eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴مسؤولیت مضاعف عالمان و آگاهان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عالمان دین و نخبگان اجتماعی در عمل به ارزش‌های اخلاقی وظیفه و مسؤولیتی دوچندان دارند. به همین دلیل هم پاداشی که به عالمان داده می‌شود قابل مقایسه با پاداش‌ها و ثواب‌های غیرعالمان نیست و هم عذاب و کیفری که به آنان می‌رسد از شدیدترین و دردآورترین کیفرهاست. به همین دلیل در قرآن کریم هم بهترین تمجیدها درباره عالمان است (إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء) (هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُون‏) و هم بدترین سرزنش‌ها و تنقیص‌ها درباره عالمان بیان شده است. تمثیل سگ و الاغ درباره عالمان آمده است و نه مردم عادی: (فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ) (مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً) نیز در باب هشتم گلستان در این باره مي‌گويد: «معصيت از هركه صادر شود ناپسنديده است و از علما ناخوب‏تر، كه علم سلاح شيطان است و خداوندِ سلاح را چون به اسيرى برند، شرمسارى بيش برد.» عام نادان پريشان روزگار به ز دانشمند ناپرهيزگار کان به نابينايي از راه اوفتاد وين دو چشمش بود و درچاه اوفتاد» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴آیا وقت صدور بیانیه نرسیده است؟! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت اطلاع آن بزرگواران و عزیزانی (آیات و فلاسفه و حضرات و سیاسیون و احزابی) که در نخستین دقایق انتشار خبر درگذشت مرحومه مهسا امینی (پیش از معلوم شدن حقیقت ماجرا) به بهانه دفاع از حقوق مردم دست به بیانیه شدند و مستقیم و غیر مستقیم جمهوری اسلامی بلکه اسلام را متهم به «قتل» آن مرحومه کردند، در دو سه روز گذشته کسانی که به تبع بیانیه‌های شماها به خیابان‌ها آمده‌اند: ۱. قرآن را آتش زدند؛ ۲. مسجد (خانه خدا) را آتش زدند؛ ۳. امام‌زاده را آتش زدند؛ ۴. نه خلخال که چادر و روسری زن محجبه مسلمان را کشیدند و بی حرمتی علنی و آشکار کردند؛ ۵. پلیس مظلوم را آتش زدند؛ ۶. در مناطقی از شهرها رعب و وحشت و ناامنی ایجاد کردند؛ ۷. میلیاردها تومان به بیت‌المال مسلمین خسارت زدند؛ به نظرتان آیا وقت صدور بیانیه نیست؟ آیا هنوز مغز استخوان‌تان درد نگرفته است؟ آیا اینها فرزندان و دختران شما نیستند؟ آیا اینها پامال کردن ارزش‌های شما نیست؟! 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻 بازگشت خیرات ✍️ احمدحسین شریفی إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا (اسراء، ٧) هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی The more you do for others, the more you do for yourself «هرچه بیشتر برای دیگران انجام می‌دهی، برای خودت انجام می‌دهی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«مدیریت امیال» راهی برای «مدیریت افعال»؛ 🔹بحثی بنیادین درباره ضرورت کنترل فضای مجازی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انتخاب‌های آدمیان به شدت متأثر از «شوق‌ها» و میل‌ها و مطلوبات آنهاست. حتی برخی از فیلسوفان مثل علامه مصباح یزدی(ره) معتقدند علت غایی انتخاب‌ها و افعال آدمیان، «میل و علاقه به نتیجه مطلوب» است! بنابراین کسی که بتواند امیال فرد، گروه یا جامعه‌ای را مدیریت کند، در واقع انتخاب‌ها و رفتارهای آنها را نیز مدیریت می‌کند. دنیای غرب با ابزارهای رسانه‌ای مدرن، از فیلم‌های هالیودی گرفته تا شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی مثل تلگرام و واتساپ و اینستاگرام و ... به صورتی پیوسته در حال شکل‌دهی و جهت‌دهی به «امیال» و «مطلوبات» مخاطبان جهانی خود است. قدرت شگفت‌آور این رسانه‌ها در میل‌سازی را می‌توان در تعدادی از جوانان ایرانی به عنوان قربانیان این ابزارها مشاهده کرد. عفت و حیا و غیرت و حجابی که نه تنها «اقتضای فطرت‌ پاک انسانی» است؛ که ریشه‌هایی هزاران ساله در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیز دارد، در طول سه دهه چنان تغییراتی پیدا کرده است که عده‌ای علناً‌ میل به «بی‌غیرتی» و «بی‌حیایی» و حتی «بی‌ناموسی» پیدا کرده و با افتخار از برهنگی خود یا دختران و همسران و خواهران خود برهنه خود فیلم و کلیپ هم تهیه می‌کنند و در گستره‌ای جهانی منتشر می‌کنند! راه درست مواجهه با چنین فضایی و احیای فطرت پاک الهی در دل‌ها، «صرفاً» تبلیغ و ترویج عفت و حیا و غیرت و حجاب نیست؛ بلکه عوامل مخرب و انحرافی را هم باید تحت کنترل خود گرفت. بلکه کنترل راه‌های انحرافی منطقاً‌ و عقلاً‌ مقدم بر تبلیغ و ترویج و ارشاد است. به تعبیر اخلاقیان و عارفان، «تخلیه» مقدم بر «تحلیه»‌ است: ما در این انبار گندم می‌کنیم گندم جمع آمده گم می‌کنیم می‌ نیندیشیم آخر ما بهوش کین خلل در گندمست از مکر موش موش تا انبار ما حفره زدست و از فنش انبار ما ویران شدست اول ای جان دفع شر موش کن وانگهان در جمع گندم جوش کن 🔻به باور این بنده: تا مدیریت فضای مجازی کشور ما در اختیار سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای غربی باشد، نه تنها شاهد بهبودی در اخلاق اجتماعی و شهروندی مردم نخواهیم بود که روز به روز با اوضاعی بدتر و آشفته‌تر و مدیریت‌ناپذیرتر مواجه خواهیم شد. 🔻مع الاسف علیرغم تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، دستگاه‌های مسؤول تاکنون آنگونه که شایسته است وظیفه خود را در صیانت از حقوق عامه و صیانت از دین و اخلاق و عفت عمومی در انجام نداده‌اند؛ اکنون بهترین فرصت برای این کار است. راه‌های نشر و انتشار بی‌حیایی و بی‌غیرتی و بی‌دینی را یک بار برای همیشه قاطعانه مسدود کنید. دست‌کم هزینه‌کرد بیت‌المال مسلمین را برای تسهیل‌ فعالیت‌های دین‌ستیزانه دشمنان ممنوع کنید. 🔷به جوانان انقلابی و مراکز دانش‌بنیان میدان دهید، خواهید دید که در کوتاه‌ترین زمان، ابزارهایی به مراتب بهتر و کارآمدتر از واتساپ و اینستاگرام و امثال آن تولید خواهند کرد و مردم ما و بلکه بسیاری از کشورهای دیگر از منافع انسانی این ابزارها بدون مبتلا شدن به اصناف آسیب‌ها، بهره‌مند خواهند شد. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سیره پیامبر اکرم(ص) در برخورد با هنجارشکنان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻سيرة پيامبر اکرم(ص) اين‌گونه بود که با اهانت‌ها و بي‌اخلاقي‌هايي که نسبت به شخص خودشان مي‌شد، کريمانه برخورد مي‌کرد. اين برخورد کريمانه و نرم و منعطف، تا جايي است که تمجيد و تحسين بی‌نظیر الهي را در پي داشته است: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم‏ (قلم، آيه 4)» 🔻در توصيفي که هند بن ابي هاله، از اخلاقيات (ص) دارد، مي‌گويد: كَانَ دَائِمَ الْبِشْرِ سَهْلَ‏ الْخُلُقِ‏ لَيِّنَ الْجَانِبِ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ دائماً بشاش و خنده‌رو بود؛ اخلاقي ساده داشت؛ نرم و مهربان بود؛ خشن و سنگدل نبود. 🔹اما وقتي که مقررات و قوانين اجتماعي اسلام ناديده گرفته مي‌شد، به هيچ وجه اغماض نمي‌کرد. هيچ نوع قانون‌شکني‌ و هنجارشکنی را برنمی‌تافت. چنين نبود که مثلاً اگر ثابت مي‌شد کسي شراب خورده يا دزدي کرده است، خلق عظيم پيامبر و نرم‌خويي و محبتش به خلق خدا موجب شود اين جرم را ناديده بگيرد و حد الهي را دربارة او جاري نکند! پيامبر اکرم(ص) به شدت با نقض مقررات اسلامي برخورد مي‌کرد. هيچ واسطه و شفيعي را براي اجراي حدود الهي نمي‌پذيرفت. 🔹هند بن ابي هاله دربارة چگونگي برخورد آن حضرت با حق‌کشي‌ها و ظلم‌ها مي‌گويد: وَ لَا تُغْضِبُهُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ الْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْ‏ءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ؛ دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نمي‌آورد، و وقتي که حقي پايمال مي‌شد از شدت خشم کسي او را نمي‌شناخت و از هيچ چيزي پروا نداشت تا آنکه حق را ياري مي‌کرد و احقاق حق مي‌نمود. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴برخورد قاطعانه با مفسدان مانع تکرار و توسعه فساد 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻برخورد «قاطع»، «به موقع» و «علنی» با فساد و مفسدان و هنجارشکنان، نه تنها مانع از تکرار جرم و فساد و هنجارشکنی می‌شود؛ بلکه عبرتی برای افراد سست‌اخلاق و سست‌ایمان هم خواهد شد. 🔸خواجه در کتاب ارزشمند «سیاستنامه»، درباره نقش قاطعیت و سرعت در برخورد با فسادهای اجتماعی، داستان آموزنده‌ای را نقل می‌کند: شنيدم که در غزنين، خبازان در دکان‌ها ببستند؛ و نان عزيز و نايافت شد؛ و غربا و درويشان در رنج افتادند و به تظلم به درگاه شدند، و پيش سلطان ابراهيم از نانوايان بناليدند. فرمود تا همه را حاضر کردند. گفت: «چرا نان تنگ کرده‌ايد؟» گفتند: «هر باري که گندم و آرد که در اين شهر مي‌آرند، نانواي تو بخرد و در انبار مي‌کند و مي‌گويد: «فرمان چنين است» و ما را نمي‌گذارد که يک من بار بخريم» سلطان بفرمود تا خباز خاص را بياوردند، در زير پاي پيل افکندند. چون بمرد، بر دندان پيل ببستند و در شهر بگردانيدند، و بر وي منادي مي‌کردند که «هر که درِ دکان نگشايد از نانوايان، با او همين کنيم.» و انبارش خرج کردند. نماز شام بر درِ هر دکاني پنجاه من نان بمانده بود و کس نمي‌خريد. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
راهبردهای پیامبر اعظم برای اصلاح‌گری اجتماعی .mp3
29.87M
🎤 احمدحسین شریفی 🔷 موضوع: «راهبردها و راه‌کنش‌های پیامبر اکرم(ص) برای اصلاح‌گری اجتماعی و فرهنگی» ✔️اصلاح باورها و بینش‌ها ✔️ آموزش‌های مصداقی و عینی ✔️ساختارسازی ✔️برخورد جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض با فساد و ناهنجاری و قانون‌شکنی ✔️امیدآفرینی و برجسته سازی خوبی (ص) 🔸زمان: ۳/ مهر ۱۴۰۱ 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴عشق عارف بزرگ کرد، مولانا خالد نقشبندی، به امام رضا(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین ویژگی‌های کردهای اهل‌سنت، عشق به پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت مطهر اوست. این حقیقت را می‌توان در زیست عمومی آنها و در نخستین مواجهه با آنها تصدیق کرد. افزون بر این متون ادبی ادیبان و اشعار شعرای کرد اهل سنت در مدح اهل بیت پیامبر اکرم(ص) مهم‌ترین گواه این حقیقت است. به عنوان نمونه‌ای از هزاران می‌توان به اشعار مولانا خالد نقشبندی شهرزوری، از بزرگان علمای کرد اهل سنت در قرن سیزدهم و از مشایخ طریقه نقشبندیه اشاره کرد. وی در جریان مسافرت به خراسان و زیارت مرقد مطهر ثامن‌الحجج قصیده‌ای سروده است که از بهترین قصاید در مدح و رثای امام رضا علیه السلام است. هم‌اکنون نیز بخش‌هایی از بارگاه ملکوتی (ع) به اشعار این عارف پاکباخته کرد، مزین شده است: این بارگاه کیست کز عرش برتر است وز نور گنبدش همه عالم منور است .... بهر نگهبانی کفش مسافران بر درگهش هزار چو خاقان و قیصر است این بارگاه قافله سالار اولیاست این خوابگاه نور دو چشم پیمبر است این بارگاه حضرتی است که از شرق تا به غرب وز قاف تا به قاف جهان سایه گستر است .. مرغ خرد به کاخ کمالش نمی‌پرد بر کعبه کی مجال عبور کبوتر است تا همچو جان زمین تن پاکش به بر گرفت او را هزار فخر بر این چرخ اخضر است ... برگرد حاجیا به سوی مشهدش روان کاین جا توقفی نه چو صد حج اکبر است ... زوار بر حریم وی آهسته پا نهید کز خیل قدسیان مفرشش زشهپر است غلمان خلد کاکل خود دسته بسته‌اند پیوسته کارشان همه جاروب این در است شاها ستایش تو به عقل و زبان من کی می‌توان که وصف تو از عقل برتر است؟ اوصاف چون تو پادشهی از من گدا صیقل زدن به آیینه مهر انور است ... بر«خالد» آر رحم که پیوسته همچو بید لرزان زبیم زمزمه روز محشر است تو پادشاه دادگری این گدای زار مغلوب دیو سرکش و نفس ستمگر است از لطف چون تو شاه، ستمدیده بنده‌ای از جور اگر خلاص شود وه چه درخور است نااهلم و سزای نوازش نِیَم ولی نااهل و اهل پیش کریمان برابر است 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
عقلانیت اجتماعی در معارف رضوی (ع).mp3
28.3M
🎤 احمدحسین شریفی 🔷 موضوع: «عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی» ✔️ نشانه‌های ده‌گانه عقلانیت ✔️ شاخص‌های زیست اجتماعی شیعی ✔️ مواجهه با داوریها و قضاوتهای مردم () ✔️رسالت اجتماعی عالمان () (ع) 🔸زمان: ۴/ مهر ۱۴۰۱ 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نقش مشهوران (سلبریتی‌ها) و نخبگان در اخلاق اجتماعی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻رفتار ذی‌نفوذان و افراد مشهور (سلبرتی‌ها) از مهم‌ترین عوامل تغییر اخلاق اجتماعی است. ذي‌نفوذان هر جامعه‌اي به دليل جايگاه و موقعيت اجتماعي برتر یا قابل‌ توجه‌تري که دارند، نقشي جدي در شکل‌دهي به فرهنگ عمومي و اخلاقیات اجتماعی ايفا مي‌کنند. اخلاق و رفتار و گفتار آنان و نحوة معيشت و معاشرت و آرایش و پوشش آنها عاملي مهم در فرهنگ‌سازي و اخلاق‌گستری یا اخلاق‌زدایی است. 🔻به همين دليل، هرگونه انحرافي در اخلاق و رفتار ذي‌نفوذان و نخبگان جامعه (اعم از نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و ...) مي‌تواند تأثيرات جبران‌ناپذيري بر خلقیات عامة مردم بگذارد. 🔸قرآن کريم در داستان قارون به عنوان یک نخبه اقتصادی، مي‌‌فرمايد: فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ في‏ زينَتِهِ قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيم‏ (قصص، 79) (قارون) با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگي دنيا بودند گفتند: «اي کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم براستي که او بهرة عظيمي دارد» 🔻شیوه رفتار عالمان و نخبگان جامعه و به ویژه عالمان دین هم در شکل‌دهی به اخلاقیات اجتماعی بسیار مهم است. تا جایی که در حدیثی بسیار تکان‌دهنده از (ص) چنین نقل شده است که: «إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ فَأَطَاعَ اللَّهَ فَأَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ أَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِهِ عِلْمَهُ‏؛ همانا دوزخیان از بوی گند عالم بی‌عمل در رنج‌اند و در میان دوزخیان بیشترین پشیمانی از آن کسی است که دیگران را به دین دعوت کرده و آنها هم پذیرفته و خدا را اطاعت کرده و در نتیجه وارد بهشت شده‌اند، اما خود آن دعوت‌کننده به دلیل بی‌عملی وارد دوزخ شده است.» 🔸خدا رحمت کند را که کراراً با یادآوری این حدیث، محتوای آن را متذکر می‌شد و با شجاعت و صراحت می‌گفت: «آن قدر صدمه‏اى كه اسلام از يك آخوند فاسد مى‏خورد از محمد رضا نمى‏خورد! در روايات هست كه آخوند فاسد و ملّاى فاسد در جهنم از بوى تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در اين دنيا هم از بوى تعفن بعض از آخوندهاى فاسد دنيا در عذاب است. ما طرفدارى از عمامه نمى‏كنيم. ما طرفدارى از اسلام مى‏كنيم.» 🔻 نیز در باب هشتم گلستان با عنوان «در آداب صحبت» مي‌گويد: «معصيت از هركه صادر شود ناپسنديده است و از علما ناخوب‏تر، كه علم سلاح شيطان است و خداوندِ سلاح را چون به اسيرى برند، شرمسارى بيش برد. عام نادان پريشان روزگار به ز دانشمند ناپرهيزگار کان به نابينايي از راه اوفتاد وين دو چشمش بود و درچاه اوفتاد» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴رهایی از آشفتگی، شرط لازم بهره‌مندی از معارف قرآنی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ راه «بهره‌مندی از قرآن» و «لذت بردن از قرائت آن» و «درک معارف آن»، پاک‌سازی زبان و ذهن و دل از «آشفته‌گویی» و «آشفته‌ذهنی» و «آشفته‌دلی» است. به تعبیر زیبای سنائی غزنوی: عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد كه دارالملك ايمان را مجرد بيند از غوغا عجب نبود گر از قرآن نصيبت نيست جز نقشى كه از خورشيد جز گرمى نبيند چشم نابينا 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹