eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی در با موضوع 《حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم اسلامی》عنوان کرد: انقلاب اسلامی در تقابل با ايده‌های انسان‌شناختی و علوم انسانی غربی مطرح شد. يعنی نه تنها هرگز بر پايه علوم انسانی غربی شکل‌ نگرفته است؛ بلکه درست در نقطه مقابل آنها و عليرغم تحليل‌های آنها مطرح شده است. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=146&newsview=367 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
قسمت_دوازدهم.mp3
13.55M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ⁦⁦⁦⁦7️⃣⁩ (نظریه ) ۳ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴عمومي‌سازي دانشهای تخصصی 🖊احمدحسين شريفي 🔹برخي از انديشمندان بزرگ، در کنار آثار علمي و کاملاً تخصصي خود، تلاش داشتند به منظور گسترش دامنة "علم-آگاهی" و دسترس‌پذير کردن دانش، با زباني ساده‌تر و همگاني‌تر همان انديشه‌هاي تخصصي را براي عامه مردم بيان کنند. 🔹محمدبن زکرياي رازي (م 313ق)، فيلسوف، طبيب و عالم بزرگ مسلمان، در جهت عمومي‌سازي دانش طب، کتابي را با عنوان «من لايحضره الطبيب»‌ تدوين کرد. وي در اين کتاب به ارائة آموزش‌هاي عمومي در حوزه درمان و پيشگيري پرداخت. البته پيش از زکرياي رازي،‌ طبيب ديگري با نام عيسي بن ماسه کتابي با اين عنوان نوشته بود؛ اما خود زکرياي رازي در مقدمه اين کتاب مي‌نويسد: «مرد دانشمند جلیل‌القدری برای خیر و صلاح مردم از من خواست که رسالهٔ مختصری درباب درمان بیماری با غذا و آشامیدنی‌های موجود در هر مکان که دسترسی به طبیب نیست تالیف کنم. من نیز خواسته او را اجابت و کتاب «من لایحضره الطبیب» را تالیف کردم.» 🔹فقيه و محدث بزرگ شيعي، محمدبن علي‌ ابن بابويه معروف به شيخ صدوق (م381ق) نيز از اين کار الگو گرفت و کتاب «من لايحضره الفقيه» را تدوين کرد. خود شيخ صدوق در مقدمة کتابش مي‌گويد: در مسافرتي به سرزمين «بلخ» و گفتگوهاي بسيار ارزشمند و روشني‌بخشي که با يکي از نوادگان جليل‌القدر امام موسي‌بن جعفر به نام ابوعبدالله محمدبن حسن در قصبة «ايلاق» داشتم، «روزى از كتاب محمّد بن زكريّاى رازى طبيب كه نامش را «من لا يحضره الطبيب» گذارده، ياد كرد و گفت آن كتابيست در موضوع خود (با كمى حجمش) جامع و وافى، و از من درخواست كرد كه در فقه و حلال و حرام و قوانين و مقرّرات شرع كتابى بنويسم بقسمى كه همه آنچه را كه در موضوعات مختلف فقه (از طهارت تا ديات) تاكنون نوشته‏ام در بر داشته باشد و آن را «كتاب من لا يحضره الفقيه» نام نهم، تا بوقت نياز بدان مراجعه كرده و مورد اعتماد و اطمينانش باشد و به آن عمل كند، ... اينجانب چون او را- كه خداى توفيقش دهد- اهل و شايسته يافتم پيشنهادش را به اين كار پذيرفتم، و اين كتاب را با حذف اسانيد كه مبادا بسبب نقل آن حجم كتاب زياد شود، تأليف كردم.» 🔹شايد بتوان گفت کتاب من لايحضره الفقيه، نخستين الگوي تدوين رساله‌هاي علميه و عمومي‌سازي استنباط‌هاي فقهي و دسترس‌پذير کردن دانش فقه بوده است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔹هر چند نه در ایران و نه در هیج جامعه انسانی دیگری نمیتوان با استناد به روشهای آمارگیری موجود، از "توصیف" و تشخیص دقیق وضعیتهای انسانی سخن گفت؛ و هر چند متاسفانه در بسیاری از موارد، اغلب متخصصان علوم انسانی، در عمل، به عنوان نامحرمان اطلاعات و آمار واقعی تلقی میشوند، اما برای توصیف و تحلیل وضعیت موجود، چاره ای جز اعتماد به چنین آمارها و اقدام بر اساس آنها نیست. 🔹اعتیاد، علل و عوامل مختلفی دارد، این بنده با اتکا به مشاهدات عینی و حضور در برخی از کمپهای ترک اعتیاد، معتقدم مهمترین و اساسی ترین عامل آن "فقر فرهنگی" شخص معتاد و اطرافیان او است. در هر منطقه یا محله ای که فعالیت فرهنگی هست، اعتیاد و سایر آسیبهای اجتماعی نیز بسیار کمتر است. بر اساس پاره ای از مطالعات و تحقیقات، در میان مسجدیان و جوانان هیئتی آمار آسیبهای اجتماعی میل به صفر دارد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت_سیزدهم.mp3
13.92M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم (راهبرد های دشمن در جنگ نرم) مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴منطق توانايي عارفان بر «کرامات» از نگاه مولوي: «تحمل جفاي ديگران» 🖊احمدحسين شريفي 🔸مولوي در دفتر ششم مثنوي نقل مي‌کند که يکي از مريدان شيخ ابوالحسن خرقاني، به قصد زيارت ايشان و بهره‌ گرفتن از محضرشان، از طالقان به ديار خرقان (روستايي در اطراف شاهرود) حرکت کرد. وقتي به خرقان رسيد و پرس‌ پرسان منزل شيخ را پيدا کرد و با صد حرمت و احترام حلقة در خانه را کوبيد؛ ناگهان «زن برون کرد از در خانه سرش» که چه مي‌خواهي؟ گفت براي ديدار شيخ آمده‌ام. «خنده‌اي زد زن که خه‌خه ريش‌ بين/ اين سفرگيري و اين تشويش بين» و بعد شروع کرد به تمسخر اين مرد که «مگر ديوت دو شاخه بر نهاد» و همچنين فحش و ناسزاي فراوان عليه شيخ ابوالحسن گفت. مريد طالقاني که چنين وضعيتي را ديد، در حقيقتِ کارِ شيخ به ترديد افتاد و با خود مي‌گفت: کاين چنين زن را چرا اين شيخ دين دارد اندر خانه يار و همنشين ضد را با ضد ايناس از کجا با امام الناس نسناس از کجا که چه نسبت ديو را با جبرئيل که بود با او به صحبت هم مقيل چون تواند ساخت با آزر خليل چون تواند ساخت با رهزن دليل در عين حال سراغ شيخ را گرفت و خواست تا شيخ را ناديده از اين سفر بازنگردد. مطلع شد که شيخ براي جمع‌آوري هيزم به صحرا رفته است. ايشان هم، با همان حال ترديد و دو دلي نسبت به کار شيخ ابوالحسن، به قصد ملاقات با او راه صحرا را در پيش گرفت و به دامنه‌ کوه‌هاي خرقان رفت. ناگهان چشمش به شيخ افتاد که: شير غران هيزمش را مي‌کشيد بر سر هيزم نشسته آن سعيد تازيانه‌ش مار نر بود از شرف مار را بگرفته چون خرزن به کف شيخ ابوالحسن خرقاني از همان دور، ذهن مريد را خواند و به او تذکر داد که فريب وسوسه‌هاي شيطان را نخور و در کار اولياء الهي ترديد نکن. افزون بر اين، کرامت‌هاي ديگري هم براي او نمايان کرد. مثلاً: خواند بر وي يک به يک آن ذوفنون آن چه در ره رفت بر وي تاکنون اما هنوز ترديدهاي اين مريد نه تنها برطرف نشده بود که بيشتر هم شده بود. با خود مي‌گفت چنين شيخي با چنين قدرتي نسبت به تصرف در تکوين، چگونه با چنان همسري زندگي مي‌کند؟! شيخ ابوالحسن در پاسخ گفت: گر نه صبرم مي‌کشيدي بار زن کي کشيدي شير نر بيگار من بدين ترتيب مولوي با استناد به این داستان (صرف نظر از واقعی یا ساختگی بودن آن) این نتیجه عرفانی را میگیرد که دليل چنان برخورداري‌ها و توانايي‌هايي "تحمل جفاي خلق" و "صبر بر مصيبت‌هاي اجتماعي و بد اخلاقيهای دیگران" است. چون بسازي با خسي اين خسان گردي اندر نور سنتها رسان کانبيا رنج خسان بس ديده‌اند از چنين ماران بسي پيچيده‌اند 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
بخش سوم نشست.mp3
21.79M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش سوم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
بخش چهارم نشست.mp3
30.44M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش چهارم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴سبک زندگی رضوی 🖊احمدحسين شريفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند. ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف مي‌کند: یک) هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛ دو) هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛ سه) هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نمي‌کرد؛ چهار) هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛ پنج) هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛ شش) هرگز کسي را دشنام نداد؛ هفت) هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛ هشت) هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛ نه) همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مي‌نشست؛ ده) شب‌ها کم مي‌خوابيد؛ اکثر شب‌ها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛ یازده) زياد روزه مي‌گرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نمي‌داد؛ و مي‌گفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛ دوازده) خيلی اهل خير و صدقة پنهانی بود؛ غالباً در شب‌های تاريک اين کار را می‌کرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184) 🔻اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹‌
🔴عقلانيت و معنويت در سخن امام رضا(ع) 🖊احمدحسين شريفي 🔸معنويت و عرفان حقيقي، «معنويت و عرفاني عقلاني» است. معنويت بدون عقلانيت، [که شاخصة‌ عرفان‌هاي دروغين و معنويت‌هاي نوپديد است (ر.ک: کتاب درآمدي بر عرفان حقيقي و عرفان‌هاي کاذب از اينجانب)] معنويتي انساني نخواهد بود. همانطور که عقلانيت منهاي معنويت، از انسان، موجودي تک‌ساحتي و خشک و خشن مي‌سازد. در قرآن: حدود سيصد آيه انسان را به تعقل و تفکر دعوت مي‌کنند؛ در مکتب اهل بيت(ع) عقل، در کنار کتاب و سنت، جزء منابع دين است؛ بسياري از کتاب‌هاي روايي شيعه با «کتاب العقل و الجهل» آغاز مي‌شوند. 🔸امام رضا(ع)، عقل را حجت خداوند بر بندگان مي‌داند. زماني که ابن‌سکيت از آن حضرت سؤال کرد، «حجت خداوند بر بندگانش چيست؟» آن حضرت فرمود: «عقل؛ زيرا با عقل است که مي‌توان کساني را که معارف خدا را صادقانه مي‌گويند از کساني که بر خدا دروغ مي‌بندند بازشناخت؛ و دستة ‌اول را تصديق و دستة دوم را تکذيب کرد» (تحف العقول، ص450) آن حضرت در سخني ديگر، معيار عبوديت و عبادت حضرت حق را به جاي کثرت نماز و روزه، کثرت تفکر در کارهاي خداوند دانستند: «لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّيَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اللَّهِ؛ عبادت به روزه و نماز فراوان نيست؛ بلکه عبادت به کثرت تفکر در امور الهي است.» (تحف العقول، ص442) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴اخلاق نگارش، از نگاه ابن‌حزم اندلسي 🖊احمدحسين شريفي 🔸روز 14 تير در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به نام روز قلم نامگذاري شده است؛ به همين مناسبت مطلبي را درباره اخلاق نگارش تقديم مي‌کنم. و از خداي متعال مي‌خواهم به همه ما توفيق تدوين آثار مفيد، ماندگار و مؤثر عطا فرمايد: 🔸ابن‌‌حزم اندلسي (م456ق) معتقد بود نگارش و تدوين يک کتاب در صورتي توجيه اخلاقي دارد که به يکي از هفت دليل زير نوشته شده باشد: 1.ارائة مطلبي جديد و نوآورانه؛ استخراج و اکتشاف امري جديد که پيش از او سابقه نداشته است؛ 2.تکميل کارهاي ناتمام و ناقص پيشنيان؛ 3.تصحيح خطاها و غلط‌ زدايي از نوشته‌هاي پيشينيان؛ 4.تسهيل و آسان‌سازي پيچيدگي‌ها و شرح و تبيين دشواري‌هاي نوشته‌هاي ديگران؛ 5.تلخيص آثار طويل و کوتاه‌سازي نوشته‌هاي بلند ديگران؛ بدون آنکه اخلالي در رساندن مقصود ايجاد شود؛ 6.تجميع و سازماندهي مباحث متفرقه و جداافتاده؛ 7.ترتيب و نظم‌بخشي به مباحث پراکنده و به ظاهر ناهمگون. ✅گفتني است همين هفت فضيلت اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين را ابن خلدون (م808ق) در «مقدمه» ذکر مي‌کند، بدون آنکه متذکر شود که اينها سخنان ابن‌حزم است! و ديگراني هم که فرصت کافي براي ريشه‌يابي سخنان نداشته‌اند، گمان کرده‌اند اين سخنان از ابداعات و ابتکارات ابن خلدون است! 🔸از نگاه ابن‌حزم، رذايل اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين، که افراد نادان و غافل و يا افراد وقيح و سبکسر دچار آن مي‌شوند، عبارتند از: 1.بازنويسي يا پس و پيش کردن فصول و بندهاي نوشته‌هاي ديگران؛ بدون آنکه موجب عرضة بهتر يا فهم آسانتر آن شود؛ 2.جابجايي و تغيير واژگان يک نوشتار، بدون آنکه از واژه‌هاي ساده‌تر يا روشنتري بهره گرفته شده باشد؛ 3.حذف امور (کلمات، يا جملات يا فصول) لازم؛ به گونه‌اي که موجب اخلال در فهم مراد نويسنده شده باشد؛ 4.افزودن امور زايد و غيرضرور؛ 5.نقض سخن درستي با يک سخن نادرست؛ 6.تدوين امور بي‌فايده و غيرسودمند؛ 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴«بهشت نقد عارفان» و «وعدة فرداي زاهدان» 🖊احمدحسين شريفي 🔸برخي مي‌پندارند که برخورداري از لذت‌هاي الهي و معنوی اصيلي که خداي متعال در وصف الحال بهشتيان بيان مي‌کند، مخصوص عالم پس از مرگ و زيست بهشتي بهشتيان است. و در عالم دنيا چشيدني نيستند! در حالي که چنين نيست. ابن سينا دربارة لذت معنوي و عقلاني عارفان مي‌گويد، چنين نيست که اين لذت فقط بعد از مفارقت از بدن و مرگ طبيعي چشيده شود؛ بلکه کساني که از شواغل بدني رويگردان و در تأملات جبروتي فرورفته باشند، همين الان نيز آن را مي‌چشند و بهره‌اي وافر از آن دارند. اين لذت آنقدر خوشايند است که آنان را از هر لذت ديگري غافل مي‌کند. (اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، تنبيه پانزدهم): «و ليس هذا الالتذاذ مفقود من كل وجه و النفس في البدن؛ بل المغمسون في تأمّل الجبروت، المعرضون عن الشواغل، يصيبون و هم في الأبدان من هذه اللذة حظا وافرا؛ قد يتمكن منهم فيشغلهم عن كل شي‏ء» اين همان حقيقتي است که حافظ شيرازي در اين بيت به زيبايي آن را بيان مي‌کند: من که امروزم بهشت وصل حاصل مي‌شود وعدة فرداي زاهد را چرا باور کنم و چقدر نادانند کساني که اين شعر حافظ را به معناي «لاابالي‌گري» و «اباحه‌مسلکي» و «انکار معاد» تفسير مي‌کنند! 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌