🔴سیره پیامبر اکرم(ص) در برخورد با هنجارشکنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻سيرة پيامبر اکرم(ص) اينگونه بود که با اهانتها و بياخلاقيهايي که نسبت به شخص خودشان ميشد، کريمانه برخورد ميکرد. اين برخورد کريمانه و نرم و منعطف، تا جايي است که تمجيد و تحسين بینظیر الهي را در پي داشته است: «وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيم (قلم، آيه 4)»
🔻در توصيفي که هند بن ابي هاله، از اخلاقيات #پيامبر_اکرم(ص) دارد، ميگويد:
كَانَ دَائِمَ الْبِشْرِ سَهْلَ الْخُلُقِ لَيِّنَ الْجَانِبِ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ
دائماً بشاش و خندهرو بود؛ اخلاقي ساده داشت؛ نرم و مهربان بود؛ خشن و سنگدل نبود.
🔹اما وقتي که مقررات و قوانين اجتماعي اسلام ناديده گرفته ميشد، به هيچ وجه اغماض نميکرد. هيچ نوع قانونشکني و هنجارشکنی را برنمیتافت. چنين نبود که مثلاً اگر ثابت ميشد کسي شراب خورده يا دزدي کرده است، خلق عظيم پيامبر و نرمخويي و محبتش به خلق خدا موجب شود اين جرم را ناديده بگيرد و حد الهي را دربارة او جاري نکند!
پيامبر اکرم(ص) به شدت با نقض مقررات اسلامي برخورد ميکرد. هيچ واسطه و شفيعي را براي اجراي حدود الهي نميپذيرفت.
🔹هند بن ابي هاله دربارة چگونگي برخورد آن حضرت با حقکشيها و ظلمها ميگويد:
وَ لَا تُغْضِبُهُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ الْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ؛
دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نميآورد، و وقتي که حقي پايمال ميشد از شدت خشم کسي او را نميشناخت و از هيچ چيزي پروا نداشت تا آنکه حق را ياري ميکرد و احقاق حق مينمود.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴برخورد قاطعانه با مفسدان مانع تکرار و توسعه فساد
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻برخورد «قاطع»، «به موقع» و «علنی» با فساد و مفسدان و هنجارشکنان، نه تنها مانع از تکرار جرم و فساد و هنجارشکنی میشود؛ بلکه عبرتی برای افراد سستاخلاق و سستایمان هم خواهد شد.
🔸خواجه #نظامالملک_طوسی در کتاب ارزشمند «سیاستنامه»، درباره نقش قاطعیت و سرعت در برخورد با فسادهای اجتماعی، داستان آموزندهای را نقل میکند:
شنيدم که در غزنين، خبازان در دکانها ببستند؛ و نان عزيز و نايافت شد؛ و غربا و درويشان در رنج افتادند و به تظلم به درگاه شدند، و پيش سلطان ابراهيم از نانوايان بناليدند. فرمود تا همه را حاضر کردند. گفت: «چرا نان تنگ کردهايد؟» گفتند: «هر باري که گندم و آرد که در اين شهر ميآرند، نانواي تو بخرد و در انبار ميکند و ميگويد: «فرمان چنين است» و ما را نميگذارد که يک من بار بخريم» سلطان بفرمود تا خباز خاص را بياوردند، در زير پاي پيل افکندند. چون بمرد، بر دندان پيل ببستند و در شهر بگردانيدند، و بر وي منادي ميکردند که «هر که درِ دکان نگشايد از نانوايان، با او همين کنيم.» و انبارش خرج کردند. نماز شام بر درِ هر دکاني پنجاه من نان بمانده بود و کس نميخريد.
#سیاست
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
راهبردهای پیامبر اعظم برای اصلاحگری اجتماعی .mp3
29.87M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
«راهبردها و راهکنشهای پیامبر اکرم(ص) برای اصلاحگری اجتماعی و فرهنگی»
✔️اصلاح باورها و بینشها
✔️ آموزشهای مصداقی و عینی
✔️ساختارسازی
✔️برخورد جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض با فساد و ناهنجاری و قانونشکنی
✔️امیدآفرینی و برجسته سازی خوبی
#پیامبر_اکرم(ص)
#اخلاق
🔸زمان: ۳/ مهر ۱۴۰۱
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴عشق عارف بزرگ کرد، مولانا خالد نقشبندی، به امام رضا(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین ویژگیهای کردهای اهلسنت، عشق به پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت مطهر اوست. این حقیقت را میتوان در زیست عمومی آنها و در نخستین مواجهه با آنها تصدیق کرد. افزون بر این متون ادبی ادیبان و اشعار شعرای کرد اهل سنت در مدح اهل بیت پیامبر اکرم(ص) مهمترین گواه این حقیقت است.
به عنوان نمونهای از هزاران میتوان به اشعار مولانا خالد نقشبندی شهرزوری، از بزرگان علمای کرد اهل سنت در قرن سیزدهم و از مشایخ طریقه نقشبندیه اشاره کرد.
وی در جریان مسافرت به خراسان و زیارت مرقد مطهر ثامنالحجج قصیدهای سروده است که از بهترین قصاید در مدح و رثای امام رضا علیه السلام است. هماکنون نیز بخشهایی از بارگاه ملکوتی #امام_رضا(ع) به اشعار این عارف پاکباخته کرد، مزین شده است:
این بارگاه کیست کز عرش برتر است
وز نور گنبدش همه عالم منور است ....
بهر نگهبانی کفش مسافران
بر درگهش هزار چو خاقان و قیصر است
این بارگاه قافله سالار اولیاست
این خوابگاه نور دو چشم پیمبر است
این بارگاه حضرتی است که از شرق تا به غرب
وز قاف تا به قاف جهان سایه گستر است ..
مرغ خرد به کاخ کمالش نمیپرد
بر کعبه کی مجال عبور کبوتر است
تا همچو جان زمین تن پاکش به بر گرفت
او را هزار فخر بر این چرخ اخضر است ...
برگرد حاجیا به سوی مشهدش روان
کاین جا توقفی نه چو صد حج اکبر است ...
زوار بر حریم وی آهسته پا نهید
کز خیل قدسیان مفرشش زشهپر است
غلمان خلد کاکل خود دسته بستهاند
پیوسته کارشان همه جاروب این در است
شاها ستایش تو به عقل و زبان من
کی میتوان که وصف تو از عقل برتر است؟
اوصاف چون تو پادشهی از من گدا
صیقل زدن به آیینه مهر انور است ...
بر«خالد» آر رحم که پیوسته همچو بید
لرزان زبیم زمزمه روز محشر است
تو پادشاه دادگری این گدای زار
مغلوب دیو سرکش و نفس ستمگر است
از لطف چون تو شاه، ستمدیده بندهای
از جور اگر خلاص شود وه چه درخور است
نااهلم و سزای نوازش نِیَم ولی
نااهل و اهل پیش کریمان برابر است
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
عقلانیت اجتماعی در معارف رضوی (ع).mp3
28.3M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
«عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی»
✔️ نشانههای دهگانه عقلانیت
✔️ شاخصهای زیست اجتماعی شیعی
✔️ مواجهه با داوریها و قضاوتهای مردم (#یونس_بن_عبدالرحمن)
✔️رسالت اجتماعی عالمان (#زکریا_بن_آدم)
#امام_رضا(ع)
#اخلاق
🔸زمان: ۴/ مهر ۱۴۰۱
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقش مشهوران (سلبریتیها) و نخبگان در اخلاق اجتماعی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻رفتار ذینفوذان و افراد مشهور (سلبرتیها) از مهمترین عوامل تغییر اخلاق اجتماعی است. ذينفوذان هر جامعهاي به دليل جايگاه و موقعيت اجتماعي برتر یا قابل توجهتري که دارند، نقشي جدي در شکلدهي به فرهنگ عمومي و اخلاقیات اجتماعی ايفا ميکنند. اخلاق و رفتار و گفتار آنان و نحوة معيشت و معاشرت و آرایش و پوشش آنها عاملي مهم در فرهنگسازي و اخلاقگستری یا اخلاقزدایی است.
🔻به همين دليل، هرگونه انحرافي در اخلاق و رفتار ذينفوذان و نخبگان جامعه (اعم از نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و ...) ميتواند تأثيرات جبرانناپذيري بر خلقیات عامة مردم بگذارد.
🔸قرآن کريم در داستان قارون به عنوان یک نخبه اقتصادی، ميفرمايد:
فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ في زينَتِهِ قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيم (قصص، 79)
(قارون) با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگي دنيا بودند گفتند: «اي کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم براستي که او بهرة عظيمي دارد»
🔻شیوه رفتار عالمان و نخبگان جامعه و به ویژه عالمان دین هم در شکلدهی به اخلاقیات اجتماعی بسیار مهم است. تا جایی که در حدیثی بسیار تکاندهنده از #پیامبر_اکرم(ص) چنین نقل شده است که:
«إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ فَأَطَاعَ اللَّهَ فَأَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ أَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِهِ عِلْمَهُ؛
همانا دوزخیان از بوی گند عالم بیعمل در رنجاند و در میان دوزخیان بیشترین پشیمانی از آن کسی است که دیگران را به دین دعوت کرده و آنها هم پذیرفته و خدا را اطاعت کرده و در نتیجه وارد بهشت شدهاند، اما خود آن دعوتکننده به دلیل بیعملی وارد دوزخ شده است.»
🔸خدا رحمت کند #امام_خمینی را که کراراً با یادآوری این حدیث، محتوای آن را متذکر میشد و با شجاعت و صراحت میگفت:
«آن قدر صدمهاى كه اسلام از يك آخوند فاسد مىخورد از محمد رضا نمىخورد! در روايات هست كه آخوند فاسد و ملّاى فاسد در جهنم از بوى تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در اين دنيا هم از بوى تعفن بعض از آخوندهاى فاسد دنيا در عذاب است. ما طرفدارى از عمامه نمىكنيم. ما طرفدارى از اسلام مىكنيم.»
🔻#سعدی نیز در باب هشتم گلستان با عنوان «در آداب صحبت» ميگويد:
«معصيت از هركه صادر شود ناپسنديده است و از علما ناخوبتر، كه علم سلاح شيطان است و خداوندِ سلاح را چون به اسيرى برند، شرمسارى بيش برد.
عام نادان پريشان روزگار
به ز دانشمند ناپرهيزگار
کان به نابينايي از راه اوفتاد
وين دو چشمش بود و درچاه اوفتاد»
#شهرت
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴رهایی از آشفتگی، شرط لازم بهرهمندی از معارف قرآنی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
راه «بهرهمندی از قرآن» و «لذت بردن از قرائت آن» و «درک معارف آن»، پاکسازی زبان و ذهن و دل از «آشفتهگویی» و «آشفتهذهنی» و «آشفتهدلی» است.
به تعبیر زیبای سنائی غزنوی:
عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد
كه دارالملك ايمان را مجرد بيند از غوغا
عجب نبود گر از قرآن نصيبت نيست جز نقشى
كه از خورشيد جز گرمى نبيند چشم نابينا
#اخلاق
#قرآن
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸درود خدا بر این امام جمعه عالم و بصیر و زمان شناس
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تنها امید غرب برای مهار ایران اسلامی: دکترین «کارزار ایرانی با ایرانی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻آمریکاییها تاکنون دو تجربه موفق در استفاده از دکترین جنگ خودی علیه خودی داشتهاند. توضیح آنکه بعد از تجربه تلخ حضور مستقیم نیروهای آمریکایی در ویتنام و شکست سنگین و ننگینی که متحمل شدند، آلن دالاس که در آن زمان ریاست سازمان سیا را عهدهدار بود، دکترین «آسیایی علیه آسیایی» را در دستور کار آمریکا قرار داد و با ایجاد انشقاق میان کشورهای آسیایی از جمله مردم کره، و تحریک کره شمالی و حمایت از کره جنوبی، تلاش کرد با جان و مال و هویت آسیاییها، منافع آمریکا تأمین شود!
🔻همچنین در ابتدای قرن بیست و یکم و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ همین دکترین در قالب «مسلمان علیه مسلمان»، به کار گرفته شد و هماکنون اگر نگاهی به گوشه و کنار جهان اسلام بیاندازیم خواهیم دید که در افغانستان، پاکستان، سوریه، مصر، لبنان، لیبی، یمن، عراق و بسیاری دیگر از کشورها این دکترین با ظرافت در حال اجرا است و در این میان، آمریکا است که منافع سیاسی و اقتصادی و نظامی خود را به خوبی و با کمترین هزینه تأمین میکند.
🔻استراتژیستها و اتاقهای فکر آمریکایی از فتنه سال ۱۳۸۸ به بعد به این نتیجه رسیدند که تنها راه مهار قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران هم این است که همین دکترین در داخل ایران عملیاتی شود: «کارزار ایرانی علیه ایران و ایرانی».
بسیاری از راهبردها یا راهکنشهای غرب علیه «جمهوری اسلامی» و «انقلاب اسلامی» را میتوان ذیل همین دکترین فهم کرد: دامن زدن به اموری مثل «قومیتگرایی»، «اختلافافکنی میان شیعه و سنی»، «حمایت از گروههای تجزیهطلب»، «نفرتافکنی» (نفرت از ملیت خود، نفرت از دیانت خود، نفرت از مذهب خود، نفرت از اولیای دین، نفرت از ارزشهای دینی، نفرت از حاکمیت، نفرت از مسؤولان حکومتی و ...)
🔶اما حقیقت این است که درخت تنومند و ریشهدار جمهوری اسلامی تحت زعامت رهبری حکیم و فرزانه و بصیر و صبور، محکمتر و هوشمندتر از آن است که در دام چنین دکترینها و راهبردها و راهکنشهایی شیطانی گرفتار شود.
مهمترین راهبرد رهبران جمهوری اسلامی، که متکی به تجربه چهاردهقرنه اسلام و رهبران اصیل اسلامی است، راهبرد «تبدیل تهدید به فرصت است» و تاکنون همه تهدیدهای نظامی و سیاسی و اقتصادی را به فرصتهایی بزرگ تبدیل کرده است و شکی ندارم که دیر یا زود این تهدید فرهنگی و رسانهای بیسابقه را نیز به فرصتی بزرگ و بیبدیل برای یک حرکت جهشی در عرصه فرهنگ و رسانه تبدیل خواهد کرد.
یادی کنیم از شهید عزیزمان، سردار #سلیمانی که میفرمود:
«من معتقدم ميزان فرصتي که در تهديدها هست از فرصتي که در خود فرصتها هست بيشتر است».
#سیاست
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سخنی با مدیر محترم موسسه اطلاعات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جمله بالا از مدیر فرهیخته «موسسه اطلاعات» جناب سیدعباس صالحی و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به گمان بنده جالب نیست که ایشان خودشان را بیرون از گود و «صرفاً» در مقام رصدکننده و مطالبهگر فرض کنند! و در راستای تحقق این سخنان ریاست محترم جمهوری اقدامی عملی و عینی انجام ندهند.
استاد عزیز، صرف نظر از مسؤولیتهای پیشین، جنابعالی هماکنون ریاست قدیمیترین روزنامه و یکی از بزرگترین موسسات مطبوعاتی کشور را بر عهده دارید؛ آن هم با امکانات و اختیارات فرهنگی و علمی و رسانهای بسیار زیاد و اعجابانگیز. خود جنابعالی نیز مخاطب این سخنان ریاست محترم جمهور هستید و میتوانید در موسسه عظیم اطلاعات زمینههای «نقد و گفتگوی عالمانه» و «نقد قوانین» و «اصلاح شیوههای حکمرانی» را برای فرهیختگان فراهم کنید.
اگر عزم و ارادهای در این زمینه داشته باشید، میتوانید از همکاریهای علمی سایر مؤسسات علمی و پژوهشی نیز بهرهمند شوید.
دوستان شما در «مجمع عالی علوم انسانی اسلامی» که علماً و عملاً معتقد به همین رویکرد ریاست محترم جمهوری هستند، با تمام توان در خدمت جنابعالی هستند.
ارادتمند شما احمدحسین شریفی/ دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
#اخلاق
#اخلاق_نقد
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نگاه از پنجرههای متعدد و متنوع
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از «پنجرههاي متعدد و مناسب» به آن نظر کنيم، نگاه از يک پنجره به «واقعيت»، نگاهي «تکبعدي» است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود.
#اخلاق
#جامعنگری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹