هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 هدف از اجتماع حج ارتقاء امت اسلامی است / این اجتماع باید پیغامی برای مسائل روز دنیای اسلام داشته باشد
✏️رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار کارگزاران حج: حضور در #حج برای یک هدف است، آن هدف چیست؟ ارتقاء امت اسلامی و نزدیکی دلهای آحاد امت اسلامی به یکدیگر است، آن هدف اتحاد امت اسلامی است. در مقابل چه چیزی؟ در مقابل کفر، در مقابل ظلم، در مقابل استکبار، در مقابل بتهای بشری و غیر بشری، در مقابل همهی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد، جمع بشوند با اینها مقابله کنند. امروز مثلاً فرض کنید مسئلهی رژیم صهیونیستی مطرح است، همهی دنیای اسلام باید جمع بشوند، پیغامی این اجتماع داشته باشد علیه رژیم صهیونیستی. امروز مسئلهی دنیا نفوذ قدرتهای استکباری است، همه باید جمع بشوند برای اینکه اعلام حضور بکنند، اعلام قدرت بکنند، سینه سپر کنند در مقابل قدرتهای استکباری. ۱۴۰۲/۲/۲۷
🏷 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
البیان
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز (بخش اول :نظر محقق نائینی ره) 📕برگرفته از خارج ف
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز
(بخش دوم : نظرات سید حکیم و محقق حائری و امام خمینی رحمه الله علیهم )
📕برگرفته از خارج فقه استاد آیت_الله_فرحانی
✍ مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان
گفته شد که محقق نائینی(ره) فتوا به بطلان نماز جاهل می دهند به دلائلی که سابقا ذکر شد سید حکیم (ره) و محقق حائری(ره) از جمله کسانی هستند که به بطلان نمازی که خلل جهلی دارد فتوا می دهند .
🔰سید حکیم در کتاب مستمسک عروه الوثقی در پاورقی مساله سوم از "فصل فی الخلل الواقع في الصلاه" می فرمایند :
"المعروف بين الأصحاب : أن الجاهل بالحكم بمنزلة العامد في جميع المنافيات من فعل أو ترك ، بل عن شرح الألفية للكركي : نسبته إلى عامة الأصحاب. والعمدة فيه : عموم أدلة الجزئية للعالم والجاهل ، بل اشتهر : امتناع اختصاصها بالأول ، للزوم الدور ـ فتأمل ـ ومقتضى ذلك هو البطلان بالإخلال للوجه المتقدم في العامد"
(مستمسک عروه الوثقی،ج۷،ص۳۸۱)
شرح: سید حکیم در ابتدا به نقل از محقق کرکی (ره) دلیل اجماع را ذکر می کند در ادامه عمومیت ادله اجزا و شرایط و در نهایت به دلیل دور اختصاص احکام به عالم را محال و ممتنع می داند .
البته اثبات عمومیت ادله اجزا و شرایط یا همان اشتراک احکام، غیر از اثبات عدم اختصاص است و این همان تذکری است که آقای مظفر در کتاب اصول فقه مطرح کرده است ( تفکیک بین ایجاب عدول و سلب تحصیلی)
🔰محقق حائری(ره) نیز معتقد است که قول به اشتراک احکام و فتوا دو محذور دارد :
"إن الحكم بعدم الجزئية و الشرطية في تلك الحالة(جاهل مرکب و ساهی و ناسی ) و صحة عمله واقعا كما هو مقتضى عدم لزوم الاعاده موجب للتصویب المحال عقلا او ما هو باطل اجماعا"(الصلاه محقق حائری، ص ۳۱۷)
محقق حائری می فرماید تصویب، محذور عقلی دارد و اگر محذور عقلی هم نداشته باشد، اجماع بر بطلان تصویب وجود دارد.
با توجه به این توضیحات واضح شد که چه در مدرسه نجف از نظر محقق نائینی و سید حکیم و چه در مدرسه قم از نظر محقق حائری اختصاص احکام به عالم به دو دلیل ممتنع است و بالتبع خلل جهلی در نماز مبطل است .
💠امام خمینی (ره) در این زمینه فتوا به صحت نماز داده اند و معتقدند که حدیث رفع و حدیث لا تعاد به روشنی دلالت بر این مدعا دارد .
ایشان ۲ راه حل، برای حل محذوراتی که مخالفین ارائه کردند مطرح می کنند :
1⃣"و فیه ان الوجه المصحح للدعوی ان کان رفع الاثار أو عدمها فی جمیع التسعه، فلا يرد إشكال لان الحكم باق و المرفوع آثاره فلا یلزم اختصاص الحکم بالعالم به ..... " ( الخلل في الصلاه، ۱۸)
شرح:اگر در حدیث رفع، قائل به رفع آثار هستید که دور محال پیش نمی آید زیرا حکم باقی است و مشترک بین عالم و جاهل . و اگر در برخی از فقرات حدیث رفع(مثلا در شبهات حکمیه) خود حکم برداشته شود به این دلیل که معتقدیم رفع عنوان ادعائی است (با مصحح رفع جمیع آثار) اشکال دور وارد نخواهد شد
ادامه دارد .....
منابع:
📕جلسات خارج فقه آیت الله فرحانی سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ جلسات ۳۹ و ۴۰
📕مستمسک عروه الوثقی، جلد۷،ص ۳۸۱
📕الصلاه، محقق حائری، ص ۳۱۷
📕الخلل في الصلاه، ص ۱۸
#خارج_فقه
#فقه_الخمینی
@albayann
🌱ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد.🌱
🖊استاد آیت الله فرحانی:
🔸عزیزان بزرگوار خدا خیلی دوستمان داشته است که مهمان فاطمه معصومه سلام الله علیها کرده است .یک ارزیابی بکنیم خودمان را. در این ضیافت نورانی کریمه اهل بیت و در کنار قبر این همه عالم ، چه گیرمان آمده است ؟
🌹من هم از زبان شما بگویم آقاجان ! امام زمان ! به خدا قسم اگر شب و روز کار کنیم ، اگر شب و روز زحمت بکشیم ، اینقدری که شما به ما لطف کردید نمیتوانیم جبران کنیم ! ما کجا این سفره و این کرامت و این معنویت و ... کجا؟
🔹️ما در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها داریم یافاطمة اشفعی لی فی الجنة ؛ شفاعت یکبار انسان را میبرد به بهشت ، و یکبار در بهشت آدمی را جابجا میکند ؛
🌸حضرت بی بی ما ، هم بهشت میبرد هم درجه میدهد.
#میلاد_حضرت_معصومه سلام الله علیها
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
@albayannتوسل به حضرت معصومه.mp3
زمان:
حجم:
505.9K
🎙 #بشنوید
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹توسل به ائمه اطهار علیهم السلام موجب رشد علمی و معنوی میشود
🔸توسل ملاصدرا در مساله سخت علمی به حضرت معصومه سلام الله علیها
#میلاد_حضرت_معصومه
@albayann
💠از سخن بدون عمل، کسی درس حقیقی و ماندگار نمیگیرد.
➖ملت ایران کاری کردند که عملشان، قولشان را تأیید کرد و بر آن صحه گذاشت؛ لذا این قول برکت پیدا کرد. منش الهىِ آن امام خالص و مخلص، آن انسان باصفا که در تمام وجود و حرکات و سکنات خود، خدا را در نظر میگرفت، کار خود را کرد. برادران عزیز! جوانان عزیز! اینها برای ما درس است؛ اینها راه آیندهی ما را روشن میکند.
📌ما که هنوز به اهداف خودمان نرسیدهایم؛ ما که هنوز با آن صحنهی عظیمی که از گسترش تفکر اسلامی پدید میآید و خدای متعال در آیات قرآنی آن را ترسیم کرده است - که «لیظهره علی الدّین کلّه و لو کره المشرکون» - خیلی فاصله داریم.
🔺راه، همین راه است: راه جهاد، راه تلاش، راه علم و عمل، راه اخلاص، راه صفا، راه ذکر و توجه به خدا، راه توسل به اهلبیت، راه زنده نگهداشتن یادگارها و ارزشهای اسلامی؛ نه فقط در دل و ذهن، بلکه حتّی در عمل؛ اینهاست که ما را به نتایج خواهد رساند.
#امام_خامنه_ای
@albayann
🔰 مدرسه فصلی «حکمرانی حکمتبنیان در عصر هوش مصنوعی»
💠 باحضور و سخنرانی استاد آیت الله فرحانی
🗓 زمان: پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱ صبح
🏠مکان: موسسه آموزشی پژوهشی نفحات/ بلوار عطاران، کوچه ۸، فرعی ۲، شهید عزتی پور، پلاک ۱۰
✅جهت ثبت نـام به لینک زیر مراجعه نمائید؛ و یا QRکد داخل پوستر را اسکن کنید
https://b2n.ir/islamic.majazi.ir
🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی
در پیامرسان ایتا مراجعه نمائید.
➡️ @oisc_rooydad
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹شب های جمعه شب های خاصی است. حال اگر شما دقت کنید ، متوجه می شوید که چرا می گویند شب جمعه درِ خانه #امام_حسین بروید. رحمت الهی کانال میخواهد.
📌 شب های جمعه شب های هدیه دادن خداست. شبهای توحید است. انسان باید با دعاهای شبهای جمعه انس بگیرد. آدم با تانی و تامل بخواند.میگویند دعای شب عرفه را شب جمعه بخوان. عجب دعایی است! اللهم یا شاهد کل نجوا…
#شب_جمعه
#شب_رحمت
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی:
✍🏻در قرآن کریم چهار نوع خلافت وجود دارد که جنس هرکدام متفاوت از دیگری است:
🔹اولین خلافت مربوط است به حضرت آدم.
🔹دومی مربوط است به حضرت داوود
🔹سومی مربوط است به خاتم الانبیاء
🔹آخرین خلافت هم مربوط است به خاتم الاوصیاء.
📌 اما این خلافت ها در عین حال که مربوط به انسان کامل است ولی تفاوت های چشم گیری با هم دارند.
فارق را جناب علامه طباطبایی در المیزان این گونه بیان می کند که استکمال علاوه بر اینکه برای هر فرد قابل تصویر است برای جامعه به عنوان یک مرکب حقیقی هم قابل تصویر است.
🖇بایداین مبانی قوی را از قرآن استباط کنیم، تا بتوانیم آینده حکومت وفقه شیعه را تصویرکنیم واین مبانی درحوزه شکل نمی گیرد مگر اینکه ما بتوانیم #فقه_الخمینی را در حوزه رایج کنیم.
🎙 تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید 👇🏻👇🏻
#ولایت
#آیت_الله_فرحانی
#علامه_طباطبایی
@albayann
@albayannآینده فقه شیعه وحکومت اسلامی.mp3
زمان:
حجم:
7.68M
✴ مدرسه فقه الخمینی
💠آیت الله فرحانی:
🔔 توجه شود که خروجی اصلی ما فقه اهل بیت(علیهم السلام) است،فقه امام صادق(علیه السلام) است .
🔰اگر هم مسئله فقه الخمینی را مطرح میکنیم از این جهت است که ما فقیه نظام را امام میبینیم. بدون تعارف فقه فقیه نظام ما فقه امام است .
ما به اعتبار اینکه با نظام مقدس جمهوری اسلامی کار میکنیم و باید فقیه این نظام را بشناسیم و با ابعاد فقه ایشان آشنا بشویم و به تعبیر ایشان فقه را فلسفه حکومت و فلسفه عملی فقه بدانیم باید با فقه الخمینی و قوتی که در بیانات ایشان هست آشنا شویم.
فقیه نظام ما صاحب یک مدرسه ایست که این مدرسه اگر خوب تحلیل شود
مباحث مقدمه واجب
مسئله ضد و اجتماع امر ونهی
و متعلق احکام و ... همگی درست فهمیده میشود.
🖋 در تحلیل قضایایمان دیگر لازم نیست،سراغ فهم قضایای خارجیه راسل یا مبانی منطقی استقراء راسل برویم .
ما با احترام به همه بزرگانمان فقه فقیه نظام را فقه امام میدانیم و این راهیست برای فهم فقه جواهری و فقه الصادقین علیهما السلام .
#فقه_الخمینی
#فقه_نظام
#فقه_امام
@albayann
❓آيا علم امام حضورى است يا حصولى اشائى؟
🔹از قبيل واجبات مشروطه به حصول علم به مكلف است ولى چنانچه در محل خود تحقيق شده نسبت به تمامى افراد مكلفين مطلب اين طور نيست بلكه ضرورت خاصه دارد
📌و نسبت به اشخاص خواص و آنهايى كه استعداد به دست آوردن اين اعتقاد را دارند از قبيل واجبات مطلقه است و بايد تحصيل علم به اين اعتقاد نمايند والا نقصان و خللى در ايمان داشته و از عدالت ساقطاند.
📚مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج2، ص: 231
#امام
#علامه_طباطبایی
@albayann