eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
@AHMADHOSEINSHARIFI- درسگفتارهاي علم ديني ج12.mp3
22.13M
✔️جلسه دوازدهم: راه‌هاي کاربست دين در علوم انساني (1) کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴فرمول آرامش در زندگی 🖊احمدحسين شريفي 🔸فراوان گفته مي‌شود که يکي از حکيمانه‌ترين سخنان و دقيق‌ترين فرمول‌ها براي کسب اين سخن منتسب به است که «زماني که راه می‌روید فقط راه بروید؛ زمانی که غذا می‌خورید فقط غذا بخورید وبه همین ترتیب همه کارهای‌تان را انجام دهید.» و خيلي از نويسندگان و گويندگان شيفتة اين سخن شده و در اطراف و حواشي آن سخن‌ها گفته‌ و تمجيدها کرده‌اند! 🔸اما اگر نيک بنگريم اين فرمول نوعي سکون و عدم ارتقا و فردگرايي و دنياگرايي محض را به دنبال دارد: آرامش براي آرامش! 🔸در مقابل، اسلام و اولياي دين، هرگز چنين مدل و فرمولي را براي آرامش توصيه‌ نکرده‌اند و چنين مدلي را مدلي انساني و معنوي براي آرامش نمي‌دانند. و اساسا اگر داشتن چنين حالتي، "ممکن" هم باشد، "مطلوب" نيست. مطلوب آن است که انسان در همه حرکات و سکنات و گفتار و سکوت و خورد و خواب خود در انديشة تعالي و ارتقاي وجودي باشد؛ و اين جز در ساية ارتباط دائمي با خداي متعال و خالق هستي امکان ندارد. 🔸 و مخلوق، زماني است که با خالق خود پيوسته باشد. تمام وجود او متوجه خداوند و مست و مسحور از توجه به او باشد: 🌹«قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُكي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين‏ (انعام، 162) بگو نماز و همه عباداتت من و زندگي و مرگ من، همه براي خداوندي است که پروردگار و تربيت‌کنندة جهانيان است» 🌹«الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏ (رعد، 28)؛ همان کساني که ايمان آورده‌اند و دلهايشان به ياد خدا آرام‌ مي‌گيرد؛ آگاه باشيد که تنها با ياد خداست که دل‌ها آرام‌ مي‌گيرند» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين زيست اخلاقي 🔸قسمت سيزدهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي کسي است که 46. مي‌داند که «خودبيني» از مهم‌ترين موانع «حقيقت‌بيني» است؛ همانطور که خودبيني ظاهري نشانة بيماري چشم سر است (آب مرواريد)، خودبيني باطني و اخلاقي هم نشانة بيماري چشم باطن است. شخص خودبين، هرگز نمي‌تواند حقيقت‌بين باشد؛ به همين دليل انسان اخلاقي، براي آنکه بتواند حقايق را درک کند، و توانايي پا نهادن به عالم معنا را داشته باشد، دائماً در جهت فراروي از خود (Self-Transcendence) است. 47. انسان اخلاقي بيش از آنکه در انديشه تأمين نيازهاي خود باشد، در انديشه خدمت به ديگران و رفع نيازهاي مادي و معنوي ديگران است. ويکتور فرانکل، بنيانگذار مکتب معنادرماني مي‌گفت کسي که همة همّ و غمش تأمين نيازهاي شخصي‌اش باشد، نمي‌تواند پا به عالم معنا بگذارد. 48. البته مي‌داند که از خودفراروي و خود را نديدن، کاري بسيار دشوار است؛ نيازمند تمرين و ممارست فراوان دارد. کلبرگ آن را بالاترين مرحلة رشد اخلاقي مي‌دانست؛ هر کسي تاب و توان وصول به چنين مرحله‌اي از رشد اخلاقي را ندارد. به همين دليل انسان اخلاقي، در ساية هدايت‌هاي الهي و برنامه‌هاي شريعت، همواره در حال جهاد با نفس و تمرين معنوي و روحي براي تقويت و ارتقاي نفس خود است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٢ (تشبیه فتنه به گردباد در کلام امیرالمو
دشمن شناسی 3.mp3
15.18M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ٣ (آگاهان از فتنه بیشترین آسیب را میبینند) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
⚫️واپسين‌ سفارش‌هاي امام حسن عسکري به جامعة‌ شيعيان 🖊احمدحسين شريفي (ع) در جملاتي که گويا ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد مي‌کند؛ نکاتي که مي‌توان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و شيعيان را پوشش مي‌دهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرت‌هاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين ‌المذاهبي و امثال آن را ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌هاي طولاني کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش مي‌کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. 🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته مي‌شود که اين شيعه است و همين مرا شاد مي‌کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوي ما جلب کنيد و زشتي‌ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نمي‌کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. 🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا مي‌سپارم و بر شما سلام مي‌فرستم. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
کبر_و_خود_برتر_بینی_1.mp3
24.81M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره و ✔️قسمت اول 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از واقعیتهای ایالات متحده (قبله آمال غربزده ها) را میتوان از این گفتگوی ترامپ و بایدن فهمید.
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٣ (آگاهان از فتنه بیشترین آسیب را میبینن
غبار 4.mp3
15.28M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ۴ ( شخصیت محوری به جای حقیقت محوری) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴تعبير خواب: کدام خواب تعبير دارد؟ 🖊احمدحسين شريفي 🔸 در شرح اشارات و تنبيهات مي‌گويد: «قلما يخلو النوم عن الرؤيا»؛ يعني خوابي که همراه با رؤيا نباشد بسيار اندک است. 🔸اما آيا همة رؤيا تعبيرپذيرند؟ هرگز؛ بسياري از رؤياها انعکاس شنيده‌ها و انديشيده‌هاي فرد در طول روزند. چنين خواب‌هايي به ندرت تعبيرپذيرند. اما کساني که اهل مراقبت‌اند؛ افکار پريشان را از خود دور مي‌کنند؛ مواظب کميت و کيفيت تغذيه خود هستند؛ و به طهارت ذهن و دل خود توجه دارند، چنين خواب‌هايي حتماً تعبير دارند. 🔸 (متوفاي1040ق) کتابي دارد با عنوان خلسة الملکوت، دربارة راز تدوين اين کتاب مي‌گويد، در شب 13 ماه شعبان المعظم در سال 1014 در عالم رؤيا، ديدم که در مجلسي که از روحانيان و عالمان تشکيل شده بود، مشغول سخنراني بودم، کسي از من سؤال کرد که به چه دليل عالم حادث است؟ من در عالم رؤيا حدود دو ساعت پاسخ اين سؤال را دادم. گويا اين رسالة خلسة ملکوت همان پاسخي است که وي در عالم رؤيا به آن سوال داده است که بعد از بيداري مشغول تدوين آن شده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
ای ناب چو لحظه های بودن بازآ ای قاصد فصل پر گشودن بازآ آهنگ قشنگ چشمه سارانی تو ای خوب تر از شب سرودن بازآ ✍️🍁🍃🕊
🔴اين کتاب در سال 1384 توسط انتشارات صهباي يقين چاپ شده است که مشتمل بر سه فصل است: 1️⃣خاتميت(که بيشتر به تبيين مسأله خاتميت و پاسخ به پاره‌اي از شبهات پرداخته است) 2️⃣امامت (فلسفه امامت و چرايي نياز به امام معصوم در دوران پس از پيامبر خاتم(ص) از مهمترين مباحث اين بخش است) 3️⃣مهدويت و مسأله انتظار (تمرکز اصلي اين بخش بر آسيب‌شناسي مسأله انتظار و تحليل روايات علائم الظهور و نقد مدعيان ملاقات با امام زمان پرداخته شده است) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴خواب و ملکات نفساني از نگاه امام خميني(ره) 🖊احمدحسين شريفي 🔸(ره) در کتاب مي‌فرمايد انسان قلب خود را به هر چيزي که عادت دهد، همان ملکه او مي‌شود و در خواب نيز که ساير قواي ادراکي او تعطيل مي‌شوند، همان امور را مي‌بيند. کسي که ذهن و زبان خود را به بحث‌هاي فلسفي مشغول کرده باشد، خواب همان مباحث را مي‌بيند و کسي که «اهل داد و ستد است تا تعطيل قوا مى‏شود، آن هم وارد مقوله خود مى‏شود، و همين طور هر چيزى كه انسان در ظاهر ملكه آن را پيدا كرده، تا قوا تعطيل مى‏شود در آن قسمت فعاليت پيدا مى‏كند.» 🔸يک انسان وارسته، خواب گناه هم نمي‌بيند. زيرا «چون تا اين درِ قلب يعنى درِ توجه به عالم طبيعت بسته شد آن درِ ملكه‏اى و عالم برزخى باز مى‏شود، همان درى كه با خروج نفس از دهان باز مى‏شود و لوح نفس هر چه ملكات دارد شروع به فعاليت و بروز مى‏كند؛ به نحوى كه ملكه است و در آنجا ديگر نمى‏شود جلويش را گرفت، اگر در لوح نفس، خدا و علم به خدا با قلم عقل ثبت و ملكه شده باشد مؤمن است و ياد خدا و حظّ از اين ملكه را دارد و اگر در اين قلب چيزى از خدا ملكه نشده باشد در آن عالم هم نخواهد بود.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴دين و اخلاق ديني در دنياي جديد 🖊احمدحسين شريفي 🔸بسياري از ما در وصف جهان جديد و دنياي مدرن سخن‌ها گفته و مي‌گويند. اوصاف و ويژگي‌هاي فراواني براي مدرنيته و و و به طور کلي براي جهان مدرن برمي‌شمارند. 🔸مثلا در حوزه مي‌گويند «مهمترين ويژگي اخلاق در دنياي جديد اين است که اخلاق در اين دنيا «سکولار»/ «فراديني» شده، يعني از جميع جهات، به جز جهت تاريخي، از دين مستقل شده است. و سکولار شدن اخلاق هم به معناي سکولار شدن «انديشه‌هاي» اخلاقي است و هم به معناي سکولار شدن «انگيزه‌هاي» اخلاقي» [اخلاق دين‌شناسي، فنائي، ص157] و ... و از اين همه، بدون هيچ دليل و برهان و استدلالي به گونه‌اي سحرآميز چنين نتيجه مي‌گيرند که پس بايد دست از فرهنگ ديني و قرآني و اسلامي خود بشوييم و تابع فرهنگ عصر زمانه خود شويم؛ بايد از آموزه‌ها و معارف قرآني که به زعم اينان مربوط به جهان قديم است دست برداريم و از آموزه‌ها و قوانين غربي که مربوط به جهان جديد است تبعيت کنيم! و بالاخره بايد دست از بشوييم و تابع باشيم! 🔸منظور اين آقايان از دنياي جديد و انسان جديد هم فقط مردم اروپا و آمريکا است. آن هم نه همه آنها، چرا که دينداران و معتقدان به اخلاق ديني در آن کشورها نيز فراوان‌اند. از نگاه اين آقايان مردم ساير کشورها و نوع نگاه‌ آنان به اخلاق هيچ ارزشي ندارد؛ مثلا مردم چين و هند يعني جمعيتي بيش از يک سوم جمعيت جهان که فقط در اين دو کشور زندگي مي‌کنند، از نگاه اين آقايان مردم نيستند. جمعيت حدود دو ميلياردي مسلمانان در جهان هم که از نگاه اين آقايان اساساً مردم به شمار نمي‌روند!! 🔸فقط چشم‌آبي‌هاي ملحد يا سکولار اروپا و آمريکا براي آنها مهم هستند. و الگوي زيست آنها را (که بارها و بارها آلودگي و غيرانساني بودن خود را نمايان کرده است،) مي‌خواهند به عنوان الگويي معيار براي همه جهانيان و از جمله مسلمانان و به ويژه ايرانيان تجويز کنند!! 🔸افزون بر این، گیریم که اوضاع همانگونه باشد که شما میگویید، آیا پسند و ناپسند انسان مدرن و دنیای مدرن، دلیلی بر حقانیت و درستی است؟! اگر دنیای مدرن، دین و خدا و معاد را نپسندید یا نپذیرفت، آیا ما هم باید چنان کنیم؟! چنین منطقی همان منطق دشمنان دین و مردمان عصر جاهلیت است، که پیامبران به شدت با آن مبارزه میکردند و از مردم میخواستند از حق و حقیقت پیروی کنند. نو یا کهنه بودن و پذیرش اکثریت یا نپذیرفتن آنها هرگز دلیل بطلان یا حقانیت نیست. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸واقعیتهایی از جامعه آمریکا، که غربزده ها دوست ندارند دیده شود.
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۴ ( شخصیت محوری به جای حقیقت محوری) 🆔
غبار5.mp3
14.92M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ۵ ( بستر های شکل گیری فتنه١) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حامی مطمئن و بي‌منت 🖊احمدحسين شريفي 🔸حدود 12 سال پيش، با دوستان شوراي مرکزي کانون طلوع، به محضر آيت‌الله رسيديم و گزارشي از فعاليت‌هاي کانون و توانايي‌ها و کمبودها ارائه داديم. مهم‌ترين مشکلي که تقريباً از سوي همة اعضا براي تداوم و توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي و علمي بيان شد، «کمبود بودجه» بود. 🔸آيت‌الله مصباح فرمودند يک منبع بي‌منت و مطمئن حمايتي داريم که مي‌توانيم روي آن حساب باز کنيم و با تکيه بر آن همة اهداف فرهنگي و علمي خود را دنبال کنيم. 🔸همگي با شنيدن اين سخن خوشحال شده و منتظر معرفي اين حامی ناشناخته بوديم. 🔸ايشان بعد از سکوتي چند ثانيه‌ايي فرمودند: «فضل و لطف الهي» و در ادامه فرمودند: «اگر كارها مخلصانه و فقط و فقط براي رضاي خداوند باشد، به يقين، خود او زمينة پيشرفت آن را فراهم مي‌کند.» 🔸متأسفانه بسياري از ماها، نبودن امکانات و بودجه و ... را بهانه‌اي براي کم‌کاري يا عدم فعاليت خود مي‌دانيم و حال آنکه: اولاً، «از تو حرکت از خدا برکت»؛ و ثانياً، مگر اين وعده خداوند نيست که «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيز؛ خداوند حتماً کساني که او را ياري کنند، ياري خواهد کرد؛ به درستي که خداوند قوي و عزيز است» (حج/ 40) و مگر راستگوتر و مطمئن‌تر از خداوند هم مي‌توان سراغ گرفت؟ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً (نساء/ 87) وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلاً (نساء/ 122) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اخلاق کاربردي 🖊احمدحسين شريفي 🔸 دانشي نوپديد، اما بسيار پويا است. تاکنون نيز کتاب‌ها و مجلات بسيار متنوعي در اين باره به چاپ رسيده است. مراکز و مؤسسات مختلفي با عنوان اخلاق کاربردي يا در خصوص برخي از موضوعات و مسائل آن شکل گرفته است. 🔸در عين حال، به دليل تأثيرپذيري شديد اخلاق کاربردي از مباني و معيارهاي ارزش‌داوري، بسياري از تحقيقات موجود به دليل تأثيرپذيري از مباني ليبراليستي و سکولاريستي و به طور کلي به دليل بي‌ارتباطي با مباني فکر اسلامي، نه تنها گرهي از گره‌هاي علمي يا عملي جامعة ما را باز نمي‌کند که حتي ممکن است انحرافات نظري و عملي زيادي هم ايجاد کند. به همين دليل يکي از فرايض پژوهشي براي حوزه‌هاي علميه و دانشگا‌ه‌هاي اسلامي، انجام پژوهش‌هاي عميق با تکيه بر مباني، منابع، متون و تراث اسلامي دربارة حوزه‌هاي مختلف اخلاق کاربردي است. 🔸يکي از کارهاي نسبتاً خوبي که در اين زمينه انجام گرفته است، تدوين است که توسط مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و با مشارکت 20 نفر از پژوهشگران و اخلاق‌پژوهان حوزة علميه قم انجام است. ويژگي ممتاز اين دانش‌نامه نسبت به کارهاي ديگر، اين است که تلاش کرده است با بهره‌گيري از روش اجتهادي و با تکيه بر مباني معرفت‌شناختي، انسان‌شناختي و ارزش‌شناختي اسلامي و همچنين با بهره‌گيري از همه منابع فکر اسلامي (عقل، کتاب و سنت) به تحليل مهم‌ترين موضوعات و مسائل اخلاقي بپردازد. 🔸اين کتاب که در پنج جلد منتشر شده است مشتمل بر 40 فصل است که افزون بر مباحث نظري و بنيادين در حوزه اخلاق کاربردي، مهم‌ترين مسائل اخلاق زيستي، (مثل شبيه‌سازي انساني، سقط جنين، قتل ترحمي، برخورد کالاگونه با اعضاي بدن انسان و امثال آن)، اخلاق فراغت و گردشگري، (مثل اوقات فراغت، شادي و نشاط، گردشگري، زيارت، محيط زيست)، اخلاق حاکميت و سياست (مثل رابطة اخلاق و سياست، اخلاق در مديريت و سازمان، اخلاق و اقتصاد، اخلاق جنگ و صلح و اخلاق انتخابات) و اخلاق علم و فرهنگ (مثل اخلاق پژوهش، نقد، مناظره، رسانه، روزنامه‌نگاري، همسايگي و اخلاق خانوادگي) را مورد بحث و بررسي قرار دهد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
افشین علا، از شاعران خوب کشور ما، اشعاری زیبا و پر مضمون، خطاب به مکرون، رئیس جمهور هتاک فرانسه سروده است، که تقدیم مخاطبان عزیز میکنم/ احمدحسین شریفی به قلب اهل قرآن، نيش عقرب را فرو كردن دموكراسي است آيا يا طريق گفت و گو كردن؟ زبانت لال! هتكي كرده اي از حرمت ياري كه نامش بر زبان جاري نشايد بي وضو كردن تو داعش پروراندي ورنه در قاموس دين هرگز نمي گنجد براي هيچ كس مرگ آرزو كردن به رشدي اقتدا كردي چنين خبطي چرا كردي؟ همين مي خواستي؟ خود را چنين بي آبرو كردن؟ گر آزادي به اين باشد كه جايز، هتك دين باشد اساس غرب را بايد ز بنيان، زير و رو كردن چه محصولي طلب داري از اين بذري كه مي كاري؟ به جز نفرت تراشيدن به جز كين جستجو كردن نشاندي لكه اي مكرون! به دامانت كه در عالم نگردد پاك اگر خواهي به زمزم شستشو كردن @Ahmadhoseinsharifi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آنچه در تصویر بالا میبینید سیل جمعیتی است که به نام رسول الله(ص) و برای ابراز عشق به او و اعلان انزجار از هتاکان و بی شرمان غربی، در خیابانهای به میدان آمده اند. 🔸این نمایش عزت و اقتدار ملتی است که شش سال است تحت شدیدترین حملات نظامی و بمبارانهای وحشیانه عربستان و امارات است. آن هم با حمایتهای همه جانبه دولتهای غربی! 🔸این نشان میدهد که چگونه قدرت ایمان میتواند عزت و سربلندی فقیرترین ملت عرب را دربرابر سرمست ترین دولتهای عرب به رخ جهانیان بکشد. 🔸اين سيل جمعيت، در ، انسان را به ياد آن جمله مشهور و منقول از (ص) مي‌اندازد که: 🌹إنِّي لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْيَمَن‏ 🔸راستی کجایند جامعه شناسان غربزده و لیبرالهای وطنی؟! بر اساس مدلهای غربی، چه تبیینی برای چنین رفتارهایی دارند؟! 🖊احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi
🔴امان از رسوايي گناهان پنهاني 🖊احمدحسين شريفي 🔸«يَا سَيِّدِي فَأَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ أَنْ ... لَا تُعَاجِلْنِي بِالْعُقُوبَةِ عَلَى مَا عَمِلْتُهُ فِي خَلَوَاتِي مِنْ سُوءِ فِعْلِي وَ إِسَاءَتِي وَ دَوَامِ تَفْرِيطِي وَ جَهَالَتِي وَ كَثْرَةِ شَهَوَاتِي وَ غَفْلَتِي» «آقاي من، تو را به عزتت مي‌خوانم که به سبب کارهاي زشت و بدي‌هاي پنهاني‌ام، و به سبب کوتاهي‌هاي پيوسته و ناداني‌ها و مشتهيات بي‌پايان و غفلت‌هايم، در عقاب و کيفر من تعجيل نکني.» 🔸اين فقرات تکان‌دهندة نشان مي‌دهد يکي از عوامل رسوايي‌ها و بي‌آبروي‌هاي اجتماعي، گناهان پنهان و نافرماني‌هاي ناآشکاري است که انجام مي‌دهيم. 🔸پس چنين نيست که خيال کنيم نافرماني‌ها و گناهان پنهاني را صرفاً با توبه و استغفار مي‌توان زدود! آنها هم آثاري وضعي دارند. که يکي از آنها بي‌آبرو شدن و رسوايی در همين دنيا است. 🔸خدايا ما بندگان ضعيف و ناداني هستيم؛ پناهگاهي جز تو نداريم. به حق علي و اولاد علي، که اين معارف را به ما آموخته‌اند، از ما درگذر. بدي‌هاي ما را ناديده بگير. 🤲خدايا: به حرص ار شربتي خوردم مگیر از من که بد کردم بيابان بود و تابستان و آب سرد و استسقا @Ahmadhoseinsharifi
🔴تنها راه نجات، از نگاه ملاصدرا 🖊احمدحسين شريفي 🔸«رساله سه اصل»، يکي از کتاب‌هاي خوب (م1050ق) است که آن را به زبان فارسي نگاشته است. موضوع اصلي اين کتاب مباحث عرفان و معنويت و اخلاق است؛ ضمن توصيه همه مخاطبان فرهيخته به مطالعه اين کتاب بسيار ارزشمند، نکته‌اي از آن را درباب اخلاص ذکر مي‌کنم: 🌹«اى متشرع عادل و اى دقيقه‌شناس غافل، اگر لحظه‏ اى تامل نمائى در اين آيه (بينه/ 5)، كه «وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ»، [و به آنان دستورى داده نشده بود جز اينكه خدا را بپرستند در حالى كه دين خود را براى او خالص كنند و از شرك به توحيد بازگردند، نماز را برپا دارند و زكات را بپردازند؛ و اين است آيين مستقيم و پايدار!] معلومت شود كه به اين اعمال بدنى و علوم ظاهرى و اسلام زبانى و نماز اركانى و روزه دهانى و زكوة نانى و حج زبانى، بي‌تصفيه باطن از غش اعتقادات رديه [پست] و بِدَع [بدعت‌ها] و اهواء [هواهاي نفساني] و تنوير [پاک کردن] قلب از ريا و از اغراض فاسده دنيا و دواعى [انگيزه‌هاي] نفس و هوا، راه بمنزل سلامت و نجات آخرت نمى‏ توان برد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴چرايي فراموشي خواب‌ها بعد از بيداري 🖊احمدحسين شريفي 🔸در دانش‌هاي روان‌شناسي، روان‌کاوي، علوم پزشکي و علوم شناختي تحقيقات گسترده‌اي دربارة علت فيزيکي يا فيزيولوژيکي فراموشي پاره‌اي از خواب‌ها صورت گرفته است. هر کدام از اين دانشمندان نيز براي درمان اين مشکل، تکينک‌ها و حتي داروهايي هم تجويز مي‌کنند. 🔸در عين حال، پاره‌اي از عارفان و اخلاقيان بر عوامل معنوي اين پديده انگشت گذاشته‌اند. في المثل، عبدالغني نابلسي (1050-1143ق) از عارفان قرن يازدهم و دوازدهم و از شارحان فصوص الحکم ابن عربي، کتابي قطور دربارة دارد با عنوان «تعطير الانام في تعبير المنام» اين کتاب در سال 1394 توسط جناب سيدناصر طباطبائي با عنوان «عطر خوش جان در تأويل خواب و رؤيا» در 634 صفحه به زبان فارسي ترجمه شده است. 🔸وي در ابتداي اين کتاب مي‌گويد فراموشي خواب‌ها بعد از بيداري، معلول گناهان روز است. 🔸بنابراين، مناسب است محققان علوم‌شناختي و روان‌شناسان و روان‌کاوان، در کنار تحقيقاتي که دربارة علل و عوامل طبيعي و تغذيه‌اي و جسماني و عصبي فراموشي خواب‌ها انجام مي‌دهند، تحقيقاتي ميداني دربارة درستي يا نادرستي اين ادعاي عبدالغني نابلسي هم صورت دهند. يعني يک پروژة تحقيقاتي در اين حوزه مي‌تواند اين باشد که چه رابطه‌اي ميان «نافرماني خدا و فراموشي خواب‌ها بعد از بيداري» وجود دارد؟ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۵ ( بستر های شکل گیری فتنه١) 🆔 کانال
غبار 6.mp3
14.74M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره شناسی و شناسی ۶ ( بستر های شکل گیری فتنه٢) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴صحنه‌هایی از تمدن آمريکايي؛ که غربزدگان وطنی نمی‌خواهند دیده شود: 🔸برخورد وحشیانه پلیس آمریکا با یک دختر مسلمان سیاه‌پوستِ دست بسته؛ صرفاً به جرم محافظت از حجابش! 🔸این است اخلاق و ادب پلیس قبله آمال غربزدگان، ایالات متحده آمریکا! 🔸اينجا همان جايي است که براي جوانان ما و ساير کشورهاي جهان، به عنوان مهد آزادي و پايان تاريخ معرفي شده است! 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat