اندکی تأمل...
⏳ #اندکی_تامل...
تفاوت فرهنگی دو جامعه
این دو تصویر آنقدر گویا هستند که نیاز به هیچ شرح بیشتری ندارد. اما نمیتوان از کنار این دو تصویر عجیب و پر از مفهوم به سادگی گذشت.
تصویر بالا کودکانی را در حال نواختن موسیقی نشان میدهد، اگر این موسیقی از نوع رپ و راک و ... یا به قول اسلام، موسیقی مطرب باشد، از آنان جانیانی میسازد که برای 5 دلار، حاضرند آدم بکشند.
و تصویر پایین بچههایی را نشان میدهد که در دست آنها بهجای قلم و دفتر تفنگ گذاشتهاند، تا دفاع از کشور و مردمشان را در برابر وحشیهای داعشی یا مطربان مستی که پشت هواپیما آنان را بمباران میکنند، بیاموزند.
انسان هایی ستمدیده و تحت ستم که جای نواختن یک موسیقی آرام یا گوش دادن به آن، مجبورند هر روز آهنگ گلوله و بمب و انفجار بشنوند...
البته این دو تصویر را میتوان به روشهای دیگری هم تفسیر کرد، و آنچنان که نویسنده ادعا میکند، گویا و بینیاز از شرح نیست...
مشکل نویسنده مطلب، یکبعدی نگری و آرماننگری است؛ وگرنه این همه جرم و جنایت در داخل کشورهای اروپایی که همه در مدارس خود موسیقی میآموزند، نباید وجود داشت...
بهتر است به جای نگاه یکبعدی، نگاهی جامع و چندبعدی داشته باشیم تا بتوانیم یک مسأله را از همهی جوانب بنگریم نه با ظاهر زیبای آن و چشمپوشی از جنبههای پنهان آن.
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: اموال و داراییهای عمومی🌼
🔵يَسَْٔلُونَكَ عَنِ ٱلْأَنفَالِۖ قُلِ ٱلْأَنفَالُ لِلَّهِ وَٱلرَّسُولِۖ فَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بَيْنِكُمْۖ وَأَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ١
🔴 از تو در بارهی «انفال» میپرسند؛ بگو: «انفال، متعلق به خدا و رسول است؛ پس در برابر خدا، پروا کنید و روابط میان خود را اصلاح کنید و از خدا و پیامبرش پیروی کنید، اگر از ایمانآورندگان هستید.
🔶 سورهی مبارکهی أنفال، آیهی 1
🔍 یَسْئَلونَ: میپرسند، سؤال میکنند؛ کَ: تو؛ عَنْ: از؛ الْأَنْفالَ: انفال، اضافههای هر چیز، داراییهای عمومی مثل جنگل و معدن و دریا و رودخانه و دره و کویر و ... که مالک آن، معین نیست؛ قُلْ: بگو؛ لِ: برای، مخصوص؛ الرَّسولِ: پیامبر؛ فَ: پس، درنتیجه؛ اتَّقوا: پروا کنید، تقوا پیشه کنید؛ أَصْلِحوا: اصلاح کنید، سازش دهید؛ ذاتَ: امور؛ بَیْنِ: میان، بین؛ أَطیعوا: اطاعت کنید، پیروی کنید؛ هُ: او؛ إِنْ: اگر؛ کُنْتُمْ: بودید؛ مُؤْمِنینَ: ایمانآورندگان، گروندگان.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: سپاسگزاری از یک خانوادهی با روح بزرگ
🔵 چندی پیش، خانوادهای در یکی از روستاهای اطراف ورزنه، در سوگ از دست دادن عزیزی، داغدار شدند. آنچه ما را واداشت تا از این خانوادهی داغدار سپاسگزاری کنیم، یک افق دید بالا و والا در این خانواده بود. آنها از مردم خواسته بودند که برای چاپ پارچهنوشته(بنر) و اهدای دستهگل، هزینه نکنند؛ چرا که این کار را اسراف و حرام میدانستند؛ چیزی که رسم شده و هر روز هم ابعاد(ابعاد را در معنای خودش به کار بردم، یعنی طول و عرض و درواقع، مساحت) تازهتر و بزرگتری به خود میگیرد.
🔵 درست است که عرض تسلیت و تسلای خاطر بازماندگان، هم از نظر دینی مستحب است و هم از نظر فرهنگ شهروندی، عملی پسندیده؛ بهتر است کار تسلیت حضوری و رو در رو را به تسلیت با پارچهنوشته و پیامک و فضای مجازی نکشیم، طوری که رنگ و بوی اسراف و تکاثر و چشم و همچشمی به خود بگیرد؛ دست کم، این کار را در حدود منطقی و متعارف انجام دهیم. این پارچهنوشتهها، عمرشان کوتاه و اغلب دورریختنی هستند، در حالی که روی بسیاری از آنها، اسمای متبرکه و تصاویر صفحات قرآن یا حرم امامان معصوم(علیهم السلام) چاپ شده و دور انداختن آنها هتک حرمت این مقدسات به حساب میآید؛ نگه داشتن آنها، هم بیثمر است.
🔵 از سویی شاید مثل فیلم سینمایی «چند میگیری گریه کنی؟» روزی برسد که کار چشم و همچشمی و تکاثر(در معنای فزونطلبی) به خرید حسابهای کاربری جعلی برای ارسال پیام تسلیت در فضای مجازی یا چاپ پارچهنوشتههای جعلی بینجامد. خدا آن روز را نیاورد!
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از 🌐 ورزنه نیوز۱ 🌐
⏳ #اندکی_تامل...
آیا معنی کلمه سپاس را میدانید ؟
سپاس کلمه ای ایرانیست
و یادگار زرتشت که همواره میگفت سه چیز را پاس بدارید:
پندار نیک "پاس یک"
گفتار نیک "پاس دو"
کردار نیک "پاس سه"
"سه پاس = پاسداشت و پاسداری از سه نیک"
و ایرانیان با گفتن "سپاس" به همدیگر
یادآور این سه مورد مهم میشدند.
@Varzanehnews1
یادداشتهای آقامعلم
⏳ #اندکی_تامل... آیا معنی کلمه سپاس را میدانید ؟ سپاس کلمه ای ایرانیست و یادگار زرتشت که همواره م
در پاسخ باید گفت:
- آنچه در متن آمده حاصل ذوقیات و بافتههای ذهنی یک شخص است و هیچ ریشه تاریخی ندارد.
- كلمه سپاس، یک کلمه اوستایی و به گویش گاتهایی (یا دیگر لهجههای کهن اوستایی) نيست و از همین روی نمیتواند یادگار زرتشت باشد. و واژه سپاس به صورت «سه + پاس» نیست. در زبان اوستایی نیز عدد 3 به صورتِ θri (ثری) و θr (ثر) خوانده میشود. برای مثال در اوستا، یسنای 9، بند 8 اژی دهاک با صفتِ سه پوزه (به اوستایی: θri-zafanem) خوانده شده است. در یسنای 11، بند 1 نیز برای عدد 3 از واژهیِ θrâyô استفاده شده است. در یسنایِ 19، بند 16واژهیِ θri و در یسنای 57، بند 6 برای عبارت «سه شاخه» از واژهیِ θry-axshtîshca استفاده شده است.[1]
- واژه «سپاس» نهايتاً يك واژه فارسی ميانه (پهلوی) هست و اصل آن espas بود. واژه «ناسپاس» نیز به صورتِ an espas خوانده میشد.[2] يعنی در اصلِ كلمه سپاس (espas) به هیچ روی عدد 3 وجود ندارد و لذا سپاس به معنی سه عدد پاس (گفتار نيك و پندار نيك و كردار نيك) نيست.
- سعدی استاد ادب پارسی، میگوید: «سگ حقشناس به از آدمی ناسپاس». که این نشان میدهد، ناسپاس در مقابل حقشناس هست. پس واژه «سپاس» به معنی «حق شناسی» هست. (نه 3 عدد پاس!)
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: نمرهی مستمر دانشآموز من
🔵 اغلب، در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد، معلمان، نمرات مستمر دانشآموزان را ثبت میکنند؛ من هم جزیی از این روند هستم.
🔵 همواره، قضاوت را سختترین کار دنیا میدانستم و میدانم؛ چرا که قاضی فقط به عمل متهم(قتل، سرقت، تجاوز و...) مینگرد و نباید و نشاید که در پی انگیزههای وقوع جرم باشد. از سویی، نمرهی مستمر، محل قضاوت یک معلم دربارهی فرآیند یاددهی-یادگیری است؛ فرآیندی دشوار و سخت که معلم هم باید به نتیجهی کار دانشآموز بنگرد. اما قضاوت و نمره دادن، چندان آسان نیست:
🔴 شاید دانشآموز من، هنگام حضور در کلاس درس، با شکمی خالی و گرسنه آمده باشد؛
🔴 شاید سر بیشام بر زمین گذاشته باشد؛
🔴 شاید دست نوازشگر پدر یا مادر بر سرش نبوده، از محبت یک یا هر دوی آنان، بیبهره و گرد یتیمی بر چهرهاش نشسته باشد؛
🔴 شاید سال گذشته را با نگرانی و دلآشوبی اخراج پدر از محل کار یا بیکاری او یا در تشویش و اضطراب آمدن و نیامدن آب کشاورزی گذرانده باشد؛
🔴 شاید هر شب را با دعوای پدر و مادر طی کرده باشد و شاید دخالت خویشان پدر و مادر، هر روز زندگی را برای دانشآموز من تلختر و پدر و مادر را به طلاق نزدیکتر کند؛
🔴 شاید اعتیاد به مواد افیونی یا الکل در یکی از پدر و مادر یا هر دو، دانشآموز مرا مجبور کرده باشد برای آنها به فروش مواد مخدر دست بزند یا از پدر یا مادر خود، سخت کتک خورده باشد؛
🔴 شاید خودش هم به سیگار یا افیونی دیگر، آلوده شده باشد؛
🔴 شاید شاهد کتک خوردن مادر خود باشد، آن هم با ارادهی پدری خشن که قدرتش را بر سر همسرش آوار کرده است؛
🔴 شاید دانشآموز من، برای تأمین هزینههای زندگی یا برای کمک به امرار معاش خانواده، تا دیروقت کار کرده باشد؛
🔴 شاید در پی خرید گوشی اختصاصی و تحت تأثیر گروه همسالان یا در اثر کمبود محبت پدر و مادر، به مسائل جنسی و روابط خارج از چهارچوب خانواده آلوده شده باشد؛
🔴 شاید خودش، یا یکی از نزدیکانش، به بیماری سختی دچار باشند و رنج بیماری و هزینههای مادی و معنوی آن، بر دوش دانشآموزم سنگینی کند؛
🔵 و دهها «شاید» دیگر که شاید، هرگز به آن نیندیشیده باشم. چه کار دشواری است قضاوت.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: متکبر و خودبزرگبین، راهی برای رشد نخواهد داشت🌼
🔵سَأَصْرِفُ عَنْ ءَايَٰتِيَ ٱلَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَإِن يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ ٱلرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ ٱلْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًاۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بَِٔايَٰتِنَا وَكَانُواْ عَنْهَا غَٰفِلِينَ ١٤٦
🔴 به زودی کسانی را که در [این] سرزمین به ناحق بزرگی میکنند، از آیات خود منصرف خواهم کرد و اگر همهی معجزات را هم ببینند، به آن ایمان نمیآورند و اگر راه رشد و ترقی را ببینند، آن را اختیار نمیکنند و اگر راه ضلالت و گمراهی را ببینند، آن را در پیش میگیرند؛ این، از آن روست که آیات ما را دروغ انگاشتند و همواره از آن غلفت میورزیدند.
🔶 سورهی مبارکهی اعراف، آیهی 146
🔍سَ: بزودی؛ أَصْرِفُ: منصرف میکنم، برمیگردانم؛ عَنْ: از؛ ءایاتِ: نشانهها؛ ی: من؛ الَّذینَ: کسانی که؛ یَتَکَبَّرونَ: تکبر میکنند؛ فی: در؛ الْأَرْضِ: زمین؛ بِ: به؛ غَیْرِ: جز، مگر؛ الْحَقِّ: حق، درست؛ إِنْ: اگر؛ یَرَوْ: ببینند؛ کُلَّ: همه، تمام؛ لایُؤْمِنوا: ایمان نمیآورند، نمیگروند؛ ها: او؛ سَبیلَ: راه؛ الرُّشْدِ: هدایت، راه حق؛ لایَتَّخِذوا: نمیگیرند، اخذ نمیکنند؛ الْغَیِّ: گمراهی، باطل؛ ذٰلِکَ: آن؛ أَنَّ: قطعا؛ هُمْ: ایشان؛ کَذَّبوا: دروغ انگاشتند؛ بِ: را؛ کانوا: بودند؛ غافِلینَ: غافلان، ناآگاهان.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: صدا و سیما و هزینههای برنامهسازی
🔵 صدا و سیما یا همان رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، با صرف هزینه و بودجهی زیاد، برای مردم ایران برنامه پخش میکنند؛ این قابل درک است؛ چراکه دولت موظف است برای پر کردن اوقات فراغت مردم و فرهنگسازی اسلامی، هزینه کند(بگذریم که صدا و سیما، گاهی فرهنگسوزی میکند). با توجه به تأمین مالی صدا و سیما و بودجهی دولتی و همین طور درآمد ناشی از پخش برنامه در بین آگهیها(!)، مردم ایران، رایگان تلویزیون میبینند و رادیو را گوش میکنند.
🔵 همین طور صدا و سیما برای برخی زبانها و کشورهای دیگر، به کمک ماهواره و فرستندههای رادیویی، با صرف انبوهی هزینه و پول، برنامه پخش میکند. این را هم شاید بتوان برای ترویج فرهنگ ایرانی و صدور انقلاب اسلامی توجیه کرد.
🔵 آنچه عجیب است، حق اشتراک تلویزیون در انگلیس است که دولت، سالانه مبلغ به نسبت زیادی از هر نشانی ثبت شده در شهرداریها یا هر تلویزیون خریداری شده از فروشگاهها دریافت میکند و آن را برای تولید برنامه در شبکههای دولتی انگلیس هزینه میکند؛ به عبارتی مردم انگلیس باید برای تماشای تلویزیون هزینه بدهند.
🔵 از آن عجیبتر، پخش رایگان BBC فارسی در ایران است؛ یعنی در حالی که مردم خود انگلیس برای دیدن BBC باید حق پخش بدهند، دولت انگلیس با خیرات بودجهی مالیاتدهندگان انگلیسی، آن را به صورت رایگان و اختصاصی برای مخاطب فارسیزبان پخش میکند.
🔵 و از همه عجیبتر، مدعیان عربستیزی و دشمنی با اعراب هستند که تلویزیون Iran International را تماشا میکنند که بودجهی آن را دولت فرهنگپرور و ادبپرور عربستان سعودی تأمین میکند؛ دولتی که هیچ سابقهای در اعدام دهها نفر در یک روز با شمشیر یا کشتن امثال جمال خاشقچی ندارد و فقط و فقط برای رضای خدا و آزادی مردم ایران برنامه پخش میکند!
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: همجنسبازان، مخالفان را به جانماز آب کشیدن متهم میکنند🌼
🔵وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِۦٓ أَتَأْتُونَ ٱلْفَٰحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ ٱلْعَٰلَمِينَ ٨٠ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ ٱلرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ ٱلنِّسَآءِۚ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ ٨١ وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِۦٓ إِلَّآ أَن قَالُوٓاْ أَخْرِجُوهُم مِّن قَرْيَتِكُمْۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ ٨٢
🔴 و (یاد آرید) لوط را؛ هنگامی که به قوم خود گفت: «آیا کار بسیار زشتی را انجام میدهید که هیچ یک از جهانیان، پیش از شما انجام نداده است؟! آیا شما از روی شهوت به جای زنان، به سراغ مردان می روید؟ شما گروهی اسرافکار هستید! ولی پاسخ قومش چیزی جز این نبود که گفتند: «اینها را از شهر و دیار خود بیرون کنید، که اینها مردمی هستند که خود را از گناه، دور میدانند».
🔴 سورهی مبارکهی اعراف، آیات 80 تا 82
🔍لوطاً: لوط، نام یکی از پیامبران؛ إِذْ: هنگامی که؛ قالَ: گفت؛ لِ: برای؛ قَوْمِ: قوم، گروه؛ هِ: او؛ أَ: آیا؛ تَأْتونَ: میآیید، میآورید؛ الرِّجالَ: مردان؛ شَهْوَةً: از روی شهوت، با تمایلات جنسی؛ مِنْ: از؛ دونِ: غیر، مگر، جز؛ النِّساءِ: زنان؛ بَلْ: بلکه؛ أَنْتُمْ: شما؛ مُسْرِفونَ: اسرافکاران، زیادهروی کنندگان؛ ماکانَ: نبود؛ جَوابَ: پاسخ؛ إِلّا: مگر؛ أَنْ: که؛ قالوا: گفتند؛ أَخْرِجوا: اخراج کنید، بیرون کنید؛ هُمْ: ایشان؛ قَرْیَةِ: شهر، روستا، محل تجمع انسانی، دیار؛ کُمْ: شما؛ إِنَّ: همانا؛ أُناسٌ: مردم؛ یَتَطَهَّرونَ: خود را پاک میدانند، خود را دور از گناه میشمرند.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: سرنوشت آن جوجهی کوچولو
🔵 تخممرغ، تازه در زیر شکم مرغ، جا خوش کرده بود. نخستین نشانههای رشد و حیات در درون تخم مرغ، داشت شکل میگرفت. نخستین تقسیم یاخته(سلول)ها و تشکیل نخستین رگهای خونی. جوجهی دویاختهای درون تخم مرغ، برای خودش، آیندهای را تصور میکرد؛ خروسی قدرتمند و غیور با کلی اهل و عیال و کلی برنامه برای پس از تولدش.
🔵 چند روزی که گذشت و تعداد یاختهها که بیشتر شد، صدای داد و قال و اوقات تلخی از داخل حیاط، به گوش خانم مرغ و جوجهی داخل تخم مرغ قصهی ما رسید. مرد عصبانی، وارد طویله شد؛ مرغ بیچاره را با لگد به گوشهای پرت کرد و با پا، تمام تخممرغهایی را که مرغ، با هزار امید و آرزو روی آنها نشسته بود، له کرد. اگر فکر کردهاید که تخم مرغ قصهی ما از این ماجرا، جان به در برده، سخت در اشتباه هستید؛ تمام آرزوهای جوجهی قصهی ما، خیلی زودتر از آنچه تصور میکردیم، به جهنم تباهی و مرگ تبدیل شد.
🔵 این قصه، پر غصه بود و همهی ما، کار آن مرد را تقبیح میکنیم و زشت میشمریم؛ حتی شاید علیه این مرد، پویش راه بیندازیم و فضای مجازی و حقیقی را از نظرات خود، پر کنیم.
🔵 اما این تمام قصه نیست؛ طبق آمارهای رسمی، هر روز، در کشور ما، هزار کودک طفل معصوم، درست به همین شیوه، در شکم مادر سقط میشوند. کودکانی که یا به دستگاه مکشSuction سپرده میشوند ودر حال فرار از مکنده، به زندگیشان خاتمه میدهند، یا با خوراندن داروهای ویژه، آنها را زنده زنده از شکم مادر بیرون میکشند و مرگ را دو دستی به آنها تقدیم میکنند یا...؛ هزار کودک در روز یعنی تقریبا هر یک و نیم دقیقه، یک کودک.
🔵 اگر از داستان مرگ جوجهی قصهی ما اندوهگین شدید، هزاران بار بیشتر و شدیدتر و سوگوارانهتر، باید از مرگ سالیانه 300 هزار جنین بیگناه، خشمگین شوید و برای آن پویشCampaign راه بیندازید و اگر کسی را سراغ دارید که قصد دارد جنین خود را سقط کند، این داستان را برای او تعریف کنید و او را از این کار ضد انسانی و ضد اسلامی بازدارید؛ حتی اگر سوگوارانه، در برخی کشورهای غربی، نه تنها به سقط جنین مجوز بدهند، که کشتن کودکان را تا دو هفته پس از تولد، قانونی کنند.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: مجرمان، کارهای خود را به خواست خدا نسبت میدهند🌼
🔵سَيَقُولُ ٱلَّذِينَ أَشْرَكُواْ لَوْ شَآءَ ٱللَّهُ مَآ أَشْرَكْنَا وَلَآ ءَابَآؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِن شَيْءٍۚ كَذَٰلِكَ كَذَّبَ ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ حَتَّىٰ ذَاقُواْ بَأْسَنَاۗ قُلْ هَلْ عِندَكُم مِّنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَآۖ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا ٱلظَّنَّ وَإِنْ أَنتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ ١٤٨
🔴 به زودی مشرکان خواهند گفت: «اگر خدا میخواست، نه ما و نه پدرانمان، شرک نمیورزیدیم و چیزی را تحریم نمیکردیم». درست همین گونه، کسانی که پیش از اینها بودند، دروغ انگاشتند تا آن که عذاب ما را چشیدند. بگو: «آیا نزد شما دانشی هست که آن را برای ما آشکار کنید؟» شما فقط از پندار و گمان پیروی میکنید و جز این نیست که به گزاف و حدس سخن میگویید.
🔶 سورهی مبارکهی انعام، آیهی 148
🔍سَ: به زودی؛ یَقولُ: میگوید؛ الَّذینَ: کسانی که؛ أَشْرَکوا: مشرک شدند، شرک ورزیدند، چیزی را با خدا در آفرینش یا ادارهی امور شریک قرار دادند؛ لَوْ: اگر؛ شاءَ: خواست؛ ما أَشْرَکْنا: شرک نمیورزیدیم؛ لا: نه؛ ءاباءُ: پدران، اجداد؛ نا: ما؛ لاحَرَّمْنا: حرام نمیکردیم؛ مِنْ: از؛ شَیْءٍ: چیزی؛ کَذٰلِکَ: اینچنین؛ کَذَّبَ: دروغ انگاشتند، تکذیب کردند؛ مِنْ: از؛ قَبْلِ: پیش؛ هِمْ: ایشان؛ حَتّیٰ: تا، حتی؛ ذاقوا: چشیدند؛ بَأْسَ: عذاب، قدرت، صلابت، شکنجه؛ قُلْ: بگو؛ هَلْ: آیا؛ عَنْدَ: نزد؛ کُمْ: شما؛ عِلْمٍ: دانش، آگاهی، اطلاع؛ فَ: پس، درنتیجه؛ تُخْرِجوا: بیرون بیاورید، خارج کنید؛ هُ: آن؛ لَ: برای؛ إِنْ: اگر، نیست؛ تَتَّبِعونَ: تبعیت میکنید، پیروی میکنید؛ إِلّا: مگر؛ الظَّنَّ: ظن، گمان، تردید؛ أَنْتُمْ: شما؛ تَخْرُصونَ: دروغ میگویید، با حدس و گمان صحبت میکنید.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: کشتار در دانشگاه و سکوت مرگبار خبری
🔵 کشتار جمعی رعبآور، دهشتناک، ترسناک، دردناک و غیر قابل باور دست کم یک هزار و نهصد نفر در یک دانشگاه و سکوت مرگبار و خفتبار رسانههایی که وظیفه دارند، مردم را از رویدادهای مهم باخبر کنند.
🔵 🔵 🔵
گروهی از تروریستها، دانشگاه کردستان را محاصره کردهاند. گروهی سه هزار نفره از حدود یازده هزار دانشجوی دانشگاه، برای فرار از محاصره، از دانشگاه میگریزند. این دانشجویان را که حتی سلاح سرد هم با خود ندارند، در حین فرار، یک گروه مسلح 50 نفره به دام میاندازند و این گروه مسلح، با اطمینان به دانشجویان که آنها را سالم به شهر میرسانند، دانشجویان را با چندین خودرو به پایگاه حزب کموله در کوههای کردستان میبرند. دانشجویان گرفتار، با کمک رابط خائن روابط عمومی دانشگاه که اطلاعات دانشجویان را به حزب کموله داده است، به دو گروه سنی و شیعه تقسیم میشوند؛ دانشجویان سنّی پس از ارائهی تعهد مبنی بر بیطرفی در جنگ، آزاد میشوند؛ اما دانشجویان شیعه، سرنوشت دیگری دارند؛ آنها را به لب رود میبرند و برخی را سر میبرند و برخی دیگر را با شلیک گلوله به سرشان به شهادت میرسانند.
🔵 🔵 🔵
نگران نباشید. این داستان با جانفشانی مدافعان حرم، هرگز روی نداد، گرچه وقوع آن در ایران، در صورت وادادگی نظام در برابر فتنهی داعش و النصرة، قطعی یا دست کم، بسیار محتمل بود.
🔵 درست 8 سال پیش در چنین روزی، در دانشگاه نظامی «اسپایکر» در عراق، گروه داعش، دست کم 1900 دانشجوی عراقی را در حاشیهی رود دجله، کشت(البته کشتار، سه روز طول کشید). رود دجله ساعتها رنگ خون به خود گرفت. اما رسانهها، چندان که شایستهی این جنایت بود، به آن نپرداختند. درست پس از این واقعهی خونبار بود که آیتالله سیستانی، در عراق برای مبارزه با داعش، فتوای جهاد داد و چند سال بعد، کار داعش با مجاهدت مدافعان حرم، به ویژه سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی، به پایان رسید؛ گرچه اندیشهی تکفیری پایان ندارد؛ چنانکه گرچه خوارج هم در زمان حضرت علی(علیه السلام) اغلب نابود شدند، اندیشهی تکفیریشان، هنوز هم پیروانی چون داعش و مجاهدین خلق و القاعده و وهابیت و ... دارد.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem