#سلوک_مراجع:
استاد عبدالحسین #خسروپناه
خبرگزاری شفقنا:
- آیت الله #سبحانی، علامه حلّی زمان ماست
- فقیهی کاملاً سیاسی است، اما حزبی نیست
- از جامعیت علمی گسترده ای برخوردار هستند
- دولتمردان نباید احکام اجتماعی اسلام را نادیده بگیرند
- زندگی آیت الله در حدّ متوسط به پائین جامعه است
- بسیار مراقب سلامت بیت هستند
https://fa.shafaqna.com/news/669101/
@E_sobhani
#معرفی_کتاب:
آسیب شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مؤلف: حسین ایزدی
#اندیشه_انقلاب
#میدان_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
.
هدایت شده از سلمان رئوفی
#معرفی_کتاب
🔆انقلاب اسلامی، موجودی زنده و پویا و پیش رونده است و باید برای کمک به این موجود زنده، اثرگذار و امیدآفرین دائما اندیشید و طرح و ایده و انگاره تولید نمود؛ اندیشه هایی که از قالبهای رایج و مرسوم در ادبیات علوم انسانی مدرن رها و آزاد باشند و بتوانند با تکیه بر فرهنگ و مبانی اصیل دینی و تمرکز بر ادبیات بومی، هندسه فکری جدید و طرحی نو دراندازد.
🔆کتاب حاضر سیاه مشقهایی در تحلیل آسیبهای کنونی انقلاب اسلامی و نیز نگاهی به ۳ موضوع انقلاب اسلامی، حوزه علمیه و مقوله تولید علم از زاویه انقلاب است.
🔆برخی از عناوین بخشهای این کتاب عبارتند از:
- بازخوانی جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی در متن تاریخ تحولات جهان
- گفتمان انقلابی، گفتمان اعتدالی، دو مسیر برای آینده انقلاب
- آسیب شناسی کلان جریان جبهه انقلاب اسلامی
- آسیب شناسی حرکت های گروهی جبهه انقلاب اسلامی
- آسیب شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- آسیب شناسی معنویت و انقلاب اسلامی
- درآمدی بر روش شناسی برداشت از سخنان رهبری
- مقام معظم رهبری و گفتمان سازی
- درآمدی بر تیپ شناسی و مدل سازی سبک زندگی عالمان برتر شیعی
-درآمدی بر جریان های فکری، علمی و سیاسی حوزه های علمیه
- آسیب شناسی تحول در حوزه
- مطالبات جبهه انقلاب اسلامی از حوزه علمیه
- حوزه سنتی و سنت های حوزوی
- هندسه حیات عالم انقلاب اسلامی
- و ...
🔆مولف حسین ایزدی
@salmanraoofi
هدایت شده از ألنکت الأدبیة والٱصولیة
#تفاوت_علم_معرفت
✅علم در کلیات و جزئیات است ولی معرفت در جزئیات.
✅علم اعم از حصولی و حضوریست ولی معرفت مخصوص حضوریست.
✅علم اعم از مسبوق به عدم و غیره ولی معرفت معمولا مسبوق به عدم است.
✅حصول علم اعم است از آنکه با تدبر و تفکر و زحمت باشد ولی معرفت توأم با تفکر و تدبر و زحمت بدست می اید.
استاد علی مومنی،جلسه اول تفسیر سوره توحید.
(العین،الاقرب،اربعین شیخ بهائی،ریاض السالکین...)
@alnokat
هدایت شده از المدرس الافضل
#شرح_تصریف؛
✅ کتاب تصریف جناب زنجانی و شرح تصریف جناب تفتازانی مورد استقبال بسیاری از ادیبان قرار گرفته و شروح و حواشی مهمی بر آنها نگاشته شده است که نشانه اهمیت این دو کتاب می باشد.
❄️ سرور معظم جناب آقای حاج علی اکبری با تلاش فراوان، اسامی شروح و حواشی این دو کتاب مهم را آماده نمودند که ضمن تشکر از ایشان، لیست نهایی را به محضر دوستان عزیز تقدیم می کنیم 👇👇👇👇👇
هدایت شده از شیخ حسین محلاتی
💠تصريف الزنجاني و شروحه
✅دونت في علم التصريف -التي عدها ابن عصفور في ممتعه أشرف شطري العربية وأغمضها وميزان العربية- المختصرات والمطولات، ولمعت من بينها المتون الجامعة المختصرة التي خف حملها وثقل علمها، وبرزت متون كتب لها القبول عند اهل العلم فتربعت مكانا علياً، كان منها متن «تصريف العزي» لعز الدين عبدالوهاب بن ابراهيم الزنجاني (م. 655 أو بعدها) رحمه الله تعالى.
هدایت شده از شیخ حسین محلاتی
💠... تصريف الزنجاني و شروحه
0⃣4⃣ شرحاً:
✅و لمكانة هذا المتن الرفيعة عند اهل العلم، ولما اتَّسمَ به من وضوح وحُسن تفريع .. نرى اقبال العلماء عليه والعناية به؛ شرحاً وتحشيةً ونظماً، وتعليقاً وتدريساً، فبلغت شروحه الى أربعين كتاباً، وُفّقنا –بفضل الله تعالى- للوقوف منها للجلّة من أهل العلم؛
1و2) فشرحه اولاً الأصفهيدي في شرحين كبير وصغير . (م. بعد سنة 729 هـ)
3) ثم سعد الدين التفتازاني (م. 793 هـ) وهو اول تآليفه وأشهر شروح تصريف العزي.
4) وعلي بن محمد الأفرزي الطبيب (م. 815ه).
5) والشريف الجرجاني (م. 816ه).
6) والشُّغري (م. 855ه) ونظمه أيضا ثم شرحه كما سيأتي.
7) وابن جماعة الكناني (م. 861ه).
8) وأبوالفداء المقدسي (م. ۸۹۱ه).
9) والبرسوي المعروف بخواجه زاده (م. 893ه).
10) والخطيب الشربيني (م. 977ه) وسماه: «الفتح الرباني في حل ألفاظ تصريف عز الدين الزنجاني» وعليه حاشية البدوي (م. 1331ه).
11) وحسین بن إبراهيم بن حمزة (م. بعد سنة ۱۰۰۰ه)، وسماه : « غاية الأماني في شرح تصريف الزنجاني ».
12) وابن الملا الحلبي (م. 1003ه).
13) والملا علي القاري (م. 1014ه)، وسماه « الفتح الرباني في شرح تصريف الزنجاني».
14) ونورالدين الحلبي (م. 1044ه).
15) والكركوري (م. بعد سنة ۱۰۹۹ه).
16) والفيومي (م. 1137ه).
17) والزرديني الباني (م. 1148ه).
18) ومفرج اليزدي (م. بعد سنة 1171ه).
19) والصعيدي (م. 1189ه).
20) وابن الست (م. 1199ه).
21) والأهدل اليمني (م. 1250ه) وسماه : « الجني الداني على مقدمة التصريف للزنجاني ».
22) والمخملجي الطرابيشي الحلبي (م. 1285ه)، وسماه : «شراب الراح فيما يتوصل به إلى العزي والمراح».
23) والكلباسي الأصفهاني (م. ۱۲۹۲ه).
24) والبابي الحلبي (م. 1296ه).
25) والكيلاني (المطبوع شرحه سنة 1298ه).
26) نصر الله الشيرازي (القرن 13).
27) والقاوقجي الطرابلسي (م. ۱۳۰۰ ه).
28) والكازروني البوشهري (المولود سنة ۱۳۱۰ ه).
29) والمرعشي (م. 1350).
30) والبارفروشي (م. 1360ه).
31) والمعظم الزنجاني.
32) وابراهيم بن عكاشة الجيلي.
33) وابن سعيد.
34) وعفيف الدين عبد الوهاب.
35) وشرحه بالفارسية للشيخ لطف الله.
36) وعبد الله بن محمد.
37) ومحمود بن عمر الأنطاكي.
38) وعمر الماروني.
39) والبيرخضراني الكردي.
40) ودده كنجي.
1⃣2⃣ حاشیة علي أحد الشروح:
✅وعلى شرح التفتازاني واحد و عشرون حواش لجماعة من العلماء:
[1] حاشية لسراج الدین الحلبي المتوفى سنة (م. ۸۵۰ه).
[2] وقاسم بن قطلوبغا المصري (م. ۸۷۹ه).
[3] والبرسوي المعروف بخواهر زاده (م. ۸۹۳ه).
[4] وجلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر السيوطي (م. ۹۱۱ه)، وسماها: « الترصيف على شرح التصريف » ، وعلى هذه الحاشية: تعليق لابن هلال (م. ۹۳۳ه)، وسماه : «التطريف على تعليق الترصيف على التصريف» ، وعلى هذا التعليق استدراك لابن الحنبلي (م. ۹۷۱ه)، وسماه : « تغليط التطريف في شرح التصريف» .
[5] وابن الغرابيلي الغزي (م. ۹۱۸ه).
[6] واللقاني (م. 958ه)، وعلى هذه الحاشية تقریران :تقرير لعلاء الدين البخاري (م. بعد سنة ۹۹۷ه) وتقرير للخفاجي (م. 1069ه)، جمعه عن شيخه أبي العباس العبادي (م. 994ه).
[7] وقره دده جونكي (م. ۹۷۳ه).
[8] والطبلاوي سبط ناصر الدين (م. 1014ه)، وسماها "طالع السعد في شرح تصريف العزي للسعد".
[9] والمناوي (م. ۱۰۳۱ه).
[10] والبولاقي (م. بعد سنة 1035ه).
[11] وبرهان الدين اللقاني (م. 1041ه)، وسماها : «خلاصة التعريف بدقائق شرح التصريف» .
[12] وجمال الدين بن صدر الدين بن عصام الدين (م. بعد سنة 1049ه).
[13] وسعد الله البردعي (م. 1067ه).
[14] والسيالكوتي الهندي (م. 1067ه).
[15] والجركسي (م. بعد سنة ۱۳۱۳ ه).
👈[16] والشيخ عبد الحق بن عبد المنان الجاوي المتوفي في القرن الرابع عشر الهجري ، وسماها : «تدريج الأداني إلى قراء شرح السعد على تصريف الزنجاني». وهي حاشية عميقة و انيقة.
[17] والإشنوي ، طبع سنة (۱۳۵۶ه)، وعلى هذه الحاشية تعليق للقره داغي (م. ۱۳۵۰ ه) و تعليق للقزلجي .
[18] وعبد الرحمن بن حسن الحلبي (م. 1375ه).
[19] وابن عرب.
[20] وإبراهيم بن يخشى دده خليفة قرجنسي.
[21] وأحمد بن شاهقلي.
5⃣ نظماً:
✅ونظم تصريف العزي الشغري (م. 880ه) والحصني (م. 971ه) والبتروني (م. 977ه) وباقشير (م. ۱۰۷۹ه) والنودهي البرزنجي (م. 1206ه).
2⃣ تخريجاً:
✅وخرّج شواهده وشواهد شرح التفتازاني، محمد بن ابراهيم التاذفي (م. 971ه) في «ربط الشوارد في حل الشواهد».
وشرح أبياته الفاروقي (نسخ في 1208ه).
✅وله أيضاً شروح وهوامش وتعليقات أخرى غير مشهورة.
#تدریج_الأدانی
___________________________
* المتن قاطباً من مقدمة طبعة دار المنهاج بالجدة سنة 1428 الهجرية، لتصريف العزي لمحققه أنور الشيخي الداغستاني، مع قليل من التصرف والتلخيص. ولتمام الفائدة انظر: «جامع الشروح والحواشي» للأستاذ المدقق عبد الله الحبشي.
🔴
هدایت شده از شیخ حسین محلاتی
🕋درس مکالمه عربی
🇮🇶(لهجه عراقی همراه با تطبیق با فصیح)🇮🇷
👈استاد سید محمد امام (جزایری)
🔘سه شنبه ها
🕡ساعت 18:30
در مؤسسه شیعه پژوهی قم برگزار می گردد.
✅خیابان صفائیه، کوچه 28 (بیگدلی)، نبش فرعی سوم، پلاک 65
(ویژه برادران طلبه)
🔴
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات_۲۱
(قسمت اول)
🌤 مقدمات انسداد صغیر در باب لغات:
1⃣ هر لغتی یک معنای واقعی دارد.
2⃣ ما مکلف هستیم تکالیف خود را بر اساس معانی واقعی انجام دهیم.
3⃣ علم تفصیلی به معانی لغات نداریم.
4⃣ راه علم و علمی جهت فهم معانی تفصیلی لغات منسد است.
5⃣ نیاز ما به قول لغوی بسیار زیاد است.
6⃣ عمل به احتیاط در این همه لغت موجب عسر و حرج می شود.
7⃣ عمل به شک و وهم مرجوح و باطل است.
👈 در نتیجه اگر قول لغوی ظن به معنی لغت ایجاد کند، از باب انسداد صغیر حجت می شود.
🔹به انسداد صغیر، صغیر گویند زیرا در کنارش راه علم به احکام باز است و فقط راه علم به لغات منسد است.
🌥 مقدمات انسداد کبیر:
1⃣ احکام واقعی وجود دارد.
2⃣ ما نسبت به احکام مهمل و رها نیستیم و تکالیفی داریم.
3⃣ راه علم و علمی جهت فهم معظم احکام، منسد است.
4⃣ عمل به براءت در این همه مورد مشکوک، موجب سهل انگاری در دین می شود.
5⃣ عمل به احتیاط در این همه مورد مشکوک، موجب عسر و حرج می شود.
6⃣ عمل به شک و وهم مرجوح و باطل است.
👈 در نتیجه همه ظنون و از جمله قول لغوی حجت می شوند (ظن عام).
@alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
#کفایه_مباحث_أمارات_۲۱؛
(قسمت دوم)
#و_کون_موارد_ص_۵۶؛
💠 شیخ انصاری:انسداد صغیر در باب لغات، موجب اعتبار قول لغوی می شود، زیرا:
1⃣ علم اجمالی به معانی لغات داریم.
2⃣ علم تفصیلی به معانی لغات نداریم.
3⃣ راه علم تفصیلی به معانی لغات منسد است.
4⃣ مراد از علم تفصیلی آن است که دقیقا بدانیم آیا موارد مشکوک در معنی این لغت داخلند یا نه؟
5⃣ نیاز به قول لغوی بسیار زیاد است.
👈 در نتیجه قول لغوی حجت است.
🏵 محقق خراسانی:انسداد صغیر، موجب اعتبار قول لغوی نمی شود، زیرا:
1⃣ باب علم و علمی نسبت به فهم احکام از راه های دیگر باز است.
2⃣ نیاز به قول لغوی در چند مورد بسیار کم است و در آن چند مورد کم عمل به احتیاط موجب عسر و حرج نمی شود.
🌸 محقق خراسانی:اگر شخصی معتقد به انسداد کبیر باشد و راه علم و علمی را جهت فهم احکام منسد بداند، یکباره همه ظنون و از جمله قول لغوی حجت می شود، در صورتی که قول لغوی، ظن نوعی به معنی لغت ایجاد کند؛ حتی اگر راه علم نسبت به لغات دیگر باز باشد و منسد نباشد.
✅ ما قبول نکردیم که انسداد صغیر علت برای حجیت قول لغوی باشد، اما اگر دلیل خاصی بر اعتبار قول لغوی پیدا شود، انسداد صغیر می تواند حکمت حجیت قول لغوی باشد نه علت.
🔹حکمت:علت ناقصه؛ حکمت باعث تشریع حکم می شود اما دلیل نمی شود که هر جا حکمی بود حتما این حکمت وجود داشته باشد.
🔹علت:علت تامه؛ علت باعث تشریع حکم می شود و هر جا حکمی بود حتما علت آن موجود است.
👈 در نتیجه قول لغوی از دیدگاه محقق خراسانی حجت نیست.
@alafzal1400