✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: فاجعه: کشیدن سیگار در مدارس شهر ورزنه
🔵متأسفانه، رخ داد، آنچه نه تصور میکردیم، نه باید روی میداد. خبر، تلخ و دردناک است، باورکردنی، نه: «روز سهشنبه، در دبیرستان ... در شهر ورزنه، در حضور معلم، یک دانشآموز، سیگار کشیده است».
🔵هنگامی که آموزش و پرورش، کارش به جایی برسد که دانشآموز در کلاس، آن هم در حضور معلم، سیگار بکشد و واکنشی در خور به آن داده نشود، فاتحهی نظام آموزشی و پرورشی کشور را باید خواند و برای آنچه روی داده، باید اشک و آه ریخت.
🔴🔴🔴
🔵پس از بازرسی و بررسی و واکاوی بسیار، خبر صحت داشت. اتفاقاً آن معلم، خود من بودم و این ماجرا را با چشمان خودم در کلاس درس خودم دیدم. جالب است که هیچ واکنشی هم، حتی در حد برخورد معمولی، داد و فریاد یا حتی اخم، بروز ندادم. نگران نباشید. دانشآموز من، سیگار را با گچ، روی تخته کشید.
🔵میبینید، گاهی با ارائهی یک خبر راست، اما با بازی با کلمات یا پس و پیش کردن جملات یا صحنهها، ذهنیت و برداشت شما را از خبر تغییر میدهند. در پی خبر، تحلیلگرانی که خود را استاد و دکتر و متخصص میدانند، تحلیلها و تفسیرها و گفتگوها را آغاز میکنند و از کاه، کوه میسازند(البته تبدیل کوه به کاه هم در تخصص آنها هست، مثل ناچیزانگاری راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس و اربعین و...).
🔵البته، گاهی هم یک نمونهی نادر(مثل کشیدن سیگار یا رقص در یک کلاس، کتک زدن معلم در یک مدرسه، برخورد نادرست یک کارمند یا مأمور و ...) را به کل جامعه، تعمیم میدهند؛ درست مثل این که با یک «گل»، بهار شود و با یک باد خنک، زمستان! جالب است که عنوانTitr مطلب(کشیدن سیگار در مدارس شهر) با خود خبر(کشیدن سیگار در یکی از مدارس شهر) همخوانی ندارد.
همهی ما، با نمونههایی از این اخبار، روبهرو بودهایم.
🔵متأسفانه، به دلیل نداشتن سواد رسانهای، بسیاری از ما، از رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی، فریب میخوریم، آنچنان که شاید، دروغ بودن کمتر از 10% این فریبها را بفهمیم، آن هم پس از گذشت زمانی زیاد که واکنشها و پسندlinkها و نظراتcomment ما بازگشتناپذیر است.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: خداناباوری، زندگی سخت را همراه دارد🌼
🔵وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُۥ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُۥ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ أَعْمَىٰ ١٢٤
و هر که از یاد و نام من روی بگرداند، در سختی و فشار زندگی میکند، و روز قیامت هم چشمهایش را بر صحنههای خوشایند، میبندیم.
سورهی مبارکهی طه، آیهی 124
مَنْ: هرکس؛ أَعْرَضَ: رو بگرداند؛ عَنْ: از؛ ذِکْرِ: یاد؛ ی: من؛ فَ: پس، درنتیجه؛ إِنَّ: همانا؛ لَ: برای؛ هُ: او؛ مَعیشَةً: زندگی، معیشت؛ ضَنْکاً: تنگ؛ نَحْشُرُ: محشور میکنیم؛ یَوْمَ: روز؛ الْقِیامَةِ: قیامت؛ أَعْمیٰ: نابینا، کور.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: شروع از پلهی دوم
🔵گروه 8 نفره آماده هستند. چهار نفر، در چهار نقطه، که زاویهی دید آن نقاط، نسبت به میدان بزرگ شهر، عالی است، مستقر شدهاند. دو نفر قرار است او را در حد آستانهی تحمل، خشمگین کنند؛ دو نفر هم به عنوان پشتیبان، مسؤول حمل و نقل هستند. چهار نفر اول، گوشیها را روشن کردهاند و فیلم میگیرند. دو نفر دوم، تلاش میکنند با پرسیدن پرسشهای بیربط و تکرار آن، مأمور راهنمایی و رانندگی را خشمگین کنند. یک بار، دو بار، سه بار، مأمور، با حوصله پاسخ میدهد. بار چهارم تندی میکند. نفر اول، به سینهی مأمور میکوبد. مأمور، هل دادن را با زدن دست به سینهی طرف، پاسخ میدهد. فرد که از پیش خود را آماده کرده، نقش بر زمین میشود و پس از برخورد به زمین، خون از سرش جاری میشود. نفر دوم، داد میزند، این پلیس، این مرد را کشت. شلوغ میشود. مرد زخمی به همراه نفر دوم، بر خودرو از پیش آماده شده، که سر بزنگاه سرمیرسد، سوار میشوند.
🔵 دقایقی بعد، در شبکههای اجتماعی، فیلمی از برخورد خشن پلیس راهنمایی و رانندگی پخش میشود که به زخمی شدن شدید یک شهروند منجر شده است. پسندlikeها و نظرcommentها، در خصوص وحشیگری پلیس، به راه میافتد.
🔵این روش، به روش پلهی دوم مشهور است. فیلم، از برخورد پلیس آغاز میشود؛ اما معلوم نمیشود که در پلهی اول، چه عاملی سبب شده، پلیس چنین برخورد کند. تغییر مکرر زاویهی فیلمبرداری، نشان میدهد، کار به صورت حرفهای انجام شده و فیلمبرداران، چند نفر بودهاند و یک ماجرای ساده و اتفاقی نیست.
🔵گاهی دانشآموزان هم از این روش، برای نمایش برخورد غیر منطقی معلمان، استفاده میکنند؛ کاری میکنند که معلم خشمگین شود؛ هنگامی که معلم، رفتار غیر منطقی خود را آغاز کرد، یک نفر فیلم میگیرد و فیلم به سرعت در شبکههای اجتماعی پخش میشود؛ اما باز هم از پلهی دوم؛ یعنی درست پس از واکنش معلم، نه در هنگام انجام عملیات روانی پیشزمینهی واکنش. برای این روش، میتوانید نمونهها و مثالهای زیادی پیدا کنید.
🔵راستی، این یادداشت، به هیچ عنوان نمیخواهد اشتباهات برخی از نیروهای انتظامی یا برخی معلمان را تطهیر کند؛ فقط میخواهیم بگوییم، برای هر رویدادی، یک پلهی اول هم وجود دارد.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: خدا، از مجرمان، انتقام میگیرد🌼
🔵وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بَِٔايَٰتِ رَبِّهِۦ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَآۚ إِنَّا مِنَ ٱلْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ ٢٢
🔴چه کسی ستمکارتر از آن کس است که هنگامی که آیات پروردگارش را به او یادآوری میکنند، از آن روی برمیگرداند؟ قطعا ما از گناهکاران، انتقام خواهیم گرفت.
🔶سورهی مبارکهی سجدة، آیهی 22
🔍مَنْ: چه کسی؛ أَظْلَمُ: ستمکارتر؛ مِمَّنْ: از کسی که؛ ذُکِرَ: یادآور شد؛ بِ: را؛ ءایاتِ: نشانهها؛ رَبِّ: پروردگار؛ هِ: او؛ ثُمَّ: سپس؛ أَعْرَضَ: روی گرداند؛ إِنّا: همانا ما؛ مِنْ: از؛ الْمُجْرِمینَ: مجرمان، گناهکاران؛ مُنْتَقِمونَ: انتقامگیرندگان.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: سر بزنگاه
🔵همه چیز داشت خوب پیش میرفت. راهپیمایی با شکوه و بیبدیل اربعین؛ مراسم عزاداری محرم و صفر؛ کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر های کرونا؛ فراموش شدن قطعی تابستانی و هر روزهی برق؛ افزایش صادرات و کاهش هر چند اندک مشکلات کشور؛ حذف ارز کشوربرانداز و فسادآور 4200 تومانی(با وجود انبوه فشار و نارضایتی ایجاد شده برای مردم در پی حذف آن)؛ موافقت با بازگشت طلب چند میلیارد دلاری ایران از کره؛ امید به کاهش تحریمها به علت اختلافات روسیه و اروپا بر سر صادرات گاز و ....
🔵درست در زمانی که ما در کربلا به شکوه و عظمت راهپیمایی میاندیشیم، دشمن بر روی طرح بزرگ خود کار میکرد. ما به زمستان سرد اروپا امید بستیم و دشمن به نارضایتی مردم از وضع معیشت و پاییز آتشین ایران. ما از دریافت چند میلیارد دلار طلب کشورمان از کرهی جنوبی سر از پا نمیشناختیم و دشمن از قطع امید جوانان کشور از ازدواج و آینده به دلیل گرانیهای افسارگسیخته زمین و مسکن و معیشت، برج و بارو میساخت و برنامه میریخت.
🔵دشمن خوب برنامه ریخت و خوب روی موج نارضایتیهای موجود و ضریب داده شده در شبکههای اجتماعی و ماهوارهای سوار شد.
🔵ما در خواب غفلت ماندیم و برخی از دانشآموزانمان و فرزندانمان به آزادی وعده داده شدهی مستبدترین حکومتهای تاریخ(IranInternational) دل بستند. ما نتوانستیم علل و زمینههای بروز مشکلات کشور را تبیین کنیم ولی دشمن، ناکارآمدی نظام را خوب تبلیغ کرد. ما نتوانستیم مستند به آمار بانک جهانی، توضیح دهیم که ضریب جینی بالای 50 پیش از انقلاب و رسیدن آن به عدد 39 در سال 1400 کاهش فاصلهی طبقاتی را موجب شده است؛ اما دشمن توانست با ترویج تجملگرایی، توقعات ما را از کشور، افزایش دهد. ما نتوانستیم علت اختلاف بین آرمان انقلاب و واقعیت انقلاب را حتی برای دور و بریهای خودمان، تبیین کنیم؛ اما دشمن توانست اختلاف بین آزادی وعده داده شده به مردم و استبداد رسانهای خود را پنهان کند. ما در جهاد تبیین، نتوانستیم رهبرمان را یاری کنیم و به قول امام علی علیه السلام: « مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»؛ کسی که در هنگام یاریخواهی رهبرش خواب بماند، با لگد دشمن، بیدار خواهد شد.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: یک الگو؛ دو حادثه؛ دو واکنش
🔵 داعش؛ نامی وحشتآور و ترسآفرین. هر کس بشنود، جنایتها و کشتارها و قتلها و ناموسفروشیها و بیشرفیهایی را به خاطر میآورد که به اسم «دولت اسلامی» انجام شد.
🔵این گروه، در خارج از عراق و شام هم چند کار بزرگ انجام داده است.
🔵یکی از این کارها، حمله به ساختمان نشریهی «شارلی ابدو»، ناشر کاریکاتور توهینآمیز حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) در تاریخ 17 دی ماه 1393 با 12 کشته و 10 زخمی بود. در بین کشتههای این حادثه، کودک یا خردسالی وجود نداشت. علت این حمله نه انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) که انتشار کاریکاتوری از خلیفهی خودخواندهی داعش، ابوبکر البغدادی بود. در فرانسه، یک روز عزای عمومی اعلام شد؛ آمریکا این حادثه را به شدت محکوم کرد. دبیر کل سازمان ملل متحد، آن را جنایتی فجیع و غیر قابل دفاع خواند. تقریبا تمام اعضای اتحادیهی اروپا هم این حادثه را محکوم یا به شدت محکوم کردند. حتی جمهوری اسلامی ایران هم(با وجود انتشار کاریکاتور توهینآمیز این نشریه به عالیترین مقام مذهب رسمی کشور)، حملهی تروریستی به آن را محکوم کرد.
🔵درست با همین الگو، داعش در 4 آبان 1401 به حرم شاهچراغ در شیراز حمله کرد و 15 نفر را به شهادت رساند و دهها نفر را زخمی کرد. جز سخنگوی سازمان ملل(و نه دبیر کل سازمان) و سخنگوی اتحادیهی اروپا که این جنایت را (بدون قید به شدت) محکوم کردند، واکنش درخوری از غربیها دیده نشد. هیچ کس، به یاد قربانیان این حمله، سکوت نکرد. در هیچ اجلاسی، برای گرامیداشت یاد شهدا، نایستادند. و...
🔵فاعتبروا یا أولی الأبصار...
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: آدمی است و شتابزدگی...🌼
🔵خُلِقَ ٱلْإِنسَٰنُ مِنْ عَجَلٍۚ سَأُوْرِيكُمْ ءَايَٰتِي فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ ٣٧ وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا ٱلْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَٰدِقِينَ ٣٨ لَوْ يَعْلَمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ حِينَ لَا يَكُفُّونَ عَن وُجُوهِهِمُ ٱلنَّارَ وَلَا عَن ظُهُورِهِمْ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ ٣٩ بَلْ تَأْتِيهِم بَغْتَةً فَتَبْهَتُهُمْ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ رَدَّهَا وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ ٤٠
🔴گویا آدمی از «عجله» آفریده شده است؛ نشانههایم را به زودی به شما نشان خواهم داد؛ پس شتاب نکنید؛ میگویند: «اگر راست میگویید این وعده کِی میرسد؟» کاش این بیدینها میدانستند چه حالی دارند هنگامی که نتوانند آتش را از پیش رو و پشت سرشان دور کنند و کسی هم به آنها کمک نکند. عذاب، یکدفعه به سراغشان میآید و مات و مبهوتشان میکند. به طوری که نه میتوانند از خودشان دورش کنند و نه دوباره مهلت مییابند.
🔶سورهی مبارکهی انبیاء، آیات 37 تا 40
🔍خُلِقَ: آفریده شد؛ الْإِنْسانُ: آدمی؛ مِنْ: از؛ عَجَلٍ: شتاب؛ سَ: به زودی؛ أُوری: نشان میدهم؛ کُمْ: شما؛ ءایاتِ: نشانهها؛ ی: من؛ فَ: پس، درنتیجه؛ لاتَسْتَعْجِلونَ: شتاب نکنید؛ یَقولونَ: میگویند؛ مَتیٰ: کِی؛ هٰذا: این؛ الْوَعْدُ: وعده؛ إِنْ: اگر؛ کُنْتُمْ: بودید؛ صادِقینَ: راستگویان؛ لَوْ: اگر، کاش؛ یَعْلَمُ: میداند؛ کَفروا: کافر شدند؛ حینَ: هنگامی که؛ لایَکُفّونَ: جلوگیری نمیکنند؛ عَنْ: از؛ وُجوهِ: صورتها؛ هِمْ: آنان؛ النّارِ: آتش؛ ظُهورِ: پشتها؛ یُنْصَرونَ: یاری میشوند؛ بَلْ: بلکه؛ تَأْتی: میآید؛ بَغْتَةً: ناگهانی؛ تَبْهَتُ: مبهوت میکند؛ لایَسْتَطیعونَ: نمیتوانند؛ رَدَّ: رد کردن، عبور؛ ها: آن؛ یُنْظَرونَ: مهلت داده میشوند.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
27.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: تنبیه بدنی و خشونت، پدیدهی زشت گاه و بیگاه مدارس
🔵 باز هم برخورد خشن معلمان با دانش آموزان
🔵با وجود ممنوعیت تنبیه بدنی، همچنان شاهد برخورد خشن برخی از معلمان، با دانشآموزان هستیم.
🔵به امید روزی، که با برخورد قاطع مسؤولان، چنین صحنههایی را نبینیم...
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
29.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: پوزش و تصحیح
🔵 تصاویر جدیدی به دست ما رسیده است که نشان میدهد، ویدئویی که دیروز در کانال منتشر شد، تقطیع شده، ناکامل و از پلهی دوم بوده است. ضمن عرض پوزش از کلیهی فرهنگیان عزیز، که رنجیده خاطر شدند، دلیل برخورد شدید این معلم با دانشآموز خاطی، کار خطرناکی است که دانشآموز در کلاس انجام داده است. ویدئو تکمیلی را ببینید.
🔵باز هم بابت انتشار ویدئویی که دیروز در کانال منتشر شد، از همهی مخاطبان عزیز، پوزش میخواهم.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: ویدئویی که راست نبود
🔵 ضمن پوزش از مخاطبان عزیز، آنچه به عنوان برخورد خشن معلمان با دانشآموزان و کار خطرناک دانشآموز خاطی منتشر شد، بخشی از یک نمایش کوتاه بود.
نمایشی که آغاز آن، شروع از پلهی دوم(برخورد خشن معلم بدون نمایش پیشزمینهی برخورد) و ادامهی آن، نمایش کار خطرناک دانشآموز(استفاده از فندک برای شوخی) بود.
🔵 اما این همه، یک بازی رسانهای بود، برای نمایش کارکرد پلهی دوم.
🔵 از دانشآموزان عزیزم در دبیرستان معرفت که در این نمایش، نقش بازی کردند، به ویژه آقای امیرعلی حاتمی که به عنوان نقش اول، در این چند روز، آماج حمله و ضد حمله بود، و مدیر دبیرستان، آقای حبیبالهی، صمیمانه سپاسگزاری میکنم.
🔵امیدوارم که بابت این کار، حلال کنید.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: امکانات مادی کافران، نگرانت نکند🌼
🔵وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِۦٓ أَزْوَٰجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ ١٣١
🔴 دو چشمت را ندوز به آنچه گروهی از آنان را از امکانات مادی بهرهمند کردیم، تا با آن، بیازماییم و امتحانشان کنیم؛ رزق و روزی خداوند در آخرت، بهتر است و ماندگارتر.
🔶سورهی مبارکهی طه، آیهی 131
🔍لاتَمُدَّنَّ: نمیکشی، نمیدوزی؛ عَیْنَیْ(نَ): دو چشم؛ کَ: تو؛ إِلیٰ: به سوی؛ ما: آنچه؛ مَتَّعْنا: بهرهمند کردیم؛ بِ: با؛ هِ: آن؛ أَزْواجاً: زوجهایی، گروههایی؛ مِنْ: از؛ هُمْ: ایشان؛ زَهْرَةَ: شکوفه، زینت؛ الْحَیٰوةِ: زندگی؛ الدُّنْیا: دنیا، پستتر؛ لِ: برای این که؛ نَفْتِنَ: بیازماییم؛ فی: در؛ رِزْقُ: روزی؛ رَبِّ: پروردگار؛ کَ: تو؛ خَیْرٌ: بهتر؛ أَبْقیٰ: پایدارتر.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: سامانهی گنبد آهنین و فن «بمباران خبری»
🔵نام سامانهی «گنبد آهنین» و موشکهای ضد هوایی «پاتریوت» آن را شنیدهاید. این سامانه مدعی نفوذناپذیری، در رژیم صهیونیستی فعال است. ضعف این سامانه، در دو بخش است؛ یکی حملات همزمان(امکان رهگیری بیشینه 8 هدف همزمان) و دومی، گرانی بسیار زیاد هر تیر موشک(5 میلیون دلار معادل حدود 150 میلیارد تومان). رزمندگان فلسطینی با آگاهی از این دو ضعف، با شلیک همزمان دهها موشک ارزانقیمت(چند ده هزار دلاری)، هم پاتریوت را مجبور میکنند موشکهای گرانقیمت خود را هزینه کند و هم به دلیل همزمانی پرتاب تعداد زیادی موشک، گنبد آهنین را در دو راهی هزینه-فایده قرار میدهند و اینگونه، گنبد آهنین، به «آبکش آهنین»! تبدیل میشود...
🔵اما نکته اینجاست که غربیها، در حوزهی رسانه، با همین ترفند، ما را فریب میدهند. آنها با ارسال حجم زیادی از اخبار نادرست(مثل کشتار مردم یا قتل جوانان شرکتکننده در اعتراضات یا فرار مقامات ایرانی به خارج با چندین فروند هواپیما یا خدمات خاندان پهلوی) فرصت نمیدهند با توجه به انبوه اخبار رسیده، به دنبال صحت یا منبع خبر برویم. در این شرایط، مغز مخاطب، که در آغاز خود را گنبد آهنین و مقاوم در برابر اخبار دروغ و نادرست میداند، به مرور اجازهی میدهد این اخبار به ذهن او وارد شوند و به خوبی جانمایی میکنند.
🔵بمباران خبری دربارهی حوادث اخیر برای دانشآموزان دست کم سه مدرسه که پژوهش ناخودآگاه(بدون اطلاع دانشآموزان) در آن انجام شد، نشان داد تقریباً همه نسبت به قتل مردم شرکتکننده در تظاهرات اعتراض داشتند، ولی کسی شهدای نیروهای امینتی را قبول نداشت یا میگفت: «کار خودشونه»؛ در مقابل تقریباً کمتر از 5 درصد دانشآموزان از این اخبار که در 60 روز گذشته(همزمان با اعتراضات و اغتشاشات) اعلام شده، آگاهی داشتند:
🔴ساخت رصدخانهی ملی ایران و ثبت نخستین تصاویر از کهکشان مارپیچی NGC 23
🔴رسیدن به فناوری سلولهای T و درمان قطعی سرطان خون به عنوان سومین کشور دنیا
🔴ساخت موشک فراصوت با سرعت چندین برابر سرعت صوت که فاصلهی بین مرکز غنیسازی نطنز و مرکز هستهای رژیم صهیونیستی را در 7 دقیقه طی میکند
🔴آزمایش موتور ماهوارهبر قائم
🔴دستیابی به دانش ساخت مرهم(پانسمان) زخم بیماران پروانهای
🔴و دستیابی به چندین فناوری منحصر به فرد در حوزهی نفت و گاز و صنعت و سلولهای بنیادی که تفصیل آن را میتوانید در رسانههای رسمی بخوانید؛
🔵و این یعنی، «گنبد آهنین اندیشهی ما شاید سوراخ شده باشد».
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: یک سوزن به خودمان؛ مشکلات بزرگ
🔵در کنار خدماتی که انقلاب و نظام اسلامی برای کشور و مردم انجام داده، مشکلاتی هم وجود دارد که کوچک نیستند.
🔵شاید سه موضوع، بیشتر از مشکلات دیگر، مردم را بیازارد؛ یکی گرانی افسارگسیخته و دیگری فساد و دزدی و آخر تبعیض.
🔵انصاف داشته باشیم؛ گرانی حوزهی خوراک و پوشاک را اگر بتوان با هر دشواری گذراند، گرانی حوزهی زمین و مسکن را چه باید کرد؟ با این قیمت زمین و مسکن، یک جوان، چگونه بخواهد ازدواج کند؟ به جوانانی که برای تهیهی زمین و مسکن، گرچه شاغل باشند، در کوتاهمدت که نه، در درازمدت هم امید ندارند، چگونه باید به آینده برای ازدواج امید داد؟ وعدهی خداوند را در قرآن برای تضمین زندگی جوانی که ازدواج میکند و فقیر است، قبول دارم(نور، 32)، ولی همه که ایمانشان در این اندازه نیست و آنهایی که فقط اسباب و علل مادی را میبینند، باید چه کنند؟ قبول هم دارم که مجلس و دولت با تصویب قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری، مشکلات را اندکی کاهش دادهاند، ولی یک مشکل اصلی وجود دارد: زمین و مسکن گران برای پسران و جهیزیهی گران، برای دختران. تا این مشکل(که بخشی از آن معلول دلالبازی در حوزهی زمین و مسکن و بخشی به خاطر تحریمهای ظالمانه و بخشی به خاطر کمکاری مسؤولان و بخشی به خاطر فرهنگسازی نادرست بوده است) حل نشود، نباید امیدوار باشیم که اخلاق در جامعه حاکم شود؛ به ویژه که به دلیل رعایت نشدن حریم بین والدین و فرزندان و نیز دسترسی فرزندان به فضای مجازی بدون نظارت و فرهنگسازی، سن بلوغ جنسی نیز کاهش پیدا کرده است.
🔵اما مشکل دیگری که مردم را میآزارد، وجود دزدیها و اختلاسهاست. در نظام اسلامی، یک ریال دزدی هم زشت است و تحملناپذیر. دردآورتر آن که دزدان بزرگ، پشت حصار دین یا برخی مسؤولان ارشد مخفی میشوند؛ آن اَبَردزد مقیم کانادا، جلسات را به بهانهی نماز اول وقت تعطیل میکرد و آن کارچاقکن دزدان در قوهی قضاییه، میگفت: «وقتی دکمهی یقهی خود را میبندید، مطمئن نباشید که خودتان آن را باز میکنید، شاید در غسالخانه، غسال دکمهی یقهی شما را باز کند». این که این رفتارها و جملات با برنامهریزی و برای بدبین کردن مردم به دین بیان شده یا پلهی ترقی آقایان بوده، معلوم نیست؛ ولی در هر حال، باعث شده اعتماد بخشی از مردم به دولت کاهش یابد و بخشی هم به دین بدبین شوند.
🔵تبعیض در پرداختها بین نیروهایی که در یک دستگاه، یک نوع کار را انجام میدهند، اما با چند روش مختلف(شرکتی، قرارداری، پیمانی، رسمی و ...)، دستمزد یا حقوق میگیرند، مشکل بزرگی است که دولت و مجلس باید هر چه سریعتر، برایش چاره کنند. مشکل دیگر، تبعیض در پرداختها بین دستگاههای دولتی مختلف است که در برخی از دستگاهها یک نیرو با تجربه و تخصص کمتر و کاری همارز یا سبکتر از دستگاه دیگر، نه چند درصد، که چند برابر دریافتی دارد. تحمل این تبعیضها برای مردم دشوار است.
🔵این مشکلات را گفتم که دوستان بدانند دفاع از کلیت نظام، به دلیل ناآگاهی از مشکلات نیست. البته این سه مشکل، فقط بخش کوچکی از سیاههی مشکلات است که مردم با آن درگیر هستند. اقتصاد پرنوسان، اقتصاد دلالی، کمتوجهی به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت، کمتوجهی به تولیدکنندگان و نخبگان، احساس عدم نیاز به کشاورزان و دامداران به بهانهی امکان واردات محصولات دامی و کشاورزی و...، بخشهایی از این مشکلات است که شرح ندادم.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem