eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
347 عکس
357 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴انقلاب اسلامي، دين و نهادهاي اجتماعي 🖊احمدحسين شريفي 🔸به اعتقاد بنده مهم‌ترين کاري که انقلاب اسلامي، در جريان تداوم حرکت انبياء انجام داد اين بود که دين را در موقعيتي «فرانهادي» قرار داد. توضيح آنکه به اعتقاد قاطبه جامعه‌شناسان، نهادهاي اصلي اجتماعي عبارتند از: خانواده، اقتصاد، سياست، تعليم و تربيت و دين. البته برخي مثل جي. او. هرتسْلِر در کتاب «نهادهاي اجتماعي»، نهادهاي اصلي را در نه مقوله دسته‌بندي مي‌کند: افزون بر آن پنج نهاد، نهاد اخلاق، ارتباطات، هنر و بهداشت را هم مي‌افزايد. اين نگاه قاطبة جامعه‌شناسان يا جامعه‌شناسي غربي و سکولار است. 🔸اما انقلاب اسلامي موجب شد که دين در جايگاهي فرانهادي قرار گيرد. به تعبير ديگر، انقلاب اسلامي، از جهت قانوني و مقبوليت مردمي، دين را در جايگاه اصلي خودش، که حاکم بر همه نهادها و ساختارهاي اجتماعي است، قرار داد. اقامة فردي و اجتماعي دين، رسالت اصلي پيامبران بوده است: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ (حديد، 25) در آيه 13 سوره شوري اين مأموريت و وظيفة اصلي به شفافيت بيان شده است: شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ...؛ 🔸مأموريت اصلي انقلاب و حکومتي که به نام دين و به نام اسلام برپا شده است، چيزي جز اقامة دين در کليت آن نيست؛ اقامه دين يعني تحقق خارجي و بيروني دين و با توجه به جامعيت اسلام، منظور از اقامه اسلام يعني تحقق آن در زندگي فردي و اجتماعي (خانواده، اقتصاد، سياست و تعليم و تربيت؛ به عنوان نهادهاي اصلي جامعه و نهاد علم و حقوق و فرهنگ و هنر و فن‌آوري و ادبيات، سينما، فضاي مجازي و ... به عنوان خرده‌نهادها يا نهادهاي فرعي جامعه.) 🔸با توجه به نکته پيش‌گفته: آيا خردمندانه است که تحقق چنين رسالت و مأموريتي را از علوم انساني غربي طلب کنيم؟! علومي که نه تنها تناسبي با جهان‌بيني توحيدي و نظام ارزشي اسلام ندارند، که در بسياري از توصيه‌هاي خود در تضاد و تعارض با اسلام‌اند. چطور مي‌توان با تکيه بر آنها دنبال تحقق اسلام در ابعاد مختلفي زيست اجتماعي بود؟ تکيه زدن بر چنين علومي همچون تکيه‌ زدن بر باد است؛ نتيجه‌اي جز فروافتادن و سقوط و انحطاط نخواهد داشت. به همين دليل، جبهة مدافعان انقلاب اسلامي، بايد بدانند که اگر دنبال تحقق دين و عمل به آرمان‌هاي اسلامي و انقلاب اسلامي هستند، چاره‌اي جز حمايت از ايدة «علوم انساني اسلامي» ندارند؛ راه ديگري وجود ندارد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی در با موضوع 《حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم اسلامی》عنوان کرد: انقلاب اسلامی در تقابل با ايده‌های انسان‌شناختی و علوم انسانی غربی مطرح شد. يعنی نه تنها هرگز بر پايه علوم انسانی غربی شکل‌ نگرفته است؛ بلکه درست در نقطه مقابل آنها و عليرغم تحليل‌های آنها مطرح شده است. ادامه در 👇 ╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=146&newsview=367 ╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR 🌐آپارات: 🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih ╭━═━❀🌸❀━═━╮ Eitaa.com/rciptir ╰━═━❀🌸❀━═━╯
قسمت_دوازدهم.mp3
13.55M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چرایی جنگ نرم ✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی ⁦⁦⁦⁦7️⃣⁩ (نظریه ) ۳ مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴عمومي‌سازي دانشهای تخصصی 🖊احمدحسين شريفي 🔹برخي از انديشمندان بزرگ، در کنار آثار علمي و کاملاً تخصصي خود، تلاش داشتند به منظور گسترش دامنة "علم-آگاهی" و دسترس‌پذير کردن دانش، با زباني ساده‌تر و همگاني‌تر همان انديشه‌هاي تخصصي را براي عامه مردم بيان کنند. 🔹محمدبن زکرياي رازي (م 313ق)، فيلسوف، طبيب و عالم بزرگ مسلمان، در جهت عمومي‌سازي دانش طب، کتابي را با عنوان «من لايحضره الطبيب»‌ تدوين کرد. وي در اين کتاب به ارائة آموزش‌هاي عمومي در حوزه درمان و پيشگيري پرداخت. البته پيش از زکرياي رازي،‌ طبيب ديگري با نام عيسي بن ماسه کتابي با اين عنوان نوشته بود؛ اما خود زکرياي رازي در مقدمه اين کتاب مي‌نويسد: «مرد دانشمند جلیل‌القدری برای خیر و صلاح مردم از من خواست که رسالهٔ مختصری درباب درمان بیماری با غذا و آشامیدنی‌های موجود در هر مکان که دسترسی به طبیب نیست تالیف کنم. من نیز خواسته او را اجابت و کتاب «من لایحضره الطبیب» را تالیف کردم.» 🔹فقيه و محدث بزرگ شيعي، محمدبن علي‌ ابن بابويه معروف به شيخ صدوق (م381ق) نيز از اين کار الگو گرفت و کتاب «من لايحضره الفقيه» را تدوين کرد. خود شيخ صدوق در مقدمة کتابش مي‌گويد: در مسافرتي به سرزمين «بلخ» و گفتگوهاي بسيار ارزشمند و روشني‌بخشي که با يکي از نوادگان جليل‌القدر امام موسي‌بن جعفر به نام ابوعبدالله محمدبن حسن در قصبة «ايلاق» داشتم، «روزى از كتاب محمّد بن زكريّاى رازى طبيب كه نامش را «من لا يحضره الطبيب» گذارده، ياد كرد و گفت آن كتابيست در موضوع خود (با كمى حجمش) جامع و وافى، و از من درخواست كرد كه در فقه و حلال و حرام و قوانين و مقرّرات شرع كتابى بنويسم بقسمى كه همه آنچه را كه در موضوعات مختلف فقه (از طهارت تا ديات) تاكنون نوشته‏ام در بر داشته باشد و آن را «كتاب من لا يحضره الفقيه» نام نهم، تا بوقت نياز بدان مراجعه كرده و مورد اعتماد و اطمينانش باشد و به آن عمل كند، ... اينجانب چون او را- كه خداى توفيقش دهد- اهل و شايسته يافتم پيشنهادش را به اين كار پذيرفتم، و اين كتاب را با حذف اسانيد كه مبادا بسبب نقل آن حجم كتاب زياد شود، تأليف كردم.» 🔹شايد بتوان گفت کتاب من لايحضره الفقيه، نخستين الگوي تدوين رساله‌هاي علميه و عمومي‌سازي استنباط‌هاي فقهي و دسترس‌پذير کردن دانش فقه بوده است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔹هر چند نه در ایران و نه در هیج جامعه انسانی دیگری نمیتوان با استناد به روشهای آمارگیری موجود، از "توصیف" و تشخیص دقیق وضعیتهای انسانی سخن گفت؛ و هر چند متاسفانه در بسیاری از موارد، اغلب متخصصان علوم انسانی، در عمل، به عنوان نامحرمان اطلاعات و آمار واقعی تلقی میشوند، اما برای توصیف و تحلیل وضعیت موجود، چاره ای جز اعتماد به چنین آمارها و اقدام بر اساس آنها نیست. 🔹اعتیاد، علل و عوامل مختلفی دارد، این بنده با اتکا به مشاهدات عینی و حضور در برخی از کمپهای ترک اعتیاد، معتقدم مهمترین و اساسی ترین عامل آن "فقر فرهنگی" شخص معتاد و اطرافیان او است. در هر منطقه یا محله ای که فعالیت فرهنگی هست، اعتیاد و سایر آسیبهای اجتماعی نیز بسیار کمتر است. بر اساس پاره ای از مطالعات و تحقیقات، در میان مسجدیان و جوانان هیئتی آمار آسیبهای اجتماعی میل به صفر دارد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت_سیزدهم.mp3
13.92M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم (راهبرد های دشمن در جنگ نرم) مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴منطق توانايي عارفان بر «کرامات» از نگاه مولوي: «تحمل جفاي ديگران» 🖊احمدحسين شريفي 🔸مولوي در دفتر ششم مثنوي نقل مي‌کند که يکي از مريدان شيخ ابوالحسن خرقاني، به قصد زيارت ايشان و بهره‌ گرفتن از محضرشان، از طالقان به ديار خرقان (روستايي در اطراف شاهرود) حرکت کرد. وقتي به خرقان رسيد و پرس‌ پرسان منزل شيخ را پيدا کرد و با صد حرمت و احترام حلقة در خانه را کوبيد؛ ناگهان «زن برون کرد از در خانه سرش» که چه مي‌خواهي؟ گفت براي ديدار شيخ آمده‌ام. «خنده‌اي زد زن که خه‌خه ريش‌ بين/ اين سفرگيري و اين تشويش بين» و بعد شروع کرد به تمسخر اين مرد که «مگر ديوت دو شاخه بر نهاد» و همچنين فحش و ناسزاي فراوان عليه شيخ ابوالحسن گفت. مريد طالقاني که چنين وضعيتي را ديد، در حقيقتِ کارِ شيخ به ترديد افتاد و با خود مي‌گفت: کاين چنين زن را چرا اين شيخ دين دارد اندر خانه يار و همنشين ضد را با ضد ايناس از کجا با امام الناس نسناس از کجا که چه نسبت ديو را با جبرئيل که بود با او به صحبت هم مقيل چون تواند ساخت با آزر خليل چون تواند ساخت با رهزن دليل در عين حال سراغ شيخ را گرفت و خواست تا شيخ را ناديده از اين سفر بازنگردد. مطلع شد که شيخ براي جمع‌آوري هيزم به صحرا رفته است. ايشان هم، با همان حال ترديد و دو دلي نسبت به کار شيخ ابوالحسن، به قصد ملاقات با او راه صحرا را در پيش گرفت و به دامنه‌ کوه‌هاي خرقان رفت. ناگهان چشمش به شيخ افتاد که: شير غران هيزمش را مي‌کشيد بر سر هيزم نشسته آن سعيد تازيانه‌ش مار نر بود از شرف مار را بگرفته چون خرزن به کف شيخ ابوالحسن خرقاني از همان دور، ذهن مريد را خواند و به او تذکر داد که فريب وسوسه‌هاي شيطان را نخور و در کار اولياء الهي ترديد نکن. افزون بر اين، کرامت‌هاي ديگري هم براي او نمايان کرد. مثلاً: خواند بر وي يک به يک آن ذوفنون آن چه در ره رفت بر وي تاکنون اما هنوز ترديدهاي اين مريد نه تنها برطرف نشده بود که بيشتر هم شده بود. با خود مي‌گفت چنين شيخي با چنين قدرتي نسبت به تصرف در تکوين، چگونه با چنان همسري زندگي مي‌کند؟! شيخ ابوالحسن در پاسخ گفت: گر نه صبرم مي‌کشيدي بار زن کي کشيدي شير نر بيگار من بدين ترتيب مولوي با استناد به این داستان (صرف نظر از واقعی یا ساختگی بودن آن) این نتیجه عرفانی را میگیرد که دليل چنان برخورداري‌ها و توانايي‌هايي "تحمل جفاي خلق" و "صبر بر مصيبت‌هاي اجتماعي و بد اخلاقيهای دیگران" است. چون بسازي با خسي اين خسان گردي اندر نور سنتها رسان کانبيا رنج خسان بس ديده‌اند از چنين ماران بسي پيچيده‌اند 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
بخش سوم نشست.mp3
21.79M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش سوم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
بخش چهارم نشست.mp3
30.44M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش چهارم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴سبک زندگی رضوی 🖊احمدحسين شريفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند. ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف مي‌کند: یک) هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛ دو) هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛ سه) هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نمي‌کرد؛ چهار) هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛ پنج) هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛ شش) هرگز کسي را دشنام نداد؛ هفت) هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛ هشت) هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛ نه) همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مي‌نشست؛ ده) شب‌ها کم مي‌خوابيد؛ اکثر شب‌ها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛ یازده) زياد روزه مي‌گرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نمي‌داد؛ و مي‌گفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛ دوازده) خيلی اهل خير و صدقة پنهانی بود؛ غالباً در شب‌های تاريک اين کار را می‌کرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184) 🔻اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹‌
🔴عقلانيت و معنويت در سخن امام رضا(ع) 🖊احمدحسين شريفي 🔸معنويت و عرفان حقيقي، «معنويت و عرفاني عقلاني» است. معنويت بدون عقلانيت، [که شاخصة‌ عرفان‌هاي دروغين و معنويت‌هاي نوپديد است (ر.ک: کتاب درآمدي بر عرفان حقيقي و عرفان‌هاي کاذب از اينجانب)] معنويتي انساني نخواهد بود. همانطور که عقلانيت منهاي معنويت، از انسان، موجودي تک‌ساحتي و خشک و خشن مي‌سازد. در قرآن: حدود سيصد آيه انسان را به تعقل و تفکر دعوت مي‌کنند؛ در مکتب اهل بيت(ع) عقل، در کنار کتاب و سنت، جزء منابع دين است؛ بسياري از کتاب‌هاي روايي شيعه با «کتاب العقل و الجهل» آغاز مي‌شوند. 🔸امام رضا(ع)، عقل را حجت خداوند بر بندگان مي‌داند. زماني که ابن‌سکيت از آن حضرت سؤال کرد، «حجت خداوند بر بندگانش چيست؟» آن حضرت فرمود: «عقل؛ زيرا با عقل است که مي‌توان کساني را که معارف خدا را صادقانه مي‌گويند از کساني که بر خدا دروغ مي‌بندند بازشناخت؛ و دستة ‌اول را تصديق و دستة دوم را تکذيب کرد» (تحف العقول، ص450) آن حضرت در سخني ديگر، معيار عبوديت و عبادت حضرت حق را به جاي کثرت نماز و روزه، کثرت تفکر در کارهاي خداوند دانستند: «لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّيَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اللَّهِ؛ عبادت به روزه و نماز فراوان نيست؛ بلکه عبادت به کثرت تفکر در امور الهي است.» (تحف العقول، ص442) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴اخلاق نگارش، از نگاه ابن‌حزم اندلسي 🖊احمدحسين شريفي 🔸روز 14 تير در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به نام روز قلم نامگذاري شده است؛ به همين مناسبت مطلبي را درباره اخلاق نگارش تقديم مي‌کنم. و از خداي متعال مي‌خواهم به همه ما توفيق تدوين آثار مفيد، ماندگار و مؤثر عطا فرمايد: 🔸ابن‌‌حزم اندلسي (م456ق) معتقد بود نگارش و تدوين يک کتاب در صورتي توجيه اخلاقي دارد که به يکي از هفت دليل زير نوشته شده باشد: 1.ارائة مطلبي جديد و نوآورانه؛ استخراج و اکتشاف امري جديد که پيش از او سابقه نداشته است؛ 2.تکميل کارهاي ناتمام و ناقص پيشنيان؛ 3.تصحيح خطاها و غلط‌ زدايي از نوشته‌هاي پيشينيان؛ 4.تسهيل و آسان‌سازي پيچيدگي‌ها و شرح و تبيين دشواري‌هاي نوشته‌هاي ديگران؛ 5.تلخيص آثار طويل و کوتاه‌سازي نوشته‌هاي بلند ديگران؛ بدون آنکه اخلالي در رساندن مقصود ايجاد شود؛ 6.تجميع و سازماندهي مباحث متفرقه و جداافتاده؛ 7.ترتيب و نظم‌بخشي به مباحث پراکنده و به ظاهر ناهمگون. ✅گفتني است همين هفت فضيلت اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين را ابن خلدون (م808ق) در «مقدمه» ذکر مي‌کند، بدون آنکه متذکر شود که اينها سخنان ابن‌حزم است! و ديگراني هم که فرصت کافي براي ريشه‌يابي سخنان نداشته‌اند، گمان کرده‌اند اين سخنان از ابداعات و ابتکارات ابن خلدون است! 🔸از نگاه ابن‌حزم، رذايل اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين، که افراد نادان و غافل و يا افراد وقيح و سبکسر دچار آن مي‌شوند، عبارتند از: 1.بازنويسي يا پس و پيش کردن فصول و بندهاي نوشته‌هاي ديگران؛ بدون آنکه موجب عرضة بهتر يا فهم آسانتر آن شود؛ 2.جابجايي و تغيير واژگان يک نوشتار، بدون آنکه از واژه‌هاي ساده‌تر يا روشنتري بهره گرفته شده باشد؛ 3.حذف امور (کلمات، يا جملات يا فصول) لازم؛ به گونه‌اي که موجب اخلال در فهم مراد نويسنده شده باشد؛ 4.افزودن امور زايد و غيرضرور؛ 5.نقض سخن درستي با يک سخن نادرست؛ 6.تدوين امور بي‌فايده و غيرسودمند؛ 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴«بهشت نقد عارفان» و «وعدة فرداي زاهدان» 🖊احمدحسين شريفي 🔸برخي مي‌پندارند که برخورداري از لذت‌هاي الهي و معنوی اصيلي که خداي متعال در وصف الحال بهشتيان بيان مي‌کند، مخصوص عالم پس از مرگ و زيست بهشتي بهشتيان است. و در عالم دنيا چشيدني نيستند! در حالي که چنين نيست. ابن سينا دربارة لذت معنوي و عقلاني عارفان مي‌گويد، چنين نيست که اين لذت فقط بعد از مفارقت از بدن و مرگ طبيعي چشيده شود؛ بلکه کساني که از شواغل بدني رويگردان و در تأملات جبروتي فرورفته باشند، همين الان نيز آن را مي‌چشند و بهره‌اي وافر از آن دارند. اين لذت آنقدر خوشايند است که آنان را از هر لذت ديگري غافل مي‌کند. (اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، تنبيه پانزدهم): «و ليس هذا الالتذاذ مفقود من كل وجه و النفس في البدن؛ بل المغمسون في تأمّل الجبروت، المعرضون عن الشواغل، يصيبون و هم في الأبدان من هذه اللذة حظا وافرا؛ قد يتمكن منهم فيشغلهم عن كل شي‏ء» اين همان حقيقتي است که حافظ شيرازي در اين بيت به زيبايي آن را بيان مي‌کند: من که امروزم بهشت وصل حاصل مي‌شود وعدة فرداي زاهد را چرا باور کنم و چقدر نادانند کساني که اين شعر حافظ را به معناي «لاابالي‌گري» و «اباحه‌مسلکي» و «انکار معاد» تفسير مي‌کنند! 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت 14.mp3
12.29M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : برنامه های کلان و مدیریت شده علیه جوانان و نوجوانان جنگ نرم و مساله مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
بخش پنجم.mp3
21.28M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش پنجم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴گماشتن «کارداران خُرد» بر «کارهاي بزرگ» عاملي براي انحطاط حکومت‌ها 🖊احمدحسين شريفي در ادامه مباحث «اخلاق سياست و مديريت»در اين قسمت نکته‌ کوچک اما بسيار با اهميت ديگري را تذکر مي‌دهم: (براي مطالعه بخش‌هاي قبلي اينجا را کليک کنيد:👇 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/199 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/205 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/207 🔸خواجه نظام الملک طوسي در کتاب ارزشمند سياست‌نامه (سير الملوک)، که به همه عزيزان توصيه مي‌کنم آن را در مطالعه گيرند، مي‌نويسد: به بزرگمهر يا بوذرجمهر وزير خردمند و افسانه‌اي ساسانيان گفتند: چطور شد که با وجود خردمند بي‌نظير و بي‌همتايي همچون تو، ساسانيان از ميان رفتند و حکومت آنان پس از 430 سال اقتدار و پيشرفت، زايل شد؟ وي در پاسخ گفت: «سببِ دو چيز: يکي آنکه آل ‌ساسان بر کارهاي بزرگ، کارداران خُرد و نادان گماشتند؛ و ديگر آنکه دانش را و اهل دانش را دشمن داشتندي.» 🔸امام علي عليه السلام هم در يک قاعدة کلي علل انحطاط حکومت‌ها را در چهار چيز منحصر مي‌کند: «يُسْتَدَلُّ عَلَى إِدْبَارِ الدُّوَلِ بِأَرْبَعٍ تَضْيِيعُ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّكُ بِالْغُرُورِ وَ تَقْدِيمُ الْأَرَاذِلِ وَ تَأْخِيرُ الْأَفَاضِل» با چهار چيز به فروپاشي دولت‌ها استدلال مي‌شود: 1.تباه ساختن اصول و مسائل اصلي؛ 2.آويختن به فريب‌ها و مسائل جزئي و حاشيه‌اي و غير مهم؛ 3.مقدم داشتن فرومايگان و افراد غيرکاردان؛ 4.عقب راندن اهل فضيلت و آگاهان و پرمايگان. 🔸به همين دليل است که پيامبر بزرگوار اسلام(ص) فرمودند اگر حاکم و مسؤولي، کسي را بر کاري بگمارد در حالي که مي‌داند بهتر و داناتر از او نسبت به کتاب خدا و سنت پيامبر(ص) هم هستند، «به خدا و پيامبرش خيانت کرده است» همچنين فرمودند: «اگر کسي خودش پيشقدم براي پذيرش مسؤوليتي شود، در حالي که مي‌داند افرادي بهتر از او براي چنان مسؤوليتي هستند، «به خدا و پيامبر و مسلمانان خيانت کرده است» 🔸البته متأسفانه بسياري از افراد به دليل خودناشناسي و جامعه‌ناشناسي و محصور بودن در حلقه‌هاي تنگ علمي و اجتماعي، بعضاً خود را عقل کل و داناي جهان و يگانه مدير تحولي و جهادي و ارزشي و توانمند و .... مي‌پندارند! 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
تشريح مؤلفه‌هاي طرح‌نامه رساله دکتري.pdf
434.4K
🔸به دنبال درخواستهاي مکرر تعدادي از اعضاي محترم کانال مبني بر ارائة راهنمايي‌هايي از سوي استاد شريفي در خصوص تدوين پايان‌نامه يا رساله، اين فايل پاورپوينت در موضوع "تشريح مؤلفه‌هاي طرح‌نامه رساله دکتري" تقديم مي‌گردد. اميدواريم در آينده‌اي نزديک فايل صوتي يکي از کارگاه‌هاي استاد شريفي در موضوع روش تدوين پايان‌نامه و رساله را بارگذاري کنيم. 🔸يادآور مي‌شويم که پيشتر هم فايلي در موضوع روش تدوين مقالات علمي پژوهشي در همين کانال بارگذاري شده بود که علاقمندان مي‌توانند به آن مراجعه کنند. 🔸در روزهاي آينده نيز فايل‌هاي ديگري در اين خصوص اطلاع‌رساني خواهد شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴بستن سرچشمه‌هاي ناراستي 🖊احمدحسين شريفي سرِ چشمه شايد گرفتن به بيل چو پر شد نشايد گذشتن به پيل انسان عاقل هرگز دست روي دست نمي‌گذارد تا خطرات او را احاطه کنند و سپس به فکر چاره‌انديشي بيفتد. بلکه پيشاپيش، خطرات و انحرافات را پيش‌بيني مي‌کند و زمينه‌هاي آن را مي‌خشکاند. در مسائل فردي و خانوادگي و اجتماعي نيز بايد زمينه‌ها و بسترهاي آسيب و فساد را از ميان برداشت. نبايد به خود اجازه دهيم در مسيري حرکت کنيم که پايان آن شومي و تباهي است. به حکم عقل و وحي، حتي‌الامکان بايد پيش از وقوع، زمينه‌هاي لغزش و انحراف را از ميان برداشت: پيشگيري همواره ساده‌تر و کم‌هزينه‌تر از درمان بوده و هست. قرآن کريم، کراراً تذکر مي‌دهند که: «وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين‏؛ از گام‌هاي شيطان پيروي نکنيد؛ زيرا دشمن آشکار شماست» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت 15.mp3
13.11M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : تبدیل نقاط قوت به نقطه ضعف: گزارشی از مرکز مطالعات شیعه شناسی در CIA مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
🔴فلسفه و واقعيت‌ها؛ تفسير يا تغيير؟ 🖊احمدحسين شريفي 🔸واقعيت‌ها يا امور ثابت و تکويني، از جهت تغييرپذيري و تغييرناپذيري از فعل و انفعالات ما، يا از جهت نسبتي که با فعل و انفعالات ما دارند، دو دسته‌اند: 1️⃣ واقعيت‌هاي تغييرناپذير؛ يعني اموري که بود و نبود آنها و چگونگي بود و نبود آنها در اختيار ما نيست؛ وظيفه ما در قبال چنين واقعيت‌هايي اين است که آنها را همانطور که هست بفهميم يعني علم خود را مطابق با آنها کنيم و باورها و اعتقادات خود را بر وفق آنها سامان دهيم. تنها کاري که دربارة آنها مي‌توانيم بکنيم «فهم» و نهايتاً «تفسير» آنها است؛ «تغيير» آنها از عهده ما خارج است و اقدام به تغيير آنها همچون مشت بر سندان کوبيدن است. 2️⃣واقعيت‌هاي تغييرپذير؛ يعني اموري که فعل و انفعالات ما در آنها نقش‌آفرين است. چگونگي بود و نبود آنها وابسته به ما است. البته منظور اين نيست که تابع قرارداد و سليقه و ميل و خواست ما هستند؛ بلکه منظور آن است که ما انسان‌ها مي‌توانيم با اتکا به ساير واقعيت‌ها آنها را تغيير دهيم. 🔸يکي از فاحش‌ترين اشتباهات عالمان و فيلسوفان جديد در غرب، اين بود که گمان مي‌کردند کار فلسفه، فقط و فقط «تغيير جهان» است و نه «تفسير آن». همين اشتباه مهلک بود که آرام‌آرام آنها به سمت و سوي انکار «واقعيت‌هاي تغييرناپذير» کشاند. و فکر و ذهن آنها را بر واقعيت‌هاي تغييرپذير متمرکز کرد. 🔸فلسفه و فيلسوف در کنار نقد مسائل عصر خود و در کنار داوري و ارزيابي دربارة درستي و نادرستي مسائل پيرواني خود، بايد نقش سخنگويي از واقعيات را نيز ايفا کند؛ اساساً‌ در صورتي مي‌تواند ناقد و داوري بصير و واقع‌بين و راه‌گشا باشد، که توانايي تفسير و گزارشگري دقيق و بي‌طرفانة واقعيت‌هاي عالم را داشته باشد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
بخش ششم پرسش و پاسخ.mp3
28.57M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش ششم و پايانی 🔸 بخش پرسش و پاسخ (کيفيت ضبط متوسط) ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حافظ؛ از نگاه علامه حسن‌زاده آملي 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از پيچيده‌ترين شخصيت‌هاي تاريخ ايران، حافظ شيرازي است؛ به دليل تاريخ نسبتاً مبهمي که از او در اختيار داريم و همچنين اشعار چند پهلوي فراواني که در ديوان شعر او مشاهده مي‌شود، در دهه‌هاي جديد تفسيرهاي ضد و نقيض فراواني از شخصيت و انديشه‌هاي او ارائه شده است. البته حافظ براي گذشتگان که با ادبيات و زبان عرفان آشناتر بودند، هيچ ابهامي نداشت؛ همگان او را يک عارف دلباخته مي‌دانستند و بعضاً‌ اشعار او را در قنوت‌ها و سجده‌ها و تعقيبات نمازهاي مستحبي خود مي‌خواندند. اما نخستين بار برخي از مارکسيست‌ها و ماده‌گرايان، سعي کردند حافظ را يک دين‌ستيز و خداناشناس معرفي کنند! البته چنين تفاسير نامأنوس و بي‌سابقه‌اي از حافظ، ناخواسته موجب بحث‌هاي علمي پربرکتي درباره حافظ و شيوع حافظ‌شناسي در دهه‌هاي اخير شد. 🔸يکي از کساني که به حق از شايسته‌ترين افراد براي قضاوت دربارة شخصيت حافظ شيرازي است، آملي است. ايشان دربارة حافظ مي‌گويد: ✅«متأسفانه بعضي‌ها به شخصيت علمي و معنوي حافظ پي نبرده‌اند و عکس‌هاي عجيب و غريب و خيالي از او مي‌کشند و چاپ مي‌کنند که جام مي در دست دارد يا چهره‌اي از او ارائه مي‌دهند که به آخوندها و ملاها نمي‌خورد در حالي که او يک ملّا و آخوند بود. نمي‌دانم چرا عده‌اي پافشاري دارند که اين ملّا را در لباسش ترسيم نکنند. حافظ ملّا بود و طبع و ذوق خوبي هم داشت ... اساتيد و مدارس و درس و بحثش معلوم است؛ حالا يک عده مي‌آيند چه جور عکسش را مي‌کشند و مي‌خواهند او را از حريم آخوندي به در کنند. اين کارها ظلم به يک شخصيت علمي و ظلم به طايفه‌اي است که بزرگواراني از ميان آنها برخاستند. او يک ملّاي اهل ولايت و يک ملّاي اثني عشري و اهل دل و استاد ديده بود و از محضر استاد، معارف و حقايق را کسب کرده و چون طبع خوبي داشت اينها را به نظم درآورده است. ... کساني که چنين برخوردي با افکار و آثار حافظ داشته‌اند، داراي دل‌هاي مريض و قلم‌هاي آلوده بوده‌اند و الا او يک ملّا به تمام معنا بوده است» (دروس شرح اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، ص143-144) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
قسمت 16.mp3
13.2M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: 🔶 : 🔷چگونگی جنگ نرم 🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم : تقابل با نظام روحانیت شیعی مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌
ساختاري پيشنهادي براي پايان‌نامه‌ها و رساله‌هاي علوم انساني و اسلامي.pdf
389.6K
✍️فايل پاورپوينت 🔸موضوع: ساختاري پيشنهادي براي فصل‌بندي پايان‌نامه‌هاي ارشد و رساله‌هاي دکتري 🔸در ادامه دو فايلي که قبلا با عنوان «روش تدوين مقالات علمي» و «روش تدوين طرح‌نامه پايان‌نامه و رساله» در همين کانال تقديم عزيزان شد؛ در اينجا فايلي ديگر از کارگاه‌هاي رساله‌نويسي استاد شريفي با عنوان «ساختاري پيشنهادي براي فصل‌بندي پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها در خصوص موضوعات و مسائل علوم انساني و اسلامي» تقديم مي‌گردد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹‌