eitaa logo
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
265 دنبال‌کننده
11.9هزار عکس
5.1هزار ویدیو
294 فایل
تفسیر ن_______________ور هرروزیک آیه ازقرآن کریم باصدای دلنشین حاج آقاقرائتی تفسیرمیگردد. بزرگواران مارادرنشرمطالب و مفاهیم قرآنی یاری کنید. کپی مطالب آزاداست. ازقرآن واهل بیت ع امدادبجوییم @Yazahrayeatharادمین eitaa.com/joinchat/523173890Ca1c4896e78
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ امیرالمؤمنین علی (ع): ‌ ❣️ هر كه به كردار عده اى راضی باشد، مانند كسى است كه همراه آنان، آن كار را انجام داده باشد. ‌ ❣️ و هر كس به كردار باطلى دست زند او را دو گناه باشد: گناه به جا آوردن آن و گناه به آن. ☝️ ‌ 📙 نهج البلاغة، حکمت ۱۵۴ ‌
❤️ تأخیر در توبه خودفریبی است امام جواد علیه السلام: تَأْخِيرُ اَلتَّوْبَةِ اِغْتِرَارٌ وَ طُولُ اَلتَّسْوِيفِ حَيْرَةٌ وَ اَلاِعْتِلاَلُ عَلَى اَللَّهِ هَلَكَةٌ وَ اَلْإِصْرَارُ عَلَى اَلذَّنْبِ أَمْنٌ لِمَكْرِ اَللَّهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اَللّهِ إِلاَّ اَلْقَوْمُ اَلْخاسِرُونَ تاخير در توبه، خود را فريب دادن است و امروز و فردا كردن زياد، باعث است و پيامد عذرتراشي براي خدا، هلاكت است و پافشاري بر در اثر آسوده خاطر بودن از مكر خداست «و از مكر خدا آسوده خاطر نباشد مگر كساني كه زيانكارند» 🔸تحف العقول
❤️امام صادق علیه‌السلام : من کان له دار و احتاج مؤمن إلی سکناها فمنعه إیّاها قال اللَّه عزّ و جلّ : ملائکتی عبدی بخل علی عبدی بسکنی الدّنیا و عزّتی لا یسکن جنانی أبدا.    کسی که خانه‌ای داشته باشد و مؤمنی محتاج سکونت در آن باشد و او نگذارد، خداوند عزوجل می‌فرماید : فرشتگانم! بنده ام به بنده دیگرم در مورد سکونت در دنیا بخل ورزید، به عزتم سوگند هیچ گاه در بهشتم  ساکن نخواهد شد. 🔸ثواب الأعمال. شیخ صدوق ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ یقه ی دُزد رو باید گرفت 🔸آخوند و غیرِ آخوند نداره 🔸مسئول و غیرِ مسئول نداره 🔸اصولگرا و اصلاح طلب نداره⁩ ⁨
❤️ اکثر مردم واقعاً آزادی نمی‌خواهند. 👈 زیرا اگر آزادی را به دست آورند، به دنبال آن باید مسئولیت آزادی خویش را نیز بپذیرند. 👈 اما آنها این کار را نمی‌کنند زیرا از قبول مسئولیت، هراس دارند. 💬 سالوادور دالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️برای داشته هات شکر گزار باش تا خدا نداشته هات رو هم بهت بده خدایا شکرت...
🔴فوت ۷۴ بیمار و شناسایی ۷۹۳۱ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور ! ▫️سخنگوی وزارت بهداشت:از دیروز تا امروز ۳ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و۹۳۱، بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹در کشور شناسایی شدند. ▫️شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.
❤️ یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرام؛ ای صاحب جلال و بزرگواری
❤️مولودی پر خیر و برکت: امام جواد علیه السّلام در اواخر عمر امام رضا عليه السّلام به دنیا آمد. گفته‌اند که قبل از تولد ایشان و با توجه به اینکه امام رضا عليه السّلام فرزندی نداشت، برخی از مخالفان افکندند که امام رضا نسلی از خود باقی نمی‌گذارد و سلسله امامت قطع می‌شود. به نقل ، وقتی امام جواد به دنیا آمد و وی را نزد پدرش آوردند، امام رضا فرمود: «این مولودی است که برای شیعیان ما با برکت‌تر از او زاده نشده است» همچنین در روایتی، از ابن اسباط و عباد بن اسماعیل چنین نقل شده است: «در حضور امام رضا بودیم که ابو جعفر (امام جواد) را آوردند. عرض کردیم: این همان مولود پر خیر و برکت است؟ امام رضا عليه السّلام فرمود: این همان مولودی است که در اسلام با برکت‌تر از او زاده نشده است. ▫️تولد مبارك امام جواد علیه‌السلام نه تنها پایان‌بخش دلهره‌های شیعیان و افشای نیت فرصت‌طلبان و سودجویانی چون فرقه واقفیه بود، بلكه آغاز فصل نوینی از ائمه اطهار علیهم السلام است. شیخ طوسی از احمد بن محمد  عیاش در كتاب انوار البهیه 10 رجب سال 195 هجری را روز ولادت حضرت دانسته است برخی تولد حضرت را در شب جمعه و برخی روز جمعه ذكر كرده‌اند. در این میان، فرازی از دعای ناحیه مقدس نیز ولادت آن امام را در ماه رجب تایید می‌نماید آنجا كه حضرت صاحب الامر علیه السلام می‌فرمایند: "اللهم انی اسئلك بالمولدین فی رجب محمدبن علی الثانی و ابنه علی بن محمد المنتخب 🔸شیعیان پس از شهادت امام رضا عليه السّلام : امام رضا در سال ۲۰۳ قمری به شهادت رسید. در این هنگام فرزندش جواد که ۸ سال بیشتر نداشت، به امامت رسید. کودکی امام سبب اختلاف میان شیعیان شد؛ به گونه‌ای که برخی از شیعیان به دنبال عبدالله بن موسی بن جعفر، برادر عليه السّلام رفتند، ولی از آنجا که حاضر نبودند بدون دلیل، فردی را بپذیرند، برخی از آنها سوالاتی را از عبدالله پرسیدند. پس از اینکه عبدالله را از پاسخ دادن ناتوان دیدند وی را ترک کردند. برخی از شیعیان نیز به  پیوستند. به نظر نوبختی علت پیدایش این اختلاف، آن بود که آنها رسیدن به سن بلوغ را یکی از شرایط امامت می‌دانستند. با این حال، بیشتر به امامت امام جواد گرویدند. امام جواد علیه السّلام در پاسخ به کسانی که مسئله سن امام را مطرح می‌کردند، با اشاره به جانشینی سلیمان از داوود، فرمود: حضرت سلیمان هنگامی که هنوز کودکی بیش نبود و گوسفندان را به چرا می‌برد، حضرت داوود او را جانشین خود کرد. بنابر برخی روایات، وقتی امام جواد(ع) در سنین کودکی به امامت رسید، گروهی از بغداد و شهرهای دیگر در موسم حج به قصد دیدار وی به مدینه رفتند. آنان در دیداری که با عبدالله بن موسی (عموی امام) داشتند سوالاتی از او پرسیدند، ولی پاسخ‌های عبدالله درست به نظر نرسید وشیعیان متحیر و غمگین شدند. آنان سپس با امام جواد(ع) دیدار و همان مسئله‌ها را مطرح کردند و او به آنها پاسخ‌هایی داد که شیعیان شاد شدند و امام را دعا کردند و ستودند. ▫️واقفیه: واقفیه از دیگر فرقه‌های فعال عصر امام جواد بودند که بر امامت موسی بن جعفر علیه السّلام توقف کرده و امامت امام رضا را قبول نکردند. وقتی از امام جواد درباره نماز خواندن پشت سر واقفی مذهبان سوال شد آن حضرت در جواب، شیعیان را از این کار نهی کرد. ▫️سخنان بزرگان اهل سنت: گفتگو‌ها و مناظرات علمی امام جواد در دوران حکومت و معتصم که گره از مشکلات و مسایل علمی و فقهی می‌گشود باعث اعجاب و تحسین دانشمندان و اسلامی اعم از شیعه و سنی شده است. بسیاری از آنها شخصیت علمی امام را ممتاز دانسته و آن را ستوده‌اند. سبط ابن جوزی می‌گوید: او در علم و تقوا و و بخشش بر روش پدرش بود. ابن حجر هیثمی می‌نویسد: مامون او را به دامادی انتخاب کرد زیرا با وجود کمی سن، از نظر علم و آگاهی و حلم، بر همه دانشمندان برتری داشت. فتال نیشابوری بیان می‌کند که: مأمون شیفته او(امام جواد) شد زیرا می‌دید که او با وجود کمی سن، از نظر علم و حکمت و ادب و کمال عقلی به چنان رتبه والایی رسیده که هیچ یک از بزرگان علمی آن روزگار بدان پایه نرسیده‌اند.
❤️حرز امام جواد علیه‌السلام: «حرز» در لغت به معنای پناهگاه و چیزی است که باعث حفاظت می‌شود و در اصطلاح به دعایی گفته می‌شود که برای حفاظت از شر شیاطین، ، ظلم ستمگران، گزندگان و... است. برخی از حرزها قبل از وقوع ناگواری‌های خاصی که ممکن است واقع شوند، خوانده می‌شود و برخی دیگر برای در بودن از تمام ناگواری‌ها نوشته شده و به گردن آویخته یا در جیب گذارده می‌شود. ✨حرزی که از امام جواد علیه‌السلام وارد شده است، اینگونه است: «یا نُورُ یا بُرهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِ اِکفِنی الشُرُورَ وَ افاتِ الدُهُورِ اَسئَلُکَ النَجاةَ یَومَ یُنفَخُ فِی الصُورِ» خاصیت حرز امام جواد علیه‌السلام حرز امام جواد علیه‌السلام یا انگشتری که حاوی این حرز باشد برای از بلاها و بدی‌ها و هر چه که انسان از آن می‌ترسد مفید است. 🔹 مفاتیح الجنان. بحارالأنوار ج۵۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 #تفسیر_صوتی‌ آیه 60 #سوره #نور آیه ۶۰ ج
👌بزرگواران سلام برای جستجوی تفسیرآیات ریپلی هارودنبال کنید.یا مثل👇سرچ کنید🙏 👈سوره.......آیه....👉 💐 تفسیرسوره مبارکه آیات 👈 ۶۰
4_516474296994892254.mp3
3.1M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 61 آیه ۶۱ جزء ۱۸ ⚘ 👈حجة الاسلام قرائتي ┅══🍃✼📖✼🍃═┅ .
─┅─═🍃ঊঈ🥀ঊঈ🍃═─┅─ ⏮سوره 24. نور آيه 61⚘ آيه🔻 ⤵️لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى‌ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى‌ أَنفُسِكُمْ أَن تَأْكُلُواْ مِن بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ ءَابَآئِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهَتِكُمْ أَوْ بُيوُتِ إِخْوَنِكُمْ أَوْ بُيوُتِ أَخَوَتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمَمِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوَلِكُمْ أَوْ بُيوُتِ خَلَتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُم مَّفَاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَأْكُلُواْ جَمِيعاً أَوْ أَشْتَاتاً فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتاً فَسَلِّمُواْ عَلَى‌ أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَرَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ترجمه🔻 ⤵️بر نابینا و لنگ و بیمار و بر خود شما ایرادى نیست كه بخورید از خانه‌هاى خود یا خانه‌هاى پدرانتان یا خانه‌هاى مادرانتان یا خانه‌هاى برادرانتان یا خانه‌هاى خواهرانتان یا خانه‌هاى عموهایتان یا خانه‌هاى عمه‌هایتان یا خانه‌هاى دایى‌هایتان یا خانه‌هاى خاله‌هایتان یا آن خانه‌هایى كه كلیدهایش را در اختیار دارید یا خانه‌هاى دوستانتان. بر شما باكى نیست كه به طور دسته جمعى بخورید یا پراكنده (و تنها)، و چون وارد هر خانه‌اى شدید پس بر یكدیگر سلام كنید، كه تحیّت الهى است و مبارك و پسندیده است. خداوند آیات خود را این چنین براى شما بیان مى‌كند. باشد كه بیندیشید. ─┅─═🍃ঊঈ🥀ঊঈ🍃═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️امام باقرعلیه السلام مى‌فرماید: قبل از اسلام، افراد نابینا، لنگ و مریض حقّ نداشتند با افراد سالم غذا بخورند. این آیه به آنان اجازه داد تا با افراد سالم و دسته‌جمعى غذا بخورند، یا اگر خواستند جداگانه میل كنند. 🌴علاّمه طباطبایى مى‌فرماید: ظاهر آیه چنین است كه خداوند براى مؤمنان حقّى قرار داده كه بتوانند از خانه فرزندان وخویشان و دوستانشان به میزان احتیاج بخورند و مصرف كنند و این اذن، كلّى و فراگیر است، لكن ابتداى آیه به سه گروه اشاره كرده كه معمولاً نمى‌توانند غذاى خود را تأمین كنند و نیازمند دیگران هستند، اما حكم به این سه گروه اختصاصى ندارد و براى همه مؤمنان است. 🌻این آیه تنها اجازه استفاده از خانه خویشانِ نَسَبى را بیان كرده و نامى از فامیل سببى مثل پدرزن، مادرزن، برادرزن و خواهرزن نبرده است. 🌴این آیه تنها درباره‌ى غذا خوردن است، ولى تصرّفات دیگر مشروط به گرفتن اجازه است. و خوردن غذا از خانه‌هاى یاد شده نیز باید طبیعى و دور از اسراف و تبذیر باشد. 🌻در موارد ذكر شده در آیه نیز، گاهى قرائن نشان مى‌دهد كه این یازده گروه میل ندارند از غذاى خانه آنان بخوریم، مثل آنكه خوردنى را در جاى مخصوصى پنهان كرده‌اند. در چنین مواردى باید دست نگه‌داریم. 🌴امام باقر علیه السلام فرمود: هنگامى كه شخصى وارد خانه مى‌شود و بر اهل آن سلام مى‌كند و آنان جواب دهند، این سلام بر خویشتن است. 🌻خانه‌ى فرزند در این آیه نیامده است، شاید به خاطر این كه این مورد، روشن و مسلم است. در حدیث مى‌خوانیم: «انت و مالك لابیك» تو و مالت از آن پدرت مى‌باشید. ─┅─═🍃ঊঈ🥀ঊঈ🍃═─┅─ پيام ها⚡📬 1-💦 دیگران را بر خود مقدّم بداریم، خصوصاً محرومان را. «الاعمى - الاعرج - المریض - انفسكم»  2-🌷 روابط خانوادگى و خویشاوندى، در مسائل حقوقى اثر مى‌گذارند. (گرچه غذا ملك صاحبخانه است، ولى اسلام روابط خویشاوندى و عاطفى را در این موارد بر مالكیّت افراد غالب نموده است.) «أن تأكلوا من... بیوت اعمامكم»  3-💦 قرائن عرفى و اطمینان عقلایى براى جواز مصرف از خانه دیگران كافى است. (مثلاً دادن كلید خانه، نشان رضایت است) «ملكتم مفاتحه او صدیقكم»  4-🌷 در اسلام، حقّ دوست در كنار حقّ فامیل قرار داده شده است. «اعمامكم... او صدیقكم» (از «افلاطون» پرسیدند: برادرت‌را بیشتر دوست دارى یا رفیقت را؟ گفت: برادرم را زمانى كه رفیقم باشد.)  5 -💦 سلام كردن، از آداب ورود به منزل است. «اذا دخلتم بیوتاً فسلّموا»  6-🌷 سلام، ادبى آسمانى، مبارك و پسندیده است. «تحیّة من عند اللّه مباركة طیّبة»  7-💦 سلام‌كردن، در خیر وبركت زندگى مؤثّر است. «مباركة طیّبة»  8 -🌷 اهل خانه به منزله‌ى جان شما هستند. «سلّموا على انفسكم»  9-💦 مرز حقّ و حقوق را باید خداوند تعیین فرماید. «یبین اللّه لكم الآیات»  10-🌷 در احكام الهى باید اندیشید. «لعلّكم تعقلون» 📚 تفسیر مراغى. 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅ .
🌅 🌹 اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد. وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌹 👌 خدایا ،بحرمت و محمدمصطفی ،الله،علیه،وآله ،و بحرمت اهل بیت باعصمت و طهارت علیهم السلام ؛ برای ما توفیق عمل به دستورات قرآن عنایت فرما 🙏 ✅التماس دعا 🙏
❤️ شرایط توبه امام جواد علیه السلام فرمودند: «اَلتَّوبَةُ عَلی اَربَعِ دَعائِمٍ: نَدَمٌ بِالقَلبِ، ‌وَ استِغفارٌ بِاللِّسانِ، ‌وَ عَمَلٌ بِالجَوارِحِ، ‌وَ عَزمٌ اَن لا یَعُودَ؛ توبه بر چهار پایه استوار است: پشیمانی به دل، استغفار به زبان، کار (و جبران) با اعضاء، و تصمیم بر اینکه به گناه باز نگردد. 📝شرح حدیث: دریچه ای که به نام «توبه» به روی گنهکاران باز است، ‌موهبتی الهی و لطفی خاص است. تا بندگانِ خطاکار، باز هم از رحمت خدا برخوردار باشند. آنچه توبه را تشکیل می دهد، عناصر چهارگانه ای است که در این حدیث آمده است: ▫️اول: «پشیمانی قلبی»، تا گنهکار، ‌از عمل زشت خود در درون نشود، ‌توبه مفهومی ندارد. ▫️دوم: «آمرزش خوهی به زبان» و به تعبیر دیگر«استغفار»، ‌که نشان دهنده تواضعِ خطاکار در برابر خدا و درخواست و بخشایش از اوست. ▫️سوم: «جبران عملی»، چه در تکالیفی که مربوط به رابطه ی ما با خداست، چه در حقوقی که مردم بر گردن ما دارند؛ یعنی اگر کسی مال مردم را خورده، ‌یا به کسی تهمت زده است، ‌توبه اش پرداختِ حق النّاس و رفع از متّهم است. ▫️چهارم: تصمیم جدّی بر تکرار نکردن گناه. فرض کنید کسی سرقت کرده و به افتاده است و می گوید توبه کرده ام. وقتی توبه اش واقعی است که عزم جدّی داشته باشد که اگر آزاد شد، هرگز سراغ نرود. و الّا اگر به فکر سرقتهای بعدی باشد، توبه اش جدی و واقعی نیست. قرآن کریم به صورت مکرر پس از بیان توبه، را آورده است: «تابُوا وَ أَصْلَحُوا» و این اشاره دارد به اینکه توبه تنها استغفار به زبان نیست. بلکه باید در عمل نیز جبران کند. به هر حال، گناه نکردن، آسان تر از توبه کردن است. 🔹کشف الغمّه، ‌ج2، ص349 منبع: حکمت های تقوی، آستان قدس رضوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️على باب الجواد أنخت ركبي💚 ای ماه رجب بوسه بزن بر سر و رویش   ای مهر ببـر سجده به خاک سر کویش   ای لیلۀ قـدر این تـو و این طرۀ مویش   ای خلـق خـدا روی بیـارید بـه سویش   این باب کرم، باب دعا، باب مراد است   والله جواد است جواد است جواد است
❤️ دهم رجب المرجب، سالروز ميلاد نوراني حضرت امام جوادالائمه عليه‌السلام، مبارك باد. ❤️ 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم🌸 🌹 اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌹 ⁨ ♻️ ‏تقويم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نجومی ♻️ 💠 💠 ☀️ ۴ اسفند ماه ١۳۹۹ خورشيدی 🌙 ۱۰ رجب المرجب ۱۴۴۱ قمری 🎄 ۲۲ فوریه ۲۰۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️تلاوت کوتاه استاد غلوش سوره مبارکه احزاب آیه تطهیر 🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌹🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌹🌺🌹🌺🌺🌺اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
❤️صلوات با صدای بلند پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله : ارفَعوا أصواتَكُم بالصَّلاةِ علَيَّ؛ فإنّها تَذهَبُ بالنِّفاقِ؛ صداهاى تان را هنگام صلوات بر من بلند كنيد كه نفاق را از بين مى برد. 📝توضیح: با آنکه صدای بلند در دعا و ذکر، نهی و به آرامش و توصیه شده اما صلوات که ذکر خدا و ملائک است، مستثنی شده است. در روایات می خوانیم که؛ پیامبر صلی‌الله علیه و آله عدّه ای را دید که با صدای بلند دعا می کردند، پیامبر به آنان فرمود: «شما کسی را که ناشنواست نمی خوانید، شما کسی را که از شما دور باشد، صدا نمی زنید. خدا شنواست و در نزدیکی شماست». 🔹الكافي : ج 2، ص 493، ح 13
❤️ حضرت علی علیه السلام: حکمت 👈( 347) ❤️ اعتدال در مدح و ستایش وَ قَالَ (عليه السلام): الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ، وَ التَّقْصِيرُ عَنِ الِاسْتِحْقَاقِ عِيٌّ أَوْ حَسَد. * جايگاه ستايش (اخلاقى، اجتماعى): و درود خدا بر او، فرمود: ستودن بيش از آنچه كه سزاوار است نوعى چاپلوسى، و كمتر از آن، درماندگى يا حسادت است.
❤️نادان ها سکوت کنند! امام جواد علیه السلام فرمودند: لَو سَکَتَ الجاهِلُ ما اختَلَفَ النّاسُ؛ (۱) اگر نادان سکوت کند، ‌مردم اختلاف پیدا نمی کنند. 📝شرح حدیث: پیدایش اختلافها، گاهی به اظهارنظرهای جاهلانه یا مغرضانه برمی گردد. اگر هر کس در حد خود سخن بگوید و هر کس آنچه را نمی داند نگوید، ‌بسیاری از فتنه ها از ریشه می خشکد. سکوت از جانب همه مطلوب است و از جاهل، مطلوب تر. بعضی گفته اند: اگر کلام از نقره باشد، ‌سکوت از طلاست. در کلام حکیمانه برخی هم آمده است: اگر برای سکوتم یک بار هم پشیمان نگشته ام، ولی برای گفتنم بارها پشیمان شده ام. در کلام امیرمومنان علیه السلام هم آمده است: «إذا تَمَّ العَقلُ نَقَصَ الکَلامُ»(۲) «هرگاه ، ‌کامل گردد، ‌کلام کاسته شود». چشم و و زبان ابزاری اند که اگر بر آنها نظارت و کنترل نداشته باشیم، یا به ابزار گناه تبدیل می شوند و یا فتنه و فسادی پدید می آورند که آن هم نوعی است. این گوهر ارزنده، ‌بویژه از سوی افرادی که اطلاع کافی در زمینه ای ندارند ارزشمندتر است، ‌چون مانع بروز تنش ها و اختلافها می گردد. گاهی درباره ی حادثه ای، حرفها و بسیاری پدید می آید و باعث ایجاد دو دستگی و اختلاف می شود. باید هوشیار بود، تا زبانمان فتنه آفرین نباشد. 🔸پی نوشت: 1. الفصول المهمّه، ص 262 2. بحارالأنوار، ج71، ص290. منبع: حکمت های تقوی، آستان قدس رضوی
❤️امام صادق (علیه السلام) 🌸هنگامی که این آیه بر پیامبر نازل شد👇👇 🌸«كسانى كه وقتی عمل زشتى مرتکب می ‌شوند يا به خود ستم می‌ كنند، خدا را به ياد می‌ آورند و براى گناهانشان از خداوند آمرزش می ‌خواهند و مگر جز خدا كيست که گناهان را ببخشد و آگاهانه بر آنچه‌ کرده‌ اند اصرار نمی‌ ورزند» 🌸 ابليس بالاى‏ كوهى در مكه رفت، با صداى بلند فرياد كشيد و سران لشکرش را جمع كرد. 🌸گفتند اى بزرگ ما، چه شده است كه ما را فرا خواندى؟ گفت آيه‌ ای نازل شده كه پشت مرا مى‏ لرزاند و مايه‌ نجات بشر است، چه كسى مى‏ تواند با آن مقابله كند؟ 🌸چند تا از شیطان‌ ها حرف‌ هایی زدند و طرح‌ هایی دادند، اما ابلیس قبول نکرد. 🌸آخر سر، یکی از شیطان ‌ها (وسواس خناس) برخاست و گفت من از پسِ آن بر مى ‏آيم. ابليس گفت چگونه؟ 🌸گفت آنها را با وعده ‏ها و آرزوها سرگرم مى‏ كنم تا به گناه آلوده شوند و هنگامى كه گناه كردند، توبه را از يادشان مى ‏برم. 🌸ابليس گفت نقشه‏ ات بسیار عالى است، تو مى ‏توانى از عهده‌ اين كار بر آيى و اين مأموريت را تا روز قيامت به او سپرد. 📚 منابع: ۱. المیزان، علامه طباطبائی، جلد ۲۰، صفحه ۵۵۷ ۲. تفسیر نمونه، جلد ۲۷، صفحه ۴۷۵‌ ۳. سوره آل ‌عمران، آیه‌ ۱۳۵