بر اساس نتایج رتبهبندی تایمز ۲۰۲۴:
برترین دانشگاههای ایران در هر کدام از شاخصهای پنجگانه، عبارتند از:
۱. در شاخص آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛
۲. در شاخص محیط پژوهشی، دانشگاه علم و صنعت ایران؛
۳. در شاخص کیفیت پژوهش، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل؛
۴. در شاخص چشمانداز بینالمللی، «دانشگاه بینالمللی قم»؛
۵. و در شاخص ارتباط با صنعت، دانشگاه صنعتی شریف.
#دانشگاه_بینالمللی_قم
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢حوزه علمیه؛ از درسهای ۳۰۰ نفره تا کرسیهای ۳ نفره: اضمحلال یا ارتقا؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چند روز قبل (۱۲ مهر ۱۴۰۲) عدهای از اساتید محترم #حوزه_علمیه قم در نشستی با عنوان «بررسی مشکلات دروس آزاد»، به نقد وضعیت موجود درسهای حوزه علمیه پرداختند و نکاتی را مطرح کردند که به نظرم نیاز به تأمل و توجه بیشتر دارد:
از جمله آنکه یکی از اساتید بزرگوار، در نقد وضعیت فعلی دروس سطوح عالی حوزه، با تأسف فرمودهاند:
«ما در چند سال گذشته اساتیدی داشتیم که ۲۰۰ یا ۳۰۰ شاگرد داشتند؛ اما امروز درسهایی داریم که دو یا سه یا پنج شاگرد دارد. اگر استادی شش شاگرد داشته باشد، باید خوشحال باشد که درسش دائر شده است. این، وضعیت حوزه ما است»
یکی دیگر از اساتید در تأیید این سخن، گفته است:
«در سالهای قبل، در درس کفایه و مکاسب و رسائل، بیش از ۳۰۰ نفر در کلاس برخی از اساتید حضور داشتند؛ امسال بعضاً به دو نفر رسیده است؛ برخی اصلاً هیچ شاگردی نداشتند و درسهایشان تعطیل شد.» و سپس گفتهاند اگر برای این مسأله چارهای عاجل اندیشیده نشود «دو سال دیگر از درسهای آزاد خبری نیست و حوزهای نداریم»!
و در ادامه پیشنهادهایی برای اصلاح این وضعیت و احیای کلاسهای شلوغ و پرمخاطب دروس عالی حوزه بیان کردهاند از جمله اینکه:
1.«درسها باید در اطراف حرم باشد»؛
2.«خوابگاههای اطراف حرم باید به مدرس تبدیل شود»؛
3.«مردم باید طلبههایی که به درس میآیند را ببینند»
4.«مراکز تخصصی فقهی باید تعطیل شود» جز چند مرکز محدود که زیر نظر مراجع تقلید اداره میشوند، آن هم به احترام آنها؛
5.«طرح استادمحوری باید تعطیل شود»
با اعتذار، عرض میکنم که به باور این طلبه ناچیز، آن آسیبشناسی و این راهحلها، نشاندهنده آن است که فهم روشن و درستی از یک نظام آموزشی ایدهآل حوزوی و آسیبهای آن و راههای تحقق آن، در ذهن این عزیزان وجود ندارد؛ نظامی آموزشی که محصول آن پرورش مجتهدان اسلامشناس و نظریهپردازان اسلامی در علوم انسانی و اجتماعی باشد.
این عزیزان توجه نکردهاند که نسل کلاسهای درسی ۳۰۰ نفره دهها سال است که در مراکز آموزشی دنیا برچیده شده است. حتی نسل کنفرانسهای علمی پرتعداد در حال برچیده شدن است. در پیشرفتهترین مراکز علمی، بسیاری از مشهورترین دانشمندان جهان، کلاسهای درسی و پروژههای تحقیقاتی خود را با چند نفر محدود که غالباً به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسند، دنبال میکنند و هرگز به خود اجازه نمیدهند که در کلاسهای درسی ده نفره شرکت کنند. چه رسد به ۳۰۰نفره!
بزرگترین دانشمندان و نظریهپردازان دنیا در علوم مختلف، سالانه هزینه یک یا دو نفر دانشجوی پستدکتری را میپردازند تا هم آنان را رشد دهند و هم پیشرفتهترین تحقیقات خود را با همکاری آنان به سرانجام برسانند و به جامعه جهانی عرضه کنند.
🔸 ادامه دارد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢حوزه علمیه؛ راه شناخت سرآمدان و مراجع علمی: «کثرت شاگردان» یا «توجه نخبگان»؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همانطور که در پست پیشین گفته شد، در تاریخ ۱۲ مهر ۱۴۰۲ عدهای از اساتید محترم #حوزه_علمیه قم در نشستی با عنوان «بررسی مشکلات دروس آزاد»، به نقد وضعیت موجود درسهای حوزه علمیه پرداختند، برخی از اساتید حاضر در آن نشست ابراز داشتهاند که در گذشته با توجه به کثرت شاگردان میتوانستیم اساتید برتر را شناسایی کنیم! و چنین اساتیدی معلوم همگان میشدند اما با تضعیف دروس آزاد چگونه میتوان اساتید برتر را شناخت!
با اعتذار عرض میکنم که چنین معیاری نه در گذشته معیار درستی برای تشخیص اساتید و محققان برتر بوده است و نه الان هست. اساساً مدتهاست که چنین معیارهایی برای تشخیص جایگاه علمی افراد، منسوخ شده است.
در دنیای کنونی اندیشمندان و مجتهدان و نظریهپردازان و نخبگان را از راه انجام پروژههای تحقیقی بزرگ و تاثیرگذار و مقبول جامعه نخبگانی میشناسند. و نه «وسعت بیت» و «کثرت حلقه مریدان»!
مرجعیت علمی آنان را با توجه به فراوانی ارجاعات و استنادات به نوشتههای آنان، و ضریب تأثیر مقالات و تحقیقات آنان، تعیین میکنند؛ و نه رنگ لباس و عمامه یا شکل و شمایل ظاهری و یا دفتر و دستکهای چشمپرکن و یا وسعت حلقه مریدان و حمایت احزاب سیاسی و رسانههای اجتماعی و حتی دریافت و پرداخت وجوهات و امثال آن.
به باور این بنده، حوزه قویم و قوی و ریشهدار قم میتواند و میباید عهدهدار تعیین معیارهای علمی و تعیین سالانه سرآمدان علمی و کرسیهای برتر آموزشی و پژوهشی و فرهنگی و تأثیرگذار در جامعه و صنعت باشد.
برای شناخت اساتید برتر لازم است شاخصهای مختلفی مثل شاخص آموزش، شاخص پژوهش، شاخص فرهنگی، شاخص شاگردپروی و شاخص جایگاه علمی در گستره بینالملل و دست کم «حوزههای علمی اسلامی در جهان اسلام» را تعیین کند و با تکیه بر اصالتهای حوزوی و معیارهای علمسنجی اسلامی، اندیشمندان و محققان برتر خود را در همه سطوح علمی به صورت سالانه، به جامعه حوزوی و غیرحوزوی معرفی کند.
🔸 ادامه دارد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢سرقت علمی: بیماری مزمنی که باید درمان شود
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سرقتعلمی از «بیماریهای مزمن» و «زخمهای کهنهای» است که قرنهاست در عالم اسلام مطرح بوده است؛ اما معالأسف تاکنون یک ساختار قانونی بازدارنده و عبرتآموز برای درمان آن تدبیر نشده است! به همین دلیل همواره در حال شیوع بوده و اکنون به حدی رسیده است که ممکن است حیثیت و آبروی مراکز علمی ما را تحتالشعاع قرار دهد. به همین دلیل تا دیر نشده است لازم است با «وضع قوانین عبرتآموز» و «تدبیر ساختارهایی محققانه» و «تشکیل کمیتههای بیمارییاب» و «تاسیس ساختارهای بازدارنده»، نه تنها مبتلایان به این ویروس شناسایی شده و در قرنطینه قرار داده شوند؛ بلکه اخطارهای لازم به دیگران هم داده شود که مبادا از روی غفلت یا هوای نفس مبتلای به این بیماری شوند.
از نمونههای تاریخی این بیماری، داستانی است که ابوالقاسم #هجویری (م۴۶۵ق) در ابتدای کتاب ارزشمند کشف المحجوب خود میگوید:
«آنچ بابتداء كتاب نام خود اثبات كردم مراد ازين دو چيز بود يکي نصيب خاص و ديگر نصيب عام آنچ نصيب عام بود آنست کي چون جهلة اين علم كتابي نو ببينند كي نام مصنف آن به چند جاي بر آن مثبِت نباشد، نسبت آن كتاب به خود كنند و مقصود مصنف از آن برنيايد كي مراد از جمع و تأليف و تصنيف كردن بجز آن نباشد كي نام مصنف بدان كتاب زنده باشد و خوانندگان و متعلمان وي را دعاي خير گويند كي مرا اين حادثه افتاد به دو بار يكي آنك ديوان شعرم كسي بخواست و باز گرفت و اصل نسخه جز آن نبود آن جمله را بگردانيد و نام من از سر آن بيفكند و رنج من ضايع كرد –تاب الله عليه- و ديگر كتابي كردم هم اندر طريقت تصوف نام آن «منهاج الدين» يكي از مدعيان ركيكه كه كراي گفتار او نكند، نام من از سر آن پاك كرد و به نزديك عوام چنان نمود كه وي كرده است هر چند خواص بر آن قول بر وي خنديدندي تا خداوند تعالي بي بركتيِ آن بدو در رسانيد و نامش از ديوان طلاب در گاه خود پاك گردانيد اما آنچه نصيب خاص بود آنست که چون کتابي بينند و دانند که مؤلف آن بدان فن و علم عالم بوده است و محقق، رعايت حقوق آن بهتر کنند و بر خواندن آن و ياد کردن آن بجدتر باشند و مراد خواننده و صاحب کتاب از آن بهتر بر آيد.»
#پژوهش
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢سنتگرایی بازدارنده: از «تقدیس» کتابهای پیشینیان تا «تنقیص» کتابهای معاصران!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔷برخی از اساتید حاضر در نشست «بررسی مشکلات دروس آزاد» با تقدیس کتابهای #رسائل و #مکاسب و #کفایه، به تنقیص کتابهایی مثل #حلقات شهید صدر و #الفائق فی الاصول و #الشخص_الاعتباری و امثال آنها پرداخته و با تعریض به نویسندگان این کتابها، نکات عجیبی در این زمینه مطرح کردهاند!
🔻بنده قصد بیان نقاط قوت و ضعف کتابهای پیشینیان و یا کتابهای جدید را ندارم؛ چرا که چنین کاری به فرصتی فراخ و مجال و مکانی دیگر نیازمند است؛ اما بر این باورم که مخالفت با کتابهای جدید و تقدیس بیچون و چرای کتابهای پیشینیان و اصرار بر اینکه هیچ کتابی توانایی جایگزینی مکاسب و رسائل و کفایه را ندارد، تصور و اندیشهای بسیار مخرب است. نوعی سنتگرایی بیوجه و متوقفکننده است.
✔️کتابها و مباحث جدید، نه تنها مورد اقبال استادان آگاه نسبت به مقتضیات زمان قرار گرفتهاند، که مباحثی بسیار ضروری و لازم برای دنیای جدید دارند.
✔️افزون بر این، نشان دهنده ظرفیتهای نهفته در منابع سنتی فقه و اصول هستند.
🔶به همین دلیل، حوزه علمیه نه تنها باید چنین کتابهایی را ارج نهاده و برصدر نشاند؛ بلکه نویسندگان آنها را نیز باید بر صدر نشانده و ارج نهد. آنان جرئت و جسارت استخراج مباحثی روزآمد در حوزه «روش استنباط» و «فقه ساختار»ها و شرکتها را داشتهاند. با ارجنهادن به نویسندگان و طراحان چنین کتابهایی، زمینه نوآوریهای بیشتری در حوزههای علمیه فراهم خواهد شد.
🔶رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حدود ۳۰ سال پیش چقدر زیبا فرمودند:
«این کتابهای درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت: «ثلاثة لیس لها نهایة؛ رسائل و مکاسب و کفایة». نه، یک روز رسائل نبود، یک روز مکاسب نبود، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود، ملایی مثل آخوند درست شد. اینچنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتابهاست؛ نه، نگاه کنیم، عیب این کتابها را پیدا کنیم و یک کتاب بیعیب در اختیار بگذاریم؛ ببینیم آیا این ترتب علمی درست است، یا درست نیست؛ اگر دیدیم درست نیست، شکل درستش را پیدا کنیم.»
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فایده مداومت بر قرائت آیات پایانی سوره حشر از زبان آیتالله شاهآبادی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم آیتالله #شاهآبادی میفرمودند یکی از آثار مداومت بر تلاوت آیات پایانی سوره حشر این است که پس از مرگ و در شب اول قبر وقتی که دو فرشته نکیر و منکر از طرف پروردگار عالم برای سؤال و جواب حاضر میشوند و میپرسند: «من ربّک؟» انسان میتواند سه آیه پایانی سوره حشر را در پاسخ بگوید:
هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ* هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ* هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى يُسَبِّحُ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ (حشر، ۲۲-۲۴)
و میفرمودند وقتی که نکیر و منکر چنین پاسخی را میشنوند: «مبهوت و متحير ميشوند؛ چون اين معرّفي حق است به زبان حق، نه معرّفي حق به زبان خلق!»
#عرفان
#قرآن
#سوره_حشر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢آفت اجتماعی سخنچینی در حکایتی از غزالی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بدترین رذایل اخلاقی در عرصه زیست اجتماعی «سخنچینی» و «نمّامی» و «دو به هم زنی» است. این رذیله مجمع بسیاری از رذایل دیگر اخلاقی نیز هست: رذایلی چون دروغ، غیبت، فریبکاری، بیوفایی، خیانت، دورویی، و ....
به همین دلیل، عارفان و اخلاقیان مسلمان به تبع قرآن و روایات، فراوان در این موضوع سخن گفته و تبعات فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی آن را برشمردهاند.
#غزالی در کتاب احیاء علوم الدین و همچنین در کتاب کیمیای سعادت به تفصیل درباره آن سخن گفته است. از جمله در کتاب کیمیای سعادت با نقل حکایتی، برخی از آفات اجتماعی این رذیله را نشان میدهد:
«و يكى غلامى مىفروخت.
گفت: «در وى هيچ عيبى نيست مگر نمّامى و تخليط.»
آن كس گفت: «باكى نيست.» و بخريد.
آن غلام چون روزى چند بگذشت، فرا زن خواجه گفت: «اين خواجه، تو را دوست نمىدارد و كنيزكى خواهد خريد. اكنون چون خواجه بخسبد استره [تیغ] برگير و از زير حلق وى مويى چند باز كن، تا من تو را بدان جادويى كنم كه خواجه عاشق تو شود.»
و فرا خواجه گفت: «اين زن تو بر كسى عاشق است و تو را بخواهد كشت. تو خويشتن خفته ساز تا ببينى.»
خواجه شب خويشتن خفته ساخت. زن همىآمد و استره در دست گرفته، بر بالين خواجه بنشست و ريش وى فراكشيد تا مويى بُرَد.
خواجه را هيچ شك نماند كه وى را بخواهد كشت:
برجست و زن را بكشت.
قبيله زن چون خبر يافتند برفتند و خواجه را به عوض زن بكشتند، و خويشان بسيار بودند از هر دو قبيله، به يكديگر بر آويختند و خلق بسيار كشته شد در جنگ از هر دو جانب، به شومى نمّامى وى.»
#اخلاق
#سخنچینی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نشانههای فروپاشی نرم رژیم صهیونسیتی
🔹طوفان اقصی به هاروارد هم رسید
🔻تجمع دانشجویان دانشگاه هاروارد در دفاع از مظلومان غزه و محکومیت جنایتهای رژیم سفاک صهیونیستی
#طوفان_الاقصی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مشاهده امواج «طوفان الاقصی» در دانشگاه هاروارد و استنفورد
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غربیان تاکنون همه تلاش خود را به کار گرفته بودند تا مانع آگاهی دانشگاهیانشان از فجایع صهیونیستها شوند. به همین دلیل، هیچ مخالفتی با رژیم صهیونیستی را برنمیتافتند و حتی با تردید در هولوکاست نیز به شدیدترین شکل ممکن برخورد میکردند. هر دانشمندی را در هر سطحی که باشد صرفاً به دلیل تشکیک در مسأله هولوکاست یا نقد آن بلافاصله از دانشگاه اخراج کرده یا محدودیتهای اجتماعی فراوانی برای او ایجاد میکردند.
فهرست بلندی از اخراجشدگان را میتوان برشمرد. به عنوان نمونه:
1.روژه گارودی، اندیشمند بزرگ فرانسوی، که به دلیل تشکیک در هولوکاست تحت شدیدترین فشارهای دولت فرانسه و سایر دولتمردان غربی قرار گرفت!
2.آدام برومبرگ، استاد دانشگاه هنر هامبورگ، که به علت یک انتقاد کوچک از رژیم صهیونیستی از دانشگاه اخراج شد.
3.آنتونیهال، استاد دانشگاه لث بریج کانادا، که تنها به دلیل تشکیک در هولوکاست آن هم با ارائه اسناد و مدارکی علمی، از دانشگاه اخراج شد!
4.دیوید میلر، استاد جامعهشناسی دانشگاه بریستول انگلیس، که به جرم انتقاد از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین، از دانشگاه اخراج شد!
5.تیم اندرسون، استاد دانشگاه سیدنی استرالیا، که به دلیل مواضع ضداستکباری و ضدصهیونیستی، از دانشگاه اخراج شد!
6.برونو گلنیش، استاد دانشگاه لیون فرانسه، به صرف زیر سؤال بردن هلوکاست از کار معلق شد!
7.توماس بِرِنان، استاد دانشگاه فریس در ایالت میشیگان آمریکا، به دلیل توئیتی که درباره مافیای یهودی زده بود، از دانشگاه اخراج شد!
8.جوی کارگا، از دانشگاه اوبرلین در اوهایو آمریکا، صرفا به دلیل ارائه اسنادی که عامل حمله 11 سپتامبر را صهونیستها میدانست، از دانشگاه اخراج شد!
🔻اما در روزهای اخیر شاهدیم که امواجی از طوفان الاقصی به دانشگاههایی مثل هاروارد، استنفورد، جرج تاون و نیویورک نیز رسیده است. سی انجمن دانشجویی دانشگاه هاروارد، برای نخستین بار در بیانیهای مشترک، رژیم صهیونیستی را مسئول همه خشونتها علیه فلسطینیان معرفی کردند و نوشتند «خشونت اسرائیل حتی کوچکترین جنبههای زندگی فلسطینیان را در طول ۷۵ سال اخیر تحت تأثیر قرار داده است»
در عین حال، این موضعگیری انسانی انجمنهای دانشجویی، با مخالفت شدید مسئولان دانشگاه هاروارد مواجهه شده است:
لاورنس سامرز، استاد اقتصاد و رئیس پیشین دانشگاه هاروارد، سکوت مسئولان فعلی در قبال این بیانیه را تقبیح کرده است!
برخی دیگر نوشتند به خاطر این بیانیه از انتساب به دانشگاه هاروارد خجالتزدهاند!
رئیس فعلی دانشگاه هاروارد، خانم کلودین گِی، در بیانیهای منفعلانه فلسطینیان را محکوم کرد!
یکی دیگر از سرمایهداران صهیونیست گفته است لازم است اعضای همه این سی انجمن معرفی شوند تا هیچ وقت در هیچ کجا استخدام نشوند!
🔶اما خون بیگناهان و آه مظلومان غزه و فلسطین، دیر یا زود امواجی از آگاهی و بیداری در ذهن و ضمیر ملتها ایجاد خواهد کرد و به زودی فروپاشی نرم رژیم صهیونیستی را به فروپاشی سخت تبدیل خواهد کرد. ان شاءالله
#طوفان_الاقصی
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بیمارستانی که میزبان کودکان جنگزده بود، آماج بمباران رذالت بیحد و حصر صهیونیستها شد...
🎥 کلیپ اول: دیروز بیمارستان المعمدانی؛
محوطهای که بچهها را مشغول میکردند و در واقع محل بازیشان بوده
🎥 کلیپ دوم: امشب پس از بمباران و جنایت جنگی ددمنشانهی صهیونیستی
🌐 أخ في الله
📌 روا نیست که همچنان برخی اساتید حوزه اعلام موضع علیه رژیم کودککش صهیونیستی نکنند و به سکوت خویش ادامه دهند...
علما مسؤولند...
#فلسطین
@Manahejj
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
🏴 پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریفی رییس دانشگاه قم در پی جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُون
▫️در آخرین مرحله از جنایات دهها ساله صهیونیستهای غاصب علیه ملت مظلوم فلسطین، چندین روز است که جهان، شاهد یک نسلکشی آشکار است. اوج این قساوت و شقاوت و رذالت، شب گذشته در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه نمایان شد: «شب شرمندگی زمین و زمان». مشاهده اجساد تکهتکه شده زنان و کودکان؛ مجروحان و همراهان؛ و پرستاران و پزشکانِ این بیمارستان، دل هر انسانی را به درد میآورد. این جنایت هولناک، «سبعیت صهونیستی» و «رذالت حامیان غربی صهیونیسم» را به جهانیان نشان داد.
دانشگاه بینالمللی قم و همه دانشگاهیان شهر قیام و انقلاب، آمادگی خود را برای هر گونه فداکاری و جانفشانی در راه آرمان بلند آزادی قدس شریف اعلام میدارند. ما معتقدیم چنین جنایاتی هر اندازه شقاوتمندانه باشد، نه تنها نشانه قدرت و برتری نیست که گواهی گویا بر ترس و بزدلی و شکست مفتضحانه و غیرقابل ترمیمی است که اخیراً متحمل شدهاند. «قصابان صبرا و شتیلا و المعمدانی» بدانند که چنین جنایاتی نمیتواند مانع «امواج کشندهی طوفان الاقصی» شود.
در عین حال، کمترین انتظار از عالمان و آگاهان و دانشگاهیان، در گوشه و کنار جهان این است که نه تنها در محکومیت چنین جنایت هولناکی درنگ نکنند؛ بلکه با قلم و زبان خود و با همه توش و توان خود، اجازه ندهند خون به ناحق ریخته بیگناهان غزه و بیمارستان المعمدانی بیجبران بماند. خونبهای آن مظلومان بیدفاع، چیزی جز ریشهکنی صهیونیسم بینالملل و آزادی قدس شریف و اخراج این غاصبان جلاد از سرزمین فلسطین نخواهد بود. و بدون تردید، این کار توسط آزادیخواهان و مجاهدان و ظالمستیزان جهان، انجام خواهد گرفت. ان شاء الله تعالی. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيز»
رئیس دانشگاه قم
احمدحسین شریفی
۲۶/ ۷/ ۱۴۰۲
🔸روابط عمومی دانشگاه قم
@university_of_qom
🔴شورای تأمین امنیت قصابان و غاصبان!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حمایت صریح و ضمنی سازمانهای بینالمللی و مدعیان حقوق بشر در قبال جنایات بیسابقه صهیونیستها علیه ملت مظلوم فلسطین این پیام ضمنی را به همه ملتهای مظلوم به ویژه کشورهای اسلامی میدهد که خون بیگناهان برای «سازمان ملل»، «شورای امنیت» و دهها سازمان عریض و طویل دیگری که با پول کشورهای عضو اداره میشوند، هیچ ارزشی ندارد. آنها در بزنگاهها هیچ اقدامی برای تأمین امنیت مظلومان نخواهند کرد. سکوت در برابر جنایت بیسابقه بیمارستان المعمدانی نشان داد که شورای امنیت، دغدغه امنیت درندگان و گرگان را دارد و نه مظلومان و ستمدیدگان.
معتقدم
اولاً، ادامه عضویت ملتهای مسلمان در چنین سازمانهایی هیچ منطق و عقلانیتی ندارد. جنایتی هولناکتر از حمله به بیمارستان المعمدانی سراغ دارید؟ مگر نه اینکه اغلب اعضای دارای حق وتوی شورای امنیت با تمام وجود از این جنایت حمایت کردند؟! و حتی دو نوبت قطعنامه پیشنهادی آتش بس را وتو کردند؟ آیا در صورت حمله اتمی اسرائیل به یک کشور اسلامی میتوان به چنین سازمانی برای تأمین امنیت تکیه کرد؟
ثانیاً، جمهوری اسلامی به عنوان تنها تکیهگاه جبهه جهانی مستضعفین، برای تأمین امنیت خود و برای دفاع از مظلومان و ستمدیدگان عالم، راهی جز قوی شدن و مجهز شدن به بهترین و پیشرفتهترین تجهیزات نظامی ندارند؛ تهیه و تأمین هر نوع سلاح بازدارندهای، واجب است.
«باید قوی شد؛ چرا که در این نظم جنگلی غربساخته، ضعیف پایمال و لگدمال است.»
قدرت نظامی و دفاعی بازدارنده، از مهمترین شرایط برچیدن «نظم جنگلی اومانیستی» و طراحی و استقرار «نظم نوین تئوئیستی و توحیدی» است.
#طوفان_الاقصی
#غزه
#ایران_قوی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ضرورت بازنگری آییننامه ارتقاء
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از نخبگان کشور در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ فرمودند:
«مقالهنویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اِسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد؛ اما منوط کردن ارتقاء اعضای هیئت علمی به این موضوع، منطقی نیست. البته مقالات علمی خوب، مایه ارتقاء شهرت و اعتبار علمی کشور است که دستگاههای مدیریت علمی کشور باید برای این ارتقاء، راههای مناسبی پیدا کنند تا رتبه علمی کشور در رتبهبندیهای جهانی تنزّل پیدا نکند. ...بهداشت و سلامت، مسکن، امنیت، تغذیه، خانواده، محیط زیست، اصلاح ساختارهای حکومتی و ارتباطات بینالمللی از جمله مسائل کشور است که باید مقالات و پژوهشهای علمی قوی دارای راهحل برای آنها تولید شود و در این زمینه نباید به کارهای روزنامهای و یادداشتهای باصطلاح ژورنالیستی اکتفا شود.»
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=54127
🔶امید است که بازنگری آییننامه ارتقاء در وزارت عتف هر چه سریعتر به نتیجه برسد. آنگونه که در پیشنویس آییننامه جدید مشاهده میشود، این خواسته متعالی و پیشبرنده رهبر معظم انقلاب تا اندازهای تأمین شده است. در بازنگری جدید نگاهی جامع به ارتقاء لحاظ شده است: نقش فرهنگی هیئت علمی، نقش آموزشی، نظم و انضباط اداری، فعالیت پژوهشی و فعالیتهای فناوری و اختراع و اکتشاف و ارتباط با جامعه و صنعت و تلاش در جهت حل مسائل کشور و ... همگی سهم و جایگاه خود را در آییننامه ارتقاء پیدا کردهاند.
🔻تذکر این نکته هم لازم است که پارهای از افراد (حتی بعضاً خارج از محیط علمی و دانشگاهی) که نه اهل مقالهاند و نه اهل اختراع و ارتباط با صنعت و نه اهل تدریسهای موفق، یک جملهی میانی از سخنان رهبر فرزانه انقلاب را گرفته و صدر و ذیل آن را انداخته و میکوشند ماهی مراد خویش را صید کنند! که قطعاً تناسبی با خواسته و مطالبه رهبر انقلاب ندارد.
#پژوهش
#مقاله
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍جلالالدین مولوی:
كافرم من گر زيان كرده ست كس
در ره ايمان و طاعت يك نفس
#مولوی
#عبادت
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷 فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)
✍️ احمدحسین شریفی
🔸مسأله «فلسفه اسلامی برای کودکان» (فابک) از جمله مطالباتی است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب از سال ۱۳۷۸ تاکنون در نوبتهای مکرر و در جمعهای مختلفی مطرح کردهاند.
معالأسف علیرغم ضرورت و اهمیت این موضوع، و نقشی که در رشد و پرورش عقلانی آیندهسازان جامعه دارد، تاکنون از سوی مراکز معتبر علمی اقدامی درخور صورت نگرفته است.
تا جایی که شاهد «شیادیها» و «مدعیان زرد» و «سودجو» و «منحرفی» هستیم که آموزشها و آثارشان میتواند بنیانهای اومانیستی و لیبرالیستی را از دوران کودکی در ذهن و ضمیر متربیان وارد کند.
🔻اراده آن داریم که با همکاری محققان و اندیشمندان دلسوز و دغدغهمند و با عنایت الهی این مطالبه ۲۵ ساله رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را در «دانشگاه بینالمللی قم» در قالب طراحی رشته کارشناسی ارشد، جامه عمل بپوشانیم. ان شاءالله تعالی
#فلسفه
#فابک
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
سه نمونه از کوتاهترین داستانهای غمانگیز و تراژیک جهان از سه نویسنده بزرگ:
🔸 یک: منسوب به ارنست همینگوی، برنده جایزه نوبل ادبیات:
«برای فروش: کفش بچه، هرگز پوشیده نشده»
🔸دو: آلیستر دانیل:
«هیچ حواسم نبود،
دو فنجان ریختم...»
🔸سه: نیما یوشیج:
«دیدمش
گفتم منم
نشناخت او...»
#داستان
#درد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فلسفه اسلامی برای کودکان: فرمانی که بیست سال بر زمین مانده!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، مشخصاً از سال ۱۳۷۸ دربارهی نقش آموزش تفکر و تعقل بر پایه اندیشه و فکر اسلامی به کودکان تأکید کردهاند. از جمله در دیماه سال ۱۳۸۲ نیز برای چندمین بار میفرماید:
«یکی از رشتههای تألیف و کار فلسفی، نوشتن فلسفه برای کودکان است. کتابهای فلسفیِ متعدّدی برای کودکان نوشتهاند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفیای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. ... ما از این کار غفلت داریم. من به دوستانی که در بنیاد ملاّصدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب.»
🔻هر چند در این زمینه کارهای پراکندهای توسط بخشهای مختلف پژوهشی کشور، انجام گرفته است اما معالأسف کاری در خور و شایسته انجام نگرفته است.
با حول و قوه الهی قصد آن داریم که در دانشگاه بینالمللی قم، به سهم ناچیز خود، با راهاندازی رشته فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) در مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش خواهران و برادران، این «فرمان زمین مانده» را، اجرایی کنیم.
#فلسفه
#فابک
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢آموزش فلسفه اسلامی برای کودکان: فرایند یا فرآورده فلسفهورزی؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از محققان با تکیه بر مطالعات تجربیِ پارهای از روانشناسان مثل ژان پیاژه و پیروان وی، مدعیاند که آموزش مضامین و مفاهیم و آموزههای فلسفی به کودکان، ناممکن و ناشدنی است! اساساً کودکان یعنی تا سن حدود ۱۰ سالگی امکان درک مفاهیم و حقایق فلسفی را ندارند! البته اینان مخالف «فلسفه برای کودکان» نیستند. بلکه مدعیاند منظور از آموزش فلسفه به کودکان، آموزش «فرایند فلسفهورزی» است: یعنی «آموزش تفکر و تعقل».
اما برخی دیگر از محققان مدعیاند میتوان و میباید «آموزهها و فرآوردههای فلسفی» را نیز به زبان کودکی و برای کودکان آموزش داد. فیالمثل، میتوان پارهای از آموزههای فلسفه صدرایی مثل اصالت وجود، تشکیک در وجود، عین ربط بودن هستی به علت حقیقی و امثال آن را به کودکان نیز آموزش داد.
به نظر میرسد، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان یکی از پیشگامان طرح ضرورت آموزش فلسفه اسلامی به کودکان، هر دو نوع آموزش را شدنی و ممکن میداند. به عنوان نمونه در جایی میفرماید:
«امروز در دنیا به زبان کودکی به کودکان فلسفه میآموزند؛ یعنی چیزی که از نظر بعضی از طراحان کشور ما بیمعنی است؛ فکر میکنند فلسفه مخصوص آدمهای ریش و سبیلدار و کسانی است که یک سنی از آنها گذشته باشد. نگاه مدرن به مسائل حیات، امروز پیشروان علمی دنیا را به اینجا رسانده که باید فلسفه را از دورهی دبستان به کودکان تعلیم داد؛ البته با زبان کودکی»(۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۵)
و در جایی دیگر از ضرورت آموزش فلسفه به معنای فرایند فلسفهورزی به کودکان سخن میگوید و میفرماید:
«امروز در کشورهای پیشرفتهی مادی دنیا، یکی از کارهای اساسی و یک رشتهی مهم، تدریس فلسفه برای کودکان است. خیلیها در جامعهی ما اصلاً تصور نمیکنند که برای کودک هم فلسفه لازم است. برخی تصور میکنند فلسفه به معنای یک چیزِ قلمبه سلمبهای است که یک عدهای در سنین بالا به آن توجه میکنند؛ این نیست. فلسفه شکل دادن فکر است، یاد دادنِ فهم کردن است، ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دادن است؛ این از اول باید به وجود بیاید. قالب مهم است. اگرچه محتوا هم در همین فلسفهی کودکان حائز اهمیت است، اما عمده شیوه است؛ یعنی کودک از اول کودکی عادت کند به فکر کردن، عادت کند به خردورزی؛ این خیلی مهم است.» (۲۰ مهر ۱۳۹۱)
#فلسفه
#فابک
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فرمان «جهاد علمی و پژوهشی»؛ فرمانی که سعادت دنیا و آخرت ما در گرو عمل به آن است
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بیانیه گام دوم انقلاب از مهمترین، راهبردیترین و جهتبخشترین بیانیههایی بوده است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در طول ۳۵ سال اخیر صادر کردهاند.
این بیانیه نقشه راه چهل سال دوم انقلاب اسلامی است. همواره باید مورد توجه آحاد ملت، جوانان و به ویژه تصمیمسازان و تصمیمگیران کشور باشد.
نخستین توصیه راهبردی رهبر انقلاب در این بیانیه، ناظر به «علم و پژوهش» است. که ابزار عزت و قدرت و اقتدار یک کشور است.
در سایه توصیهها و پیگیریهای رهبر فرزانه انقلاب، در نیمه دوم گام اول انقلاب، جهشی معجزهگون در عرصه دانش و پژوهش را شاهد بودیم. سرعت شتاب رشد علمی کشور یازده برابر متوسط شتاب رشد علمی جهان بود. با اینکه یک درصد جمعیت جهان را داریم، نزدیک به دو درصد تولید علم جهان را داشتهایم و به رتبه شانزدهم در میان دویست کشور جهان دست یازیدهایم. و در برخی از حوزههای علمی، مرزهای دانش را درنوردیده و به یکی از مرزداران و مرزبانان دانش تبدیل شدیم.
در عین حال، رهبر حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم میفرماید:
«این راه طیشده، با همهی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّههای دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّهها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشتهها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ... ما اکنون حرکت را آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقبافتادگی جبران شود.»
رهبر انقلاب به منظور بسیج همه امکانات و ظرفیتهای کشور در خدمت دانش و پژوهش، ضمن اشاره به جایگاه و وظیفه دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در جهش علمی، خطاب به جوانان میفرماید: «مطالبهی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هستهای نیز داده است. بهپاخیزید و دشمن بدخواه و کینهتوز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.»
#پژوهش
#جهاد
#گام_دوم
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فابک، واقعگرایی و حقمحوری
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در آموزش فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)، چه در نگاه فرایندی و چه در تفسیر فرآوردهای، (برای توضیح بیشتر ر.ک: https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2343 ) لازم است به بنیانهای فلسفه اسلامی مثل واقعگرایی، مطلقگرایی و حقگرایی پایبند بود.
یعنی
۱. به هدف تقویت قوه تفکر و استدلال کودکان، مجاز نیستیم که در همه چیز تشکیک کنیم! و فضایی از شکاکیت در ذهن کودکان ایجاد کنیم.
۲. و یا به بهانه تقویت تفکر نقاد و روحیهی گفتگومحوری و رعایت احترام دیگران، مجاز نیستیم که نسبیگرایی در فهم واقع را به طور غیرمستقیم در ذهن و ضمیر کودکان نهادینه کنیم. بلکه گفتگوها و نقادیها باید بر مدار واقعیت و حقیقت باشد. روش آموزش و روش استدلالورزی و تعقل باید به گونهای باشد که کودک متوجه شود آنچه را که باید مراعات کند و همه چیز را بر مدار آن تعریف کند، «حقیقت» و «واقعیت» است و نه منزلت و شأنیت دیگر افراد.
#فلسفه
#فابک
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حکایت همچنان باقی است!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گویا جناب آقای خشایار، ولکن ماجرای «لانههای شبانه» یا «تابوتهای ۲۵متری» برای خانوادههای ایرانی نیست!
بنده پیشتر در نقد چنین طرحی یادداشتهایی را منتشر کردم ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2248 ) و قصد تکرار آنها را ندارم.
امیدوارم که مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین شهرداریها و شوراهای شهر به جد مراقبت کنند که لانههای شبانه در ایران شکلنگیرد و این آقا و همکارانش بیش از این موفق به نابودکردن #سبک_زندگی ایرانی اسلامی نشوند.
و همانطور که پیشتر گفتم:
امیدوارم داغ ننگ ساخت چنین خوابگاهها و لانههای شبانهای بر پیشانی دولت انقلابی و مجلس انقلابی حک نشود. امیدوارم که مردم و رسانهها اجازه ساخت حتی یک لانه از چنین لانههایی را ندهند!
#معماری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢آثار معرفتی و اخلاقی «لقمه» در اندیشه مولوی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#مولوی نکاتی ناب و دقیق درباره آثار معرفتی و معنوی، #لقمه حلال یا حرام دارد.
در جایی به طور کلی رابطه میان لقمه و اندیشه را چنین بیان میکند:
لقمه، تخم است و بَرش، اندیشهها
لقمه، بحر و گوهرش اندیشهها
و در جایی هم تأثیر لقمه حرام در شکلگیری رذایل اخلاقی و معرفتی را چنین ترسیم میکند:
چون ز لقمه تو حسد بینی و دام
جهل و غفلت زاید، آن را دان حرام
از آثار وضعی لقمه حرام آن است که اساساً میل به شنیدن سخن حق را در انسان میمیراند. لقمه حرام دریچههای درک و فهم را میبندد و به همین دلیل مولد جهل و غفلت در آدمی است.
«مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُم؛ شکمهای شما از حرام پر شده است و (در نتیجه) بر دلهایتان قفل زده شده است» و راه فهم و درک بر روی شما بسته شده است.
مولوی در جایی دیگر از مثنوی، به بیان تأثیرات معنوی و معرفتی لقمه حلال پرداخته و میگوید:
لقمهای کآن نور افزود و کمال
آن بود آورده از کسب حلال
×××
علم و حکمت زاید از لقمه حلال
عشق و رقت آید از لقمه حلال
و بالاخره اینکه لقمه حلال، آثار اجتماعی و عرفانی هم دارد: عشق به آدمیان و میل به خدمت به آفریدگان و تعالیجویی و عزم رفتن به سوی جانان از دیگر آثار و برکات لقمه حلال است:
زاید از لقمه حلال اندر دهان
میل خدمت، عزم رفتن آن جهان
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
رئیس دانشگاه قم:
💢فروش خدمات آموزشی و پژوهشی دانشگاهها بزرگترین جنایت در حق علمآموزی است
🔹رئیس دانشگاه قم با انتقاد از وضعیت اعتبارات دانشگاهها و ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین برای رفع احتیاجات دانشگاهها گفت: درگیرشدن دانشگاه در مقوله درآمدزایی و فروش خدمات آموزشی و پژوهشی بزرگترین جنایت در حق علم و عالم و علمآموزی بوده است.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید👇👇
http://www.msrt.ir/fa/news/80171
♻️ با ما همراه باشید
http://eitaa.com/msrt_ir
🆔@msrt_iri✅
✍ احمدحسین شریفی
«تفکر» و «تعمق»، بدون «علم» و «آگاهی»، «تخیل» است؛
و راه تحصیل «علم» هم «خواندن» است و «خواندن» است و «خواندن».
#تفکر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹