فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞#ببینید
🏴تنها راه نجات سوار شدن بر کشتی ای است که ناخدایش حسین است...
🎙شهید آیت الله رئیسی
#امام_حسین
#رئیسی_عزیز
#شهید_جمهور
@albayann
🖊 علوم انسانی اسلامی باید مبنای تولید برنامههای رسانهای باشد
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹محققین و پژوهشگران میبایست با توجه به آسیبهای عرصه علوم انسانی غرب، تلاش کنند علوم انسانی اسلامی را مبنای تولید مجموعههای علمی و برنامههای رسانهای قرار دهند.
🔺برنامه زندگی پس از زندگی به جهت آثار کوتاه مدتی که بر روی مردم گذاشت، ارزش بالایی دارد اما در این عرصه آسیبهایی نیز تشخیص داده شد، یکی از این آسیبها آن بود که نباید نگاه ما به مقوله مرگ، زندگی، شهود و حیات انسانها، مبتنی بر ادبیات علوم انسانی غرب باشد.
🔸در همین راستا و با توجه به آسیبهای عرصه علوم انسانی غرب که بعضا شاگردان علامه طباطبائی، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله مصباح و آیت الله جوادی به آن اشاره کردند، هشدارهایی داده شد تا بتوانیم علوم انسانی اسلامی را مبنای تولید برنامههای رسانهای قرار دهیم.
📌لذا شناخت حقیقت انسان در افق کتاب و سنت مبنای ما خواهد بود، در همین راستا در مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)، جمعی از اندیشمندان بر گرد مبانی معرفتی امام راحل(ره)، علامه طباطبائی، شهید مطهری(ره)، رهبر معظم انقلاب، آیتالله مصباح و آیتالله جوادی جمع هستند و تلاش میکنند این خوانش را تقویت نمایند و امیدواریم این مجموعه همکاریها دغدغه مراجع به ویژه رهبر معظم انقلاب را برآورده کند.
📚همایش «ظرفیتهای علوم انسانی اسلامی در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ»
#آیت_الله_فرحانی
#علوم_انسانی
@albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب در پیام افتتاحیه مجلس دوازدهم، ضمن تشکر از نمایندگان، هیئت رئیسه و رئیس پرتلاش مجلس پیشین:
آرامشبخش، امیدآفرین، برانگیزاننده همّتها و دعوتکننده به همدلی در محیط عمومی کشور باشید
یکی از خصوصیّات شهیدان پرواز اردیبهشت، رعایت فضیلتهای اخلاقی بود
📝 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دورهی مجلس شورای اسلامی، پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که صبح امروز توسط حجتالاسلام والمسلمین محمّدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین افتتاحیه دوره جدید مجلس شورای اسلامی قرائت شد، به شرح زیر است:
✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد المصطفی و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین.
✏️ اکنون که دوازدهمین دورهی مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرّر و بیتأخیر آغاز میشود، جبههی خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم میسایم و استمرار و استحکام مردمسالاری دینی را که هدیهی بزرگ الهی به ملّت ایران است، سپاس میگویم.
✏️ هر مجلس جدید میتواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزهی ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازهنفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را میرساند که خانهی ملّت، با بهرهگیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد.
✏️ بیشک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّهی مقنّنه، به تحقّق همهی ویژگیهای یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت.
✏️ نکتهای که همواره بر آن تأکید میکنم آن است که مجلس باید آرامشبخش و امیدآفرین و برانگیزانندهی همّتها و دعوتکننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بیفایدهی رسانهای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.
✏️ نکتهی دیگر دربارهی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّتزا است که در دنیا و آخرت گریبانگیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همهی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت دربارهی عملکرد خویش بدانند.
✏️ نکتهی بعدی مربوط به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصهی چالشهای سیاسی و رقابتهای مشروع، اهمّیّت بیشتر مییابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّتپذیری و کار بیمنّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد. شهیدان پرواز اردیبهشت -که اکنون سراسر کشور داغدار آنها است- یکی از خصوصیّاتشان رعایت فضیلتهای اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدّی گرفت.
✏️ نکتهی آخر یادآوریِ این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نمایندهی همهی ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملّی است. پیگیری مسائل حوزهی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرحهای آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حدّ طاقت بودجهی عمرانی پرهیز شود.
✏️ برادران و خواهران گرامی! کار با نیّت خدمت به مردم، عمل صالح و حسنهی مأجور الهی است و خدای شاکر علیم، در دنیا و آخرت به آن پاداش خواهد داد. جذب دلهای مردم و سپاس بیدریغ آنان یکی از پاداشهای الهی در دنیا است و تشییع چندینمیلیونی رئیسجمهور فقید و همراهان عزیزش نمونهای از این پاداش الهی است. مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گلباران و اشکباران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دههی ۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند. رحمت و درود خدا بر آنان!
✏️ در پایان لازم میدانم از نمایندگان محترم دورهی یازدهم، بویژه رئیس پُرتلاش و هیئترئیسهی فعّال آن، تشکّر کنم.
والسّلامعلیکمورحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۳/۳/۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
شکل گیری نظام فقه حکومتی .mp3
1.37M
🔊 #بشنوید
⁉️اگر برای عدل و حق یک نقش تکوینی قائل بشویم چه لوازمی دارد؟
📌آیا بحث از حسن و قبح اثر عملی و اجتماعی دارد؟
🔸ثمره عملی آن چیست؟
🔹یکی از دلایل شکل نگرفتن نظام فقه حکومتی ما چیست؟
#مبانی_فقه_حکومتی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
💠السلام علیک یا بقیةالله فی أرضه 🔹بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا 🔸بِنَفْسِي أ
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی :
💠اگر کسی در نظام فکری خود قائل بشود عدل و حق یک جایگاهی در تکوین دارد و یک واقعتی خارجی در نظام تکوین است لازمه اش این است که در نظام تشریع همین واقعیت را شارع ملاحظه کرده باشد و قوانین موجود اسلامی بر طبق آنها تنظیم شده باشد و احکام اسلامی دارای یک روح حاکم باشند.
📌در مورد اثر این مباحث در عمل و اجتماع می شود از عبارت های شهید مطهری استفاده نمود ایشان در مورد اثر عملی و اجتماعی بحث از حسن و قبح این گونه می فرمایند ممكن است گفته شود كه اين بحث چه ثمره عملى دارد؟ به هرحال هر دو دسته درباره قوانين موجود اسلامى معتقدند كه مقرون به صلاح و موافق حق و عدالت است، چيزى كه هست يك دسته معتقدند اول حسن و قبح و صلاح و فساد و حق و ناحقى بود و بعد شارع اسلام دستورهاى خود را طبق آنها تنظيم كرده، و دسته ديگر مى گويند اينها از اول نبوده اند و به دنبال دستورهاى دين پيدا شده اند. يك عدهاى مى گويند حسن و قبح و حق و ناحق و عدالت و ظلم مقياس دستورهاى دين است، يك عده مى گويند دين مقياس اينهاست، حالا چه خواجه على چه على خواجه، نتيجه يكى است.
لهذا علماى هر دو دسته كه وارد مسائل فقه و اصول شده ا ند در اطراف مصلحت احكام و تقديم مصلحتى بر مصلحت ديگر بحث كرده اند.
🔹در جواب عرض مى كنم خير اين طور نيست، اثر عملى مهمى دارد و آن مسأله دخالت عقل و علم در استنباط احكام اسلامى است.
🔸اگر نظريه اول را بپذيريم كه حقى و عدالتى بوده و حسن و قبح واقعى بوده و شارع اسلام هميشه آن واقعيات را منظور مى داشته، قهراً در مواردى كه برمى خوريم به حكم صريح عقل و علم كه مقتضاى حق چيست و مقتضاى عدالت چيست، صلاح كدام است و فساد كدام، ناچاريم اينجا توقف كنيم و عقل را به عنوان يك راهنما در مواردى كه مى تواند صلاح و فساد را درك كند بپذيريم و قاعدهاى را كه عدليه گفته اند كه «كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَكَمَ بِهِ الشَّرْعُ» يا گفته اند: «الْواجِباتُ الشَّرْعِيَّةُ الْطافٌ فِى الْواجِباتِ الْعَقْلِيَّةِ» به كار ببنديم، گيرم ظاهر يك دليل نقلى خلاف آن باشد، زيرا روى آن مبنا ما براى احكام اسلامى روحى و غرضى و هدفى قائليم، يقين داريم كه اسلام هدفى دارد و از هدف خود هرگز منحرف نمى شود، ما به همراه همان هدف مى رويم، ديگر در قضايا تابع فرم و شكل و صورت نيستيم، همينكه مثلًا فهميديم ربا حرام است و بى جهت هم حرام نيست، مى فهميم هر اندازه كه بخواهد تغيير شكل و فرم و صورت بدهد باز حرمتش جايى نمى رود؛ ماهيت ربا رباست، و ماهيت ظلم ظلم، و ماهيت دزدى دزدى، و ماهيت گدايى و كَلّ بر اجتماع بودن گدايى است، خواه آنكه شكل و فرم و صورتش همان شكل ربا و ظلم و سرقت و گدايى باشد يا آنكه شكل و قيافه را عوض كند و جامه حق و عدالت بر تن نمايد.
🔸اما بنا بر نظريه دوم، عقل به هيچ وجه نمى تواند راهنما باشد، قوانين و مقررات اسلامى يك روحى و معنايى ندارد كه ما اين روح و معنى را اصل قرار دهيم، هرچه هست همان شكل و فرم و صورت است، با تغيير شكل و فرم و صورت همه چيز عوض مى شود. اصولًا مطابق اين نظريه هرچند نام حق و عدل و نام مصلحت و تقديم مصلحتى بر مصلحت ديگر برده مى شود، اما يك مفهوم واقعى ندارد، نام همان شكل و فرم و صورت را مصلحت و عدالت و حق و امثال اينها گذاشته اند.
👈🏻پس مطابق نظريه اول، ما به حق و عدالت و مصلحت به عنوان يك امر واقعى نگاه مى كنيم، اما بنا بر نظريه دوم به عنوان يك فرض خيالى.بعد مصادیق را می فرمایند که محل بحث ما فعلا نیست.
🔺 اگر کسی قائل به حسن و قبح عقلی شود وآن را از مشهورات بیرون کند و در حیث برهانی قرار دهد آن موقع راه دخالت عقل و علم در استنباط احکام باز می شود و می تواند در اصول عقل را یکی از منابع استنباط حکم خدا قرار بدهد و نظام فقه حکومتی ما پا بگیرد.
📌در مورد آسیب شناسی این مطلب که چه چیزی سبب شده است که نظام فقه حکومتی ما شکل نگیرد می فرمایند نقش اشعری گری در اهل سنت و مسلک اخباری گری در شیعه که نقطه مشترک آنها انکار حجیت عقل است یکی از دلایل اصلی در عدم شکل گیری نظام فقه حکومتی بوده است.
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
#مبانی_فقه_حکومتی
@albayann
شهادت امام رضا.mp3
1.14M
🖊ولایت در قرآن
جلد اول از مجموعه #جرعه_ای_از_دریا
ولایت در قرآن
💠شیعیان بر اساس انسانشناسیِ قرآنی، شأن «ولاء تصرف» را برای پیامبر(ص) و پس از او ثابت میدانند و معتقدند گردش عالم و رتق و فتق امور آن، همواره باید در دستِ انسانی کامل باشد که این انسان، گاهی در قامت نبی و گاهی در قامت غیر نبی متجلی میگردد.
📌لذا نزاع شیعه و سنی، در حقیقت به مقام انسانیت و استعدادهایش بازمیگردد؛ اما برخی ظاهراندیشان محل نزاع را چنین جلوه دادهاند که خلیفۀ بعد از پیامبر(ص) کیست؟ آنها در توضیح این نزاع قائلند که شیعه میگوید: خلیفه باید از نسل پیامبر(ص) باشد و اهلسنت میگوید: باید با انتخاب مردم باشد. و از این دیدگاه چنین برداشت میشود که شیعه استبدادگراست و اهلسنت قائل به دموکراسی است! این ناشی از عدم درک صحیح جایگاه «#انسان» در قرآن است.
🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید:
https://albayan-nashr.ir/product/qurandarvelaiat/
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#انتشارات_البیان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
💠 از ابعاد شخصیت تاثیر گذار امام حیث علمی ایشان بود
🔺خیلی ها مثل امام انگیزه سیاسی داشتند، ولی آن کسی که تاثیر گذار بود امام بود؛ چون فقیه بود،مجتهد بود.
#امام_خمینی
@albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، هماکنون در حرم مطهر امام خمینی:
🖤 #طوفان_الاقصی رژیم صهیونیستی را در مسیری قرار داد که جز اضمحلال و نابودی او نیست
🗓 ۱۴ خرداد ۱۴۰۳؛ سیوپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی
🖼 مطلب مرتبط: روایت یک طوفان تاریخساز
khl.ink/f/55328
📽 پخش زنده👇
🖥 Farsi.khamenei.ir/live
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، هماکنون در حرم مطهر امام خمینی:
🖤 بعد از فقدان رئیس جمهور عزیز همه جریانها از خدمات او حرف میزنند؛ دلم برای رئیسی سوخت، در زمان حیات او یک کلمه حاضر نبودند از این حرفها بزنند
🗓 ۱۴ خرداد ۱۴۰۳؛ سیوپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی
🖤 مطلب مرتبط: صفحه ویژه «رئیسی عزیز»
farsi.khamenei.ir/shahid-raisi
📽 پخش زنده👇
🖥 Farsi.khamenei.ir/live
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، هماکنون در حرم مطهر امام خمینی:
🖤 حماسه #انتخابات مکمل حماسه #بدرقه_شهیدان است
🗓 ۱۴ خرداد ۱۴۰۳؛ سیوپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی
🖤 مطلب مرتبط: صفحه ویژه «رئیسی عزیز»
farsi.khamenei.ir/shahid-raisi
📽 پخش زنده👇
🖥 Farsi.khamenei.ir/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🎙استاد آیت الله فرحانی
💠تحلیل آغاز جریان انقلاب و نگاه امام خمینی(ره) بر اساس #مردم_سالاری_دینی
➖نقش نماد ۱۵ خرداد در تبیین حقیقی جمهوری اسلامی
➖تأثیر ارتباط مردم و مرجعیت شیعه در پیروزی انقلاب
📌مسئله غیبت و انتظار امام عصر(عج) بر اساس دیدگاه معرفتی ما یعنی تحقق مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی
#امام_خمینی
@albayann
تقسیم جهاد در بیان امام خامنه ای .mp3
1.45M
🔊 #بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
💠تقسیم جهاد در بیان مقام معظم رهبری
⁉️ملاک و فارقِ بینِ جهاد اصغر و کبیر چیست؟
جهادِ کبیر امام حسین (علیه السلام)کجا محقق شد؟
🖊 جهاد ابتدا به دو قسم تقسیم میشود:
جهاد بیرونی و جهاد درونی
📌جهاد درونی:میشود جهاد اکبر که مبارزه با نفس است و تخلیه ی رذائل و تحلیه ی فضائل است
📌جهاد بیرونی نیز دوقسم است :
🔸جهاد اصغر:عبارت از قتال و جنگ است.
🔸 جهاد کبیر:که عبارتست از مبارزه با دشمن بیرونی با «نه»گفتن به آنها و ایستادگیِ عزتمندانه در مقابل دشمن.
♦️جهاد کبیر این است که از دشمن نترسی،خوف به دل راه ندهی و با شجاعت تمام به سرپیچی از فرمان دشمن بپردازی.
💠آیه:فَلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا (سوره مبارکه الفرقان آیه ۵۲)
که به این نوع جهاد اشاره دارد مکی است، لکن آن زمان در مکه قتال نبود که خدا به قتال فرمان دهد لذا اشاره به جهاد کبیر است.
امام حسین ع هم قیام خویش را از جهاد کبیر آغاز فرمود،آنجا که به دعوتِ به بیعت با یزید <نه> گفتند.
پیشرفت کشور ما در جاهایی بوده که به جهاد کبیر پرداخته و در مقابل استکبار جهانی ایستاده و خودش دست به کار شده برای پیشرفت.که طلایه دارِ این حرکت مقام معظم رهبری است.
📚بیانات استاد آیت الله فرحانی در جلسه دوم مبحث جهاد کبیر
#جهاد
#جهاد_کبیر
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🏴#شهادت _امام_جواد علیه السلام تسلیت باد
🖊استاد آیت الله فرحانی:
⚠️ خدایی که این دنیا را آفریده ، قسم یاد کرده که اینجا جای راحتی نیست.
💠 شخصی از امام جواد علیه السلام درخواست نصیحت اخلاقی نمود.
حضرت فرمود: قبول میکنی یا فقط میخواهی یک چیزی شنیده باشی؟ گفت : قبول میکنم. فرمود: اگر قبول میکنی وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَینِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَیفَ تَكُونُ
بدان که هیچگاه از چشم خدا خالی و بیرون نیستی پس بنگر چگونه زندگی می کنی.
⛔️ این دنیا محل امتحان و سختی است. مبادا خدای ناکرده دچار غفلت شویم و بخاطر مصائب و گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم ، خدا را فراموش کنیم.
#جواد_الائمه
@albayann
🔹نشست های تخصصی:
«کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)»
🔸اساتید دوره:
حضرات آیات و حجج اسلام؛
استاد احمد مبلغی
استاد عبدالکریم فرحانی
استاد سید مجتبی نورمفیدی
استاد سید صادق محمدی
استاد سید مهدی موسوی
استاد علی فرحانی
✅ این نشست ها در قالب اردوی یک روزه برگزار می گردد.
🗓 تاریخ برگزاری:
شنبه 19 خرداد ماه
برای ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمایید:
🌐http://B2n.ir/noavariosoli.emam
#ترویج_اندیشه_های_امام_خمینی
#نشست_های_علمی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
✍فضیلت ماه ذی الحجه در کلام میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @albayann
🖊فضیلت ماه ذی الحجه در کلام میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
🔹این ماه بسیار مهم بوده و مراقبین در این منزل توقفگاههایی دارند که بحکم بندگی و بجا آوردن حق مراقبت واجب است که با غفلت وارد آن نشده و بدین ترتیب احترام آن را حفظ کنند. بلکه واجب است قبل از آمدن این ماه مواظب آن بوده و از قبل برای آن آمادگی پیدا کنند.
📌زیرا این ماه محضر نیکان و پاکان و اهل قدس و انوار است. برای کسی که میخواهد در محضر این بزرگان و بزرگواران، حاضر شود سزاوار است مانند آنان لباس پوشیده و به شکل آنان درآید تا آنان از همنشینی با او کراهت نداشته باشند. آنان دارای نفسها و قلبهای مهذب و پاک، و اخلاق نیکو و اعمال صالح بوده و عالمان بردبار، نیکوکارانی با تقوا، عارفانی حکیم، نگهبانانی پارسا، عبادت کنندگان شب و روزهداران روز، ذکر گویندگان متوکل، مسلمانانی راضی، تسبیح کنندگان ثناگوی، «لا اله الا اللّه» گویانی «تکبیر» گوی و یکتا پرستانی راستگو و مخلص میباشند.
🔸اگر از آنان هستی که گوارایت باد و خوشا بحالت و اگر نیستی بکوش که مانند آنان شده و خصوصیات آنها را پیدا کنی. و اگر نتوانستی و برای اینکه تو را برای خدمت بپذیرند، به کرم آنان متوسل شده و با خجالت و معذرت خواهی خود را بجای خدمتکاران و بندگان آنان قرار ده.
🔺ولی در عین حال تا آنجا که میتوانی خود را شبیه به آنان نموده و آمادگی لازم و رغبت حضور در این محضرهای بزرگ و ایستگاههای ممتاز را با بذل زندگی و جانت پیدا کن. زیرا اینان اهل کرم و بخشش بوده و کسی که با آنها معامله کند زیان ندیده، کسی که از آنان پیروی کند هلاک نمیشود، کسی که خود را در میان آنان قرار دهد رستگار گردیده و کسی که با آنان همنشینی کند عزیز خواهد شد.
🖇 خدای متعال آنان را با بزرگواری خود تربیت و نه تنها بر پیروان آنها سخت نمیگیرد بلکه آنان را دوست دارد و در کتاب خود فرموده است:
«قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیم. بگو: اگر خدا را دوست دارید از من تبعیت کنید تا خدا شما را دوست بدارد .» اگر کسی را بخود نزدیک نمایند خداوند نیز او را به خود نزدیک نموده و اگر کسی را گرامی بدارند خداوند نیز او را گرامی خواهد داشت.
📚المراقبات
#ماه_ذی_الحجه
@albayann
◾️#شهادت_حضرت_امام_محمد_باقر علیه السلام را تسلیت و تعزیت عرض می نماییم.
🔹استاد #آیت_الله_فرحانی :
🏴دوره امامت وجود مبارک امام باقر(عليه السلام) همزمان با دوره انتقالِ حکومت از طاغوت اموي به طاغوت عباسي بود.
🏴 سيرة سياسي ایشان اینگونه بود که شاگردان مبارزی را تربیت می کردند که کلام نورانی حضرت را به روش های مختلفی در آن فضای خَفَقان مخابره کنند تا هم به سنت حسنة مبارزه با طاغوت عمل کرده باشند و هم دین حق و جریان فکری صحیح را در آن جامعه منحط زنده کنند.
🏴این سیره امام باقر همان الگویی است که ما باید به آن عمل کنیم.یعنی سعی بلیغ برای حفظ نظام اسلامی و زنده کردن دین حق در دنیای امروز.
#امام_باقر
@albayann
✏️میرزا جواد آقای ملکی تبریزی
🔹«درباره شب عرفه روایت شده است که دعای خیر در آن مستجاب است و کسی که در آن به فرمانبرداری خدای متعال مشغول شود پاداش ۱۷۰ سال را دارد.
شب مناجات بوده و کسی که در آن شب توبه کند خداوند او را میبخشد.
📌 و مستحب است دعایی که اول آن «اللهم یا شَاهِدُ کُلِ نَجْوَی» است، خوانده شود. از مضامین این مناجات گرانقدر غافل نشو. اگر اهلش باشی علومی در آن وجود دارد که سزاوار است مسلمان تمام عمرش را صرف تحصیل آن نماید. با زندهدلی و حضور قلب با آن دعا کن نه با غفلت.
📌همچنین زیارت امام حسین علیهالسلام در این شب مستحب است.»
📚المراقبات
#شب_عرفه
@albayann
✏️#امام_خمینی:
🔹«مسائل بسیار هست، معارف بسیار هست و ادب اینکه انسان چه جور باید با خدای تبارک و تعالی مناجات کند. ما غافلیم از این معانی که وضع چی است. شاید بعضی از جُهّال ما هم این طور اعتقاد دارند که این ادعیه وارد شده و این چیزهایی که از ائمه وارد شده است اینها تشریفات است.
📌می خواهند ما را یاد بدهند و حال اینکه مسأله این نیست، مسأله این است که در مقابل خدا ایستادند آنها، آنها می دانند که در مقابل چه عظمتی ایستادند، آنها معرفت دارند به خدای تبارک و تعالی و می دانند چه کنند و مناجات شعبانیه از مناجاتهایی است که اگر یک نفر انسان دلسوخته، یک عارف دلسوخته- نه از این عارفهای لفظی- بخواهد این را شرح کند و شرح کند از برای دیگران، بسیار ارزشمند است و محتاج به شرح است، چنانچه همه ادعیه ائمه- علیهم السلام.
🔸 شما- در مناجات حضرت- در دعای عرفه حضرت سید الشهدا ملاحظه می کنید که چه مسائلی در آن هست و ما ازش غافل هستیم»
📚 (صحیفه امام، ج21، ص: 2 )
#عرفه
@albayann
💠عید قربان نماد گذشت انسان برای پیمودن راه حقیقت
🔰مقام معظم رهبری
#عید_قربان
@albayann
البیان
💠عید قربان نماد گذشت انسان برای پیمودن راه حقیقت 🔰مقام معظم رهبری #عید_قربان @albayann
🖊عید قربان نماد گذشت انسان برای پیمودن راه حقیقت
🔰#امام_خامنه_ای:
🔹اگر به حکمت مندرج در عید قربان توجه شود، خیلی از راهها برای ما باز میشود. در عید قربان یک قدردانی بزرگ الهی نهفته است از پیامبر برگزیدهی حضرت حق، حضرت ابراهیم (علیهالسّلام) که آن روز ایثار کرد.
بالاتر از ایثار جان، در مواردی ایثار عزیزان است. او در راه پروردگار، به دست خود عزیزی را قربان میکرد؛ آن هم فرزند جوانی که خدای متعال بعد از عمری انتظار، در دوران پیری به او داده بود؛ که فرمود: «الحمد للَّه الّذی وهب لی علی الکبر اسماعیل و اسحاق». خدای متعال این دو پسر را در دوران پیری، لابد بعد از یک عمر انتظار و اشتیاق، به این پدر داده بود؛ امید فرزند هم دیگر بعد از آن نداشت.
🖇سید شهیدان همهی عالم، حضرت اباعبداللَّهالحسین (علیه الصّلاة و السّلام) - که خود مظهر ایثار و مظهر شهادت است - در دعای شریف عرفه از این حادثه یاد میکند؛ «و ممسک یدی ابراهیم عن ذبح ابنه بعد کبر سنّه و فناء عمره»؛ این در دعای مبارک امام حسین در عرفه است که دیروز مؤمنین موفق شدند، این دعا را خواندند.
🔸این ایثار و این گذشت، یک نماد است برای مؤمنانی که میخواهند راه حقیقت را، راه تعالی را، راه عروج به مدارج عالیه را طی کنند. بدون گذشت، امکان ندارد. همهی امتحانهائی که ما میشویم، در واقع نقطهی اصلیاش همین است؛ پای یک ایثار و یک گذشت به میان میآید.
📌گاهی گذشت از جان است، از مال است؛ گاهی گذشت از یک حرفی است که کسی زده است، میخواهد با اصرار و لجاجت پای آن حرف بایستد؛ گاهی گذشت از عزیزان است؛ فرزندان، کسان. امتحان یعنی عبور از وادی محنت. یک محنتی را، یک شدتی را جلوی پای یک انسانی یا یک ملتی میگذارند؛ عبور از این محنت، امتحان است. اگر توانست عبور کند، به آن منزل مقصود میرسد؛ اگر نتوانست - نتوانست استعداد مندرج در وجود خود را بروز دهد، نتوانست بر هوای نفس غالب بیاید و عبور کند - میماند؛ امتحان این است.
📆بیانات در دیدار مردم اصفهان در روز عید قربان۱۳۸۹/۰۸/۲۶
#عید_قربان
#ایثار #امتحانات_الهی
@albayann
🌹ولادت با سعادت امام هادی علیه السلام مبارک باد.
امام هادی:
🖊خَیرٌ مِنْ الخیر فاعِلُهُ، و اَجْمَلُ من الجمیل قائِلُهُ، و اَرْجَحُ من العلم حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَرِّ جالِبُه، وَ اَهُوَلَ مِنَ الهَوْلِ راکِبُهُ؛
📌بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناکتر از وحشت، آورنده آن است.
📚(بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
#امام_هادی
@albayann