24-7-1399 نقد سکولاریسم اسلامی و تبیین جامعیت اسلام.mp3
40.96M
🎤احمدحسين شريفي
🔸موضوع: نقد سکولاريسم اسلامي و تبيين جامعيت اسلام
🔸تاريخ سخنراني: 24/ 7/ 1399
🔸استاد شريفي در اين سخنراني ضمن اشارهاي اجمالي به جريان سکولاريسم در جهان عرب و در ايران و حوزههاي علميه، و طرح مدعيات سکولارهايي همچون #علي_عبدالرزاق، مهندس #مهدي_بازرگان و جناب #علوي_بروجردي؛ به تبيين ناسازگاري #سکولاريسم، با قرآن و سنت و سيرة معصومان پرداخته است.
بازنشر سخنان استاد شریفی درباره سکولاریسم اسلامی و سکولاریسم حوزوی، به مناسبت سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سطح معرفت جناب کاندیدا را ببینید!
جناب، اولاً بستههای غذایی، کاملاً مردمی بود و بسیار عزتمندانه هم توزیع میشد؛
ثانیاً، واکسن کرونا سه ماهه تولید شده، اما بلیه کرونا ۱۶ ماهه کشور را درگیر کرده، یعنی اصلاً واکسنی نبوده که خریداری شود؛
ثالثا، کشورهایی که واکسن کرونا را تولید کردهاند خودشان بیشترین مرگ و میر روزانه و بیشترین خسارتهای اقتصادی را متحمل شدهاند و حتی به متحدین خود هم نمیفروشند؛
رابعاً، واکسن را فقط به دولتها میفروشند و نه مساجد و مسجدیان و پایگاههای بسیج؛
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 احمدحسین شریفی
🔸ببینید نگاه کاندیدای مدعی اقتصاددانی را!
🔸به اعتقاد بنده از این چهارده ثانیه میتوان علتالعلل مشکلات اقتصادی ایران اسلامی را در همه سالیان حکمرانی غربزدگان بر مراکز اقتصادی کشور فهمید.
این آقای محترم، همچون سایر اسلاف غربزده خود در مدیریتهای اقتصادی کشور، هیچ باوری به اقتصاد اسلامی ندارد و میخواهد همچون گذشته، مشکلات اقتصادی ایران اسلامی را با نسخههای غربی و شرقی حل کند!
مردم ایران ثمره اجرای سیاستهای اقتصادی نئوکینزی را در هشت سال حاکمیت تفکرات لیبرالی، با همه وجود خود لمس کردهاند. «دیگر بس است».
#اقتصاد
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴امام صادق(ع) الگوی مناظره اخلاقمحور
🖊احمدحسین شریفی
🔶عصر امام صادق علیه السلام از حساسترین دوران سدههای اولیه اسلام است. عصر درگیریهای بزرگ و خونین سیاسی میان امویان و عباسیان است. عصر اغتشاشات و انقلابهای خرد و کلان و مستمر در گوشه و کنار جهان اسلام است. افزون بر همه اینها عصر بروز نحلهها و مذاهب گوناگون فکری و مذهبی و فقهی است. عصر برخورد اندیشههاست. عصر مباحثات و مناظرات علمی و دینی بسیار پررنگی است.
🔶نوع مواجهه آن حضرت با گروههای فکری و مذهبی و دینی و معنوی فراوانی که مطرح میشد، میتواند به عنوان الگویی معصومانه و الهی و اخلاقی برای همه پیروان راستین آن حضرت و همه حقطلبان باشد.
🔶#امام_صادق(ع) هم خود اهل #مناظره بود و دهها مناظره کوتاه و بلند از آن حضرت در منابع حدیثی و تاریخی نقل شده است؛ و هم شاگردان خود را برای مناظرات علمی و مذهبی آماده میکرد و تشویق میکرد.
آن حضرت:
1.هرگز از موضوع مناظره خارج نمیشد.
2.هرگز به طرف مناظره خود حتی اگر ملحد بود، توهین و بیاحترامی نکرد.
3.هرگز به دنبال تحریک عواطف و هیجانات و احساسات طرف مقابل یا شنوندگان مناظره نبود.
4.هرگز برای فرار از پاسخگویی، شخصیت طرف مناظره را هدف قرار نداد.
5.هرگز از فضای عقلانیت در مناظرات فاصله نگرفت.
6.هرگز برای خوشایند طرف مقابل، از سخن حق خود کوتاه نیامد.
7.البته در مواردی که طرف مناظره در پذیرش حق لجاجت میکرد و بعد از بطلان ادعای خود باز هم بر آن پافشاری میکرد، او را انذار میداد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸به نظر بنده اخلاقمدارانهترین پاسخ به همه اهانتها و تخریبهای ناجوانمردانهای که در مناظره اول صورت گرفت، این دو دقیقه بود.
#اخلاق_نقد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴پرسشی از اعضای محترم شورای نگهبان
🖊احمدحسین شریفی
🔶در همه سالهای گذشته، از سوی افراد و طیفهای مختلف سیاسی و فکری، نقدهای وارد و ناوارد فراوانی به عملکرد و تصمیمات شورای محترم نگهبان مطرح شده است. مع الاسف، شما هیچگاه خود را موظف به اقناع افکار عمومی ندانستهاید و صرفاً به این سخن کلی بسنده کردهاید که ما نگهبان قانونیم و آنگونه که قانون و اسلام را میفهمیم از آن نگهبانی میکنیم. اما این سخن ناصحانه را بپذیرید که با این سخنان کلی، افکار عمومی و افکار نخبگانی کشور قانع نمیشود و نیاز به گفتگوی بیشتری با جامعه نخبگانی دارید.
🔶در بررسی صلاحیت نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری قاطعیتی مثالزدنی و بیسابقه از خود نشان دادید که موجب دلگرمی همه قانونگرایان و مدافعان اسلامیت و جمهوریت نظام شد. اما هنوز پرسشهای بیپاسخ فراوانی مطرح است که متأسفانه شما خود را موظف به پاسخگویی نمیدانید.
در اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی آمده است که «رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانیالاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.» و احراز این شرایط هم قانوناً بر عهده شورای محترم نگبهان نهاده شده است.
🔶مع الاسف، شورای نگهبان در همه ادوار گذشته، هیچگاه پاسخی روشن به معنا و مراد از سه کلمه «رجل»، «مذهبی» و «سیاسی» نداده است. قطعاً معنای لغوی آنها مراد قانونگذار نبوده است و شما هم معنای لغوی آنها را مراد نگرفتهاید. اما شاخصههای «رجولیت» و «مذهبیبودن» و «سیاسیبودن» چیست؟ مراد از «تقوی» و «ایمان» چیست؟ علیالقاعده تقوا و ایمان درونی و باطنی که مراد نیست. زیرا جز خدا کسی از چنان تقوا و ایمانی خبر ندارد. تقوا و ایمان بیرونی و مشهود مراد است. اما شاخصههای انسان متقی و انسان مؤمن از نظر شما چیست؟
🔶خود شما به عنوان مجتهدان و حقوقدانان شناخته شده کشور به احتمال زیاد مناظره اول هفت نامزد تأیید شده خودتان را مشاهده کردهاید. آیا واقعاً در همه آنها مردانگی و مذهبی بودن و سیاستمداری به معنای حقیقی کلمه را مشاهده کردید؟ آیا در همه آنها تقوا و ایمان اسلامی را مشاهده کردید؟
🔶همه مردم ایران دیدند که برخی از آنان در همین نخستین مناظره، در وقاحت و پردهدری و بیاخلاقی و ناجوانمردی روی ماکیاولی را هم سفید کردند! مذهب و دیانت به کنار، هیچ نشانهای از مراعات ابتداییترین اصول اخلاقی هم در گفتار و رفتار برخی از آنها دیده نشد! هیچ نشانهای از صداقت و سیاست اسلامی در برخی از آنها مشاهده نشد! به صراحت دروغ گفتند! علناً تهمت زدند! آشکارا توهین کردند! واقعا اینها رجال کدام مذهب و کدام سیاستاند؟ شما بر اساس کدام معیار و شاخصه اینها را تأیید صلاحیت کردهاید؟ آیا شما صلاحیت تکتک این هفت نفر را در اعتقاد و دفاع از اقتصاد اسلامی، فرهنگ اسلامی، سیاست اسلامی احراز کردهاید؟ با کدام مؤلفهها و شاخصهها؟ این چه تقوا و ایمانی است که بدون هیچ خجالت و حیایی در جلوی دوربینها و با قرائت مطالب از قبل نوشته شده در مقابل همه مردم ایران دروغ بگویند و تهمت بزنند و ناجوانمردی کنند؟
🔶اینها بخشی از صدها پرسشهای یک معلم علوم اسلامی و انسانی و یک پژوهشگر اخلاق اسلامی است. امیدوارم که از طرح این سؤالات رنجیده خاطر نشوید. و همانطور که سخنگوی محترم شورای نگهبان گفتند «شورای نگهبان هم مصون از خطا نیست» اگر خود شما هم به این نتیجه رسیدهاید که در تعیین صلاحیت برخی از این افراد خطایی رخ داده است تا دیر نشده است جبران کنید و به همگان نشان دهید که در اجرای قانون، ملاحظه هیچ فرد و جریانی را ندارید و اگر خطایی رخ نداده است و هنوز هم از تصمیم خود دفاع میکنید، پاسخی روشن و شفاف به این پرسشها بدهید.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴عقل و انتخاب
🖊احمدحسین شریفی
🔶هر انتخابی حتی انتخاب رشته تحصیلی یا شریک زندگی، زمانی میتواند انتخابی درست و حسابشده باشد که به دور از هیجانات و احساسات زودگذر و در فضای حاکمیت عقل صورت گیرد. در فضای غلیان هیجانات و احساسات و عواطف هرگز نمیتوان انتخابی عقلانی و درست داشت. سودجویان و سوداگران سعی میکنند فضای انتخاب را هیجانی و احساسی کنند تا سود و سودای خود را ببرند. آنان اگر کالای ارزشمندی داشته باشند نیازی به احساسی کردن فضا نخواهند داشت.
🔶انتخابات ریاست جمهوری جای هیجانات زودگذر نیست. هرگز نباید به برخی از کاندیداهای «بیکارنامه» یا «بدکارنامه» اجازه دهیم ذهن ما را درگیر مسائل جزئی و حاشیهای کنند.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
🔶معتقدم کسانی که دغدغهمند زمان و از دست دادن فرصتها هستند و میدانند که زمان از دست رفته را هرگز نمیتوان بازگرداند، نیمی از راه موفقیت را طی کردهاند.
امام علی(ع):
«إنَّكُم في مَهَلٍ، مِن وَرائِهِ أجَلٌ و مَعَكُم أمَلٌ، يَعتَرِضُ دُونَ الْعَمَلِ فَاغْتَنِمُوا الْمَهَلَ و بادِرُوا الْأجَلَ و كَذَّبُوا الْأمَلَ و تَزَوَّدُوا مِنَ الْعَمَلِ. شما مهلتي داريد كه پشت سر آن اجل است و آرزوهایی دارید که جلوی عمل شما را میگیرد. پس مهلت را غنيمت شمريد و پیش از فرارسیدن اجل، اقدام کنید.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
محکمتر از آنیم که با باد بلرزیم
یا با سخن سست تو شیّاد بلرزیم
بر صفحه تاریخ نوشته است که ما نیز
کوهیم کی از داد و زِ فریاد بلرزیم؟
💐شعر از محمّد شریفی💐
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مناظره دوم: مظلومیت فرهنگ!
🖊احمدحسین شریفی
🔶موضوع اصلی مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود. اما بدون آنکه بخواهم به کسی جسارت کنم، به اعتقاد این بنده سخنان نامزدهای محترم نشان داد که هیچ کدام فهم درستی از این سه مقوله مهم و حیاتی ندارند!
🔶هیچ کدام از آنان نتوانستند فهم و برداشت صحیحی از فرهنگ و اجتماع و سیاست بیان کنند.
🔶در بیان هیچ کدام از آنان معلوم نشد که نقش و جایگاه «اسلام» در فهم فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آنان چیست؟ چه تفاوتی میان «فرهنگ اسلامی» و «اجتماع اسلامی» و «سیاست اسلامی» با فرهنگ و اجتماع و سیاست «غیر اسلامی» قائلاند؟ هیچ تمایزی در سخنان هیچ کدام از نامزدهای محترم مشاهده نشد!
🔶هیچ اشارهای به نقش «فرهنگ» در اقتصاد و سیاست نکردند. گویا همگی آنها آگاهانه یا ناآگاهانه تئوری مارکسیستی زیربنا بودن اقتصاد را پیشفرض گرفته بودند!
🔶هیچکدام از آنان از بنیان اصلی فرهنگ و اجتماع یعنی بنیانهای دینی و ارزششناختی فرهنگ و اجتماع و سیاست سخن نگفت! گویا هیچ فهمی از این حقیقت نداشتند!
🔶هیچ کدام از آنان از نقش هنرهای بیکلام فرهنگساز و سیاستساز یعنی موسیقی، مد و مدل، معماری، شهرسازی و حتی اسباببازیهای کودکان و بازیهای کودکان و نوجوانان در فرهنگ و جامعه و سیاست سخنی به میان نیاورد.
🔶حقیقتاً با مشاهده مناظره دوم دلم برای مظلومیت فرهنگ سوخت.
🔶ناباورانه به همه دغدغهمندان فرهنگ و آسیبهای اجتماعی عرض میکنم هیچ امیدی به دولت آینده برای تقویت بنیانهای فرهنگی و یا کاستن از آسیبهای اجتماعی نباید داشت. خود ما باید مجاهدانه و آتش به اختیار در این زمینهها وارد شویم.
#فرهنگ
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از کلیدیترین و فرهنگیترین ایدههایی که در مناظره دوم بیان شد.
🔶بدون تردید تحقق عملی این ایده، میتواند بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی کشور را حل کند.
🔶در پستهای بعدی توضیحاتی درباره اهمیت چنین ایدهای در فرهنگسازی و سبکسازی بیان خواهم کرد.
#اخلاق_سیاسی
#انتخابات
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه (۱)
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی دیگر از عوامل مهم تغییر و اصلاح اخلاق در گسترة اجتماع، تصمیمات حاکمیت و رفتارهای حاکمان است. نظام سیاسی و مدیریتی حاکم بر جامعه و همچنین مدیران و حاکمان از دو جهت میتوانند بر رفتارهای اجتماعی و خلقیات مردمان تأثیر بگذارند. یکی از جهت تأثیرگذاری عملی و دیگری از جهت وضع قوانین. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، هر چند اصلاح اخلاق، امری دستوری نیست و نمیتوان با وضع قانون توقع اصلاح اخلاق را داشت اما قطعاً بدون همراهی حکومتها نیز توفیقی در این راه حاصل نمیشود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، حکومت در این عرصه دو وظیفه عمده دارند:
«اوّلاً، خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً، زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراینباره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوهی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمیها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.»
(بخشی از کتاب در حال انتشار «راهکارهای عملی اصلاح اخلاق اجتماعی در تبیین بیانیه گام دوم»)
ادامه دارد👈👈
@Ahmadhoseinsharifi
🌹