برای همین در آیه می فرماید: وَبَرًّا بِوَالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُنْ جَبَّارًا عَصِيًّا (۱۴_مریم)
یحیی نبی از کودکی بر والدین خود مهربان بود.
يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا (۱۲_مریم)
این حکمت کودکی یحیی به خاطر آتشی بود که در الست از آن ردّ شده و طبت شده بود.
با دقت در آیه یحیی رحمت واسعه الهی را می توان یافت اگر در عالم الست وارد آتش طبت او شده بودیم در این دنیا با نور معرفت اش چون یحیی نبی دیوانه وار خدا را می پرستیدیم.
وَ سِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَی الْجَنَّةِ زُمَراً (۷۳_زمر)
چرا که ملاک ورود به بهشت اصلی شرط اش حصول معرفت کامل به توحید است و بی تردید کسانی که در دنیا به معرفت قرآن نایل شده بودند در بهشت برزخی نیز مومنان را معرفت قرآن خواهند آموخت و به قول مرحوم استاد فاطمی نیا که فرمودند شنیده است که فلان عالم ربانی که مرحوم شده است در بهشت برزخی حکومتی خداوند برایش عنایت کرده است البته در این بهشت برزخی بی تردید، کسی نمی تواند اصل جهنم برزخی را که در حال طبت و پاک شدن هستند شفاعت و مراحل پختگی کامل آن ها را ناقص بگذارد برای همین اهل بیت فرموده اند در برزخ شفاعتی از آنان نیست. تفکیک آیات جهنم برزخی و بهشت برزخی براحتی از کلام وحی ممکن نیست ولی آنچه در باب بهشت برزخی است کلمه جنت ولی آنچه در باب بهشت موعود است کلمه جنّات به کار برده شده است که از باغ های متعددی برخوردار است.
حق تعالی در آیات بعدی می فرماید: وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (۱۱۷_ آل عمران)
من نیستم شما را در ظلمت و تاریکی و جهل تان نگه داشته ام که با گناهان خود در دنیای موقت به خود ظلم می کنید بلکه این خود شما هستید که توبه و استغفار و عمل صالح نمی کنید و به سوی من باز نمی گردید تا نور هدایت خود بر شما ببخشم.
اگر حق تعالی می فرمود شراب بخورید تا هدایت شوید آن گاه حق تعالی انسان را گمراه کرده بود در حالی که چنین آیاتی در این باب در کلام وحی ذکر نشده است که نشان گمراه کنندگی خداوند در حق بنده ای باشد بلکه که خداوند راه را نشان داده إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً (۳_ انسان) و این انسان است که در بین راه هدایت و راه ظلمت، خود راه ظلمت را انتخاب می کند. اگر خداوند اعمال ظلمت بار مثل شراب خوردن را دلیل بر هدایت معرفی می کرد آن گاه می شد استناد کرد که خداوند انسان را گمراه کرده است در حالی که هرگز در کلام وحی چنین امری وجود ندارد.
در آیه بعدی حق تعالی تصریح می کند: وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ (۳۶_ نحل)
یعنی من بر هر امتی پیامبرانی برانگیختم که شما را به بندگی من دعوت کنند و از بندگی طاغوت دور سازند، برخی که عبادت من می کنند نور هدایت شان می دهم، و برخی که به دنبال طاغوت هستند پس نوری برای دیدن حقیقت نمی بینند و در حق خود، خودشان هستند که ظلمت و گمراهی را بر خود بار می آورند.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_لغت_قرآنی ۴۲۴
در پایان این بحث به لغتی مرتبط درکلام وحی با برزخ اشاره می کنیم.
🌟صِرٌّ:
به معنی بادی که می کُشد و زنده می کند و صدای بلندی که کسی را از خواب بر می خیزاند. كَمَثَلِ رِيحٍ فِيهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ (۱۱۷_آل عمران)
در این آیه باد سرد، همان باد مرگ است که در پاییز با وزیدن همه نباتات را زرد کرده و می کشد. فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا (۱۶_فصلت)
صَرْصَر خزان اشاره به این باد سرد پاییزی است. وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا (۲۸۶_بقره)
مراد از إصْر همان باد سردی است که در زندگی انسان می وزد و تمام برکات را زرد کرده می کشد. قحطی و بیماری اجتماعی (مثل کرونا) مصداق إصْر است که تمام دنیا را دچار افسردگی در روح و اقتصاد و... کرده بود.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ (۱۵۷_اعراف)
إصر اشاره به برداشتن برخی بدعت و بندهای جاهلی در ادیان گذشته توسط نبی مکرم اسلام (ص) دارد.
پس إِصْر به معنای رها کردن از زنجیر اسارت را هم گفته می شود و به نوعی باد گرم درختان را از اسارت زمین در بهار نجات می دهد و سرسبزی بر زمین هدیه می کند.
قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ (۸۱_آل عمران)
آیه اشاره دارد که پیامبران را حق تعالی تعهد گرفت اگر پیامبری دیگر بر آنان فرستاد او را یاری کنند و پیرو او شوند. عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي یعنی شما از بند نبوت آزاد می شوید و إِصْرَ من از شما برداشته می شود وقتی پیامبری بر شما بفرستم.
فَأَقْبَلَتِ امْرَأَتُهُ فِي صَرَّةٍ (۲۹_ذاریات)
اینجا صَرَّةٍ یعنی صیحه و صدای بلند که گویی سارا در خواب بود و با این صدای بلند از خواب برخاست و پرسید: من پیرزنی عجوز ام چگونه حامله می شوم؟ "فَصَكَّتْ وَجْهَهَا" یعنی بر خودش سیلی هم زد مبادا آن چه می شنود در خواب شنیده باشد.
قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا (۲۶۰_بقره)
آیه خطاب به حضرت ابراهیم برای کشتن و زنده شدن پرندگان به اذن الله است.
"فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ" یعنی پرندگان را هر طور تکه تکه کنی به بند شان کشیده ای، پس آنان را باذن ما و بعد از این که به سوی خود دعوت شان کنی آنان از بند رها شده و سمت تو دوباره پرواز و به سرعت خواهند آمد.
تصویر هم از صِرّ است یعنی به بند کشیدن یک لحظه بر روی کاغذ که هر زمان بخواهی آن لحظه بر تو برای دیدن آزاد می شود. هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ (۶_آل عمران) یعنی این خداوند است که هر طور که دوست داشته چهره شما را در شکم مادرتان به بند کشیده و صورت گری کرده است و شما قادر به آزاد کردن این بند و تغییر در شکل صورت خود را ندارید. صورت چهره بدن خاکی و سیما چهره بدن برزخی هر انسان است. البته کسانی که با گناهان چهره دنیوی خود را نکول و برگشت به عقب نداده باشند در قیامت با همین صورت محشور خواهند شد.
"يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ" صُور از صرّ است یعنی صدایی که سه حالت دارد: مثل سارا از خواب بیدار می کند، مثل قوم عاد صدایی که می کشد، مثل ابراهیم صدایی که به جایی انسان را فرا می خواند. پس بی تردید صور اسرافیل در یک صور مردگان در گورهایشان از خواب بیدار خواهد کرد، در یک صور زندگان را چون ابلیس و فرشتگان و.. باد سرد بر زمین خواهد انداخت و خواهد کشت، در صور بعدی همه را به محشر دعوت و جمع خواهد نمود.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#فایل_صوتی_قرآنی
#موضوع: عالم برزخ در قرآن
#حسین_جعفری_خویی
🆔 @akhlagh_marefat
داستانها و پندهای اخلاقی
4_6030792381811398418.mp3
57.65M
#فایل_صوتی_قرآنی
#موضوع: عالم برزخ در قرآن
#حسین_جعفری_خویی
🆔 @akhlaghmarefat
داستانها و پندهای اخلاقی
سعدیا کجایی که ببینی...... بنی آدم ابزار یکدیگرند
چو عضوی به عیش آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز لذت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی
واقعاً زمانه ای شده است که مردم به جای ناراحتی برای دردهای هم نوع، از خوشحالی او ناراحت اند....
✍حسين جعفری خویی (نایر خویی)
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_آیه_یک_تدبر ۷۵۰
الزَّانِي لَا يَنْكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ (۳_نور)
حق تعالی در این آیه زناکار را معادل مشرک گرفته است. چون زناکار در الست عهدی با خدا برای صاحب فرزند شدن ندارد و مؤمن چون عهد دارد از او مؤمن به دنیا بیاید برای همین حق تعالی ازدواج مؤمن با زناکار را حرام کرده است، و چون ذریّه مشرکان محکوم به نابودی است حق تعالی برای این إذن ازدواج زناکار با مشرک را داده است.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#پندهای_قصار
هر کس خود را در انجام هر کار خیری فراموش کند، خداوند او را برای همیشه و همه زمان بر یادها زنده خواهد داشت. پس بدانیم شرط فراموش نشدن، فراموش کردن خود است.
✍حسین جعفری خویی
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
10.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚫عبرت عبرت عبرت برای شناخت این دنیا...
تابوت را از آن جهت تابوت گویند که نشانِ مرگ است و باید تشییع کنندگان پشت سر او حرکت کنند.
خوشا به حال کسی که با دیدن این فیلم تابوت خود را در برابر خود ببیند و پشت سر او حرکت کند که به فرمایش نبی مکرم اسلام (ص) آن گاه است که کاخ آرزوهای او پشت سر تابوت مرگ او قرار می گیرد و سعادتمند دنیا و آخرت می شود.
✍حسین جعفری خویی
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
22.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#یک_داستان_یک_تصویر
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
#یک_داستان_یک_پند ۴۳۸
مردی با دو پسر خود برای مردم با سنگ و گِل خانه میساخت. مرد دختری داشت که به تازگی به خانه بخت فرستاده و بخاطر تهيه جهیزیه بدهکار مردم شده بود. او حتی در سرمای زمستان دست از کار نمیکشید. مرد در سحرگاهی برای نماز بیدار شد و به حیاط خانه رفت، بارش شدید برف را دید و گفت: خدایا بر من رحمی کن چند روز بارش برف را به تأخیر بینداز تا من بدهیهای خود را بدهم. ولی برف همچنان بارید و تمام مسیرها و راهها را مسدود کرد. مرد با دیدن این صحنه نالان و غمگین شد که چرا خدا دعای او را اجابت نکرد؟ صبح که شد درب خانه را باز کرد، برف روبی را دید که بازارش گرم است، فکری به ذهنش خطور کرد، بلافاصله دو پارو تهیه کرد و با پسرش مشغول به پارو کردن پشت بام خانه ها شدند. آنان دو روز از برف روبی درآمد خوبی داشتند چنان که آرزو می کردند سراسر زمستان را برف ببارد. آن گاه پدر به فرزند گفت: پسرم! آموختم که خداوند کسب روزی را بر بندهای هرگز نمیبندد. این چشم دل ما انسانهاست که بسته است. ما روزی خدا را فقط در جایی که خود گمان میکنیم می جوییم.
✍حسین جعفری خویی
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹روح در قرآن
📆۱۴۰۳/۱۰/۲۳
انسان از سه جزء به نام روح، جسم برزخی و جسم خاکی تشکیل شده است که در این فایل به روح و در فایل های بعدی به جسم برزخی و چشم برزخی مدد الهی خواهیم پرداخت.
روح، به آن نیرو و قدرت گیرندگی ودیعه شده از سوی خدا در انسان گفته می شود که می تواند خواطر ربّانی و ملکی را از سوی خدا دریافت کند که فقط در آفرینش کائنات در انسان دمیده شده است.
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ (۷۲_ص)
مراد از روح خدا، یعنی روح خدا اگر در انسان دمیده نمی شد چیزی از بیرون بدون شنیدن صدا و تصویر نمی توانست دریافت کند.
🆔 @akhlaghmarefat
داستان ها و پندهای اخلاقی