eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢موثرترین عمل برای اصلاح دل 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرحوم میرزاجواد آقای ، (۱۲۷۴-۱۳۴۳ق) از عارفان صاحب‌نام دوران اخیر می‌فرمودند: «مرا شيخى بود جليل‌القدر، عارف، عامل، كامل _قدس اللّه تربته_ كه نظير او در اين مراتب كسى را نديدم،* از او از عملي كه در اصلاح دل و جلب معارف مؤثر باشد و به تجربه هم اثر آن ثابت شده باشد سؤال نمودم. او گفت عملى مؤثرتر از اين دو كه مى‌گويم نديدم: «يكى مداومت بر سجده طولانى در هر شب و روز يك مرتبه، كه در آن گفته شود: «لا إِلهَ‏ إِلَّا أَنْتَ‏ سُبْحانَكَ‏ إِنِّي‏ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين‏» اين ذكر را بر زبان آورد در حاليكه خود را در زندان طبيعت زندانى ببيند، و قيد و بند اخلاق رذيله را بر خود مشاهده كند، و به اين حقيقت كه او خود اين قيد و بند را براى خود فراهم آورده و در اين ‌زندان خود را محبوس نموده اعتراف كند و خود را نسبت به خود ظالم و ستمكار بداند نه خدا را؛» «و ديگر صد مرتبه قرائت سورۀ قدر در هر شب جمعه و عصر جمعه» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *[احتمالا منظور وی مرحوم ملاحسینقلی همدانی است] 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نقش اساتید در تولید علم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین ارکان «تولید علم»، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند. اما سوگمندانه باید گفت که چنین انتظاری از بخش نه چندان کمی از اساتید، انتظاری واقع‌بینانه نیست. کم نیستند اساتیدی که حتی در انجام وظایف ابتدایی خود، یعنی تدریس موفق و رضایت‌بخش و تلاش در جهت گرفتن پایه ترفیع سالیانه، دچار مشکل‌‌اند! و بعضاً احساس می‌شود که اساساً از ابتدا مسیر درستی برای زندگی خود انتخاب نکرده‌اند! از طرف دیگر هم کم نیستند استادانی که حقیقتاً بار اصلی رشد و توسعه و ارتقاء علمی کشور را بر دوش می‌کشند. اینان از ارکان اصلی تولید علم‌اند. اینان کسانی‌اند که یک. سرشار از «عشق به اسلام و انقلاب و عزت ملی»‌اند؛ [کسانی که در این ویژگی‌ها ضعفی داشته باشند، اگر هم توانایی علمی داشته باشند، ترجیح می‌دهند خادم ظالمان و مستکبران و مدافعان دروغین لیبرالیسم باشند، تا در خدمت اسلام و انقلاب و ایران؛] دو. به شدت علاقمند به «خلاقیت و نوآوری»‌‌اند؛ همواره در اندیشه انجام کارهای جدید و تولیدات نو و ابداعی‌اند؛ سه. نه تنها از «مرزهای دانش» آگاهی دارند؛ بلکه خود در مرز دانش حرکت می‌کنند؛ و بلکه در تلاش‌اند تا خود از «خط‌‌شکنان دانش» شوند؛ چهار. روحیه «دانشجوپروری» دارند؛ برای دانشجویان وقت می‌گذارند؛ به ساعات متعارف کلاس بسنده نمی‌کنند؛ دانشجویان را واقعاً‌ همچون فرزند خود می‌دانند؛ یعنی نه تنها نسبت به وضعیت آنها بی‌اعتنا نیستند؛ که همه همّ و غم‌شان رشد و تعالی علمی و معنوی دانشجویان است؛ پنج. «خودآگاه»‌اند؛ یعنی اطلاعات مناسبی از داشته‌ها و ظرفیت‌های خودی دارند و از ذخایر فرهنگی و اقتصادی و علمی و اجتماعی و تاریخی ملت خود آگاهی نسبتاً‌ دقیقی دارند؛ شش. «خودباور»ند؛ با تمام وجود به شعار «ما می‌توانیم» و «باید بتوانیم» اعتقاد دارند. مدافع غیرت و عزت علمی‌اند؛ هفت. «مروج خودباوری» هم هستند؛ اینان هم در رفتار و هم در گفتار، خودباوری را به مخاطبان خود به ویژه دانشجویان تزریق می‌کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢حماقت فخرفروشی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خدای متعال نظام عالم طبیعت را به گونه‌ای آفریده و تدبیر کرده است که هیچ کس بر روی هیچ دارایی و داشته‌ای نمی‌تواند حساب ابدی باز کند! همه دارایی‌ها و داشته‌های ما هر لحظه‌ای ممکن است از ما گرفته شوند؛ امیرخسرو در قصیده‌ای چه زیبا این وضعیت را توصیف می‌کند: خوش خلعتی است جسم ولی استوار نیست خوش حالتی است عمر ولی پایدار نیست خوش منزلی است عرصه‌ی روی زمین دریغ کانجا مجال عیش و مقام قرار نیست دل در جهان مبند که کس را ازین عروس جز آب دیده خون جگر در کنار نیست غره مشو ز جاه مجازی به اعتبار کاین جاه را به نزد خدا اعتبار نیست زنهار اختیار مکن بهر منزلی کانجا بدست هیچکس اختیار نیست پس شکرگزاری را فراموش نکنیم. شکر عملی داشته‌ها به این است که اولاً آنها را مایه فخرفروشی به دیگران قرار ندهیم؛ و ثانیاً، آنها را ابزاری برای خدمت به مردمان بدانیم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 شادی روح شهدا صلوات «اخْتِمْ لَنَا بِالسَّعَادَةِ وَ الشَّهَادَةِ فِی سَبِیلِک»؛ خدایا سرانجام ما را سعادت و شهادت در راه خودت قرار ده.‏ «إِلَهِی وَ خَالِقِی وَ مَوْلَایَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اخْتِمْ لِی بِالشَّهَادَةِ وَ الرَّحْمَة»؛ای خدا و آفریننده و آقای من، بر محمد و آل او درود فرست، و سرانجام مرا شهادت و رحمت قرار ده 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢پیامد دنیوی بازگویی عیوب مؤمنان 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از پیامدهای دنیوی بازگویی عیوب دیگران به ویژه مؤمنان و اصحاب جبهه حق، این است که فرد سرزنشگر و عیب‌جو نه تنها مورد تحقیر و تمسخر و عیب‌گویی دیگران قرار خواهد گرفت، بلکه دیر یا زود به همان عیبی که مؤمنان را به سبب آن سرزنش می‌کرد، مبتلا می‌شود: علیه السلام می‌فرماید: مَنْ رَمَي النّاسَ بِما فيهِمْ رَمَوْهُ بِما لَيْسَ فيِه؛ هركس از عیب‌هایی که مردم دارند سخن بگوید، مردم عیب‌هایی را که ندارد به او نسبت می‌دهند. (ع): مَنْ عَیَّرَ مُؤْمِناً بِذَنْبٍ لَمْ یمُتْ حَتَّی یرْکبَهُ؛ کسی که مؤمنی را به گناهی سرزنش کند، نمیرد تا آن گناه را انجام دهد. مَنْ أَنَّبَ مُؤْمِناً أَنَّبَهُ‏ اللَّهُ‏ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة؛ کسی که مومنی را سرزنش کند، در دنیا و آخرت به سرزنش و ملامت الهی دچار می شود.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢هراس‌افکنی و هزینه‌تراشی منافقان از نگاه قرآن 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های منافقان، که در قرآن کریم بیان شده، هراس‌افکنی در دل‌های مؤمنان و عزت‌زدایی از جامعه‌ اسلامی است. برخی از منافقان با اتکا به قدرتی که در حرّافی دارند، خود را سیاستمداران و دلسوزانی واقع‌بین برای جامعه معرفی می‌کنند، و در مقابل مدافعان عزت و استقلال و هویت اسلامی و ایمانی را انسان‌هایی تخیلی و غیرواقع‌بین و «ایدئولوژیک» و جنگ‌طلب و هزینه‌تراش و امثال آن معرفی می‌کنند: «إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دينُهُمْ‏ (انفال، ۴۹)؛ و هنگامی را که منافقان، و آنها که در دلهایشان بیماری است می‌گفتند: «این گروه (مسلمانان) را دینشان مغرور ساخته است.» از دیگر ویژگی‌های اجتماعی و سیاسی منافقان آن است که زشتی‌ و رذیلت‌ و ترس‌ و بزدلی و ایجاد شکاف میان مردم و مسؤولان را «خوب» و «خواسته مردم» جلوه می‌دهند و فضیلت‌ و غیرت‌ و عزت‌طلبی‌ و دفاع از مظلومان و ستمدیدگان را ناهنجاری و جنگ‌طلبی و خشونت‌طلبی را «بد» و «خلاف خواسته مردم»! به تعبیر قرآن کریم: الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ ... يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ (توبه، ۶۷) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢علوم اجتماعی غیرانسانی غربی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بنده بارها گفته و نوشته‌ام که تصویر و تفسیر عالمان علوم انسانی غربی از «انسان»، تصویر و تفسیری سراسر مخدوش و مغشوش و نادرست است. برخی از آنان متأثر از انسان‌شناسی اگوست کنت‌اند، که در واقع گونه‌ای از «خداانگاری انسان‌» است و برخی دیگر متأثر از انسان‌شناسی داروینیستی‌اند که «حیوان‌انگاری انسان» است. هیچ کدام تصویر و تصور درستی از انسان ندارند! به عنوان مثال، هربرت (1820-1903)،‌ جامعه‌شناس مشهور انگليسي، و یکی از خداوندگاران علوم اجتماعی غربی و لیبرالی است. انسان‌شناسی داروینیستی وی را می‌توان در این جملات غیرانسانی و غیراخلاقی او مشاهده کرد: «نگهداری از آدم‌های به‌دردنخور به بهای آدم‌های خوب ستمی است بزرگ؛ ایجاد عمدی گرفتاری برای نسل‌های آینده است. برای آیندگان ستمی بزرگ‌تر از این نیست که جمعیت رو به افزایشی از آدم‌های کودن و تنبل و مجرم را برای آن‌ها به‌جا گذاشت. ... تمام هم‌وغم طبیعت خلاص شدن از شر این‌چنین آدم‌هایی و پاک کردن جهان از وجود آن‌ها و جا باز کردن برای بهتران است. اگر آن‌ها برای زنده ماندن به‌اندازه کافی کامل نیستند می‌میرند و چه‌بهتر که می‌میرند.» 🔻این در حالی است که برخی از جامعه‌شناسان ما بدون توجه به مبانی فکری و بنیان‌های انسان‌شناختی اسپنسر و امثال او، سخنان اینان را «علم» و به مثابه وحی‌ منزل تلقی کرده و نقدهای جامعه‌شناسان مسلمان و مدافعان علوم انسانی اسلامی به این سخنان را «نقدهای ایدئولوژیک» می‌پندارند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
14.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻دانشجویان دانشگاه هاروارد، علیرغم همه محدودیت‌ها و تهدیدها، و علیرغم مخاطرات نسبت به آینده شغلی خود، حدود یک ماه است که به روشهای مختلفی ظلم و جنایت صهیونیست‌ها و مظلومیت مردم غزه را فریاد می‌زنند. 🔻اینبار با نوشتن اسامی بیش از 7000 فلسطینی شهید شده توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل در محوطه دانشگاه، بخشی از این نسل‌کشی وحشیانه را به تصویر کشیدند. 🔸راستی، آیا جنبش‌های دانشجویی در ایران هم نام شهدای غزه را می‌دانند؟ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی 🔷مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دختر عراقی ــــــــــــــــــــــــ عجب جشنی! چه مضامین بلندی! چه عزت و کرامتی! چه عفت و انسانیتی! چه تعهد و رسالتی! چه حال و چه اخلاصی! 🔻بدون شک، آینده از آنِ چنین دختران و زنانی است! 🔻دختران و زنان بی‌عفت و بی‌حیا و بی‌حجاب، چیزی جز ابزار دست مردان بوالهوس نخواهند بود. 🔶به راستی، چرا عده‌ای از زنان و دختران به ظاهر تحصیل‌کرده ایرانی نمی‌خواهند باور کنند که عزت و کرامت و انسانیت و شرف و شرافت و پیشرفت‌شان در رعایت عفت و حجاب است؟! چرا نمی‌اندیشند که اغلب مدافعان شعار دروغین آزادی زنان، مردان هوس‌بازی‌اند که دنبال بردگی جنسی زنان‌اند؟! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
سخنرانی افتتاحیه هفتمین کنگره علوم انسانی اسلامی.mp3
12.97M
🎤احمدحسین شریفی 🔸 سخنرانی در افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی مکان: تهران، فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران زمان: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢ماندگاری نیکی و محبت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ محبت‌ها و خدمت‌های خالصانه هرگز فراموش نمی‌شوند؛ حتی اگر خود ما هم آنها را فراموش کنیم، خدای متعال نظام عالم را به گونه‌ای طراحی کرده است که به نحوی نتیجه آنها را خواهیم دید. به تعبیر حکیمانه علیه السلام: «اَلْخَيْرُ لايَفْنی؛ كار خير هرگز فانى نمی‌شود» و به ترجمه شعری : تو نیکویی کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢مراحل مواجهه با ناهنجاری‌ها از نگاه سعدی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مصلح‌الدین شیرازی در بوستان سه مرحله اصلی مواجهه با ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی را به این شکل بیان می‌کند: مرحله اول: پند و موعظه و روشنگری و «تبیین»؛ مرحله دوم: کیفر و جریمه و مواجهه سلبی و ایجاد محدودیت و محرومیت‌های مقطعی و موضعی؛ مرحله سوم: اخراج و تبعید و حتی ممکن است اعدام و ریشه‌کن کردن؛ گر آید گنهکاری اندر پناه نه شرط است کشتن به اول گناه چو باری بگفتند و نشنید پند بده گوشمالش به زندان و بند وگر پند و بندش نیاید بکار درختی خبیث است بیخش برآر 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹