قسمت 14.mp3
25.36M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی
🔘جلسه #چهاردهم : گام هفتم : عدالت و نظم ساختاری
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#عدالت
#نظم_ساختاری
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
02.mp3
27.59M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_دوم : تحلیل معنا شناسی تصوف و علت نام گذاری گروهی در جامعه اسلامی به صوفی
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴جنگ عليه خانواده
✍️احمدحسين شريفي
🔹فرهنگ ليبراليستي غرب، عليرغم همة تبليغات فريبندهاي که دارد، يک فرهنگ زنستيز، خشونتطلب، و خانوادهستيز است. (مطالعة کتاب جنگ عليه خانواده، ويليام گاردنر، ترجمه معصومه محمدي را در اين زمينه توصيه ميکنم). براي اثبات اين مدعا ميتوان دهها دليل اقامه کرد؛ اما توجه به آمار زير، ميتواند خيلي از حقايق را روشن کند. بر اساس آماري که چند سال قبل منتشر شد، فقط در ايالات متحده امريکا، يعني مهد ليبراليسم:
در هر روز 1872 زن و در هر سال بيش از 638 هزار زن مورد تجاوز به عنف قرار ميگيرند! [http://classes.dma.ucla.edu/winter05/154b/anti_violence.pd] اين در حالي است که براساس گزارشي که «شبکة ملي بررسي تجاوز، آزار و زناي با محارم» ارائه داده است، قريب به 60 درصد از تجاوزات جنسي هرگز به پليس گزارش نميشود. که اگر اين تعداد هم ضميمه شود، سالانه قريب به 2 ميليون زن فقط در آمريکا، مورد تجاوز به عنف قرار ميگيرند. بر اساس گزارش «سازمان مبارزه با خشونت»، در هر 9 ثانيه يک زن آمريکايي مورد ضرب و شتم قرار ميگيرد. و طبق برخي از گزارشهاي ديگر، روزانه بيش از 3 زن آمريکايي به دست شوهران خود کشته ميشوند.
🔹جنگ عليه خانواده يکي از کارکردها و اهداف اصلي شبکههاي ماهوارهاي و فضاي مجازي افسارگسيخته، يعني بازوهاي رسانهاي ليبراليسم، و همچنين يکي از کارکردهاي اصلي جامعهشناسي و روانشناسي غربي و اومانيستي، يعني بازوهاي علمي ليبراليسم است. به همين دليل، ضريب بيبند و باري، روابط بيقيد و بند جنسي، ازدواجگريزي و شورش عليه خانواده در سراسر جهان با ميزان ارتباط با ماهوارهها، فضاي مجازي و دلبستگي به علوم انساني غربي به ويژه جامعهشناسي و روانشناسي غربي، «همبستگي مثبت» دارد. در کشور ما هم هر فرد، خانواده يا گروهي به همان ميزان که دلبسته فرهنگ ليبراليستي غرباند، به همان ميزان نيز شاهد فراواني ازدواجگريزي، خانوادهستيزي و اخلاقگريزي هستيم.
🔹سادهترين، کمهزينهترين و نخستين راه مبارزه با اين فرهنگ و نجات از آن: «دوري از شبکههاي ماهوارهاي و کنترل و مديريت فضاي مجازي» است، که بخشي از آن بر عهده حاکميت (قوه مجريه و قوة مقننه است)، که متأسفانه، به دلايل متعدد که اينجا جاي بيان آنها نيست، اميد چنداني به اين بخش نيست؛ ولي بخش بزرگي از آن بر عهده تک تک آحاد مردم و خانوادههاست. ما بايد مواظب فرهنگ و اخلاق و شخصيت خود باشيم: «وَ لا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُونَ» (انعام، 164)
#خانواده
#فرهنگغرب
#اخلاق_خانوادگی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 15.mp3
26.68M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی
🔘جلسه #پانزدهم : گام هشتم : اجرای قانون در برخورد با مجرمان و مفسدان
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#اجرای_قانون
#فسادستیزی
#بیانیه_گام_دوم
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴آيتالله تألهي؛ قلبي افروخته و دهاني دوخته
🖌احمدحسین شریفی
🔸آيتالله شيخ محمدهادي تألهي از عارفان و سالکان و عالمان معاصر بودند که آثار عملي و تربيتي فراوان و همچنين آثار علمي و قلمي بسيار ارزشمندي از خود بر جاي گذاشتهاند. اين سالک الي الله در سال 1375 در شهر همدان از دنيا رفت. جنازة مطهر او در باغ بهشت همدان مدفون است. از مهمترين ويژگيهاي او، سکوت و کمگويي و گزيدهگويي و در نتيجه ناشناخته بودن براي بسياري از عوام و خواص بود. در عين حال، دلي افروخته و پر از عشق و شور و مستي داشت. اصلاً يکي از رازهاي دل شيدايي او، همين سکوت و دم نزدن از خود بود:
دم مزن تا بشنوي از دمزنان
آنچ نامد در زبان و در بيان
دم مزن تا بشنوي زان آفتاب
آنچ نامد در کتاب و در خطاب
🔸يکي از کتابهاي بسيار ارزشمند او، که به نظر بنده ارزش بارها و بارها خواندن را دارد، کتاب «هزار و يک کلام» است. محض نمونه هشت کلام از کلامهاي اين کتاب ارزشمند را ذکر ميکنم: اما مؤکداً توصيه ميکنم اين کتاب را بارها و بارها در مطالعه گيرد؛ چرا که از بيان و بنان عالمي عامل و سالکي وارسته صادر شدهاند، کسي که رفتار و سلوکش شاهد باور راستينش به آنها بوده است. به همين دليل، کتابي تحولآفرين است: «که هر چه از جان برون آيد نشيند لاجرم بر دل»:
1.«بهترين راه خداشناسي، شناختن اسماء الله است و عالم يعني ماسوي الله تجلي و ظهور اسماء الله است»
2.«کسي که ميخواهد خداي تعالي را بشناسد نگاه کند به حالات و اعمال محمد و آل محمد (صلوات الله عليهم اجمعين) عمليات و اخلاق محمد و آل محمد انسان را پاي بند خدا ميکند»
3.«حق را بايد گفت و اظهار کرد اگر چه تلخ باشد بايد از گفتن لب نبست و فروننشست اگر همه گفته بودند چنين نميشد»
4.«از انسان آثار خدايي صادر ميشود؛ مانند انبياء و اولياء که کارهاي خدايي به دست آنها جاري ميگردد. «عبدي اطعني حتي اجعلک مثلي» مثل حق يعني مظهر حق ميگردد»
5.«بدبخت کسي است که از اقبال مردم دلشاد و از ادبار مردم دلتنگ شود»
6.«بدان که به تجربه رسيده که بزرگان لغزش و اشتباه ميکنند اشتباهي بزرگ، که هيچ محملي ندارد تا ديگران بدانند که غيرمعصوم، غير معصوم است و خطا ميکند و متعبد به قول کسي و فهم کسي نشويد بيدليل و برهان، فافهم»
7.«الحذر الحذر از خودبيني و خودفروشي و خودآرايي و بزرگ شمردن عمل»
8.«انسان نبايد مغرور شود به کمالات وجوديه، و بايد بداند که وجود يعني هستي او و توابع وجودية او همه از غير است و از خودش چيزي ندارد، سر تا پا غرق فقر و احتياج است، سر تا پا عيب و نقص است زيرا ممکن الوجود است و ممکن الوجود در تمام آنات و جميع حالات در دنياو آخرت محتاج است اگر قطع فيض شود از مبدأ تعالي، منعدم است»
#تألهی
#هزار_و_یک_کلام
#معرفی_کتاب
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴سخني با نمايندگان مجلس جديد: «شاخص عملي مشورت و نظم باشيد»
✍️احمدحسين شريفي
🔹نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را به يک معنا ميتوان عصارة فضايل و همچنين رذايل ملت دانست. اين 290 نفر در مجموع منتخبان ملت هستند. عصارة وضعيت موجود فکري و فرهنگي ملت و همچنين بيانگر خواستهها و مطلوبات آنهايند. اخلاق آنها، نشانة اخلاق ملت، فرهنگ آنها نشانة فرهنگ ملت، ادب آنها نشانه ادب ملت، نظم و قانونپذيري آنها نشانه نظم و قانونپذيري ملت و اولويتهاي آنها نشانة اولويتهاي ملت است. خطوط کلي و محورهاي اصلي فعاليتها و انتظارات از مجلس يازدهم به خوبي در پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت افتتاحية مجلس يازدهم ذکر شده است. اميدوارم مجلسيان، براي عزت و آبرو و حفظ جايگاه اينجهاني خودشان هم که شده است به آنها توجه کنند.
🔹بنده ناچيز هم به عنوان یکی از موکلان این نمایندگان، چند نکته ريز و جزئي را که البته معتقدم از سنخ همان «کوچکهاي بزرگ» هستند، متذکر ميشوم، اميدوارم که مورد توجه قرار گيرد:
1.ميانگين غيبت نمايندگان دورة دهم مجلس در جلسات بررسي طرحها و لوايح در صحن مجلس، 72 غيبت در هر جلسه بوده است! يعني حدود يک چهارم آنها در هر جلسهاي غايب بودهاند! [مقايسه کنيد با مجلس ايالات متحده آمريکا که ميانگين غيبت نمايندگان، يک نفر است!!] به هر حال، اگر در جلسات علني و غيرعلني اين مجلس همه 290 نفر نماينده مجلس حضوري فعال و آگاهانه داشتند، ميتوان به چنين مجلسي اميدوار بود.
2.در هر رأيگيري در صحن مجلس دهم (براي لوايح يا طرحها) به طور ميانگين 35 نماينده مشارکت نداشتهاند! يعني در هيچ کدام از رأيگيريها شرکت نکرده بودند! يعني بود و نبود آنها هيچ تفاوتي به حال مجلس و ملت نداشته است! اگر در مجلس کنوني نيز چنين روندي ادامه يابد، ملت و مجلس، سرنوشتي مشابه چهارسال گذشته خواهند داشت.
3.از نمايندگان حاضر در صحن مجلس دهم، در هر رأيگيري به طور ميانگين 5 نماينده رأي ممتنع دادهاند! يعني نفياً يا اثباتاً هيچ دخالتي در روندهاي قانوني و نظارتي مجلس نداشتهاند. يعني بود و نبودشان با بود و نبود آن صندليهاي بيجان و بيشعور (و البته خوش رنگ و نرم مجلس)، فرقي نداشته است. اميدواريم در مجلس کنوني هيچ نمايندهاي نباشد که رأي ممتنع نسبت به لوايح و طرحها داشته باشد.
4.اگر تکتک نمايندگان مجلس در هر طرح و لايحهاي حضوري فعال و کارشناسانه و محققانه و مستند و منطقي و غيراحساسي نداشته باشند، نميتوان به اين مجلس اميدوار بود.
5.اگر به هنگام مخالفت يا موافقت نمايندهاي با طرح يا لايحهاي در مجلس، بقيه نمايندهها هم بالاتفاق و سراپا گوش و هوش بودند، ميتوان آن را مجلس «شوراي اسلامي» دانست. اما اگر هر کسي مشغول کار خود بود و جز مسؤول تنظيم وقت يا برخي از اعضاي هيأت رئيسه، کسي به سخنان آن نماينده گوش نداد، هرگز به چنين مجلسي نميبايد و نميتوان اميد بست. روز افتتاحية مجلس يازدهم نشان داد که اين مجلس از اين جهت، بعيد است تفاوتي با مجالس پيشين داشته باشد! در رسانههاي تصويري ديديم که به هنگام سخنراني رئيس جمهور، برخي از همراهان وي، مثل وزير خارجه، به خوابي عميق فرورفته بودند! و برخي از نمايندگان مجلس نيز در حال رفت و آمد ميان رديفها و صندليهاي مجلس و خوش و بش کردن با همکاران جديد بودند! باور کنيم که چنين رفتارهايي نه تنها اسلامي و انساني نيست که در شأن افراد عادي جامعه هم نيست چه رسد به مدعيان قانونگذاري و نظم و نظارت!
6.در روز اول افتتاحية مجلس يازدهم رفتارهاي عاميانه و سبکي از برخي نمايندگان مشاهده شد، رفتارهايي مثل عکس يادگيري يا سلفي با خود يا به تعبير برخي از آنها سلفي با خوديها و ارسال مستقيم آنها در کانالهاي ايتايي و تلگرامي و ... و امثال آن. چنين رفتارهايي در شأن نمايندگان مجلس نيست؛ چه رسد به نمايندگان مدعي انقلابيگري. افزون بر اين، نمايندهاي که از همين ابتداي کار در انديشه رفتارهاي ژورناليستي و توئيت نوشتن و امثال آن باشد، بعيد ميدانم ايده و طرحي براي اصلاح وضعيت اقتصادي و فرهنگي افسارگسيختة کشور داشته باشد.
7.و بالاخره اگر ديديم که به جاي آنکه همواره پوشهاي ضخيم از مستندات و تحقيقات مربوط به هر لايحه و طرحي در دست نمايندگان مجلس باشد، هر کدام در حال ور رفتن با گوشيهاي موبايلهاي خود هستند، بايد فاتحة قانون و قانونگذاري و نظارت جدی را در این مجلس هم خواند!
#مجلس
#نظم
#قانونگذاری
#مشورت
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
آسیب شناسی عرفان و تصوف [درس سوم] 1.mp3
22.72M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_سوم : سرچشمه تصوف و عرفان اسلامی
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#سرچشمه_تصوف
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
1398.05.03 - دکترشريفي - رابطه ظاهروباطن.mp3
31.85M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع:
رابطه ظاهر و باطن انسان
✅آیا بدون توجه به رفتار میتوان از حالات پاک و خوبی برخوردار شد؟
✅آیا میتوان گفتار و کردار افراد را نشانه باطن آنها دانست؟
✅آیا این منطق درست است که "ما زبان را ننگریم و قال را/ ما روان را بنگریم و حال را"؟
🔷️اینها پرسشهایی است که با گوش دادن به این سخنرانی پاسخ داده میشوند.
⭕این سخنرانی در تاریخ ۳ مرداد ۱۳۹۸ در جمع اساتید،دانش پژوهان و کارکنان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ایراد گردیده است.
#انسان
#ظاهر_و_باطن
#ساحتهای_انسان
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴استراتژي قورباغه و اضمحلال «خانواده» در ايران
✍️احمدحسین شریفی
🔹رابرت مرداک، مدير شبکه فارسيوان، چند سال قبل، در پاسخ به اين سؤال که «هدف شما از اين همه سرمايهگذاري در تأسیس شبکههاي ماهوارهاي فارسيزبان و دوبله فیلمها و سریالهای خاص به زبان فارسی چيست؟»، گفته بود: «برنامة ما آن است که با غيرتزدايي و عفتسوزي، در ميان مردان و زنان ايراني، از طريق راهاندازي شبکههاي ماهوارهاي و فيلمها و سريالهاي هنجارشکن، کاری کنیم که مردهای ایرانی خودشان زنهایشان را برای نمایش دادن از خانه بیرون بفرستند»!
در برابر اين سؤال که مگر غيرت مردان و عفت زنان ايراني اجازة چنين کاري را ميدهد؟ رابرت مرداک، ضمن اشاره به استراتژي قورباغه(Frog Strategy)، که معمولاً در مناسبات سياسي، نظامي و امنيتي به کار گرفته ميشود، و توسعة آن به عرصههاي فرهنگي، اجتماعي و اخلاقي، ميگويد:
«وقتی در آب صد درجه یک قورباغه را بیندازی یک دفعه بیرون میپرد، ... اما وقتی آن را در آب خنک بیندازی، برایش خیلی خوب است و وقتی آرامآرام آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و میخواهد بیرون بپرد اما دیگر توانی برای بیرون پریدن ندارد.»
🔹در مقابل، کمترين کاري که من و تو ميتوانيم انجام دهيم اين است که درون اين آب ولرم وارد نشويم؛ به اين صورت که:
1.ماهوارهها را از محيط خانة خود دور کنيم؛ بدانيم غربيان به ويژه صهيونيستهايي که براي چند دلار به راحتي آدم ميکشند، هرگز و هرگز دلسوز ما و خانواده و فرزندان ما نيستند که به رايگان براي ما فيلمهاي سينمايي و سريالهاي خانوادگي توليد و دوبله و پخش کنند.
2.به شدت مواظب سموم فضاي مجازي باشيم؛ تا زماني که به سلامت اخلاقي و اعتقادي کانالي مطمئن نشدهايم، عضو آن نشويم؛
3.از موسيقيهاي هنجارشکني که به قصد غيرتزدايي و عفتسوزي ساخته ميشوند، به شدت پرهيز نماييم؛ و اين سخن بسيار حکميانه و تجربهشدة منقول از پيامبر اکرم(ص) را باور داشته باشيم که «الْغِنَاءُ رُقْيَةُ الزِّنَا؛ موسيقيهاي غنايي، نردبان زنا و بيبند و باري هستند»
4.سنتهاي اسلامي و ايراني خود را در حوزة روابط خانوادگي از دست ندهيم.
#استراتژي_قورباغه #رابرت_مرداک #اضمحلال_خانواده #عفتسوزي #فضاي_مجازي #شبکههاي_ماهوارهاي #خانواده
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 16.mp3
18.67M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی
🔘جلسه #شانزدهم : گام نهم : اصلاح رفتار مسئولان و ذی نفوذان
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#مسئولان
#اصلاح_رفتار
#بیانیه_گام_دوم
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
ضمن تقدیم سلام و ادب محضر اعضای فرهیخته کانال استاد شریفی، قبلا یکی از سخنرانیهای استاد با عنوان "کرونا و فرصت تعمیق باورهای دینی" به صورت ناقص در کانال بارگذاری شده بود. ضمن عذرخواهی از عزیزان، صوت کامل آن را که در جاهای دیگر منتشر شده بود، مجددا در اینجا بارگذاری میکنیم.👇👇👇
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
کرونا و فرصت تعمیق باورهای دینی.mp3
15.84M
❇️کرونا و فرصت تعمیق باورهای دینی ؛ 📛 نقد و پاسخ به شبهات برآمده از بیماری کرونا
🔹 فایل صوتی سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی ، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در بیان مباحث معرفتی مرتبط به کرونا #نقد_سروش و سایر روشنفکران 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
ساختار مقاله های علمی پژوهشی.pdf
535.7K
🔴به دنبال تقاضاي برخي از اعضاي فرهيخته کانال، مبني بر ارائه مباحث استاد شريفي درباره روش تحقيق و روش نگارش مقاله، از امروز به تناوب برخي از فايلهاي صوتي و نوشتاري استاد را در اين باره بارگذاري ميکنيم.
#روش_نگارش_مقاله
#روش_تحقيق
#مقاله
#انواع_مقالات_علمی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
آسیب شناسی عرفان و تصوف [جلسه چهارم]..mp3
27.5M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_چهارم : منشأ انحرافات در جریان تصوف
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#منشأ_انحرافات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴انواع انسانشناسي
🔈احمدحسين شريفي
🔶بخشي از درسگفتارهاي استاد شريفي دربارة انسانشناسي و علوم انساني
🔹انسانشناسی از يک جهت به دو قسم تقسيم ميشود: انسانشناسي کلنگر و انسانشناسي جزءنگر؛
1️⃣ انسانشناسي کلنگر ناظر به انسان بماهو انسان است. نه مثلاً انسان از آن حيث که موجودي اقتصادي است يا انسان از آن حيث که موجودي اجتماعي است يا از آن حيث که موجودي سياسي است.
اين نوع انسانشناسي؛
اولاً، تقدم رتبی و منزلتی بر انسانشناسی خرد و جزءنگر دارد. يعني ابتدا بايد اثبات شود که انسان، فيالمثل موجودي اجتماعي است، تا دانشي به نام جامعهشناسي منطق علمي خود را داشته باشد؛ يا ابتدا بايد ثابت شود که انسان موجودي سياسي است، تا دانشي به نام علوم سياسي بر پايههاي منطقي محکمي استوار شود.
ثانياً، نوع پاسخ به مسائل آن، ساختار علوم انسانی و اجتماعی را شکل میدهد. فيالمثل، کسي که انسان را موجودي انزواطلب و جمعگريز بداند، نسبت به کسي که انسان را موجودي اجتماعي و انزواگريز ميداند، نگاهي متفاوت به جامعهشناسي و روانشناسي خواهد داشت.
2️⃣ انسانشناسی جزءنگر (خرد) ناظر به ابعاد، ساحتها و ويژگيهاي خاصي از انسان است؛ همۀ شاخههای علوم انسانی، انسانشناسیهاي خرد و جزءنگرند.
در سايه پيدايش علوم انساني و تحقيقات گستردهاي که در هر يک از رشتههاي روانشناسي، جامعهشناسي، اقتصاد، سياست، مديريت و امثال آن صورت گرفته است، در هيچ برههاي از تاريخ تا اين اندازه آدميان از خود اطلاعات و شناختهاي گسترده نداشتهاند. ابزارها و ادوات شناخت و مطالعه تجربي و ميداني و درونکاوانه دربارة انسان و کنشهاي انسان و علوم شناختي و امثال آن همگي در خدمت شناخت بيشتر و بيشتر انسان هستند. اما متأسفانه تاکنون اين شناختهاي گسترده و غني نتوانسته اند عنای فکری درباره انسان پدید بیاورند. به تعبير ارنست کاسيرر «اگر نتوانيم صراط مستقيمي پيدا کنيم، علم يافتن واقعي به خصوصيات کلي فرهنگ انساني ممکن نخواهد بود و به غرق شدن در تودهاي از معلومات جدا و پراکنده که به ظاهر فاقد هر گونه انسجام دروني هستند، ادامه خواهيم داد.» ماکس شلر هم ميگفت: «علوم تخصصي که پيوسته تعدادشان رو به افزايش است و با مسائل انسان سرو کار دارند، بيشتر پنهانگر ذات انسان در پردة حجاباند تا روشنگر آن.» و مولوي اين حقيقت را که گسترش علم ملازم با خودشناسي و انسانشناسي نيست، چه زيبا بيان کرد:
صد هزاران فصل داند از علوم
جان خود را مي نداند آن ظلوم
#انسانشناسي
#علوم_انساني
#انسانشناسی_کلنگر
#انسانشناسي_خرد
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فقه و تاب آوری روانی انسانها.mp3
22.27M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع:
فقه و تاب آوری روانی انسان ها
🔸چرا فقهاء در استنباط و بيان احکام فقهی تابآوری روانشناختی افراد و مکلفين را در نظر نمی گيرند؟
🔸چرا در فقه به بعد روحی و روانی انسان توجه نميشود؟
🔸آيا احکام فقهي مبتني بر بيتوجهی به بعد روحی و روانی انسانها صادر شدهاند؟
🔷اينها سؤالات يا شبهاتی است که توسط برخی از مدعيان روشنفکري درباره فقه و فقهاء بيان شده است که استاد شريفی در اين سخنرانی ضمن تشريح اصل مسأله به پاسخ آنها پرداخته است.
#فقه
#روانشناسی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
اهميت اخلاق و پژوهشهاي اخلاقي.mp3
29.94M
🎤 فایل صوتی
🔴موضوع:
اهميت و گستره #اخلاقپژوهی
بخش اول: اهمیت اخلاق و پژوهشهای اخلاقی
🔷اين سخنرانی در تاريخ 17 بهمن 1398 در جمع اعضاي هيأت علمی و دانشپژوهان گروه اخلاق اسلامی مؤسسه امام خميني(ره) ايراد گرديده است.
#اخلاق
#اخلاقپژوهی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴ويژگيهاي پرسشهاي انسانشناسي کلنگر
🔈احمدحسين شريفي
✍️ تقرير بخشي از درسهاي استاد شريفي با عنوان «انسانشناسي و علوم انساني»
🔸به طور کلي ميتوان ويژگيهاي زير را براي پرسشهاي انسانشناسي کلنگر برشمرد:
1.اين نوع پرسشها دربارة انسان، از سنخ پرسشهاي علوم انساني نيستند؛ بلکه ميتوان آنها را از پرسشهاي «علوم انساني ساز» به شمار آورد؛ يعني نوع پاسخ به اين پرسشها است که ميتواند ساختار علوم اجتماعي و انساني را متحول کند. ريمون آرون ميگفت: «من شخصاً از این دفاع میکنم که همۀ دستگاههای بزرگ جامعهشناسی با نوعی بینش کلی دربارۀ انسان و تاریخ همبستهاند.» و آلوين گلدنر نيز ميگويد: «برای آگاهی از خصیصههای یک جامعه و دانستن اینکه جامعهشناسی چیست لازم است عمیقترین پیشفرضهای آن را نسبت به انسان و جامعه مشخص سازیم.» البته اين دو شخصيت فقط بر تقدم انسانشناسي نسبت به جامعهشناسي يا حداکثر علوم اجتماعي تأکيد کردهاند؛ اما همين مسأله دربارة ساير علوم انساني و از جمله روانشناسي نيز صادق است. يعني نوع پاسخي که پرسشهاي انسانشناسي کلنگر ميدهيم، بينش کلي ما دربارة روانشناسي را نيز تحت تأثير قرار ميدهد.
2.پرسشهاي کلان دربارة سرشت و سرنوشت انسان، تقدم رتبي و منزلتي بر پرسشهاي جامعهشناختي و روانشناختي و اقتصادي دربارة انسان دارند. بدون داشتن تصوري کلي از انسان و واقعيتهاي وجودي او و ساحتها و ابعاد وجودي او و تمايزات او با ساير موجودات، نميتوان تحليلي درست از کنشهاي اجتماعي و اقتصادي و سياسي و حقوقي او داشت.
3.روش تحليل پرسشهاي کلنگر دربارة انسان، نميتواند روش تجربي باشد؛ يعني نميتوان با استفاده از تحقيقات کمي و کيفي و ميداني و امثال آن به چنان پرسشهایی پاسخ گفت. بلکه صرفاً با روشهاي عقلی و متافيزيکی میتوان آنها را پاسخ داد.
4.يکي از راههاي اسلامي يا غير اسلامي دانستن يک نظريه در علوم انسانی و اجتماعی، رابطة آن با مبانی فلسفی اسلامي يا غيراسلامی (از جمله مبانی انسانشناختی) است. اگر نظريهای در علوم انسانی، مبتنی بر بنيانهای فکر اسلامی دربارة انسان (انسانشناسی اسلامی) و جهان (جهانبينی اسلامی) و معرفت(معرفتشناسي اسلامي) باشد، ميتوان آن نظريه را متصف به صفت «اسلامی» کرد. البته اين کمترين سطح اسلامی دانستن يک نظريه است. زيرا اسلامی بودن علم، امری تشکيکی و ذومراتب است. سازگاری در مباني فلسفی، يک لاية آن است؛ و افزون بر آن، سازگاری و تطابق در غايت، و اشتراک در مسائل و همدلی و همراهی در راهحلها نيز سطوح ديگر آن است؛ و به هر ميزانی که مرزهای مشترک علم و دين بيشتر و گستردهتر باشد، به همان ميزان آن علم دينی تر و دينی تر خواهد بود. به هر حال، جهانبينی نظريهپرداز و نظام ارزشی او از جهات مختلف در نظريهپردازی او تأثير دارند.
5.انسانشناسی بنيان عقلانی نظامهاي اجتماعی و اخلاقی را پی ريزی ميکند؛ نظامهاي اجتماعی در صورتي ميتوانند درخدمت انسان باشند که تصويري روشن از انسان داشته باشند.
6.انساني يا حيوانی بودن علوم انسانی وابسته به انسانشناسی است. به عنوان مثال، اگر انسان را صرفاً حيواني پيچيده بدانيم در آن صورت براي شناخت دقيقتر و عميقتر انسان، بايد مطالعات حيوانشناسانه ما دقيقتر و عميقتر باشد. به هر ميزان که ساختار وجودی حيوانات را و يا دست کم حيوانات انساننما (مثل پارهاي از انواع ميمونها) را دقيقتر بشناسيم به همان ميزان انسان را و ابعاد وجودی و فعل و انفعالات او را هم دقيقتر خواهيم شناخت. در چنين صورتي، حيوانشناسی، مقدمة انسانشناسی است. اما اگر فی المثل انسان را «حي متأله» بدانيم؛ طبيعتاً حيوانشناسی کمک چندانی به انسانشناسی نخواهد کرد. براي شناخت بهتر و بيشتر انسان، بايد خدا را بهتر و بيشتر شناخت. در اين صورت، خداشناسی مقدمة انسانشناسی خواهد بود.
#انسانشناسی
#علوم_نسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 17.mp3
26.85M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی
🔘جلسه #هفدهم (جلسه آخر) :
گام دهم : استفاده از تجربیات زیسته دیگران
گام یازدهم: استفاده از رسانه های نوین
گام دوازدهم: برجسته سازی خوبیها
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#اصلاح_رفتار
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴فروپاشی خانواده؛ ارمغانی از مدرنيته و ليبراليسم
✍️احمدحسين شريفی
🔹خبر بسيار تأسفبار اين است که بر اساس اسناد رسمي سازمان ثبت احوال کشور، در سال 1398 در کنار هر 1000 ازدواج 318 طلاق در کشور ثبت شده است. يعني به طور ميانگين در هر سه دقيقه، يک طلاق در کشور ما ثبت شده است!
اغلب کارشناسان وقتي ميخواهند دلايل و عوامل اصلي شيوع طلاق در کشور را برشمارند عموماً بر عواملي مثل اعتياد، فقر، بيکاري، کم سوادي و امثال آن تأکيد ميکنند.
اما واقعيتهاي آماري چيزي ديگر را نيز نشان ميدهد. بيشترين درصد طلاق در کشور مربوط به شهرهاي پيشرفته و بزرگي مثل تهران، کرج، اصفهان، شيراز، مشهد، آذربايجانهاي شرقي و غربي، مازندران و گيلان است؛ آن هم مربوط به خانوادههاي مرفه و سرمايهدار!
في المثل در سال گذشته ميزان طلاق در شمال تهران، به عنوان نماد سرمايهداري و مدرنيته در ايران، بيش از 50 درصد بوده است! اين در حالي است که اين آمار در استانهاي محرومي مثل هرمزگان، کهکيلويه و بويراحمد، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، چهارمحال و بختياري، ايلام و شهرهاي مذهبي و داراي سنتهاي اصيل مثل قم، يزد، زنجان و سمنان حدود از 15 درصد است.
اين يعني، يکي از مهمترين عوامل فروپاشي نظام خانواده در ايران، غربگرايي و لذتگرايي لجامگسيختة غربي است. ميزان ناامني خانوادگي و فروپاشي خانواده در خانوادههاي غربگرا و حتي در زندگي هنرمندان غربزده به مراتب بيشتر از خانوادههاي فقير و بيکار و حتي معتاد است.
تحليل ميداني طلاق در کشور ما نشان ميدهد که به هر ميزان افراد و خانوادهها (از طريق فضاي مجازي، موسيقيهاي مبتذل، شبکههاي ماهوارهاي، فيلمها و سريالها، مدها و مدلها و ...) با سبک زندگي غربي و فرهنگ منحط ليبراليسم انس بيشتري ميگيرند، به همان ميزان ارزش و اصالت خانواده در ميان آنها کمرنگتر ميشود.
به اعتقاد بنده (که البته حاصل سالها مطالعه در فلسفه و فرهنگ ليبراليسم است)، فرهنگ غرب، فرهنگي خانوادهستيز و عفتسوز است؛ در نتيجه به ميزان دلبستگي به اين فرهنگ، دلبستگي به خانواده و حيا و عفت کمرنگ شده و طلاق و فروپاشي خانواده بيشتر ميشود.
#خانواده
#ليبراليسم
#فروپاشی_خانواده
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
گستره پژوهشهاي اخلاقي.mp3
28.67M
🎤 فایل صوتی
🔴موضوع:
اهميت و گستره #اخلاقپژوهی
بخش دوم: معرفی شش دانش ناظر به اخلاق که عبارتند از : #اخلاق_توصيفی #علم_اخلاق #اخلاق_عملی #اخلاق_حرفهای #تربيت_اخلاقی و #رشد_اخلاقی
🔷اين سخنراني در تاريخ 17 بهمن 1398 در جمع اعضاي هيأت علمي و دانشپژوهان گروه اخلاق اسلامي مؤسسه امام خميني(ره) ايراد گرديده است.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴قوانين #زیست_اخلاقی
🔹قسمت چهارم: از خودشناسی تا حقيقتشناسی
✍️احمدحسين شريفی
21.خودشناسي از شرايط اولية موفقيت است؛ انسانهاي ناموفق، بديهاي خود را نميبينند.
22.خودسازي مقدمه و شرط لازم جامعهسازي است.
23.از خودآگاهي ميتوان به خداآگاهي رسيد.
24.شرط فهم حقيقت، صيقل دادن درون است. سينهاي که پر از آز و حرص و بخل و کينه باشد، نميتواند مخزن دريافت حقيقت شود.
25.خودمحوري، از عوامل شقاوت و بدبختي است؛ براي پرهيز از آن، هميشه به ديدگاههاي ديگران و مخالفان توجه کنيد؛ حتي اگر در نهايت آنها را نپذيريد.
26.انسانهاي ناپخته و ناموفق، انسانهايي فرافکن هستند؛ همواره ديگران را مقصر وضع موجود ميدانند؛ براي موفقيت بايد از فرافکني پرهيز کرد. هيچگاه کمکاريها و مسؤوليتهاي خود را بر دوش ديگران نيندازيد.
#قواعد_اخلاقی
#خودشناسی
#فرافکنی
#اخلاق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
آسیب شناسی عرفان و تصوف [درس پنجم.mp3
23.41M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_پنجم :
ادامه بحث جلسه قبل: منشأ انحرافات در جریان تصوف ۲
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#منشأ_انحرافات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴حقوق بشر ليبرالي؛ از تئوري تا عمل
✍️احمدحسين شريفی
🔹يکي از مهمترين اصول و بلکه بنيانهاي اخلاق ليبرال، «حقوق بشر» است. ليبرالها در سدههاي اخير فراوان در اين باره تئوريپردازي کرده و سخنها گفتهاند.
🔹جان لاک، فيلسوف تجربهگراي انگليسي، به عنوان يکي از خداوندان و بنيانگذاران ليبراليسم سياسي و حقوقي، برابري ذاتي و طبيعي را نشانة برابري حقوقي ميدانست و آدميان را نه تنها در برابر ديگر همنوعان خود آزاد ميدانست بلکه بانگ آزادي و رهايي بشر از هر گونه قدرت مافوق زميني را سر ميداد!
🔹امانوئل کانت، فيلسوف شهير آلماني نيز ميگفت آدميان همگي غايت في نفسهاند؛ و جوامع غربي را چنين آموزش ميداد که «با انسانيت خواه در مورد شخص خودت يا ديگري چنان رفتار کن که او را به مثابة غايت نظر کني و نه هرگز به مثابة وسيلهاي براي وصول به غايتي ديگر»
🔹افزون بر اين انديشههاي فلسفي، در مقام قانونگذاري نيز، اعلامة استقلال آمريکا در سال 1776 و اعلامة حقوق بشر و شهروند فرانسه در سال 1789 و اعلامية جهاني حقوق بشر مصوب سال 1948 در مجمع عمومي سازمان ملل، همگي از جملة اسنادي هستند که چنين ايدههاي دلربا و دلفريب ليبرالها را دربارة حقوق بشر ترسيم ميکنند.
🔸اما با نگاهي اجمالي به «ليبراليسم تحققيافته» و «حقوق بشر در مقام عمل» ميتوان گفت بدترين و بيسابقهترين حقکشيهاي تاريخي عليه بشريت در رژيمهاي ليبرالي رقم خورده است. در لواي زيباي حقوق بشر، چيزي که براي آنها مطرح نبوده است انسانيت و حقوق بشر و منزلت انسان بوده است.
🔸جالب است که بدانيم شارل دو مونتسکيو (1689-1755)، انديشمند بسيار مشهور فرانسوي، نويسندة کتاب روح القوانين که از مهمترين کتابها در حوزة آزادي، حقوق طبيعي، برابري، تفکيک قوا و امثال آن است؛ معتقد است همة اين فضايل (يعني آزادي، برابري، و ...) صرفاً براي سفيدپوستان فضيلتاند و سرايت آنها به سياهپوستان را کاري نادرست ميداند! منتسکيو درباره سياهپوستان به صراحت مينويسد:
«اين موجودات که يکسره به رنگ سياه هستند با چنان بيني پهن کمتر ميتوانند مورد ترحم قرار گيرند. من باور نميکنم خدا با شعوري که دارد اين موجود کريه را با آن موهاي وزوزي و لبهاي کلفت و بيني پهن به عنوان انسان خلق کرده باشد. ... اگر آنان را انسان بدانيم اين سوء ظن پديد ميآيد که پس ما دودمان مسيحي نيستيم.»
🔸ديويد هيوم (1711-1776)، فيلسوف تجربهگراي اسکاتلندي نيز در کتاب به اصطلاح اخلاق خود مينويسد:
«موقعيت انسانها در ارتباط با جانوران، آشکارا به همين ترتيب است. اينکه جانوران چقدر از عقل برخوردارند، مطلبي است که روشن کردن آن را به ديگران وا ميگذاريم. برتري آشکار اروپاييهاي متمدن به سرخ پوستان وحشي، ما را وسوسه ميکند آنها را نيز در همين وضعيت قلمداد کنيم، و ما را وا ميدارد در رفتار با آنها قيد عدالت و حتي انسانيت را کنار بگذاريم.» (جستاري درباب اصول اخلاق، ديويد هيوم، ص42)
🔸ويليام ريچارد اسکات (1932- ) جامعهشناس آمريکايي و استاد دانشگاه استنفورد، در کتاب «سازمانها: سيستمهاي حقوقي، حقيقي و باز»، مينويسد:
«در اوايل دهة 1980 در ايالات متحده دستمزد ساعتي مردان سياهپوست 72 درصد سفيدپوستان مردم بود، ولي استخدام کمتر با ثبات سياهپوستان 56درصد مردان سفيدپوست بود. ... اين اختلافات در بين سفيدپوستان و سياهپوستان با تحصيلات برابر هنوز هم وجود دارد. به همينسان، در ايالات متحده در خلال دهة 1980 زنان تنها 70 درصد نرخ مردان را دريافت ميکردند، و اين اختلاف در سالهاي بين 1920 و 1980 تغيير چنداني نداشته است.»
🔹و بيچاره کساني که فريب آن لفاظيها و نظربازيهاي ليبرالها را دربارة حقوق بشر و آزادي و انسانيت خوردهاند و چنين پنداشته و ميپندارندکه منهاي دين و بدون باور به خدا و معاد هم ميتوان نظراً و عملاً از حقوق بشر و آزادي و کرامت انساني دفاع کرد. کسي که خدا را هم به خدايي و خالقيت به رسميت نميشناسد، چگونه ميتواند حقوق و آزاديهاي معمولي انسانهاي مظلوم و بيدفاع را به رسميت بشناسد؟! تاريخ نشان داده است که شعار حقوق بشر و آزادي منهاي باور به خدا و نبوت و معاد، صرفاً ابزاري براي بردگي و ظلم بيشتر است.
#حقوق_بشر
#ليبراليسم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
جنگ نرم (قسمت اول) 1.mp3
15.67M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_اول : اهمیت جنگ نرم و ابعاد مختلف آن
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "#جنگ_نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat