eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
139 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: اللهم أغن کل فقیر(بازنشر) 🔵خدایا! تمام فقیران و مستمندان را بی‌نیاز کن. بارها و بارها در ماه‌های رمضان سال‌های گذشته و امسال، این دعا را خوانده و از خدا خواسته‌ایم فقیران و مستمندان جامعه را بی‌نیاز کند؛ اما همان گونه که پیش‌تر هم گفتیم، اسلام دین حرکت و پویایی و پیشرفت است؛ نه دین سکون و جمود و عقبگرد. بنابراین برای به اجابت رسیدن این دعا و برآورده شده این خواسته، فقط بلند کردن دست و از خدا خواستن، کافی نیست؛ باید تلاش کرد، کار کرد، هزینه کرد، زحمت کشید و به قول قرآن، «جهاد» کرد تا این دعا، مستجاب شود. 🔵 یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد، اختصاص بخشی از درآمد هر شخص برای کمک به نیازمندان جامعه است که نمی‌توانند کار کنند و درآمدی داشته باشند و در اصطلاح، از کارافتاده یا ناتوان یا سالخورده یا بی‌کس یا ... هستند؛ در قرآن کریم، یکی از صفات نمازگزاران، چنین ذکر شده است: وَٱلَّذِينَ فِيٓ أَمْوَٰلِهِمْ حَقّٞ مَّعْلُومٞ لِّلسَّآئِلِ وَٱلْمَحْرُومِ (سوره‌ی معارج، آیات 24 و 25): کسانی که در اموال آنها، حقی معین و مشخص برای درخواست‌کننده و محروم (از معیشت و ثروت) است. همچنین در قرآن کریم، نمازگزارانی که نه خودشان به دیگران کمک می‌کنند و نه اجازه‌ می‌دهند دیگران کمک کنند، با «وای بر نمازگزاران» خطاب شده‌اند: فَوَيْلٞ لِّلْمُصَلِّينَ ٱلَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ٱلَّذِينَ هُمْ يُرَآءُونَ وَيَمْنَعُونَ ٱلْمَاعُونَ(سوره‌ی ماعون، آیات 4 تا 7). 🔵 یکی دیگر از کارهایی که نه افراد معمولی، بلکه افراد ثروتمند و دارا بتنهایی یا دست کم گروهی از افراد متوسط جامعه با هم باید انجام دهند، فراهم کردن اسباب اشتغال و کار برای افراد ضعیف‌تر جامعه است که می‌توانند کار کنند، اما برای آنها کار وجود ندارد. اگر دارایی ثروتمندان و پولدارهای جامعه بجای گردش در بازار دلالی و سوداگری و خرید و فروش طلا و ارز و زمین و مسکن، برای ایجاد کارخانه و کارگاه و دامداری و کشاورزی صنعتی و گلخانه(در صورت وجود آب!) و صنایع دستی و خیلی چیزهای دیگر صرف شود، ممکن است کمتر از دلالی سود کنند؛ ولی در عوض، بخشی از جامعه که کار ندارند، با همین اشتغال ایجاد شده، صاحب کار و درآمد خواهند شد و وقت خود را برای کار صرف خواهند کرد؛ وقتی که اگر برای کار صرف نشود، ممکن است صرف امور دیگری شود که یا برای جامعه مفید نیست یا گاه پر از زیان و ضرر است؛ کارهایی شبیه خیابان‌گردی، دزدی، اعتیاد و .... وقتی برای افراد جامعه کار ایجاد شود، اسباب ازدواج هم برای جوانان فراهم خواهد شد و در نتیجه، آمار فساد و فحشا و روابط نامشروع و در پی آن، فسادهای دیگر، کاهش خواهد یافت و درنتیجه جامعه‌ی امن‌تری خواهیم داشت؛ امنیتی که هر کس ثروت بیشتری دارد، به آن بیشتر محتاج است. افراد شاغل هم، بیقین، دعاگو و ممنون صاحبان کار و شغل خواهند بود و این دعاگویی، هم برای صاحبان ثروت، نامی نیک به جا خواهد گذاشت و هم، آخرت آنان را آباد خواهد کرد. اما ثروتی که در راه سوداگری و گران کردن قیمت زمین و مسکن و ارز و طلا و ... صرف شود، جز آه و نفرین ضعفای جامعه، چیز دیگری در پی نخواهد داشت. 🔵 دقت کنیم که در قرآن کریم، انبار کردن طلا و نقره و درواقع خارج کردن ثروت از دایره‌ی اقتصاد و تولید، بشدت توبیخ و تقبیح شده است: وَٱلَّذِينَ يَكْنِزُونَ ٱلذَّهَبَ وَٱلْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٖ يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْۖ هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنفُسِكُمْ فَذُوقُواْ مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ (سوره‌ی توبه، بخشی از آیه‌ی 34 و آیه‌ی 35): و کسانی که طلا و نقره را به صورت گنجینه‌ها انبار کرده، در راه خدا آنها را خرج نمی‌کنند، آنان را به عذابی دردناک مژده ده؛ روزی که آن گنج‌های طلا و نقره را در آتش جهنم ذوب کنند و پیشانی‌ها و پهلوها و پشت‌هایشان را با آن داغ بگذارند؛ این، همان چیزی است که برای خود می‌انباشتید؛ پس آنچه را انبار می‌کردید، بچشید! 🔵 همواره معتقد بوده‌ام که جامعه به ثروتمندان بزرگ نیاز دارد؛ اما نه برای بورس‌بازی و دلالی و سوداگری؛ بلکه برای ایجاد کار و تولید و اشتغال و کمک به افراد نیازمند. 🔵 امیدوارم که در پی هر دعا و خواسته‌ای که از خداوند داریم، حرکتی هم داشته باشیم تا این خواسته، اجابت شود. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم 🌼موضوع: قوی‌تر از شما هم به کیفر گناهانشان رسیدند🌼 🔵أَوَلَمْ يَسِيرُواْ فِي ٱلْأَرْضِ فَيَنظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَٰقِبَةُ ٱلَّذِينَ كَانُواْ مِن قَبْلِهِمْۚ كَانُواْ هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَءَاثَارًا فِي ٱلْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ ٱللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَمَا كَانَ لَهُم مِّنَ ٱللَّهِ مِن وَاقٍ ٢١ 🔴آیا در زمین سفر نکردند و نگشتند تا ببینند چگونه شد، عاقبت کسانی که پیش از اینها بودند؟ هم از نظر قدرت و توان و هم از نظر آثار در زمین، از اینها برتر و سرتر بودند؛ ولی خداوند آنان را به کیفر گناهانشان گرفتار کرد و در برابر خدا، مدافعی نداشتند. 🔶سوره‌ی مبارکه‌ی غافر، آیه 21 🔍أَ: آیا؛ لَمْ یَسیروا: سیر نکردند، حرکت نکردند؛ فی: در؛ الْأَرْضِ: زمین؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ یَنْظُروا: نگاه کنند، بنگرند؛ کَیْفَ: چگونه؛ کانَ: شد، بود؛ عاقِبَةُ: عاقبت، سرانجام؛ الَّذینَ: کسانی که؛ کانوا: بودند؛ مِنْ: از؛ قَبْلِ: پیش؛ هِمْ: ایشان؛ کانوا: بودند؛ هُمْ: ایشان؛ أَشَدَّ: شدیدتر، با شدت بیشتر؛ قُوَّةً: نیرو، قوت، توانایی؛ ءاثاراً: آثار، نشانه‌ها، ساخت و ساز و تغییرات؛ أَخَذَ: گرفت؛ ب‍‍ِ: به؛ ذُنوبِ: گناهان؛ ل‍َ: به سود، برای؛ واقٍ: نگهدارنده، محافظ. ✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) 🌐https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: 🗒@yazdanibakhsh
✅رنگ سبز: رؤیت هلال با چشم عادی حتی در هوای غبارآلود و ابری ✅رنگ صورتی: هلال ماه با کمک ابزار نجومی پیدا شده، سپس با چشم رؤیت می‌شود. ✅رنگ آبی: فقط با ابزار نجومی هلال ماه مشاهده می‌شود و چشم عادی نمی‌تواند ماه را ببینید. ✅رنگ سفید: هلال ماه با هیچ ابزار نجومی مشاهده نخواهد شد، اما طلوع می‌کند. ✅رنگ قرمز: ماه در این مناطق طلوع نمی‌کند و بنابراین، مشاهده نخواهد شد. ✅کشور ایران، با رنگ بنفش مشخص شده است
یادداشت‌های آقامعلم
✅رنگ سبز: رؤیت هلال با چشم عادی حتی در هوای غبارآلود و ابری ✅رنگ صورتی: هلال ماه با کمک ابزار نجومی
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: رؤیت هلال ماه؛ علت اختلاف دیدگاه‌ها 🔵 هر سال، بر سر مشاهده‌ی هلال ماه رمضان و ماه شوال و آغاز و پایان ماه مبارک رمضان، اختلاف نظرهایی هست که گاه کارشناسی و اغلب، بی‌منطق و بدون اطلاع از مبانی علمی و نجومی و فقهی رؤیت هلال است. 🔵 از نظر نجومی، طلوع یا عدم طلوع ماه، حتی برای رمضان صد سال آینده، به راحتی قابل محاسبه است؛ پس مشکل کجاست؟ اینجا: «طلوع ماه» و «امکان رؤیت هلال» دو بحث جداگانه است؛ از آن مهم‌تر، رؤیت هلال خود به شرایطی وابسته است؛ هوای صاف یا ابری یا غبارآلود و داشتن یا نداشتن ابزار(مثل دوربین نجومی یا تلسکوپ) یا در اصطلاح با چشم مسلح یا چشم غیر مسلح. آنچه منجمان به کمک محاسبات یا با استفاده از نرم‌افزارها پیش‌بینی می‌کنند، طلوع کردن یا طلوع نکردن ماه پس از غروب خورشید است؛ اما آنچه فقها بر اساس آن به آغاز یا پایان رمضان حکم می‌کنند، مشاهده‌ی هلال است، که به شرایط جوی و مسلح بودن یا نبودن چشم بستگی دارد، نه پیش‌گویی منجمان. 🔵 از سویی، بر خلاف نظر بیشتر مردم که تصور می‌کنند بلند بودن هلال ماه در یک شب، نشانه‌ای است برای حلول ماه در شب پیش، در رساله‌ی توضیح‌المسائل امام خمینی(ره) آمده است: « مسأله 1733 :بلند بودن ماه یا دیر غروب کردن آن، دلیل نمی‌شود که شب پیش، شب اول ماه بوده است». مسأله‌ی بعدی، اختلاف آغاز و پایان ماه رمضان در ایران و کشوری چون عربستان است که افق آنها به هم نزدیک می‌باشد(طول جغرافیایی ارومیه و ریاض، در یک محدوده است). چرایی ماجرا به نحوه‌ی اعلام عید در دو کشور برمی‌گردد که واکاوی و پژوهش را در این باره، به خوانندگان عزیز وامی‌گذارم و فقط این ویدئو را به عنوان شاهد، به محضرتان تقدیم می‌کنم. https://cdn.mashreghnews.ir/d/2022/05/02/0/3469285.m4v 🔵 نقشه‌ی کامل رایانه‌ای امکان رؤیت هلال از نظر نجومی برای آغاز و پایان رمضان امسال(1443)، در «یادداشت‌های آقامعلم» آمده است. رنگ سبز: رؤیت هلال با چشم عادی حتی در هوای غبارآلود و ابری رنگ صورتی: هلال ماه با کمک ابزار نجومی پیدا شده، سپس با چشم رؤیت می‌شود. رنگ آبی: فقط با ابزار نجومی هلال ماه مشاهده می‌شود و چشم عادی نمی‌تواند ماه را ببینید. رنگ سفید: هلال ماه با هیچ ابزار نجومی مشاهده نخواهد شد، اما طلوع می‌کند. رنگ قرمز: ماه در این مناطق طلوع نمی‌کند و بنابراین، مشاهده نخواهد شد. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحوه رؤیت هلال و اعلان آغاز و پایان ماه‌های قمری در عربستان سعودی به اعتراف کارشناسان خودشان
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم 🌼موضوع: کم‌فروشی ممنوع🌼 🔵 وَإِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًاۚ قَالَ يَٰقَوْمِ ٱعْبُدُواْ ٱللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُۥۖ قَدْ جَآءَتْكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْۖ فَأَوْفُواْ ٱلْكَيْلَ وَٱلْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُواْ ٱلنَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُواْ فِي ٱلْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَٰحِهَاۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ٨٥ وَلَا تَقْعُدُواْ بِكُلِّ صِرَٰطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِهِۦ وَتَبْغُونَهَا عِوَجًاۚ وَٱذْكُرُوٓاْ إِذْ كُنتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْۖ وَٱنظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَٰقِبَةُ ٱلْمُفْسِدِينَ ٨٦ 🔴 به سوی مدین، برادرشان شعیب را [فرستادیم]؛ گفت: «ای قوم من! «الله» را بپرستید که جز او، خدای دیگری شما را شایسته نیست؛ شما را حجت آشکاری از پروردگارتان آمده است؛ پس پیمانه و وزن را تمام بدهید و کالاهای مردم را کم نگذارید و در زمین، پس از اصلاح آن، فساد و تبهکاری نکنید؛ اینها برای شما بهتر است، اگر مؤمن باشید؛ و بر سر هر راهی کمین نکنید که مردم را با وعده و وعید بترسانید و کسی را که به خدا ایمان آورده، از راه خدا بازدارید و در پی انحراف راه او باشید؛ و به یاد آرید وقتی را که کم بودید؛ پس او شما را فزونی داد و بنگرید که عاقبت تبهکاران چگونه شد؟» 🔶 سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 85 و 86 🔍إِلیٰ: به سوی؛ مَدْیَنَ: شهر مدین؛ أَخا: برادر؛ هُمْ: ایشان؛ شُعَیْباً: شعیب، یکی از پیامبران(ع)؛ قالَ: گفت؛ یا: ای؛ قَوْمِ: قوم، مردم؛ اعْبُدوا: عبادت کنید؛ ما: چه؛ ل‍َ: برای؛ کُمْ: شما؛ مِنْ: از؛ إِلٰهٍ: خدا، الهه؛ غَیْرُ: جز؛ هُ: او؛ قَدْ: قطعا، به تحقیق؛ جاءَتْ: آمد؛ بَیِّنَةٌ: دلیل آشکار؛ ف‍َ: پس، در نتیجه؛ أَوْفوا: تمام بدهید؛ الْکَیْلِ: پیمانه، ظرف سنجیدن حجم؛ الْمیزانَ: ترازو، سنجش وزن؛ لاتَبْخَسوا: کم نگذارید، ناقص ندهید؛ النّاسَ: مردم؛ أَشْیاءَ: چیزها؛ لاتُفْسِدوا: تبهکاری نکنید، فساد نکنید؛ الْأَرْضِ: زمین؛ بَعْدَ: پس؛ إِصْلاحِ: اصلاح، درست کردن؛ ذٰلِکُمْ: اینان؛ خَیْرٌ: بهتر؛ إِنْ: اگر؛ کُنْتُمْ: بودید؛ مُؤْمِنینَ: ایمان‌آورندگان؛ لاتَقْعُدوا: ننشینید؛ کُلِّ: هر، همه؛ صِراطٍ: راه؛ توعِدونَ: وعده می‌دهید؛ تَصُدّونَ: باز می‌دارید؛ عَنْ: از؛ سَبیلِ: راه؛ مَنْ: هر کس؛ ءامَنَ: ایمان آورد؛ تَبْغونَ: می‌خواهید؛ عِوَجاً: انحرافی، کج؛ اذْکُروا: یاد کنید؛ إِذْ: هنگامی که؛ قَلیلاً: اندک؛ کَثَّرَ: زیاد کرد، افزود؛ انْظُروا: بنگرید، نگاه کنید؛ کَیفْ: چگونه؛ عاقِبَةُ: سرانجام، عاقبت؛ الْمُفْسِدینَ: تبه‌کاران، مفسدان. ✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) 🌐https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: 🗒@yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: چرا ماکارونی گران شد؟ 🔵 آقای یعقوب‌زاده، در پی طرح جدید دولت درباره‌ی تغییر شیوه‌ی پرداخت یارانه‌ها، با الفاظی سخیف و زشت، مسؤولان را نواخت و برای قشر آسیب‌پذیر که به علت افزایش قیمت کالاها و خدمات و به ویژه ماکارونی به زحمت افتاده‌اند، اشک و ناله سر داد. من هم در زیر این مطلب، برای نخستین بار، از نظرات آقای یعقوب‌زاده دفاع و مطلب ایشان را پسندlike کردم. 🔵 عصر همان روز، یک خودرو لامبورگینی چند ده میلیاردی با سرعت زیادی از کنار خودرو پراید یکصد میلیونی من رد شد؛ دوستی که در خودرو من نشسته بود، گفت: «می‌شناسی؟» گفتم: «نه. علی دایی؟» گفت: «نه بابا! آقای یعقوب‌زاده‌ی خودمان است». با تعجب گفتم: «آقای یعقوب‌زاده؟ همان که صبح برای فقرا اشک و آه می‌ریخت؟ همان که بابت قیمت ماکارونی نگران بود؟» گفت: «آره». 🔵 فوری، خودم را به پشت رایانه رساندم و در تارنمای ثبت شرکت‌ها، مشخصات آقای یعقوب‌زاده را جستجو کردم: مدیر عامل یک کارخانه‌ی آرد؛ عضویت هیأت مدیره‌ی یک شرکت تولید ماکارونی بزرگ و 30% از سهام یک شرکت مشهور تولید بیسکویت و کیک، تنها بخشی از اطلاعات کشف شده از آقای یعقوب‌زاده بود. علاوه بر این در ماه گذشته، قبض آب و برق ویلای شخصی ایشان، آن هم به نرخ دولتی، به ترتیب 8 میلیون تومان و 32 میلیون تومان بود(مشغول ذمه‌اید اگر لحظه‌ای بیندیشید که برای رسیدن به این اطلاعات، از ابزار نفوذHack استفاده کرده‌ام). بعد از این تحقیق، نگرانی آقای یعقوب‌زاده را برای گران شدن ماکارونی، از عمق وجود دریافتم. 🔵 افراد زیادی به خاطر طرح جدید دولت، نگران هستند؛ برخی از این نگرانی‌ها مثل نگرانی مردم عادی بابت گرانی و تنگ شدن بیش از پیش معیشت، درست و به جا است؛ برخی نگرانی‌ها در بین کارشناسان بابت تَبَعات اجرای طرح و نحوه‌ی اجرای آن هم درست و به جا است؛ اما داد و فریادهای کسانی بیشتر بلند است که از قِبَل فروش آرد دولتی و ارز 4200 به آلاف و الوف رسیده‌اند و اکنون، پیش از آن که برای مردم فقیر نگران باشند، برای منافع خود نگران هستند. ما مردم حق داریم نگران باشیم، و نگرانی خود را نیز ابراز می‌کنیم و در این بیان نگرانی یا اعلان اعتراض، آزادیم؛ اما در زمین خائنان کوچک و بزرگ داخلی از هر حزب و گروه، که با خط و خط‌بازی و جناح‌بندی امتیاز نانوایی و ارز ارزان گرفته‌اند، بازی نمی‌کنیم؛ همان‌ها که به خوراک گاو و گوسفند آن دامدار فقیر روستایی و حقابه‌ی آن کشاورز مستمند ورزنه‌ای و داروی آن بیمار سرطانی و از همه مهم‌تر، خالی شدن سفره‌ی بخش زیادی از مردم ایران زمین، رحم نکردند و حساب‌های خود را از پول و جیب‌های خود را از طلای آغشته به خون دل مردم، پر کردند. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem
اندکی تأمل... ⏳ ... تفاوت فرهنگی دو جامعه این دو تصویر آنقدر گویا هستند که نیاز به هیچ شرح بیشتری ندارد. اما نمی‌توان از کنار این دو تصویر عجیب و پر از مفهوم به سادگی گذشت. تصویر بالا کودکانی را در حال نواختن موسیقی نشان می‌دهد، اگر این موسیقی از نوع رپ و راک و ... یا به قول اسلام، موسیقی مطرب باشد، از آنان جانیانی می‌سازد که برای 5 دلار، حاضرند آدم بکشند. و تصویر پایین بچه‌هایی را نشان می‌دهد که در دست آنها به‌جای قلم و دفتر تفنگ گذاشته‌اند، تا دفاع از کشور و مردمشان را در برابر وحشی‌های داعشی یا مطربان مستی که پشت هواپیما آنان را بمباران می‌کنند، بیاموزند. انسان هایی ستمدیده و تحت ستم که جای نواختن یک موسیقی آرام یا گوش دادن به آن، مجبورند هر روز آهنگ گلوله و بمب و انفجار بشنوند... البته این دو تصویر را می‌توان به روشهای دیگری هم تفسیر کرد، و آنچنان که نویسنده ادعا می‌کند، گویا و بی‌نیاز از شرح نیست... مشکل نویسنده مطلب، یک‌بعدی نگری و آرمان‌نگری است؛ وگرنه این همه جرم و جنایت در داخل کشورهای اروپایی که همه در مدارس خود موسیقی می‌آموزند، نباید وجود داشت... بهتر است به جای نگاه یک‌بعدی، نگاهی جامع و چندبعدی داشته باشیم تا بتوانیم یک مسأله را از همه‌ی جوانب بنگریم نه با ظاهر زیبای آن و چشم‌پوشی از جنبه‌های پنهان آن.
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم 🌼موضوع: اموال و دارایی‌های عمومی🌼 🔵يَسْ‍َٔلُونَكَ عَنِ ٱلْأَنفَالِۖ قُلِ ٱلْأَنفَالُ لِلَّهِ وَٱلرَّسُولِۖ فَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بَيْنِكُمْۖ وَأَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ١ 🔴 از تو در باره‌ی «انفال» می‌پرسند؛ بگو: «انفال، متعلق به خدا و رسول است؛ پس در برابر خدا، پروا کنید و روابط میان خود را اصلاح کنید و از خدا و پیامبرش پیروی کنید، اگر از ایمان‌آورندگان هستید. 🔶 سوره‌ی مبارکه‌ی أنفال، آیه‌ی 1 🔍 یَسْئَلونَ: می‌پرسند، سؤال می‌کنند؛ کَ: تو؛ عَنْ: از؛ الْأَنْفالَ: انفال، اضافه‌های هر چیز، دارایی‌های عمومی مثل جنگل و معدن و دریا و رودخانه و دره و کویر و ... که مالک آن، معین نیست؛ قُلْ: بگو؛ ل‍ِ: برای، مخصوص؛ الرَّسولِ: پیامبر؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ اتَّقوا: پروا کنید، تقوا پیشه کنید؛ أَصْلِحوا: اصلاح کنید، سازش دهید؛ ذاتَ: امور؛ بَیْنِ: میان، بین؛ أَطیعوا: اطاعت کنید، پیروی کنید؛ هُ: او؛ إِنْ: اگر؛ کُنْتُمْ: بودید؛ مُؤْمِنینَ: ایمان‌آورندگان، گروندگان. ✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) 🌐https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: 🗒@yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: سپاسگزاری از یک خانواده‌ی با روح بزرگ 🔵 چندی پیش، خانواده‌ای در یکی از روستاهای اطراف ورزنه، در سوگ از دست دادن عزیزی، داغدار شدند. آنچه ما را واداشت تا از این خانواده‌ی داغدار سپاسگزاری کنیم، یک افق دید بالا و والا در این خانواده بود. آنها از مردم خواسته بودند که برای چاپ پارچه‌نوشته(بنر) و اهدای دسته‌گل، هزینه نکنند؛ چرا که این کار را اسراف و حرام می‌دانستند؛ چیزی که رسم شده و هر روز هم ابعاد(ابعاد را در معنای خودش به کار بردم، یعنی طول و عرض و درواقع، مساحت) تازه‌تر و بزرگ‌تری به خود می‌گیرد. 🔵 درست است که عرض تسلیت و تسلای خاطر بازماندگان، هم از نظر دینی مستحب است و هم از نظر فرهنگ شهروندی، عملی پسندیده؛ بهتر است کار تسلیت حضوری و رو در رو را به تسلیت با پارچه‌نوشته و پیامک و فضای مجازی نکشیم، طوری که رنگ و بوی اسراف و تکاثر و چشم و هم‌چشمی به خود بگیرد؛ دست کم، این کار را در حدود منطقی و متعارف انجام دهیم. این پارچه‌نوشته‌ها، عمرشان کوتاه و اغلب دورریختنی هستند، در حالی که روی بسیاری از آنها، اسمای متبرکه و تصاویر صفحات قرآن یا حرم امامان معصوم(علیهم السلام) چاپ شده و دور انداختن آنها هتک حرمت این مقدسات به حساب می‌آید؛ نگه داشتن آنها، هم بی‌ثمر است. 🔵 از سویی شاید مثل فیلم سینمایی «چند می‌گیری گریه کنی؟» روزی برسد که کار چشم و هم‌چشمی و تکاثر(در معنای فزون‌طلبی) به خرید حساب‌های کاربری جعلی برای ارسال پیام تسلیت در فضای مجازی یا چاپ پارچه‌نوشته‌های جعلی بینجامد. خدا آن روز را نیاورد! 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از 🌐 ورزنه نیوز۱ 🌐
... آیا معنی کلمه سپاس را میدانید ؟ سپاس کلمه ای ایرانیست و یادگار زرتشت که همواره میگفت سه چیز را پاس بدارید: پندار نیک "پاس یک" گفتار نیک "پاس دو" کردار نیک "پاس سه" "سه پاس = پاسداشت و پاسداری از سه نیک" و ایرانیان با گفتن "سپاس" به همدیگر یادآور این سه مورد مهم میشدند. @Varzanehnews1
یادداشت‌های آقامعلم
⏳ #اندکی_تامل... آیا معنی کلمه سپاس را میدانید ؟ سپاس کلمه ای ایرانیست و یادگار زرتشت که همواره م
در پاسخ باید گفت: - آنچه در متن آمده حاصل ذوقیات و بافته‌های ذهنی یک شخص است و هیچ ریشه تاریخی ندارد. - كلمه سپاس، یک کلمه اوستایی و به گویش گاتهایی (یا دیگر لهجه‌های کهن اوستایی) نيست و از همین روی نمی‌تواند یادگار زرتشت باشد. و واژه سپاس به صورت «سه + پاس» نیست. در زبان اوستایی نیز عدد 3 به صورتِ θri (ثری) و θr (ثر) خوانده می‌شود. برای مثال در اوستا، یسنای 9، بند 8 اژی دهاک با صفتِ سه پوزه (به اوستایی: θri-zafanem) خوانده شده است. در یسنای 11، بند 1 نیز برای عدد 3 از واژه‌یِ θrâyô استفاده شده است. در یسنایِ 19، بند 16واژه‌یِ θri و در یسنای 57، بند 6 برای عبارت «سه شاخه» از واژه‌یِ θry-axshtîshca استفاده شده است.[1] - واژه «سپاس» نهايتاً يك واژه فارسی ميانه (پهلوی) هست و اصل آن espas بود. واژه «ناسپاس» نیز به صورتِ an espas خوانده می‌شد.[2] يعنی‌ در اصلِ كلمه سپاس (espas) به هیچ روی عدد 3 وجود ندارد و لذا سپاس به معنی سه عدد پاس (گفتار نيك و پندار نيك و كردار نيك) نيست. - سعدی استاد ادب پارسی، می‌گوید:‌ «سگ حقشناس به از آدمی ناسپاس». که این نشان می‌دهد، ناسپاس در مقابل حق‌شناس هست. پس واژه «سپاس» به معنی «حق شناسی» هست. (نه 3 عدد پاس!)
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: نمره‌ی مستمر دانش‌آموز من 🔵 اغلب، در اواخر اردی‌بهشت و اوایل خرداد، معلمان، نمرات مستمر دانش‌آموزان را ثبت می‌کنند؛ من هم جزیی از این روند هستم. 🔵 همواره، قضاوت را سخت‌ترین کار دنیا می‌دانستم و می‌دانم؛ چرا که قاضی فقط به عمل متهم(قتل، سرقت، تجاوز و...) می‌نگرد و نباید و نشاید که در پی انگیزه‌های وقوع جرم باشد. از سویی، نمره‌ی مستمر، محل قضاوت یک معلم درباره‌ی فرآیند یاددهی-یادگیری است؛ فرآیندی دشوار و سخت که معلم هم باید به نتیجه‌ی کار دانش‌آموز بنگرد. اما قضاوت و نمره دادن، چندان آسان نیست: 🔴 شاید دانش‌آموز من، هنگام حضور در کلاس درس، با شکمی خالی و گرسنه آمده باشد؛ 🔴 شاید سر بی‌شام بر زمین گذاشته باشد؛ 🔴 شاید دست نوازشگر پدر یا مادر بر سرش نبوده، از محبت یک یا هر دوی آنان، بی‌بهره و گرد یتیمی بر چهره‌اش نشسته باشد؛ 🔴 شاید سال گذشته را با نگرانی و دل‌آشوبی اخراج پدر از محل کار یا بیکاری او یا در تشویش و اضطراب آمدن و نیامدن آب کشاورزی گذرانده باشد؛ 🔴 شاید هر شب را با دعوای پدر و مادر طی کرده باشد و شاید دخالت خویشان پدر و مادر، هر روز زندگی را برای دانش‌آموز من تلخ‌تر و پدر و مادر را به طلاق نزدیک‌تر کند؛ 🔴 شاید اعتیاد به مواد افیونی یا الکل در یکی از پدر و مادر یا هر دو، دانش‌آموز مرا مجبور کرده باشد برای آنها به فروش مواد مخدر دست بزند یا از پدر یا مادر خود، سخت کتک خورده باشد؛ 🔴 شاید خودش هم به سیگار یا افیونی دیگر، آلوده شده باشد؛ 🔴 شاید شاهد کتک خوردن مادر خود باشد، آن هم با اراده‌ی پدری خشن که قدرتش را بر سر همسرش آوار کرده است؛ 🔴 شاید دانش‌آموز من، برای تأمین هزینه‌های زندگی یا برای کمک به امرار معاش خانواده، تا دیروقت کار کرده باشد؛ 🔴 شاید در پی خرید گوشی اختصاصی و تحت تأثیر گروه همسالان یا در اثر کمبود محبت پدر و مادر، به مسائل جنسی و روابط خارج از چهارچوب خانواده آلوده شده باشد؛ 🔴 شاید خودش، یا یکی از نزدیکانش، به بیماری سختی دچار باشند و رنج بیماری و هزینه‌های مادی و معنوی آن، بر دوش دانش‌آموزم سنگینی کند؛ 🔵 و ده‌ها «شاید» دیگر که شاید، هرگز به آن نیندیشیده باشم. چه کار دشواری است قضاوت. 📝 ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم 🌼موضوع: متکبر و خودبزرگ‌بین، راهی برای رشد نخواهد داشت🌼 🔵سَأَصْرِفُ عَنْ ءَايَٰتِيَ ٱلَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَإِن يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ ٱلرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ ٱلْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًاۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بِ‍َٔايَٰتِنَا وَكَانُواْ عَنْهَا غَٰفِلِينَ ١٤٦ 🔴 به زودی کسانی را که در [این] سرزمین به ناحق بزرگی می‌کنند، از آیات خود منصرف خواهم کرد و اگر همه‌ی معجزات را هم ببینند، به آن ایمان نمی‌آورند و اگر راه رشد و ترقی را ببینند، آن را اختیار نمی‌کنند و اگر راه ضلالت و گمراهی را ببینند، آن را در پیش می‌گیرند؛ این، از آن روست که آیات ما را دروغ انگاشتند و همواره از آن غلفت می‌ورزیدند. 🔶 سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیه‌ی 146 🔍س‍َ: بزودی؛ أَصْرِفُ: منصرف می‌کنم، برمی‌گردانم؛ عَنْ: از؛ ءایاتِ: نشانه‌ها؛ ی: من؛ الَّذینَ: کسانی که؛ یَتَکَبَّرونَ: تکبر می‌کنند؛ فی: در؛ الْأَرْضِ: زمین؛ ب‍ِ: به؛ غَیْرِ: جز، مگر؛ الْحَقِّ: حق، درست؛ إِنْ: اگر؛ یَرَوْ: ببینند؛ کُلَّ: همه، تمام؛ لایُؤْمِنوا: ایمان نمی‌آورند، نمی‌گروند؛ ها: او؛ سَبیلَ: راه؛ الرُّشْدِ: هدایت، راه حق؛ لایَتَّخِذوا: نمی‌گیرند، اخذ نمی‌کنند؛ الْغَیِّ: گمراهی، باطل؛ ذٰلِکَ: آن؛ أَنَّ: قطعا؛ هُمْ: ایشان؛ کَذَّبوا: دروغ انگاشتند؛ ب‍ِ: را؛ کانوا: بودند؛ غافِلینَ: غافلان، ناآگاهان. ✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) 🌐https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: 🗒@yazdanibakhsh
آقا! دریای جود و کرم و بزرگواری تو، با آب دهن کافری که نه، حتی با نجاسات جاهلیت جدید هم نجس نخواهد شد، وقتی با نجاست جاهلیت گذشته آلوده نشد(لم تنجسک الجاهلیه بانجاسها). ما را ببخشای که در برابر جسارت به تو، سکوت کردیم؛ به حق خواهرت معصومه(سلام الله علیها) که امشب، شب ولادت اوست.