eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
معلم و استاد خوب کسی است که هم «نگرش» و «بینش» درست به شاگردان می‌دهد؛ و هم «گرایش»ها و «کنش»های آنان را به درستی جهت می‌دهد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢تحلیلی از شکاف نظری و عملی برخی از دینداران 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به اعتقاد ، دین و دینداری زمانی می‌تواند میوه‌های مخصوص خود و سبک زندگی ویژ‌ه خود را داشته باشد که از ریشه، یعنی از عقیده و ایمان، شروع شود. و الا اولاً، میوه‌ها و محصولات آن جنبه «تصنعی» خواهد داشت؛ یعنی شاخه‌ها و میوه‌ها فی‌الواقع مربوط به دین نخواهد بود؛ بلکه پیوندی‌ و تصنعی و همراه با کلفت و زحمت خواهد بود. «بايد كارى كرد كه اخلاق حسنه و اعمال ما ثمره طبيعى عقيده و ايمان بوده باشد. اگر ثمره طبيعى بود، ديگر زحمت و تكلف نخواهد بود.» و ثانیاً، شاهد شاخه‌ها و میوه‌های متناقض و متضاد خواهیم بود. هم به زیارت امام حسین(ع) می‌رود و هم کارهای یزیدی می‌کند! هم مسجد می‌رود و هم ربا می‌‌گیرد! هم شراب می‌نوشد و هم گلاب نذر حرم می‌کند!: یک دست به مصحفیم و یک دست به جام گه نزد حلالیم و گهی نزد حرام ماییم در این گنبد فیروزه‌ی فام نه کافر مطلق نه مسلمان تمام اما اگر و اخلاقیات ما محصول باورها و عقاید ما باشد، هرگز شاهد چنین تناقضات و تضادهایی نخواهیم بود. «ممكن نيست يك درخت كه از ريشه و اصل معين مايه مى‏گيرد، هم ثمره‏اش گلابى باشد و هم زال زالك.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢تمایز عقلانیت شیعی و غیرشیعی در تبویب کافی کلینی و صحیح بخاری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تفاوت شیعی و غیرشیعی را می‌توان در تفاوت‌هایی که در تبویب جوامع روایی معتبر آنها وجود دارد، مشاهده کرد. به عنوان مثال پنج فصل ابتدایی کتاب صحیح را با کتاب کافی مقایسه می‌کنیم: کتاب صحیح بخاری 1. بدء الوحی 2. الایمان 3. العلم 4. الوضوء 5. الغسل کتاب الکافی 1. العقل و الجهل 2. فضل العلم 3. التوحید 4. الحجة 5. الایمان و الکفر مرحوم کلینی مقدمه نسبتاً مفصلی برای کتاب خود و فلسفه گردآوری و دسته‌بندی روایات ذکر می‌کند در حالی که بخاری بدون هیچ مقدمه‌ای و توضیحی درباره فلسفه تبویب و دسته‌بندی خاصی که در کتاب آورده‌ است، بعد از بسم الله، روایات مربوط به «کتاب الوحی» را شروع می‌کند. کلینی در توجیه اینکه چرا کافی را با کتاب العقل و الجهل و فضل علم و عالمان آغاز کرده است، جمله‌ای بسیار بنیادین و کلیدی ذکر می‌کند که نشان دهنده عقلانیت و دین‌شناسی شیعی در سراسر تاریخ آن بوده و هست: «و أوّل ما أبدأ به و أفتتح به كتابي هذا كتاب العقل، و فضائل العلم، و ارتفاع درجة أهله، و علوّ قدرهم، و نقص الجهل، و خساسة أهله، و سقوط منزلتهم، إذ كان العقل هو القطب الّذي عليه المدار و به يحتجّ و له الثواب، و عليه العقاب؛ دلیل آنکه کتاب خودم را با کتاب العقل و فضائل علم، و برتری درجه عالمان، و ارزش بلند آنان، و نقص جهل و پستی جاهلان و سقوط جایگاه‌شان شروع کردم آن است که: عقل قطبی است که مدار و محور [حق و باطل و صحیح و سقیم] است. و به عقل احتجاج می‌شود و ثواب برای عقل است و عقاب هم بر عقل است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سخن‌چینی و خیانت‌های متراکم 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در کتاب بسیار ارزشمند «کیمیای سعادت»، خیانت‌های متراکمِ نهفته در نمّامی و سخن‌چینی را با نقل حکایتی چنین بیان می‌کند: 🔻و يكى فرا حكيمى گفت: «فلان كس تو را چنين گفته است.» 🔻گفت: «به زيارت آمدى و سه خيانت بكردى: برادرى را در دل من ناخوش بكردى، و دل فارغ من مشغول بكردى، و خويشتن را نزديك من فاسق و متّهم بكردى.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷تبلیغ یکی از حرزسازان و حرزنویسان و حرزفروشان جهت افزایش خواستگاران! 👆👆👆 فقط می‌توانم بگویم: 🔻خدایا روایات معصومان علیهم السلام را از دستبرد چنین سودجویان حرزفروشی نجات بده؛ 🔻خدایا آهوان زبان‌بسته و مظلوم را گرفتار چنین نادان‌های دین‌فروشی نکن. 🔻خدایا قرآن را که برای هدایت و سعادت دنیا و آخرت مردمان نازل کرده‌ای، از دست موجوداتی که دین را ابزاری برای امرار معاش و سواری‌گرفتن از ساده‌لوحان می‌خواهند رهایی ده. 🔸این روایتی که این آقا می‌خواهد با آن سودجویی کند، در هیچ منبع معتبری نیامده و هیچ سندی هم ندارد! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
نقد ادعای تأثیر سوره احزاب بر افزایش خواستگاران.mp3
11.99M
🟢توضیحات استاد شریفی درباره مستندات حدیثی حرزسازان و حرزفروشان 🔻در پی نقدی که استاد شریفی به حرزسازان و حرزفروشان بابت تمسک به روایات نامعتبر و غیرمستند داشتند، (https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2303 )‌ برخی از مخاطبان فرهیخته، روایاتی را از کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق و البرهان فی تفسیر القرآن مرحوم بحرانی درباره «ثواب» خواندن و «آثار» نوشتن سوره احزاب ارسال کردند. 🔻از استاد شریفی خواستیم که توضیحات بیشتری در این زمینه بیان کنند. 🔶توضیحات استاد را تقدیم مخاطبان عزیز می‌کنیم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهید حاج قاسم سلیمانی: «مدیر باید در بحران‌ها مبتکر باشد. در دل بحران‌ها و سختی‌ها، مهم‌ترین فرصت‌ها وجود دارد.» 🔻شادی روح همه شهدا به ویژه آن «نگاری که مکتب نرفته مسأله‌آموز صد مدرس شد»؛ شهید حاج قاسم سلیمانی، صلواتی تقدیم می‌کنیم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢مدیریتِ راه‌‌ها و چاه‌ها 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یک مدیر خلاق و موفق کسی است که هرگز تسلیم وضع موجود نمی‌شود و بن‌بستی جلوی خود نمی‌بیند. وقتی بر اساس مشورت و عقلانیت و تفکر تصمیمی می‌گیرد، همه تاب و توان خویش را به کار می‌گیرد که به هر طریق ممکن آن را عملی کند. خدای متعال، نظام عالم را به گونه‌ای آفریده است که در دل هر سختی و دشواری، گشایش و بلکه گشایش‌هایی قرار داده است: فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا (شرح، ۵-۶) هرگاه مسیری بر روی ما بسته شود، قطعاً مسیر و مسیرهای دیگری باز است. بنابراین نباید خود را مشغول مسیر بسته کنیم و چشم خود را از مسیرهای باز دیگری که حتی ممکن است سهل الوصول‌تر و راحت‌تر هم باشند، ببندیم. برخلاف تصور مردمان، هنر و خلاقیت صرفاً در باز کردن قفل‌ها نیست؛ بلکه گاهی در پیدا کردن راه‌ها و درب‌های بی‌قفل است! گاهی لازم است به جای مشغول شدن به باز کردن قفل‌ها، به درهای باز دیگری فکر کنیم که ممکن است عبور از آنها به مراتب کم‌هزینه‌تر از دشواری‌ گشودن قفل‌ها باشد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نعمت‌های نقمت‌نما در کلام امام حسن عسکری 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نظام عالم نظام تزاحمات و تعارضات است. هر «وصالی» محصول «فراقی» است و هر «صعودی» متفرع بر «نزولی». برای «دست گذاشتن» بر چیزی، باید از چیز یا چیزهایی «دست برداشت». «بن‌بست‌ها» برای ابتلا و امتحان و شکوفاسازی استعدادهاست. «بلاها»، ابزار تربیت و تعالی‌‌اند. در دل هر «سختی»، «آسانی»؛ و در پس هر «بن‌بستی»، «گشایشی» است. علیه السلام این قاعده و سنت حاکم بر عالم را چنین بیان می‌کند: مَا مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا؛ هیچ بلا و آزمایش و سختی و دردی نیست مگر آنکه نعمتی الهی در آن هست که آن را احاطه کرده است. به تعبیر زیبا و حکیمانه : خدای ار به حکمت ببندد دری گشاید به فضل و کرم دیگری 🔻اما انسان‌های ظرفیت‌ناشناس و نادان، چنان مشغول «غم‌ها» می‌شوند، که «شادی‌ها» را نمی‌چشند؛ چنان نگران «در بسته» می‌شوند، که «درهای گشوده» را نمی‌بینند؛ چنان دلمشغول «تهدیدها» می‌شوند، که «فرصت‌ها» را نمی‌فهمند؛ و چنان بر «ناداشته‌ها» متمرکز می‌شوند که «داشته‌ها» را فراموش می‌کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سؤالی از استاد سعیدی عزیز ضمن ابراز ارادت به جناب حاج آقای سعیدی، کارشناس محترم ، و تشکر از مسئولان محترم این شبکه ارزشمند، انتظار داریم از طرح سخنان بی‌سند، نامعتبر، عوامانه و عوام‌پسندانه که خدای ناکرده ممکن است موجب دلسردی دین‌شناسان و صاحبان خرد و اندیشه شود، در این شبکه وزین به شدت پرهیز گردد. جناب استاد سعیدی در این برنامه می‌فرمایند حرز معروف به حرز (ع)، «دارای سند معتبر است» و .... از این استاد عزیز و دلسوز، استدعا دارم بر اساس دانش و الحدیث، سندهای این حرز را تشریح کنند. و در یکی از برنامه‌های خود برای مخاطبان بیان کنند. آنگاه خواهند دید که نه تنها سند معتبری ندارد که شواهد متعددی بر ساختگی بودن آن نیز وجود دارد. (هر چند ممکن است از نظر متن، خللی در آن نباشد و با معارف اسلامی نیز تناسب داشته باشد؛ سخن در اعتبار سندی آن و همچنین شأن صدور آن و مؤیدات تاریخی صدور چنین حرزی است که به اعتقاد بنده همگی بر ساختگی بودن آن‌ گواهی می‌دهند) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سخنی کوتاه با استادان دانشگاه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به عنوان یکی از خادمان دانشگاه خطاب به استادان و مدرسان عزیز عرض می‌کنم که برای موفقیت در وظیفه سترگ تعلیم و تربیت دانشجویان و آینده‌سازان کشور، لازم است: اولاً، همه دانشجویان را درست همچون فرزندان خود بدانیم و همان دلسوزی‌ و نگرانی و دغدغه‌ای که نسبت به تربیت و تحصیل و آینده فرزندان خود داریم نسبت به یکایک دانشجویان خود نیز داشته باشیم؛ ثانیاً، در کنار «معلمی» به شأن «مربی‌گری» خود نیز توجهی ویژه داشته باشیم و برای برخورداری از این نعمت و فرصت، خداوند را شاکر باشیم و با قول و فعل خود، در تربیت اخلاقی و اجتماعی و معنوی دانشجویان کوشا باشیم. ثالثاً، در کنار «تربیت بینشی» و تصحیح بینش‌ها و باورهای دانشجویان، از «تربیت گرایشی» آنان غافل نشویم؛ بدانیم که گرایش‌ها به ویژه در نسل جوان و علی الخصوص جوانان این عصر و زمان، بسیار پررنگ و تأثیرگذارند. رابعاً، مقتضیات دنیای مدرن و عصر متاورس و دنیای رعب‌آور هوش مصنوعی را بیش از پیش بشناسیم؛ از ذهنیت و زیست مخاطبان خود یعنی دانشجویان جدید آگاهی عمیق و درستی داشته باشیم؛ خامساً، صرف نظر از رشته تحصیلی و تخصص دانشگاهی خود، شناختی نسبتاً عمیق از دین و آموزه‌های دینی داشته باشیم: دست‌کم آثار شهید مطهری و علامه مصباح (به ویژه شش کتاب مربوط به دوره‌های طرح ولایت) را با دقت مطالعه کرده باشیم. سادساً، با اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی امامین انقلاب (امام خمینی و امام خامنه‌ای) به خوبی آشنا باشیم؛ سابعاً، رسالت و مسئولیت‌ تاریخی و جهانی دانشگاه و دانشگاهیان ایران اسلامی در دوران معاصر برای تعالی و پیشرفت و عدالت و ارائه الگویی جدید از زیست انسانی به جهانیان را به خوبی درک کنیم؛ ثامناً، از جریان‌های سیاسی و اجتماعی و فکری و فرهنگی داخلی و خارجی آگاهی داشته باشیم: اصول، مبانی و روش‌های آنها و اختلافات و تمایزات بنیادین آنها را بدانیم و بشناسیم؛ و الا ممکن است ناآگاهانه هم خود در دام سودجویی‌های فرقه‌ها و جریان‌های منفعت‌ٰطلب گرفتار شویم و هم دانشجویان خود را گرفتار کنیم. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 درخواستی از استاد مسعود عالی 🔻استاد عالی از افتخارات حوزه انقلابی و از عالمان در میدانی است که می‌توان با افتخار او را به عنوان الگویی برای طلاب ولایی و انقلابی و بصیر معرفی کرد. در عین حال، با اعتذار، معتقدم در مورد سند علیه السلام، صددرصد اشتباه می‌کنند. و شرایطی را نیز که برای تاثیرگذاری آن بیان می‌کنند هیچ مبنای روایی ندارد. به عنوان یکی از ارادتمندان ایشان، استدعا دارم بر اساس روش اجتهادی، که الحمدلله کاملاً با آن آشنایند، به تحلیل سند و متن این حرز بپردازند. و نتیجه تحقیق خود را در یکی از مناسبت‌ها به صورت عمومی ارائه دهند. ضمناً در این کلیپ، شرایط ویژه‌ای برای تاثیرگذاری این حرز بیان می‌کنند، از جمله آنکه «قمر در عقرب» نباشد و اینکه کاغذ و قلم و دواتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد ساخت مسلمین باشد، موجب امتنان خواهد بود اگر مستند و مبنای حدیثی این شرایط را هم بیان کنند. مطمئنم با توجه به جایگاه و نفوذ و ضریب تأثیری که این استاد عزیز در جامعه نخبگانی و غیرنخبگانی دارند روشنگری عالمانه ایشان می‌تواند جلوی بسیاری از عوام‌فریبی‌ها و سطحی‌نگری‌ها را بگیرد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹