eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴نشانه‌هاي بزرگواري و کرم 🖊احمدحسين شريفي 🔹درباره‌ي کرم و بزرگواري، روايات فراواني وارد شده است؛ شاخصه‌هاي مختلفي براي تشخيص اين فضيلت ذکر شده است. در کتاب غررالحکم، روايات فراواني در اين زمينه از زبان مولاي بزرگواري علي‌ابن‌ابيطالب بيان شده است. 🔹امام علي مي‌فرمايد: «بزرگواري از جملة فضايل اخلاقي است؛ معدن خير و خوبي و برترين آقايي است». 🔹از مهم‌ترين نشانه‌هاي برخورداري از اين فضيلت، که در سخنان مولا ذکر شده‌اند، عبارت‌اند از: 1.تحمل کوتاهي‌هاي ديگران؛ 2.برعهدة گرفتن مسؤوليت‌هاي کلان؛ 3.توانايي کنترل زبان؛ 4.وفاي به پيمان؛ 5.تلاش در جهت رفع نيازمنديهاي ديگران؛ ✅انتظار مي‌رود، پژوهشگران حوزه‌ي اخلاق و روان‌شناسي در تبيين ابعاد، شاخصه‌ها و مؤلفه‌هاي «بزرگواري» به تحقيقات عميق بپردازند و ضمن ارائه‌ي مدل‌هايي براي تشخيص اين فضيلت، راه‌هاي اتصاف به آن را نيز ترسيم کنند. ✍️احمدحسين شريفي 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
1_328602353.mp3
11.34M
🎤فایل صوتی 🔷نقد سخنان مهندس عبدالعلی 🔴 قسمت سوم و پایانی: حدود اسلامی، برساخته های فقهی یا حقایق اسلامی؟ ⭕ مهندس عبدالعلي بازرگان، فرزند مرحوم مهدي بازرگان، در گفتگو با يکي از شبکه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي نکاتي را دربارة حدود اسلامی بیان کرده و بسیاری از آنها را برساخته های فقیهان دانسته است‌. استاد شريفي در اين سخنراني به نقد این بخش از سخنان ایشان پرداخته است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين 🔷قسمت اول 🖊احمدحسين شريفي 1.دانش لازم و کافي دربارة‌ مسائل مختلف زندگي، آگاهي از مهارت‌ها و تکنيک‌هاي خوب‌زيستن و آگاهي از مهارت‌هاي حل مسأله و برخورد با مشکلات، سه شرط مهم برخورداري از يک زندگي خوب‌اند. 2.انسان اخلاقي همواره پيرو حقيقت است؛ حتي اگر بر ضرر او باشد. 3.عليرغم همة سختي‌ها و شکست‌ها، هرگز اميد خود را از دست نمي‌دهد؛ از دست دادن اميد، يعني تن دادن به فرومايگي و پوچي. 4.با مخالفان خود، هر اندازه هم بي‌انصاف باشند، با عقلانيت برخورد کنيم؛ هرگز به شيوه‌هاي غيراخلاقي آنها متوسل نشويم. 5.از پذيرش يا انکار اکثريت، باک نداشته باشيم؛ اکثريت هرگز معيار حقانيت نيست. 6.انسان اخلاقي هيچ گاه منفعلانه، با چيزي موافقت يا مخالفت نمي‌کند. 7.لذت کُشتي به زمين‌زدن ديگران است؛ اما لذت زندگي به بلند کردن ديگران است. بکوشيم اين لذت را از دست ندهيم. 8.انسان اخلاقي توانايي‌ خودش را براي گره‌گشايي از زندگي ديگران به کار مي‌گيرد؛ نه براي گره‌افزايي در کار آنان. ✍️احمدحسين شريفي 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
قسمت7.mp3
15.43M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴دانش تغيير؛ دانش برتر 🖊احمدحسين شريفي 🔹در اخبار چند روز قبل آمده بود که يونسکو، (سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد) تعريف جديدي از «سواد» ارائه داده است. 🔹فرد باسواد از ديدگاه اين سازمان، کسي نيست که توانايي خواندن و نوشتن به زبان مادري خود، يا تسلط بر دو زبان و يا برخورداري از دانش کافي در قلمرو‌هاي دوازده‌گانه (سواد عاطفي، ارتباطي، مالي، رسانه‌اي، تربيتي، رايانه‌اي، سلامتي، نژادي و قومي، بوم‌شناختي، تحليلي، انرژي و علمي) را داشته باشد؛ بلکه کسي است که «توانايي تغيير» داشته باشد. يعني توانايي بهره‌گيري از دانسته‌ها و آموخته‌هاي خود در جهت ايجاد تغيير در زندگي را داشته باشد. 🔹اين تعريف، حرکتي رو به جلو و پيشبرنده است؛ نوعي نگاه کاربردي و کاربستي به علم را نشان مي‌دهد. 🔹در روان‌شناسي هم گفته مي‌شود يادگيري عبارت است از «توانايي ايجاد تغيير پايدار در رفتار». يعني نشانة يادگيري، «تغيير» است؛ آن هم نه هر نوع تغييري، بلکه «تغيير پايدار» آن هم تغييرات پايداري که ناشي از «تغيير در توانايي‌هاست. 🔸اما جالب است بدانيم که امام علي عليه السلام، 1400 سال پيش در جمله‌اي حکيمانه فرمودند: ✅أوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَان‏ (نهج، حکمت92)؛ پست‌ترين انواع دانايي، دانشي است که بر سر زبان است؛ و برترين دانايي، دانشي است که در اعضا و جوارح نمودار مي‌شود. ✍️احمدحسين شريفي 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
قسمت 8.mp3
16.78M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی(۲) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين 🔷قسمت دوم 🖊احمدحسين شريفي 9.نوع‌دوستي، خدمت به خلق، فداکاري و ايثار، تعهد به حقيقت، از اموري‌اند که به زندگي معنا مي‌دهند. بکوشيم با ممارست در اين کارها، به زندگي خود معنا دهيم. 10.دلسوزي و شفقت نسبت به ساير انسان‌ها، شرط انسانيت و نشانه‌اي از سلامت روح و روان است: تو کز محنت ديگران بي‌غمي/ نشايد که نامت نهند آدمي. يک انسان اخلاقي، مشکلات ديگران را مشکل خود مي‌داند. 11.انسان اخلاقي، از توانايي‌ فردي و اعتبار اجتماعي خود براي حل مشکلات ديگران استفاده مي‌کند. 12.شادي واقعي در خدمت به ديگران و ياري رساندن به نيازمندان است؛ اين شادي‌ را از خود دريغ نکنيم. 13.خدمت‌ بي‌چشمداشت به نيازمندان، لذت‌بخش است؛ اين لذت را با نيت الهي داشتن، هم بيشتر کنيم و هم ابدي. 14.کساني که از «هوش اخلاقي» برتري برخوردارند نه تنها هرگز محبت خود را از کساني که از آنها انتظار محبت دارند، دريغ نمي‌کنند؛ بلکه بدي‌هاي ديگران را نيز با خوبي جبران مي‌کنند. 15.انسان‌هاي اخلاقي، نسبت به همة‌ مخلوقات الهي، حتي حيوانات و نباتات و جمادات، محبت مي‌ورزند: به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست/ عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست. 16.همة مخلوقات، اعم از جاندار و بي‌جان، همواره به ذکر خدا مشغول‌اند: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» (اسراء/ 44)، ما هم بکوشيم از اين قافله عقب نمانيم. ✍️احمدحسين شريفي 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
1_330419981.mp3
17.08M
🎤فایل صوتی 🔷اصناف و روزه داری 🔴جلسه اول: روزه فقهي؛ روزه اهل شريعت ⭕ارائه شده در جمع اساتيد و دانش‌پژوهان و کارمندان مؤسسه امام خميني(ره) در 29 ارديبهشت 1398 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴 و پاک‌سازي و زيباسازي جان ✍️احمدحسين شريفي 🔸اوج ميهمان‌پذيري خداي متعال در ماه رمضان، در شبهاي قدر است. ميهمان نيز بايد در اين شبها، شايستگي خود را از هر جهت نشان دهد. به همين دليل، اعمال خاصي در اين شب وارد شده است که در مجموع پنج ‌دسته‌اند: 1)پاک‌سازي جسم و جان: أ) غسل پيش از غروب آفتاب، ب) صد مرتبه ذکر «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ‏ وَ أَتُوبُ‏ إِلَيْه‏» همراه با توجه و تمرکز بر مضمون آن، ج) احيا و شب‌زنده‌داري. به تعبير زيباي مولوي: مهمان توام ای جان زنهار مخسب امشب ای جان و دل مهمان زنهار مخسب امشب روی تو چو بدر آمد امشب شب قدر آمد ای شاه همه خوبان زنهار مخسب امشب ای سرو دو صد بستان آرام دل مستان بردی دل و جان بستان زنهار مخسب امشب ای باغ خوش خندان بی ‌تو دو جهان زندان آنی تو و صد چندان زنهار مخسب امشب 2)اعتراف به توحيد و خداباوري: دعاي «يا ذَا الَّذِي كانَ قَبْلَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ، ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ، ثُمَّ يَبْقى‏ وَ يَفْنى كُلُّ شَيْ‏ءٍ، يا ذَا الَّذِي لَيْسَ فِي السَّمواتِ الْعُلى‏ وَ لا فِي الْأَرَضِينَ السُّفْلى‏، وَ لا فَوْقَهُنَّ وَ لا بَيْنَهُنَّ وَ لا تَحْتَهُنَّ إِلهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ، ...» 3)ابراز ضعف و ناتواني و هيچ بودن خود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرّاً وَ لا نَفْعاً، وَ لا أَصْرِفُ عَنْها سُوءً، أَشْهَدُ بِذلِكَ عَلى‏ نَفْسِي، وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي، وَ قِلَّةِ حِيلَتِي، ...» 4)توسل به واسطه‌هاي فيض الهي: أ) توسل به قرآن و واسطه‌ قرار دادن آن و بر سر گذاشتن آن: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ، وَ ما فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ، وَ أَسْماؤُكَ الْحُسْنى‏ ...» ب) توسل به ديگر واسطه‌هاي فيض الهي يعني پيامبران و اوليايي الهي و اهل بيت(ع): «اللَّهُمَ‏ بِحَقِ‏ هذا الْقُرْآنِ‏، وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ، وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ، بِكَ يا اللَّهُ، بِمُحَمَّدٍ، بِعَلِيٍّ، بِفاطِمَةَ، ...» ؛ و زيارت مخصوص سيدالشهداء در شبهاي قدر. 5)زيباسازي جان با ذکر خدا: أ) نماز (دو رکعت، در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحيد، و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفر الله و اتوب اليه»؛ ب) صد رکعت نماز؛ ج) دعاي جوشن کبير (خواندن هزار اسم خداوند) و د) ساير ادعيه‌ مثل ابوحمره ثمالي و .... 🔸و چه زيبا سروده است شاعر جوان آييني معاصر، محمد فردوسي: امشب ای خالق یکتا همه را می‌بخشی در شب قدر، خدایا همه را می‌بخشی ای کریمی که همه ریزه خورخوان تواند سفره ات هست مهیّا همه را می‌بخشی گر چه ما غرق گناهیم ولی از سر لطف می کنی باز مدارا همه را می بخشی به علی، احمد و زهرا، به حسین و به حسن تو، به این حُرمت اَسما همه را می بخشی مِهر و کینه دو پر و بال عروج دل ماست به تولّی و تبرّی همه را می بخشی شیعه ی حیدر و آتش ... چقَدَر بی معناست مطمئنّم که به مولا همه را می بخشی دست خالی نرود هیچ کسی از اینجا تو در این لیله ی احیا همه را می‌بخشی پر توبه بده تا سوی تو پرواز کنم تا ببینم که چه زیبا همه را می بخشی من زمین خورده ام امّا نه شبیه عبّاس به زمین خوردن سقّا همه را می‌بخشی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
قسمت 9.mp3
13.14M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی: 🔘گام اول: آگاهی از نقصها ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
1398.02.30- آقاي دکترشريفي.mp3
22.05M
🎤فایل صوتی 🔷اصناف و روزه داری 🔴جلسه دوم: روزه اخلاقی؛ روزه اهل طریقت ⭕ارائه شده در جمع اساتيد و دانش‌پژوهان و کارمندان مؤسسه امام خميني(ره) در ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
⚫️واپسين سفارش‌هاي اميرمؤمنان علیه السلام ✍️احمدحسين شريفي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ◾️گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايسته‌اي آيينة تمام‌نماي وجودي آنان به شمار آيند. به تعبير ديگر، همواره ممکن است غباري از موقعيت‌هاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوس‌هاي دورانديشانه و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. به همين دليل، همانطور که پاره‌اي از فيلسوفان اگزيستانسيال هم گفته‌اند، يکي از بهترين راه‌ها براي راهبري به خود واقعي هر کسي، و پي بردن به واقعيت‌هاي وجودي او، اين است که سخن و رفتار و کردار او را در شرايط بحراني بررسي کنيم. ◾️در زندگي هر کسي رخدادهايي هستند که خود واقعي و اصيل او را آشکار مي‌کنند. رخدادهايي مثل مرگ، مصيبت‌هاي بزرگ، موفقيت‌هاي بزرگ، درگيري‌هاي عظيم و امثال آن. اگزيستانسياليست‌ها چنين رخدادهايي را موقعيت‌هاي مرزي (boundary situations) مي‌نامند. در چنين موقعيت‌ها و شرايطي است که آرمان‌ها و اهداف و انگيزه‌ها و خواسته‌هاي واقعي افراد، به خالص‌ترين شکل نمايان مي‌شود. ◾️با اين مقدمه شما را دعوت مي‌کنم به خواندن واپسين خواسته‌هاي مولاي موحدان عالم و امير و فرماندة همة اهل ايمان، که در بستر شهادت، يعني در مرزي‌ترين موقعيت، خطاب به امام حسن و امام حسين و بقيه فرزندان و اهل بيت‌ خود و خطاب به همة کساني که تا هميشة تاريخ سخنان امام به دست آنها مي‌رسد، فرمودند: 1.تقواي الهي پيشه کنيد؛ 2.دنبال دنيا نباشد؛ حتي اگر دنيا به سوي شما آمد؛ 3.بر امور دنيوي از دسته رفته، تأسف نخوريد؛ 4.کارهاي خود را براي پاداش الهي انجام دهيد؛ 5.دشمن ظالمان باشيد و ياور مظلومان‌؛ 6.در زندگي نظم داشته باشيد؛ 7.اختلافات ميان خود را اصلاح کنيد؛ 8.هواي يتيمان را داشته باشيد؛ مبادا فراموش شوند؛ 9.همسايگان خود را حرمت نهيد؛ اينان سفارش‌شدة پيامبرند؛ 10.قرآن را پاس داريد؛ و در عمل به آن از ديگران پيشي گيريد؛ 11.نماز را پاس داريد؛ چرا که ستون خيمة دين است؛ 12.خانة خدا را خالي مگذاريد؛ چرا که اگر ترک شود، دشمنان دين به شما مهلت نخواهند داد؛ 13.با مال و جان و زبانتان در راه خدا جهاد کنيد؛ 14.با يکديگر پيوند داشته باشيد؛ از قطع رابطه بپرهيزيد؛ 15.از بخشش مال خود به ديگران دريغ نکنيد؛ 16.امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد؛ وگرنه بدکاران بر شما مسلط مي‌شوند و آنگاه ديگر خواسته‌هاي شما مستجاب نخواهد شد؛ 17.به بهانة کشته شدن من خون مسلمانان را مباح ندانيد؛ 18.اگر کشته شدم، فقط حق قصاص قاتلم را داريد؛ او را مثله نکنيد؛ @Ahmadhoseinsharifi 🌹