eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️آیت‌الله بهجت و روضه‌های دروغین 🖊احمدحسین شریفی ◾️آیت‌الله بهجت(ره) تأکید فراوانی بر نقل صحیح و مستند و معتبر وقایع عاشورا و مصائب داشتند و می‌فرمودند: «خداوند توفیق دهد که در تعلیمات و تبلیغات از ثقلین، از قرآن و عترت خارج نشویم، هر چه یقینی است به همان اکتفا کنیم. حتی مصائب را هم تا می‌توانیم و ممکن است از مدارک صحیح نقل کنیم. آدم باید تا می‌تواند رعایت کند اگر دید ممکن نیست اقلاً مطلب را به کتاب نسبت بدهد نه اینکه بگوید واقع چنین است.» ◾️در عین حال می‌فرمودند بعضی امور حتی کذب‌ها و تحریفاتش کمتر از واقعیتش است. و تأکید می‌کردند که «مصائب سیدالشهداء علیه السلام هم همین طور است؛ واقعیتش از همه این اکاذیب بالاتر است. واقعیتش چیزی است که مسلمان‌ها در خواب هم نمی‌دیدند. حتی بعضی از آن مهمّین آن زمان گفتند: «فعلوا؟» (راستی چنین کاری شده؟!)» @Ahmadhoseinsharifi
⚫️روضه آب و عطش 🖊احمدحسین شریفی ◾️شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه ج۱، ص۵۳۶ می‌گوید عده‌ای از مردم کوفه محضر امام علی آمدند و از خشکسالی‌های ممتد نالیدند و از او خواستند که دعا کند باران بیاید. آن حضرت امام حسن و را خواست و به آنان فرمود برای آمدن باران دعا کنید. امام حسن دعا کرد (دعای آن حضرت را شیخ صدوق به تفصیل در کتاب ذکر کرده است) و سپس امام حسین دعا کرد: «ای خدای دهندة خیرات؛ ای خدای نازل کنندة نعمت‌ها، ای خدای جاری کنندة برکات، باران از تو است؛ تو یاری‌رسان یاری‌خواهان هستی؛ ما خطاکار و گنه‌کار هستیم؛ تو بخشاینده و بخشایشگری؛ خدایا، باران رحمتت را بر این مردم بباران، خدایا زمین تشنه است؛ خدایا .....» هنوز دعای ابی‌عبدالله تمام نشده بود که بارانی شدید و کافی باریدن گرفت و مردم از امام علی و حسنین تشکر کردند. ◾️اما همین مردم کوفه از روز هفتم محرم آب را بر ابی‌عبدالله و فرزندان و همراهانش بستند! از آب هم مضایقه کردند کوفیان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا بودند دیو و دد همه سیراب و می‌مکید خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا زان تشنگان هنوز هم به عیوق می‌رسد فریاد العطش ز بیابان کربلا ◾️هر چند این سخن نمی‌تواند درست باشد که روز عاشورا حسین از لشکر عمر سعد درخواست آب کرده باشد! اما داستان عطش و تشنگی ابی‌عبدالله و فرزندانش اسرار عجیبی دارد. ◾️علی اکبر بعد از حمله اول، مجدداً‌ به طرف خیام آمد و خطاب به ابی‌عبدالله عرض کرد: «يَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِی؛ باباجان، تشنگی داره من را می‌کشه» ◾️زینب کبرا وقتی بالای قتلگاه آمد و با بدن اربا اربای حسین رو به رو شد چنین گفت: بأبی المهموم حتی قضی بأبی العطشان حتی مضی حسین جان پدرم به قربانت که با لب تشنه جان دادی و با دل داغدار از دنیا رفتی. ◾️امام سجاد بعد از دفن پیکر مطهر ابی‌عبدالله روی قبر مطهرش چنین نوشت: هذا قَبْرُ الحُسَيْنِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِب اَلَّذِي قَتَلُوهُ عَطْشاناً غَريباً؛ اين قبر حسين بن على است كه او را با لب تشنه و غريب كشتند. بعد از حادثه کربلا هم تا زمانی که زنده بود هر گاه آب می‌دید به یاد امام حسین و شهدای کربلا، اشک از چشمانش جاری می‌شد و گریه می‌کرد. ◾️از دخترش سکینه هم چنین نقل شده که بعد از شهادت ابی‌عبدالله، در عالم معنا امام حسین به او گفت که به شیعیانم این پیغام را بده که: شِيعَتِي‏ مَا إِنْ‏ شَرِبْتُمْ رَيَّ عَذْبٍ فَاذْكُرُونِي؛ شیعیان من هر زمان که آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید. چه کسی دیده لب آب بسوزد جگری روی دست پدری، جان بسپارد پسری؟ چه کسی دیده که لب تشنه‌ای از سوز عطش آب در دست و ننوشد به هوای دگری؟ @Ahmadhoseinsharifi
⚫️سلام و درود خدا بر پیام‌رسان کربلا؛ سلام و درود خدا بر پیامبر انقلاب سرخ حسین؛ سلام و درود خدا بر تجسم علی و فاطمه؛ سلام و درود خدا بر زینب کبرا. و لئن نسيتُ فلستُ انسي زينباً و دوامَ محنتِها و طولَ عِنائِها طَوراً علي القَتلي تَنُوحُ و تارةً تَحنُو محافظةً علي ابنائِها هر چیزی را فراموش کنم اما هرگز حالات زینب را در شب یازدهم محرم فراموش نمی‌کنم. سختی‌ها و درد و رنج‌های فراوان او را فراموش نمی‌کنم. گاهی بر کشته‌ها می‌گریست گاهی از دختربچه‌ها محافظت می‌کرد. @Ahmadhoseinsharifi
ویژگی‌های مشترک نظریه‌پردازان ج۴ (Trimmed).mp3
10.07M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و دوم: ویژگی‌های مشترک نظریه‌پردازان: بخش چهارم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حکمتی از حکمت‌های سجادیه.mp3
9.51M
🎤احمدحسین شریفی 🔴حکمتی از حکمت‌های اجتماعی امام سجاد علیه السلام @Ahmadhoseinsharifi
🔴ابوسعید سجزی و نظریه خورشیدمرکزی 🖊احمدحسین شریفی 🔶 (۳۳۰-۴۱۴ق) از ستاره‌شناسان و ریاضی‌دانان بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری بود. او زاده زابل در سیستان بود هر چند در خراسان و شیراز نیز زندگی کرد. کارهای او در ستاره‌شناسی و رصد مورد تمجید و تحسین اندیشمند بزرگ و بی‌نظیری مثل ابوریحان بیرونی قرار گرفت. نکته مهم در زندگی علمی ابوسعید سجزی این است که به گزارش ابوریحان بیرونی (۳۶۲-۴۴۲ق) در کتاب استیعاب الوجوه الممکنه فی صنعة الاسطرلاب، او دست‌کم پنج قرن‌ه پیش از کوپرنیک (۱۴۷۳-۱۵۴۳م) محاسبات نجومی خود را بر اساس نظریه خورشید‌مرکزی و گردش زمین به دور خورشید انجام می‌داد. ابوریحان می‌گوید: «از ابو سعید سجزی، اُسطرلابی از نوع واحد و بسط دیدم که از شمالی و جنوبی مرکّب نبود و آن را اسطرلاب زورقی می‌نامید و او را به جهت اختراع آن اسطرلاب تحسین کردم چه اختراع آن متکی بر اصلی است قائم به ذات خود و مبنی بر عقیدة مردمی است که زمین را متحرّک دانسته و حرکت یومی را به زمین نسبت می‌دهند و نه به کرة سماوی.» 🔶سپس خود ابوریحان بیرونی می‌گوید با توجه به ابزارهایی علمی در اختیار، تعیین اینکه حقیقتا زمین به دور خورشید می‌چرخد یا خورشید به دور زمین، کاری به غایت دشوار است. زیرا از نظر آثار عملی و محاسبات فلکی این دو نظر هیچ تفاوتی ندارند اما اینکه در واقع کدام به گرد دیگری می‌چرخد اگر امکان پاسخ داشته باشد فقط از عهده فیلسوفان طبیعی‌دان برمی‌آید! «بدون شک این شبهه‌ای است که تحلیلش در نهایت ِ دشواری است و قولی است که رفع و ابطالش در کمال صعوبت است. مهندسان و علمای هیئت که اعتماد و استناد ایشان بر خطوط مساحیه (= مدارات و نصف النهارات و استوای فلکی و دائرةالبروج) است، در نقض ِ این شبهه و رد آن عقیدت بسی ناچیز و تهی دست باشند و هرگز دفع آن شبهه را اقامت برهان و تقریر دلیلی نتوانند نمود. زیرا چه حرکت یومی را از زمین بدانند و چه آن را به کرة سماوی نسبت دهند در هر دو حالت به صناعت آنان زیانی نمی‌رسد و اگر نقض این اعتقاد و تحلیل این شبهه امکان‌پذیر باشد موکول به رای فلاسفة طبیعی‌دان است.»[بررسی‌هایی دربارة ابوریحان بیرونی به مناسبت هزارة ولادت او، شورای عالی فرهنگ و هنر، مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی، ص 369 و 370] @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ای راوی خوب قصّهٔ خون، سجّاد گریان زِ برای جسم گلگون، سجّاد از غصّهٔ مشک و عطش و تیر و گلو جاری شده از چشم تو جیحون، سجّاد ✍️محمّد شریفی💐 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶پیروزی و موفقیت و رسیدن به قله‌هاست که نیازمند اراده و تلاش و مجاهدت است؛ اما برای تسلیم و شکست و عقب‌ماندگی به هیچ چیزی نیاز نیست؛ کافی است فرد یا جامعه‌ای به این نتیجه برسد که «نمی‌‌تواند» یا «نمی‌شود» یا «نمی‌گذارند»! همین برای شکست کافی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مطالعه به سبک فارابی و ابن‌سینا 🖊احمدحسین شریفی 🔶فراوان با دانشجویان و طلابی برخورد کرده‌ام که از ناتوانی خود در درک مطالب علمی و دشواری کتاب‌های درسی خود شکوه کرده‌اند. وقتی از آنان سؤال کرده‌ام که «آیا درس‌ها را پیش‌مطالعه کرده‌اید؟» پاسخ منفی بوده! وقتی پرسیده‌ام «آیا با تمرکز در درس‌های استاد شرکت می‌کنید؟» باز هم پاسخ منفی بوده است! و وقتی از آنان پرسیده‌ام که «چند دور کتاب را با تمرکز مطالعه کرده‌اید؟» پاسخ این بوده است که «نزدیکی‌های امتحان مطالعه می‌کنیم!» به نظرم چنین افرادی اگر واقعاً مطالب علمی و درسی را درک کنند، از نوعی نبوغ برخوردارند! کتاب‌های علمی و درسی را باید کراراً و کراراً مطالعه کرد، خلاصه‌نویسی کرد و حتی الامکان مباحثه کرد. اگر بدون همه این کارها مطالب را درک می‌کنید، یا شما نابغه‌اید و یا کتاب درسی‌تان داستان و روزنامه است! 🔷بزرگانی مثل و ، یعنی دو تن از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان اسلام، بارها و بارها کتاب‌های فلسفی را با دقت می‌خوانند و حتی الفاظ آنها را حفظ می‌کردند. 🔶فارابی در پایان نسخه‌ای از کتاب النفس ارسطو چنین نوشته‌ است: «حقیقتاً من این کتاب را صدبار خواندم.» درباره کتاب السماع الطبیعی ارسطو نیز از فارابی چنین نقل کرده‌اند که گفته بود: «من کتاب السماع الطبیعی ارسطو را چهل بار خواندم و هنوز حقیقتاً خود را محتاج خواندن دوبارة آن می‌بینم» 🔶ابن‌سینا کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خوانده بود و حتی الفاظ و جملات آن را حفظ کرده بود! از ابن‌سینا چنین نقل شده است که: «چهل بار کتاب مابعدالطبیعه [نوشتة ارسطو] را خواندم، به‌گونه‌ای که عبارات آن را به یاد سپرده بودم؛ اما چیزی از آن نمی‌فهمیدم. سرانجام ناامید شده، با خود گفتم: این کتاب، فهمیدنی نیست. تا اینکه روزی در بازار کتاب‌فروشان، کسی با اصرار فراوان کتابی فلسفی را به من فروخت. پس از مطالعة کتاب که اغراض کتاب مابعدالطبیعه نام داشت و نوشتة ابونصر فارابی بود همة دشواری‌های کتاب ارسطو برطرف گردید» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی ج۱ (Trimmed).mp3
12.94M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و سوم: ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی؛ بخش اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پیامدهای بزرگ انتخاب‌های کوچک 🖊احمدحسین شریفی 🔶چاقی، بیماری، بیکاری، ورشکستگی و بسیاری دیگر از آسیب‌های فردی و اجتماعی‌ای که برخی از آدمیان با آنها رو به رو هستند، از پیامدها و نتایج‌ انتخاب‌های بد و کوچک خود آنانست. چنین افرادی بدون آنکه قصد بیمار شدن یا ورشکسته‌ شدن یا معتاد شدن داشته باشند به چنین دام‌هایی افتاده‌اند. 🔺در مسائل معنوی نیز چنین است. آلودگی‌های معنوی و بی‌عفتی‌های اجتماعی و امثال آن همگی از پیامدهای انتخاب‌های کوچک در ارتباطات دوستانه و ورود به فضاهای مجازی و امثال آن است. شیطان اساسا گام به گام افراد را به سراشیبی سقوط می‌کشاند. خدای متعال سه نوبت در قرآن به آدمیان اخطار می‌دهد که: وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين‏ (بقره،۱۶۸ و ۲۰۸ و انعام ۱۴۲) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دیدگاهها درباره فلسفه سیاسی صدرا (محمدرضا حکیمی) (Trimmed).mp3
27.74M
🎤احمدحسین شریفی 🔴انتشار به مناسبت رحلت استاد محمدرضا حکیمی(ره) 🔶تحلیل دیدگاه‌ استاد درباره فلسفه سیاسی ملاصدرا ✔️آیا فلسفه سیاسی صدرا انقلاب ساز است یا انقلاب ستیز؟ ✔️آیا ملاهادی سبزواری اندیشه سیاسی نداشت؟ ✔️آیا این نسبت استاد حکیمی به علامه طباطبائی درست است که«این انقلاب یک شهید داشت و آن اسلام بود»؟ (از مجموعه درس‌های فلسفه سیاسی متعالیه) @Ahmadhoseinsharifi 🌹