آشنایی با کتاب منبع شناسی تروریسم
این کتاب به معرفی جامع منابع موجود در زمینه تروریسم، جهت استفاده پژوهشگران، اندیشمندان و علاقهمندان به حوزه تروریسم است.
کتاب شامل چهار فصل است که عبارتند از :
فصل اول :کتاب های فارسی و عربی
فصل دوم: کتابهای انگلیسی
فصل سوم: پایان نامه ها
فصل چهارم: مقاله
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌺🌿🌺🌿🌺
#گزارش
#بخشاول
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست «قرآن و آیات تحدی» (نقد خاستگاه، مبانی و چینش) عصر امروز (دوشنبه، ۱۰اسفند) با سخنرانی دکتر زهره اخوانمقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن و به همت گروه مطالعات قرآنی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
وی در آغاز سخنانش گفت: مراد از طرح این بحث اعلام اخلاص به قرآن است و هر چند تئوری جدید است، هدف من دفاع از قرآن است. شکی نیست که قرآن معجزه پیامبر است و هیچ کس نمیتواند مانند آن را بیاورد، اما آیا انتساب تحدی به قرآن صحیح است؟ من فکر میکنم استناد تحدی به قرآن غیرمنصفانه و نادرست است. قرآن کتابی است که خدا در آن تجلی کرده و فصاحت و بلاغت، هنر منحصر قرآن نیست و هدف قرآن اثبات توحید است.
🌹🌹🌹
#بخشدومگفتوگو
#مولفههای تحدی
🔹اخوانمقدم افزود: تحدی از جمله لغتهایی است که عالمان در خصوص آن اختلافی ندارند. ابنفارس اصل واژه را از حدی به معنی راندن میداند و تحدی بهمعنای منازعه و مسابقه به جهت غلبه است. کسی که تحدی میکند دیگری را به مسابقه سوق میدهد تا براو غلبه کند.
🔹وی گفت: تحدی مولفههایی معنایی دارد که عبارت است از سوق دادن و راندن، منازعه و دشمنی، به عبارتی متحدی با طرف مقابل دوستی نمیکند. دیگر مولفههای تحدی مسابقه و غلبه است. با این مولفهها اگر کسی معتقد به تحدی باشد، باید معتقد باشد در تحدی قرآن، خداوند، مخاطبان تحدی که مردم و مشرکان بودهاند را دشمن خود دانسته و به سویی سوق داده تا بر ایشان پیروز شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن تصریح کرد: تحدی چهار مبنای عقلی دارد، اولین مبنای این است که کسی که تحدی میکند در حوزه مهارت خود تحدی میکند برای مثال یک شاعر با شاعران تحدی میکند. شرط دوم این است که متحدی با کسانی تحدی میکند که در حدش باشند و برای مثال یک شاعر برجسته با مبتدیان تحدی نمیکند. سومین شرط عقلی سیر نزولی است که بسیار مهم است یعنی اعلام تحدی از زیاد به کم است و شرط آخر این است که در تحدی نتیجه قابل پیشبینی و نامعلوم است زیرا اگر معلوم باشد تحدی معنا نخواهد داشت.
وی افزود: تحدی در اصطلاح علوم قرآنی به این معناست که در تحدی قرآن خدا رقیب جن و انس شده و از ایشان خواسته که اگر میتوانند مانند آن را بیاورند. در حالی که در قرآن ابدا واژه «تحدی» نیست و در احادیث اساسا این واژه نیامده و ورود این واژه به ادبیات قرآنی از قرن سوم بوده است.
#بخشسومگفتوگو
#آیات موسوم به تحدی
🔸اخوانمقدم گفت: آیات موسوم به تحدی عبارتند از «قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا». (اسرا، ۸۸)، «أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ». (یونس ۳۸)، أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» (هود، ۱۳)، «فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ» (طور، ۳۴) «وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ». (بقره، ۲۳)
🔸وی ادامه داد: بر اساس روایت قوی ترتیب این سورهها عبارت است از اسرا، یونس، هود، طور، بقره، است. وجوه اختلاف در آیات موسوم به تحدی خیلی زیاد است. در شمول آیه نیز اشتراک نظر نداریم و خدا افراد متفاوتی را به تحدی دعوت کرده است. همچنین در این آیات وجه تحدی مشخص نیست.
🔸این استاد دانشگاه تصریح کرد: عالمان در این زمینه نظرات بسیار زیاد و متصادی مطرح کردهاند و این خود نشان میدهد که نظر صحیحی در این خصوص ارائه نشده و مشکلات مربوط به اعتقاد به تحدی از بین نرفته است.
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹🌹🌹
معنا داری بخشی از آیه یا آیات هم سیاق و هم خارج از سیاق.pdf
423.1K
#مقاله
معناداری بخشی از آیه یا آیات، هم در سیاق و هم در خارج از سیاق
نویسندگان: زهره اخوان مقدم
#اهلبیت #تفسیرقرآن #استنطاق #سیاق #ظهروبطن #تاویل #قاعدهتفسیری
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
#گزارش
🟣در همایش قرآن پژوه برتر سال خانم دکتر زهره اخوان مقدم به عنوان اولین بانوی قرآن پژوه برتر سال 1394 انتخاب شدند.
🔹به گزارش خبرگزاری ایکنا: خانم دکتر اخوان مقدم متولد ۱۳۴۰ در تهران است. در سن ۱۵ سالگی دیپلم خود را اخذ کرده و به مدت سه سال در حوزه علمیه بانو امین اصفهان به تحصیل علوم دینی مشغول بود. دوره کارشناسی را با معدل ممتاز گذرانده و نفر اول کنکور کارشناسی ارشد در رشته الهیات شد – همزمان در رشته ادبیات عرب نیز پذیرفته شده و هر دو رشته را به طور همزمان تحصیل کرد..
🔸عنوان پایاننامه رشته الهیات او «نقد آراء ابن تمیه در آیات ولایت» و عنوان پایاننامه رشته ادبیات عرب او نیز «بررسی آیات ظهیر و شعر شعرای عرب پیرامون آن» است که با نمره ۲۰ به پایان رسانید، پس از آن دوره دکتری را در دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان دانشجوی برتر و با پایاننامه «اصول تفسیر قرآن بر گرفته از روایات اهل بیت(ع)» به اتمام رسانید.
🔹تألیف چند کتاب و ۱۰ مقاله علمی از او چهرهای توانا در امر پژوهش ساخته است.
وی در دانشگاههای مختلفی به تدریس مشغول بوده و نیز راهنمایی و مشاور پایاننامههای بسیاری را در دوره ارشد و دکتری برعهده داشته است.
از او بهعنوان «پژوهشگر توانا، مدرس و مؤلف موفق علوم و معارف قرآن کریم» تجلیل شد. 15اسفند 1394
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌹🌹🌹
چیستی «مصاحبه یا همایی لفظ» و مطالعه آن در قرآنم.pdf
364.4K
#مقاله
چیستی «مصاحبه یا همایی لفظی» و مطالعه آن در قرآن
نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ خضر پاکنیت
#اعجازقرآن #مصاحبهلفظی #همایی #روابطهمنشینی #سیاق #دلالت #بلاغت
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌻🌻🌻🌻
#گفتوگو
🔷جای خالی منابع برخی دروس بازنگری شده علوم قرآن و حدیث🔷
✅ زهره اخوان مقدم، استادیار دانشکده علوم و فنون قرآن واحد تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به سرفصلهای حال حاضر دانشگاهها، بیان کرد: واقعاً اشکالات بیشماری در سرفصلهاست، کمبودها بسیار زیاد و جدی است؛ منتهی از وقتی رشتهها از یکدیگر منفک شدند اشکالات بسیار بیشتر خودشان را نشان دادند، رشته علوم قرآن، رشته تفسیر و رشته حدیث ایجاد شدند.
✅وی افزود: هشت سال است که در دانشکده علوم قرآنی تدریس میکنم، در اینجا دو رشته علوم قرآن و تفسیر را داشتیم که واقعاً ایراد داشتند. دانشجویان علوم قرآن چیزی از تفسیر متوجه نبودند و یک واحد تفسیری نیز نداشتند، و دانشجویان تفسیر نیز یک واحد علوم قرآنی نداشتند و نمیدانستند که جامعیت و عدم تحریف، یا دیگر عناوین علوم قرآنی چیست؟ هر دو رشته نسبت به هم بیگانه بودند، و هر دوی آنها نیز در زمینه حدیث بیاندازه ضعیف بودند. این در حالیست که ما اساساً حدیث را مادر علوم اسلامی میدانیم؛ به این معنی که اگر کسی میخواهد تفسیر بخواند و یا علوم قرآن بخواند ریشه همه آنها حدیث است، حتی ریشه تاریخ نیز حدیث است. 1تیر1395
https://iqna.ir/fa/news/3507235/جای-خالی-منابع-برخی-دروس-بازنگری-شده-علوم-قرآن-و-حدیث
برای مطالعه لینک کامل گفت و گو به آدرس 👆👆👆 مراجعه فرمایید.
#کتابشناسی
کتابشناسی امامت
نویسندگان: زهره اخوان مقدم؛ سیدمجید نبوی؛ رضامرادی سحر
سال نشر: 1395
https://eitaa.com/akhavanmoghadam
🌺🌿🌺🌿🌺