🟢نیازها و خواستهها
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸«خواستهها»ی انسان پایانناپذیرند.
هیچ کسی نمیتواند همه آنها را تأمین کند؛
بلکه ارضای هر خواستهای خود عامل پیدایش خواستههای دیگری نیز هست.
🔹اما «نیازهای واقعی» انسان چنین نیستند؛
🔻به همین دلیل، انسان خردمند
اولاً، نیازها و خواستههای خود را از هم باز میشناسد و آنها را خلط نمیکند؛
ثانیاً، تأمین نیازها را فدای پیروی از خواستهها نمیکند.
و ثالثاً، خواستههای خود را به سوی خواستههای تعالیجویانه و معنوی سوق میدهد.
#نیاز
#سبک_زندگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡نمایهسازی و مرجعیت علمی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹در دنیای جدید، مجلات از مهمترین ابزارهای انتشار آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشیاند. به همین دلیل نقشی بیبدیل در توسعه علم و فناوری در جهان مدرن داشته و دارند.
🔸یکی از ابزارهایی که مجلات علمی و محققان و پژوهشگران بتوانند به این هدف و نقش خود بهتر جامه عمل بپوشند، «نمایهسازی» مجلات و شاخصگذاری مقالات در پایگاههای اطلاعاتی معتبر است. که نتیجه قهری آن «نمایانسازی» و «مرجعیتدهی» به دانشمندان و صاحبنظران اصیل است.
🔻به همین دلیل، مجلاتی که فاقد نمایههای بینالمللی هستند، جز به ندرت و به صورت اتفاقی، هیچ فایدهای برای جامعه علمی جهانی ندارند. اساساً، کسی از وجود آنها مطلع نمیشود که به آنها مراجعه کند. بنابراین حتی اگر حاوی قویترین مقالات علمی باشند، بود و نبودشان برای جامعه علمی جهانی یکسان است.
🔸به هر حال، نشر مقالات با نمایههای معتبر، موجب افزایش «رؤیتپذیری» و «اعتبار» آنها و همچنین عاملی مهم در مشارکت عالمان و پژوهشگران در همکاریهای علمی بینالمللی میشود.
🔻به دلیل نقش مهم نمایهسازی مجلات و مقالات علمی، در حال حاضر یکی از ملاکها و شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها چه در سطح ملی و چه بینالمللی کمیت و کیفیت مجلات نمایهشده آنها در پایگاههای معتبر علمسنجی است.
#دانشگاه
#پژوهش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷 «ارتباطات اجتماعی» و «شخصیت واقعی»
✍️ احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻شخصیت واقعی افراد غالباً حتی برای خودشان نیز نامعلوم و پوشیده میماند. اما همواره در زندگی اجتماعی موقعیتهایی پیش میآید که شخصیت واقعی هر انسانی آشکار میشود.
🔸از آن جمله:
یک. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که نمیتوانند هیچ ضرری به ما برسانند؛
دو. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که نمیتوانند خدمتی به ما داشته باشند؛
سه. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که هیچ شناختی از جایگاه اجتماعی آنان نداریم؛
چهار. تأمل در نوع برخورد خود با کسانی که هیچ شناختی از جایگاه اجتماعی ما ندارند.
#شخصیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۱)
♦️«دانشگاههای نسل چهارم»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در برنامه هفتم پیشرفت بدون آنکه نامی از نسلهای مختلف دانشگاهها به میان آید، مواد و تکالیف مربوط به آموزش عالی کشور به گونهای تدوین شده است که اهداف و انتظارات از دانشگاههای نسل چهارم را تأمین کند.
🔹در این برنامه بر چند مسأله اصلی زیر، که همگی از مؤلفههای دانشگاههای نسل چهارم هستند، تأکید شده است:
یک. توجه ویژه به مسؤولیت اجتماعی دانشگاهها در طرحهای پژوهشی و حتی در پایاننامهها و رسالهها؛
دو. تأکید و تمرکز ویژه بر ارائه آموزشهای عملی و مهارتی؛
سه. تأکید بر پذیرش هدفمند دانشجو به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی (روش استادمحوری و بر اساس پروژههای نیازمحور)
چهار. تأکید بر توجه به آمایش سرزمینی در توسعه رشتهها و گرایشها و حتی در سهمبندی تعداد دانشجویان هر رشته گرایش.
🔻نقش اجتماعی دانشگاهها در این نگاه، بسیار پررنگ است. نظام آموزشی و طرحهای پژوهشی دانشگاهها در این نگاه، منفعلانه نیست؛ بلکه دانشگاهها به صورتی فعال میکوشند علاوه بر آنکه نیازهای جامعه را به صورتی علمی و دانشبنیان تأمین کنند، با طرح ایدههای جدید و راهبرانه، جامعهای دانشبنیان را شکل دهند. به تعبیر دیگر، در این نگاه، مأموریت اصلی دانشگاه، توانمند کردن جامعه و ساخت جامعهای دانشبنیان است. دانشگاه نه تنها خودش باید متعالی باشد؛ بلکه باتید تلاش کند جامعه را هم متعالی کند. دانشگاهها در جمهوری اسلامی میتوانند و میباید با تولید «علم نافع»، «جامعهای نافع» و «زاینده خیر کثیر» را شکل دهند.
#دانشگاه
#پژوهش
#برنامه_هفتم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«مدیریت» و «خودآگاهی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️ریاست و صدرات و جایگاه مدیریتی این توانایی را دارد که فرد را
✔️از دیدن و فهم واقعیتها عاجز کند.
✔️او را دچار خودشیفتگی کاذب و کشنده کند.
✔️او را دچار بیماری کشنده همهچیزدانی کند.
به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام:
الْقُدْرَةُ تُظْهِرُ مَحْمُودَ الْخِصَالِ وَ مَذْمُومَهَا؛
قدرت خصلتهای زشت و زیبا را آشکار میکند.
🔸به همین دلیل، یکی از مهارتهای بسیار ضروری برای مدیران «مهارت خودآگاهی» است. یک مدیر، باید بداند که قرار گرفتن در یک جایگاه سیاسی که حتی ممکن است نه بر اساس لیاقتها بلکه براساس زد و بندهای سیاسی و اجتماعی و امثال آن هم صورت گرفته باشد، واقعیتهای وجودی او را تغییر نمیدهد. بنابراین، باید مراقبت کند که تصویری ناصواب از تواناییهای واقعی و وجودی او در ذهنش ایجاد نشود.
🔹به عنوان مثال، مدیری که رشته تخصصی او علوم طبیعی است، حال اگر مدیریت یک سازمان علمی جامع را برعهده گرفت، نباید گمان کند که به صرف قرارگرفتن در آن جایگاه، در حوزه علوم انسانی و علوم دینی هم صاحبنظر میشود! یا بالعکس کسی که حوزه تخصصی او علوم انسانی است، نباید تصور کند که به صرف قرارگرفتن در چنان جایگاهی، متخصص علوم طبیعی و فنی و مهندسی هم شده است! یا مدیری که هیچ شناختی از تاریخ علم و پارادایمهای حاکم بر علم ندارد، به صرف قرارگرفتن در یک جایگاه سیاسی یا اجرایی نباید خود را در جایگاه نظریهپردازان علمشناس بپندارد. و برای کسانی که در مرز دانشهای مربوط خود هستند، نسخه بپیچد و حدود و ثغور علم و دانش آنان را تعیین کند!
🔹مدیران به ویژه مدیران علمی باید بدانند که به گفته #امیرمؤمنان علیه السلام:
قُوَّةُ سُلْطَانِ الْحُجَّةِ أَعْظَمُ مِنْ قُوَّةِ سُلْطَانِ الْقُدْرَةِ؛
قوت سلطان «حجت» [استدلال و دلیل]، بیشتر از قوت سلطان «قدرت» است.
امام پارسایان و امیرمؤمنان علیه السلام، چقدر حکیمانه و زیبا فرموده است:
ذُو الشَّرَفِ لَا تُبْطِرُهُ مَنْزِلَةٌ نَالَهَا وَ إِنْ عَظُمَتْ كَالْجَبَلِ الَّذِي لَا تُزَعْزِعُهُ الرِّيَاحُ وَ الدَّنِيُّ تُبْطِرُهُ أَدْنَى مَنْزِلَةٍ [نزلة] كَالْكَلَإِ الَّذِي يُحَرِّكُهُ مَرُّ النَّسِيمِ؛
انسان شریف، به هر مقامی، هر چند بزرگ، برسد، سرمست نمیشود؛ او مانند کوهی است که هیچ بادی آن را به لرزه درنمیآورد؛ اما انسان فرومایه با دست یافتن به کمترین مقام، سرمست میشود؛ او همانند بوته علفی است که وزش نسیمی او را میجنباند.
#مدیریت
#خودآگاهی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟠مسؤولیت و کاردانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹#امام_صادق علیه السلام درباره کاردانی و لزوم سپردن کارها به دست کاردان میفرماید:
مَا أُبَالِي اِئْتَمَنْتُ خَائِناً أَوْ مُضَيِّعاً؛
برای من تفاوتی نمیکند که شخص خیانتپیشه را امین بدارم یا شخصی (ناتوان و غیرمتخصص) را که ضایع کننده است.
🔸از #یاکوب_بومه (1575-1624)، عارف و نویسنده آلمانی در قرن هفدهم، که از او با عنوان پدر و بنیانگذار فلسفه آلمانی هم یاد میکنند، پرسیدند:
«نزدیکترین راه به خدا چیست؟»
گفت:
«برای من که پینهدوزم، نزدیکترین راه، این است که پینه دوز خوبی باشم. شما را نمیدانم.»
#مدیریت
#شایستهسالاری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«سونامی خاموش بیدینی» یا «آب گوارای دینداری»؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️مدتی است که برخی از نویسندگان سکولار و لائیک، دائماً از گسترش بیدینی و خداناباوری و شکاکیت دینی در کشورهای مسلماننشین، از جمله ایران، میگویند و مینویسند!
طنز ماجرا اینجاست که بسیاری از نویسندگان ایرانی مدعای خود را مستند میکنند به مقاله یکی از نویسندگان سکولار و لیبرال غربی، به نام جک دیوید اِلِر! [که نه تنها هیچ شناختی از ایران ندارد، بلکه به گمانم نتواند موقعیت جغرافیایی ایران را هم بر روی نقشه نشان دهد!] وی چند سال قبل در مقالهای با عنوان «سونامیِ خاموش: بیدینی و خداناباوری در جهانِ اسلام» مدعی شد که یک سونامی سکولاریسم و بلکه الحاد در جهان اسلام در حال شکلگیری است!
بدون آنکه بخواهم گرایش به الحاد و بیدینی را منکر شوم، اما ادعای سونامی بیدینی و الحاد در جوامع اسلامی، یکی از بزرگترین سونامیهای توهمی و تخیلی در جهان واقعیتهاست.
🔸واقعیت کشورهای اسلامی و بلکه واقعیت ملموس و مستند از مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز، آن است که اسلام و مسلمانان در طول تاریخ خود از چنین قدرت و اقتدار و مدافعان پرشور و امیدواری، که در حال حاضر دارد، برخوردار نبوده است.
🔹فیالمثل در ایران اسلامی، در هیچ برههای از تاریخ، آنگونه که الان شاهدیم، سراغ نداریم که میلیونها جوان و نوجوان حاضر باشند مشتاقانه جان خود را فدای اسلام و حفظ نظام اسلامی کنند. هرگز سراغ نداشتهایم که میلیونها جوان ایرانی و دهها میلیون جوان و نوجوان مسلمان، مشتاق دفاع از مظلومان و مبارزه با ظلم و استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل باشند. در طول تاریخ ایران اسلامی، سراغ نداشتهایم که صدهاهزار از جوانان و نوجوانان آن ماهها قبل از فرارسیدن ایام سه روزه اعتکاف رجبیه، برای آن ثبتنام کنند و بعضاً برای آنکه در قرعهکشی نام آنان انتخاب شود، یک هفته روزه نذر کنند!
در تاریخ ایران و اسلام سراغ نداشته و نداریم که سالانه دهها میلیون انسان، و غالباً جوان و نوجوان مشتاقانه به زیارت اربعین بروند، و میلیونها نفر نیز که توفیق شرکت در پیادهروی اربعین را در کربلا نداشتهاند، در شهرها و کشورهای خود، پیادهرویهای میلیونی جاماندگان اربعین را برگزار کنند!
♦️بعضاً، میگویند برخی از اموری که برشمردید، «آیین» و «مناسک»اند و نه «ایمان» و «عقیده»! بیچارهها نمیدانند، که آیینها و مناسک، «نمود» و «نماد» ایمان و عقیدهاند! تا ایمان در ذهن و ضمیر نهادینه نشده باشد، که فرد دلبسته و دلداده مناسک ایمانی نمیشود! دین، مجموعهای از بینشها و گرایشها و کنشهاست؛ و آیینها و مناسک و شعائر «شکل ظاهری آن لایههای باطنی دین» است.
🔸افزون بر آن، هرگز در طول تاریخ سراغ نداشتهایم که دین، اینچنین زنده و بانشاط در ابعاد مختلف زیست مسلمانان حضور داشته باشد. به تعبیر دیگر، در دوران معاصر، دین در موقعیتی فرانهادی قرار گرفته است. مسلمانان به دنبال آنند که نهادهای خانواده، اقتصاد، تعلیم و تربیت، سیاست، اوقات فراغت و هنر و ادبیات را نیز در چارچوب دین سامان دهند.
🔻اما وقتی کسانی به عمد چشمان خود را بر این واقعیتها میبندند چه باید کرد؟!
🔻وقتی کسانی نمیتوانند یا نمیخواهند واقعیتهای ملموس را در اطراف خود بنگرند چه میتوان کرد؟!
🔻و وقتی عدهای به حکم صفت «حضرت طوطی» آنچه «استاد غربیشان» میگوید، نشخوار میکنند، چه باید کرد؟!
#روشنفکری
#دین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۲)
♦️«مسؤولیت اجتماعی دانشگاهها»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️یکی از انتظارات همیشگی از مراکز آموزش عالی، ایفای نقشی جدی در حل مسائل اجتماعی بوده است. بسیاری از پژوهشگران و محققان دانشگاهی نیز تاکنون در این زمینه موفق بودهاند و بدون اغراق بسیاری از پیشرفتها در حوزههای مختلف اقتصادی، نظامی، صنعتی، پزشکی، هستهای، زیستفناوری، نانوفناوری، هوشمصنوعی و ... مرهون همین نقشآفرینیها بوده است.
🔸در عین حال، وضعیت موجود، وضعیتی «رضایتبخش»، «منضبط» و «قاعدهمند» نبوده و نیست. جامعه، زمانی طعم شیرین علم را بیش از پیش میچشد که نظام علمی ما دنبال «علم نافع» باشد. علم نافع علمی است که گرهی از گرههای واقعی مادی و معنوی مردم بگشاید و آنان را در مسیر سعادت حقیقی یاری دهد.
🔹تدوینگران برنامه هفتم پیشرفت، توجهی ویژه به این مهم داشتهاند. به همین دلیل، این انتظار را در قالب مواد و تکالیف برنامه هفتم گنجاندهاند.
فی المثل، یکی از مهمترین تکالیف پژوهشی برنامه هفتم که در این زمینه بسیار راهگشاست، تکلیفی است که در بند الف ماده ۹۴ برنامه آمده است. این تکلیف ناظر به «ارتقای بهرهوری و افزایش اثربخشی تحقیقات و پژوهشها» و همچنین «نظام تأمین مالی تحقیقات دولتی (اعم از پروژههای پژوهشی، پایاننامهها و رسالههای» مراکز آموزش عالی است.
تکلیف خواسته شده در این ماده این است که وزارت علوم با همکاری سازمان برنامه و بودجه باید «آییننامهها و مقررات مربوط به پروژههای پژوهشی و پایاننامههای ارشد و رسالههای دکتری را «به نحوی اصلاح کنند که تا پایان برنامه هفتم یعنی سال ۱۴۰۸، حداقل پنجاه درصد منابع بودجه عمومی مربوط به این تحقیقات در قالب پروژههای تحقیقاتی هدفمند و اولویتدار مبتنی بر نیازها، مزیتها و آیندهپژوهی تحولات علمی و فناوری مندرج در سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) هزینه گردد.»
در این ماده تصریح و تأکید شده است که
«آيين نامه اجرايي (پژوهانه جامع) اين ماده ظرف سه ماه از لازمالاجرا شدن اين قانون، توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان تهيه ميشود و به تصويب هيأت وزيران ميرسد»
🔻امیدوارم برای حرکت منضبطتر مراکز آموزش عالی در جهت تحقق این هدف مهم و راهبردی، مسؤولان مربوطه در تاریخ مقرر، (یعنی حداکثر تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۳) آییننامهها و قوانین مربوط به این ماده را تدوین و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه دهند.
#دانشگاه
#پژوهش
#برنامه_هفتم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟠با تعارض دیدگاههای کارشناسان چه باید کرد؟!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️روشن است که در هیچ موضوع مهمی از موضوعات اجتماعی و انسانی، نمیتوان گفت همه کارشناسان و متخصصان یک نظر واحد دارند. افزون بر «علایق و سلایق» مختلف، و افزون بر «اخلاقیات» مختلف کارشناسان که بر رأی آنان اثر میگذارد، «مبانی فکری» کارشناسان نیز متفاوت است. فیالمثل، هیچگاه نظرات اقتصاددانان لیبرالی و سرمایهداری با نظرات اقتصاددانان سوسیالیستی و نظرات اینان با نظرات اقتصاددانان اسلامی یکسان نخواهد بود.
یا در «مسائل سیاسی»، هیچگاه نظر کارشناسانی که «وظیفه غایی» دولت اسلامی را «شکلدهی به زندگی توحیدی» و «زمینهسازی برای عروج آدمی به مرتبت قرب خدا»، میدانند با نظر کارشناسانی که وظیفه غایی دولت را «تأمین رفاه مادی» و امثال آن میدانند، یکسان نخواهد بود.
و یا در «مسائل تربیتی» هیچگاه نظرات کارشناسانی که وظیفه نظام تعلیم و تربیت را «تربیت شهروند خوب» میدانند با نظرات کارشناسانی که وظیفه نظام تعلیم و تربیت را «تربیت انسان خوب» میدانند، یکسان نخواهد بود.
🔹اینجاست که انتخاب کارشناسان مناسب، نیازمند آن است که خود مدیران، متخصص در «کارشناسشناسی» باشند. و الا مراجعه به کارشناسان نه تنها فایدهای نخواهد داشت؛ بلکه میتواند مخرب هم باشد.
🔸یک نمونه و مصداق قابل مطالعه اختلافاتی است که این روزها در موضوع «درصد رشد اقتصادی کشور» در میان اقتصاددانان مطرح است.
کارشناسان تهیه کننده #برنامه_هفتم پیشرفت، با ملاحظه همه فرصتها و تهدیدها و ضعفها و قوتهای اقتصادی کشور، و با لحاظ اینکه در دولت سهساله شهید رئیسی، بر اساس آمار رسمی کشور، به طور میانگین رشد اقتصادی کشور ۵ و ۴ دهم درصد بوده است، تکلیف الزامی ایجاد رشد اقتصادی ۸ درصدی را در طول برنامه هفتم دیدهاند.
اما جناب دکتر پزشکیان رئیس محترم جمهوری در مصاحبه تلویزیونی خود به نقل از کارشناسان و اقتصاددانان، چنین رشدی را ناممکن و محال دانسته و فرمودند:
«آنچه کارشناسان و اقتصاددانان میگویند این است که برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی، به رقمی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز داریم، ... اما، همه سرمایه موجود در کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست، یعنی اگر همه پولهایی موجود را سرمایهگذاری کنیم، تازه ۱۰۰ میلیارد دلار میتوانیم سرمایهگذاری کنیم. از اینرو، ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی نیاز داریم تا به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم»
🔷اکنون مسأله این است که
🔻کدام کارشناس یا کارشناسان درست میگویند؟!
🔻چه کس یا کسانی باید میان آنها قضاوت کند؟!
🔻آیا فیالمثل، کارشناسان قبلی و تدوینکنندگان برنامه هفتم، واقعاً کارشناس نبودند و خیالاندیشی کردهاند؟! یا کارشناسانی که به رئيس محترم جمهور جناب دکتر پزشکیان مشورت دادهاند، خطا کردهاند؟
🔻معیار داوری و سنجش عملکرد در اینجا چیست؟!
🔻آیا باید معیار را کارهای کارشناسیای دانست که منجر به تدوین قانون (اعم از قوانین اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و ...) و به طور کلی اسناد بالادستی و آییننامههای اجرایی شده است؟ یا نظرات کارشناسانی که مخالف آن قوانین و اسناد و آییننامهها بوده و هستند؟
🔸اینجاست که حکمت سخنان رهبر فرزانه انقلاب را در نخستین دیدار خود با هیئت دولت چهاردهم در موضوع کار کارشناسی بیشتر متوجه میشویم. ایشان ضمن تأکید بر کار کارشناسی، بر یک نکته مهم انگشت گذاشتند و آن اینکه مسئولان باید مواظب باشند که «گاهی اوقات، در مواردی، تهنشینهای ذهنیِ غلطِ یک کارشناس، با ادبیّات کارشناسی به میدان میآید، با لباس کارشناسی به میدان میآید، آنوقت مشکل درست میکند و آن نظرات غلط حاکم بر ذهن آن کارشناس را یا خصوصیّات اخلاقی او را به شما تحمیل میکند.»
#کارشناسی
#حکمرانی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷سوگندنامه رئیسعلی دلاوری
🔸«ای کلام الله گفتار مرا شاهد باش؛
من به تو سوگند یاد میکنم که اگر انگلیسیها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم؛
و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.»
🔻گرامی میداریم سالروز شهادت سردار دلیر تنگستان و مبارز خستگیناپذیر و بصیر جهاد با استعمارگران انگلستان، رئیسعلی دلواری را. او در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ در حالی که در خط مقدم مبارزه با قوای استعمارگر بریتانیا بود، به وسیله یکی از خائنان و منافقان جبهه خودی به نام غلامحسین تنگکی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
بعد از انقلاب اسلامی روز شهادت وی، با عنوان «روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شد.
روحش شاد، یادش گرامی، راهش پررهرو و بصیرتش زاینده باد.
#رئیسعلی
#انگلستان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
راهبردهای پیامبر اعظم برای اصلاحگری اجتماعی .mp3
29.87M
🎤 احمدحسین شریفی
🔷 موضوع:
«راهبردها و راهکنشهای پیامبر اکرم(ص) برای اصلاحگری اجتماعی و فرهنگی»
✔️اصلاح باورها و بینشها
✔️ آموزشهای مصداقی و عینی
✔️ساختارسازی
✔️برخورد جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض با فساد و ناهنجاری و قانونشکنی
✔️امیدآفرینی و برجسته سازی خوبی
#پیامبر_اکرم(ص)
#اخلاق
🔸زمان: ۳/ مهر ۱۴۰۱
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«الهیات عملی»، «بعثت نبوی» و خودمتناقض بودن «سکولاریسم دینی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مهمترین کارویژه پیامبر خاتم، «تعمیق تفکر توحیدی» و «امتداد توحید» در همهی گستره زیست بشری و «ساماندهی نهادهای اجتماعی بر اساس فکر توحیدی» بود.
نخستین و مهمترین آموزه او این بود که «قولوا لااله الا الله تفلحوا». البته روشن است که صرف گفتن این جمله کفایت نمیکند. بلکه منظور «باور و اعتقاد» به توحید و «عمل بر اساس اقتضائات آن» است. و از اینجا معلوم میشود که توحید صرفاً یک اعتقاد عقلی یا باور قلبی نیست. بلکه امتداد عملی دارد. هم در زندگی فردی و هم در زیست اجتماعی.
🔹به همین دلیل، در آموزههای اسلامی، آیات و روایات بسیار زیادی را میبینیم که دلالتها و اقتضائات اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی «باور به خدا» و «باور به معاد» را بیان کردهاند. کافی است عبارت «مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ» را در کتابهای روایی جستجو کنید، تا امتداد عملی و اخلاقی آن باورهای بنیادین را ملاحظه کنید.
حتی سکولارهایی مثل مهندس مهدی بازرگان و مقلدانش که «خدا و آخرت را تنها هدف بعثت» میدانند و همچنین مقلدان حوزهای آنان که شأن و منزلت پیامبر اکرم (ص) را صرفاً در حد یک «مرشد معنوی» میپندارند، [صرفنظر از نادرستی چنین سخنی] اگر اساساً متوجه گفته خود باشند، و تأملی اندک در لوازم آن داشته باشند، هرگز نمیتوانند از سکولاریسم و جدایی دین از سیاست و اجتماع سخن بگویند!
زیرا، انسان موجودی اجتماعی است؛ در بطن جامعه و در دل ارتباطات اجتماعی رشد و نمو جسمی و روحی مییابد. «سلوک فردی» بدون ارتباط با «جامعه» ناممکن است. چگونه یک مکتب میتواند داعیة تربیت افراد را منهای توجه به ساختارها و نهادها و پدیدههای اجتماعی داشته باشد؟! چگونه میتواند داعیه تربیت فردی را داشته باشد اما نحوه سلوک فرد به هنگام معاملات اقتصادی و در روابط سیاسی و قضایی و امثال آن را مشخص نکند؟!
♦️بنابراین اگر نیک بنگریم، ترکیب «سکولاریسم دینی»، ترکیبی «خودمتناقض» است. هیچ دینی اساساً نمیتواند نسبت به جنبههای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی افراد بیتفاوت باشد. حتی اگر هدف غایی خود را «فردسازی» بداند و نه «جامعهپردازی» یا «تمدنسازی».
#سکولاریسم
#پیامبر_اکرم
#فلسفه_کاربردی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹