هدایت شده از KHAMENEI.IR
2.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب: بزرگترین توصیه امام نگهبانی از میراث اوست
📢 هماکنون؛ حرم امام خمینی(ره)
📽 پخش زنده در KHAMENEI.IR👇
Farsi.khamenei.ir/live
WWW.FARHANI.NETرحلت امام.mp3
زمان:
حجم:
468.5K
🎙#بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹نفهمیدن نظام استنباطی کتاب و سنت امام راحل باعث مظلومیت ایشان است
📌فقه امام توسط بزرگان حوزه احیا شد اما باید اینکار ادامه پیدا کند...
#امام_خمینی
@albayann
16.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
🎙استاد آیت الله فرحانی
💠تحلیل آغاز جریان انقلاب و نگاه امام خمینی(ره) بر اساس #مردم_سالاری_دینی
➖نقش نماد ۱۵ خرداد در تبیین حقیقی جمهوری اسلامی
➖تأثیر ارتباط مردم و مرجعیت شیعه در پیروزی انقلاب
📌مسئله غیبت و انتظار امام عصر(عج) بر اساس دیدگاه معرفتی ما یعنی تحقق مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی
#امام_خمینی
@albayann
البیان
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز (بخش دوم : نظرات سید حکیم و محقق حائری و امام خم
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز
(بخش سوم : تبیین دیدگاه امام خمینی رحمه الله علیه)
📕برگرفته از خارج فقه استاد آیت_الله_فرحانی
✍ مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان
گفته شد که از نظر مشهور اگر کسی مثلا بدلیل جهل و ناآگاهی به جزئیت یا شرطیت عملی در نماز ، آن را بجا نیاورد نماز او باطل است زیرا فتوا به صحت نماز مستلزم این است که احکام را مختص به عالم بدانیم که در این فرض گرفتار تصویب و دور عقلی خواهیم شد. ضمن اینکه اجماع بر بطلان تصویب قائم شده است .
✅زیرا اختصاص احکام به عالم بدین معناست که تنها زمانی حکم وجود دارد که من به آن علم پیدا کنم و اگر جهل به حکم داشته باشم حکمی وجود نخواهد داشت. در این حالت با ۲ محذور مواجه خواهیم شد .
1⃣تصویب لازم می آید زیرا قائل می شویم که حکم در لوح محفوظ بر اثر جهل من برداشته می شود .
2⃣دور یا خلف بوجود می آید بدین صورت که باید معلومی باشد که بتوان به آن علم پیدا کرد و از طرفی باید علم باشد تا معلوم و حکم بوجود آید .
در مقابل این دیدگاه، امام خمینی(ره) معتقد است که این دو اشکال قابل حل است و ۲ راه حل وجود دارد:
۱)اولاجواب می دهیم رفع ادعائی است و عدم الآثار است. اگر حکم باشد ولی اثر نداشته باشد، دیگرتصویب پیش نمی آید . حکم شرعی وجود داشته باشد ولی بی اثر باشد، در حکم بی اثر دور نیست، چون معلوم(یعنی حکم شرعی) وجود دارد اما اثر ندارد.(عبارات استاد فرحانی)
۲)امام از راه حل اول تنزل می کنند و می گویند اگر قائل به این شویم که نفس حکم برداشته می شود میتوان بدون در نظر گرفتن حقیقت ادعائی مساله را حل کرد با این توضیح که ما قائل شویم به اینکه حدیث رفع، رفع فعلیت حکم می کند و حکم در مرتبه انشاء وجود دارد .
💠لذا حدیث رفع می گوید در فرض جهل به جزئیت فعلیت آن حکم را برداشتم لذا تنجز آن هم از بین می رود و این تصویب محال به حساب نمی آید چون حکم در مرحله انشاء باقی است . پس در این راه حل ۲ محذور دور و تصویب مرتفع شد .
تنها مساله اجماع می ماند که امام در این باره می فرمایند :
"و اثبات الاجماع فی المقام محل تامل بعد استناد فتوی المعظم الی الامر العقلی اللذی تشبث به کثیر من المحققین و لو ثبت اجماع علی بطلان التصویب، فانما هو فی التصویب اللذی قال به غیرنا لا فی مثل ما ذکرناه فی المقام"(الخلل فی الصلاه ص ۱۹)
استاد فرحانی در توضیح این عبارت می فرمایند اجماع مدرکی است و مستند به حکم عقلی و استحاله عقلی دور است و اجماع مدرکی حجت نیست و محل تامل است
حضرت امام می فرمایند ما با راه حل دوم، تصویب دیگری را معرفی کردیم که بعضی از مخالفین ما قائل به آن هستند و هیچ محذور عقلی هم ندارد .و این تصویب از نظر ما هم مانعی ندارد و اجماع هم بر بطلان این تصویب قائم نشده بلکه اجماع بر بطلان دو تصویب اشعری و معتزلی قائم شده است.
🔆در نتیجه امام با حفظ مبنای اشتراک احکام بین عالم و جاهل و با قبول اجماع بر بطلان تصویب اشعری و معتزلی قائل به صحت نمازی شدند که در آن خلل عن جهل وجود دارد .
پایان .
📕الخلل في الصلاه، ص ۱۹
📕خارج فقه، سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ جلسه ۴۰ و جلسه ۶۶
#خارج_فقه
#فقه_الخمینی
@albayann
39.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞#ببینید
🔰مقام معظم رهبری
🔸عَن اَبی قَتادَةَ، قالَ اَبو عَبدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ: لَیسَ لِحاقِنٍ رَأیٌ، وَ لا لِمَلولٍ صَدیقٌ، وَ لا لِحَسودٍ غِنًى، وَ لَیسَ بِحازِمٍ مَن لَم یَنظُر فِی العَواقِبِ، وَ النَّظَرُ فِی العَواقِبِ تَفتَحُ القُلوبِ.
🔹«عاقبتاندیشی در امور و لزوم نشاط در کارها»
📌«بیحوصلگی» و «ناامیدی» را از خود دور کنید و بدانید انقلاب اسلامی بهپیش خواهد رفت.
#درس_اخلاق
#امام_خامنه_ای
@albayann
🖊بررسی ادله برائت از دیدگاه بزرگان مدرسه نجف و قم
📘برگرفته از درس خارج اصول استاد #آیت_الله_فرحانی (زید عزه )
✍🏻مقرر: حجه الاسلام امیر دانایی
یکی از آیاتی که اصولیین در مورد برائت به آن استناد می کنند، آیه شریفه {وما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا}است.در ادامه به طور خلاصه به استدلالاتی که ذیل این آیه شریفه درمدرسه نجف و قم صورت گرفته است می پردازیم.
🔹در مدرسه نجف ابتدا به سراغ شیخ اعظم (ره)می رویم، ایشان آیه شریفه را حمل بر امم سابقه کرده اندو نفی عذاب دنیوی قبل از بعث رسل است و به عذاب اخروی دلالت ندارد.اما محل استدلال شیخ اعظم (ره) عبارت {ماکنّا}است که فعل ماضی است و دلالت برگذشته می کند.
🔹نظریه آخوند خراسانی(ره) دراین رابطه این است که این آیه دلالت برنفی فعلیت عذاب دارد و در مورد نفی استحقاق عقاب و اینکه منحصر درامم سابقه باشد اینطور نیست.
🔹مرحوم نائینی(ره)می فرمایند:این آیه شریفه در مقام این است که عذاب واقع درامم گذشته بعد ازاتمام حجت صورت می گرفته است و موضوع آیه اتمام حجت است و هیچ ارتباطی با بیان و یاعدم بیان احکام ندارد.
🔸اما نظرحضرت امام (ره) در مدرسه قم به این صورت است که ایشان با عنایت به این سه اشکالی که به آیه شده است و مورد قبول آقایان در مورد برائت نشده است و سه فضایی که درمدرسه نجف حاکم است، تمرکزی دارند برروی مناسبت حکم و موضوع و می فرمایند: موضوع درآیه شریفه چیست؟ حکم چیست؟موضوع دراین آیه بعث رسل است وحکم نفی عذاب است.
📌نکته مهم دیگر این است که در این آیه شریفه کلمه رسول آمده است ونه نبی ،کلمه رسول دلالت براین دارد که رسول وظیفه اش تبلیغ وبیان و ایصال حکم است. از دیدگاه عرفی وقتی ما موضوع وحکم ومناسبت بین این دو را مورد بررسی قرار می دهیم به این نتیجه می رسیم که
1️⃣اولا : آیه ربطی به امت های سابق ندارد بلکه درتمام دوران اینگونه است و تا قیامت این سنت پا برجاست و
2️⃣ثانیا: ازآیه هم نفی فعلیت وهم نفی استحقاق عذاب، برداشت می شود.
🖇{ما کنّا}درآیه به معنای شأن است وباید ببینیم شأن ربوبی به چه معنا است و اگر شأن ربوبی را ازجهت لطف مورد بررسی قرار دادیم نفی فعلیت به دست می آید و اگر از جهت عدل الهی به نفی استحقاق عقاب می رسیم آن وقت با این تحلیل این آیه شریفه ازابلغ ادله برائت می شود.البته حضرت امام (ره)می فرمایند:اگر کسی مناسبت حکم وموضوع را قبول نکردما با قیاس اولویت برایش این مطالب را اثبات می کنیم.که انشالله درتقریرات بعدی به آن می پردازیم .
📚انوارالهدایه ج2ص13.
#فقه_الخمینی
#اصول
#امام_خمینی
@albayann
فرائد شماره هفتم.jpg
حجم:
10.64M
📚 شماره هفتم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره هفتم خود، مطالبی با سه سرفصل اجتهاد در اسلام، توحید عوام و توحید خواص، و معرفی کتاب مسئله ترتب و نظریه خطاب قانونی ارائه شده است.
📖مطالب لوح شماره هفتم به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ معرفی کتاب مسئله ترتب و نظریه خطاب قانونی
اثر استاد آیت الله فرحانی مدرس درس خارج حوزه علمیه قم
2️⃣ توحید عوام و توحید خواص
به قلم حجةالاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
3️⃣ اجتهاد در اسلام(بخش دوم)
به قلم حجةالاسلام والمسلمین طاهر علیزاده؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
✍یکی از لوازم مهم هر جریان پژوهشی تعریف مرکز انتشارات، جهت تدوین و نشر آثار و تحقیقات صورت گرفته است.
📎 از آن جایی که مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) از ابتدای فعالیت علمی خود در دهه های گذشته، متمرکز بر تحقیق، پژوهش و تدوین دستاوردهای علمی خود بوده است اهمیت و ضرورت شکل گیری این امر بیشتر می باشد.
📌به همین مناسبت مرکز نشر البیان در سال 98 در راستای تحقق این امر فعالیت خود را آغاز نمود . این واحد، که توسط اساتید و فضلای مدرسه مذکور پیگیری می شود ؛ بر تحقیق ، پژوهش و ارائه ای بر اساس گفتمان فقه الخمینی تمرکز کرده و به دنبال تبیین و ارائه منظومه گفتمان مذکور و امتداد تمدنی آن می باشد.
🖊حال بحمدالله این مرکز نشر به تولیت استاد آیت الله فرحانی ، اولین آثار خود را در بهار 1402 رسما منتشر کرد. اولین کتاب خود را تحت عنوان « مسئله ترتب و نظریة خطاب قانونی» ارائه کرده و انشاءالله در آینده نزدیک و تا پایان امسال 14 اثر دیگر در علوم مختلف آماده انتشار و چاپ خواهد شد.
#انتشارات_البیان
#فقه_الخمینی
@albayann