eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.3هزار دنبال‌کننده
638 عکس
242 ویدیو
280 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آزادسازی   آزادی خرمسهر در ۳ خرداد سال ۱۳۶۱ از رخدادهای مهمِ تاریخ  است. خرمشهر، از اولین شهرهایی بود که مورد رژیم بعث قرار گرفت و علی‌رغم ۳۴ روز و تلاش رزمندگان و مردم، سرانجام در ۴ آبان سال ۱۳۵۹ش، به اشغال ارتش عراق درآمد. با رشادت و مردم و فرمان امام (ر.ه) مبنی بر آزادسازی این شهر، در خرمشهر شهر خون و قیام آزاد شد و آن پیر فرزانه فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌برای پیامبر اکرم(ص) فرمود: 1️⃣«هر کس بدون سابقه- و - به کار طبابت دست بزند، ضامن است.» 2️⃣«هر کس در حالیکه به طبابت شناخته شده نیست، عهده دار آن گردد و موجب کسی یا صدمه ای کمتر از آن شود، است.» 3️⃣«هیچکس را نکن؛ مگر آنگاه که او را بشناسی.» 📚ابن ماجه قزوینی، السنن، ج2، ص1148. 📚ابن حجر عسقلانی، الاصابه فی تمییز الصحابه، ج3، ص289. 📚دارقطني، السنن، ج3، ص137؛ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تفاوت و قال رسول الله: المُؤْمِنُ يَأْكُلُ بشَهْوَةِ أهْلِهِ، والمُنَافِقُ يَأْكُلُ أهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود:  مؤمن به ميل خانواده خود غذا مى خورد و منافق، خانواده اش به ميل او چيز مى خورند. 📚کلینی، الکافی، ج۴، ص۱۲ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌حدیث العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان از کیست؟ در بررسی انجام شده از روایتی که می گوید: 《ما دو علم فقه و علم طب داریم،》 مشخص گردید که این روایت از شافعی است و کراجکی از عالمان شیعه به اشتباه و بدون سند آن را به پیامبر نسبت داده است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
بررسی تطبیقی محورهای تمایز نظام آموزشی شیعه و عامه.pdf
1.54M
📌مقاله بررسی تطبیقی محورهای تمایز شیعیان با عامه در عصر حضور اهل‌بیت علیهم السلام نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌درسی از تاریخ مذهبی ایران 1️⃣تشییع جنازه 2️⃣و تشییع جنازه ی آیت الله ⬅️هر دو تشییع در زمان پهلوی است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌سبک زندگی امام رضا(ع) امام (ع) به توجه داشت. قبل از خوردن غذا دستان خود را می شست و دیگران را نیز بر آن بر سفارش می کرد. آن حضرت همواره دوست داشت تا در سفره خوردن باشد و به خوردن خرما بسیار علاقمند بود. ایشان در خوردن غذا و میوه، روایاتی را از رسول خدا(ص) نقل فرمود که در آنها، سفارش به خوردن خرما، برنج، گوشت، انار، روغن زیتون، انگور، شربت عسل و تأثیر آن¬ها بر صحت بدن شده بود. 📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص737. 📚کلینی، الکافی، ج6، ص291، ح2. 📚اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه، ج2، ص307. 📚طبرسی، مکارم الاخلاق، ص176. 📚کلینی، الکافی، ج6، ص345، ح6؛ 📚شیخ صدوق، عيون أخبار الرضا، ج2، ص35. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌چگونه به درمان نیازی نداشته باشیم؟ بنابر گزارشی از ابوالفرج حلبی(م1044ق): هنگامیکه کارگزار روم در پزشکی را همراه هدایایی برای رسول خدا(ص) فرستاد، آن حضرت خطاب به فرمود: «به سرزمین خود برگرد. ما مردمی هستیم که تا گرسنه نشویم، غذا نمی خوریم و اگر بخوریم، سیر نمی شویم و به اندازه می خوریم.» 📚ابوالفرج حلبى شافعى،‏ السيرة الحلبية، ج3، ص352. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌کی نخوریم؟ پیامبر اکرم(ص) فرمود: «آشامیدن آب بعد از ، را برمی انگیزد.» 📚برقی، المحاسن، ج2، ص572. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌آثار اشعه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «از نشستن زیر بپرهیزید؛ زیرا رنگ صورت را تغییر، لباس را ، بدن را- با عرق کردن- بد بو و بیماری پنهان را آشکار می کند.» 📚صالحی شامی، سبل الهدی والرشاد، ج12، ص139؛ 📚سیوطی، الجامع الصغیر، ج1، ص450. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌آثار عدم پیروی از اهل بیت(ع) محمدبن سِنان گوید: نزد امام (ع) سخن از اختلافات شیعیان به میان آوردم. امام فرمود: ای محمد! بی گمان خدای متعال همواره در یگانگی خود بی همتا است. سپس (ص)، (ع) و (س) را آفرید و ایشان را بر عهده موجودات نهاد و امور آنان را به ایشان سپرد. ای محمد! هرکس از دین ما اهل بیت(ع) جلو افتد، گمراه می شود و هر کس از آن عقب افتد، می گردد و هرکس پا به پای آن حرکت کند، می گردد؛ پس ای محمد! دین ما را به دست آور و به آن پایبند باش. 📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص859. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌اگر مراقب دین و فرهنگ نباشیم!!! ⬅️براساس گزارش مسعودي: به‌ اطرافيان‌ و عمال‌ وي‌ نيز سرايت‌ كرد، در زمان‌ او ساز و آواز در و آشكار گرديد و مجالس‌ بزم‌ برپا شد و مردم‌ آشكارا به‌ پرداختند.🎺🎸🥁 ⬅️ابوالفرج‌ اصفهاني نيز‌ مي‌نويسد: در محيط‌ مدينه‌ نه‌ عالمان‌ آوازه‌خواني را زشت‌ مي‌شمردند و نه‌ عابدان‌ با آن‌ مخالف‌ بودند به‌طوري كه‌ فرياد آوازه‌خوانان از آن‌ شهر به‌ گوش‌ مي‌رسيد. ⬅️شوقي‌ ضيف‌ مي‌نويسد: پنداري‌ دو شهر مكه‌ و مدينه‌ را براي‌ و ترانه خوانها مهيا کرده‌ بودند، تا آن جا كه‌ بعضي‌از عامه و نيز نزد آنان‌ مي‌رفتند. 📚مسعودي, مروج الذهب, ج 3, ص 67. 📚ابوالفرج اصفهاني, الاغاني، ج 8 , ص 379. 📚شوقي ضيف، تاريخ الادب العربي, ج2, ص 347. 👇👇 🌻 @ahlebait110