البیان
🖊فصل در بیان آنکه کسی که سلوک طریق علم کند حق تعالی او را سلوک طریق جنت دهد. #امام_خمینی @albayan
🖊فصل در بیان آنکه کسی که سلوک طریق علم کند حق تعالی او را سلوک طریق جنت دهد.
✍ #امام_خمینی(ره):
...و باید مقدمتا دانست که علوم مطلقا منقسم می شود به دو قسمت:
1⃣یکی علوم دنیایی، که غایت مقصد در آنها رسیدن به مقاصد دنیویه است.
2⃣ و دیگر علوم اخرویه، که غایت مقصد در آنها نیل به مقامات و درجات ملکوتیه و وصول به مدارج اخرویه است.
📌و پیش از این اشاره شد به اینکه غالبا امتیاز این دو نحوه علم به امتیاز نیّات و قصود است، گرچه خود آنها نیز فی حد نفسها به دو سنخ منقسم شوند. و به مناسبت آثاری که در این حدیث شریف برای طلب علم و علما بیان فرمودند، مقصود از این علم قسم دوم و علم آخرت است. و این واضح است.
🖇و نیز پیش از این ذکر شد که کلیه علوم اخرویه از سه حال خارج نیست:
یا از قبیل علم بالله و معارف است،
یا از قبیل علم تهذیب نفس و سلوک إلی الله است،
یا از قبیل علم آداب و سنن عبودیت است.
🔹اکنون گوییم که تعمیر نشئه آخرت بسته به این سه امر است، و بنابراین، جنّات نیز به تقسیم کلی سه جنّت است:
یکی جنّت ذات، که غایت علم بالله و معارف الهیّه است.
و دیگر جنّت صفات، که نتیجه تهذیب نفس و ارتیاض آن است.
و سوم جنّت اعمال، که صورت قیام به عبودیت و نتیجه آن است. و این جنّات معموره و آبادان نیستند، چنانچه ارض جنّت اعمال قاع [1.پاورقی 16، حدیث22] است، چون اراضی نفس در اوّل امر. و آبادان و عمران آنها تابع عمران و آبادانی نفس است. چنانچه اگر مقام غیب نفس تعمیر به معارف الهیه و جذبات غیبیه ذاتیه نشود، بهشت ذات و جنّت لقاء از برای انسان حاصل نشود.
🔸و اگر تهذیب باطن و تحلیه سرّ نگردد و عزم و اراده نشود و قلب مجلای اسماء و صفات نگردد، بهشت اسماء و صفات، که جنّت متوسطه است، برای انسان نباشد. و اگر قیام به عبودیت نکند و اعمال و افعال و حرکات و سکنات او مطابق دستورات شرایع نباشد، بهشت اعمال، که فیها ما تشتهیه الأنفس و تلذّ الأعین[2.«آنچه مورد خواهش نفسها و مایه لذت چشمهاست در آن است.» (زخرف- 71)] می باشد، از برای او نیست.
📌بنابراین مقدمه، که مطابق با برهان حکمی و ذوق اهل معارف و اخبار انبیا و اولیا، علیهم السلام، و مستفاد از کتاب کریم الهی است، علوم به هر درجه که هستند، چه علم المعارف باشد یا غیر آن طریق وصول به جنّت مناسب با آن است، و سالک طریق هر علمی سالک طریقی از طرق بهشت است. و ما پیش از این ذکر کردیم [3.حدیث 23 و 24] که علم مطلقا طریق به عمل است حتی علم المعارف، منتها آنکه علم المعارف اعمالی است قلبی و جذباتی است باطنی که نتیجه آن اعمال و جذبات، و صور باطنه آنها صورت جنّت ذات و بهشت لقاست. پس، سلوک طریق علم سلوک طریق طریق جنّت است، و طریق طریق نیز طریق است.
📚شرح چهل حدیث
#علم
#طریق
#جنت
@albayann
البیان
🖊مبارزهجویی پیامبر صلی الله علیه واله در خط مقدم جبههها ✍رهبر معظم انقلاب @albayann
🖊مبارزهجویی پیامبر صلی الله علیه واله در خط مقدم جبههها
✍رهبر معظم انقلاب:
🔹اهمّیّت و خطر مبارزات فکری و سیاسی برای پیغمبر کمتر از مبارزات نظامی نبود. زحمت مبارزهای که پیغمبر در دوران قبل از هجرت در مکّه انجام میدادند، کمتر نبود از خطرات و زحماتی که در جنگهای بدر و اُحد و خیبر و خندق و بقیّهی جنگها متوجّه پیغمبر بود؛ و پیغمبر یک فرد خطرپذیر بود.
🔹 در این مبارزات، موضع پیغمبر یک موضع محوری و مرکزی بود. دو جمله در نهجالبلاغه من دیدم که خیلی جالب است؛ یک جمله این است که امیرالمؤمنین میفرماید: کانَ رسولُ اللهِ اِذَا احمَرَّ البَأس؛ وقتی که جنگ گداخته میشد و تنور جنگ سرخ میشد، اصحاب خودش را به وسیلهی نزدیکان خودش و خویشاوندان خودش محفوظ نگه میداشت؛ یعنی عمو، پسرعمو، داماد -پسر که ایشان نداشت- نزدیکان خودش را به میدان جنگ میفرستاد و در خطوط مقدّم، تا آنها بین دشمن و بین جنگجویان معمولی که اصحاب پیغمبر بودند فاصله بیندازند؛ یعنی نزدیکان خودش را نگه نمیداشت عقب و یارانش را بفرستد جلو؛ یارانش را به وسیلهی نزدیکانش حفظ میکرد، نه نزدیکانش را به وسیلهی یارانش.
📌 مثال هم میزند که در جنگ اُحد مثلاً حمزه را فرستاد، در کجا چه کسی را فرستاد، در کجا چه کس [دیگری] را فرستاد و امیرالمؤمنین را میفرستاد؛ این یک جمله. یک جملهی دیگر میفرماید که «کُنّا اِذَا احمَرَّ البَأسُ اتَّقَینا بِرَسولِ الله»؛ یعنی وقتی که کورهی جنگ گداخته میشد، ما -«ما» یعنی مجموعهی اصحابی که شامل امیرالمؤمنین هم میشود- به وسیلهی پیغمبر، خودمان را از حوادث هولناک نجات میدادیم و حفظ میکردیم و او نزدیکترینِ ما به دشمن بود و او در مقّدمِ صفوف حرکت میکرد؛ این وضع مبارزهجویی پیغمبر است! با اینکه خب شما میدانید، رسول اکرم فرمانده بود و در قدیم همین جور بود، آرایش نظامی جوری بود که فرمانده را در جایی قرار میدادند که او محفوظ بماند؛ علّت هم واضح است، یک وجه معقول و منطقیای هم دارد۱۳۶۵/۰۸/۱۰
📚بیانات در شب رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در کانون توحید تهران
🏴رحلت پیامبر اسلام و شهادت امام حسن مجتبی علیهماالسّلام تسلیت باد.
@albayann
امام حسن(1).mp3
1.3M
🎙 #بشنوید
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🖊 سیره معنوی و اجتماعی امام حسن(ع) با توجه به مظلومیت ایشان، الگوی کاملی برای تمامی شیعیان آخرالزمان است.
🏴 #شهادت_امام_حسن_مجتبی و #شهادت_پیامبر_اکرم علیهماالسلام تسلیت باد.
@albayann
شهادت امام رضا.mp3
1.14M
🎙 #بشنوید
🖊 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹امام رضا پشتیبان است
🔹 اللَّهُمَّ إِلَيْكَ صَمَدْتُ مِنْ أَرْضِي وَقَطَعْتُ الْبِلَادَ رَجَاءَ رَحْمَتِكَ
شرط اول اولیا الله شدن رفیق شدن با خداست.
🔹سفارش استاد در زیارت امام رضاعلیه السلام...
🏴 #شهادت_امام_رضا علیه السّلام تسلیت باد.
#امام_رضا
@albayann
البیان
🖊دورۀ جوانی بشر در روایات ✍استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊دورۀ جوانی بشر در روایات
✍استاد #آیت_الله_فرحانی :
🔹حضرت امیر(ع) در خطبۀ 138 نهجالبلاغه، عصر غیبت امام زمان(عج) و جوانی بشر را اینگونه ترسیم میفرماید:
حَتّىَ تَقُومَ الحَرْبَ بِكُمْ عَلَى ساقٍ باديا نَواجِذُها، مَمْلُوءَة أَخلافُها، حُلْوا رَضاعُها، عَلْقَما عاقِبَتُها؛
تا آنكه آتشِ جنگ ميان شما افروخته گردد و از شرار آن همهچيز بسوزد و چون شير خشمگين دندان نمايد؛ و چون مادهشترى از اين سو و آن سو آيد، پستانها پر از شير و مكيدن آن شيرين، اما پايان آن تلخ و زهرآگین.
📌توضیح عبارت اینگونه است که «ساق» را به «شدّة» معنا كردهاند و اين واژه كنايه از شدت آن نبرد آخرين است. حضرت على(ع) با بهكارگيرى تعبير زيباى «بادِيا نَواجِذُها»، وحشت اين نبرد خونين را به تصوير مىكشد. دندان نماياندن جنگ، به شدتِ خوفناكىِ جنگ اشاره دارد.
🔸به قول ابنأبىالحديد: همانگونه كه «نواجذ» ـ يعنى دورترين دندانها ـ در حالت خندۀ شديد نمايان مىشوند، در قيام آخرالزمان نيز جنگ، دندانهاى بُرنده خويش را به رخ مىكشد.
به هر ترتيب، این خطبه با تصويرگرى زيباى حضرت امير(ع) از نبردى وحشتانگيز حكايت دارد. اين آشوب آخرالزمان در آغاز براى فتنهجويان دلچسب و شيرين به نظر مىرسد و عبارات «مَمْلُوءَةٌ أَخلافُها و حُلْوا رَضاعُها» نمايانگر همين امر است؛ اما در نهايت با تعبير «عَلْقَما عاقِبَتُها» معنايى عميق مىيابد؛ زیرا با وجود اینکه طعم شيرين آرزوى پيروزى بر جانها مىنشيند، اما در نهايت چيزى جز كشتار و هلاكت بر جاى نمىماند.
🔺نتیجه آنکه، بشر در دورۀ بلوغ و جوانی چنین وضعیتی دارد؛ علم و قدرت و شهوت دارد، فکر دارد؛ ولی جامعه بههمریخته است.
لکن از نظر قرآن، محال است تاریخ در مرحلۀ دوم تمام شود؛ چراکه تاریخ همانند انسان که دورۀ کودکی و جوانی دارد و بعد از جوانی به دورۀ پختگی میرسد، در سنین 24 تا چهلسالگی دیگر توازن یافته و به پختگی و تعادل میرسد. به بیان دیگر، همانطور که انسان سه دوره (کودکی، جوانی، پختگی و تعادل) را در زندگی طی میکند، تاریخ هم باید به دورۀ تعادل برسد؛ دورهای که بشر علم و آزادی دارد.
🖇اما این علم و آزادی باید در چهارچوب #عدالت محقق شود. این مسئله از دیدگاه قرآن، عاقبتِ قطعیِ تاریخ است.
📚عصاره خلقت
#امام_زمان
@albayann
هدایت شده از فقه الخمینی
🔰 #اطلاعیه
🔸 جلسۀ #هیئت_ام_ابیها
▪️ مجلس روضۀ حضرتسکینه(س)
🎙 سخنران و مرثیهخوان:
حجت الاسلام و المسلمین میرزامحمدی
🗓 شنبه ۱۷ شهریور
⏱ از نماز مغرب و عشاء
🕌 مکان:
مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع)
💢 برادران و خواهران
•═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔
🌐 شبکههای اجـتماعـی ما
🔹 مکتب «فـقـهالخــمینی»
🕌 مدرسهفقهیامیرالمومنین(ع)
🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
هدایت شده از دروس خارج استاد آیت الله فرحانی
#اطلاعیه
📚 برنامه تدریس استاد #آیت_الله_فرحانی (حفظه الله)
در سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۴
📆 تاریخ شروع کلاس ها: یکشنبه ۱۸ شهریورماه
📍مکان جلسات تدریس استاد: نماز خانه مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
⚠️توجه: عزیزان میتوانند صوت درس های استاد را از کانال زیر دریافت نمایند.
@ostad_farhani
🖊دروس ارائه شده در پوستر برنامه تدریس حضوری استاد میباشد و درس های تفسیر و فقه معاصر به صورت مجازی برگزار میشود و متعاقبا اعلام میگردد.
#خارج_فقه
#خارج_اصول
@ostad_farhani
🖊حضرت آیتالله خامنهای:
🔹«سکینهی کبری»یی که شما اسمش را در کربلا شنیدهاید، و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب است،
او یکی از مشعلهای معرفت عربی در همهی تاریخ اسلام تا امروز است.
🔹کسانی که حتی زینب و پدر زینب و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف میکنند که سکینه علیهاسلام یک مشعل معرفت و دانش است.
۱۳۷۰/۰۸/۲۲
🏴وفات #حضرت_سکینه سلام الله علیها تسلیت باد.
#اهل_بیت
@albayann
🖊استاد #آیت_الله_فرحانی:
📕کتاب مصباح الفقیه مرحوم محقق همدانی کتاب بسیار عجیبی است.
📌من سفارش میکنم طلاب محترم یک دور این کتاب را مطالعه کنند
🔹این کتاب یک دوره کامل #فقه هست و وجه تمایز این کتاب این است که هر جا مطلب اصولی نیاز بوده همان جا بحث اصولی را مطرح کرده است.
نوشته های خیلی از بزرگان متاثر از این کتاب می باشد.
📚درس خارج فقه خلل 1403.06.19
#روش_تحصیل
@albayann