🔴زندگیآموزی زندان و قبرستان و بیمارستان
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با حضور در «بیمارستان» و «زندان»، متوجه میشویم «صحت» و «امنیت» ارزشمندترین امور زندگیاند. همانگونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: نِعْمَتَانِ مَجْهُولَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِيَةُ.
و با حضور در «قبرستان» به این حقیقت میرسیم که تنها «توشه» و یگانه «همراه»مان، رفتارها و خلقیاتمان است.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻روش اجتهادي رايج و مرسوم در مسائل فقهي، ارزشهاي بيبديلي داشته و دارد. و به نظر ميرسد در طول تاريخ چند صد سالة فقاهت نيز در کشف و استنباط احکام فردي کارآمدي خود را نشان داده است. معالاسف اين روش، در بسياري از حوزهها و قلمروهاي علمي مورد نياز جامعه از کارآيي و کارآمدي لازم برخوردار نيست. توضيح آنکه اين روش، به شکل موجود نميتواند در حوزة فقه اجتماعي، فقه نظام و فقه حکومت کارآيي داشته باشد. بلکه بر اساس روش اجتهادي مرسوم اساساً چيزي به نام فقه نظام و فقه سياسي و فقه اجتماعي و فقه تربیتی و فقه مديريتي بيمعناست. به همین دلیل، بعضاً از فقیهان سنتی شنیده میشود که ما چیزی به نام «فقه نظام» نداریم. یا چیزی به نام «اقتصاد اسلامی» و «جامعهشناسی اسلامی» و به طور کلی #علوم_انسانی_اسلامی نداریم! آنان درست میگویند زیرا بر اساس روش اجتهادی مرسوم و متعارفی که آموختهاند، «فقه نظام» و «اقتصاد» و «جامعهشناسی» و امثال آن معنایی ندارد. نهایتاً با تکیه بر روششناسی متعارفشان، احکامی درباره حلیت یا حرمت برخی از رفتارها را میتوانند استنباط کنند.
🔻به عقیده ما روش اجتهادي مرسوم، براي اکتشاف نظرية اسلامي در حوزههاي علوم انساني سترون است. اين حقيقتي است که #امام_خمينی (ره)، به عنوان يک مجتهد و نظريهپرداز بزرگ و تاريخساز در عالم اسلام، در پايان دهة اول انقلاب آن را به صراحت بيان کرد و دگرگوني و بازنگري در روش اجتهادي را از عالمان ديني مطالبه نمود. ايشان در تاريخ 10 آبان 1367 در نامهاي به يکي از اعضاي دفتر خود، که بعداً با عنوان «منشور برادري» مشهور شد، ميفرمايد:
«اجتهاد مصطلح در حوزهها كافى نمىباشد. بلكه يك فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزهها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد و يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به طور كلى در زمينه اجتماعى و سياسى فاقد بينش صحيح و قدرت تصميمگيرى باشد، اين فرد در مسائل اجتماعى و حكومتى مجتهد نيست و نمىتواند زمام جامعه را به دست گيرد.»
🔻در نامة مشهور به «منشور روحانيت» که خطاب به حوزههاي علميه نوشتند، ميفرمايد:
«روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درك كند كه اجتهاد مصطلح براى اداره جامعه كافى نيست.»
🔻در جايي ديگر از همين نامه نيز به نقشآفريني دو عنصر مهم زمان و مکان در اجتهاد توجه داده و نوشتند:
«در مورد دروس تحصيل و تحقيق حوزهها، اينجانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمىدانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيينكننده در اجتهادند. مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مىطلبد. مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.»
🔻در تاريخ 17 ارديبهشت سال 1368، کمتر از یک ماه پایانی عمر مبارکشان، در پيامي خطاب به شوراي مديريت حوزة علمية قم، ضمن تأکيد بر حفظ ارکان محکم فقه و اصول رايج در حوزهها، نوشتند:
«در عين اينكه از #اجتهاد «جواهرى» به صورتى محكم و استوار ترويج مىشود، از محاسن روشهاى جديد و علوم مورد احتياج حوزههاى اسلامى استفاده گردد.»
#روششناسی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
7.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷قدرتآفرینی تهدیدها و تحریمها را میتوان در این کلیپ یک دقیقهای مشاهده کرد
🔻اینان همان محرومان و پابرهنگان یمنیاند، که بعد از هشت سال «مقاومت» در برابر یک «تهاجم جهانی» توسط قدرتمندترین و مجهزترین کشورهای جهان به این سطح از پیشرفت و قدرت رسیدهاند.
🔻رونمایی «نوادگان ولایتمدار اویس قرنی»، از موشک زمین به دریای «فالق۱»، چند نوع مین دریایی، پهباد شناسایی و تهاجمی و انواعی از موشکهای زمین به زمین!
🔻خدا رحمت کند سردار بزرگ ما، #شهید_سلیمانی را که میفرمود:
«من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم»
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ابنسینا و ابتکاری در دستهبندی علوم فلسفی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#ابنسینا در چند جا از آثارش به مسأله دستهبندی علوم اشاره کرده است. از جمله میتوان به کتابهای عیون الحکمه، الالهیات من الشفاء، رسالة فی اقسام العلوم العقلیه و منطق المشرقیین اشاره کرد. در سه کتاب اول، تقریباً همان دستهبندی ارسطوییان را ذکر کرده است. اما در کتاب منطق المشرقیین دستهبندی ابتکاری و متفاوتی از علوم عرضه میکند.
شیخالرئيس ابتدا شاخههای مختلف دانش را در نگاه نخست، به دو نوع تقسیم میکند:
یک. دانشهای زمانمند؛ که احکام آنها «همهجایی» و «همهگانی» و «همهزمانی» نیست.
دو. دانشهایی غیرزمانمند؛ که احکام آنها همهجایی، همهگانی و همهزمانی است.
دسته دوم را شایسته نام «حکمت» میداند و میگوید:
«علوم حِکمی» نیز به دو دسته تقسیم میشوند: «اصول» و «فروع».
«حکمتهای فرعی» یا تبعی مثل پزشکی، تنجیم، کشاورزی، نجاری، خیاطی و امثال آن.
و «حکمتهای اصلی» که خود بر دو قسماند: «حکمتهای آلی» و «غیرآلی».
«حکمت آلی» یا ابزاری، که در تراث اسلامی به آن «منطق» گفته میشود دانشی است که هدف از آن شناخت واقعیتهای طبیعی و مابعدالطبیعی نیست؛ بلکه صرفاً ابزار و وسیلهای است برای شناخت واقعیتها و به تعبیری که در اشارات آورده است ابزاری است برای محفوظ ماندن از کژاندیشی یا به تعبیری که در دانشنامه علائی آورده است «ترازویی» است برای «سنجش اندیشههای درست و نادرست».
«حکمت غیرآلی» را که هدف از آن شناخت واقعیتهای طبیعی یا مابعدالطبیعی است، به دو دسته کلیِ «حکمت نظری» و «حکمت عملی» تقسیم میکند:
منظور از حکمت نظری که حکمتی است که غایت القصوی آن «نظر» است. حکمت نظری به دنبال حصول اعتقاد یقینی به احوال و احکام موجوداتی است که وجود آنها وابسته به فعل انسان نیست؛ مثل علم توحید یا علم هیئت. به تعبیر دیگر، غایت حکمت نظری عبارت است از «تزکیه نفس از راه حصول صور ادراکی برای نفس».
اما حکمت عملی که غایت القصوی آن «عمل» است، دانشی است که به مطالعه موجوداتی میپردازد که وابسته به فعل انساناند. به تعبیر دیگر غایت حکمت عملی عبارت است از «تزکیه نفس از راه حصول صور ادراکی برای نفس و عمل کردن به آن ادراکات».
متعلق بحث در حکمت نظری، موجودات است که به چهار دسته تقسیم میشوند و بر همین اساس «چهار نوع حکمت نظری» هم داریم:
1.موجوداتی که در «حد» و «قوام» (یعنی در تعریف و وجود) وابسته به مادهای معین و مخلوط با آن هستند؛ مثل انسان و خاک و آب؛ علم متکفل این قسم از موجودات را «علم طبیعی» میگویند.
2.موجوداتی که هر چند در حد و قوام وابسته به مادهای معیناند اما ذهن میتواند در «تعریف» یا در «وجود خارجی»، ماده معینی را برای آنها اعتبار نکند مثل دو بودن (الثنائیه) یا سه بودن (الثلاثیه). علم متکفل این بخش از موجودات را «علم ریاضی» میگویند.
3.موجوداتی که کاملاً جدای از ماده و حرکتاند و هرگز نمیتوانند با ماده مخلوط شوند؛ مثل خالق متعال یا برخی از فرشتگان. علم متکفل این بخش را «علم الهی» میگویند.
4.اموری که گاهی در ماده و مخلوط با مادهاند و گاهی هم مجرد از ماده و مجزای از آن؛ مثل «وحدت و کثرت»، «کلی و جزئی» و «علت و معلول». علم متکفل این بخش را «علم کلی» میگویند.
البته ابنسینا در کتابهای دیگرش، مثل سایر فیلسوفان، قسم سوم و چهارم را با همدیگر «حکمت الهی یا فلسفه اولی» نامیده است و فقط در منطق المشرقیین آنها را از هم جدا کرده است.
متعلق بحث در حکمت عملی نیز افعال و احوال انسان است که این را نیز به چهار قسم تقسیم میکند:
1.افعال و احوال ناظر به سعادت شخصی در دنیا و آخرت؛ دانش متکفل بحث از این مسأله را «اخلاق» میگویند.
2.افعال و احوال ناظر به چگونگی تدبیر منزل مشترک میان همسران و فرزندان و غلامان و روابط میان آنها. دانش متکفل بحث از این دسته افعال و احوال را «تدبیر منزل» میگویند.
3.افعال ناظر به چگونگی تدبیر و اداره شهر. دانش مربوط به این بخش را «تدبیر مدینه» میگویند.
4.و بالاخره «صناعت شارعه» یا «قوانین حاکم بر فرد، منزل و مدینه» که درباره مقررات مورد نیاز و قوانین حاکم بر هر یک از سه دانش پیشین یعنی اخلاق، تدبیر منزل و تدبیر مدینه بحث میکند. زیرا هر نوع تدبیری نیازمند قانون و قاعده و متولی است. ابنسینا معتقد است هر چند اخلاق و تدبیر منزل و تدبیر مدینه هر کدام باید متولی مستقل خود را داشته باشند؛ اما متخصص صناعت شارعه باید کسی باشد که بر همه این سه اشراف داشته باشد و به گونهای نباشد که قوانینی را که برای اخلاق وضع میکند در تضاد و تعارض با قوانین حاکم بر تدبیر منزل و سیاست مدینه باشد. و به همین دلیل بهتر آن است که قوانین حاکم بر این سه بخش را از «پیامبر» و «نبی» گرفت.
#فلسفه
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مثبتاندیشی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از قواعد زندگی انسانهای بزرگ، مثبتاندیشی است. آنها حتی در سختترین شرایط و تاریکترین فضاها، امیدها و نورها را میبینند و خوبیها را بزرگنمایی میکنند و اصالت میدهند.
نلسون ماندلا که مدت ۲۷ سال از زندگی خود را در زندان، و بیشتر اوقات در زندان انفرادی، گذراند، با همین نوع نگرش بود که توانست دوام بیاورد و بالاخره از زندان آزاد شود و رهبری جریان ضد آپارتاید را بر عهده بگیرد و رژیم نژادپرست حاکم بر آفریقای جنوبی را سرنگون کند.
از #ماندلا نقل میکنند که میگفت:
«تفاوت من با زندانبانم در این است که زمانیکه پنجرهی کوچک سلولم را باز میکند، او تاریکی و غم را میبیند و من روشنایی و امید را.»
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«قدم»و «اقدام» اول
✍️احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هیچ کسی یکباره قسی القلب نمیشود؛
هیچ کسی یکباره معتاد نمیشود؛
هیچ انسانی یکباره جنایتکار نمیشود؛
هیچ کسی یکباره در ته صف جای نمیگیرد.
«قدم» و «اقدام» اول است که سرنوشتها را رقم میزند،
مواظب نخستین قدمها و اقدامهای خود باشیم.
🔻قرآن کریم چهار نوبت به همگان هشدار داده است که:
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ ... لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(بقره، ۱۶۸)
اى مردم ... از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست»
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«مراقبه توحیدمحورانه» و «سبک زندگی حسینی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراقبه يکي از مهمترين کارهايي است که يک عارف براي رسيدن به هدف، بايد انجام دهد؛ حتي در عرفانهاي کاذب و دروغيني مثل عرفان اشو و پائولو کوئليو که پر از انحراف و رفتارهاي غيرانسانياند، مراقبههاي فراواني که بعضاً روزانه بيش از 5 ساعت وقت را به خود اختصاص ميدهند، ذکر شده است.
در عرفان اصيل اسلامي نيز شرط تکامل و سلامت و رشد معنوي، داشتن مراقبههاي منظم دروني و بيروني است. تمرينهاي معنوي فراواني در روايات و همچنين تراث معنوي اسلامي ذکر شده است که بايد در جاي خود مطالعه شود.
روايتي از امام حسين نقل شده است که ميتوان آن را يکي از بهترين مراقبههاي معنوي دانست؛ مراقبهاي که توجه به آن ميتواند سلامت معنوی فرد را به بهترین شکل ممکن تأمین کند:
فردي از امام حسين سؤال کرد: «اي فرزند رسولالله، برنامة روزانة شما چيست؟ چگونه صبح خود را آغاز کردهاي؟»
امام در پاسخ فرمود: صبح خود را با اين باورها آغاز ميکنم:
پروردگاري بالاي سرم است؛
آتشي در پيش رويم؛
مرگ منتظر من است؛
به تکتک اعمال من حسابرسي خواهد شد؛
ميدانم که در گرو اعمال خود هستم؛
ميدانم که به همة خواستههايم نميرسم؛
ميدانم که همة ناخوشيها را نميتوانم از خود دفع کنم؛
ميدانم که امور عالم به دست خداوند است؛ «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي.»
همانطور که ملاحظه میکنید مهمترین شاخصه سبک زندگی حسینپسند، توحیدمحوری و معادباوری و واقعبینی در زندگی است.
خداشناسي عيني و کاربردي و تحققيافته را ميتوان در سبک زندگي امام حسين عليه السلام به وضوح مشاهده کرد:
دو منبع مهم براي فهم سبک زيست حسيني يکي دعاي عرفه است که سراسر آن توحيد و خداباوري است؛ و ديگري سخنان و حالات امام در مسير قيام و ايام منتتهي به شب و روز عاشورا است.
از نگاه #امام_حسين، راه رهايي از همة گناهان فردي و اجتماعي، باور راستين به توحيد و معاد است.
فردي به محضر امام حسين(ع) آمد و راهي براي رهايي از زندگي گناهآلود خود طلب کرد.
امام، در پاسخ، نسخهاي شامل پنج دستور که سهتا مربوط به توحيد و دو تا مربوط به معاد بود، ارائه دادند:
پنج کار را انجام بده و هر گناهي که ميخواهي نيز انجام بده:
1.رزق خدا را نخور؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
2.از تحت سلطة خدا خارج شو؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
3.جايي برو که خدا ترا نبيند؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
4.زماني که ملک الموت براي قبض روحت آمد، جان به او نده؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده؛
5.زماني که مالک جهنم ميخواهد ترا روانة دوزخ کند، نرو؛ و هر گناهي که دوست داري انجام بده.
محصول و ثمره عینی توحیدمحوری و معادباوری در زندگی متوکلانه، رضایتمندی متعالیه و امید پیشبرنده به زندگی نمایان میشود. به همین دلیل امام حسین میفرماید:
[ميدانم که امور عالم به دست خداوند است؛ «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي.»]
گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايستهاي آيينة تمامنماي وجودي آنان به شمار آيند. همواره ممکن است غباري از موقعيتهاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوسهاي دورانديشانه يا مصلحتسنجيها و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. اما وقتي به تعبير پارهاي از فيلسوفان اگزيستانس در موقعيتهاي مرزي (boundary situations) قرار ميگيريم، خود واقعي و اصيل ما نمايان ميشود. يکي از بزرگترين موقعيتهاي مرزي که بيانگر خود واقعي آدمي است؛ واپسين ساعات زندگي اوست. در چنان حالتي هويت واقعي فرد، باورها و ارزشهاي واقعي و زيستة او در چهره و سخنانش آشکار ميشود؛
حال بشنوید واپسين سخنان سيدالشهداء در گودال قتلگاه را:
إلَهِى رِضًى بقَضَاكَ تَسلِيمًا لِأَمرِكَ لا مَعبُودَ سِوَاكَ يَا غِياثَ المُستَغِيثِين
اين سخنان، چکيدة گويايي از سبک زندگي حسيني است: «معرفت، محبت و عبوديت» يا «توحيد، تسليم، رضا و بندگي».
#عاشورا
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴مرگ ملکه و چالش بزرگ روشنفکران وطنی!
✍️ احمدحسین شریفی
🔹با مرگ ملکه الیزابت دوم، پسرش جناب چارلز و همسر وی، به صورتی اتوماتیک و بدون آنکه هیچ برتری علمی یا شخصیتی ویژهای داشته باشند، وارث تاج و تخت انگلستان میشوند!
🔻توقع زیادی نیست که از عالیجنابان دموکراسی خواه و روشنفکران وطنی و غیروطنی انتظار داشته باشیم در این زمینه اظهار نظری کنند! دستکم قدری در اطراف فضایل جناب چارلز و همسرشان کامیلا، بگویند و بنویسند! و یا نسبت این «حکومت وراثتی» را با «دموکراسی» و «حقوق بشر» و حقوق ملتها و «آزادیخواهی» و «عدالت» و «شایستهسالاری» و سایر کلمات قشنگی که از فیلسوفان انگلیسی! به ارث بردهاند، تشریح کنند!
🔻اما مطمئن باشید هیچکدام از آنها هیچ سخنی در این موضوع نخواهد گفت!
آنها اساساً، توسط ایادی همان ملکه و همان حکومت موروثی برای کار و کارکرد دیگری، در ایران، ساخته و پرداخته شدهاند!
#روشنفکری
🆔 eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷امواج و اعماق
✍️ احمدحسین شریفی
🔻همه ما در طول زندگی خود در معرض امواج «پیشبینی پذیر» و «غیر پیشبینی پذیر» هستیم.
🔻انسانهای موفق کسانیاند که به جای «موجسواری» به اعماق «اقیانوسهای وجودی» میروند، و به تفکر و تعمق در پدیدههای آفاقی و انفسی میپردازند.
#اخلاق
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴علاقه «ملکه» به «لیبرال دموکراسی»!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بزرگترین طنزهای تاریخ معاصر ما این است که کارل ریمود پوپر (۱۹۰۲-۱۹۹۴) از مشهورترین مدافعان «دموکراسی» و «حقوق بشر» و «شایستهسالاری» و «عدالت»! و نویسنده کتاب بسیار مشهور «جامعه باز و دشمنانش» و از خداوندان فکری پارهای از مدعیان روشنفکری در ایران، در سال ۱۹۶۵ به دلیل خدمات فراوانی که به «خاندان سلطنتی» انگلستان داشتند، از سوی ملکه الیزابت ملقب به لقب «سِر/ Sir» شدند! و در سال ۱۹۸۲ نیز به عنوان «مصاحب افتخاری» ملکه الیزابت و فیلسوف محبوبت «دستگاه پادشاهی» مفتخر شدند!
لقب «سر» لقبی که اعطای آن فقط در اختیار ملکه انگلستان است و به افراد معدودی که خدمات شایانی به نظام پادشاهی انگلستان کرده باشند، اعطا میشود! «عباس افندی» ملقب به عبدالبهاء فرزند و جانشین حسینعلی نوری ملقب به بهاء الله سرکرده و بنیانگذار فرقه بهائيت، و «سلمان رشدی»، نویسنده هتاک به پیامبر اکرم(ص)، نیز از جمله افرادی هستند که توسط ملکه الیزابت ملقب به لقب «سِر» شدهاند!
#روشنفکری
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷حکمت جرئت(۳)
✍️احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تنها کسانی میتوانند به مرواریدها و مرجانهای موجود در کف دریاها دست یابند که جرئت و جسارت «ترک ساحل» و «فرو رفتن در اعماق دریا» را داشته باشند.
و #پیامبر_اکرم(ص) چه زیبا فرمودند که:
«التَّاجِرُ الْجَبَانُ مَحْرُومٌ وَ التَّاجِرُ الْجَسُورُ مَرْزُوقٌ؛ بازرگان ترسو، بیروزی میماند؛ و بازرگان جسور، روزیمند.»
#اخلاق
eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴فتح و فلاحی خارج از دستگاه حسینی وجود ندارد
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام حسین(ع) در نامهای بسیار مختصر اما راهبردی خطاب به برادرش محمدبن حنفیه و سایر بنیهاشم چنین مینویسند:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ مَنْ قِبَلَهُ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ
أَمَّا بَعْدُ
فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ
وَ السَّلَامُ».(بحارالانوار، 45، 87)
به نام خداوند بخشنده مهربان
از حسین بن علی به محمد بنعلی(محمد حنفیه) و سایر بنیهاشم
پس از حمد و ثنای الهی
حق این است که سرنوشت همه کسانی که به من ملحق شوند، شهادت در راه خدا است؛ و کسانی هم که به من نپیوندند، روی پیروزی را نخواهند دید.
تمام شد.»
🔻این یک واقعیت تاریخی است که تاکنون چنین بوده است و تا همیشه تاریخ هم چنین است. سرنوشت همه حسینیان شهادت در راه خدا و رستگاری ابدی است و هر کس به قافله حسین نپیوندند هرگز روی پیروزی و رستگاری را نخواهد دید.
#امام_حسین
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹