البیان
#تقریر درس #أسفار استاد آیت الله فرحانی ❓منظور ملاصدرا کدام معنای از وجود است که فهیم به آن را راسخ
#تقریر درس #أسفار استاد آیت الله فرحانی
👈🏻 فتأمل فی هذا المقام فإنک لو عرفت هذا المعنی فی الوجود صرت من الراسخین فی العلم( الحکمةالمتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعه- ج۱ -ص۱۳۰)
❓منظور ملاصدرا کدام معنای از وجود است که فهیم به آن را راسخ در علم میداند؟
ملاصدرا می گوید: در عبارات فلاسفه «وجود» دو نوع کاربرد دارد: یکبار مراد از وجود، حقیقت وجود است و یکبار مراد از وجود مفهوم وجود است.
فلذا در مسئله وجود یکبار اشتراک ، وصف مفهوم است و در یک جا اشتراک وصف مطابَق است.
یکبار مشترک را بر مطابَق و واقع آن حمل می نماییم و یکبار مشترک را بر مفهوم وجود حمل می کنیم.
🔹 بنابراین باید اولاً میان معقول اولی و معقول ثانی فرق نهاد و ثانیاً در معقول ثانی باید بین مشترکی که مفهوم وجود است و متصف به وصف کلیت مفهومی می گردد و بین مشترکی که مربوط به مطابَق این مفهوم است که کلی سعی است، تفکیک نمود. اگر مطابَق را کلی می دانیم، منظور کلی سعی است نه کلی مفهومی.
حال اگر مطابَق را به کلی سعی متصف نماییم ، آن چه در تشکیک از آن بحث می کنیم و می گوییم: در همه جا هست، فیض منبسط اوست.
🔺 به تعبیر حضرت امام حقیقت تام احمدی و محمدی(ص) است.
همان «بکم فتح الله و بکم یختم» است و به تعبیر حاجی «فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى » می باشد.
همان «فبهم ملأت سمائک و ارضک» که با آن آسمان و زمین را پر کرده است.
و یا فراز«لیس ورائکم و وراء الله یا سادتی منتهی» است.
بر این اساس دو شأن درست می شود و دو مرتبه «ذات» و «فیض منبسط ذات» داریم.
💠 ملاصدرا می فرماید: با فهم این نکته از راسخان در علم خواهی بود.
استاد ما ، آیت الله جوادی می فرمایند: مراد ملاصدرا از این مطلب، فهم وجود سعی و فیض منبسط است و الا کسی قادر به درک ذات نمی باشد. اگر کلی سعی را که حقیقت فیض منبسط است بفهمیم، از راسخان در علم خواهیم بود؛ به نظر ما ملاصدرا تا آخر به این نکته معتقد است. این که بفهمیم وجود دارای یک مرتبه واقعی حقیقی است به نام کلی سعی که همان حقیقت محمدیه(ص) می باشد. وگرنه ذات که معروف و معبود کسی نیست.
#فقه_الخمینی
#علامه_طباطبایی
@albayann
البیان
🖊به مناسبت روز معلم و تجلیل از معلمان تراز انقلاب #روز_معلم @albayann
به مناسبت بزرگداشت روز معلم.mp3
2.58M
🎙 #بشنوید
🖊به مناسبت روز معلم و تجلیل از معلمان تراز انقلاب
🔰استاد آیت الله فرحانی
#روز_معلم
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖊بنا به درخواست مکرر مخاطبین محترم مبنی بر ارائه تفصیلی مطالب استاد آیت الله فرحانی
🖇معاونت تنظیم و نشر آثار مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) برخی از موضوعات مطروحه استاد در سنوات گذشته را تنظیم و جهت مطالعه و تحقیق فضلا و محققین ارائه کرده است.
📌عزیزان می توانند از طریق لینک موضوعات ارائه شده رو ملاحظه کرده و در صورت در خواست؛ تهیه نمایند:
🌐http://farhani.net/shop/
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
11.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊حضرت سه مرتبه این جمله را تکرار میفرمایند: نافلۀ شب را حتماً بجا بیاور!
📌معلوم میشود خصوصیاتی در بلندشدن در نیمۀ شب، سحرخیزی، و عبادت کردن وجود دارد که در هیچ یک از نمازهای بیست و چهار ساعتِ دیگر، این خصوصیات وجود ندارد.
📚 «الشافی فی العقاید، الاخلاق و الاحکام و امالی»
#امام_خامنه_ای
@albayann
استدلال شهید مطهری برای اثبات ذات لا یزال الهی با بینش صدرایی.mp3
1.39M
🔊 #بشنوید
🔹نقطه اختلاف و اشتراک برهان صدیقین علامه طباطبایی و ملاصدرا در اندیشه شهید مطهری
🔸استدلال شهید مطهری برای اثبات ذات لا یزال الهی با بینش صدرایی
🎙استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
✍پیام آیت الله فرحانی در پی شهادت مدافع امنیت اهواز
بسم الله الرحمن الرحیم
📎شهادت مجاهدانه سروان «شهید سعید ربیعی» که در راستای تأمین نظم و امنیت ، به خیل شهدا پیوست، موجب تألم و تأثر فراوان گردید.
به یقین نام آن شهید سربلند که از پرسنل فرماندهی انتظامی شهرستان اهواز بود و جان عزیز خود را غیورانه در طبق اخلاص نهاد تا حافظ نظم جامعه، آرامش مردم و مبارزه با هنجارشکنان و مخلان امنیت عمومی باشد، به نیکی در اذهان مردم قدرشناس خواهد ماند.
اینجانب شهادت غیورانه این شهید سرافراز نظم و امنیت را به رهبر معظم انقلاب، خانواده معظم ایشان، عموم مدافعان امنیت، به ویژه به فرماندهی نیروی انتظامی اهواز و مردم بزرگوار استان خوزستان تبریک و تسلیت میگویم و برای آن شهید والامقام، علو درجات و برای بازماندگان، شکیبایی و صبر جزیل را از درگاه قادر متعال مسألت دارم.
@albayann
البیان
📘تقسیمات هشت گانه شیخ انصاری(ره) در ذیل اصل عملی برائت و دلایل اینگونه تقسیم. برگرفته از درس خارج آی
📘تقسیمات هشت گانه شیخ انصاری(ره) در ذیل اصل عملی برائت و دلایل اینگونه تقسیم.
برگرفته از درس خارج آیت الله فرحانی
✍🏻مقرر: حجت الاسلام حجت پورعبدالهی
🔹آنچه مشخص است شیخ انصاری(ره) در کتاب رسائل ذیل بحث برائت هشت مسئله را مطرح کرده و مورد بررسی قرار می دهند در قدم اول بحث به شبهه وجوبیه و تحریمه تقسیم می گردد که در ذیل هر کدام چهار مسئله بیان می شود(شبهه حکمیه فقدان نص، اجمال نص، تعارض نصین و شبهه موضوعیه).
⁉️در اینجا این سوال مطرح می گردد ایشان بر چه اساسی این تقسیم را انجام داده است و چرا بحث از شبهات موضوعیه را نیز در علم اصول مطرح کرده اند؟
1️⃣اساسا شیخ انصاری در این مسائل ناظر بر ادله هستند و ملاحظه کرده اند بعضی از ادله مختص به بعضی از این مسائل هستند برای نمونه می توان به ادله حلیت اشاره کرد که مختص شبهات تحریمه می باشند و کاری به شبهات وجوبیه ندارند و یا اینکه لفظ بعینه که در راویت آمده است ناظر بر شبهه موضوعیه یا شبهه حکمیه است، لذا زمانی که می خواهند لسان ادله را رسیدگی کنند باید از قبل مشخص شود که چند مسئله وجود دارد و ادله ناظر بر کدام مسئله است. اینکه کدام دلیل تحریمه و کدام وجوبی است و کدام دلیل موضوعی و کدام دلیل حکمی می باشد.
📌به بیان دیگر می خواهند لسان دلیل و فقه دلیل به دست بیاید و فقه دلیل را هم برای مسئله اصولی می خواهند و این مسئله در دلیل اثبات مسئله اصولی ثمره دارد و از مبادی تصدیقی بحث خواهد بود و به حد وسط استدلال کمک می کند.
⁉️البته در اینجا یک سوال وجود دارد که آیا مبادی تصدیقی داخل یک علم محسوب می شوند یا خیر؟
✅ که در جواب باید گفت مشهور مبادی تصدیقی را داخل در علم و از مسائل می دانند و افرادی آن مباحث را از مسائل علم بر نمی شمارند و حال اگر کسی آنها را داخل در علم نداند می شود با مبنای جامع آنها را داخل کرد و مسئله را حل نمود.
2️⃣دلیل دیگر اختلافی است که با اخباریها وجود دارد همه آنها الا امین استرابادی در شبهه وجوبیه قائل به اصالت البرائة هستند اما در شبهات تحریمه اختلافی وجود دارد و شیخ انصاری می خواهند با تفکیک این مسائل دایره اختلاف بین اصویین و اخباریها را مشخص کنند.
🖇(اخباریها در شبهه تحریمه موضوعیه اشکال نمی کنند ولی در شبهه تحریمه حکمیه اشکالی را وارد می کنند در صورتی که دلیل مشترک بین شبهه تحریمه موضوعیه و حکمیه است).
🔸البته به اقتضای آن دوران که زمان شکل گیری مکتب اصولی وحید بهبهانی است شیخ انصاری احساس ضرورت کرده اند و تفصیلا به این مسائل پرداخته اند.
ایشان در بحث تبویب در مقام تاسیس و تقویت مکتب است و در مقابل شیخ اخباریها قرار دارند و باید مدرسه محقق بهبهانی تقویت می کردند و لذا توجه به اخباریها ضروری است و اقدام شیخ در آن زمان درست است گرچه ممکن است در زمان حاظر کار دیگری صورت بگیرد.
⁉️اگر سوال شود چرا تعداد مسائل بیشتر نباشد ؟
در جواب باید گفت شیخ انصاری به دنبال ریزه کاریهای مسائل نبوده است و همین که گفته می شود حرمت و غیر وجوب و وجوب و غیر حرمت کافیست.
🔰حال ذکر این نکته لازم است کسانی هم چون محقق خویی(ره) قائل به این مطلب هستند که شیخ انصاری بعضی از این مسائل را استطرادی بحث کرده است که با توضیحات داده شده اشتباه بودن این ادعا به دست می آید.
برای نمونه به این مطلب می شود اشاره کرد که ایشان می فرمایند چون اکثر ادله مشترک بین شبهه تحریمه و وجوبیه است نباید بین این دو تفکیک صورت می گرفت و اگر شیخ شبهات موضوعیه را هم مطرح کرده است به این دلیل است که ادله شبهات موضوعیه را نیز می گیرد.
🔹در جواب باید گفت این مطلب درست نیست چون خود ایشان بر سر قید بعینه که در روایت کل شیئ لک حلال حتی تعرف انه حرام بعینه آمده است فرمودند این روایت مختص به شبهات موضوعیه است و دلیل این که روایت مختص به شبهات موضوعیه می باشد را این گونه فرمودند که یا قید را باید حمل بر تاکید کرد که خلاف ظاهر است و باید در اطراف علم اجمالی برد که آن وقت نمی شود در اطراف علم اجمالی ترخیص به دو طرف داد چون ترخیص فی المعصیة پیش می آید و عقلا محال است لذا ناچارا باید روایت را ناظر بر شبهات موضوعیه دانست و همین نشان می دهد که روایات مشترک بین موضوعیه و حکمیه نمی باشد.
📎اساسا شیخ انصاری تبویب را طبق قول مختار انجام نداده است و همین که کسی قائل شود روایت حتی تعلم انه حرام بعینه برای شبهه موضوعیه است ایشان باید از آن بحث کند.
#فقه_الخمینی
#اصول
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است.....
⚠️اینها باید برگردند....
#امام_خامنه_ای
@albayann
البیان
🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است.....
🗂فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّینِ وَلِیُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ
🔹همیشه طلاب این دو استان, هم از لحاظ کمیت جزو کمیتهای درجه ی یک و بالا بوده اند بیشتر در قم, تا حدودی هم در مشهد هم فعالتر و پر تحرک تر بودند; این نشان دهنده ی عمق ایمان این مردم است.
📌علی رغم آن همه تبلیغات, پدران و مادران روستایی و شهری, دلبستگی شان به امر دین آن چنان بود که فرزندان خودشان را در کسوت روحانیت ملبس کردند و آنها را برای تحصیل به حوزه ها فرستادند.
🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است فرمودند هزار و صد نفر از طلاب و فضلای گیلانی در قم اند. چه تعداد از این هزار و صدنفر, دیگر احتیاج ندارند یا اراده ی این را ندارند که تحصیل کنند؟ یقینا کم نیستند; اینها باید برگردند; این سرمایه گذاری باید برگردد; این گله ی من از همه ی فضلا و طلابی است که در قم متمرکز شده اند.
🔸در گذشته شهرستانها علمای بزرگی داشتند; در همین شهر شما علمای بزرگی بودند; البته من از نزدیک اغلب آنها را نمی شناختم. بعضی مثل مرحوم آقای ضیابری را زیارت کرده بودم; اما بقیه را دورا دور می شناختم; اینها علمای بزرگی بودند; بعضی تحصیل کرده های نجف و بعضی در قم درس خوانده بودند.
📌این شهرها چه این جا, چه شهرهای دیگر این استان مثل بقیه ی مراکز گوناگون, مملو از علما و مجتهدان بود. امروز تعداد مجتهدان ما کمتر از آن زمان نیست.
👈یکی از اشکالات عمده, تمرکز فضلای ما در حوزه ی علمیه است; این را باید برطرف کنند. البته این کار ما نیست; از ما فقط گفتن و تذکر دادن و احیانا ملامت کردن است. حوزه باید اقدام کند و در خود استانها و شهرستانها, مقدمات آمدن فضلا و علما را فراهم نماید. مردم شما, مردم بسیار خوبی هستند; دارای عقاید عمیق دینی اند و آزمایش خودشان را داده اند.
📚بیانات مقام معظم رهبری در جمع علما و روحانیون استان گیلان 11/2/ 1380
@albayann
رابطه حق و خلق از نظر امام و شهید مطهری.mp3
874K
🔊 #بشنوید
⁉️شهید مطهری رابطه حق و خلق را چگونه تحلیل می کنند؟
📌حضرت امام خمینی رابطه حق با خلق را به چه چیزی تشبیه می نمایند؟
🎙استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann