🔴مرگ ملکه و چالش بزرگ روشنفکران وطنی!
✍️ احمدحسین شریفی
🔹با مرگ ملکه الیزابت دوم، پسرش جناب چارلز و همسر وی، به صورتی اتوماتیک و بدون آنکه هیچ برتری علمی یا شخصیتی ویژهای داشته باشند، وارث تاج و تخت انگلستان میشوند!
🔻توقع زیادی نیست که از عالیجنابان دموکراسی خواه و روشنفکران وطنی و غیروطنی انتظار داشته باشیم در این زمینه اظهار نظری کنند! دستکم قدری در اطراف فضایل جناب چارلز و همسرشان کامیلا، بگویند و بنویسند! و یا نسبت این «حکومت وراثتی» را با «دموکراسی» و «حقوق بشر» و حقوق ملتها و «آزادیخواهی» و «عدالت» و «شایستهسالاری» و سایر کلمات قشنگی که از فیلسوفان انگلیسی! به ارث بردهاند، تشریح کنند!
🔻اما مطمئن باشید هیچکدام از آنها هیچ سخنی در این موضوع نخواهد گفت!
آنها اساساً، توسط ایادی همان ملکه و همان حکومت موروثی برای کار و کارکرد دیگری، در ایران، ساخته و پرداخته شدهاند!
#روشنفکری
🆔 eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷امواج و اعماق
✍️ احمدحسین شریفی
🔻همه ما در طول زندگی خود در معرض امواج «پیشبینی پذیر» و «غیر پیشبینی پذیر» هستیم.
🔻انسانهای موفق کسانیاند که به جای «موجسواری» به اعماق «اقیانوسهای وجودی» میروند، و به تفکر و تعمق در پدیدههای آفاقی و انفسی میپردازند.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴علاقه «ملکه» به «لیبرال دموکراسی»!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بزرگترین طنزهای تاریخ معاصر ما این است که کارل ریمود پوپر (۱۹۰۲-۱۹۹۴) از مشهورترین مدافعان «دموکراسی» و «حقوق بشر» و «شایستهسالاری» و «عدالت»! و نویسنده کتاب بسیار مشهور «جامعه باز و دشمنانش» و از خداوندان فکری پارهای از مدعیان روشنفکری در ایران، در سال ۱۹۶۵ به دلیل خدمات فراوانی که به «خاندان سلطنتی» انگلستان داشتند، از سوی ملکه الیزابت ملقب به لقب «سِر/ Sir» شدند! و در سال ۱۹۸۲ نیز به عنوان «مصاحب افتخاری» ملکه الیزابت و فیلسوف محبوبت «دستگاه پادشاهی» مفتخر شدند!
لقب «سر» لقبی که اعطای آن فقط در اختیار ملکه انگلستان است و به افراد معدودی که خدمات شایانی به نظام پادشاهی انگلستان کرده باشند، اعطا میشود! «عباس افندی» ملقب به عبدالبهاء فرزند و جانشین حسینعلی نوری ملقب به بهاء الله سرکرده و بنیانگذار فرقه بهائيت، و «سلمان رشدی»، نویسنده هتاک به پیامبر اکرم(ص)، نیز از جمله افرادی هستند که توسط ملکه الیزابت ملقب به لقب «سِر» شدهاند!
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷حکمت جرئت(۳)
✍️احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تنها کسانی میتوانند به مرواریدها و مرجانهای موجود در کف دریاها دست یابند که جرئت و جسارت «ترک ساحل» و «فرو رفتن در اعماق دریا» را داشته باشند.
و #پیامبر_اکرم(ص) چه زیبا فرمودند که:
«التَّاجِرُ الْجَبَانُ مَحْرُومٌ وَ التَّاجِرُ الْجَسُورُ مَرْزُوقٌ؛ بازرگان ترسو، بیروزی میماند؛ و بازرگان جسور، روزیمند.»
#اخلاق
eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴فتح و فلاحی خارج از دستگاه حسینی وجود ندارد
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام حسین(ع) در نامهای بسیار مختصر اما راهبردی خطاب به برادرش محمدبن حنفیه و سایر بنیهاشم چنین مینویسند:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ مَنْ قِبَلَهُ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ
أَمَّا بَعْدُ
فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ
وَ السَّلَامُ».(بحارالانوار، 45، 87)
به نام خداوند بخشنده مهربان
از حسین بن علی به محمد بنعلی(محمد حنفیه) و سایر بنیهاشم
پس از حمد و ثنای الهی
حق این است که سرنوشت همه کسانی که به من ملحق شوند، شهادت در راه خدا است؛ و کسانی هم که به من نپیوندند، روی پیروزی را نخواهند دید.
تمام شد.»
🔻این یک واقعیت تاریخی است که تاکنون چنین بوده است و تا همیشه تاریخ هم چنین است. سرنوشت همه حسینیان شهادت در راه خدا و رستگاری ابدی است و هر کس به قافله حسین نپیوندند هرگز روی پیروزی و رستگاری را نخواهد دید.
#امام_حسین
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴اندر حکایت «فلسفه لاشخوری» و «فیلسوفان کفتاری»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شاید عناوینی چون «فلسفه لاشخوری» یا «فیلسوفان کفتاری» برای برخی از مخاطبان چندان خوشایند نباشد و آن را یک ناسزا و بدگویی تلقی کنند. اما این عناوین بهترین توصیفگر واقعیت زندگی برخی از فیلسوفان است. هرگز قصد توهین به شخصیت آنان را ندارم؛ اما فلسفه برخی از افراد و موضعگیریهای اجتماعی آنان بیانگر این حقیقت است.
توضیح آنکه فلسفهها و فیلسوفان را میتوان به اعتبارات مختلفی دستهبندی کرد. و پارهای از گذشتگان نیز این کار را کردهاند. فی المثل، فرانسیس #بیکن، فیلسوف شهیر انگلیسی، فیلسوفان را به سه دسته تقسیم میکرد:
یک. «فیلسوفان مورچهسان»: که همچون مورچه صرفاً به دنبال گردآوری مطالب دیگران و نهایتاً نظم و نسق دادن به آنها هستند و از خود هیچ آوردهای ندارند.
دو. «فیلسوفان کرمابریشمسان» که بدون اعتنا به ایدههای دیگران، همواره از بزاق دهان خود، بر گرد خود میتنند و عاقبت در همین تارها میمیرند.
و سه. «فیلسوفان زنبورعسلگون» که همچون زنبور عسل در باغها و مزارع زندگی میکنند و گلها را مییابند و شهد آنها را میمکند و محصولی نو و تازه عرضه میکنند.
🔻به اعتقاد این بنده نیز از حیث «میزان پایبندی به حقایق و تفسیر و تبیین واقعیتها» فیلسوفان را میتوان به انواع مختلفی تقسیم کرد. تفصیل این بحث را به مقال و مجال دیگری میسپارم اما در اینجا فقط به دو دسته از آنها اشاره میکنم:
یک. «فیلسوفان عقابگونه» که از افقی بالا به حقایق مینگرند و همه جوانب مسأله یا مسائل مورد نظر را به وضوح و دقیق میبینند و به همین دلیل میتوانند توصیف و تفسیر و تبیینی واقعبینانه و دقیق از مسائل ارائه دهند. اینان هرگز به بیان مشکلات بسنده نمیکنند، بلکه به دلیل دید نافذ و جامعی که دارند همیشه برای مشکلات و گرههای زندگی راهحلهای واقعبینانه و پیشبرنده هم عرضه میکنند.
دو. «فیلسوفان کفتارصفت» اینان کسانیاند که در مواجهه با مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی، دقیقاً ویژگیهای کفتارها و لاشخورها را دارند:
یک. بیان و بنانی دریده و درنده دارند؛
دو. منحصراً از نعشها و مردهها تزریق و تغدیه میکنند؛ حتی اگر جسدی را در روی زمین برای تغذیه و ادامه حیات خود نبینند، سعی میکنند اجسادی را از خاک بیرون آورند و بخورند. بعضاً هم به صورت دستهجمعی و بسیار بیرحمانه به موجودات زندهای که آنها را ضعیف بیابند، حملهور میشوند. حیاتشان در منفیبافی و سیاهنمایی و ظلمتپراکنی است. همچون کفتار دائماً دنبال مردار میگردند. به تعبیر فرخی: «گشتند چو کفتار کنون از پی مردار»
سه. پر هیاهو و عظیمالجثهاند؛ اما بسیار ترسو و بزدل. در چهره پلنگان ظاهر میشوند اما گربههایی بیش نیستند.
چهار. همانطور که کفتارها غالباً روزها را در لانههای خود خزیده و پنهان میشوند و شبها برای پیدا کردن مردارها بیرون میآیند، اینان نیز روشناییها و خوبیهای جامعه را نمیبینند، صرفاً تاریکیها و بدیها را میبینند و از آنها ارتزاق میکنند و هرگز قصد تاریکیزدایی هم ندارند. به همین دلیل، نه تنها هیچ برنامهای برای روشناییبخشی ندارند که با هرگونه بصیرتبخشی اجتماعی هم مخالفت میکنند! حیات آنها در افزایش کمی و کیفی تاریکیها و ظلمتها است.
پنج. فیلسوفان کفتاری همچون کفتار که ادرارش را بر روی پاهای خود میریزد، مبتلا به انواعی از پلشتیها و بدیها و بدکرداریهایند (مطالعه کتاب #فیلسوفان_بدکردار نوشته نایجل راجرز و مل تامپسون را توصیه میکنم) و نجاسات اخلاقی و معنوی سراسر وجود آنها را فراگرفته است؛ اما عجب و غرورشان مانع میشود که خباثتهای درونی خودشان و خوبیها و پاکیهای دیگران را ببینند. به تعبیر مولوی:
ای چو کفتاری گرفتار فجور
این گرفتاری نبینی از غرور
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴اخلاق و هوش هیجانی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کسانی که از هوش هیجانی (Emotional intelligence) بالایی برخوردار باشند هرگز اجازه نمیدهند که رفتار دیگران، آنان را از چارچوب اخلاق و ادب خارج کند. آنان به ارزش خود و ارزش ادب واقفند.
#امام_سجاد در توصیهای حکیمانه به فرزندشان امام باقر علیهما السلام فرمودند:
«فرزندم، نسبت به هر کسی که انتظار خیر از تو دارد، خوبی کن؛ اگر شایسته آن بود فبها المطلوب؛ و اگر شایسته آن نبود، تو اهل خیر باش. و اگر کسی به تو ناسزا گفت و با فاصله اندکی عذرخواهی کرد، بلافاصله عذر او را قبول کن.»
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شهریار و دفاع از داشتههای خودی و حکمت قرآنی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امروز (۲۷ شهریور) سالروز رحلت «شهریار شعر ایران» استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی (۱۲۸۵-۱۳۶۷) متخلص به «شهریار» است. بدون تردید او از بزرگترین شاعران معاصر ایران زمین است. اشعار او مشحون از مضامین دینی، اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و انقلابی است. مطالعه دیوان اشعار او را به همه علاقمندان به شعر و ادب فارسی توصیه میکنم.
به همین مناسبت به نقل برخی از ابیات یکی از قصیدههای زیبایی او میپردازم که در پاسخ یکی از دوستانش که او را برای اقامت در اروپا دعوت کرده است، سروده است. (دیوان اشعار، ج۱، ص۲۹۳) شهریار در این قصیده ضمن رد این دعوت، به بیان داشتههای خودی و غنای فکری و اخلاقی و معنوی ایرانیان میپردازد:
جان من بازآ به جان خود که جانان پیش ماست
مدعی، آرایش تن میکند، جان پیش ماست
با چراغ علم راه بتپرستی میروند
کعبهْ چشمانداز ما و راه ایمان پیش ماست
در سواد شبْ توان خواندن کتاب آسمان
شمع بزم صبح دم با ما و قرآن پیش ماست
دانش دنیاپرستان علم ابدان است و بس
علم ابدان مرگ دارد علم ادیان پیش ماست
ماه و کیوان از زمین سفله سرگردانترند
آنکه گردانندهی ماه است و کیهان پیش ماست
گو کلید قفل زندان طبیعت گم کنید
همتی کو بشکند این قفل و زندان پیش ماست
آفتاب حکمت از مشرق به مغرب میرود
چشمهی زایندهی اشراق و عرفان پیش ماست
مشعلْافروزان عالم روغن از ما میبرند
آنچه بازار جهان دارد چراغان پیش ماست
با لئیمان دامن گوهر نیفشاند فلک
سفرهی بیمنت انفاق و احسان پیش ماست
از برون پرده کس محرم در این درگاه نیست
پرده برگیر اندرونی شو که سلطان پیش ماست
دولت باقی فدای عشرت فانی مکن
چون که صد آمد نود هم طفل نادان پیش ماست
کفر اگر شد چیره بر ما از مسلمانی مرنج
دیده بر هم نه که مشتی نامسلمان پیش ماست
شهریارا دیو اگر خاتم بدزدد خوی اوست
غم مخور صورتگر نقش سلیمان پیش ماست
#شهریار
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
17.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست
وین چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست
🔻صحبتهای فوقالعاده «شورانگیز» و شنیدنی کشیش برجسته آمریکایی، پدر «کِنِث جی. فلاورز» درباره جاذبه الهی حرم اباعبدالله الحسین (ع)
#امام_حسین
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«فلسفه سیاسی اسلام» و «اهتمام به جان انسانها»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از بنیادیترین تمایزات فلسفه سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی با فلسفه سیاسی و اجتماعی لیبرالی این است که «غایت نظم سیاسی و اجتماعی» در اسلام، تربیت «انسان خوب» است در حالی که غایت نظم سیاسی در #لیبرالیسم تربیت «شهروند خوب». (لطفا درباره پیامدها و لوازم مدیریتی و سیاستی این دو دقت کنید. این بنده در درسهای فلسفه سیاسی اسلام به تفصیل در این موضوع سخن گفتهام که ان شاء الله در فرصتی مناسب در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت)
🔸از کمترین لوازم این حقیقت آن است که اهتمام به «جان» و «جسم» انسانها و «سلامت بدنی» آنان در نظام سیاسی جمهوری اسلامی، «کف انتظارات» است در حالی که در نظام سیاسی لیبرالی «سقف انتظارات»!
🔻به همین دلیل، همواره دیدهایم که در جمهوری اسلامی، نخستن مدعی سلامتی جسم و جان انسانها (حتی مجرمان و قانونشکنان) مسؤولان کشور و حاکمیت سیاسی است.
🔻فراموش نکرده و نمیکنیم که در بیماری فراگیر کرونا، مسؤولان برخی از کشورهای به اصطلاح متمدن غربی، امکانات بیمارستانی و حتی واکسن را از افراد بالای شصت سال دریغ میکردند و با صراحت بیان میکردند که مرگ چنین افرادی چندان اهمیتی ندارد! اما جمهوری اسلامی حتی برای اتباع خارجی مقیم ایران نیز به رایگان واکسن کرونا را تزریق کرد و هیچ امکانی را از هیچ فردی دریغ نکرد.
🔻 همانطور که دیدیم، در واقعه غمانگیزی که اخیراً برای مرحومه مهسا امینی پیش آمد، باز هم نخستین پیگیری کنندگان نیز رؤسای قوای سهگانه کشور بودند. چیزی که هرگز نمیتوان نمونهای از آن را در نظامهای لیبرالی و مدعیان حقوق بشر پیدا کرد. (البته احزاب و گروههای سیاسی و حتی بدخواهان اسلام و جمهوری اسلامی همواره سعی میکنند در چنین قضایایی با سیاهنمایی و خلط اخبار راست و دروغ و ... ماهی مراد خود را صید کنند؛ که متأسفانه تا اطلاع ثانوی انتظاری غیر از این هم از آنان نمیرود!)
#فلسفه
#سیاست
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴آنتوان بارا؛ مسیحی حسینی!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آنتوان بارا، نویسندهای مسیحی است که بیش از بیست سال از عمر خود را صرف تدوین دو کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» (الحسین فیالفکر المسیحی) و «زینب صرخة أکملت مسیرة» (زینب؛ فریاد تکمیلکننده راه) کرده است و تاکنون ۷ بار به زیارت کربلا رفته و یکبار هم در پیادهروی اربعین شرکت کرده است!
آنتوان بارا در مصاحبهای با خبرگزاری تسنیم درباره نقش #زینب_کبری در حرکت #امام_حسین (ع) میگوید:
«معتقدم اگر دین اسلام توسط حضرت محمد(ص) به وجود آمد و با امام حسین(ع) استمرار یافت، نهضت عاشورا نیز با امام حسین(ع) به وجود آمد و با حضرت زینب(س) استمرار یافت.
امام حسین(ع) در نهضت و قیام عاشورا میتوانست افراد دیگری را با خود همراه بکند اما حضرت زینب(س) را با خود همراه کرد چون آن شایستگی را در ایشان مشاهده کرده بود.
در قصر یزید و قصر دارالاماره و ابنزیاد این حضرت زینب(س) بود که توانست آن آتش وجد و اشتیاق را همچنان فروزنده نگاه دارد. این نهضت برای این ادامه پیدا کرد چون یزید میخواست که تمام فرزندان پسر را از بین ببرد و به همین دلیل فکری برای حضرت زینب(س) نکرده بود، بنابراین حضرت زینب(س) از این فرصت استفاده کرد و توانست پیامرسان واقعه کربلا باشد.»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍️ احمدحسین شریفی
شرط «پرواز»، «سبکباری» است
و شرط رسیدن به «قلههای کمال»، «تحمل سختیها» و «تلاش و مجاهدت» در چارچوب «موازین الهی».
#اخلاق
#مدیریت
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹