eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
7.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷قدرت‌آفرینی تهدیدها و تحریم‌ها را می‌توان در این کلیپ یک دقیقه‌ای مشاهده کرد 🔻اینان همان محرومان و پابرهنگان یمنی‌اند، که بعد از هشت سال «مقاومت» در برابر یک «تهاجم جهانی» توسط قدرتمندترین و مجهزترین کشورهای جهان به این سطح از پیشرفت و قدرت رسیده‌اند. 🔻رونمایی «نوادگان ولایتمدار اویس قرنی»، از موشک زمین به دریای «فالق۱»، چند نوع مین دریایی، پهباد شناسایی و تهاجمی و انواعی از موشک‌های زمین به زمین! 🔻خدا رحمت کند سردار بزرگ ما، را که می‌فرمود: «من با تجربه این را می‌گویم که میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ابن‌سینا و ابتکاری در دسته‌بندی علوم فلسفی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در چند جا از آثارش به مسأله دسته‌بندی علوم اشاره کرده است. از جمله می‌توان به کتاب‌های عیون الحکمه، الالهیات من الشفاء، رسالة فی اقسام العلوم العقلیه و منطق المشرقیین اشاره کرد. در سه کتاب اول، تقریباً همان دسته‌بندی ارسطوییان را ذکر کرده است. اما در کتاب منطق المشرقیین دسته‌بندی ابتکاری و متفاوتی از علوم عرضه می‌کند. شیخ‌الرئيس ابتدا شاخه‌های مختلف دانش را در نگاه نخست، به دو نوع تقسیم می‌کند: یک. دانش‌های زمان‌مند؛ که احکام آنها «همه‌جایی» و «همه‌گانی» و «همه‌زمانی» نیست. دو. دانش‌هایی غیرزمان‌مند؛ که احکام آنها همه‌جایی، همه‌گانی و همه‌زمانی است. دسته دوم را شایسته نام «حکمت» می‌داند و می‌گوید: «علوم حِکمی» نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند: «اصول» و «فروع». «حکمت‌های فرعی» یا تبعی مثل پزشکی، تنجیم، کشاورزی، نجاری، خیاطی و امثال آن. و «حکمت‌های اصلی» که خود بر دو قسم‌اند: «حکمت‌های‌ آلی» و «غیرآلی». «حکمت آلی» یا ابزاری، که در تراث اسلامی به آن «منطق» گفته می‌شود دانشی است که هدف از آن شناخت واقعیت‌های طبیعی و مابعدالطبیعی نیست؛ بلکه صرفاً ابزار و وسیله‌ای است برای شناخت واقعیت‌ها و به تعبیری که در اشارات آورده است ابزاری است برای محفوظ ماندن از کژاندیشی یا به تعبیری که در دانش‌نامه علائی آورده است «ترازویی» است برای «سنجش اندیشه‌های درست و نادرست». «حکمت غیرآلی» را که هدف از آن شناخت واقعیت‌های طبیعی یا مابعدالطبیعی است، به دو دسته کلیِ «حکمت نظری» و «حکمت عملی» تقسیم می‌کند: منظور از حکمت نظری که حکمتی است که غایت القصوی آن «نظر» است. حکمت نظری به دنبال حصول اعتقاد یقینی به احوال و احکام موجوداتی است که وجود آنها وابسته به فعل انسان نیست؛ مثل علم توحید یا علم هیئت. به تعبیر دیگر، غایت حکمت نظری عبارت است از «تزکیه نفس از راه حصول صور ادراکی برای نفس». اما حکمت عملی که غایت القصوی آن «عمل» است، دانشی است که به مطالعه موجوداتی می‌پردازد که وابسته به فعل انسان‌اند. به تعبیر دیگر غایت حکمت عملی عبارت است از «تزکیه نفس از راه حصول صور ادراکی برای نفس و عمل کردن به آن ادراکات». متعلق بحث در حکمت نظری، موجودات است که به چهار دسته تقسیم می‌شوند و بر همین اساس «چهار نوع حکمت نظری» هم داریم: 1.موجوداتی که در «حد» و «قوام» (یعنی در تعریف و وجود) وابسته به ماده‌ای معین‌ و مخلوط با آن هستند؛ مثل انسان و خاک و آب؛ علم متکفل این قسم از موجودات را «علم طبیعی» می‌گویند. 2.موجوداتی که هر چند در حد و قوام وابسته به ماده‌ای معین‌اند اما ذهن می‌تواند در «تعریف» یا در «وجود خارجی»، ماده معینی را برای آنها اعتبار نکند مثل دو بودن (الثنائیه) یا سه بودن (الثلاثیه). علم متکفل این بخش از موجودات را «علم ریاضی» می‌گویند. 3.موجوداتی که کاملاً جدای از ماده و حرکت‌اند و هرگز نمی‌توانند با ماده مخلوط شوند؛ مثل خالق متعال یا برخی از فرشتگان. علم متکفل این بخش را «علم الهی» می‌گویند. 4.اموری که گاهی در ماده و مخلوط با ماده‌اند و گاهی هم مجرد از ماده و مجزای از آن؛ مثل «وحدت و کثرت»، «کلی و جزئی» و «علت و معلول». علم متکفل این بخش را «علم کلی» می‌گویند. البته ابن‌سینا در کتاب‌های دیگرش، مثل سایر فیلسوفان، قسم سوم و چهارم را با همدیگر «حکمت الهی یا فلسفه اولی» نامیده است و فقط در منطق المشرقیین آنها را از هم جدا کرده است. متعلق بحث در حکمت عملی نیز افعال و احوال انسان است که این را نیز به چهار قسم تقسیم می‌کند: 1.افعال و احوال ناظر به سعادت شخصی در دنیا و آخرت؛ دانش متکفل بحث از این مسأله را «اخلاق» می‌گویند. 2.افعال و احوال ناظر به چگونگی تدبیر منزل مشترک میان همسران و فرزندان و غلامان و روابط میان آنها. دانش متکفل بحث از این دسته افعال و احوال را «تدبیر منزل» می‌گویند. 3.افعال ناظر به چگونگی تدبیر و اداره شهر. دانش مربوط به این بخش را «تدبیر مدینه» می‌گویند. 4.و بالاخره «صناعت شارعه» یا «قوانین حاکم بر فرد، منزل و مدینه» که درباره مقررات مورد نیاز و قوانین حاکم بر هر یک از سه دانش پیشین یعنی اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدینه بحث می‌کند. زیرا هر نوع تدبیری نیازمند قانون و قاعده و متولی است. ابن‌سینا معتقد است هر چند اخلاق و تدبیر منزل و تدبیر مدینه هر کدام باید متولی مستقل خود را داشته باشند؛ اما متخصص صناعت شارعه باید کسی باشد که بر همه این سه اشراف داشته باشد و به گونه‌ای نباشد که قوانینی را که برای اخلاق وضع می‌کند در تضاد و تعارض با قوانین حاکم بر تدبیر منزل و سیاست مدینه باشد. و به همین دلیل بهتر آن است که قوانین حاکم بر این سه بخش را از «پیامبر» و «نبی» گرفت. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مثبت‌اندیشی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از قواعد زندگی انسان‌های بزرگ، مثبت‌اندیشی است. آنها حتی در سخت‌ترین شرایط و تاریک‌ترین فضاها، امیدها و نورها را می‌بینند و خوبی‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کنند و اصالت می‌دهند. نلسون ماندلا که مدت ۲۷ سال از زندگی خود را در زندان، و بیشتر اوقات در زندان انفرادی، گذراند، با همین نوع نگرش بود که توانست دوام بیاورد و بالاخره از زندان آزاد شود و رهبری جریان ضد آپارتاید را بر عهده بگیرد و رژیم نژادپرست حاکم بر آفریقای جنوبی را سرنگون کند. از نقل می‌کنند که می‌گفت: «تفاوت من با زندانبانم در این است که زمانی‌که پنجره‌ی کوچک سلولم را باز می‌کند، او تاریکی و غم را می‌بیند و من روشنایی و امید را.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«قدم»و «اقدام» اول ✍️احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هیچ کسی یکباره قسی القلب نمی‌شود؛ هیچ کسی یکباره معتاد نمی‌شود؛ هیچ انسانی یکباره جنایتکار نمی‌شود؛ هیچ کسی یکباره در ته صف جای نمی‌گیرد. «قدم» و «اقدام» اول است که سرنوشت‌ها را رقم می‌زند، مواظب نخستین قدم‌ها و اقدام‌های خود باشیم. 🔻قرآن کریم چهار نوبت به همگان هشدار داده است که: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ ... لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(بقره، ۱۶۸) اى مردم ... از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«مراقبه توحیدمحورانه» و «سبک زندگی حسینی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مراقبه يکي از مهم‌ترين کارهايي است که يک عارف براي رسيدن به هدف، بايد انجام دهد؛ حتي در عرفان‌هاي کاذب و دروغيني مثل عرفان اشو و پائولو کوئليو که پر از انحراف و رفتارهاي غيرانساني‌‌اند، مراقبه‌هاي فراواني که بعضاً روزانه بيش از 5 ساعت وقت را به خود اختصاص مي‌دهند، ذکر شده است. در عرفان اصيل اسلامي نيز شرط تکامل و سلامت و رشد معنوي، داشتن مراقبه‌هاي منظم دروني و بيروني است. تمرين‌هاي معنوي فراواني در روايات و همچنين تراث معنوي اسلامي ذکر شده است که بايد در جاي خود مطالعه شود. روايتي از امام حسين نقل شده است که مي‌توان آن را يکي از بهترين مراقبه‌هاي معنوي دانست؛ مراقبه‌اي که توجه به آن مي‌تواند سلامت معنوی فرد را به بهترین شکل ممکن تأمین کند: فردي از امام حسين سؤال کرد: «اي فرزند رسول‌الله، برنامة روزانة شما چيست؟ چگونه صبح خود را آغاز کرده‌اي؟» امام در پاسخ فرمود: صبح خود را با اين باورها آغاز مي‌کنم: پروردگاري بالاي سرم است؛ آتشي در پيش رويم؛ مرگ منتظر من است؛ به تک‌تک اعمال من حسابرسي خواهد شد؛ مي‌دانم که در گرو اعمال خود هستم؛ مي‌دانم که به همة خواسته‌هايم نمي‌رسم؛ مي‌دانم که همة‌ ناخوشي‌ها را نمي‌توانم از خود دفع کنم؛ مي‌دانم که امور عالم به دست خداوند است؛ «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي.» همانطور که ملاحظه می‌کنید مهم‌ترین شاخصه سبک زندگی حسین‌پسند، توحیدمحوری و معادباوری و واقع‌بینی در زندگی است. خداشناسي عيني و کاربردي و تحقق‌يافته را مي‌توان در سبک زندگي امام حسين عليه السلام به وضوح مشاهده کرد: دو منبع مهم براي فهم سبک زيست حسيني يکي دعاي عرفه است که سراسر آن توحيد و خداباوري است؛ و ديگري سخنان و حالات امام در مسير قيام و ايام منتتهي به شب و روز عاشورا است. از نگاه ، راه رهايي از همة گناهان فردي و اجتماعي، باور راستين به توحيد و معاد است. فردي به محضر امام حسين(ع) آمد و راهي براي رهايي از زندگي گناه‌آلود خود طلب کرد. امام، در پاسخ، نسخه‌اي شامل پنج دستور که سه‌تا مربوط به توحيد و دو تا مربوط به معاد بود، ارائه دادند: پنج کار را انجام بده و هر گناهي که مي‌خواهي نيز انجام بده: 1.رزق خدا را نخور؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛ 2.از تحت سلطة خدا خارج شو؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛ 3.جايي برو که خدا ترا نبيند؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛ 4.زماني که ملک الموت براي قبض روحت آمد، جان به او نده؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛ 5.زماني که مالک جهنم مي‌خواهد ترا روانة دوزخ کند، نرو؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده. محصول و ثمره عینی توحیدمحوری و معادباوری در زندگی متوکلانه، رضایت‌مندی متعالیه و امید پیشبرنده به زندگی نمایان می‌شود. به همین دلیل امام حسین می‌فرماید: [مي‌دانم که امور عالم به دست خداوند است؛ «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي.»] گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايسته‌اي آيينة تمام‌نماي وجودي آنان به شمار آيند. همواره ممکن است غباري از موقعيت‌هاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوس‌هاي دورانديشانه يا مصلحت‌سنجي‌ها و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. اما وقتي به تعبير پاره‌اي از فيلسوفان اگزيستانس در موقعيت‌هاي مرزي (boundary situations) قرار مي‌گيريم، خود واقعي و اصيل ما نمايان مي‌شود. يکي از بزرگترين موقعيت‌هاي مرزي که بيانگر خود واقعي آدمي است؛ واپسين ساعات زندگي اوست. در چنان حالتي هويت واقعي فرد، باورها و ارزش‌هاي واقعي و زيستة او در چهره و سخنانش آشکار مي‌شود؛ حال بشنوید واپسين سخنان سيدالشهداء در گودال قتلگاه را: إلَهِى رِضًى بقَضَاكَ تَسلِيمًا لِأَمرِكَ‏ لا مَعبُودَ سِوَاكَ يَا غِياثَ المُستَغِيثِين‏ اين سخنان، چکيدة گويايي از سبک زندگي حسيني است: «معرفت، محبت و عبوديت» يا «توحيد، تسليم، رضا و بندگي». 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مرگ ملکه و چالش بزرگ روشنفکران وطنی! ✍️ احمدحسین شریفی 🔹با مرگ ملکه الیزابت دوم، پسرش جناب چارلز و همسر وی، به صورتی اتوماتیک و بدون آنکه هیچ برتری علمی یا شخصیتی ویژه‌ای داشته باشند، وارث تاج و تخت انگلستان می‌شوند! 🔻توقع زیادی نیست که از عالیجنابان دموکراسی‌ خواه و روشنفکران وطنی و غیروطنی انتظار داشته باشیم در این زمینه اظهار نظری کنند! دست‌کم قدری در اطراف فضایل جناب چارلز و همسرشان کامیلا، بگویند و بنویسند! و یا نسبت این «حکومت وراثتی» را با «دموکراسی» و «حقوق بشر» و حقوق ملت‌ها و «آزادی‌خواهی» و «عدالت» و «شایسته‌سالاری» و سایر کلمات قشنگی که از فیلسوفان انگلیسی! به ارث برده‌اند، تشریح کنند! 🔻اما مطمئن باشید هیچکدام از آنها هیچ سخنی در این موضوع نخواهد گفت! آنها اساساً، توسط ایادی همان ملکه و همان حکومت موروثی برای کار و کارکرد دیگری، در ایران، ساخته و پرداخته شده‌اند! 🆔 eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷امواج و اعماق ✍️ احمدحسین شریفی 🔻همه ما در طول زندگی خود در معرض امواج «پیش‌بینی پذیر» و «غیر پیش‌بینی پذیر» هستیم. 🔻انسان‌های موفق کسانی‌اند که به جای «موج‌سواری» به اعماق «اقیانوس‌های وجودی» می‌روند، و به تفکر و تعمق در پدیده‌های آفاقی و انفسی می‌پردازند. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴علاقه «ملکه» به «لیبرال دموکراسی»! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از بزرگ‌ترین طنزهای تاریخ معاصر ما این است که کارل ریمود پوپر (۱۹۰۲-۱۹۹۴) از مشهورترین مدافعان «دموکراسی» و «حقوق بشر» و «شایسته‌سالاری» و «عدالت»! و نویسنده کتاب بسیار مشهور «جامعه باز و دشمنانش» و از خداوندان فکری پاره‌ای از مدعیان روشنفکری در ایران، در سال ۱۹۶۵ به دلیل خدمات فراوانی که به «خاندان سلطنتی» انگلستان داشتند، از سوی ملکه الیزابت ملقب به لقب «سِر/ Sir» شدند! و در سال ۱۹۸۲ نیز به عنوان «مصاحب افتخاری» ملکه الیزابت و فیلسوف محبوبت «دستگاه پادشاهی» مفتخر شدند! لقب «سر» لقبی که اعطای آن فقط در اختیار ملکه انگلستان است و به افراد معدودی که خدمات شایانی به نظام پادشاهی انگلستان کرده باشند، اعطا می‌شود! «عباس افندی» ملقب به عبدالبهاء فرزند و جانشین حسینعلی نوری ملقب به بهاء الله سرکرده و بنیانگذار فرقه بهائيت، و «سلمان رشدی»، نویسنده هتاک به پیامبر اکرم(ص)، نیز از جمله افرادی هستند که توسط ملکه الیزابت ملقب به لقب «سِر» شده‌اند! 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷حکمت جرئت(۳) ✍️احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تنها کسانی می‌توانند به مروارید‌ها و مرجان‌های موجود در کف دریاها دست‌ یابند که جرئت و جسارت «ترک ساحل» و «فرو رفتن در اعماق دریا» را داشته باشند. و (ص) چه زیبا فرمودند که: «التَّاجِرُ الْجَبَانُ مَحْرُومٌ وَ التَّاجِرُ الْجَسُورُ مَرْزُوقٌ؛ بازرگان ترسو، بی‌روزی می‌ماند؛ و بازرگان جسور، روزی‌مند.» eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴فتح و فلاحی خارج از دستگاه حسینی وجود ندارد 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام حسین(ع) در نامه‌ای بسیار مختصر اما راهبردی خطاب به برادرش محمدبن حنفیه و سایر بنی‌هاشم چنین می‌نویسند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ مَنْ قِبَلَهُ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ وَ السَّلَامُ».(بحارالانوار، 45، 87) به نام خداوند بخشنده مهربان از حسین بن علی به محمد بن‏علی(محمد حنفیه) و سایر بنی‌هاشم پس از حمد و ثنای الهی حق این است که سرنوشت همه کسانی که به من ملحق شوند،‌ شهادت در راه خدا است؛ و کسانی هم که به من نپیوندند، روی پیروزی را نخواهند دید. تمام شد.» 🔻این یک واقعیت تاریخی است که تاکنون چنین بوده است و تا همیشه تاریخ هم چنین است. سرنوشت همه حسینیان شهادت در راه خدا و رستگاری ابدی است و هر کس به قافله حسین نپیوندند هرگز روی پیروزی و رستگاری را نخواهد دید. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اندر حکایت «فلسفه لاشخوری» و «فیلسوفان کفتاری» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شاید عناوینی چون «فلسفه لاشخوری» یا «فیلسوفان کفتاری» برای برخی از مخاطبان چندان خوشایند نباشد و آن را یک ناسزا و بدگویی تلقی کنند. اما این عناوین بهترین توصیف‌گر واقعیت زندگی برخی از فیلسوفان است. هرگز قصد توهین به شخصیت آنان را ندارم؛ اما فلسفه برخی از افراد و موضع‌گیری‌های اجتماعی آنان بیانگر این حقیقت است. توضیح آنکه فلسفه‌ها و فیلسوفان را می‌توان به اعتبارات مختلفی دسته‌بندی کرد. و پاره‌ای از گذشتگان نیز این کار را کرده‌اند. فی المثل، فرانسیس ، فیلسوف شهیر انگلیسی، فیلسوفان را به سه دسته تقسیم می‌کرد: یک. «فیلسوفان مورچه‌سان»: که همچون مورچه صرفاً‌ به دنبال گردآ‌وری مطالب دیگران و نهایتاً‌ نظم و نسق دادن به آنها هستند و از خود هیچ آورده‌ای ندارند. دو. «فیلسوفان کرم‌ابریشم‌سان» که بدون اعتنا به ایده‌های دیگران، همواره از بزاق دهان خود، بر گرد خود می‌تنند و عاقبت در همین تارها می‌میرند. و سه. «فیلسوفان زنبورعسل‌گون» که همچون زنبور عسل در باغ‌ها و مزارع زندگی می‌کنند و گل‌ها را می‌یابند و شهد آن‌ها را می‌مکند و محصولی نو و تازه عرضه می‌کنند. 🔻به اعتقاد این بنده نیز از حیث «میزان پایبندی به حقایق و تفسیر و تبیین واقعیت‌ها» فیلسوفان را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. تفصیل این بحث را به مقال و مجال دیگری می‌سپارم اما در اینجا فقط به دو دسته از آنها اشاره می‌کنم: یک. «فیلسوفان عقاب‌گونه» که از افقی بالا به حقایق می‌نگرند و همه جوانب مسأله یا مسائل مورد نظر را به وضوح و دقیق می‌بینند و به همین دلیل می‌توانند توصیف و تفسیر و تبیینی واقع‌بینانه و دقیق از مسائل ارائه ‌دهند. اینان هرگز به بیان مشکلات بسنده نمی‌کنند، بلکه به دلیل دید نافذ و جامعی که دارند همیشه برای مشکلات و گره‌های زندگی راه‌حل‌های واقع‌بینانه و پیش‌برنده هم عرضه می‌کنند. دو. «فیلسوفان کفتارصفت» اینان کسانی‌اند که در مواجهه با مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی، دقیقاً ویژگی‌های کفتارها و لاشخورها را دارند: یک. بیان و بنانی دریده و درنده دارند؛ دو. منحصراً از نعش‌ها و مرده‌ها تزریق و تغدیه می‌کنند؛ حتی اگر جسدی را در روی زمین برای تغذیه و ادامه حیات خود نبینند، سعی می‌کنند اجسادی را از خاک بیرون آورند و بخورند. بعضاً هم به صورت دسته‌جمعی و بسیار بی‌رحمانه به موجودات زنده‌ای که آنها را ضعیف بیابند، حمله‌ور می‌شوند. حیات‌شان در منفی‌بافی و سیاه‌نمایی و ظلمت‌پراکنی است. همچون کفتار دائماً دنبال مردار می‌گردند. به تعبیر فرخی: «گشتند چو کفتار کنون از پی مردار» سه. پر هیاهو و عظیم‌الجثه‌اند؛ اما بسیار ترسو و بزدل. در چهره پلنگان ظاهر می‌شوند اما گربه‌هایی بیش نیستند. چهار. همانطور که کفتارها غالباً روزها را در لانه‌های خود ‌خزیده و پنهان می‌شوند و شبها برای پیدا کردن مردارها بیرون می‌آیند، اینان نیز روشنایی‌ها و خوبی‌های جامعه را نمی‌بینند، صرفاً تاریکی‌ها و بدی‌ها را می‌بینند و از آنها ارتزاق می‌کنند و هرگز قصد تاریکی‌زدایی هم ندارند. به همین دلیل، نه تنها هیچ برنامه‌ای برای روشنایی‌بخشی ندارند که با هرگونه بصیرت‌بخشی اجتماعی هم مخالفت می‌کنند! حیات آنها در افزایش کمی و کیفی تاریکی‌ها و ظلمت‌ها است. پنج. فیلسوفان کفتاری همچون کفتار که ادرارش را بر روی پاهای خود می‌ریزد، مبتلا به انواعی از پلشتی‌ها و بدی‌ها و بدکرداری‌هایند (مطالعه کتاب نوشته نایجل راجرز و مل تامپسون را توصیه می‌کنم) و نجاسات اخلاقی و معنوی سراسر وجود آنها را فراگرفته است؛ اما عجب و غرورشان مانع می‌شود که خباثت‌های درونی خودشان و خوبی‌ها و پاکی‌های دیگران را ببینند. به تعبیر مولوی: ای چو کفتاری گرفتار فجور این گرفتاری نبینی از غرور 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اخلاق و هوش هیجانی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کسانی که از هوش هیجانی (Emotional intelligence) بالایی برخوردار باشند هرگز اجازه نمی‌دهند که رفتار دیگران، آنان را از چارچوب اخلاق و ادب خارج کند. آنان به ارزش خود و ارزش ادب واقفند. در توصیه‌‌ای حکیمانه به فرزندشان امام باقر علیهما السلام فرمودند: «فرزندم، نسبت به هر کسی که انتظار خیر از تو دارد، خوبی کن؛ اگر شایسته آن بود فبها المطلوب؛ و اگر شایسته آن نبود، تو اهل خیر باش. و اگر کسی به تو ناسزا گفت و با فاصله اندکی عذرخواهی کرد، بلافاصله عذر او را قبول کن.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹