هدایت شده از شريفي
مدلهای دینداری و سنخهای روانی(۳) سنخهای روانی و نسخه های دینداری.mp3
12.13M
🔸#مدلهايـدينداري و سنخهاي رواني
🔸قسمت سوم: سنخهاي رواني و نسخههاي دينداري
🔹آيا پذيرش نظريه سنخهاي رواني مستلزم پذيرش کثرتگرايي در دينورزي و لزوم ارائه نسخههاي مختلف دينداري است؟
🔹پارهاي از روشنفکران پاسخ مثبت به اين سؤال دادهاند.
🔹استاد شريفي در اين سخنراني ضمن نقد اين نظريه به تحليل رابطه سنخهاي رواني با فطري بودن دين و رابطه سنخهاي رواني با کثرتگرايي در دينورزي و ... پرداختهاند
#احمدحسينـشريفي
@AH_sharifi
نقد آفات و خرافات دکتر سروش(۱): از "کچل شکم گنده" تا "موحد عالم".mp3
6.31M
🎤فايل صوتي
🔸نقد آفات و خرافات دکتر #سروش:
🔸قسمت اول: از "کچل شکمگنده" تا "موحد عالم"
#نقد_سروش
#خرافات
#مفاتیح_الجنان
#زیارتنامه
#امام_علی
#انزع
#بطین
✅کانال استاد احمدحسين شريفي
🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
نقد آفات و خرافات دکتر سروش: شیطان: خرافه یا واقعیت.mp3
12.16M
🎤فایل صوتی
🔷️نقد آفات و خرافات دکتر #سروش:
🔷️قسمت دوم: وجود شیطان: خرافه یا واقعیت
#نقد_سروش
#شیطان
#خرافات
✔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔️http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
هدایت شده از شريفي
نقد آفات و خرافات سروش(۲): شیطان: خرافه یا واقعیت (۲).mp3
14.11M
🎤فایل صوتی
🔷نقد آفات و خرافات دکتر سروش:
🔷قسمت دوم: وجود شیطان: خرافه یا واقعیت(2)
✅پارهاي از مطالبي که در اين جلسه مطرح شده:
1️⃣کاربردهاي اصطلاح "شيطان" در معارف اسلامي
2️⃣وجود شيطان از ضروريات فکر اسلامي است
3️⃣ضرورت تحقيق در دو موضوع قرآني "شيطانشناسي" و "فرشتهشناسي"
4️⃣جنيان و از جمله ابليس هرگز به عنوان موجوداتي ذاتا شرير خلق نشدهاند؛ بلکه موجودات مختارياند که بعضا از اختيار خود سوء استفاده کردند؛
5️⃣ابليس و شياطين جني اصالتاً براي گمراه کردن آدميان خلق نشدهاند؛ بلکه آنها نيز همچون آدميان براي معرفت و عبوديت آفريده شدهاند؛
6️⃣وجود شيطان يکي از فرصتها و نعمتهاي الهي براي رشد و شکوفايي استعدادهاي آدميان است.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/AH_sharifi
دکتر احمد حسین شریفی نقدآفات و خرافات دکتر سروش قسمت دوم وجود شیطان@ah_sharifimp3.mp3
16.29M
🔴 راه تهذيب نفس و اصلاح اخلاق
عالمان اخلاق، عموماً بر دو راه عمده براي تهذيب نفس و اصلاح اخلاق تأکيد ميکنند: راه علمي و راه عملي. منظور از راه علمي، شناخت فضيلتها و رذيلتهاست و منظور از راه عملي، ارادة انجام خوبيها و دوري از بديهاست.
علامه طباطبائي دربارة اهميت عمل، در اصلاح اخلاق و تهذيب نفس ميفرمايد:
«بدان که اصلاح اخلاق و ... تحصيل ملكات فاضله و زدودن رذايل اخلاقي از جان، فقط از راه تکرار کارهاي شايسته و مناسب امکانپذير است. کار خوب را بايد آنقدر انجام داد که ملکة نفس شود. بايد آن عمل را آن قدر تكرار كرد و در موارد و مصاديق متعدد آن را انجام داد تا رفته رفته در جان ما رسوخ کند و در صفحة دل ما نقش بندد؛ نقشي که به اين زوديها زائل نشود و يا اصلاً زوال نپذيرد.» (الميزان، ج1، ص354)
✍️ احمدحسين شريفي
#اخلاق
#تهذیب
#علامه_طباطبائی
🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴پيامهاي نهفته در دعاهاي ماه رمضان
از جمله دعاهايي وارد شده براي سحرهاي ماه رمضان به ويژه شبهاي قدر، دعا براي بهبود وضعيت اقتصادي، امنيت و سلامت دين و بدن است:
اللَّهُمَّ وَ أَعْطِنِي السَّعَةَ فِي الرِّزْقِ، وَ الْأَمْنَ فِي الْوَطَنِ، ... وَ الصِّحَّةَ فِي الْجِسْمِ، وَ الْقُوَّةَ فِي الْبَدَنِ، وَ السَّلامَةَ فِي الدِّينِ، (دعاي ابوحمزه)
يکي از کارکردهاي اين دعاها اين است که جامعة اسلامي رفتارها، سخنان، انديشهها و انتخابهاي خودش را همسو با اين مسائل کند.
اگر براي بهبود اقتصادي برنامهريزي عاقلانه نداشته باشيم، شب و روز هم دعا کنيم، هرگز مستجاب نخواهد شد؛ امام صادق فرمود: دعاي کسي که در خانه بنشيند و بگويد «خدايا روزيام ده»، مستجاب نميشود. (کافي/2/ 511)
با پرخوري و بدخوري، دعا براي سلامتي جسماني، هرگز مستجاب نخواهد شد.
با بياعتنايي به واجبات و دلدادگي به نگاهها و سخنان و رفتارهاي گناهآلود، دعا براي سلامت دين، هرگز بالا نخواهد رفت.
وقتي با سخنان، انديشهها، رفتارها، و انتخابهاي خود نيروهاي تأمين کنندة امنيت را تضعيف کنيم، دعا براي امنيت، به شوخي شبيهتر است تا دعا.
بدانيد که «دعا زماني کارساز است که همراه با عمل باشد؛ دعاي بدون رفتارهاي همسو، هرگز مستجاب نميشود.» به تعبير امام صادق (ع) وقتي شما به عهد خود با خدا وفا نميکنيد، چه انتظاري داريد که خدا دعاي شما را اجابت کند. (تفسير قمي/ 1/ 46)
✍️ احمدحسين شريفي
#رمضان
#دعا
#امام_صادق
🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
آنچه با پول نمیتوان خرید: سیطره بازار بر اخلاق.mp3
7.5M
🎤فایل صوتی
🔷سيطره بازار بر اخلاق
📖#معرفي_کتاب "آنچه با پول نميتوان خريد" نوشته مايکل سندل، استاد تمام دانشگاه هاروارد.
✅کتابي مفيد براي آشنايي با اخلاق و فرهنگ و تمدن غرب مدرن؛
#اخلاق_بازار
#مایکل_سندل
#نقد_غرب
#سرمایه_داری
#لیبرالیسم
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
شریفی1.mp3
15.25M
🎤فایل صوتی
🔷نقد سخنان دکتر الهی قمشه ای درباره فقه و موسیقی
✅«کليپي از جناب دکتر الهي قمشهاي در نقد برخورد فقهاي شيعه با موسيقي منتشر شد که جناب استاد شريفي چند سال قبل در ضمن سخنرانيهايي که با عنوان سبک زندگي اسلامي و هنرهاي بيکلام انتقال پيام داشتند، به نقد آن پرداختند.
🔴توجه داشته باشید که ابتدا سخنان و شبهه دکتر حسین الهی قمشه ای پخش میشود و در ادامه صوت سخنان و نقد دکتر احمد حسین شریفی پخش میشود.🔴
#الهی_قمشه ای
#نقد
#موسیقی
#فقهاء
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
13.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل_تصویری
🎤دکتر احمد حسین شریفی
✅ #سبک_زندگی
#قسمت_اول
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴وظيفة علما دربرابر نابسامانيها
اگر عالمان دين، به هر دليلي، در برابر ظلمها و ناکارآمديهاي حاکمان مسلمين، سکوت پيشه کنند، هم فساد فراگيرتر ميشود و هم دينداري مردمان از ميان ميرود. کساني که پرچم دين و دينداري را به دست گرفتهاند، بايد در برابر هر گونه فسادي، به ويژه اگر از ناحية حاکماني باشد که مدعي اسلام هم هستند، فرياد رساي اسلام و انقلاب و ولايت و مردم باشند.
عالمان دين به همان ميزان که دربرابر تضعيف صريح اعتقادات ديني و شيعي حساسيت دارند، بايد در برابر فسادها و اختلاسها و دزديها و کمکاريها و سياستبازيها و دروغها و خيانتها و ... نيز حساسيت داشته باشند. و الا «ولي» حتي اگر «علي» هم باشد، وقتي عالمان دين پشت سر او قرار نگيرند، نميتواند موفقيت لازم را در اقامه دين خدا کسب کند. به تعبير امام علي (ع): «لارأي لِمَن لايُطاع؛ براي کسي اطاعت نشود، تدبيري نيست».
ملاصدرا، فيلسوف بينظير اسلامي، معتقد است منشأ بسياري از فتنههاي اجتماعي و ديني، و ريشة بسياري از نابسامانيهاي سياسي و اقتصادي، همراهي عالمان ضعيفالنفس و ناپرهيزگار با زمامداران و حاکمان اشرافي و قدرتطلب است: «ما فتنة في الدين و خلل في عقائد المسلمين إلا و منشؤها مخالطة العلماء الناقصين، مع حكام الدنيا و السلاطين» (ملاصدرا، تفسير القرآن الکريم، ج6، ص13)
✍️احمدحسين شريفي
#ملاصدرا
#روحانیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🟣ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
✍️نقد #شبستري
🖊«آيا خداوند دين نازل کرده است؟»
بخش اول
جناب محمد مجتهد شبستري در نوشتاري تحت عنوان «آيا خداوند دين نازل کرده است؟» که اخيرا از وي منتشر شده است، ميگويد يکي از پيشفرضهاي نادرست عالمان و فقيهان مسلمان اين است که گمان ميکنند خداوند چيزي به نام دين نازل کرده است. و مدعي است که منشأ مخالفت فقيهان مسلمان با اعلامية جهاني حقوق بشر همين باور است. در حالي که چنين پيشفرضي خلاف قرآن است. زيرا وقتي به قرآن مراجعه ميکنيم ميبينيم که هر چند 90 بار کلمة «دين» را در معاني مختلفي به کار گرفته است؛ اما «حتي یک آیه وجود ندارد که بگوید دین اسلام یا هر دین دیگر از سوی خدا نازل شده است. واژۀ دین در قرآن به آن واقعیت پایدار در عالم انسانها اشاره میکند که همیشه به نام دین قابل اشاره و منشأ اثر بوده است و نه به واقعیتی که از عالم غیب به سوی انسانها میآید. ... آنچه گویندۀ قرآن از مخاطبان خود میخواهد خالص کردن دینِ موجود نزد انسانها برای خداوند است و نه قبول کردن دین نازل شده از سوی خدا.» خلاصه آنکه چيزي که قرآن از ما ميخواهد اين است که «اعلامية جهاني حقوق بشر» را مخلصانه و براي خدا معيار قرار دهيم و زندگي خود را بر اساس آن سامان دهيم.
بررسي و نقد:
واقعيت آن است که انسان گاهي در مقابل کساني که بديهيات را منکر ميشوند، حالت استيصال پيدا ميکند و نميداند در پاسخ آنها چه بگويد و از کجا شروع کند و چگونه به آنها بفهماند که وجود مسألهاي که آن را انکار ميکني، امري بديهي است. در عين حال، چند نکته را دربارة اين نوشتار بيان ميکنم.
اولاً، منظور از ديني که خداوند نازل کرده است همين قرآني است که شما به آن استناد و استدلال ميکنيد؛ نه چيز ديگر. استدلالي که جناب شبستري براي اثبات مدعاي خود اقامه ميکند، مثل آن ميماند که فردي ادعا کند کتاب «مکاسب» شيخ مرتضي انصاري، کتابي فقهي نيست؛ و در پاسخ به کساني که از او مطالبه دليل براي اثبات مدعايش را دارند بگويد: به اين دليل که کلمة «فقه» حتي يک بار هم در اين کتاب حجيم به کار نرفته است! اين مدعيِ نادان گمان کرده است که کتاب فقهي کتابي است که کلمه فقه را به معناي مورد نظر در علم فقه استعمال کرده باشد.
ثانياً، بحث که روي کلمه دين و معناي کلمه دين نيست؛ آيا اين قرآن نيست که به صراحت ميگويد: «كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَا اخْتَلَفُوا فيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فيهِ إِلاَّ الَّذينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ» (بقره 213) اساساً دين همان تورات و انجيل واقعي و همين قرآن است؛ آنچه که خداوند نازل کرده است، همين جهانبيني و نظام ارزشي است که در قالب قرآن و کتاب حق الهي و به منظور حل اختلافات و ارائة راه هدايت و سعادت دنيوي و اخروي عرضه شده است. دين چيزي غير از اين نيست. دين يعني "ما انزل الله"؛ و مصداق ماانزل الله، همين قرآن با تمام محتوا و مضامين و مدلولات آن است. ناظر به همين است که خداي متعال ميفرمايد: «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ» (مائده، 44) «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (مائده، 45)؛ «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون» (مائده، 47)؛ به تعبير ديگر، منظور از ديني که خداوند نازل کرده است، مجموعة باورها و ارزشهايي است که اصول و قواعد کلي آنها در قرآن کريم به عنوان قانون اساسي هدايت بشر، بيان شدهاند: اعم از ارزشهاي فقهي و اخلاقي و سياسي و اقتصادي و حقوقي و اجتماعي و امثال آن است.
خلاصه آنکه اين استدلال جناب شبستري يک استدلال مغالطي بزرگ است؛ که بنده در ميان بيش از 120 مغالطة مشهور و شناخته شده، هيچ نامي مناسب آن به ذهنم خطور نکرد؛ و شايد مناسب باشد آن را به نام خود ايشان نامگذاري کنيم: «مغالطه شبستري» و از اين پس براي همه استدلالهاي مشابه، آن را استعمال کنيم؛ مثلاً استدلالهاي کساني که فقه موجود را به اين دليل که خيلي از فروعات آن در قرآن نيامده است، فقه اسلامي نميدانند، يا کساني که «علوم انساني اسلامي» را به اين دليل که در قرآن نامي از آنها ذکر نشده است، منکر ميشوند، مصاديقي از همين «مغالطة شبستري» بدانيم.
✍️احمدحسين شريفي
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🟣ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌷