eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
طی تصمیم شورای علمی نخستین کنفرانس ملی سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی، این کنفرانس چهارم و پنجم مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد. آخرین مهلت ارسال مقاله به این کنفرانس 30 خرداد ماه بوده و این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. نخستین کنفرانس ملی سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با کد اختصاصی ۸۷۲۶۹-۹۹۲۰۰ در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه شده است. سایت کنفرانس: http://hokmrani.scih.ir مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
✍ احمدحسین شریفی 🔸کول گرفتن این بچه الاغ، لزوماً از روی علاقه و محبت به او نیست، بلکه ممکن است بدان دلیل باشد که اگر ملاحظه الاغ را نکنند با رفتنش بر روی مین، نه تنها خود را نابود می‌کند که موقعیت همه را به خطر می‌اندازد. 🔸در زندگی اجتماعی و سیاسی نیز گاهی لازم است ملاحظه بی‌خردان را داشت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی 🔶گاهی «تنهایی» می‌تواند در خدمت شکوفایی جسم و جان فرد و زیباسازی جامعه‌ و محیط باشد. 🔶هر کدام از ما برای زیباسازی جان خود،‌ نیازمندیم روزانه یا هفتگی ساعاتی را با خود خلوت کنیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶زیبایی و نظم فوق العاده در پاها و حرکات این هزارپا را ببینید. 🔶این فقره دعای جوشن کبیر چقدر زیباست: 🌹يا مَنْ فِي الْأَرْضِ آيَاتُهُ يَا مَنْ فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ دَلَائِلُهُ ... يَا مَنْ أَظْهَرَ فِي كُلِّ شَيْ‏ءٍ لُطْفُهُ يَا مَنْ أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَه‏ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴برخورد با مفسدان مانع تکرار و توسعه جرم 🖊احمدحسین شریفی 🔶برخورد جدی، به موقع و علنی با و مفسدان، نه تنها مانع از تکرار جرم و فساد از سوی مفسدان و مجرمان می‌شود؛ بلکه عبرتی برای افراد سست‌اخلاق و سست‌ایمان هم خواهد شد. 🔸خواجه نظام‌الملک طوسی در سیاستنامه، درباره نقش جدیت در برخورد با فسادهای اجتماعی، داستان آموزنده‌ای را نقل می‌کند: «شنيدم که در غزنين، خبازان در دکان‌ها ببستند؛ و نان عزيز و نايافت شد؛ و غربا و درويشان در رنج افتادند و به تظلم به درگاه شدند، و پيش سلطان ابراهيم از نانوايان بناليدند. فرمود تا همه را حاضر کردند. گفت: «چرا نان تنگ کرده‌ايد؟» گفتند: «هر باري که گندم و آرد که در اين شهر مي‌آرند، نانواي تو بخرد و در انبار مي‌کند و مي‌گويد: «فرمان چنين است» و ما را نمي‌گذارد که يک من بار بخريم» سلطان بفرمود تا خباز خاص را بياوردند، در زير پاي پيل افکندند. چون بمرد، بر دندان پيل ببستند و در شهر بگردانيدند، و بر وي منادي مي‌کردند که «هر که درِ دکان نگشايد از نانوايان، با او همين کنيم.» و انبارش خرج کردند. نماز شام بر درِ هر دکاني پنجاه من نان بمانده بود و کس نمي‌خريد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸صرفاً جهت تنوع و ادخال سرور 🔸گفته‌اند این کلیپ مربوط به شهردار شهر وان ترکیه همراه با چند شخصیت دیگر است که به مزرعه پرورش زنبور عسل رفته بودند تا با قرائت آیاتی از سوره نحل، کاری کنند تا زنبورها عسل بیشتری دهند. ادامه ماجرا را ببینید.😁 هزار نکته باریکتر ز مو این جاست نه هر که سر بتراشد قلندری داند @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اشتباه استراتژیک 🖊احمدحسین شریفی 🔶جناب آقای سیدابراهیم رئیسی در روز ثبت نام برای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، بسیار هوشمندانه گفتند: «رقیب جناح‌های سیاسی و این گروه و آن گروه نیستم بلکه من رقیب ناکارآمدی هستم.» 🔶این یک استراتژی بسیار مهم برای جلوگیری از دو قطبی شدن فضای انتخابات و پرهیز از حاکمیت احساسات و هیجانات زودگذر است. افراد ناکارآمد و سیاست‌باز سعی می‌کنند با طعنه و کنایه و سخنان حاشیه‌ای، مردم را فریب دهند و بدون آنکه کارنامه کارآمدی داشته باشند و یا بدون آنکه حتی برنامه‌ای برای آینده داشته باشند بر موج احساسات سوار شده و خر مراد خود را در فضای انتخابات برانند. 🔶مع الاسف در این روزها برخی از مدعیان دفاع از جناب رئیسی، با غفلت از این اصل مهم، در رسانه‌های مختلف خود در حال انعکاس گسترده سخنان و اخبار برخی دیگر از کاندیداهای مخالف فکر ایشان هستند. و این کار دقیقاً بازی در زمین رقیب است. این کار نتیجه‌ای جز هیجانی کردن و دو قطبی کردن فضا و در نتیجه از دست دادن نتیجه انتخابات نخواهد داشت. این یک اشتباه استراتژیک است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مکتب امام خمینی، عدالت و انتخابات 🖊احمدحسین شریفی 🔶از مهم‌ترین اهداف همه پیامبران الهی تحقق عدالت است. تحقق عدالت از مهم‌ترین شعارها و آرمان‌های جمهوری اسلامی و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مکتب امام خمینی(ره) نیز بوده است. 🔶کسی که به دیده انصاف بنگرد، نمی‌تواند انکار کند که جمهوری اسلامی علیرغم همه تحدید‌ها و تهدیدها و تحریم‌ها و بی‌تجربه‌گی‌ها و ...، تاکنون گام‌های خوبی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی برداشته است؛ البته اگر وضعیت موجود را با وضعیت مطلوب بسنجیم، واضح است که فاصله‌ای بلند و ژ‌رف می‌بینیم. 🔶عدالت باید سرلوحه فعالیت‌های همه ارکان حکومت اسلامی باشد، اما تردیدی نیست که مهم‌ترین رکن در مقوله تحقق عدالت، قوه مجریه و شخص رئیس جمهور است. یک رئيس جمهور، اگر حقیقتاً‌ باور به عدالت داشته باشد و تحقق عدالت را سرلوحه همه برنامه‌های خود بداند، و افزون بر آن دانایی و توانایی و ظرفیت لازم برای حرکت در این صراط مستقیم را داشته باشد، قطعاً گام‌های بلند دیگری در حرکت به سوی این قله و آرمان‌ حکومت اسلامی برداشته خواهد شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در بیانیه گام دوم می‌فرماید: «عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّة همة بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. ... جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است ... با این همه، اینجانب به جوانان عزیزی که آیندة کشور، چشم‌انتظار آنها است صریحاً می‌گویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌‌ای ژرف است. ... اگر زمام ادارة بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد» 🔶نیازی به تأکید ندارد که انتخاب رئیس جمهور نیز در اختیار تک‌تک آحاد ملت است. این ما هستیم که با رأی خود مسیر و اولویت حرکت جامعه خود را مشخص می‌کنیم. این ما هستیم که با تصمیم درست خود می‌توانیم سوخت ماشین عدالت را در کشور تأمین کنیم. امیر مؤمنان(ع) می‌فرماید: «فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ فَإِذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا السُّنَنُ‏ فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ؛ مردم اصلاح نشوند مگر به صلاح حاكمان، و حاكمان اصلاح نگردند مگر به استقامت مردم. پس زمانى كه رعيّت حقّ والى را ادا كرد، و والى هم حقّ رعيّت را رعايت نمود، حق ميان ايشان ارجمند گردد، و راه‌هاى دين برپا شود، و نشانه‏هاى عدالت اعتدال گيرد، و سنّت‏ها در مجراى خود روان شود، و زمان آراسته و شايسته گردد، و به دوام دولت اميد رود، و مطامع دشمنان به يأس مبدّل گردد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی 🔷هرگز تغییرات جزئی در زندگی خود را دست کم نگیرد. 💐اگر بتوانید هر روز یک، و فقط یک، شاخه گل در باغچه ذهن و زبان و قلب خود بکارید، بعد از یک سال، شاهد باغی رنگارنگ و زیبا در وجود خود خواهید بود. زیرا در واقع ۳۶۵ گل در وجود خود کاشته‌اید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی(ره) اشاره‌ای به رابطه اسلامیت و جمهوریت از نگاه امام خمینی و در فلسفه سیاسی اسلام کردند. در سال ۱۳۸۵ مناظره‌ای مکتوب در این باره و همچنین درباره نسبت میان مقبولیت و مشروعیت در اندیشه سیاسی اسلام میان جناب استاد کاظم قاضی‌زاده و استاد احمدحسین شریفی صورت گرفت و در شماره ۴۰ و ۴۱ مجله حکومت اسلامی وابسته به مجلس خبرگان منتشر شد. علاقمندان به این بحث می‌توانند برای مطالعه بیشتر و آشنایی با دیدگاه‌های مطرح شده توسط طرفین گفتگو، به لینک زیر مراجعه کنند: http://ensani.ir/fa/article/83835 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
24-7-1399 نقد سکولاریسم اسلامی و تبیین جامعیت اسلام.mp3
40.96M
🎤احمدحسين شريفي 🔸موضوع: نقد سکولاريسم اسلامي و تبيين جامعيت اسلام 🔸تاريخ سخنراني: 24/ 7/ 1399 🔸استاد شريفي در اين سخنراني ضمن اشاره‌اي اجمالي به جريان سکولاريسم در جهان عرب و در ايران و حوزه‌هاي علميه، و طرح مدعيات سکولارهايي همچون ، مهندس و جناب ؛ به تبيين ناسازگاري ، با قرآن و سنت و سيرة معصومان پرداخته است. بازنشر سخنان استاد شریفی درباره سکولاریسم اسلامی و سکولاریسم حوزوی، به مناسبت سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سطح معرفت جناب کاندیدا را ببینید! جناب، اولاً بسته‌های غذایی، کاملاً مردمی بود و بسیار عزتمندانه هم توزیع می‌شد؛ ثانیاً، واکسن کرونا سه ماهه تولید شده، اما بلیه کرونا ۱۶ ماهه کشور را درگیر کرده، یعنی اصلاً واکسنی نبوده که خریداری شود؛ ثالثا، کشورهایی که واکسن کرونا را تولید کرده‌اند خودشان بیشترین مرگ و میر روزانه و بیشترین خسارت‌های اقتصادی را متحمل شده‌اند و حتی به متحدین خود هم نمی‌فروشند؛ رابعاً، واکسن را فقط به دولتها می‌فروشند و نه مساجد و مسجدیان و پایگاه‌های بسیج؛ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 احمدحسین شریفی 🔸ببینید نگاه کاندیدای مدعی اقتصاددانی را! 🔸به اعتقاد بنده از این چهارده ثانیه می‌توان علت‌العلل مشکلات اقتصادی ایران اسلامی را در همه سالیان حکمرانی غربزدگان بر مراکز اقتصادی کشور فهمید. این آقای محترم، همچون سایر اسلاف غربزده خود در مدیریت‌های اقتصادی کشور، هیچ باوری به اقتصاد اسلامی ندارد و می‌خواهد همچون گذشته، مشکلات اقتصادی ایران اسلامی را با نسخه‌های غربی و شرقی حل کند! مردم ایران ثمره اجرای سیاست‌های اقتصادی نئوکینزی را در هشت سال حاکمیت تفکرات لیبرالی، با همه وجود خود لمس کرده‌اند. «دیگر بس است». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴امام صادق(ع) الگوی مناظره اخلاق‌محور 🖊احمدحسین شریفی 🔶عصر امام صادق علیه السلام از حساس‌ترین دوران سده‌های اولیه اسلام است. عصر درگیری‌های بزرگ و خونین سیاسی میان امویان و عباسیان است. عصر اغتشاشات و انقلاب‌های خرد و کلان و مستمر در گوشه و کنار جهان اسلام است. افزون بر همه اینها عصر بروز نحله‌ها و مذاهب گوناگون فکری و مذهبی و فقهی است. عصر برخورد اندیشه‌هاست. عصر مباحثات و مناظرات علمی و دینی بسیار پررنگی است. 🔶نوع مواجهه آن حضرت با گروه‌های فکری و مذهبی و دینی و معنوی فراوانی که مطرح می‌شد، می‌‌تواند به عنوان الگویی معصومانه و الهی و اخلاقی برای همه پیروان راستین آن حضرت و همه حق‌طلبان باشد. 🔶(ع) هم خود اهل بود و ده‌ها مناظره کوتاه و بلند از آن حضرت در منابع حدیثی و تاریخی نقل شده است؛ و هم شاگردان خود را برای مناظرات علمی و مذهبی آماده می‌کرد و تشویق می‌کرد. آن حضرت: 1.هرگز از موضوع مناظره خارج نمی‌شد. 2.هرگز به طرف مناظره خود حتی اگر ملحد بود، توهین و بی‌احترامی نکرد. 3.هرگز به دنبال تحریک عواطف و هیجانات و احساسات طرف مقابل یا شنوندگان مناظره نبود. 4.هرگز برای فرار از پاسخ‌گویی، شخصیت طرف مناظره را هدف قرار نداد. 5.هرگز از فضای عقلانیت در مناظرات فاصله نگرفت. 6.هرگز برای خوشایند طرف مقابل، از سخن حق خود کوتاه نیامد. 7.البته در مواردی که طرف مناظره در پذیرش حق لجاجت می‌کرد و بعد از بطلان ادعای خود باز هم بر آن پافشاری می‌کرد، او را انذار می‌داد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸به نظر بنده اخلاق‌مدارانه‌ترین پاسخ به همه اهانت‌ها و تخریب‌های ناجوانمردانه‌ای که در مناظره اول صورت گرفت، این دو دقیقه بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پرسشی از اعضای محترم شورای نگهبان 🖊احمدحسین شریفی 🔶در همه سال‌های گذشته، از سوی افراد و طیف‌های مختلف سیاسی و فکری، نقدهای وارد و ناوارد فراوانی به عملکرد و تصمیمات شورای محترم نگهبان مطرح شده است. مع الاسف، شما هیچگاه خود را موظف به اقناع افکار عمومی ندانسته‌اید و صرفاً به این سخن کلی بسنده کرده‌اید که ما نگهبان قانونیم و آنگونه که قانون و اسلام را می‌فهمیم از آن نگهبانی می‌کنیم. اما این سخن ناصحانه را بپذیرید که با این سخنان کلی، افکار عمومی و افکار نخبگانی کشور قانع نمی‌شود و نیاز به گفتگوی بیشتری با جامعه نخبگانی دارید. 🔶در بررسی صلاحیت نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری قاطعیتی مثال‌زدنی و بی‌سابقه از خود نشان دادید که موجب دلگرمی همه قانون‌گرایان و مدافعان اسلامیت و جمهوریت نظام شد. اما هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ فراوانی مطرح است که متأسفانه شما خود را موظف به پاسخ‌گویی نمی‌دانید. در اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی آمده است که «رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.» و احراز این شرایط هم قانوناً بر عهده شورای محترم نگبهان نهاده شده است. 🔶مع الاسف، شورای نگهبان در همه ادوار گذشته، هیچگاه پاسخی روشن به معنا و مراد از سه کلمه «رجل»، «مذهبی» و «سیاسی» نداده‌ است. قطعاً معنای لغوی آنها مراد قانون‌گذار نبوده است و شما هم معنای لغوی آنها را مراد نگرفته‌اید. اما شاخصه‌های «رجولیت» و «مذهبی‌بودن» و «سیاسی‌بودن» چیست؟ مراد از «تقوی» و «ایمان» چیست؟ علی‌القاعده تقوا و ایمان درونی و باطنی که مراد نیست. زیرا جز خدا کسی از چنان تقوا و ایمانی خبر ندارد. تقوا و ایمان بیرونی و مشهود مراد است. اما شاخصه‌های انسان متقی و انسان مؤمن از نظر شما چیست؟ 🔶خود شما به عنوان مجتهدان و حقوق‌دانان شناخته شده کشور به احتمال زیاد مناظره اول هفت نامزد تأیید شده خودتان را مشاهده کرده‌اید. آیا واقعاً در همه آنها مردانگی و مذهبی بودن و سیاستمداری به معنای حقیقی کلمه را مشاهده کردید؟ آیا در همه آنها تقوا و ایمان اسلامی را مشاهده کردید؟ 🔶همه مردم ایران دیدند که برخی از آنان در همین نخستین مناظره، در وقاحت و پرده‌دری و بی‌اخلاقی و ناجوانمردی روی ماکیاولی را هم سفید کردند! مذهب و دیانت به کنار، هیچ نشانه‌ای از مراعات ابتدایی‌ترین اصول اخلاقی هم در گفتار و رفتار برخی از آنها دیده نشد! هیچ نشانه‌ای از صداقت و سیاست اسلامی در برخی از آنها مشاهده نشد! به صراحت دروغ گفتند! علناً تهمت زدند! آشکارا توهین کردند! واقعا اینها رجال کدام مذهب و کدام سیاست‌اند؟ شما بر اساس کدام معیار و شاخصه اینها را تأیید صلاحیت کرده‌اید؟ آیا شما صلاحیت تک‌تک این هفت نفر را در اعتقاد و دفاع از اقتصاد اسلامی، فرهنگ اسلامی، سیاست اسلامی احراز کرده‌اید؟ با کدام مؤلفه‌ها و شاخصه‌ها؟ این چه تقوا و ایمانی است که بدون هیچ خجالت و حیایی در جلوی دوربین‌ها و با قرائت مطالب از قبل نوشته شده در مقابل همه مردم ایران دروغ بگویند و تهمت بزنند و ناجوانمردی کنند؟ 🔶اینها بخشی از صدها پرسش‌های یک معلم علوم اسلامی و انسانی و یک پژوهشگر اخلاق اسلامی است. امیدوارم که از طرح این سؤالات رنجیده خاطر نشوید. و همانطور که سخنگوی محترم شورای نگهبان گفتند «شورای نگهبان هم مصون از خطا نیست» اگر خود شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که در تعیین صلاحیت‌ برخی از این افراد خطایی رخ داده است تا دیر نشده است جبران کنید و به همگان نشان دهید که در اجرای قانون، ملاحظه هیچ فرد و جریانی را ندارید و اگر خطایی رخ نداده است و هنوز هم از تصمیم خود دفاع می‌کنید، پاسخی روشن و شفاف به این پرسش‌ها بدهید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴عقل و انتخاب 🖊احمدحسین شریفی 🔶هر انتخابی حتی انتخاب رشته تحصیلی یا شریک زندگی، زمانی می‌تواند انتخابی درست و حساب‌شده باشد که به دور از هیجانات و احساسات زودگذر و در فضای حاکمیت عقل صورت گیرد. در فضای غلیان هیجانات و احساسات و عواطف هرگز نمی‌توان انتخابی عقلانی و درست داشت. سودجویان و سوداگران سعی می‌کنند فضای انتخاب را هیجانی و احساسی کنند تا سود و سودای خود را ببرند. آنان اگر کالای ارزشمندی داشته باشند نیازی به احساسی کردن فضا نخواهند داشت. 🔶انتخابات ریاست جمهوری جای هیجانات زودگذر نیست. هرگز نباید به برخی از کاندیداهای «بی‌کارنامه» یا «بدکارنامه» اجازه دهیم ذهن ما را درگیر مسائل جزئی و حاشیه‌ای کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶معتقدم کسانی که دغدغه‌مند زمان و از دست دادن فرصت‌ها هستند و می‌دانند که زمان از دست رفته را هرگز نمی‌توان بازگرداند، نیمی از راه موفقیت را طی کرده‌اند. امام علی(ع): «إنَّكُم في مَهَلٍ، مِن وَرائِهِ أجَلٌ و مَعَكُم أمَلٌ، يَعتَرِضُ دُونَ الْعَمَلِ فَاغْتَنِمُوا الْمَهَلَ و بادِرُوا الْأجَلَ و كَذَّبُوا الْأمَلَ و تَزَوَّدُوا مِنَ الْعَمَلِ. شما مهلتي داريد كه پشت سر آن اجل است و آرزو‌هایی دارید که جلوی عمل شما را می‌گیرد. پس مهلت را غنيمت شمريد و پیش از فرارسیدن اجل، اقدام کنید.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
محکم‌تر از آنیم که با باد بلرزیم یا با سخن سست تو شیّاد بلرزیم بر صفحه تاریخ نوشته است که ما نیز کوهیم کی از داد و زِ فریاد بلرزیم؟ 💐شعر از محمّد شریفی💐 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مناظره دوم: مظلومیت فرهنگ! 🖊احمدحسین شریفی 🔶موضوع اصلی مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود. اما بدون آنکه بخواهم به کسی جسارت کنم، به اعتقاد این بنده سخنان نامزدهای محترم نشان داد که هیچ کدام فهم درستی از این سه مقوله مهم و حیاتی ندارند! 🔶هیچ کدام از آنان نتوانستند فهم و برداشت صحیحی از فرهنگ و اجتماع و سیاست بیان کنند. 🔶در بیان هیچ کدام از آنان معلوم نشد که نقش و جایگاه «اسلام» در فهم فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آنان چیست؟ چه تفاوتی میان «فرهنگ اسلامی» و «اجتماع اسلامی» و «سیاست اسلامی» با فرهنگ و اجتماع و سیاست «غیر اسلامی» قائل‌اند؟ هیچ تمایزی در سخنان هیچ کدام از نامزدهای محترم مشاهده نشد! 🔶هیچ اشاره‌ای به نقش «فرهنگ» در اقتصاد و سیاست نکردند. گویا همگی آنها آگاهانه یا ناآگاهانه تئوری مارکسیستی زیربنا بودن اقتصاد را پیش‌فرض گرفته بودند! 🔶هیچ‌کدام از آنان از بنیان اصلی فرهنگ و اجتماع یعنی بنیان‌های دینی و ارزش‌شناختی فرهنگ و اجتماع و سیاست سخن نگفت! گویا هیچ فهمی از این حقیقت نداشتند! 🔶هیچ کدام از آنان از نقش هنرهای بی‌کلام فرهنگ‌ساز و سیاست‌ساز یعنی موسیقی، مد و مدل، معماری، شهرسازی و حتی اسباب‌بازی‌های کودکان و بازی‌های کودکان و نوجوانان در فرهنگ و جامعه و سیاست سخنی به میان نیاورد. 🔶حقیقتاً با مشاهده مناظره دوم دلم برای مظلومیت فرهنگ سوخت. 🔶ناباورانه به همه دغدغه‌مندان فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی عرض می‌کنم هیچ امیدی به دولت آینده برای تقویت بنیان‌های فرهنگی و یا کاستن از آسیب‌های اجتماعی نباید داشت. خود ما باید مجاهدانه و آتش به اختیار در این زمینه‌ها وارد شویم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از کلیدی‌ترین و فرهنگی‌ترین ایده‌هایی که در مناظره دوم بیان شد. 🔶بدون تردید تحقق عملی این ایده، می‌تواند بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی کشور را حل کند. 🔶در پست‌های بعدی توضیحاتی درباره اهمیت چنین ایده‌ای در فرهنگ‌سازی و سبک‌سازی بیان خواهم کرد. https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه (۱) 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی دیگر از عوامل مهم تغییر و اصلاح اخلاق در گسترة اجتماع، تصمیمات حاکمیت و رفتارهای حاکمان است. نظام سیاسی و مدیریتی حاکم بر جامعه و همچنین مدیران و حاکمان از دو جهت می‌توانند بر رفتارهای اجتماعی و خلقیات مردمان تأثیر بگذارند. یکی از جهت تأثیرگذاری عملی و دیگری از جهت وضع قوانین. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، هر چند اصلاح اخلاق، امری دستوری نیست و نمی‌توان با وضع قانون توقع اصلاح اخلاق را داشت اما قطعاً بدون همراهی حکومت‌ها نیز توفیقی در این راه حاصل نمی‌شود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، حکومت در این عرصه دو وظیفه عمده دارند: «اوّلاً، خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً، زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.» (بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم») ادامه دارد👈👈 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه (۲) 🖊احمدحسین شریفی 🔶حاکمان چه بخواهند و چه نخواهند و چه ظرفیت آن را داشته باشند یا نداشته باشند، الگوی رفتار و گفتار مردمان خواهند شد. به ویژه در دوران کنونی که رسانه‌ها و عمده‌ترین ابزارهای اطلاع‌رسانی و تبلیغی نیز در اختیار آنان قرار دارد. آنان به صورت مرتب و روزانه در مرأی و منظر مردمان هستند. بسیاری از جوانان و نوجوانان آرزوی رسیدن به مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی آنان را دارند و از این رو سبک زندگی آنان و نوع گفتار و رفتارشان همواره مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد. 🔶به همین دلیل، در آموزه‌های دینی نقش‌آفرینی فرهنگی حاکمان مورد تأکید و توجهی ویژه قرار گرفته و از آنان خواسته شده است که به شدت مواظب رفتار و گفتار خود باشند. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) چنین می‌خوانیم: صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ. دو گروه از امت من هستند كه اگر صالح شدند، امت من نیز صالح می‌شود و اگر فاسد شدند امت نیز فاسد خواهد شد. و در پاسخ به این پرسش که اینان کیستند؟ فرمودند: «فقیهان و فرمانروایان» 🔶جملة دیگری هم به پيامبر اکرم(ص) نسبت داده‌اند که «الناس علي دين ملوکهم» و مولوي نيز در دفتر پنجم همين جمله را به پيامبر نسبت داده است: آن رسول حق قلاووز سلوک گفت الناس علي دين الملوک چنين جمله‌اي هر چند جمله‌اي حکیمانه و تا حد زیادی درست است؛ اما به اين شکل در احاديث معتبر نيامده است. هر چند مضمون آن و مشابه آن در احاديث وارد شده است. في المثل، امام علي عليه السلام مي‌فرمايد: النَّاسُ‏ بِأُمَرَائِهِمْ‏ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ؛ مردم به حاکمان‌شان شبيه‌ترند تا به پدران‌شان. 🔶علامه مجلسي در کتاب عين الحيات مي‌گويد: «عدل ملوک و امرا، از بزرگترين مصالح مردم است. عدل و صلاح ايشان موجبِ صلاح جميع عبّاد و معموريِ بلاد است و فسق و فجورشان مورثِ اختلالِ نظام امور اکثر عالميان و ميل اکثرِ مردم به طريق ايشان مي‌گردد.» 🔶سعدي چه زيبا نقش حاکمان در شکل‌دهي به سبک زندگي مردم را ترسيم مي‌کند. وی در حکايت 19 از باب اول گلستان (در سيرت پادشاهان) مي‌گويد: آورده‏اند كه نوشيروان عادل را در شكارگاهى صيدى كباب كردند و نمك نبود. غلامى به روستا رفت تا نمك آرد. نوشيروان گفت: نمك به قيمت بستان تا رسمى نشود و ده خراب نگردد. گفتند: از اين قدر چه خلل زايد؟ گفت: «بنياد ظلم در جهان، اول، اندكى بوده است هركه آمد بر او مزيدى كرد تا بدين غايت رسيده.» اگر ز باغ رعيت مَلِک خورد سيبي/ برآورند غلامان او درخت از بيخ به پنج بيضه که سلطان ستم روا دارد/ زنند لشکريانش هزار مرغ به سيخ 🔶به همين دليل است که امام علي (ع) تأکيد مي‌کند حاکمان جامعه، خود بايد در عمل از همه سبقت بگيرند و پيش از تبليغ زباني، با رفتار خود فرهنگ‌سازي کنند: أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ‏ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا؛ اي مردم، به خدا من شما را به طاعتي برنمي‌انگيزم، جز که خود پيش از شما به گزاردن آن برمي‌خيزم. و شما را از معصيتي باز نمي‌دارم، جز آنکه خود پيش از شما آن را فرو مي‌گذارم. 🔶همان حضرت در تمثیلی زیبا حاکمان را به نهری تشبیه می‌کند که جداول و جوی‌هایی از آن منشعب می‌شود: المَلِکُ کَالنَهرِ العَظِيم تَستَمِد مِنه الجَداوِل؛ فَانِ کانَ عَذباً عَذُبَت وَ اِن کانَ مَلِحاً مُلِحَت؛ زمامدار همچون رودخانه پهناوري است که رودهايي کوچک از آن جاري مي‌شود، پس اگر آب آن رودخانه پهناور گوارا باشد، آب درون رودهاي کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون آنها نيز شور خواهد بود. و مولوي نیز همین حديث را در دفتر اول مثنوي به زبان ادبي و شعري توضيح داده است: خوي شاهان در رعيت جا کند چرخ اخضر خاک را خضرا کند شه چو حوضي دان حشم چون لوله‌ها آب از لوله روان در کوله‌ها چون که آب جمله از حوضي است پاک هر يکي آبي دهد خوش ذوقناک ور در آن حوض آب شور است و پليد هر يکي لوله همان آرد پديد ز آنکه پيوسته است هر لوله به حوض خوض کن در معني اين حرف خوض (بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم») ادامه دارد👈👈 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه(۳) 🖊احمدحسین شریفی 🔶ابونصر فارابي، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان سیاسی جهان اسلام، نیز از جمله کساني است که، به تبع افلاطون، معتقد است ايجاد فضيلت در آدميان و رواج آن در جوامع جز از طريق حاکمان با فضيلت امکان ندارد. تحقق مدينة فاضله تنها در پرتو حاکمان فاضل ممکن است. وي در کتاب احصاء العلوم در ذيل علم مدني مي‌گويد: «تحقق افعال و سنت‌هاي فاضله در جوامع و امت‌ها ممکن نيست مگر به سبب حکومتي که در پرتو آن اين افعال و سنت‌ها و عادات و ملکات و اخلاقيات در مدينه‌ها و امت‌ها رواج يابد. آن حکومت بايد در حفظ اين فضايل در ميان مردم کوشا باشد تا مبادا از ميان روند.» 🔶به دليل نقش برجستة رفتار حاکمان در زندگي مردم، سعدي هم بخش اول بوستان را که يک چهارم کل بوستان است با عنوان «در عدل و تدبير و راي» و بخش اول گلستان را با عنوان «در سيرت پادشاهان» به موعظه و اندرز پادشاهان اختصاص داده است. اين نشان مي‌دهد که اين مسأله تا چه اندازه براي سعدي اهميت داشته است؛ وي کاملاً به نقش بي‌بديل رفتارها و اخلاقیات حاکمان و شيوة حکمراني آنان در اخلاق و سبک زندگي افراد جامعه واقف بوده است. سعدي در اين بخش توصيه‌هاي عملي و کاربردي دقيق و جزئي و ريزي را به حاکمان دارد. وی در حکايت سوم باب هفتم گلستان با عنوان «در تأثير تربيت» مي‌گويد: يكى از فضلا تعليم ملك‌زاده‏اى همى‏داد و ضرب بي‌محابا زدى و زجر بي‌قياس كردى. بارى، پسر از بي‌طاقتى شكايت پيش پدر برد و جامه از تن دردمند برداشت. پدر را دل بهم آمد. استاد را بخواند و گفت: پسران آحاد رعيت را چندين جفا و توبيخ روا نمي‌دارى كه فرزند مرا، سبب چيست؟ گفت: سبب آنكه سخن انديشيده بايد گفتن و حركت پسنديده كردن همه خلق را على العموم و پادشاهان را على الخصوص، به موجب آنكه بر دست و زبان ايشان هرچه رفته شود هرآينه به افواه بگويند و قول و فعل عوام الناس را چندان اعتبارى نباشد. اگر صد ناپسند آيد ز درويش/ رفيقانش يکي از صد ندانند و گر يک بذله گويد پادشاهي/ از اقليمي به اقليمي رسانند پس واجب آمد معلم پادشه‏زاده را در تهذيب اخلاق خداوندزادگان‏ أنبتهم اللّه‏ نَباتاً حَسَناً اجتهاد از آن بيش كردن كه در حق عوام. ... ملك را حسن تدبير فقيه و تقرير جواب او موافق راى آمد، خلعت و نعمت بخشيد و پايه منصب او بلند گردانيد. 🔶در عین حال، تأثیر حاکمان در رفتار و اخلاق مردم تأثیری یک‌سویه نیست. خود مردم هم در این زمینه نقشی جدی دارند به ویژه در نظام‌های مردم‌سالار و غیردیکتاتور. در نظام‌هایی که مردم مستقیم یا غیرمستقیم مسؤولان را انتخاب می‌کنند، در واقع این مردم‌اند که با انتخاب فرد یا جریانی، مسیر آینده زیست فردی و اجتماعی خود را مشخص می‌کنند یا دست‌کم یکی از علل و عوامل مهم شکل‌دهی به اخلاقیات و رفتارهای خود را تعیین می‌کنند. امام علي (ع) در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاعه نقش مردم در روي کار آوردن حاکمان و واليان فاسد و آلوده را تذکر مي‌دهد و مي‌فرمايد: فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّة؛ پس حال رعيت نيكو نگردد جز آن گاه كه واليان نيكو رفتار باشند، و واليان نيكو رفتار نگردند، جز آن گاه كه رعيت درستكار باشند. (بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم») ادامه دارد👈👈 Eitaa.com/Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه(۴) 🔷قسمت پایانی 🖊احمدحسین شریفی 🔶حاکمان و مسؤولان سیاسی غیر از بعد عملی، از حیث تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌هایی که برای تداوم حرکت اجتماعی می‌کنند، در شکل‌دهی به اخلاقیات مردم نقشی جدی و نسبتاً پایدار ایفا می‌کنند. آنان هم از جهت سلبی و از جهت ایجابی در این زمینه نقش آفرینند: 🔶از جهت ایجابی به این صورت که حاکمان سیاسی و مسؤولان اداره جامعه با وضع قوانین مناسب و هماهنگ با ارزش‌های اخلاقی و همچنین با تغییر قوانین مخل به امنیت اخلاقی مردم و قوانینی که در تضاد با ارزش‌های اخلاقی است می‌توانند زمینه‌های لازم و پشتیبانی‌های مناسبی برای اخلاقی زیستن فراهم کنند. قوانین حاکمیتی باید در خدمت حفظ و تقویت و توسعه فضایل اخلاقی باشد و نه در جهت عکس آنها. و این کاری است که فقط از حاکمان و مدیران جامعه ساخته است. 🔶از جهت سلبی نیز حتی اگر کسی مدعی شود که وظیفه حاکمیت تربیت «انسان خوب» نیست بلکه نهایتاً تربیت «شهروند خوب» است، باز هم بدون شک تربیت شهروند خوب بدون توجه ویژه به اخلاقیات اجتماعی امکان‌پذیر نخواهد بود. حاکمان نباید اجازه دهند اصحاب قدرت و ارباب شهوت مردم را جهنمی کنند. یعنی اگر بهشتی کردن مردم و زمینه‌سازی برای هدایت آنها را وظیفه خود نمی‌دانند بدون تردید جلوگیری از جهنمی شدن مردم از وظایف قطعی آنان است. يکي از وظايف قطعی دولت اين است که اجازه ندهد جهنميان، مردم را جهنمي کنند و مفسدان و سودجويان مردم را به سوي منجلاب فساد سوق دهند. به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم: «ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون‌های ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل‌های پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد.» (بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم») @Ahmadhoseinsharifi 🌹