اوج گیری بیات.mp3
زمان:
حجم:
84.3K
#الحان_قرآنی
#فنون_ترتیل_خوانی
✅ نغمه #بیات در تلاوت استاد پرهیزکار
👆 استفاده از ردیف های اوج و تلاوت در پرده های بالای صدا در آیه ۹۳ سوره نحل خصوصاً عبارت «ولو شاء»
🔺 به مرتلینی که به دنبال یافتن مدل اوجگیری صحیح در نغمه بیات هستند و توانایی تلاوت در ردیف بالای صدا را دارند تقلید از این قطعه پیشنهاد میشود.
https://eitaa.com/ahlalquran
#صحیفه_سجادیه
🌷 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ عَوِّضْنِي مِنْ ظُلْمِهِ لِي عَفْوَكَ ، وَ أَبْدِلْنِي بِسُوءِ صَنِيعِهِ بِي رَحْمَتَكَ ، فَكُلُّ مَكْرُوهٍ جَلَلٌ دُونَ سَخَطِكَ ، وَ كُلُّ مَرْزِئَةٍ سَوَاءٌ مَعَ مَوْجِدَتِكَ
🌷 خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و عفو و بخششت را در برابر ستمی که دشمن به من روا میدارد، عوض ده؛ و به جای رفتار بدش نسبت به من، رحمتت را قرار ده؛ پس هر گرفتاری و سختی ورای خشم تو ناچیز و هر بلایی با وجود خشم تو معتدل است.
📚 صحیفه سجادیه دعای چهاردهم فراز نهم
#شبتان_خدایی
https://eitaa.com/ahlalquran
02.Baqara.042-43.mp3
زمان:
حجم:
964.8K
#تفسیر
🌸تفسیر آیه به آیه قرآن کریم🌸
📢حجةالاسلام قرائتی
سوره مبارکه #بقره
آیه #چهلودوم_چهلوسوم
https://eitaa.com/ahlalquran
#آموزش_ترجمه_و_مفاهیم
🔰درس سی و هشتم
قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (بقره/38)
ترجمه کلمات آيه:
قُلْنَا: گفتيم
اِهبِطوا: فرود آييد
جَمِيعًا: همه، همگی، دسته جمعی
إِمَّا (اِن+ ما): اگر
يَأْتِيَنَّ: بيايد(حتماً بيايد)
مَنْ: کسانی که، هر کس، کسی که
تَبِعَ: پيروی کنند(پيروی کرد)
خَوْفٌ: ترس
يَحْزَنُونَ: اندوهگين می شوند، غمگين می شوند
✍🏻 نکات مناسب برای ترجمه آيه:
1. «امّا یأتینّکم»؛ «اِمّا» از «اِن» و «ما» ی زایده ترکیب شده است، بنابراین، «ما» ترجمه نمی شود: اگر بیاید برای شما .
2. «فمن تبع هدای»؛ «من» با توجه به ذيل آيه که می فرمايد: اولئک ... بايد به صورت جمع«کسانی که» ترجمه شود و فعل بعد از آن«تبع» با اين که دارای ساختار مفرد است به خاطر معنای «من» که جمع است بايد به صورت جمع ترجمه شود. لازم به ذکر است که «مَن» موصول مشترک است يعنی مشترک بين مفرد و جمع و مذکر و مؤنث است يعنی برای همه اين موارد به کار می رود.
3. ترکيب «لا هم يحزنون» با «هم لايحزنون» از نظر ادبيات عرب متفاوت است ولی می توان هر دو را يک شکل ترجمه کرد و چندان لطمه ای به مفهوم آيه نمی زند. يعنی می توان آن را «آنان اندوهگين نمی شوند» معنا کرد گرچه دقيق تر اين است که بگوييم: نه آنان اندوهگين می شوند.
https://eitaa.com/ahlalquran
⭕️ ترجمه و توضیح آيه 38 سوره بقره:
قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (38)
🔹ترجمه آيه:
گفتيم فرود آييد از آن(مقام و جايگاه) همگی، پس اگر بيايد برای شما از سوی من هدايتی، پس کسانی که پيروی کنند از هدايت من پس نيست ترسی بر آنها و نه آنها اندوهگين می شوند.(38)
🔸توضیح آيه:
در این آيه باید به دو نکته توجه شود:
الف. «اهبطوا» فعل جمع است؛ این امر خطاب به حضرت آدم عليه السلام و حوّا و ابليس است. در برخی آيات مربوط به قصه آدم علیه السلام در قرآن، «اهبطا» آمده که خطاب به حضرت آدم عليه السلام و حوّاست.
ب. از هنگام هبوط، عالم تکليف آغاز می شود؛ لذا می فرمايد: «فامّا يأتينّکم منی هدی فمن تبع هدای ...»؛ يعنی وقتی پيام هدايت به کسی رسيد بايد تبعيت کند و نتيجه اش امنيت است و عدم ترس از آينده و عدم حزن و افسردگی نسبت به گذشته. ولی اگر نسبت به پيام هدايت چنين عملکردی را نداشته باشد، «اولئک اصحاب النار هم فيها خالدون» خواهد بود.
https://eitaa.com/ahlalquran
2.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#یک_آیه، یک فیلم
وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَىٰ بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَىٰ بَعْضٍ فِي الْأُكُلِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﻄﻌﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ، ﻭ ﺑﺎﻍ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺍﻧﮕﻮﺭ ﻭ ﻛﺸﺘﺰﺍﺭ ﻭ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺧﺮﻣﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻳﻚ ﺭﻳﺸﻪ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻳﻚ ﺭﻳﺸﻪ [ ﻣﻰ ﺭﻭﻳﻨﺪ ] . ﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﻮﻩ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺁﺏ ﺳﻴﺮﺍﺏ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ ﺑﺮ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ . ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻛﻪ ﺗﻌﻘّﻞ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ [ ﺑﺮ ﺗﻮﺣﻴﺪ ، ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ] ﺳﺖ .(رعد/٤)
https://eitaa.com/ahlalquran
#صدای_مشاور
🌿 با حفظ شماره آیات و صفحات محفوظات در ذهن دسته بندی میشوند و این به استحکام حفظ و تسلط شما بر محفوظات کمک بسیار زیادی می کند.
حافظانی که شماره آیات و صفحات را به خوبی حفظ می کنند، محفوظاتی به مراتب قویتر دارند.
✍ مشاور حفظ اهل القرآن
https://eitaa.com/ahlalquran
#مشاوره
#پرسش359
#حافظه_تصویری
#حافظه_شنیداری
☝️پرسش از شما :
سلام علیکم
شبتون بخیر
ببخشید اگر قرآن آموزی قوه سمعیش قوی تر از بصریش باشه و با استماع ، صفحه رو بهتر حفظ کنه و با نگاه کردن به صفحه، اون صفحه رو نتونه حفظ کنه، ایرادی نداره؟
چون خود قرآن آموز میگه اگه با نگاه کردن به صفحه و تکرار، صفحه تو ذهنم نمیمونه و زود فراموش میکنم.
🍂🌴🍂🌴🍂
✍ پاسخ از مشاور حفظ اهل القرآن :
سلام و رحمت خدا بر شما 💐
✅ یک حافظ موفق برای اینکه
👈به کاملترین نتیجه دست پیدا کند
👈و توانایی پاسخگویی به انواع سوالات
👈و ارائه محفوظات با بیشترین دسترسی ها را داشته باشد،
باید از همه درگاه های ورودی حافظه خود کمک بگیرد.🧠
✍ قطعاً توانمندی در یک جنبه به این معنی نیست که فرد باید سایر توانمندی ها را به کلی کنار بگذارد و فراموش کند،
بلکه شیوه درست این است که همیشه از نقاط قوت کمک بگیریم و نقاط ضعف خود را برطرف و تقویت کنیم.
🔹همانطور که اگر یک نفر دست راستش قوی تر باشد هرگز چنین تصمیمی نمی گیرد که دیگر به کلی از دست چپ استفاده نکند❗️
🔰 حفظی که «فقط» بر مبنای حافظه شنیداری انجام شود، هر قدر هم قوی باشد نسبت به محفوظاتی که همزمان بر پایه حافظه شنیداری، دیداری، گفتاری نوشتاری و... شکل گرفته باشد دچار نقص است.
🏢درست مثل ساختمانی که تنها بر یک پایه و ستون بنا شده در مقایسه با ساختمانی با ستون های متعدد و مستحکم.
✅ بنابراین حافظ مذکور باید در کنار بهره بردن از نقطه قوتشان،
استفاده از حافظه تصویری و تقویت آن را به طور جدی دنبال کنند.
💠 علاوه بر راهکارهایی که قبلا درباره تقویت #حافظه_تصویری گفته ایم،
شیوه استماع + خط بری همزمان از روی قرآن میتواند به ایشان کمک کند.
👈هم در استماع هایی که از محفوظات گذشته و مرورها به صورت روزانه دارند و هم در پروسه حفظ جدید
✔️یکی از مهمترین مراحل حفظ جدید، استماع ترتیل است اما استماع همزمان با نگاه به آیات و ثبت تصویر آن ها.
این همزمانی استفاده از حافظه تصویری و شنیداری حتما به ایشان کمک میکند که از نقطه قوتشان برای تقویت نقطه ضعف کمک بگیرند.
🌸روح و جانتان عجین با نور کلام الله🌸
https://eitaa.com/ahlalquran