📌سلسله دروس درس گفتارهای #عاشورا(شماره ۳) با حضور حداکثری #عاشورا_پژوهان برجسته کشور
📜 گواهی پس از قبولی در آزمون پایان دوره
🗓تاریخ شروع برگزاری:
از سه شنبه ۳ مردادماه ۱۴۰۲
📱لینک ورود به کلاس در فضای اسکای روم از طریق گزینه میهمان:
⏺https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa
📱لینک مختصر ورود به کلاس در اسکای روم:
http://yun.ir/pasokhgoo
🔉لینک کانال اطلاع رسانی دوره در پیامرسان ایتا:
👇👇👇👇👇👇👇
🌐https://eitaa.com/azadiek⬛️⬛️⬛️
📲ارتباط با موسسه از طریق لینک زیر:
@azadieks1401
شماره تماس با موسسه:
071 322 86719
داخلی 111
📌کانون های علمی تاریخ، کلام و حدیث موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌دادن #رشوه
#طبری(م310ق) در گزارشی درباره #رشوه بنی امیه به #اشراف_کوفه نقل می کند:
«امام #حسین(ع) از #شیعیان کوفی که به وی ملحق شده بودند، اوضاع کوفه را پرسید. مجمع بن عبدالله عايذى كه يكى از آن چهار نفر ملحق شده به امام بود، گفت:
بنی امیه، برای جذب نیرو، به بزرگان قوم رشوه هاى كلان دادهاند، جیب های آنان را پر كرده اند و بر ضد شما متفقند؛ اگرچه دل های عده ای از مردم به شما مايل است، اما فردا شمشيرهاي آنان بر ضد شما كشيده مىشود.»
📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج5، ص404
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی را برگزار میکند
گفتگوهایی پیرامون زمینههای فرهنگی قیام حضرت سیدالشهداع
📋 دوشنبه 1402/5/2 از ساعت 17:30
🗂 موضوع برنامهها:
◾️زمینههای قیام عاشورا قسمت چهارم(بازپخش سخنرانی حضرت علامه محمدتقی مصباح یزدی رضواناللهعلیه)
◾️پخش عزاداری حضرت سیدالشهدا ع
◾️ پیامدهای قیام سیدالشهدا ع
💡 کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین دکترمحمدجواد یاوری؛
عضو هیآٔت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856
جدیدباترافیکرایگان👆
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌زیبارترین فیلمی که از حرم امام #حسین علیه السلام تا حالا دیدم
#زیارت کردید،
برای دیگران هم بفرستید تا زیارت کنند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌پاسخ به یک شبهه
در خصوص #نوحه گری و #عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) گاه شبهه ای با این بیان مطرح میشود که بر اساس روایات، رسول خدا(ص ) از نوحه گری و سیاه پوشی و نزد قبر ماندن نهی کرده و نیاحه را فعلی باقی مانده از زمان جاهلیت دانسته است. در روایات ائمه معصومین(ع) نیز مضامینی وجود دارد که بر اساس آنها افعالی مانند صدا بلند کردن به نوحه و گریه و گریبان دریدن و موکندن و چهره خراشیدن مورد نهی قرار گرفته است. حتی امام حسین(ع) نیز خواهرش #زینب(ع) را از این گونه رفتارها نهی کرد. حال، با وجود چنین روایات و دستورات، چرا شیعیان به چنین رفتارهایی مبادرت می کنند؟
پاسخ از حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری:
⬅️آنچه در روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آمده ناظر به رفتارهایی است که از #جزع و فزع و #اعتراض و عدم تسلیم در برابر تقدیر الاهی و فقدان صبر حکایت دارند. اما آیا #گریه و نوحه بر اباعبدالله(ع) نیز از این سنخ است؟!
⬅️گریه و نوحه بر شهادت و مصائب ابی عبدالله(ع) و یارانش نه فقط اعتراض بر مقدرات الاهی نیست، بلکه در راستای خواست و رضا و دستور خداوند بر زنده نگهداشتن یاد ابی عبدالله(ع) و #قیام اوست. این اشک و گریه، اعتراض بر ظالم و تقویت روح ظلم ستیزی است. لذا امام #رضا(ع) در روایت صحیح السند از ریان بن شبیب، در توصیف عظمت مصیبت و شدت عزاداری اهل بیت ع فرمود:
«إن يوم الحسين أقرح جفوننا ، وأسبل دموعنا ، وأذل عزيزنا ، بأرض كرب وبلاء ، أورثتنا الكرب والبلاء ، إلى يوم الانقضاء ، فعلى مثل الحسين فليبك الباكون ، فإن البكاء يحط الذنوب العظام».
امام معصوم ع در این روایت، توصیه به #استمرار_گریه بر مصائب اباعبدالله می کند.
⬅️اما ادعای این که گریه و نوحه گری اختصاص به مصائب امام حسین(ع) دارد سخن صحیحی نیست؛ چرا که بعضی از ائمه(ع) در وصیت نامه خود، توصیه به اقامه عزا بر مصائبشان کردهاند(مانند امام #باقر(ع) که وصیت فرمود تا ده سال در منا برای ایشان عزاداری کنند). نیز نوحه گری و گریه شدید حضرت #فاطمه(ع) بر فقدان رسول خدا(ص) و مصائب پس از آن حضرت، شاهد دیگری بر جواز و #رجحان_عزاداری بر معصومانی غیر از امام حسین(ع) است.
⬅️اما رفتارهایی مانند #گریبان چاک کردن و چهره خراشیدن و موکندن بدان دلیل مورد نهی واقع شده که سر از جزع و فزع و اظهار نارضایتی از مقدّرات الاهی درمی آورد. اما اگر این رفتار از کسی صادر شود که به هیچ وجه حکایت از این معنا ندارد، نهیی هم متوجه آن نیست؛ لذا نقل شده امام حسن #عسکری(ع) در مصیبت برادرش #سیدمحمد گریبان چاک کرد و در پاسخ فردی که این رفتار را بر حضرت عیب گرفت، فرمود: #موسی(ع) نیز در مصیبت برادرش #هارون، گریبان چاک کرد.
⬅️به دلیل وجود شواهد روایی و تاریخی متعدد، #فقهای_شیعه حکم به #جواز_ندبه و نوحه گری بر شخصیتهای برجسته کردهاند. به عنوان مثال، صاحب جواهر در این باره فرموده:
«شکی نیست که گریه بر #میت به خاطر روایات متعددی که به حد تواتر معنوی رسیده و به دلیل فتاوای فقهاء، جایز است و آن روایات عبارت است از گریه پیامبر (ص) بر #حمزه سید الشهدا و فرزندش #ابراهیم و غیر آنها؛ و گریه مستمر امام #سجاد(ع) بر مصائب پدر بزرگوارش به گونهای که حضرت #فاطمه و امام #سجاد جزء چهار گریه کننده معروف گردیدند.
نوحه سرایی در صورتی که همراه با باطل یا دروغ نباشد جایز است. ندبه و نوحه سرایی بر کسانی که دارای ویژگیهای برجستهاند، مانعی ندارد، بلکه مستحب است تا در پرتو این مجالسِ عزا، فضایل و خوبیهای آنان نشر یابد و دیگران سرمشق و الگو بگیرند».
📚جواهر الکلام، ج4 ص364.
⬅️ادعا شده که رسول خدا(ص) گریه بر حسین(ع) را استثنا نکرده! این ادعا حکایت از بی سوادی یا غرض ورزی عجیب این افراد دارد. روایات متعددی حکایت از آن دارند که رسول خدا(ص) پس از آن که از طریق #جبرئیل از جریان شهادت حسین(ع) باخبر شد به شدت گریست. چون رسول خدا(ص) از #شهادت حسین(ع) و مصائبی که بر او وارد میشود، خبر داد، فاطمه(س) سخت گریست و عرض کرد: ای پدر، این حادثه کی واقع می شود؟ فرمود: وقتی که نه من باشم و نه تو و نه علی. فاطمه بر شدت گریه بیفزود و بیشتر گریست و عرض کرد:
ای پدر: پس چه کسی برای فرزندم گریه میکند و مجلس عزا و مصیبت او را برپا میکند؟ رسول خدا فرمود: ای فاطمه #زنان امت من میگریند بر زن های اهل بیت من و مردان امت من میگریند بر مردان اهل بیت من و عزای فرزند مرا هر سال طایفه ای بعد از طایفه ای تازه میکنند. پس چون روز #قیامت شود تو #شفاعت زنان را میکنی و من شفیع میشوم مردان را، و هر کس بر حسین گریسته دست او را میگیریم و در بهشت در میآوریم.ای فاطمه همه چشم ها در قیامت گریان است مگر چشمی که بر حسین گریسته باشد. او خندان و شادمان به نعیم بهشت خواهد بود.
📚مجلسی، بحار الانوار ج44 ص292.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #عروسی_قاسم در کربلا....
عروسی قاسم پسر امام #حسن(ع) در #کربلا صحت تاریخی ندارد؛ زیرا:
1⃣نخستین کسی که ماجرای عروسی قاسم را به تفصیل و در قالب داستان بیان کرده، ملا حسین واعظ #کاشفی (م910ق)است.
2⃣تنها مستند کاشفی یک بیت شعر از ابوالمفاخر رازی است:
با اساس و لباس دامادی
عزم ترتیب راه خواهم کرد.
آقای کاشفی آن را بصورت #داستان نقل کرده است.
3⃣منابع بعدی این داستان را از کاشفی نقل می کنند. لذا این داستان در #منابع_قدیم شیعه و سنی نیست.
4⃣سند و محتوای این روایت مورد نقد برخی از عالمان و نویسندگان #شیعه قرار گرفته است.
📚ر.ک. اطلاعات بیشتر،
#مقتل جامع #سیدالشهداء، ج۲، ص۵۵۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسین علیه السلام و یاران باوفای او، در مشهد الرضا علیه السلام نائب الزیاره همه اعضای کانال هستم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #تاسوعا چه روزی است؟
امام #صادق علیهالسلام فرمود:
تاسوعاء، روزى است كه #حسين و يارانش در #كربلا #محاصره شدند،
اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند.
ابنمرجانه و ابنسعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند.
آنان يقين كردند كه براى حسين ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد.
پدرم فداى آن حسينى كه ناتوانش دیدند و غريب بود.
📚کلینی، الکافی، ج۴، ص۱۴۷
👇👇
🌻 @ahlebait110
آیا امام حسین(ع) به حر فرمود: اجازه بده برگردم؟
خیر.
امام تلاش داشت به اهداف قیام خود دست یابد؛ لذا به کربلا رفت.
طبري از ابيمِخْنَف نقل ميکند:
حرّ سعي کرد اردوي امام را در همان جاي خشك و بيآب و آباداني فرود آورد. آنان گفتند: بگذار در اين آبادي (نِينوا) يا آن آبادي (غاضِريّه) يا آن ديگري (شُفَيّه) فرود آييم. حرّ گفت:
به خدا قسم، نميتوانم اجازه بدهم. اين مرد را بر من جاسوس فرستاده اند.
زُهَيْر بنقَيْن گفت:
اي پسر رسول خدا، اكنون جنگ با اين گروه براي ما آسانتر از جنگ با كساني است كه پس از اينان ميآيند، به جان خودم سوگند بعداً از اينها به اندازهاي ميآيند که ما توان نبرد با آنان را نداريم. امام فرمود: من آغازگر جنگ نخواهم بود.
زُهَيْر به امام گفت:
[پس] بيا برويم به سوي اين آبادي و آن جا منزل كنيم، چون آن جا داراي امنيّت و قابليّت دفاعي است و در كنار رود فرات واقع شده است.
📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص409.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌رجزهای #علی_اکبر در ظهر عاشورا
من #علی فرزند #حسین هستم،
به خانه خدا (کعبه) قسم، ما به #جانشینی 'پیامبر(ص) سزاوارتریم؛
سوگند به خداوند که این حرامزاده(یزید) نمیتواند بر ما حکم راند،
من #شمشیر میزنم و از پدرم حمایت میکنم؛ شمشیر زدن نوجوانی از تبار هاشم و قریش.
📌ابن اعثم، الفتوح.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آخرین #وصیت امام #حسین(ع) چه بود؟
🌻امام #باقر(ع) فرمود:
چون هنگام رحلت پدرم(امام #سجادع) رسید، من را به سینه خود چسبانده و فرمود:
تو را #وصیت می کنم به آنچه پدرم #حسین(ع) در هنگام وفات من را به آن وصیت کرد. ازجمله اینکه فرمود:
سخت بپرهیز از #ظلم و #ستم به کسی که دربرابر تو یار و یاوری جز خدای یکتا ندارد.
📚 کلینی، كافى، ج۲، ص۳۳۱
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌اعتراف اهل تسنن به #جنایات_یزید
#ذهبی می نویسد:
#یزید ناصبی و بداخلاق بود.
#شراب می خورد و منکر انجام می داد.
#حکومت خود را با کشتن #حسین(ع) آغاز کرد.
📚ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج4، ص38
مسعودی می نویسد:
#فساد یزید به اطرافیان و کارگزاران وی سرایت کرد.
ساز و #آواز در #مکه و #مدینه آشکار گردید و مردم #آشکارا شراب می خوردند.
📚مسعودی، مروج الذهب، ج3،ص91.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #جنایات_یزید
عبیدالله بن زیاد به عمر بن سعد نامه نوشت و دستور داد:
اگر #حسین بن علی(ع) #بیعت نکرد او را بکش،
همراهان امام را نیز بکش،
اعضای بدن شهدا را قطع یا #مثله کن،
بر بدن #سيدالشهداء هم بر سینه و پشت امام اسب بتازان، زیرا حسین(ع) تفرقه افکن و ستمگر است.
باخود عهده کرده ام هرگاه او را کشتم با وی چنین کنم.
📌این #انتقام از علی(ع) پدر #حسین(ع) است به خاطر آنکه علی(ع) در جنگ بدر بستگان من را به جرم شرک کشت. و حال آنکه نه قبری هست و نه قیامتی.
📚طبری، تاریخ الامم، ج5، 414-415،
📚بلاذری، انساب الاشراف،ج3، ص391،
📚شیخ مفید، الارشاد، ج2،ص88
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #آتش_زدن #خیمه_ها
آیا یزید و عمر بن سعد مخالف حمله به خیمه و کشتن امام حسین(ع) بودند؟
بعد از #غارت_خیمه_ها به دستور #شمر، تصمیم گرفتند خیمه ها را #آتش بزنند. در این هنگام، #زنان- و #کودکان- با پای برهنه، در حالیکه #گریه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به #فرار گذاشند.
آنان حتی قصد کشتن امام #سجاد(ع) داشتند، اما #بیماری حضرت مانع اقدام آنان گردید.
طبق بررسی اخبار، عمربنسعد موافق #حمله به خیام بوده زیرا وی جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است.
📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120
📚ابن طاوس، لهوف، ص180،
📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77
📚صدوق، الامالی، ص190.
👇👇
🌻 @ahlebait110
#با_غیرت باشیم
💬 #پیامبر_اکرم (ص) فرمود:
اگر مردی راضی شود به اینکه
#زنش 💄💋 #آرایش کرده از خانه خارج شود #بی_غیرت است
و اگر کسی این مرد را بی غیرت بنامد گناهی نکرده است
و #زن هنگامی که آرایش کرده و معطر از خانه اش خارج شود و شوهرش به این عمل رضایت دهد،
باهر قدمی که زن بردارد برای شوهر او
خانه ای در جهنم ساخته می شود.
📚بحار الانوار، ج 103، ص 249
📚سفينة البحار، ج 2، ص 586
#غیرت
#حجاب
#آرایش
╭━═━🍃❀🖤❀🍃━═━╮
@zendegi_bandegi
╰━═━🍃❀🖤❀🍃━═━╯
📌 نتیجه حکومت ظلم، #بردگی و #ذلت است.
هنگامی که اسرا و سرهای #شهدا را به #کوفه بردند، #عبیداللله_بن_زیاد لعنت الله علیه، با #چوبی که در دستش بود، ساعتی بر #دهان و دندان امام #حسین(ع) میزد. #زیدبن_ارقم به وی اعتراض کرد و گفت:
به خدای یکتا سوگند، رسول خدا(ص) لب های حسین(ع) را می بوسید. آنگاه زید گریه اش گرفت و بیرون رفت و با خودش می گفت:
ابن زیاد #برده #یزید است و او هم مردم را به بردگی گرفته است. شما ای مردم عرب، از این پس همگی برده اید. پسر #فاطمه(س) را کشتید و پسر #مرجانه را به #حکومت پذیرفتید.
او نیکان شما را می کشد و بدان شما را به #بردگی می گیرد. شما تن به #ذلت دادید.
📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۵۶؛
📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۴۵؛
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۴۱۲.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
جلسه اول ـ استاد رنجبر ـ 9-5-1402 فشرده شده.mp3
26.62M
⚫️ صوت جلسه اول از نشستهای عاشوراپژوهی مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: دکتر محسن رنجبر
موضوع: نقش عوامل سیاسیاجتماعی در پیدایش قرائتهای مختلف از واقعۀ عاشورا
دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال ما دعوت کنید:⬇️⬇️
@chsiqs
📌چرا محمدبن #حنفیه در #کربلا نبود؟
📢پاسخ:
محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام #حسین علیه السلام است. مادرش، #خوله دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند.
📍علل عدم حضور در کربلا:
1⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا #بیمار بوده است.
اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان #حکایه_المختار_فی_اخذ_الثار# که به #لهوف ضمیمه شده و مال #سیدبن_طاووس نیست.
مرحوم #مامقانی بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند.
در گفت وگوی امام حسین علیه السلام با محمدبن حنفیه نیز سخنی از #بیماری نیست.
2⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را #ماموریت_اطلاعاتی وی از طرف امام حسین علیه السلام می دانند.
تنها منبع این خبر #ابن_اعثم است. به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر از جمله استاد #رجبی_دوانی، این روایت برای دفاع از محمد جعل شده است.
برفرض پذیرش، در این روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند.
📌در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت:
💠 از حسین بن علی به محمدبن حنفیه و هرکسی که از #بنی_هاشم نزد اوست. هرکس به من بپیوندد به شهادت می رسد و هرکس روی گرداند به پیروزی دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد.
محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین علیه السلام از #مدینه به #مکه نیز، همراه امام حسین علیه السلام نبود.
در #جمع بندی می توان گفت:
محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما روحیه #خطرپذیری و تفکر #انقلابی نداشت.
📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛
📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷
📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛
📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110