؛ ءایاتِ: نشانه‌ها؛ ؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ أَخَذَ: گرفت؛ ذُنوبِ: گناهان؛ قَوِیٌّ: قوی، قدرتمند؛ شَدیدُ: با شدت؛ الْعِقابِ: پیگیری، مجازات؛ ذٰلِکَ: آن؛ أَنَّ: همانا؛ لَمْ یَکُ: نبوده؛ مُغَیِّراً: تغییردهنده؛ نِعْمَةً: نعمتی؛ أَنْعَمَ: نعمت داد، ارزانی داشت؛ ها: آن؛ عَلیٰ: بر؛ قَوْمٍ: گروه، ملت؛ حَتّیٰ: تا، حتی؛ یُغَیِّروا: تغییر دهند؛ ما: آنچه، چیزی که؛ أَنْفُسِ: جان‌ها، وجودها؛ سَمیعٌ: شنوا؛ عَلیمٌ: دانا، آگاه. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh