🔴یکبام و دو هوا در دفاع از ذخایر حوزه
🖊احمدحسین شریفی
🔷چندروزی است که یکی از نویسندگان جوان و دغدغهمند (دکتر مهدی جمشیدی)، در نقد یکی از موضعگیریهای سیاسی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله) نکتهای مختصر در کانال ایتایی خودش منتشر کرده است. اما بلافاصله پس از انتشار آن مطلب کوتاه ایتایی، شاهد به جوش آمدن غیرت اسلامی بسیاری از گروههای سیاسی و علمی حوزوی هستیم. آنان به حق در دفاع از شأن مرجعیت و لزوم حفظ حرمت مرجعیت سخن میگویند و مینویسند. خداوند از همه آنان این غیرت دینی را قبول کند.
جالب است که پیش از همه جریانهای سیاسی و علمی حوزوی و حتی پیش از نهادهای رسمی حوزوی، «جریان سیاسی غربگرا» در کشور ما، که در عمل هیچ اعتنایی به توصیههای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مراجع بزرگوار، از جمله حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی، نداشتهاند، به حمایت همهجانبه از این مرجع بزرگوار قیام کردهاند و خواستار «برخورد سخت» با آن نویسنده جوان هستند. البته امیدوارم که این حمایتها و غیرتها فقط به دفاع از یک موضعگیری سیاسی (که به زعم و خیال باطل آنها در راستای موضعگیریهای سیاسیشان بوده است) منحصر نشود. بلکه جرأت و شجاعت حمایت از همه دیدگاههای این مرجع عالیقدر و عظیم الشأن از جمله دیدگاههای ایشان درباره حجاب و موسیقی و ربا و فعالیتهای اجتماعی زنان و حقوق اسلامی و ... را نیز داشته باشند. یعنی فی المثل اگر کسی در نقد دیدگاه این عالم عظیمالشأن در باب حجاب یا موسیقی هم سخنی گفت، نه تنها با همین شدّت و حدّت علیه او موضعگیری کنند! بلکه دست کم خودشان در گفتار و نوشتار و رفتار به دیدگاههای فرهنگی و اقتصادی این مرجع بزرگوار پایبند باشند؛ تا این حمایت آنها شائبه سوء استفاده سیاسی از این مرجع بزرگوار را نداشته باشد.
🔶در عین حال، به عنوان یک طلبه ناچیز، گلایهای از بزرگان حوزوی هم دارم و آن اینکه حتماً به خوبی میدانید که از روز رحلت #علامه_حسنزاده آملی تاکنون به صورتی بیوقفه، سیل تهمتها و افتراها و لعنها و ناسزاها از سوی عدهای از مخالفان ولایت و همچنین عدهای از روحانیان مخالف فلسفه و عرفان به سوی آن علامه ذوفنون و افتخار علمی حوزههای علمیه و جهان تشیع روانه شده است! (تهمتها و ناسزاهایی که یک میلیونیوم آنها در نوشته این نویسنده جوان در نقد آیتالله صافی گلپایگانی وجود ندارد). عدهای از سکولارهای عمامه به سر و بعضاً خارجنشین، علامه حسنزاده را به جرم دفاع از حریم ولایت و حمایت از رهبر معظم انقلاب اسلامی، به باد تهمت و ناسزا و فحاشی گرفتهاند. و عدهای از مخالفان حوزوی فلسفه و عرفان هم، از هیچگونه حرمتشکنی و هتاکی و ناسزایی علیه آن مرد بزرگ دریغ نورزیدهاند. شخصیتی که رهبر فرزانه انقلاب او را «عالمی ربانی» و «سالکی توحیدی» و «از چهرههای نادر و فاخری» معرفی کردند که «نمونههای معدودی از آنان در هر دورهای چشم و دل آشنایان را مینوازد». اما دریغ از یک موضعگیری رسمی از سوی نهادهای حوزوی یا حتی عالمان بزرگ حوزوی در محکومیت این رفتارها!
از خدای بزرگ میخواهم به همه توفیق «شناخت حق»، «عمل به حق» و «نشر و گسترش حق» را عنایت بفرماید.
#حوزه_انقلابی
#حوزه_سکولار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«دستگاه قضایی» و «نقد» و «آزاداندیشی»
🖊احمدحسین شریفی
[عضو کمیسیون نظریهپردازی، نقد و آزاداندیشی حوزه علمیه]
[۱] از جمله افتخارات علمی و فرهنگی اسلام، میدان دادن به آزاداندیشی و نقد و انتقاد علمی و سیاسی است. اهمیت این مسأله تا جایی است که حتی امام صادق علیه السلام که از مقام عصمت برخوردار است محبوبترین برادران ایمانی خود را کسانی میداند که او را نقد کنند! و نقدهای خود را به او هدیه کنند!
أحَبُّ اخوانی إلیَّ مَنْ أهْدی إلیَّ عیوبی.
[۲) امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم کراراً بر مسأله آزادی اندیشه و نقد در نظام جمهوری اسلامی تأکید کردهاند. حتی رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی توصیههای مؤکد نسبت به برگزاری کرسیهای نقد و آزاداندیشی در مراکز علمی به ویژه حوزه و دانشگاه داشته و دارند.
[۳] البته طبیعت نقد، صراحت و تندی و تلخی و گزندگی آن است. و البته و هزار البته ناقد باید آداب اخلاقی نقد را نگه دارد و از هتاکی و بیادبی بپرهیزد؛ اما نقد شونده (صرف نظر از جایگاه علمی و اجتماعی خود) و حامیان و مریدان او نیز اخلاقاً باید ظرفیت خود را بالا ببرند. و نقد را حتی اگر از سوی ضعیفترین افراد جامعه باشد، با رویی گشاده پذیرا باشند و آن را هدیهای الهی تلقی کنند. نه آنکه به مقابله به مثل برخاسته و با توهین و بیادبی متقابل با ناقد برخورد کنند. خدا رحمت کند علامه مصباح یزدی را (که قطعاً در تحمل فحاشی و هتاکی و بیادبی دیگران، رکوردار است). ایشان از نقدها و حتی فحاشیها نه تنها غمگین نمیشد و هیچگاه (تأکید میکنم هیچ گاه) تقاضای رسیدگی قضایی به آنها را نداشت؛ بلکه آنها را نعمتی الهی برای خود میدانست و حتی به طنز میفرمود: در کنار درمانهای شیمیایی و گیاهی، «فحشدرمانی» هم برای سلامتی مؤثر است!
[گفتنی است که این بنده درباره آداب اخلاقی نقد فراوان سخن گفته و نوشتهام از جمله در کتاب اخلاق کاربردی و آیین زندگی که کتاب درسی دانشگاههای کشور هم هست. علاقمندان میتوانند برای آگاهی تفصیلی از دیدگاه و نظرگاه این بنده به آنجا مراجعه کنند.]
[۴] باید اجازه داد که فضای نقدهای علمی و سیاسی مسیر طبیعی خودش را طی کند و هتاکان و بیادبان مهجور و مطرود جامعه علمی شوند؛ یعنی جامعه علمی ما در اثر تضارب آراء و اندیشهها و نقدها آنقدر رشید شود که هتاکان و بیادبان جایگاهی در آن نداشته باشند.
[۵] به همین دلیل شخصاً معتقدم که مسؤولان قضایی نیز هرگز نباید به چنین مباحثی ورود کنند. طبیعی است که عینکی که مسؤولان قضایی و دادستانی کشور بر چشم دارند عینک جرمبینی و جرمشناسی و جرمانگاری و در نتیجه دستور پیگردهای قانونی و ... و نهایتاً بازداشت و زندانی کردن منتقد یا منتقدان است. اما نیاز به بیان ندارد که چنین کاری نه تنها کمکی به فضای علمی و سیاسی کشور و خدمتی به رشد فرهنگ نقد و نقدپذیری نمیکند بلکه جوّی از خفقان و ترس و وحشت و چاپلوسی ایجاد میکند که به طور قطع و یقین در درازمدت دود آن بیش از همه به چشم نظام سیاسی کشور خواهد رفت. به همین دلیل، ورود دستگاه قضایی را به مباحث انتقادی و آزاداندیشانهای که در حوزه یا دانشگاه صورت میگیرد، سمّ مهلک کرسیهای آزاداندیشی و نقد علمی و سیاسی میدانم.
[۶] افزون بر این، «گر حکم کنند که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند». اگر بناست دستگاه قضایی حکم تعقیب و بازداشت ناقدان بزرگان علمی حوزه و دانشگاه را (حتی بر فرض اینکه در نقد خود خامی کرده و جانب ادب را نگه نداشته باشند) صادر کنند، در همین دو سه ماه اخیر باید صدها و بلکه شاید هزاران نفر را از دانشگاهیان و حوزویان دستگیر کرده باشند! توهینی که یکی از شرکتهای تولیدی به استاد بزرگی چون #شفیعی_کدکنی، از افتخارات ادبیات فارسی، کرد؛ ناسزاها و لعن و فحاشیهایی که عدهای علیه #علامه_مصباح بیان کرده و میکنند؛ دهها و صدها طلبهای که در همین یک ماه اخیر با بدترین الفاظ و رکیکترین ناسزاها و فحاشیها از #علامه_حسنزاده آملی یاد کرده و میکنند و .... همگی باید بازداشت و محاکمه شوند! و .... آفات و آسیبهای چنین فضایی نیاز به توضیح ندارد.
#اخلاق
#اخلاق_نقد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی- پیشنیازهای علمی نظریهپردازی دینی ج۳۹.mp3
26.35M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس سی و نهم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش چهاردهم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍️احمدحسین شریفی
⭕️ مدیران «ضعیف» به هنگام مواجهه با موانع و مشکلات، «اهداف و آرمانهای» خود را «تغییر» میدهند!
⭕️در مقابل، مدیران «قوی»، در گام اول سعی میکنند موانع و مشکلات را از سر راه خود بردارند؛ اگر امکان برداشتن آنها را نداشته باشند، «مسیر» خود را برای دستیابی به اهداف و آرمانها «تغییر» میدهند، اما هرگز دست از آرمانها و اهداف خود بر نمیدارند.
🔸همین سخن درباره افراد و جوامع هم صادق است.
🔷به تعبیر زیبای #صائب_تبریزی:
در سد سکندر بتوان رخنه فکندن
گر داعیهی همت مردانه زند موج
(صائب تبریزی، غزلیات، شماره ۲۲۷۲)
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
بررسی نقش مبانی انسانشناختی صدرالمتألهین در تحلیل مدینه فاضله.pdf
265.8K
🔴 فایل مقاله
🖊احمدحسین شریفی
🔶 عنوان مقاله: «بررسی نقش مبانی انسانشناختی صدرا در تحلیل مدینه فاضله»
🔷انتشار در مجله علمی- پژوهشی معرفت سیاسی شماره ۱۹ سال ۱۳۹۷
#مقالات
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸حکایتی از عبید زاکانی
جنازهای را بر سر راهی میبردند،
درویشی با پسر بر سر راه ایستاده بودند؛
پسر از پدر پرسید:
بابا در صندوق چیست ؟
گفت: آدمی!
گفت: کجایش میبرند؟
گفت: به جایی که نه خوردنی باشد،
و نه پوشیدنی، نه نان و نه هیزم!
نه آتش، نه زر، نه سیم، نه بوریا و نه گلیم!
گفت: بابا مگر به خانه ما میبرندش؟!
(#عبید_زاکانی، لطایف، ص۱۱۶)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🔸شاید مأخذ حکایت بالا که از عبید زاکانی نقل کردم، این اشعار مولوی در دفتر دوم مثنوی باشد:
کودکی در پیش تابوت پدر
زار مینالید و بر میکوفت سر
کای پدر آخر کجاات میبرند
تا ترا در زیر خاکی آورند
میبرندت خانهای تنگ و زحیر
نی درو قالی و نه در وی حصیر
نی چراغی در شب و نه روز نان
نه درو بوی طعام و نه نشان
نی درش معمور نی بر بام راه
نی یکی همسایه کو باشد پناه
چشم تو که بوسهگاه خلق بود
چون شود در خانهٔ کور و کبود
خانهٔ بیزینهار و جای تنگ
که درو نه روی میماند نه رنگ
زین نسق اوصاف خانه میشمرد
وز دو دیده اشک خونین میفشرد
گفت جوحی با پدر: ای ارجمند
والله این را خانهٔ ما میبرند
گفت جوحی را پدر: ابله مشو
گفت: ای بابا نشانیها شنو
این نشانیها که گفت او یک بیک
خانهٔ ما راست بی تردید و شک
نه حصیر و نه چراغ و نه طعام
نه درش معمور و نه صحن و نه بام
(مثنوی معنوی، دفتر دوم، ابیات ۳۱۱۶- ۳۱۲۷)
🔷البته آنگونه که بدیعالزمان فروزانفر آورده است مأخذ داستان مولوی هم حکایتی است که ابوالفرج اصفهانی در الاغانی نقل کرده است:
✔️«قال ابن الدراج الطفیلی: «مرت بی جنازة و معي ابن و مع الجنازة امرأة تبكيه و تقول: بك يذهبون الي بيت لا فراش فيه و لا وطاء و لا ضيافة و لا غطاء و لا خبز و لا ماء»
فقال لي ابني: «الي بيتنا و الله يذهبون بهذه الجنازة»
فقلت له: «و كيف ويلك»؟
قال: «لأن هذه صفحة بيتنا»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴دکتر مهدی جمشیدی و یک خدمت ناخواسته!
🖊احمدحسین شریفی
🔶این روزها فضای عمومی برخی از حوزههای علمیه به تبع فضاسازی رسانهای برخی از جریانهای سیاسی نام و نشاندار، درگیر نقدی است که جناب دکتر جمشیدی نسبت به سخنان آیتالله صافی گلپایگانی(حفظه الله) درباره روابط خارجی کشور داشتند.
🔶با اینکه جناب دکتر جمشیدی خود، نسبت به تندی و احیاناً ناصوابی برخی از تعابیری که در نقدشان به کار گرفته بودند، متفطن شدند و رسماً هم عذرخواهی کردند، اما گویا برخی از افراد و جریانهای سنتی که ظاهراً در این مسأله با مخالفان نام و نشاندار روحانیت و مرجعیت، اشتراک منافع پیدا کردهاند! بنای رها کردن این موضوع را ندارند و به نظر میرسد حتی اعدام و به چوبه دار کشاندن این منتقد جوان نیز آنها را راضی نخواهد کرد!
🔶نکته عبرتآموز ماجرا، و خدمت ناخواستهای که نقد دکتر جمشیدی در پی داشت، این است که میتوان با مطالعه این فضا و دقت در حساسیتهای ابراز شده، فهم واقعبینانهای از عالَم ذهنی پارهای از روحانیان و نیروهای فعال در حوزههای علمیه و حساسیتهای دینی و فرهنگی آنان به دست آورد.
🔶آگاهان به خوبی میدانند که در دهههای اخیر بزرگترین مقدسات اسلامی مورد اهانت و تمسخر قرار گرفته است اما هرگز شاهد این حجم از حساسیت نبودهایم! چند دهه است که بیشترین هجمهها علیه توحید و قرآن در فضای علمی و فرهنگی و رسانهای کشور در جریان است، اما از سوی بسیاری از مدعیان مرزبانی از آموزههای دین، هیچ توجهی نشده است! از نظر اجتماعی نیز بدترین منکرها در حال شیوع است، (حتی در شهر قم یعنی شهر روحانیت) اما هرگز چنین مقابلهای با آنها صورت نگرفته است!
🔶این در حالی است که به تعبیر شهید مطهری(ره) «در همان حال روى يك مسئلهاى كه احياناً ناشى از يك غفلت و اشتباه بوده و غرضى در كار نبوده است، اى بسا تذكر دوستانه مشكل را حل مىكرد، چه جار و جنجال راه مىافتد كه جز دشمنان اسلام كسى از آن سود نمىبرد.» (مجموعه آثار، ج۳۰، ص۴۷)
#حوزه_انقلابی
#حوزه_سکولار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
5.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 شفافیت مالی مسؤولان
🔸عمل والی جدید هرات به مطالبه «شفافیت مالی مسؤولان»
🔸مطالبهای که سالهاست رهبر معظم انقلاب آن را فریاد میکشد، اما مسؤولان جمهوری اسلامی این مطالبه شفاف را در پیچ و خم قانونگذاری آنقدر ناشفاف کردهاند که حتی در صورت تصویب و اجرا، بعید است دیگر بتواند اعتماد مردم را جلب کند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
از احمقها دوری کنید.
با آنها همکلام نشوید.
امام صادق(ع) میفرماید:
«مَن لَم يَجْتَنِبْ مُصادقَةَ الأحمَقِ أوْشَكَ أنْ يَتَخلّقَ بأخْلاقِهِ؛
کسی كه از دوستى با احمق دورى نكند بزودى خلق و خوى او را به خود گيرد»
به تعبیر یکی از نویسندگان:
«احمقها اول سطح شما را تا سطح خودشان پایین میکشند،
بعد با تجربهی یک عمر زندگی در آن سطح،
شما را شکست میدهند!» (مارک تواین)
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
امتداد فلسفه اسلامی-استاد احمدحسین شریفی-1400.7.6.mp3.~~~.mp3
37.68M
🎤احمدحسین شریفی
🔴موضوع سخنرانی:
امتداد اجتماعی فلسفه
🔷 جلسه اول
🔶زمان: ۶/ ۷/ ۱۴۰۰
🔶محل: موسسه تخصصی فلسفه اسلامی
🔲توصیه: به علاقمندان به فلسفه و علوم انسانی و امتداد اجتماعی حکمت متعالیه، استماع این جلسه را توصیه میکنیم.
#علوم_انسانی_اسلامی
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دست خط مرحوم آیتالله سیدعلی قاضی طباطبائی؛ (از جمله تأثیرگذارترین عارفان عالم تشیع در سدههای اخیر؛ استاد عرفانی علامه طباطبائی و آیتالله بهجت و آیتالله شیخ محمدتقی آملی رضوان الله تعالی علیهم اجمعین:)
«اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ میماند»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹