به نام خدا
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: بازنشر #یادداشت «ترقهبازی» به مناسبت چهارشنبه سوری
🔵 در تعالیم غربی، مفهومی وجود دارد به نام «حقوق بشر» یا Human Rights.
در تعالیم دینی، مفهومی داریم به نام «حق الناس» که بنا به نقل علمای اسلام، خداوند از «حق الله» مانند نماز و روزه و ... در صورت توبه و عهد قطعی برای پیشگیری از تکرار گناه، میگذرد؛ البته جبران حق الله هم در جای خود(مثل قضا کردن نماز و روزه و دادن کفاره بابت روزههای فوت شده و...)؛ اما «حق الناس» بدون جبران و جلب رضایت «ناس» یا مردم یا همان «بشر»، قابل بخشش و گذشت نیست. حقالناس، خود بخشی دارد به نام «حقوق عامه» که در واقع همان «حقوق بشر» است، به زبان دینی.
در خصوص حقوق عامه، میتوان موارد زیادی را برشمرد؛ از جمله حق آرامش و آسایش؛ که در عروسیها و شبهای چهارشنبهسوری با زدن ترقه، از مردم سلب میشود؛ معضلی بزرگ که هم اسباب مزاحمت برای مردم و بویژه بیماران و کهنسالان است و هم اسباب ترس و وحشت برای کودکان و خردسالان و نوزادان و هم اسباب سودهای کلان اقتصادی برای تولیدکنندگان و توزیعکنندگان آن، و البته اسباب تفریح و سرگرمی برای عدهی کمی که شاید مدعی عقل و فرهنگ و تمدن و تجدد باشند و حتی ممکن است نویسندهی این چند سطر را به تحجر و بسته بودن بودن فکر متهم کنند؛ افرادی که برای دو رکعتی بودن نماز صبح، به دنبال دلیلی علمی آن هم بر اساس علوم تجربی هستند، اما یک بار، فقط یک بار از خود نپرسیدهاند، برای زدن ترقه و ایجاد این حجم از سر و صدا و خطر، کدام دلیل علمی، دینی، روانشناختی یا هر دلیل دیگری را بهانهای برای این کار میکنند!
شاید نتوان وقتی ترقه بوفور در فروشگاههای سطح شهر به فروش میرسد، از جوانان و نوجوانان توقع داشت شور و نشاط جوانی را به کناری بگذارند و عاقلانه و متمدنانه، به عواقب کار خود بیندیشند؛ اما میتوان از فروشندگان عزیز انتظار داشت از سود این کالای خطرآفرین و دردسرساز، چشمپوشی کنند. همچنین از رئیس محترم دادگاه و نیروی محترم انتظامی میخواهیم در برابر این جرم مشهود(فروش ترقه) واکنشی در خور جرم، نشان دهند و با عوامل پیدا و پنهان توزیع ترقه در بخش، برخورد کنند؛ البته نه قهرآمیز، بلکه برخوردی ارشادی و فرهنگی و اگر برخورد ارشادی، نتیجه نداد، به سراغ برخورد قهرآمیز بروند.
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: تشکیل گروههای تبهکاری یا شبه تبهکاری در بین جوانان و نوجوانان
🔵 خبر شهادت یکی از عزیزان نیروی انتظامی، آن هم در حالی که میتوانست فرد تبهکار را با اسلحه زخمی کند یا بکشد، وجدان بسیاری از انسانهای آزاده را آزرد و قلبهای بسیاری را اندوهگین کرد.
🔵 اما این، تمام ماجرا نیست. کالبدشکافی ماجرا، به از بین رفتن اقتدار و ابهت نیروهای نظامی و انتظامی و حافظ امنیت با استفاده از امواج سهمگین رسانهای و تهمتهای ناجوانمردانه برمیگردد.
🔵 زنگ خطر تکرار این نوع حوادث، از هماکنون در شهر ما نیز به صدا درآمده است: مشکلی که برخی مدیران محترم مدارس متوسطهی پسرانه و معلمان عزیز به آن اذعان دارند: تشکیل گروههای کوچک تبهکاری و ایجاد سلسلهمراتب و یارگیری و عضوگیری. گرچه در آغاز، همه چیز به یک بازی کودکانه یا هوس جوانانه شباهت دارد، اگر با آن به روش فرهنگی(و البته نه قهری و خشونتبار) برخورد نشود، دیر یا زود نظیر این حوادث را در شهر خودمان هم خواهیم داشت.
🔵 اول به معلمان عزیز عرض میکنم که در برابر فرهنگ و تغییرات فرهنگی، همگی مسؤولیم و کشتیای که در آن نشستهایم، اگر غرق شود، همه را غرق خواهد کرد.
🔵 دوم به مسؤولان اجرایی و بالادستی شهرستان که برای اوقات فراغت خواهران و برادران دانشآموز، چارهای بیندیشید. اتلاف وقت نوجوانان ما در کنار کوچهها و خیابانها یا پای گوشیهای تلفن همراه، علاوه بر هدر رفت سرمایهی انسانی و نیروی جوانی، در آینده مشکلات زیادی را پیش روی مسؤولان خواهد گذاشت. اگر نمیتوانیم برای جوانان و نوجوانان، شغل ایجاد کنیم، دست کم فضای تفریح و گذران اوقات فراغت را برای آنان فراهم کنیم.
🔵 سوم به مسؤولان امنیتی و نظامی و انتظامی که تصور نکنید مماشات و اغماض، برای همهی جرایم، کارساز است؛ با برخی جرایم باید قاطع و سریع و روشن برخورد کرد؛ قبل از آن که این جرم مشهود، به رویهای ثابت و در برخی موارد، به فرهنگ تبدیل شود. چوب این اغماض را همهی جامعه از جمله خانوادههای همین مسؤولان خواهند خورد.
🔵 چهارم به مردم عزیز شهر! ریختن ابهت و از بین بردن اقتدار نیروهای انتظامی که باید امنیت و جان و مال و ناموس مردم را حفاظت کنند، پیش از آن که ضربهای به نظام یا خدشهای به دولت باشد، بلایی است که گریبانگیر ما و خانواده و مال و ثروت ما خواهد شد. مواظب باشیم کاری نکنیم این اقتدار، خدشهدار شود.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: هنگامی که دشمن پیش میآید، به دشمن پشت نکنید🌼
🔵 يأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا لَقِيتُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ زَحْفًا فَلَا تُوَلُّوهُمُ ٱلْأَدْبَارَ ١٥ وَمَن يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُۥٓ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِّقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَآءَ بِغَضَبٍ مِّنَ ٱللَّهِ وَمَأْوَىٰهُ جَهَنَّمُۖ وَبِئْسَ ٱلْمَصِيرُ ١٦
🔴 آی ای کسانی که ایمان آوردهاید! هرگاه با کافران در حال پیشروی برخورد کردید، پس به آنان پشت نکنید؛ و هر کس در چنین زمانی به آنان پشت کند، مگر برای رفتن به یک سو یا ملحق شدن به گروه دیگر، با خشم خداوند بازگشته، جایگاه او جهنم است؛ و چه بد جایگاهی است.
🔶 سورهی مبارکهی أنفال، آیات 15 و 16
🔍یا: ای، یا؛ أَیُّها: ای، حرف منادا؛ الَّذینَ: کسانی که؛ ءامَنوا: ایمان آوردند؛ إِذا: هنگامی که؛ لَقیتُمْ: ملاقات کردید، برخورد کردید؛ کَفَروا: کافر شدند، کفر ورزیدند؛ زَحْفاً: غلتیدن و پیش رفتن، کنایه از لشکرکشی و پیشروی؛ فَ: پس، درنتیجه؛ لاتُوَلّوا: روی برنگردانید، پشت نکنید؛ هُمْ: ایشان؛ الْأَدْبارَ: پشتها، عقبها؛ یُوَلِّ: روی برمیگرداند، پشت میکند؛ یَوْمَئِذٍ: در آن هنگام، در آن روز؛ دُبُرَ: پشت؛ هُ: او؛ إِلّا: مگر؛ مُتَحَرِّفاً: در حال انحراف به یک سمت، در حال کشیدن به یک طرف؛ لِ: برای؛ قِتالٍ: جنگ، مبارزه؛ أَوْ: یا؛ مُتَحَیِّزاً: در حال جاگیری و پیوستن؛ إِلیٰ: به سوی؛ فِئَةٍ: گروهی؛ قَدْ: به تحقیق؛ باءَ: برگشت؛ بِ: را؛ غَضَبٍ: خشم، عصبانیت، غضب؛ مِنْ: از؛ مَأْویٰ: جایگاه، پناهگاه؛ جَهَنَّمَ: دوزخ، جهنم؛ بِئْسَ: چه بد؛ الْمَصیرَ: پایان کار، سرنوشت.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#پاسخ_به_شبهه
🗒 موضوع: بهتر است «دین» را با «انسانیت» جایگزین کنیم!
🔵 تهشو بگم آقای یزدانیبخش! من مطمئنم دین و خدا، اون چیزی نیست که این عالمان و مکارمان[منظورشان آیتالله مکارم شیرازی است] به ما میگن و کلا فرق داره و آخوند و مکارم و بقیه این آدمها دارن دروغ تحویل ما میدن تا خودشون خوش بگذرونن و در واقع جهنمی وجود نداره؛ اینارو ساختهاند تا ما با ترس زندگی کنیم تا خودشون در رفاه باشند و در کل این دنیا هیچ تبعیضی بین انسانها وجود ندارد؛ یهودی، مسلمان، سنی، شیعه، مسیحی، و هر دین دیگهای الکی هست این فرقها رو انسانهای به ظاهر متدین ایجاد کردند تو این دنیا. همه آدما باید در یک چهارچوب به نام انسانیت زندگی کنند؛ نماز و روزه و خمس و زکات، اینا هم همهاش چرت و پرته انسان که باشی به همه کمک میکنی حالا فرض کنید همه فقط کمی انسان باشند دیگه فقیر و درموندهای تو دنیا نمیمونه که شما بخواهید بهش خمس و زکات بدهید.
این، پرسش یکی دانشآموزان من است که آن را در چند بخش، پاسخ خواهیم داد.
پاسخ به این شبهه را در دو بخش در یادداشتهای آقامعلم بخوانید.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#پاسخ_به_شبهه
🗒 موضوع: بهتر است «دین» را با «انسانیت» جایگزین کنیم!(بخش اول)
🔵 از آخر شروع میکنیم: این که همه کمی انسان باشند، و دیگر فقیر و درماندهای نباشد که به او خمس بدهند، یکی از آرزوهای تمامی پیامبران الهی(علیهم السلام) بوده و یکی از وعدههای خداوند برای دوران پس از استقرار حکومت مهدوی و ظهور منجی است. حرف شما درست است؛ اما راه رسیدن به این انسانیت چیست؟ چه چیزهایی این انسانیت را تقویت میکند و چه چیزهایی این نوع انسانیت را تضعیف؟ برای رسیدن به انسانیت، باید چه کارهایی کرد و چه کارهایی نباید کرد؟ آیا (برای مثال) شراب و قمار، این انسانیت را تقویت میکنند یا تضعیف؛ یا شاید شراب و قمار، نسبت به این نوع انسانیت مورد نظر شما، خنثی و بیخاصیت هستند و کاری با آن ندارند؟
🔵 اصلا چه چیزهایی با «انسانیت» مورد نظر شما مطابقت دارد و چه چیزهایی با این انسانیت، در تضاد است؟ آیا طبق نظر هیتلر، کشتن افراد پیر و از کار افتاده که برای جامعه سودی ندارند، با اصول انسانیت مورد نظر شما سازگار است؟ همجنسبازی چطور؟ ارتباط با ناموس دیگران؟ رسیدن به سود به هر نحو ممکن؟ نظر ماکیاول را چگونه ارزیابی میکنید: «هدف، وسیله را مباح میکند»؟ آیا نظر معاویه را که برای رسیدن به قدرت و حکومت، میتوان هر کاری کرد، در انسانیت مورد نظر شما، صحیح است یا نه؟ ترور و کشتار دستهجمعی و بمب شیمیایی و اتمی چطور؟ نامردی و نارو زدن چطور؟
🔵 اگر انسانیت را، بهدرستی تعریف و تبیین نکنیم و ابزار لازم، یعنی حکومتی قوی برای اِعمال این تعریف نداشته باشیم، هر کس، با تفسیری از انسانیت که آن را درست میداند، به مردم ناتوان و ضعیفتر از خود، ظلم خواهد کرد. نمونهی آن، سوء استفاده از مفهوم آزادی و حقوق بشر و انتخابات در تمام دنیاست. حتی ممکن است کشوری مثل آمریکا به اسم آزادی و نجات بشریت، بر روی کشوری دیگر، بمب اتم بیندازد.
🔵 از همهی اینها که بگذریم، چقدر از اضافه درآمد افراد باید برای کمک به دیگران صرف شود؟ 10 درصد؟ 50 درصد؟ یک چهارم؟ یک پنجم؟ بیست درصد؟ (یک پنجم و بیست درصد در زبان عربی، خمس نامیده میشود!) اگر کفی برای کمک تعیین نشود، هرکسی میتواند بگوید، من بیش از وسع خودم کمک کردهام.
🔵 پرسش دیگر این است که چرا نه در ایران و نه در هیچ کجای جهان، این انسانیت نتوانسته فقر و بدبختی و بیچارگی و حاشیهنشینی و گرسنگی و بیخانمانی و... را حل کند؟ آیا مشکل از دین است؟ پس چرا در ترکیهی بیدین(لائیک)، در آمریکا و اروپای سکولار، در هند هزار فرقه و... این حجم از نابرابری و ظلم وجود دارد؟ در ایران اسلامی هم، همهی این مشکلات وجود دارد، در برخی حوزهها بیشتر و در برخی حوزهها، کمتر. پس، نه بیدینی، انسانیت(با هر تعریفی) میآورد، و نه هر دینداری، بر اساس آموزههای دین، حرکت میکند؛ و بر خلاف تصور شما دربارهی کمک به همنوع، اگر جامعهی دینی ما، خمس و زکات خود را پرداخت میکرد، از فقر و بدبختی، اثری نبود؛ نه با دادن شعار انسانیت و قارونصفتی.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#پاسخ_به_شبهه
🗒 موضوع: بهتر است «دین» را با «انسانیت» جایگزین کنیم!(بخش دوم)
🔵 🔵 اما برای این که ببینید استدلال اول شما در بارهی دین و احکام، چقدر بیپایه و اساس است، مثال میزنم:
🔵 فرض کنید پدر یک دانشآموز بگوید: «فرزندم! فقط درس بخوان. مهم نیست چطوری. همین که درس بخوانی، برای پیشرفت تو کافی است. مدرسه و معلم و کلاس آموزشی هم، دکانی است که سودجویان باز کردهاند تا حقوق بگیرند و پولی به جیب بزنند. هر کس، راه خود را پیدا خواهد کرد؛ مهم این است که درس بخوانی.» در بارهی او چگونه قضاوت خواهید کرد؟ درست است که شاید برخی معلمان به وظیفهی خود عمل نمیکنند، ولی این دلیل نمیشود که کل کار معلمان را حقهبازی و کلک سوار کردن بدانیم؛ همچنین به این خاطر که برخی از روحانیون یا برخی از دینداران خطا میکنند، نمیتوان تمام دین و مذهب را تخطئه کرد و آن را نادرست شمرد. اگر قرار باشد به خاطر کار نادرست برخی از افراد، همه چیز را تکفیر کنیم و نادرست بدانیم، در بسیاری از جاها به مشکل برمیخوریم:
⁉️دانش هستهای را چون یک بار برای کشتار مردم هیروشیما و یک بار برای کشتار مردم ناکازاکی به کار رفته، باید کنار گذاشت.
⁉️انتخابات و مردمسالاری را چون برخی به اسم مردمسالاری و با گرفتن رأی از مردم، مردمسواری میکنند، باید کنار گذاشت.
⁉️چون برخی از آزادی، نادرست استفاده میکنند، باید مردم را به شدت محدود کرد و استبداد و خودکامگی را با آزادی و مردمسالاری، جایگزین کرد.
⁉️چون برخی دین و مفاهیم دینی را نادرست اجرا یا بیان میکنند، باید دین را به طور کلی کنار گذاشت.
⁉️چون برخی از مدارک تحصیلی و دانشگاهی، نادرست بهره میبرند، باید دانشگاهها را تعطیل کنیم یا دانشگاه باشد، ولی به کسی مدرک ارائه نکند.
🔵 تمام استدلالهای بالا، چنان مسخره و فاقد مبانی عقلی است که هر کسی میتواند نادرستی آن را اثبات کند و به بحث و مجادله نیاز نیست.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: سند 2030؛ جاری در لایههای پنهان آموزش و پرورش
🔵 این مطلب را یکی از دبیران آموزش و پرورش شاغل در ادارهی آموزش و پرورش منطقهی «نهراخر» برای درج در «یادداشتهای آقامعلم» ارسال کرده است:
🔵 در اوج رقابتهای انتخاباتی سال 1396، رهبر انقلاب اسلامی، در خصوص اجرای یک سند(برنامه) با نام خلاصهی2030 و نام کامل و زیبا و غلطانداز «دگرگون ساختن جهان ما: دستور کار 2030 برای توسعهی پایا» در دولت وقت، هشدار دادند. دولت، اعلام کرد که اجرای سند در دستور کار نبوده، اما هرگز لغو آن را ابلاغ یا اجرا نکرد.
🔵 متأسفانه این سند، در منطقه «نهراخر» هم، به صورت چراغ خاموش اجرا شد و برخی از مسؤولان هم در دفاع از آن سینه چاک دادند؛ البته بخشهایی از این سند که برای مثال به برابری آموزشی خانمها و آقایان در نظام آموزشی میپرداخت و از قضا به خوبی پس از انقلاب اسلامی اجرا شده بود، قابل دفاع بود؛ مشکل اما از آنجا شروع شد که به جای پرداختن به جنبههای مثبت سند، نواختن موسیقی و حرکات موزون در مدارس ابتدایی و گاه متوسطه به بهانهی «شادی و تفریح» تبلیغ و ترویج شد و خاطرم هست که وقتی به یکی از مسؤولان آموزش و پرورش به خاطر برگزاری بیش از حد جشن و آهنگ در مدرسهی دخترم اعتراض کردم، گفت: بگذار بچهها شاد باشند؛ همینها در خاطر بچهها میماند. درس ...(بخشی از پاسخ، حذف شده است). وقتی یک مسؤول ارشد آموزش و پرورش منطقه، به آموزش چنین نگاه کند، وای به حال آموزش و داد از پرورش. همین تفکرات بود که نمازخانه را به تالار ورزشی تبدیل کرد که هرگز از آن استفاده نشد و در سطح بالا، این اندیشه، به کاهش حجم ساعات علوم پایه و ضربه به رشتهی ریاضی-فیزیک به عنوان پایهی رشد فناوری و علمی در کشور و حذف احکام و واژههایی چون «جهاد» و «شهید» منجر شد و شد آنچه نباید میشد و جبران آن خیانتها، سالها زمان خواهد برد.
شاید با رفت و آمدهای مسؤولان، اجرای ظاهری سند 2030 لغو شود، اما فکرهای پوسیدهی غربزده و غربگرا، همچنان 2030 را اجرا خواهند کرد، مگر این که....
🔵 یادمان باشد، با برگزاری جشن و رقص و آهنگ به جای درس و بحث و مدرسه، نه میتوانیم فرزندانی دانشمند و فرهیخته و آگاه و زمانشناس داشته باشیم، نه فرزندانی متدین و اخلاقمدار و انسانگرا. فرزندان ما با عبور از سختیهای درس و آموزش و رعایت قوانین کلاس مثل سکوت و رعایت ساعت حضور و غیاب و کسب اجازه از معلم و ... میتوانند به شهروندانی قانونمدار و انسانیتگرا تبدیل شوند، نه با شعر و رقص(ببخشایید، منظور حرکات موزون بود) و آواز.
🔵 البته آهنگ و موسیقی برای علاقهمندان به آن، در جای خود محفوظ، ولی محیط مدرسه، باید یک محیط آموزشی و فرهنگی باقی بماند و به هیچ نوع پلشتی و ناپاکی آلوده نشود. ورود آهنگ و موسیقی و آموزشهای خارج از محدودهی سنی دانشآموزان، موجب خواهد(به نظرم کلمهی «خواهد» اینجا اضافه باشد) شد در برخی آموزشگاهها رخ دهد، آنچه نباید رخ دهد(به علت انتشار عمومی مطلب، برخی قسمتها را با اشاره یا کنایه نوشتهام).
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: ایمان آوردن، کافی نیست؛ جهاد با جان و مال نیز لازم است🌼
🔵 إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ بِأَمْوَٰلِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱلَّذِينَ ءَاوَواْ وَّنَصَرُوٓاْ أُوْلَٰٓئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍۚ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَمْ يُهَاجِرُواْ مَا لَكُم مِّن وَلَٰيَتِهِم مِّن شَيْءٍ حَتَّىٰ يُهَاجِرُواْۚ وَإِنِ ٱسْتَنصَرُوكُمْ فِي ٱلدِّينِ فَعَلَيْكُمُ ٱلنَّصْرُ إِلَّا عَلَىٰ قَوْمِۢ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَٰقٌۗ وَٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ٧٢
🔴 بیتردید کسانی که ایمان آوردند و هجرت، و در راه خدا با جان و مالشان جهاد کردند و آنان که (مهاجران) را پناه دادند و یاری نمودند، آنان دوست و حامی یکدیگرند؛ و کسانی که ایمان آوردند، و(لی) هجرت نکردند، برای شما دربارهی ایشان، هیچ دوستی و تعهدی نیست؛ مگر آن که هجرت کنند؛ ولی اگر در امر دین از شما کمک خواستند، بر شماست که آنان را یاری دهید، مگر بر ضد گروهی که میان شما و آنها، پیمانی هست، و خداوند به کارهایی که میکنید، بینا و آگاه است.
🔶 سورهی مبارکهی أنفال، آیهی 72
🔍إِنَّ: همانا؛ الَّذینَ: کسانی که؛ ءامَنوا: ایمان آوردند، گرویدند؛ هاجَروا: مهاجرت کردند؛ جاهَدوا: جهاد کردند، جنگیدند، تلاش کردند؛ بِ: با؛ أَمْوالِ: داراییها، اموال؛ هِمْ: ایشان؛ أَنْفُسِ: جانها، خودشان؛ فی: در؛ سَبیلِ: راه؛ ءاوَوْا: پناه دادند، جا دادند، مأوا دادند؛ نَصروا: یاری کردند؛ بَعْضُ: برخی؛ أَوْلِیاءُ: سرپرستان، دوستان، دارای ولایت؛ لَمْ یُهاجِروا: مهاجرت نکردند؛ ما: چه چیزی، نیست؛ لَ: برای؛ کُمْ: شما؛ مِنْ: از؛ وَلایَتِ: سرپرستی، دوستی، ولایت، تعهد، مسؤولیت؛ شَیْءٍ: چیزی؛ حَتّیٰ: تا؛ یُهاجروا: مهاجرت کنند؛ إِنْ: اگر؛ اسْتَنْصَروا: درخواست کمک کردند؛ الدّینِ: دین، آیین، حکومت؛ فَ: پس، درنتیجه؛ عَلیٰ: بر، ضد؛ النَّصْرَ: یاری، کمک؛ إِلّا: مگر؛ قَوْمٍ: گروهی، قومی؛ بَیْنَ: میان، بین؛ میثاقٌ: پیمان، معاهده؛ ما: آنچه؛ تَعمَلونَ: انجام میدهید؛ بَصیرٌ: بینا، آگاه.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین
🗒 موضوع: چند جنبهی حداقلی از دولت مهدوی
🔵 امسال، زادروز موعود منتظر، امام مهدی(عج) با روزهای جشن نوروز ایرانی، نزدیک به هم بود که این ایام را به خوانندگان و مخاطبان «یادداشتهای آقامعلم» تبریک و شادباش میگوییم.
🔵 چنانکه پیشتر هم گفتیم، برای تحقق شرایط ظهور، نشستن و دعا کردن و ذکر گفتن، کافی نیست؛ باید کار و تلاش کرد و برای فراهم آوردن شرایط و مقدمات ظهور، نه تلاش، که «جهاد» کرد.
🔵 از سویی، ظهور، ابعاد و جنبههای زیادی دارد و دولت مهدوی، دنیایی آباد و آزاد خواهد ساخت، البته نه آنگونه برخی در دههی هشتم قرن گذشته به «ایران آباد و آزاد» مینگریستند. امروز، میخواهیم به جای این که ابعاد حداکثری ظهور را مرور کنیم، چند بعد حداقلی را از دنیای پس از ظهور، بررسی کنیم:
فرض کنید، دولت مهدوی، محقق شده است؛ در این دولت:
🔵 کوچهها و خیابانها و گذرگاهها(معابر)، بسیار تمیز و پاکیزه است و در هیچ نقطهای، نمیتوان زباله یا ته سیگار یا پلاستیک یا لیوان یکبار مصرف و حتی پوست تخمه پیدا کرد؛ چرا که مردم، ریختن زباله را در کوچهها زشت میدانند و آن را منکری بزرگ میشمرند. قامت هیچ پاکبانی هم برای جمع کردن این زبالهها خم نخواهد شد و آنان، فقط برای تمیز کردن آلودگیهای طبیعی مثل گرد و خاک، خدمت خواهند کرد.
🔵 از هیچ ابزار حمل و نقلی(شاید در آن روز، خودروهای امروزی وجود نداشته باشد) و از هیچ مراسم و گردهمایی و دورهمی مذهبی و غیر مذهبی، صدای بلند آهنگ و بلندگو و ترقه به گوش نخواهد رسید. همه، حتی آنانی که به حرمت موسیقی لهوی اعتقاد ندارند، به منظور رعایت حقوق سایر انسانها، صدای مراسم خود را فقط به فضای مراسم یا ابزار حمل و نقل خود محدود میکنند و اجازه نمیدهند حتی یک نفر خارج از آن فضا، از صدای بلند آن، اندکی خدشه یا ناراحتی پیدا کند.
🔵 روبهروی هیچ دری، در مسیر هیچ ابزار حمل و نقلی، در هیچ کوچه و گذری، توقف بیجا یا توقف منجر به راهبندان نخواهیم دید؛ زیرا «بستن راه» یا «سد معبر» هم کاری زشت و غیر اخلاقی تلقی میشود.
🔵 همچنین در هیچ خیابان و جادهای شاهد عبور از چراغ قرمز، تجاوز به خطوط عابر پیاده، سبقت و سرعت غیر مجاز و حرکات نمایشی و مرگ و میر انبوهی از انسانها در حوادث جادهای و شهری نخواهیم بود. شمار مصدومان و معلولان حوادث جادهای هم یا صفر خواهد شد یا بسیار کاهش خواهد یافت.
🔵 هیچ حیوانی جز برای خوراک شکار نخواهد شد و آزار و اذیت و گرفتن ویدئو از آن، پایان خواهد یافت. دوران نمایش و استثمار حیوانات غیر خوراکی در قفس خانه و باغ وحش پایان خواهد یافت.
🔵 هیچ انسانی پیش از ولادت به سقط جنین گرفتار نخواهد شد و قانون ناجوانمردانهی «جواز قتل نوزادان تازه متولد شده تا 28 روز پس از تولد»(که به تازگی مقدمات تصویب را در آمریکا طی میکند) لغو و بانیان و مسببان آن، محاکمه و مجازات خواهند شد.
🔵 البته، تمام آنچه نوشتیم، فقط جنبههای کوچک و حداقلی از ظهور است و دنیای پس از ظهور، چنان زیبا و دیدنی و خواستنی است که در قاب تصور نمیگنجد. به آن امید این دنیای زیبا را با پیشوا و رهبر آن ببینیم و تا آن زمان، برای رسیدن به آن، بکوشیم.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#پاسخ_به_شبهه
🗒 موضوع: خدایی که به زبان عربی سخن میگوید
🔵 یکی از عادات بد من در صفحات اجتماعی، از آخر به اول رفتن است؛ چند روز پیش در بخش نظراتComments کانال آقای یعقوبزاده، مطالب یک ملیگرای افراطی را خواندم که نوشته بود: «وقتی اجداد ما با اسب و الاغ و قاطر از جایی به جایی میرفتند، چرا باید ما از خودرو استفاده کنیم؛ آن هم خودروهایی مثل پراید و پژو یا در بهترین حالت بنز و لامبورگینی؟!» شگفتانهتر ادامهی این دیدگاه بود: «چرا باید کتابهای علمی خارجی را بخوانیم که به زبان انگلیسی نوشته شده است؟ مگر زبان پدران ما، زبان فارسی نیست؟ هر کتابی که به زبان دیگری غیر از فارسی باشد، باید از قاموس کتابخانههای کشور پاک شود؛ حتی ترجمهی چنین کتابهایی را هم باید پاره کرد یا سوزاند و فقط میراث گذشتگان آریایی خود را پاس بداریم؛ حتی کتابهایی مثل شاهنامه و بوستان و گلستان سعدی و ... هم که درک و فهم آنها به دانش ادبی و تخصص نیاز دارند، نزد ما هیچ جایگاه و اعتباری ندارند و فقط کتابهایی مثل اتل متل و حسن کچل ارزشمند هستند!»؛ غرق در تعجب و شگفتی بودم و استدلالهای بیپایه و اساس این ملیگرای افراطی را میخواندم: «نظریهی مسطح بودن زمین، بهترین نظریهی علمی است؛ چون نیاز به شرح و تفسیر و توضیح ندارد و همه آن را میفهمند؛ اما نظریهی گرانش نیوتن که نیاز به شرح و توضیح و فرمول و رابطه و اطلاعات زیادی دارد، یا از آن بدتر، نظریهی کوانتومی که بنیانگزاران آن هم در شرح و بسط کامل آن درماندهاند، بسیار مزخرف و به درد نخور است»؛
🔵 و دنده عقب به سمت اصل مطلب میرفتم. وقتی به اصل مطلب رسیدم، فهمیدم نویسندهی آن، نه تنها، ملیگرا و افراطی نبوده، که اندیشمندی بوده که به زبان طنز، به آقای یعقوبزاده پاسخ داده بود: «ما زرتشتیان ایرانی، سخنان پیامبرمان زرتشت را میخوانیم و به راحتی میفهمیم چون او نیز ایرانی بود و به زبان خودمان سخن میگفت» و «ما مسلمانان ایرانی، سخنان الله را میخوانیم؛ ولی نمیفهمیم؛ چون به زبان عربی نوشته شده است و ما مجبور هستیم معانی و تفاسیر گوناگون آن را بخوانیم».
🔵 انسان عاقل و اندیشمند، باید همواره کاملترین و درستترین و منطبقترین بر عقل و دانش و در عین حال نوترین و جدیدترین نظرات را پیروی کند و از نژادپرستی-که در تمام جهانبینی(ایدئولوژی)ها زشت شمرده شده-و ملیگرایی افراطی دور باشد(البته ملیگرایی، چیزی جز وطنپرستی است)؛ اگر خودروی بهتر از خودرو پراید و پژو باشد، چرا باید در این خودروها توقف کنیم؟ چرا اگر دینی بهتر و کاملتر از دین زرتشت آمد، باید در همان دین به بهانهی ملیگرایی و ایرانی بودن، توقف کنیم؟ اگر چیزی نیاز به تفسیر و توضیح داشته باشد، نشانهی بلوغ و کمال و پرمغز بودن آن است، نه نشانهی اشکال و ایراد آن.
🔵 درک و فهم برخی کتابها مثل قرآن، نهجالبلاغه، و حتی اشعار حافظ، شاهنامه و... گرچه به تخصص نیاز دارد، هر کس حتی کسی که اندکی سواد داشته باشد، میتواند در حد و اندازهی خود از آن بهره ببرد؛ البته بهرهی یک دانشمند و متخصص از بهرهی یک انسان معمولی بیشتر است.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: یکسالگی یادداشتهای آقامعلم
🔵 درست یک سال پیش، در ششم فرودین 1400 بود که با همکاری دوست عزیزم، آقای حسنعلی قطبی، نخستین یادداشت، در شبکهی خبری «بنرود نیوز» وقت و «اخبار شهرستان ورزنه» فعلی منتشر شد و چندی بعد، با همکاری آقای «مصطفی بیگی»، این یادداشتها در «ورزنه نیوز1» هم منتشر شد.
یادداشتهایی که اغلب تلخ و گزنده بود و گاه شیرین و امیدوارکننده و همواره برای افزایش آگاهی مخاطبان. نویسنده البته میپذیرد که گاه اشتباهاتی داشته و گاه کدورتهایی به دلیل سوء تفاهمی پیش آمده که همین جا از همهی عزیزان پوزش میخواهم. در برخی موارد، گرچه اندک، مخاطبان نظرات و دیدگاههای خود را برایم ارسال کردهاند که در حد امکان پاسخ دادهام و آنچه بیش از همه، دلگرمی نویسنده را موجب خواهد شد، همین بازخوردها و دیدگاههای مخاطبان است و همین بازخوردهاست که چراغ راه آینده نیز خواهد بود.
عاجزانه از مخاطبان عزیز میخواهم نظرات، دیدگاهها و انتقادات و پیشنهادهای خود را به نشانی @yazdanibakhsh در پیامرسان ایتا یا به رایانامهی Yazdanibakhsh@gmail.com بفرستند.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: خمس؛ یک پنجم عایدی🌼
🔵 وَٱعْلَمُوٓاْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُۥ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَٰمَىٰ وَٱلْمَسَٰكِينِ وَٱبْنِ ٱلسَّبِيلِ إِن كُنتُمْ ءَامَنتُم بِٱللَّهِ وَمَآ أَنزَلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا يَوْمَ ٱلْفُرْقَانِ يَوْمَ ٱلْتَقَى ٱلْجَمْعَانِۗ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ٤١
🔴 و بدانید که هرگونه عایدی و درآمد و غنیمتی از هر چیزی به دست آوردید، پس یک پنجم آن برای خدا و برای پیامبر و برای خویشاوندان و یتیمان و تنگدستان و درراهماندگان است، اگر ایمان آوردهاید به خدا و آنچه بر بندهیمان–در روز جدایی (حق از باطل) و روزی که آن دو گروه (در جنگ بدر) با هم رودررو شدند–فروفرستادیم؛ و خدا بر هر چیزی تواناست.
🔶 سورهی مبارکهی أنفال، آیهی 41
🔍اعْلَموا: بدانید؛ أَنَّما: جز این نیست؛ غَنِمْتُمْ: غنیمت گرفتید، عایدی و فایدهای به دست آوردید؛ مِنْ: از؛ شَیْءٍ: چیز؛ فَ: پس، درنتیجه؛ أَنَّ: همانا؛ لِ: برای؛ خُمُسَ: یک پنجم، بیست درصد؛ هُ: آن؛ الرَّسولِ: پیامبر؛ ذِی الْقُرْبیٰ: دارای قرابت، خویشاوند؛ الْیَتامیٰ: یتیمان؛ الْمَساکینَ: بیچارگان، مسکینان؛ ابْنِ السَّبیلِ: در راه مانده؛ إِنْ: اگر؛ کُنْتُمْ ءامَنْتُمْ: ایمان آوردهاید؛ بِ: به؛ ما: آنچه؛ أَنْزَلْنا: فروفرستادیم، نازل کردیم؛ عَلیٰ: بر؛ عَبْدِ: بنده؛ نا: ما؛ یَوْمَ: روزی؛ الْفُرْقانِ: جدایی، فراق؛ الْتَقیٰ: روبهرو شد، برخورد؛ الْجَمْعانِ: دو گروه؛ کُلِّ: همه؛ شَیْءٍ: چیز؛ قَدیرٌ: توانا، قدرتمند.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: پیشبینی آغاز ماه رمضان امسال
🔵 احتمال خیلی زیاد، اگر رهبر فرزانهی انقلاب اسلامی، سیزدهم فرودین 1401 را آغاز ماه رمضان اعلام کنند، واکنش BBC و VOA و Iran International و شبکههای خبری آلبانینشین و مخالفان نظام، این است:
🔴 رهبر عالی ایران، با اعلام روز سیزدهم فروردین (که جشن ملی ایرانیان است) به عنوان نخستین روز ماه رمضان، مخالفت خود را با هر نوع شادی مردم ایران و در واقع آغاز نبرد فرهنگ ایرانی و اسلامی را اعلام کرد؛ این در حالی است که اکثر کارشناسان، مشاهدهی هلال ماه رمضان را در شامگاه 12 فروردین، غیر ممکن میدانند.
🔵 حالا فرض کنید روز چهاردهم فروردین 1401 به عنوان روز اول ماه رمضان اعلام شود؛ در این صورت، مخالفان نظام و شبکههای خبری برانداز خواهند گفت:
🔴 رهبر عالی ایران، با تغییر در مبانی دینی و در حالی که بسیاری از کشورهای اسلامی روز شنبه را اول رمضان اعلام کردهاند، با اعلام روز یکشنبه به عنوان آغاز رمضان، از حذف روز سیزدهه که در تقویم ایرانی اهمیت فراوانی دارد، مانع شد. این نخستین بار نیست که رهبر عالی ایران با اعمال نظر در آغاز ماههای قمری، تقویم ایرانی را بر تقویم اسلامی برتری میدهد؛ این در حالی است که بیشتر کارشناسان، مشاهدهی هلال ماه رمضان را در شامگاه 12 فروردین حتی بدون چشم مسلح، ممکن میدانند.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: حلال خدا را بر خود حرام نکنید🌼
🔵 قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ ٱللَّهِ ٱلَّتِيٓ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِۦ وَٱلطَّيِّبَٰتِ مِنَ ٱلرِّزْقِۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فِي ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ ٱلْأٓيَٰتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ٣٢
🔴 بگو: «چه کسی زینت الهی را که برای بندگانش پدید آورده و روزیهای مطبوع و پاکیزه را حرام کرده است؟» بگو: «این نعمتها در زندگی دنیا برای کسانی است که ایمان آوردهاند(هر چند دیگران هم استفاده کنند) ولی روز قیامت، مختص ایشان است»؛ ما این گونه، آیات را برای کسانی که میفهمند، شرح میدهیم.
🔶 سورهی مبارکهی اعراف، آیهی 32
🔍قُلْ: بگو؛ مَنْ: چه کسی؛ حَرَّمَ: حرام کرد، تحریم کرد؛ زینَةَ: زینت، زیبایی؛ الَّتی: که؛ أَخْرَجَ: خارج کرد، بیرون آورد؛ لِ: برای؛ عِبادِ: بندگان؛ هِ: او؛ الطَّیِّباتِ: پاکیزهها، چیزهای طیب و بدون آلودگی؛ مِنْ: از؛ الرِّزْقِ: روزی؛ هِیَ: آن؛ الَّذینَ: کسانی؛ ءامَنوا: ایمان آوردند؛ فی: در؛ الْحَیاةِ: زندگی؛ الدُّنْیا: پستتر، دنیا؛ خالِصَةً: خالص، مخصوص؛ یَوْمَ: روز؛ الْقِیامَةِ: قیامت؛ کَذٰلِکَ: اینچنین؛ نُفَصِّلُ: به تفصیل میگوییم؛ الْآیاتِ: نشانهها؛ لِ: برای؛ قَوْمٍ: گروه، قوم؛ یَعْلَمونَ: میدانند، آگاهی دارند؛
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh