قسمت 6.mp3
15.27M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴جلسه #ششم : اهمیت و جایگاه مطالعات وتحلیل سبک زندگی(۲)
⭕فایل کامل صوتی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴نشانههاي بزرگواري و کرم
🖊احمدحسين شريفي
🔹دربارهي کرم و بزرگواري، روايات فراواني وارد شده است؛ شاخصههاي مختلفي براي تشخيص اين فضيلت ذکر شده است. در کتاب غررالحکم، روايات فراواني در اين زمينه از زبان مولاي بزرگواري عليابنابيطالب بيان شده است.
🔹امام علي ميفرمايد: «بزرگواري از جملة فضايل اخلاقي است؛ معدن خير و خوبي و برترين آقايي است».
🔹از مهمترين نشانههاي برخورداري از اين فضيلت، که در سخنان مولا ذکر شدهاند، عبارتاند از:
1.تحمل کوتاهيهاي ديگران؛
2.برعهدة گرفتن مسؤوليتهاي کلان؛
3.توانايي کنترل زبان؛
4.وفاي به پيمان؛
5.تلاش در جهت رفع نيازمنديهاي ديگران؛
✅انتظار ميرود، پژوهشگران حوزهي اخلاق و روانشناسي در تبيين ابعاد، شاخصهها و مؤلفههاي «بزرگواري» به تحقيقات عميق بپردازند و ضمن ارائهي مدلهايي براي تشخيص اين فضيلت، راههاي اتصاف به آن را نيز ترسيم کنند.
✍️احمدحسين شريفي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
1_328602353.mp3
11.34M
🎤فایل صوتی
🔷نقد سخنان مهندس عبدالعلی #بازرگان
🔴 قسمت سوم و پایانی: حدود اسلامی، برساخته های فقهی یا حقایق اسلامی؟
⭕ مهندس عبدالعلي بازرگان، فرزند مرحوم مهدي بازرگان، در گفتگو با يکي از شبکههاي تلويزيوني ماهوارهاي نکاتي را دربارة حدود اسلامی بیان کرده و بسیاری از آنها را برساخته های فقیهان دانسته است.
استاد شريفي در اين سخنراني به نقد این بخش از سخنان ایشان پرداخته است.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قوانين #زيست_اخلاقی
🔷قسمت اول
🖊احمدحسين شريفي
1.دانش لازم و کافي دربارة مسائل مختلف زندگي، آگاهي از مهارتها و تکنيکهاي خوبزيستن و آگاهي از مهارتهاي حل مسأله و برخورد با مشکلات، سه شرط مهم برخورداري از يک زندگي خوباند.
2.انسان اخلاقي همواره پيرو حقيقت است؛ حتي اگر بر ضرر او باشد.
3.عليرغم همة سختيها و شکستها، هرگز اميد خود را از دست نميدهد؛ از دست دادن اميد، يعني تن دادن به فرومايگي و پوچي.
4.با مخالفان خود، هر اندازه هم بيانصاف باشند، با عقلانيت برخورد کنيم؛ هرگز به شيوههاي غيراخلاقي آنها متوسل نشويم.
5.از پذيرش يا انکار اکثريت، باک نداشته باشيم؛ اکثريت هرگز معيار حقانيت نيست.
6.انسان اخلاقي هيچ گاه منفعلانه، با چيزي موافقت يا مخالفت نميکند.
7.لذت کُشتي به زمينزدن ديگران است؛ اما لذت زندگي به بلند کردن ديگران است. بکوشيم اين لذت را از دست ندهيم.
8.انسان اخلاقي توانايي خودش را براي گرهگشايي از زندگي ديگران به کار ميگيرد؛ نه براي گرهافزايي در کار آنان.
✍️احمدحسين شريفي
#اخلاق
#قواعد_اخلاقی
#زیست_اخلاقی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت7.mp3
15.43M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴جلسه #هفتم : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی
⭕فایل کامل صوتی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴دانش تغيير؛ دانش برتر
🖊احمدحسين شريفي
🔹در اخبار چند روز قبل آمده بود که يونسکو، (سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد) تعريف جديدي از «سواد» ارائه داده است.
🔹فرد باسواد از ديدگاه اين سازمان، کسي نيست که توانايي خواندن و نوشتن به زبان مادري خود، يا تسلط بر دو زبان و يا برخورداري از دانش کافي در قلمروهاي دوازدهگانه (سواد عاطفي، ارتباطي، مالي، رسانهاي، تربيتي، رايانهاي، سلامتي، نژادي و قومي، بومشناختي، تحليلي، انرژي و علمي) را داشته باشد؛ بلکه کسي است که «توانايي تغيير» داشته باشد. يعني توانايي بهرهگيري از دانستهها و آموختههاي خود در جهت ايجاد تغيير در زندگي را داشته باشد.
🔹اين تعريف، حرکتي رو به جلو و پيشبرنده است؛ نوعي نگاه کاربردي و کاربستي به علم را نشان ميدهد.
🔹در روانشناسي هم گفته ميشود يادگيري عبارت است از «توانايي ايجاد تغيير پايدار در رفتار». يعني نشانة يادگيري، «تغيير» است؛ آن هم نه هر نوع تغييري، بلکه «تغيير پايدار» آن هم تغييرات پايداري که ناشي از «تغيير در تواناييهاست.
🔸اما جالب است بدانيم که امام علي عليه السلام، 1400 سال پيش در جملهاي حکيمانه فرمودند:
✅أوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَان (نهج، حکمت92)؛ پستترين انواع دانايي، دانشي است که بر سر زبان است؛ و برترين دانايي، دانشي است که در اعضا و جوارح نمودار ميشود.
✍️احمدحسين شريفي
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 8.mp3
16.78M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴جلسه #هشتم : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی(۲)
⭕فایل کامل صوتی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قوانين #زيست_اخلاقي
🔷قسمت دوم
🖊احمدحسين شريفي
9.نوعدوستي، خدمت به خلق، فداکاري و ايثار، تعهد به حقيقت، از امورياند که به زندگي معنا ميدهند. بکوشيم با ممارست در اين کارها، به زندگي خود معنا دهيم.
10.دلسوزي و شفقت نسبت به ساير انسانها، شرط انسانيت و نشانهاي از سلامت روح و روان است: تو کز محنت ديگران بيغمي/ نشايد که نامت نهند آدمي. يک انسان اخلاقي، مشکلات ديگران را مشکل خود ميداند.
11.انسان اخلاقي، از توانايي فردي و اعتبار اجتماعي خود براي حل مشکلات ديگران استفاده ميکند.
12.شادي واقعي در خدمت به ديگران و ياري رساندن به نيازمندان است؛ اين شادي را از خود دريغ نکنيم.
13.خدمت بيچشمداشت به نيازمندان، لذتبخش است؛ اين لذت را با نيت الهي داشتن، هم بيشتر کنيم و هم ابدي.
14.کساني که از «هوش اخلاقي» برتري برخوردارند نه تنها هرگز محبت خود را از کساني که از آنها انتظار محبت دارند، دريغ نميکنند؛ بلکه بديهاي ديگران را نيز با خوبي جبران ميکنند.
15.انسانهاي اخلاقي، نسبت به همة مخلوقات الهي، حتي حيوانات و نباتات و جمادات، محبت ميورزند: به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست/ عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست.
16.همة مخلوقات، اعم از جاندار و بيجان، همواره به ذکر خدا مشغولاند: «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» (اسراء/ 44)، ما هم بکوشيم از اين قافله عقب نمانيم.
✍️احمدحسين شريفي
#اخلاق
#قواعد_اخلاقی
#زیست_اخلاقی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
1_330419981.mp3
17.08M
🎤فایل صوتی
🔷اصناف #روزه و روزه داری
🔴جلسه اول: روزه فقهي؛ روزه اهل شريعت
⭕ارائه شده در جمع اساتيد و دانشپژوهان و کارمندان مؤسسه امام خميني(ره) در 29 ارديبهشت 1398
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴#شب_قدر و پاکسازي و زيباسازي جان
✍️احمدحسين شريفي
🔸اوج ميهمانپذيري خداي متعال در ماه رمضان، در شبهاي قدر است. ميهمان نيز بايد در اين شبها، شايستگي خود را از هر جهت نشان دهد. به همين دليل، اعمال خاصي در اين شب وارد شده است که در مجموع پنج دستهاند:
1)پاکسازي جسم و جان: أ) غسل پيش از غروب آفتاب، ب) صد مرتبه ذکر «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْه» همراه با توجه و تمرکز بر مضمون آن، ج) احيا و شبزندهداري. به تعبير زيباي مولوي:
مهمان توام ای جان زنهار مخسب امشب
ای جان و دل مهمان زنهار مخسب امشب
روی تو چو بدر آمد امشب شب قدر آمد
ای شاه همه خوبان زنهار مخسب امشب
ای سرو دو صد بستان آرام دل مستان
بردی دل و جان بستان زنهار مخسب امشب
ای باغ خوش خندان بی تو دو جهان زندان
آنی تو و صد چندان زنهار مخسب امشب
2)اعتراف به توحيد و خداباوري: دعاي «يا ذَا الَّذِي كانَ قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ، ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ، ثُمَّ يَبْقى وَ يَفْنى كُلُّ شَيْءٍ، يا ذَا الَّذِي لَيْسَ فِي السَّمواتِ الْعُلى وَ لا فِي الْأَرَضِينَ السُّفْلى، وَ لا فَوْقَهُنَّ وَ لا بَيْنَهُنَّ وَ لا تَحْتَهُنَّ إِلهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ، ...»
3)ابراز ضعف و ناتواني و هيچ بودن خود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرّاً وَ لا نَفْعاً، وَ لا أَصْرِفُ عَنْها سُوءً، أَشْهَدُ بِذلِكَ عَلى نَفْسِي، وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي، وَ قِلَّةِ حِيلَتِي، ...»
4)توسل به واسطههاي فيض الهي: أ) توسل به قرآن و واسطه قرار دادن آن و بر سر گذاشتن آن: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ، وَ ما فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ، وَ أَسْماؤُكَ الْحُسْنى ...» ب) توسل به ديگر واسطههاي فيض الهي يعني پيامبران و اوليايي الهي و اهل بيت(ع): «اللَّهُمَ بِحَقِ هذا الْقُرْآنِ، وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ، وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ، بِكَ يا اللَّهُ، بِمُحَمَّدٍ، بِعَلِيٍّ، بِفاطِمَةَ، ...» ؛ و زيارت مخصوص سيدالشهداء در شبهاي قدر.
5)زيباسازي جان با ذکر خدا: أ) نماز (دو رکعت، در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحيد، و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفر الله و اتوب اليه»؛ ب) صد رکعت نماز؛ ج) دعاي جوشن کبير (خواندن هزار اسم خداوند) و د) ساير ادعيه مثل ابوحمره ثمالي و ....
🔸و چه زيبا سروده است شاعر جوان آييني معاصر، محمد فردوسي:
امشب ای خالق یکتا همه را میبخشی
در شب قدر، خدایا همه را میبخشی
ای کریمی که همه ریزه خورخوان تواند
سفره ات هست مهیّا همه را میبخشی
گر چه ما غرق گناهیم ولی از سر لطف
می کنی باز مدارا همه را می بخشی
به علی، احمد و زهرا، به حسین و به حسن
تو، به این حُرمت اَسما همه را می بخشی
مِهر و کینه دو پر و بال عروج دل ماست
به تولّی و تبرّی همه را می بخشی
شیعه ی حیدر و آتش ... چقَدَر بی معناست
مطمئنّم که به مولا همه را می بخشی
دست خالی نرود هیچ کسی از اینجا
تو در این لیله ی احیا همه را میبخشی
پر توبه بده تا سوی تو پرواز کنم
تا ببینم که چه زیبا همه را می بخشی
من زمین خورده ام امّا نه شبیه عبّاس
به زمین خوردن سقّا همه را میبخشی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
قسمت 9.mp3
13.14M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴جلسه #نهم : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی:
🔘گام اول: آگاهی از نقصها
⭕فایل کامل صوتی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
1398.02.30- آقاي دکترشريفي.mp3
22.05M
🎤فایل صوتی
🔷اصناف #روزه و روزه داری
🔴جلسه دوم: روزه اخلاقی؛ روزه اهل طریقت
⭕ارائه شده در جمع اساتيد و دانشپژوهان و کارمندان مؤسسه امام خميني(ره) در ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
⚫️واپسين سفارشهاي اميرمؤمنان علیه السلام
✍️احمدحسين شريفي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
◾️گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايستهاي آيينة تمامنماي وجودي آنان به شمار آيند. به تعبير ديگر، همواره ممکن است غباري از موقعيتهاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوسهاي دورانديشانه و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. به همين دليل، همانطور که پارهاي از فيلسوفان اگزيستانسيال هم گفتهاند، يکي از بهترين راهها براي راهبري به خود واقعي هر کسي، و پي بردن به واقعيتهاي وجودي او، اين است که سخن و رفتار و کردار او را در شرايط بحراني بررسي کنيم.
◾️در زندگي هر کسي رخدادهايي هستند که خود واقعي و اصيل او را آشکار ميکنند. رخدادهايي مثل مرگ، مصيبتهاي بزرگ، موفقيتهاي بزرگ، درگيريهاي عظيم و امثال آن. اگزيستانسياليستها چنين رخدادهايي را موقعيتهاي مرزي (boundary situations) مينامند. در چنين موقعيتها و شرايطي است که آرمانها و اهداف و انگيزهها و خواستههاي واقعي افراد، به خالصترين شکل نمايان ميشود.
◾️با اين مقدمه شما را دعوت ميکنم به خواندن واپسين خواستههاي مولاي موحدان عالم و امير و فرماندة همة اهل ايمان، که در بستر شهادت، يعني در مرزيترين موقعيت، خطاب به امام حسن و امام حسين و بقيه فرزندان و اهل بيت خود و خطاب به همة کساني که تا هميشة تاريخ سخنان امام به دست آنها ميرسد، فرمودند:
1.تقواي الهي پيشه کنيد؛
2.دنبال دنيا نباشد؛ حتي اگر دنيا به سوي شما آمد؛
3.بر امور دنيوي از دسته رفته، تأسف نخوريد؛
4.کارهاي خود را براي پاداش الهي انجام دهيد؛
5.دشمن ظالمان باشيد و ياور مظلومان؛
6.در زندگي نظم داشته باشيد؛
7.اختلافات ميان خود را اصلاح کنيد؛
8.هواي يتيمان را داشته باشيد؛ مبادا فراموش شوند؛
9.همسايگان خود را حرمت نهيد؛ اينان سفارششدة پيامبرند؛
10.قرآن را پاس داريد؛ و در عمل به آن از ديگران پيشي گيريد؛
11.نماز را پاس داريد؛ چرا که ستون خيمة دين است؛
12.خانة خدا را خالي مگذاريد؛ چرا که اگر ترک شود، دشمنان دين به شما مهلت نخواهند داد؛
13.با مال و جان و زبانتان در راه خدا جهاد کنيد؛
14.با يکديگر پيوند داشته باشيد؛ از قطع رابطه بپرهيزيد؛
15.از بخشش مال خود به ديگران دريغ نکنيد؛
16.امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد؛ وگرنه بدکاران بر شما مسلط ميشوند و آنگاه ديگر خواستههاي شما مستجاب نخواهد شد؛
17.به بهانة کشته شدن من خون مسلمانان را مباح ندانيد؛
18.اگر کشته شدم، فقط حق قصاص قاتلم را داريد؛ او را مثله نکنيد؛
#اميرمؤمنان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
10 gh.mp3
19.78M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴جلسه #دهم : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی:
🔘گام دوم: اصلاح بینش ها
⭕فایل کامل صوتی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
1398.02.31- آقاي دکترشريفي.mp3
17.8M
🎤فایل صوتی
🔷اصناف #روزه و روزه داری
🔴جلسه سوم: روزه عرفانی؛روزه اهل حقیقت
⭕ارائه شده در جمع اساتيد و دانشپژوهان و کارمندان مؤسسه امام خميني(ره) در ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔶شب قدر عارفان؛ تجربه سلوکي لسانالغيب
✍️احمدحسين شريفي
🔹«شب قدر» از نگاه عارفان، «شب تجلي» حضرت حق است. يعني زماني است که «سالک» بعد از مدتها رياضت، توانايي دريافت تجليات حضرت حق را پيدا ميکند و به مرحلة «عرفان» ميرسد. به اعتقاد عارفان فقط سالکان راستيناند که ميتوانند از شب قدر بهرهاي برگيرند. و دست نامحرمان و غيرسالکان از چنين مقامي کوتاه است:
آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است
یا رب این تاثیر دولت از کدامین کوکب است
تا به گیسوی تو دستِ ناسزایان کم رسد
هر دلی از حلقهای، در ذکر یا رب یا رب است
[گيسو در اصطلاحات عرفاني يعني «رشته و روشي که در طريق سلوک و طلب، سالک را به حق ميرساند»]
🔹از نگاه عارفان، هر سالکي به اندازة ظرف وجودي خود و به ميزان رياضت و تلاش و کوششي که متحمل شده است، ميتواند از اين تجلي بهره گيرد:
سالکي ممکن است توانايي دريافت «تجلي افعالي» حضرت حق را داشته باشد. در ساية برخورداري از چنين تجلياي است که سالک ميتواند حقيقت «لا حَولَ وَ لا قُوَةَ الّا بِاللهِ» و رمز و راز «وَاللهُ خَلَقَکُمْ وَ ما تَعْمَلُون» را دريافت کند. و اين حقيقت را با تمام وجود بيابد که «لا مُؤَثِرَ فِي الوُجُودِ الّا اللهُ».
در شب قدر ار صبوحی کردهام عیبم مکن
سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود
[اگر در شب تجلي حضرت حق از خود بيخود شدم و خودي در ميان نديدم و هر چه ديدم تجلي يار بود، بدان سبب است که «حضرت حق با کمال شوق تجلي پيدا کرد و جام مي محبت در کنار طاق دل ما موجود بود»]
اما سالکاني که از ظرفيت وجودي بالاتري برخوردار باشند، ممکن است به مرتبة «تجلي اسمائي و صفاتي» حضرت حق برسند. اينان به جايي ميرسند که همه اسماء و صفات، اعم از رحمت و غضب و عفو و عطا و علم و قدرت و امثال آن را فاني در اسماء و صفات حق و همة عالم را مظهر صفات جلال و جمال الهي ميبينند. به همين دليل نهايت خشوع و خضوع از يک طرف و سُرور و انس با حضرت حق را از طرف ديگر پيدا ميکنند.
شب قدري چنين عزيز شريف
با تو تا روز خفتنم هوسست
در اينجا حافظ درجة بالاتري از درک فيوضات شب قدر را ذکر ميکند و ميگويد در چنين شبي از سر شب تا به صبح در آغوش معشوق بوده است. منظور از خفتن با معشوق، يعني غايب شدن از خود و غرق در معشوق شدن. نه خوابيدن ظاهري! اينها همه محصول درک شب قدر و محصول آن رنجها و سختيهاي سلوکانهاي بود که حافظ متحمل شده بود.
از ديگر ثمرات اين وصول، اين است که ديگر، رنج فراق و دوري يار به پايان ميرسد و سالک به مقام سلام و روشنايي و نورانيت افعالي و اسمائي و صفاتي ميرسد؛ و منتظر وصول به مرتبة حق اليقين و مقام بقاء بالله است.
شب قدر است و طی شد نامة هجر
سلام فیه حتی مطلع الفجر
و بالاخره اوحدي از عارفان و اولياء الهي ممکن است که به کاملترين مرحلة توحيد و آخرين مرحلة ممکن صعود انسانی يعني دريافت «تجلي ذاتي» حضرت حق برسند. در اين مرحله است که سالک به مقام فناي في الله و بقاي بالله نايل ميشود؛ و هيچ خودي را در ميان نميبيند؛ به تعبير امام خميني(ره) «هر چه ميبيند او را ميبيند». حقيقت اين کريمه را ميبيند که «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِن»
🔹حافظ در يکي از مهمترين، عميقترين و عرفانيترين غزليات خود، همه تجربه عارفانه خود در مواجهه با شب قدر را با زيبايي تمام بيان کرده است. تصريح ميکند که شب قدر را پس از مدتها رنج و صبر و تلاش و کوشش و البته به برکت دعاي سحرخيزان، درک کرده است؛ و البته خود را نيز مستحق چنين منزلتي ميداند و مدعي است که اين مقام معنوي بينظير، يعني درک تجليات حضرت حق، محصول بردباريهاي فراواني است که در راه سلوک الي الله داشته است:
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
بيخود از شعشعة پرتو ذاتم کردند
باده از جام تجلي صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند
بعد ازين روي من و آينة وصف جمال
که در آنجا خبر از جلوة ذاتم دادند
من اگر کام روا گشتم و خوشدل چه عجب
مستحق بودم و اينها به زکاتم دادند
هاتف آن روز به من مژدة اين دولت داد
که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند
اين همه شهد و شکر کز سخنم ميريزد
اجر صبريست کزان شاخ نباتم دادند
همت حافظ و انفاس سحرخيزان بود
که ز بند غم ايام نجاتم دادند
#شب_قدر
#حافظ
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
قسمت 10.mp3
25.01M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴جلسه #یازدهم : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی:
🔘گام چهارم: ارائه آموزش های کاربردی،عینی،جزئی و مصداقی
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#اصلاح_رفتار
#آموزش_کاربردی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
AUD-20200518-WA0000.mp3
12.65M
🎤فایل صوتی
🔹نقد سخنان مجتهدشبستري درباره «ضرورت بازسازي فقه عبادات »
#مجتهدشبستری
#فقه_عبادات
#فقه
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قوانين #زیست_اخلاقی
🔹قسمت سوم: حساسيتهاي اخلاقي
✍️احمدحسين شريفي
17.همانطور که جسم آدمي نيازمند تغذية دائمي است؛ روح او نيز دائماً نياز به تغذيه دارد؛ يک انسان اخلاقي همواره در تدارک تأمين سالمترين غذاهاي روحاني است: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِه» (عبس، 24)
18. اگر حقيقت انسان به روح اوست؛ پس بيش از حساسيت دربرابر غذاهاي جسماني بايد در برابر غذاهاي روحي و معنوي حساسيت داشت؛
19. همانطور که غذاهاي آلوده، جسم را دچار بيماري و يا حتي مرگ ميکنند؛ غذاهاي روحي آلوده نيز روح را دچار آفت و حتي مرگ ميکنند؛ رذايل اخلاقي، غذاهاي آلوده روحاند؛ بايد از آنها پرهيز کرد.
20. همانطور که عموم انسانها در برابر تهديدات و ناامنيهاي جسمي و مالي و اجتماعي، حساسيت دارند؛ انسانهاي اخلاقي نيز دربرابر تهديدهاي اخلاقي و فرهنگي و معنوي، يعني جنگ نرم، حساسيت دارند؛ و از هيچ اقدامي در تقابل با آن فروگذار نميکنند.
#قواعد_اخلاقي
#اخلاق
#زيست_اخلاقي
#جنگ_نرم
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فقه و معنویت؛ و فقیهان و مناسک.mp3
11.36M
🎤فایل صوتی
🔷"نقد سخنان پاره ای از روشنفکران درباره رابطه فقه و معنویت و جایگاه مناسک و اعمال عبادی در معنویت اسلامی"
🔸️آیا برای مشارکت در تجربه معنوی پیامبر اسلام، راهی جز اعمال عبادی و مناسک دینی وجود دارد؟
🔸️چرا فقهاء تنها بر طرح اعمال عبادی و مناسک دینی تاکید دارند و مسائل معنوی و اخلاقی را ذکر نمیکنند؟
✔اینها سوالاتی است که استاد شریفی در این سخنرانی به آنها پاسخ میدهند.
#فقه
#فقه_عبادات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
قسمت 11.mp3
31.82M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی
🔘جلسه #دوازدهم : ادامه بحث از گام چهارم و طرح گام پنجم: تولی و تبری فرهنگی
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#اصلاح_رفتار
#عزت_فرهنگی
#تولی و #تبری
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴دلدادگان آمريکا و «سندرم استکهلم»
✍️احمدحسين شريفي
🔹سندرم استکهلم (Stockholm syndrome)، اصطلاحيست که پس از ماجراي گروگانگيري در يکي از بانکهاي شهر استکهلم سوئد (در سال 1973)، توسط نيلز بِجروت (Nils Bejerot)، روانشناس همکار پليس، به کار گرفته شد و بعدها توسط روانشناس ديگري به نام فرانک اوخبرگ (Frank Ochberg) رسماً تعريف و نامگذاري شد.
در طي اين گروگانگيري، که به مدت 6 روز طول کشيد، گروگانها، وابستگي عاطفي به گروگانگيرها پيدا کردند؛ تا حدي که از همکاري با پليس سرباز ميزدند و حتي پس از آزادي، در دفاع از آنان برآمدند!
بعدها يکي از گروگانها، با يکي از گروگانگيرها ازدواج کرد. و يکي ديگر از آنان، براي آزادي گروگانگيرهاي زنداني، صندوقي خيريه راهاندازي کرد!
بر اين اساس، «سندرم استکهلم» به پديدهاي رواني گفته ميشود که در آن، قرباني احساسي مثبت نسبت به مهاجم پيدا کرده، تا جايي که از کسي که جان، مال يا آزاديش را تهديد ميکند، دفاع نموده و به صورت اختياري و با علاقه خود را تسليم او ميکند! و به گونههاي مختلف تلاش ميکند که در خدمت منافع او گام بردارد! در مقابل، نسبت به دوستان واقعي خود، احساسات منفي پيدا ميکند!
🔹ميتوان گفت پارهاي از غريزدگان وطني و دلباختگان آمريکا نيز در کشور ما دچار چنين عارضهاي شدهاند؛ و حقيقتاً جا دارد مطالعات عميق روانشناختي بر روي آنان صورت گيرد! اينان با تمام وجود از آمريکايي حمايت ميکنند، که حتي حاضر نيست، آنان را به عنوان نوکر به رسميت بشناسد! با آنکه دل و دين و عقل خود را در اختيار آمريکا گذاشتهاند، اما آمريکا حتي حاضر نيست که براي درمان بيماري جسميشان، ابتداييترين داروها را در اختيار آنها بگذارد و يا حتي آنها را به خاک خود راه دهد (به عنوان يک نمونه از هزاران مورد: ابراهيم يزدي، رئيس نهضت آزادي، که عمر خود را در خدمت ليبراليسم و به اميد لبخندي از سوي غرب، سپري کرد، در سال 96 هفتههاي متمادي در ترکيه انتظار کشيد تا براي درمان بيماري خود، اجازة ورودش را به آمريکا بدهند! اما در نهايت با اين حسرت، در 5 شهريور 1396 در شهر ازمير ترکيه از دنيا رفت).
🔹آمريکا هر روز در انديشه ضربه زدن به جمهوري اسلامي است، و از هيچ کاري در اين زمينه خودداري نميکند، اما باز هم عدهاي در ايران، در جستجوي کلام يا کلمهاي ميگردند که شايد بتوانند آن را مستمسک بزک کردن آمريکا در ميان مردم قرار دهند! و اگر نتوانند، سعي ميکنند سخني يا رفتاري را انجام دهند تا شايد دل کدخدا را به دست آورند و عشق و محبت خود را به او نشان دهند! به نظر شما آيا چنين افرادي مبتلا به بيماري رواني سندرم استکهلم نيستند؟!
#سندرم_استکهلم
#غربزدگان
#کدخدا
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
AUD-20200522-WA0001.mp3
26.17M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_اول : اهمیت بحث؛ چیستی عرفان؛ تعریف عرفان حقیقی و عرفان دروغین؛ و تعریف عرفان نظری، عرفان عملی و عارف
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#عرفان_نظری
#عرفان_عملی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
قسمت 12.mp3
27.3M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی
🔘جلسه #سیزدهم : گام ششم: بازخوانی سیره زندگی اسوه ها و الگوها
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#اصلاح_رفتار
#سیره_امامان
#اسوه
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴واپسين ساعات ضيافت
✍️احمدحسين شريفي
🔹خداوند يک ماه است از بندگان خود ميزباني ويژه ميکند؛ ميزبان در اين ماه، همة زمينههاي اصلاح را براي ميهمانان خود فراهم و موانع بيروني را برطرف کرده بود. به تعبير پيامبر اکرم(ص)، خداي متعال در اين ماه، شياطين را در غل و زنجير کرد؛ و درهاي آسمان و بهشت را به روي بندگان خود گشود و در مقابل درهاي جهنم را بر روي آنان بست: غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّيَاطِينِ وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ أَبْوَابُ الْجِنَانِ وَ أَبْوَابُ الرَّحْمَةِ وَ غُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّار.
بدبخت کسي است که از اين همه لطف الهي بيبهره مانده باشد؛ و بيچاره کسي که از غفران و رحمت الهي بينصيب مانده است: «فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِيمِ».
🔹اما نااميدي و يأس از اصلاح و دريافت رحمت الهي، خود نوعي بيچارگي و بدبختي مضاعف است. اگر بهرهاي رضايتبخش نگرفتهايم، بايد تلاش خود را مضاعف کنيم؛ از جمله کارهاي مهم، مانعزدايي است. بايد موانع دروني و نفسِ آلوده خود را چاره کرد. دشمن دروني است که ما را اينگونه زمينگير کرده و حال عبادت و دعا و استغفار و خير و ورع را از ما سلب گرفته است. به قول #عبيد_زاکانی، در سرآغاز عشاقنامه:
مرا دل کشت فرياد از که خواهم؟
اسير دل شدم داد از که خواهم؟
ز دست اين دل ديوانه مستم
درون سينه دشمن ميپرستم
نديده دانهاي از وصف دلدار
به دام دل گرفتارم گرفتار
بدينسان خسته کس را دل مبادا
کسي را کار دل مشکل مبادا
زدست دل شدم با غصه دمساز
خدايا اين دلم را چارهاي ساز
🔸راه چاره کاملاً آشکار و واضح است: «به خواستههاي نفس حيواني خود گوش ندهيم، با آن مخالفت کنيم»:
به نان سازند مردم رام هر سگ را و ليکن تو
اگر خواهي سگ نفست شود رامت مده نانش
اما مع الاسف پيمودن چنين مسير پر از سنگلاخ و تيغهاي جانکاه، به تعبير پيامبر اکرم(ص) «جهاد اکبر» است، تلاشي پيگير و مجاهدتي نفسگير ميخواهد:
بت شکستن سهل باشد نيک سهل
سهل ديدن نفس را جهل است جهل
يک قدم زد آدم اندر ذوق نفس
شد فراق صدر جنت طوق نفس
همچو ديو از وي فرشته ميگريخت
بهر ناني چند آب چشم ريخت
#ماه_رمضان
#وداع_رمضان
#جهادنفس
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹