eitaa logo
البیان
11.4هزار دنبال‌کننده
948 عکس
213 ویدیو
75 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
9.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🖊 شجاعت و صلابت حضرت زینب سلام الله علیها 🎙درکلام استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری 🏴به مناسبت شهادت حضرت زینب سلام الله علیها @albayann
@albayannوفات حضرت زینب سلام الله علیها.mp3
زمان: حجم: 1.97M
🎙 🖊حضرت زینب اسوه جهاد تبیین ➖فرمایشات استاد در تقارن وفات حضرت زینب با 22 بهمن 🏴به مناسبت سلام الله علیها @albayann
🖊پیام تبریک استاد آیت الله فرحانی در پی انتصاب حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکترعبدالحسین خسروپناه بدینوسیله انتخاب شایسته جنابعالی را به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تبریک می‌گویم. بدون تردید سوابق ارزنده علمی و فرهنگی جنابعالی، درکنار مجاهدت در دروان دفاع مقدس و همچنین عرصه تبیین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، زمینه ساز توفیقات روزافزون برنامه‌های تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود. امید است با این انتصاب شاهد تسریع در تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در حوزه مسئولیت های این شورا باشیم. از درگاه خداوند متعال عزت و توفیقات روزافزون برای جنابعالی مسئلت می‌نمایم. عبدالکریم فرحانی نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری 5 بهمن 1401 @albayann
شماره چهارم لوح پژوهشی فرائد.jpg
حجم: 24.55M
📚 شماره چهارم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره چهارم خود، مطالبی با سه سرفصل مراتب حکم آخوند (ره) و مراتب ادراک و ولایت فقیه ارائه شده است. 💠مطالب لوح شماره چهارم به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ اشکالات حضرت امام(ره) بر مراتب حکم آخوند (ره)و مشهور تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی 2️⃣ بررسی مراتب ادراک در اثبات مراتب عوالم خلقت به قلم حجةالاسلام والمسلمین علی فرحانی ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 3️⃣ ولایت فقیه مساله ای فقهی یا کلامی؟ به قلم حجةالاسلام والمسلمین عبدالله مجدمی ؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
🔰 استاد 🌱وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هؤُلاَءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿البقرة، ۳۱﴾ 🖊خداوند همه اسماء و حقایق عالم را به آدم داد. این اساسی ترین صفت خلیفه خدا است. ⁉️این سوال را از آقای آگوست کنت باید کرد که چگونه بنای اندیشه دینی مقابله با خرد است؟ 🌱ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ سپس آن حقایق را بر ملائکه عرضه کرد. فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هٰؤُلاَءِ ملائکه جاهل بودند به این اسماء گفتند سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا ﴿البقرة، ۳۲﴾ سپس فرمود قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ‌ ﴿البقرة، ۳۳﴾ ➖اینجا اوج قضیه است که آدم یعنی ولی خدا، معلم همه ملائکه شد. خدا رحمت کند حضرت امام(ره) را که از این آیات استفاده می کردند که نگویید جبرئیل قرآن را بر پیغمبر نازل کرد بلکه معلم همه ملائکه آدم است. لذا ببینید قرآن انسان را در چه قله ه­ایی تصویر می­کند. وقتی آدم آن خزائن علم الهی را باز کرد، خداوند به ملائکه فرمود آیا نگفتم من چیزی می­دانم که شما نمی­دانید. @albayann
🔰به استحضار مخاطبین محترم کانال البیان می رساند: 🖊همانگونه که مستحضرید دوفصلنامه علمی-تخصصی آفاق فقاهت با محوریت آثار و پژوهش های اساتید و طلاب مدرسه فقهی أمیرالمومنین(ع) مقالات مختلفی را در حوزه فقه، اصول و فلسفه ارائه داده و تا کنون 6 شماره از آن منتشر شده است. 📌با توجه به درخواست مکرر مخاطبین محترم این نشریه و همچنین ضرورت طی روال حقوقی آن، دوفصلنامه آفاق فقاهت در سامانه نورمگز (noormags) ثبت گردید. 👈لذا از این پس می توانید با مراجعه به پروفایل آفاق فقاهت در سامانه نورمگز مقالات منتشر شده را به تفکیک دانلود نمایید. https://www.noormags.ir/view/fa/magazine/4697 @albayann
12.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🖊 ۲۲بهمن باید سرمشق ما باشد| 🔹وقتی دیدند ملت همه می‌گویند که ما رژیم فاسد طاغوتی را نمی‌خواهیم، آنها تسلیم شدند و آن آدم را از اینجا بردند. و شما بیرونش کردید از اینجا. این یک درسی است برای ما در طول تاریخ که اگر ما بخواهیم مقاصد خودمان را، کشور خودمان را به آن طوری که می‌خواهیم برسانیم؛ یعنی به ثمر برسانیم نتیجه این همه خون و این همه علیل و این همه رزمنده، باید همه با هم باشیم. 🔸 این یک درسی است که ما از 22 بهمن فرا گرفتیم. و باید این درس را با تمام قوا دریابیم؛ و با تمام قوا حفظ کنیم این را. 📌22 بهمن باید سرمشق ما باشد در طول زندگی؛ و برای نسلهای آینده که همه آنها 22 بهمن را، که غلبه ایمان بر کفر و الله بر طاغوت و اسلام بر کفر بود، باید حفظ کنند و بزرگ بشمارند. @albayann
@albayannحیاة طیبه.mp3
زمان: حجم: 899.3K
🔊 ⁉️چرا در آیه فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً، از حیات، تعبیر به توحید می شود؟ ⁉️رکن اصلی عرفان اسلامی و ارمغان آن چیست؟ 🎙 استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند. @albayann
🖊سازمان علم اجمالی در اندیشه محقق خراسانی(ره) برگرفته از درس خارج اصول استاد ✍مقرر: حجت‌الاسلام حجت پورعبدالهی 🔹محقق خراسانی در مورد علم اجمالی بر خلاف مشهور که تمرکز بر روی علم و قطع دارند بر روی معلوم تکیه می کنند و سیستم علم اجمالی خود را بر اساس آن تنظیم می نمایند لذا ایشان می فرمایند در قدم اول باید مشخص شود که معلوم بالاجمال از چه جنسی است. 1⃣معلومی که فعلیت مطلقه دارد. 2⃣معلومی که فعلیت مطلقه ندارد. به این بیان که بعضی از معلوم‌ها به گونه‌ای هستند که حتی در حال علم اجمالی به آنها فعلیت مطلقه پیدا می‌کنند، یعنی این معلوم به اندازه‌ای اهمیت دارد و فاخر است که مولا در حال اجمال هم دست از آن بر نمی‌دارد. 📌 اگر معلوم یک معلوم ارزشمند و خاصی بود که در همان حالت اجمال هم فعلیت مطلقه پیدا کرد یعنی خود معلوم علت تامه امتثال بود هیچ چاره‌ایی نیست الا اینکه آن معلوم امتثال شود و راهی برای جریان اصل وجود ندارد حتی در یک طرف! 🔸اما در مواردی که معلوم دارای فعلیت مطلقه نیست به دو صورت خواهد بود: 1⃣نسبت به آن فعلیت غیر مطلقه علم اجمالی وجود دارد، در اینجا هیچ اشکالی وجود ندارد که در هر دو طرف این معلوم بالاجمال که فعلیتش مطلقه نیست اصل جاری شود! 2⃣نسبت به آن فعلیت غیر مطلقه علم تفصیلی وجود دارد در اینجا علم تفصیلی اجازه جریان اصل را نمی دهد اما نه به خاطر معلوم بلکه چون اساسا به خاطر وجود علم تفصیلی دیگر شکی وجود ندارد. ➖تعبیر محقق خراسانی(ره) در این زمینه بسیار فنی است ایشان می فرمایند معلومی که فعلیت مطلقه است علم اجمالی و تفصیلی در مورد آن فرقی نمی کند اما معلومی که فعلیت مقیده ای دارد علم تفصیلی و اجمالی نسبت به آن با هم متفاوت می شود اما این تفاوت ناظر بر معلوم نیست بلکه فرقشان در این است که وقتی علم تفصیلی وجود دارد یعنی علم مقرون به شک نیست و چون شکی در آن نیست اساسا بحث از اصل را در آن مطرح نمی شود و این به وجود نیامدن اصل به خاطر نبود موضوع اصل که شک است می باشد. 📌لذا یکی از اصولیونی که بسیار زیبا از اول کار با سازمان مشهور در این زمینه درگیر شده است محقق خراسانی می باشند که می فرمایند نباید در این بحث علم را توسعه داد تا بعد گفته شود که علم تفصیلی علت تامه و علم اجمالی مقتضی است بلکه باید گفت معلوم نسبت به فعلیت گاهی وقتها مثل علت تامه عمل می کند و یک فعلیت مطلقه غیر قابل تخلفی را درست می کند و گاهی وقتها معلوم این گونه نیست و فقط مقتضی فعلیت است و این اقتضای فعلیت وقتی تامه می شود که علم تفصیلی نسبت به آن پیدا شود. 🔰طبق این توضیحات سازمان ایشان در بحث علم اجمالی(اشتغال) و در جمع بین حکم ظاهری و حکم واقعی این گونه است که می فرمایند ما دو گونه فعلیت داریم فعلیت لویی و فعلیت مطلقه! اگر فعلیت لویی باشد علم تفصیلی که به آن بخورد تمام می شود اما اگر آن فعلیت لویی نبود بلکه به گونه ی مطلقه باشد خود آن معلوم علت تامه است و جلوی اصل را می گیرد. 📌این مطلب اصل نظریه محقق خراسانی در اصول عملیه است که معلوم بالاجمال اگر واجد علت تامه بعث و زجر فعلی است معلوم علت تامه است نه علم که در این صورت معلوم نقش علت تامه را ایفا می کند و دیگر علم تفصیلی و اجمالی نبست به آن فرقی ندارد یعنی اگر معلوم واجد مرتبه ای است که تمام العلة انبعاث یا تمام العلة انزجار است علم از کار می افتد. 👈ذکر این نکته لازم است که طبق این مطالب باید گفت محقق خراسانی در بحث مراتب حکم، قائل به پنج مرتبه بودن مراتب حکم هستند: 1- مرحله اقتضا 2- مرحله انشاء 3- مرحله فعليّت تعليقيه 4- مرحله فعليّت حتميّه 5- مرحله تنجّز. @albayann