eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
859 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) با همکاری مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مناسبت سی و سومین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) برگزاری می کند: 🔸نشست علمی: ؛ مکتب نظام ساز 🎙 با حضور: استاد آیت الله فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری و مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🕰 چهارشنبه 11 خرداد 1401، ساعت 18:30 الی 20 ↙️لینک شرکت مجازی در کرسی: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U @albayann
مکتب فقهی_امام_خمینی؛ مکتب نظام ساز.mp3
9.84M
🔊 🏷نشست علمی: ؛ مکتب نظام ساز 🎙در بیان استاد آیت الله فرحانی 🖋برخی از سرفصل های مطروحه: 📌خصوصیات و متد اجتهادی امام خمینی 📌مروری بر مبانی اصولی نظام ساز حضرت امام 📌قله های مکتب فقهی امام در اندیشه حکومتی ایشان @albayann
🏴مراسم سالگرد ملکوتی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) 🎙سخنران : استاد آیت الله فرحانی 📆جمعه ۱۳ خرداد ساعت ۲۱ 📍دزفول_حرم مطهر سبز قبا (ع) @albayann
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠جامعه یک نفس بسیط دارد که باید اتصال به ولی الله الاعظم پیدا کند. إِنَّ فِي هَٰذَا لَبَلَاغًا لِقَوْمٍ عَابِدِينَ 🔺توقیع شریف امام عصر به شیخ مفید... @albayann
25.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🎙استاد ➖از خصوصیات بارز امام احاطه ایشان به مسائل سیاسی روز اسلام و جهان است. 📌امروز هم مقام معظم رهبری در امتداد شخصیت کم نظیر یعنی امام با با سه ویژگی تقوا،علم و سیاست دارد انقلاب را اداره میکند. @albayann
16.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🎙استاد آیت الله فرحانی 💠تحلیل آغاز جریان انقلاب و نگاه امام خمینی(ره) بر اساس ➖نقش نماد ۱۵ خرداد در تبیین حقیقی جمهوری اسلامی ➖تأثیر ارتباط مردم و مرجعیت شیعه در پیروزی انقلاب 📌مسئله غیبت و انتظار امام عصر(عج) بر اساس دیدگاه معرفتی ما یعنی تحقق مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی @albayann
🖊 اسلام و اجتماع 🔹انسان بر اثر این مقصد اساسی که سعادت و کامیابی در زندگی است ، باید روش منظمی در زندگی خود که ناگزیر اجتماعی خواهد بود اتخاذ نماید ... 🔺اسلام ، روش جاری و قوانین موضوعه خود را بر اساس « اخلاق » بنا می نهد.... @albayann
البیان
🖊 اسلام و اجتماع 🔹انسان بر اثر این مقصد اساسی که سعادت و کامیابی در زندگی است ، باید روش منظمی در ز
🖊 اسلام و اجتماع 🔹 طبیعت انسانی در زندگانی خود منظور و مقصدی بالاتر از این ندارد که بقای وجـود خویش را ( تا می تواند ) تأمین کرده ، به خواست های غریزی خود برسد . انسان اگر در نخستین قدمی که بر می دارد با همنوعان خـود گرد هم آمده ، اجتماعی منعقد می کند و بـرای حفظ اجتماع زیر بار قوانین و مقرراتی رفته ، به همان اندازه از آزادی فردی محروم می شود ، همه برای این است که می خواهد با محرومیت از بخشی از آزادی خود ، بخشی دیگر از آزادی را به دست آورده ، از آن برخوردار شود و بقای وجود و خواستهای غریزی خود را بهتر تأمین نماید . 🔸اصل در سعادت و خوشبختی انسان - به حسب آفرینش سعادت فرد است ، و سعادت اجتماع فرع آن است ، نه به عکس . به عبارت دیگر : مقصود آفرینش طبیعت انسانی است که همانا وجود فرد است نه هیئت اجتماعی افراد ، و انسان که به سوی عقد اجتماع هدایت می شود برای نگهداری فرد است . انسان بر اثر این مقصد اساسی که سعادت و کامیابی در زندگی است ، باید روش منظمی در زندگی خود که ناگزیر اجتماعی خواهد بود اتخاذ نماید . بخورد ، بنوشد ، بپوشد ، بیارآمد ، همسر گیرد ، فرزند بیاورد و در راه تأمین نیازمندی های خود بکوشد و با تفکر خود راه تأمین بقا را هموار کند . 🔺اسلام ، روش جاری و قوانین موضوعه خود را بر اساس « اخلاق » بنا می نهد و با تاکید و اصرار فراوان ، مردم را با اخلاق پاک ، بار می آورد ، زیرا اجرای قوانین عملی در گرو و بر عهدهٔ اخلاق است ، چرا که اخلاق در نهان و آشکار و خلوت و جلوت ، وظیفه و کار خود را بسیار بهتر از یک پلیس مراقب و یا هر نیروی دیگری که در حفظ نظم کوشش کند ، انجام دهد . 📚بررسی های اسلامی @albayann
تفسیر الحمدلله بر مدار انسان شناسی.mp3
4.07M
🎙 🔹فضیلت و جامعیت الحمد الله و ترجیح آن بر لا اله الا الله در اندیشه امام خمینی(ره) 🔸جایگاه و منزلت آیه الحمد الله در حکمت نظری ➖مبنای حضرت امام در تفسیر الحمد الله بر مدار انسان شناسی 🖊استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند. @albayann
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی 📚 مقالات فلسفی ص ۱۸۴ @albayann
البیان
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی 📚 مقالات فلسفی ص ۱۸۴ #شهید_مطهری @alba
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی 🔹نيستي را نمي‌‌توان از بطن هستي استنتاج کرد. بر فرض اينکه اصل سخن هگل درست باشد که هستي وقتي با قطع نظر از هر چيز ديگر در نظر گرفته شود، چون تعين ندارد پس هيچ و پوچ است (که خود اين حرف باطل است و بر فرض صحت همان اصالت ماهيت و اعتباريت وجود است) تازه معني‌‌اش اين است که «هستي نيست». «هستي نيست» غير از اين است که هستي نيستي را در بطن خود دارد. 🔸يکي انگاشتن ايندو ناشي از فرق نگذاشتن ميان دو قضيه است که در منطق يکي را قضيه «سالبه محصّله» و ديگري را «موجبه معدولة المحمول» مي‌‌نامند. «هستي نيستي است» يک قضيه موجبه معدولة المحمول است و با قضيه سالبه محصله (هستي نيست) فرق دارد و همين فرق نگذاشتن است که منشأ دستگاه فلسفي بزرگ هگل شده است. ➖اشتباه بزرگ هگل اين است که قضيه سالبه محصله را با موجبه معدولة المحمول اشتباه کرده است يعني بر فرض اينکه هستي در ذات خودش نيست، هستي منتفي مي‌‌شود نه اينکه نيستي با هستي توأم مي‌‌شود. 📌به اين مثال توجه کنيد: يکوقت شما مي‌‌گوييد: «الف ب نيست»- که بهتر است بگوييم: «نيست الف ب»- که نيستي مانند کسي که کلاهي را از سر ديگري برمي‌‌دارد «ب» بودن را از سر «الف» برمي‌‌دارد. «نيست الف ب» قضيه سالبه است. ولي يکوقت مي‌‌گوييم «الف نا «ب» است». در اينجا چيزي از «الف» نفي نکرده‌‌ايم بلکه چيزي براي او اثبات کرده‌‌ايم و آن نا «ب» بودن (غير «ب» بودن) است. 🔹اينجاست که وجود و عدم به اعتباري با يکديگر ترکيب شده‌‌اند. در قضيه «زيد ايستاده نيست» از زيد حالت ايستاده سلب شده و در قضيه «زيد ناايستاده است» براي او حالت ناايستاده اثبات شده است. فرق اين دو نوع قضيه فرق ميان «مرد نيست» و «نامرد است» مي‌‌باشد. در نامرد بودن فقط سلب مرد بودن نشده بلکه يک چيزي هم اثبات شده است. 🔺قضاياي نوع اول را که در آن محمول عاري از ادات سلب است و فقط رابطه، رابطه سلبي است «سالبه محصّله» و قضاياي نوع دوم را که رابطه آنها رابطه ايجابي و محمولشان همراه با ادات سلب است «موجبه معدولة المحمول» مي‌‌نامند و مي‌‌گويند در موجبه معدولة المحمول يک چيزي هم لابلاي محمول براي موضوع اثبات گرديده است؛ و اينجاست که به فرض پذيرفتن حرف هگل که‌‌ مي‌‌گويد «هستي نيست» بايد گفت اين «نيست» رفع است از براي هستي، نه اينکه «هستي هست ناهستي» که اولي سالبه محصله و دومي موجبه معدولة المحمول است و اشتباه هگل در اين است که در مقدمه، قضيه سالبه مي‌‌گويد و در پايان معدوله نتيجه مي‌‌گيرد! 📚مقالات فلسفی ص۱۸۴ @albayann
🖊دعای عوام بهتر مستجاب می شود تا علما ⁉️شخصی از آیت الله طباطبایی پرسید : « این دعاهای عربی را که عامه مردم بخوانند ، نمی فهمند ؛ آیا خواندن همان الفاظ آن دعاها -بی آنکه معانی آن را بدانند- اثری دارد ؟! » ✅جناب علامه طباطبایی فرمودند : « اتفاقاً آن دعاها برای عامه مردم که زبان عربی و معانی آنها را نمی دانند بهتر مستجاب می شود ! زیرا نفس خود را به نفس امامان ( علیهم السلام ) متصل می کنند و از خدا می خواهند هر چه امامان با خواندن این دعاها می خواستند ، به آنان هم بدهد اما ما به اندازه فهم خودمان از آن دعاها ، از خدا می خواهیم ! » 📚 زمهر افروخته ، ص 160 ، به نقل از ، علی سعادت پرور @albayann